سایرتحقیق و پژوهش

تصمیم‌گیری

صفحه 1:
تصمیم گیری: انتخاب یک راه از میان راههای مختلف و در حقیقت بهترین راه براى نيل به اهداف.

صفحه 2:
خطمشی ها راهنمای تصمیم گیری‌اند و چارچوب وسیعی را ایجاد می‌کنند که مدیران باید در محدوده آنها تصمیم های آتی را اتخاذ کنند.

صفحه 3:
روشها: روشها شیوه‌های مشخص.یا گامهایی معین را برای اجرای فعالیت‌های آینده تعیین می‌کنند و راهنمای عمل‌اند. قوانین: اقدامات الزامی ویژه ای را معین می‌کنند(بایدها و نبایدها).

صفحه 4:
فرآیند تصمیم‌گیری: ۱-تعریف مسئله ۲-"رزیابی راه‌حلها ۳اتخاذ تصمیم(انتخاب راه‌حلها) ۴اجرای قضمیم ۵-ارزیابی نتایج

صفحه 5:
انواع مسئله: ١-خوش‏ ساختار ۲ - بدساختار أنواع. تصميمات: ١-برنامهريزى‏ شده ۲-برنامه‌ریزی نشده

صفحه 6:
رابطه انواع تصمیمها و مسائل و سطوح سازمانی

صفحه 7:
عدم اطمينان ابهام

صفحه 8:
شرایط تصمیم گیری عدم اطمینان مخاطره

صفحه 9:
‎bal‏ اطمینان: ‏در شرایط اطمینان مدیران درباره یک مسئله,راه‌حلهای جایگزین و نتایج احتمالی آن راه‌حلها کاملا آگاهی دارند. بنابراین می‌توانند وقایع موثر بر آنها یا نتایج آنها را نظارت کنند.

صفحه 10:
شرايط مخاطره: مدیر مسئله‌ای را می‌شناسد. اطلاعات کافی برای شناخت راه‌حلهای ممکن در اختیار دارد و براساس این اطلاعات احتمال کسب نتیجه مطلوب از هر راه‌حل را تخمین می‌زند.

صفحه 11:
شرایط عدم اطمینان مبهم بودن مسائل و انواع راه حلهای جایگزین دو علت: مواجه شدن با شرایط خارجی خارج از کنترل عدم دسترسی به اطلاعات کلیدی

صفحه 12:
در شرایط عدم اطمینان از سه شیوه می‌توان استفاده کرد: ۱)حداکثر حداکثرها ۲)حداکثر حداقلها ۳)ارزش مورد انتظار با احتمال یکسان

صفحه 13:
حداکتر حداکثرها: در این شیوه بهترین نتیجه از بین بهترین نتایج راههای ممکن در شرایط محیطی مورد نظر انتخاب می‌شود.

صفحه 14:
حداکثر حداقل‌ها: در این شیوه با بدبینی این طور فرض می‌شود که برای راه‌حلهای ممکن بدترین نتیجه در شرایط محیطی مورد نظر حاصل خواهد شد. و بنابراین باید به عنوان بهترین تصمیم. بهترین را از میان بدترینها انتخاب کرد.

صفحه 15:
ارزش مورد انتظار با احتمال یکسان: در اين شيوه به علت نبود اطلاعات کافی. احتمال برای وقوع شرایط مختلف یکسان فرض می‌شود و بر اساس ارزش مورد انتظار تصمیم گیری به عمل می‌آید.

صفحه 16:
مدل الگویی است که از واقعیت گرفته شده‌است و روابط بین متغیرها را نشان می‌دهد و می‌توان از آن برای پیش بینی در تصمیم ‌گیری استفاده کرد.

صفحه 17:
مدلهای تصمیم گیری: ۱)مدل کلاسیک ۲)مدل اداری

صفحه 18:
مدل کلاسیک بر این فرض استوار است که نگرش مدیران در تصمیم‌گیری عقلایی و عینی است و در نتیجه آنان همیشه تصمیمهایی را اتخاذ می‌کنند که به نفع سازمان است.

صفحه 19:
براساس مدل كلاسيك مديران بايد هنكام تصمیم گیری موارد ذیر را رعایت کنند: اطلاعات کاملی درباره مسئله داشته باشند. اهداف تصمیم‌گیری را به روشنی تعریف کنند. کلیه راه‌حلها را برای حل مسئله بشناسند. کلیه اطلاعات درباره تمام راه‌حلها را جمع آوری کنند. ایج کلیه راه‌حلها را به طور عقلایی ارزیابی کنند.

صفحه 20:

صفحه 21:

صفحه 22:
انواع مدل اداری تصمیم گیری: ۱)عقلانیت محدود ۲)رضایت‌مندی

صفحه 23:
عقلانیت محدود: مدير به سبب محدودیتهای زمانی و محدودیت ظرفیت فراگیری. حفظ و تحلیل حجم زیادی از اطلاعات. توانایی کافی برای اتخاذ تصمیمهای کاملا عقلایی ندارد. تصمیم گیری مدیریتی تنها در محدوده تعیین شده با اطلاعات موجود عقلانی است

صفحه 24:
رضایت‌مندی: انتخاب بهترین راه‌حل در شرایط موجود نه بهترین و عالیترین راهحل.

صفحه 25:
مزایای تصمیم‌گیری گروهی: ١)فراهم‏ كردن اطلاعات بیشتر و کامل‌تر ۲)ایجاد راه‌حلهای بیشتر ۳)پذیرش بهتر یک راه‌حل ؟)افزايش مشروعيت

صفحه 26:
معایب تصمیمگیری گروهی: ١)صرف‏ وقت بيشتر ۲)تسلط اقلیت ۲)فشا ار برای هماهنگی ۴)مسئولیت مبهم

صفحه 27:
فنون تصمیم‌گیری گروهی: طوفان مغزی گروه اسمی فن دلفی ملاقاتهای الکترونیکی

صفحه 28:
طوفان مغزی: از مشهورترین فنون برای ایجاد خلاقیت است زیرا فن نسبتا ساده‌ای است که فشارهای وارد برای هماهنگی در گروه را کاهش می‌دهد تا ایجاد راه‌حلهای تازه به تاخیر نیفتد.

صفحه 29:
قوانین طوفان مغزی: هیچ عقیده‌ای مورد انتقاد قرار نمی گیرد. هر چه عقاید بنیادی‌تر(رادیکال‌تر)باشند بهتر است. کمیت ارائه عقیده مورد تاکید است. اصلاح عقاید بوسیله دیگران تشویق می‌شود.

صفحه 30:
روش گروه اسمی: در اين روش اعضای گروهی که در موضوع مورد نظر برای تصمیم گیری صاحب نظر و مجرب هستند گرد هم می‌آیند.

صفحه 31:
فن دلفی: در این روش برای تصمیم‌گیری در یک مورد ‎wel‏ گروهی از افراد صاحب نظر را انتخاب و نظرات آنان را با پرسشنامه جویا می‌شوند.

صفحه 32:
ملاقاتهای الکترونیکی: این روش جدیدترین شیوه تصمیم‌گیری گروهی است و روش گروه اسمی را با فناوری پیشرفته کامپیوتر درهم می‌آمیزد.

صفحه 33:
مزایای اصلی ملاقاتهای الکترونیکی: گمنامی درستکاری

صفحه 34:
تعریف برنامه‌ریزی: تعیین ماموریت سازمان. مشخص کردن هدفها و پدید آوردن برنامه‌هاست.

صفحه 35:
انواع برنامه‌ریزی: * برنامه‌ریزی غیررسمی * برنامه‌ریزی رسمی

صفحه 36:
فرآیند برنامه‌ریزی

صفحه 37:
تعریف ماموریت سازمان: تصویری استوار و بلند مدت از وضعیت آینده سازمان.

صفحه 38:
هدف‌های سازمانی: منابع و تلاشهای سازمانی را در جهت اجرای ماموریت سازمان هدایت می‌کند.

صفحه 39:
اهداف زیریتا حوزه منحصریه فرد وجه تمایز از ساير سازمان ها تبیین توسط مديريت عالى. با همکاری مدیران میانی سطوح هدفها بیانیه ماموربت هدف‌های راهبردی هدف‌های راهکاری هدفهاى عملياتى هدف های رسمی تبیین توسط مدیریت عالی تبیین توسط مدیران میانی یا مدیران خط آتش

صفحه 40:
تحصول میاکین ۶ ادها سرمايه كذارىهاى كو هدف‌های عملیاتی مدیر حسابهای دربافتی ماشینیک ودنک زایشها هدف‌های عملیاتی مدیر هتل ‎aap ashe!‏ لمويشك يفيت خدماتبرای‌همه کلرکان کاهت‌هزینه عملاتن افزلیشسهرد ور وف سسمت ‎ ‎ ‏هدف‌های راهکاری معاون بازارببی ‏الفزليشهرلمد هر لتاقهتلة - ۳ ‏الجرلوف عا ايت بليغيداخلنَ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 41:
ابعاد برنامه‌ها: 6 - ‏بعد لصلوير نامه ها : سطح - زمان- قلمرو‎ soy ‏بعد سطح لستمرار‎ برنامه‌های راهبردی: هدفها - خطوط کلی فعالیتها در دراز مدت- جهت گیری آینده سازمان -فراگیرند؛ برنامه های راهکاری و عملیاتی سازمان را در برمیگیرند. برنامه‌هاي راهکاری: توسط مدیران عالی و میانی- دوره زمانی کوتاهتر- حوزه فعالیت محدودتر برنامه‌هاي عملیاتی :توسط مدیران میانی و عملیاتی- دوره زمانی کوتاهتر در سطح عملیات روزآنه

صفحه 42:
بعد زمان بلند مدت : شامل هدفها و برنامه های راهبردی- بیش از ۵ سال میان مدت: شامل هدفها و برنامه های راهکاری - بین ۱ تا ۵ سال کوتاه مدت: شامل هدفها و برنامه های عملیاتی-۱سال یا کمتر بعد قلمرو: برنامه‌های فراگیر برنامه‌های محدود به بخش بعد استمرار برنامه‌هاي هميشگي: خط مشی ها- روش ها- قوانین برنامه‌هاي يكباري: طرح و پروژه برنامه های اقتضایی: راه حل عملی در تغییر اوضاع محیطی

صفحه 43:
ابعاد چهار گانه برنامه‌های سازمانی

صفحه 44:
ویژگی‌های خطمشی: )صراحت و وضوح ۲)قابلیت اجرایی ۳قابلیت انعطاف ۴)جامعیت ۵هماهنگی ۶مستدل بودن ۷)از قوانین قابل تفکیک باشد ۸)مدون و مکتوب باشد

صفحه 45:
انواع خطمشی: ۱)خطمشی‌های اساسی ۲)خطمشی‌های کلی ۳)خطمشی‌های واحدی

صفحه 46:
:روش ها برنامه های همیشگی سازمان هستند گام هایی معین برای اجرای فعالیت های آینده (مراحل اجرای فعالیت ها) *قوانین راهنمای عمل هستد بایدها و نباید های سازمانی عدم وجود آزادی عمل برخلاف خط مش ها

صفحه 47:
مسئولیت برنامه‌ریزی : * متخصصان برنامه‌ریزی * گروه ضربت برنامه‌ریزی * بر عهده خود مدیران

صفحه 48:
مسئولیت برنامه ریزی: الف) نقش فردی مدیران: هر مدیری با توجه به امکاناتش تصمیماتی را برای اقدامات ضروری اتخاذ می کند . ب) نقش گروه ضربت برنامه ریزی: گروهی موقت از مدیران است که در مواقع لزوم مسئولیت و اجرای برنامه را بر عهده دارند. ج) نقش متخصصان برنامه ریزی : برای کل سازمان و نیز قسمت های مختلف آن برنامه ریزی کرده و به رئیس سازمان گزارش می دهند.

صفحه 49:
مدیریت بر مبنای هدف تاکید بر مشارکت زیردستان جهت تعیین اهداف در چارچوب ایجاد شده توسط مدیریت عالی

صفحه 50:
انواع هدف گذاري: هدف‌گذاری سنتی : فرایندی یک مرحله ای هدف های اصلی در بالای سازمان و تحمیل بر زیردستان ‎Ce pro‏ بر مبنای هدف : فرایندی است که مدیران و کارکنان با هم هدف هاء .مسئولیت ها و ابزارهای ارزبابی عملکرد فردی و گروهی را تعریف می کنند در یک دوره یک ساله ‏افراد اجرای وظایف ‏مدیران = حمایت ‎

صفحه 51:

صفحه 52:
هدف‌گذاری در مدیریت بر مبنای هدف

صفحه 53:
is چرخه مدیریت بر مبنای هدف به عنوان نظام یکپارچه برنامه‌ریزی و کنترل

صفحه 54:
برنامه‌ریزی فرآیند مدیریت بر مبنای هدف

صفحه 55:
افراد ذاتا کار را دوست ندارند اجتناب از کار کردن تنبل و جاه طلب اند فرار از مسئولیت مدیران باید افراد را به زور وادار به کاربکنند

صفحه 56:

صفحه 57:

صفحه 58:
برآورد شرایط یا رويدادهاي آینده بر اساس اطلاعات جاري. پژوهش و * جداول زمانی فرآيندي براي تنظیم فهرستي از جزیب فعالیت‌هایی که باید براي تحقق هر

صفحه 59:
انواع پيش‌بيني: پيش‌بيني فني پيش‌بيني روند اجتماعي پيش‌بيني فروش 3

صفحه 60:
شیوه های پیش بینی فروش را کح ‎AN Ob‏ شيوه برآورد نيروى فروش شيود تعليل. تزالى زمالى

صفحه 61:
جداول زمانی: مکمل برنامه ربزی سازمانی * نمودار گانت این نمودار معمولا در برنامه‌ریزی پروژه به کار می رود و فعالیتهای مختلف.زمان لازم و وضعیت جاری هر فعالیت را در پروژه مورد نظر نشان می‌دهد. * فن بازنگری و ارزیابی برنامه(پرت) نمودار گردش کاری است که توالی فعالیتهای مورد نیاز برای تکمیل یک پروژه را نشان می‌دهید.

صفحه 62:
برای استفاده از شبکه پرت مدیر باید: ۱)فعالیتهایی که باید اجرا شوند را معین کند. ۲)توالی فعالیت ها را مشخص کند. ۴)زمان مورد نیاز برای تکمیل هر فعالیت را تعیین کند. ۴)شبکه را ترسیم کند. ۵)بلندترین مسیری را که در شبکه برای تکمیل پروژه وجود دارد را معین کند.

صفحه 63:
تعاریف کلیدی در شبکه پرت: * رویداد: نشانگر آغاز و انجام یک فعالیت است. * فعالیت: اجزای اصلی تشکیل دهنده یک برنامه يا یک پروژه است. * مسیر بحرانی: مسیری که از اولین رویداد تا حصول هدف به حداکثر زمان نیاز دارد.

صفحه 64:
نمودار شبکه پرت برای بنا کردن یک ساختمان

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
39,000 تومان