صفحه 1:
صفحه 2:
Jol Jag
3 تعاریف راهنمایی
0 وره
صفحه 3:
* تعریف راهنمایی
* راهنمایی از نظر قانونی به مفهوم هدایت دلالت ارشاد و رهبری کردن است
تعریف این اصطلاح به دلیل کلی و گسترده بودن و وجود ابهام کار چندان
ساده ای نیست هر فرد اهل فن با توجه به اعتقاد جهان بینی دیدگاه و نگرش
8 . آنسان آموزش و پرورش دارد و آن را به گونهای تعریف کرده
این تنوع در تعریف راهنمایی از توصیف اجمالی پوشش فرد برای
رفتار ناپسند تا نظریه که متضمن تامین سلامت روانی باشد
است تعریف راهنمایی به این قرار است:
صفحه 4:
* پس از مطرح کردن تعریف راهنمایی چهار کلمه کلیدی این تعریف را به قرار زیر شرح
می نمایند :
١ * جريان» جریان عبارت از هر پدیده ای که به طور مداوم در طول زمان تغییر و دگرگونی
می یابدکاربرد آن در تعریف راهنمای بیانگر این است که راهنمای عملی مقطعی نیست
بلكه مشتمل بر یک سلسله فعالیتها و اقدامات متوالی و منظم است که به سوی هدف
شعين به بيش مى رود.
كمك كردن به معناى يارى دادن يا خدمات خود را در اختيار ديكران قرار دادن
هدف راهنمایی مانند بسیاری از خدمات یاری کننده مانند پزشکی رواتشناسی
و غیره می باشد لذا کاربرد کلمه کمک در این تعریف به منظور فراهم
8 اسب و عرضه خدمات تخصصی می باشد -
صفحه 5:
۶ فرد , مقصود از به کارگیری واژه فرد در اين تعریف دانش
آموزان آموزشگاه خصوصا دانش آموزانی هستند که از نظر رشد
و تکامل در حد متعادل و بهنجار بوده که به دریافت کمک sl
خاصی برای رفع مشکل خویش نیاز پیدا میکند.
8 ات منظور از فهم ,شناخت خود و دنیای اطراف است که
F در مرحله اول آگاهی و بصیرت در خصوص شخصیت
5 کت ni
صفحه 6:
6 ۰ وسیحات فوق راهنمایی کمک و باری منظمی است که فرد برای
اينكه :
* استعدادهاى خود را بشناسد. علايق خويش را دريابد.
* در انتخاب دروس رشته تحصيلى تصميم مناسب بكيرد. درحل
مسائل و مشكلات قادر كردد.
و شغل مناسبى بيدا كند و...
مىتوان نتيجه كرفت كه منظور از راهنمايى در آموزشكاه براى يارى
صفحه 7:
* مفهوم راهنمایی
* مفهوم راهنمایی مانند نعریف آن خالی از ابهام نیست برای
مثال گاه ممکن است یک فرد با خواندنن یک کتاب یک مقاله و یا
دیدن یک فیلم و حل مشکل خویش نایل یابد, آنکه به ارائه شده
راهنمایی تلقی نمیشود. زمانی هم راهنمایی صرفاً به معنی
نصيحت كردن و پند و اندرز است گاهی هم راهنمایی به معنای
پیروی محض فرد از یک سلسله اصول مداوم و هماهنگ کردن
فتار خود با این اصول است مانند راهنمایی در قالب دين و
صفحه 8:
* ویژگی های راهنمایی
* ویژگی ها و خصوصیات راهنمایی را به شکل زیر توصیف کرده اند:
۰ جریان یاری دهنده است.
* از سلسله فعالیت ها ترکیب یافته است .
* منظم و سازمان یافته است.
» رشد متعادل و همه جانبی فرد می انجامد.
اكثر استفاده از توانایی فرد را فراهم می سازد.
صفحه 9:
۶ نقش راهنمایی
* واهنمایی نیل به هدف های آموزش و پرورش را آسان می سازد.
© راهنمایی موجب می گردد که دانش آموز خود را بهتر بشناسد و
استعدادها و علایق و فردی و اجتماعی خود را درک کند.
ws به دانشآموز کمک میکند تا آگاهیهای لازم دو زمینه
ت تحصیلی و شغلی را کسب کند.
| ایجاد و توسعه سازگاری است.
صفحه 10:
موانع راهنمایی
* اگرچه استقرار راهنمایی در جامعه عملا پیشرفت موزون و همه جانبه اجتماع را به
6 راهم میسازد اما درک سطحی از مغاهیم عمیق و علمی راهتای
مشکلات عدیدهای را سر راه طراحی و اجرا و ارزشیابی آن به وجود آورده است:
6 25 راهنمایی در شرایطی امکان پذیر می باشد که وجود چهارچوب های خشک
el به کارگیری آن نشود ,یعنی تشکیلات فوانین و مقررات مربوط به آن به گونه ای
يابد كه نه تنها يذيرش آن ممکن سازد بلکه ضرورت اجرایش نیز فراهم سازد.
که بر اساس داده ها و یافته های علمی جهان کنونی راهنمایی باید به موقع
صفحه 11:
* سوم آن که اگرچه راهنمایی از دیرباز به صورت غیر علمی و عملی و بدون wl
2 صورت فردی انجام شده است اما امروز به عنوان یک ما
علمی باید از متخصصان در پیاده کردن آن استفاده شود .
* چهارم, جاری ساختن امر راهنمایی در مقیاس ملی موجب میشود که افراد آن
جامعه بهترین و موثرترین تلاش های خود را در راه سازندگی اجتماعی به کار
بدون ایجاد طرحهای مشخص علمی جامع و اجرای آنها در شرایط
نیروی انسانی متخصص تجهیزات امکانات و وسایل کافی 4
دست یافت.
صفحه 12:
تعریف مشاوره
* مشاوره از لحاظ مفهومی هم یک تجربه کمک آدمی به شمار میرود و هم میتوان آن را بخش مطرح و
پرطرفدار و ضروری anole امروزی به حساب آورد. انسان در طی زندگی پرفراز و نشیب و طولانی خود به
هنگام داشتن مشکل و نياز به گرفتن تصمیم مناسب میتواند از طریق مراجعه به والدین ریشسفیدان , رهبران
دیتی و... راهنماییهایی را کسب کند. امروزظاهرا افرادی که اطلاعاتی را در اختیار دیگران قرار میدهند خود را
مشاور محاسبه میکنند مانند مشاوران قضایی مالی زیبایی و مانند آن معلمان حقوقدانان و پزشکان نیز خود را
می دانند ,هر فردی که جزئی از وظایف و دادن اطلاعات به مردم باشد مایل است خود را مشاور بداند اما
آنطور که مردم ما می پندارد پاسخگویی به سوالات مراجعان نیست
ت از یک روابط تخصصی بین مراجعه و مشاور است در اين روابط انسانی و
در خودشناسی, تصمیمگیری مناسب و ارضای معقول نیازهایش یاری می شود.
صفحه 13:
۸ ورس که امروز مظرح میگردد و تاکید زیادی که پر غلیی اا
بودن اعمالش میشود از پدیدههای قرن بیستم به شمار میرود. از مشاوره مانند
8 یف زیادی به عمل آمده است.صاحب نظران و اندیشمندان توشته ۲ ۳
آوری این تعالیم و بورسی آنها تعریف جدیدی هم ارائه نمودند که طبق معمول این
ve ترین ساده ترین و در عين حال محبوبترین آنها مورد بحث قرار
میگید.
8 را جربانی تخصصی بین مراجعه و مشاوره تعریف می کندکار رد واز ۶
slow 0 5 کارل راجرزبا ارائه نظریه مراجع محوری مطرح ساخته
آواگرچه مراجع نیازمند به کمک است اما شرایط به گونهای نیست که
نظر پزشک باشد و خود مسئولیتی به عهده نگیرد.
صفحه 14:
ar 2 ee تعریف آریوکل از مشاوره موارد زیر قابل نتیجه گیری است:
* ۱- مشاوره یک فعالیت تخصصی و جریان فعال پویا و آموزشی بین مراجع و مشاور است.
© *-مشاور با داشتن مهارت و صلاحیت علمی و حرفهای میکوشد تا محیطی سرشار از
8 و درک موقعیت فراهم سازد تا با مراجعه بتواند با احساس آرامش مسائل خود را
صادفانه و بدون هیچ تأثیری مطرح سازد.
* ۳- مراجعه در جوی مملو از تفاهم اطلاعات وسیع درباره خویش قرار می گیرد, احساس
۷ ۱ شناسد» نحوه برقراری ارتباط با دیگران را می آموزد »به اسعدا ها
۳ بهرهبرداری از آنها شناخت مییابد » راهحلی شایسته پیدا هی ک 1
نبیر در رفتار نگرش و اعتقادات خویش به فردی سازنده برای اجتماع تبدیل می
صفحه 15:
* تفاوت راهنمایی و مشاوره
* گروهی از صاحب نظران راهنمایی و مشاوره را مشابه دانستند و برخی
نیز وجود تفاوت های بیناین موضوع اشاره کردند؛:
* در راهتمایی » راهنما می تواند از طریق مطالعه پرونده تحصیلی مراجع
پا مورد مشورت فرار گرفتن از جانب اولیا به اطلاعات گسترده و
6 در صورتی که ممکن است در امر مشاوره در ۳۱
عاور فاقد چنین اطلاعاتی باشد چرا که اغلب به عنوان مراجع
| مشاوره مراجعه میکنند.
صفحه 16:
راهتمایی مفهوم کلی وکاربرد وسیعی دارد و کمک به قرد را در بر میگیرد. از اين
فعالیت ها عبارتنداز تهیه فهرستی از علایق ,آشناسازی با محیطء ارزشیابی ,پیگیری و...
در حالی که مشاور یکی از فنون اجرایی راهنمایی به حساب میآید و اصطلاحا(( قلب
راهنمایی)) نامیده می شود .مشاور یکی از مهمترین خدمات راهنمایی به شمار میرود
زرا جریان راهنمایی هنگامی میشود که مشاور علاوه بر کاربرد روش های مختلف با
خود مراجع نیز رابطه مشاورهای برقرار سازد.
در مرحله اول جامعه پیشگیری از مشکلات را دارد و مانع از بروز آتها میشود
که مشاور بر حل مسائل تاکید دارد واولویت آن توجه به مشکلات می باشد.
آوار رندگی به راهتمایی نیاز دارند اما نیاز آنان به مشاوره به ععنای
اظ 2 زمانی است که دچار مشکل شوند.
صفحه 17:
wiles تفاوت مشاوره و روان ٠
۳۱ ٩ ی رعان درمانی کار ساده ای تیست و در بسیاری از متون الن ee
مترادف هم به کار رفته اند. پاترسون اظهار میدارد که تمایز بین مشاوره و
لو ای دشوار است و بلاجر هم بر اين باور است که مشترکات فراوان
ات آریوکل با اعتقاد به شبهت های اساسی مشاوره و روان درمانی
: مشابهت های زیر را به صورت زیر فهرست کرده است
۳۲ ۲۱ و سسدودیتهای نیازمند درمان رابه موقعیت enn
انتقادی بهره میگیرند مهمترین وجه مشترک آنها شباهتشان درگیر
و احساسات عزت نفس و ساير جنبهها است.
صفحه 18:
* با وجود شباهت های ذکر شده این دو مورد تفاوتهایی نیز دارد :
* مشاوران با مراجعانی سرکار دارند که می توانند اهداف خود را انتخاب نمود
تصمیم میگیرد و درباره رفتار و رشد آینده خود احساس مسئولیت نمایند.
* مشاور بره اینجا و اکنون مقایسهای واقعی تمرکز دارد ولی به رواندرمانی متوچه
این بخشنامه هوشیار ذهنی یا گذشته است .
بحتوای مشکل در مشاوره مربوط به محیط زندگی مراجعان سال بیماری روان
ران در حوزه شخصیت است و مشاور مشکل فرد در زمینه میخواستم
یا حرفه است در حالی که در روان درمانی مشکل در کل شخصیت فرد
۳
صفحه 19:
* مشاوره جریان مبتنی بر حل مسئله است در حالی که روان
درمانی بیشتر جهت گیری تحلیلی و با هدف سازماندهی مجدد
شخصیت صورت میگیرد .
"* طول دوره ی درمان در مشاوره کمتر از روان درمانی است.
اوره در یک محیط غیر طبی اما روان درمانی در محیط
ء و بيمارستانى صورت م ىكيرد.
صفحه 20:
با تشکر از توجه شما