سایرتحقیق و پژوهش

تعامل استانداردها و معیارهای و نرم افزارهای چند رسانه ای تولید محتوای الکترونیکی

صفحه 1:
تعامل آستانداردها و ۰ ei 3 ‏معیارهای‎ نه th BO wales rail

صفحه 2:
تعامل در یادگیری الکترونیکی © یافته ها نشان می دهد که تعامل درایجاد محیط یادگیری مناسب و ایجاد ارتباط بهتر با دوره آموزشی تاثیر قابل توجه دارد .واگنر تعامل را رویدادهای متقابلی که نیازمند خداقل دو کنش و دوشی است , تعزیف کرده و میگوید تعامل هنگامی روی میدهد که اين اشیاء و رویدادها, متقابلا بردگیری تاثیر بگذارند . تعامل نه تنها در یادگیری از راه دوره (آموزش مجازی وتولید محتوای الکترونیکی ) همواره از ارزش خاصی برخوردار بوده است , بلکه در آموزش سنتی , و درشکل یادگیری « مطالعه مستقل » نیز اهمیت آن مورد توجه قرارگرفته است . نقطه آغاز تعامل یادگیرندگان با دوره , عنصر «میانجی پارابط دوره » است که درواقع , رابط آنان با فناوری بکار رفته دردوره است . کیفیت ایجاد این ارتباط بستگی به «رابط کاربرد » دارد . درگام بعد , تعامل بین یادگیرندگان _مربیان ویادگیرندگان یادگیرندگان درتداوم ارتباط یادگیرندگان با محتوای دوره و مشارکت آنان درجایگاه های تعامل مانند گروه های مباحثه , و کیفیت یادگیری آنان تاثیر میگذارد . البته مطالعات نشان میدهد که تسهیلاتی چون کنفرانس ویدیویی که امکان تعامل چهره به چهره را فراهم میکند , در مقایسه با سایر شیوه های تعامل , درایجاد تعامل نقش مثبت داشته اند . تعامل موفق در همه این موارد مانند دانه های زنجیر به یکدیگر متصل هستند .حلقه نخستین اين تعامل , «رابط کاربر » دوره یادگیری الکترونیکی است .

صفحه 3:
يادگيري الکترونیکی و تعامل درتولید محتوای الکترونیکی و آموزش مجازی به آن نوع از يادگيري گفته می شود که در محیط شبکه به وقوع می پپوندد و در آن2-16۵۳۳/۳9 يادگيري الکترونیکی مجموعه اي از فناوري هاي چند رسانه اي, فرا رسانه اي و ارتباطات از دور به خدمت گرفته می شود. اینترنت محور اساسی تحولی است که يادگيري الکترونیکی درتولید محتوای الکترونیکی و آموزش مجازی را به وجود آورده است. يادگيري الکترونیکی درتولید محتوای الکترونیکی و آموزش مجازی یکی از پدیده هاي جهان نوین است که در عصر اطلاعات و در جامعه مبتنی بر دانش پا به عرصه وجود گذاشته است و در پیشینه کوتاه مدت خود از گسترش قابل ملاحظه اي برخوردار بوده است. يادگيري الکترونیکی درتولید محتوای الکترونیکی و آموزش مجازی از دیدگاه فلسفی مبتنی بر پارادایم سازگاري است و به اعتقاد برخی از متخصصان مهم ترین فناوری است که می تواید رورگردهاي جدید آموزش و بادگيري را موره جمایت فرار دهد. يادگيري الکترونیکی درتولید محتوای الکترونیکی و آموزش مجازی روش هاي تدریس را متحول ساخته و در تکمیل چرخه يادگيري نقش به سزایی داشته است. چنانچه بپذیریم که تعامل نقش اساسی و مهمی در فرایند تدریس و يادگيري در آموزش مجازی وتولید محتوای الکترونیکی دارد. يادگيري الکترونیکی درتولید محتوای الکترونیکی و آموزش مجازی با بهره گيري از فناوري هاي نوظهور, تعاملات گسترده اي را براي دسترسی به اطلاعات وسیع و نیز برقراري انواع ارتباط فراهم می سازد.

صفحه 4:
تعاملی در طراحی محیط هاي يادگيري الکترونیکی © کنترل و نظارت یادگیرنده درتولید محتوای الکترونیکی وآموزش مجازی ‎eh 8‏ انطباق و سازگاري برنامه بر مبناي درون داد درتولید محتوای الکترونیکی و آموزش جازى ‏* » يادكيري عميق تر درتوليد محتواى الكترونيكى و آموزش مجازى ‎ *‏ شيوه هاي كوناكون مشاركت و برقراري ارتباط درتولید محتوای الکترونیکی و آموزش ‏جازی ‏¥ تمرین و عمل به منزله وسیله اي کمکی براي يادگيري معنادار درتولید محتوای الکترونیکی

صفحه 5:
نقش تعامل در تولید محتوای الکترونیکی و اموزش مجازی ” قدف از تعامل هدایت دانشجویان به نقطه اي از اندیشه و تفکر است که باعت مس شود یادگیرتده ابتدا فرضیات را بررسی کرده سپس اطلاعات جدید را بپذیرد یا آنها را رد کند. تعامل موثردرتولید محتوای الکترونیکی و آموزش مجازی , روند بيدارسازي فرایند فكري دانشجویان است. در بسياري از دوره هاي يادگيري الکترونیکی محتوا درتولید محتوای الکترونیکی و آموزش مجازی آماده شنده و در دسترس بادگیرنده قرار می گیزد ولی انتفاده از تعامل تسیار ضروري اسب زیرا محرك پادگيري می باشد و علاقه باد#يريده به أموريش حقظ من شود تعامل سيب مى شود یادگیرنده اطلاعات را به صورت عميق تري تجزیه و تحلیل نماید و انتقال اطلاعات به دنياي واقعی را بالا می برد. بیشتر يادگيري ها و آموزش هاي کلاسی از طریق تعامل صورت می گیرد. معلم بایک شاگرد یا شاگردان متعدد پیام هایی رازرد و بدل می کنند تعامل در کلاس نه فقط در خدمت رسیدن به هدف هاي آموزشی است بلکه به عنوان مکانیزمی عمل می کند که از طریق إن معلم و شاكرزان كدف هاى شخصى و اجتماعي جود را تشخيض مى دهند. يكامل نوع أصلى فعاليت در كلاس است و بخش عمده وقت كلاس در تعامل صرف مى شود از اين رو وجود تعامل براي يادكيري اساسى و بنيادي است.

صفحه 6:
eT ee a ee en ‏سطح دو «تعامل یادگیرنده با منایع انسانی » و غیرآن است . در سطح سوم , تعامل «یادگیرنده_آموزش »است که‎ ‏شامل فعالیت های مربوط به دستیابی به نتایج است . درپایین ترین سطح , تعامل یادگیرنده _رابط , باید به یادگیرنده‎ ‏امکان دسترسی دریافت محتوای اطلاعات رابدهد . دریادگیری الکترونیکی درتولید محتوای الکترونیکی و آموزش‎ ‏مجازی «رابط » یک ابزار در رایانه که برای دسترسی به محتوا و تعامل با دیگران از آن استفاده میشود . همانگونه‎ , ‏که یادگیرندگان درون خطی با محتوا به تعامل می پردازند , بايد به كاربرد , سنجش , تحلیل , ترکیب , ارزیابی‎ ‏وتوجه به بازتاب آنچه فرا میگیرند , ترغیب شوند . همانگونه که یادگیرندگان با محتوادرتولید محتوای الکترونیکی‎ : ‏وآموزشم جازی کار می کنند , نیاز به پشتیبانی دارند , که نتیجه آن می تواند به شکل تعامل یادگیرنده با یادگیرنده‎ ‏یادگیرنده با مربی آموزشی , مربي آموزشی با یادگیرنده , و یادگیرنده با متخصص باشد . برای اقرایش تعامل بین‎ ‏همه شرکت کنندگان در تراکنش آموزش مجازی وتولید محتوای الکترونیکی: استفاده از فناوریهای ارتباطی نوین‎ ‏اجتناب ناپذیر است . سطح تعامل بین رسانه های محیط وب , از شکل یکنواختی برخوردار نیست .کنفرانس ویدیویی‎ ‏و صوتی رسانه ها , سطح تعامل بالاتری دارند .يادگيري الکترونیکی درآموزش مجازی و تولید محتوای الکترونیکی‎ ‏گیرد که توسط فرد یا گروه هایی به صورت برخط 00۱6و نابرخط 066۱86 توسط‎ wo ‏فعالیت آموزشی را در‎ شبکه یا رایانه هاي مستقل و دیگر وسایل الکترونیکی درآموزش مجازی وتولید محتوای الکترونیکی انجام می پذیرد.

صفحه 7:
تعامل یادگیرنده _یادگیرنده درتولید محتوای الکترونیکی و + نظییهپردزان ‎eal‏ علموزرش مج زرگید فکری , برارزش تک ار به -همكار تأكيد دارند” روط بادگدری مار کی ‎oe)‏ بهبود مهارتهای اجتماعی و آموزشی و انجام وظایف محوله می شود ۰ عطاران , ايجاد قضاق مشارکتی فضایی است که فراگیران بتوانند در آن به تبادل تجربه های خود بپردازند و یادگیری را با همیاری همراه کنند . دراین راستا , تشکیل انجمنها و ایجاد امکانی برای چت و گفتگو , از لوازم یادگیری الکترونیکی درتولید محتوای الکترونیکی و آموزش مجازی و درواقع «یادگیری مشاركتى »> را تحقق مى بخشند . تتایج پژوهشها نشان می دهد که تعامل همکار به هبکار : نقش مهمی در رشد اجتماعات یادگیری که مجال رشد مهارتهای «میان فردی » و بدست آوردن دانش به اشتراى كدارده شده توسط اعضاى جامعه , و برنامة درسی رسمی مطالعانی دار

صفحه 8:
تعامل ‎aly‏ 507 _مربی درتولید محتوای الکترونیکی و اموزش *تعامل یادگیرنده _مربی در محیط زیر محتوای الکترونیکی و آموزش مجازی به وطور وسيع و به شکلهای گوناگون ‎Tene‏ بسن و غير همزمان با استفاده از متن , صوت , و ویدیو , مورد حمایت قرار می گیرد . آسان شدن این ارتباطات , بسیاری ا كريان امورشى ديد راد اندر ارناظات 1 كرفتار کرده لست و سطع توقع ادك اه را ی شرن ميان يالا برد ‎Petal‏ باكر كان سكاس كلد مربیان آموزشی تعامل دارند به محیط درونخطی علاقه نشان می دهند . مربیان می توانند ۲ طریق حالتهای گوناگون ارسال , انواع مکاتبه , و تعدد ارتباط به ترغیب آنان به تعامل ار

صفحه 9:
تعامل در تولید محتوای الکترونیکی چه تاثیری دارد *يادگيري الکترونیکی درتولید محتوای الکترونیکی و آموزش مجازی یکی از پدیده هاي جهان نوین است که در عصر اطلاعات و در جامعه مبتنی بر دانش پابه عرصه وجودگذاشته است و در پیشینه کوتاه مدت خود از گسترش قابل ملاحظه اي برخوردار بوده است. يادگيري الکترونیکی روش هاي تدریس رامتحول ساخته و در تکمیل چرخه يادگيري نقش به سزایی داشته است. چنانچه بپذيريم که تعامل نقش اساسی و مهمی در فرایندتدریس و يادگيري دارد, يادگيري الکترونیکی درمحتوای الکترونیکی و آموزش مجازی با بهره گيري از فناوري هاي نوظهور, تعاملات گسترده اي را براي دسترسی به اطلاعات وسیع و نیز برقراري انواع ارتباط فراهم می سازد. امکانی که در فرایند ستی یادگیری به صورت شهار مخدود و ناچبري وم داشته است اكثر محققان و صاحب نظران آموزشی به ارزش کنش متقابل تاکید کرده اند. از جمله 62۳0500 و 2۱۱66۲۱۳9 تعامل یادگیرندگان با یکدیگر, مدرس- یادگیرنده و یادگیرنده- محتوا را از شاخص هاي مهم کیفیت در دانشگاه بیان نمودند تعامل براي ایجاد احساس حضور در اجتماع, یگانگی و انتقال يادگيري براي یادگیرندگان دوره هاي الکترونیکی ضروري است. تعامل نوع اصلی فعالیت در کلاس است و بخش عمده وقت کلاس در تعامل صرف می شود. از اين رو وجود تعامل براي يادگيري اساسی وبنيادي است.

صفحه 10:
*يادگيري الکترونیکی فعالیت آموزشی را در بر می گیرد که توسط فرد یا گروه هایی به صورت برخط و نابرخط, توسط شبکه یا رایانه هاي مستقل و دیگر وسایل الکترونیکی انجام می پذیرد. هنگامی تعامل به صورت برخط است که ارتباط با منابع بادگيري و با افراد به صورت هم زمان و واقعی است. چنانچه یادگیرنده با استفاده از یک سري لوح هاي فشرده آموزشی که قبلاً تهیه شده و یا از طریق مواد آموزشی که قبلاً از اینترنت دانلود کرده شخصاً به مطالعه بپردازد. مطالعه به صورت نابرخط انفرادي تلقی می گردد. از نگاهی دیگر اشکال تعامل می تواند ‎bl a‏ عناصر شرکت کننده در آن تقسیم بندي شود.

صفحه 11:
ی سح سح ب ل ۳۰ را به شش دسته زير تقسيم مى ‎ "‏ تعامل یادگیرنده با یادگیرنده درتولید ۱ ونيكى وآموزش مجازى * 7 تعامل یادگیرنده با استاد درتولید محتوآی آلگترونیکی و آموزش مجازی ‏* 7 تعامل یادگیرنده با محتوا درتولید محتوای الکترونیکی و آموزش مجازی * 7 تعامل استاد با محتوادرتولید محتوای الکترونیکی و آموزش مجازی ‏* 7 تعامل استاد با استاد درتولید محتوای الکترونیکی و آموزش مجازی ‏* 7 تعامل محتوا با محتوا درتولید محتوای الکترونیکی و آموزش مجازی

صفحه 12:
آشنایی با تولید نرم افزارهای *یکی از بهترین روش‌های نوین برای بالا بردن بازده آموزشی, استفاده از نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای ‎(Multimedia)‏ در رابطه با موضوع آموزشی مورد نظر است. البته در اه وضوعات امرش رمافارهای انار ‎bop ors trl abe‏ ندارد پس بهترین کار در این زمینه تولید این محتوای آموزشی به صورت چندرسانه‌ای ی رت يپ ای و راك و تولید یک نرم‌افزار آموزشی چندرسانه‌ای آشنا کنیم و امیدواریم بتوانیم در رسیدن به این هدف موفق باشیم.نرم‌افزار چندرسانه‌ای نرم‌افزاری کاربردی است که تحت وب یا روی سی‌دی به منظور رسیدن به یک هدف آموزشی طراحی و تولید می‌شود و در اصطلاح نام محتوای الکترونیکی چندرسانه‌ای به لن اطلاق می‌گردد. این امر به دليل استفاده از رسانه‌های گوناگون مانند فیلم, عکس, صوت و متن در تولید این نوع ‎tailors‏

صفحه 13:
مزایای استفاده از آموزش‌های چند رسانه‌ای ۳ ار ار تایت یا متحری با فیلم بهجای توشند *- استفاده از صوت و موسیقی همراه آموزش ۶- استفاده از وسایل تفریحی و بازی‌های مختلف جهت جلوگیری از بروز ۰ تحریک حافظه تصویری افراد و افزایش بازده آمورشی *- یادگیری سریع‌تر, موثرتر و پایدارتر ۲ ۰ انجام و نمایش کارهایی که در حالت عادی امکان انجام آنها وجود ندارد - صرفه‌جویی در هزینه آموزشی با ایجاد کارگاه با آزمایشگاه‌های مجازی ۶- صرفه‌جویی در زمان کاربران با اضافه کردن امکان جستجو در نرم‌افزار.

صفحه 14:
چندرسانه‌ای ‎-١ 7‏ تعيين هدف - نوشتن سناريوى نرمافزار ۰ انتخاب فرم‌افزار ماذر مناسب © تهیه اطلاعات خام شامل (متن, فیلم. عکس و صوت) با توجه به محتوای مورد نظر و ترم‌افزار مادر اسان شده 7 - تولید نرم‌افزار با توجه به سناریو و اطلاعات خام موجود ۶5 ایجاد خروجی مناسب با نوجه به روش انتشار به صورت 69 با فحت وب

صفحه 15:
5 ۲ ee ‏ویژگی‌های اساسی نرم‌افزارهای اموزشی‎ ‏الکترونیکی‎ ‏تکرار: یک محتوای الکترونیکی باید قابلیت تکرار داشته باشد و با توجه به نیاز‎ -۰ کاربر هر زمان و به تعداد دفعات مورد نیاز کاربر بتواند آن را اجرا کند. - تعامل (۱۳۲6۵۲۵۷۱۷6): یک محتوای الکترونیکی باید با مشارکت کاربر در آموزش و دوری از آموزش یک‌سویه انجام گرفته و در موارد مورد نیاز انجام مختلف, ‎yur‏ آموزش و انجام آزمون در پایان آموزش از کاربر درخواست دد. ۰- ارتباط: در یک محتوای الکترونیکی باید امکان برقراری ارتباط در جریان آموزش و انجام راهنمایی‌های لازم فراهم آید.

صفحه 16:
محورهای تولید نرم‌افزار محتوا: ارزش آموزشی نرم‌افزار, حجم کار, اجزای نرم‌افزار شامل تصاویر متحرک و ثابت. فیلم, صوت و .... ۰ آموزشی: ایجاد انگیزه در فراگیر و خلاقیت و تعاملی بودن نرم‌افزار و ارزشيابى ۰ ففی: سرعت دسترسی, راهنماء روش نصب و استفاده. ارائه در وب صداگذاری, گرافیک, رنگ و....

صفحه 17:
استانداردهای تولید محتوای الکترونیکی یکی از مهمترین ملاک هایی که درتولید محتوای الکترونیکی باید لحاظ کنیم رعایت استانداردها * استاندارهای فنی متعددی در صنعت یادگیری الکترونیکی وجود دارد که ما بیشتر در مورد استاندارد اشكورم كه شدر ورد استفازة الل صحبت تیک * يكى از لين استانداردهاى توليد محتوا استاندارد 560110 مى باشد كه توسط انجمن دولتى 801 تعريف و بيشتر از استانداردهای دیگر شهرت داشته و مورد توافق می باشد. © دیگر استانداردی که تقریبا مورد رجوع اغلب تولید کنندگان محتوا است ۸۱66 می باشد. * البته شایان ذکر که در استاندارد 1.3 5608۸ به نوعی تمام اين استانداردها تلفیق شده و به سمت تعريف یک استاندارد واحد حرکت کرده اند. * از آنجايي که تولید محتواي الكترونيكي کاري پرهزینه و وقتگیر است, باید از محتوايي استفاده کرد که قابلیت استفاده مجدد در بین سيستمهاي مختلف را داشته باشد.

صفحه 18:
استاندارد تولید محتوای "اسکورم" * وزارت دفاع امریکا به همراه سازمانهای وابسته پروژه ای را راه اندازی کردند تا اطمیان حاصل کنند که عام شاه عا ار ات صراف نطر اشنم ارات کدی در وشس ب تال ‎ees!‏ ‏استفاده مجدد از محتوای آموزش بپردازند. اسناد فعلی اين پروثژه مدل مرجع موضوع های قابل اشتراک محتوا یا 560814 نام دارد که سازمانی تحت عنوان یادگیری پیشرفته سیستم یافته ۸۱ رهبری آن را بر عهده دارد.5608۴ مدل زیربنایی برای کاربران ایجاد می کند به طوریکه هر کس می تواند بر آساس آن, مدلهلیی از محتوای آموزش و سیستم های آرلته آموزش ایجاد نماید. برای مثال سیستم های ارائه امورش مى توا اطلاعاتى را كه به كمى انها فى توان از ‎SoS‏ دسترسى كاريران بم دروس» بيشرفت آنان در دروس يا نمراتشان در قبل از آموزش و یا بعد از آن اطلاع يافت.: به اشتراى 01 جارجوى زا با جرثيات كال توصي ی کند که در آن مها یآ نوش فاوری و سم های اراته کنفدی هی توانت پن هم‌به مکلعه بردان 5 درتیج قابلیت مدیریت. اسساده مجدر و قالیت ارا بان می نود

صفحه 19:
یک محتوای آموزشی 2 چه ویژگی بي دا رد ؟ 0 یک محتوای آموزشی خوب بسان تنظیم ‎SS. dello di eo coe eel a. Gay‏ شروع مطالب و سیر ارائه منطقی درس در آن رعایت شده باشد. ۲ یک محنوای آموزشی مناسب بایستی جذاب باشد به طوری که بتواند دانش جویان را به یادگیری مطالب درسی اه ملد سار ۶ . در یک محتوای آموزشی خوب باید در صفحه سوالات مکانی برای درج سوالات و یادداشت ها بايد در نظرگرفته شود. همچنین اگر بتوان امکانی برای ارسال سوال دانشجو به استاد در حین کار با محتوای آموزشی باشد بهره وری آن بهتر خواهد بود. و یا امکاناتی برای اتصال دانشجو به بانک اطلاعات برای پرسیدن سوالات خود و دریافت جواب ها. > 26 یک محتوای آموزشی خوب بهتر است به شکل تعاملی باشد به طوری که دانشجو تنها به مشاهده و یا مطالعه آن بپردازد , بلکه دانشجو را به فعالیت و کار با برنامه و محنوای آموزشی بکشاند . شاید بهترین مثال برای چنین حالنی نرم افزارهای آموزش زیان می باشند که در آن دانشجو با صحبت کردن با آن می تواند شیوه تلفظ خود را محک بزند. 0 استفاده از قابلیت های رایانه ای برای کمک در به تصویر کشیدن مفاهیم و توضیحات پیچیده درسی برای دادن شهود بصری به متعلم . می پایست از این امکانات برای بیان مقاهیم تثوری و نیز در جل مثأل ها استفاده شود تا دانشجو بتولند توانایی تصویری خود رانیر در درک آن ها به کار برد بب عنوان مثال در تدرنس واکتش های شیمیایی آمی توان ‎a‏ راحتی از خاصیت آنیمیشن استفاده کرده و فعل و انفعالات شیمیایی را به تصویر کشید.

صفحه 20:
مزایای استفاده از ‎SCORM‏ ‏(تولید محتوای الکترونیکی) © استفاده از 56081 مزایایی دارد که عبارتند از: *- محتوای الکترونیکی خود را با یک بار تولید بارها و بارها اجرا می کنید. 2۰ معان های ستیری بری ایرای مسیتوا وی دارد و منوا به میت طولتی بر درام واه تاش ابر أقر ارت واه راتس ‎SES‏ كرد و به طقنات نولك مكوات مدا طر ناسر رتیه ات 5 وا را یی وان از اکتر منایعی در دسترس با ح دای معور استفادت عریداری اد مود بدون ایک راز واست يه يك :ولد كنتد قاض وا بابرا تا ات ۱ 5 شما می توانید محتوا را از منابع مختلف اخذ کرده. بدون نگرانی از ناسازگاریهای فنی آنها را ترکیب ‎Salen 9035‏ کی - محتوا غیر مستعمل می تواند در خدمت استاندارد آرشیو شود. ۰ 5608 فرصت ترقی رصایت بخشی و رصایت از هرینه گذاری را آییاد می کند. ۰- استفاده از 56084 ایجاد تعامل بین سیستم های موجود و آتی را آسان تر می کند, از سرمایه های زیر ساختی محافظت می نماید و هزینه ها را پائین می آورد (رانگوی, 2007).

39,000 تومان