صفحه 1:
تعامل موفق با رسانه a
صفحه 2:
مقدمه 4
* اهمیت و ضرورت تعامل با رسانه ها
* شرایط و چگونگی تحقّق اين مسله
صفحه 3:
مباحث کلیدی و اساسی 4
* رسانه ((۲6013 چیست؟
* انواع رسانه
0 رسانه های سنتی
©- رسانه های چاپی print media
9- رسانه های الکترونیک
electronic media
<4- ريسانه هاى سايبر
صفحه 4:
سواد رسانهاي و سواد اطلاعاتي
کارورزان روابط عمومي
* با توجه به تأثیرات شگرف انقلاب ارتباطات و
اطلاعات بر تمامي عرصههاي اجتماعي و شکلگيري
جامعه اطلاعاتي؛ كاركزاران روابط عمومي براي
حضور در اين شرايط و ايفاي نقش اصلي و اساسي
خود بايد با دو مقوله مهم كاملاً آشنا شوند
صفحه 5:
سواد اطلاعاتی
سواد اطلاعاتي از موضوعات جالب و جدید در عصر
اطلاعات است. این موضوع را ميتوان يكي از عوامل
موثر براي حضوري موفق و پویا در این عصر به
ویژه براي کارگزاران ریوابط عمومي دانست.
رشد غیرقابل پيشبيني اطلاعات و فناوريهاي مربوط به
حوزه ذخیره» سازماندهي و دسترسي به اطلاعات از
جمله ويژگيهاي بارز این عصر به حساب ميآید
صفحه 6:
* در عصر اطلاعات» علاوه بر ويژگي بارز و ملموس
آن - يعني رشد کمي حجم اطلاعات - دگرگونيهايي
نیز در ابعاد مختلف اطلاعات به چشم ميخورد. متعاقب
این تحولات و ظهور و مفهوم جامعه اطلاعاتي
توانمنديها و سواد نويني متناسب با تغییرات ياد شده
مورد نیاز بوده که بتواند ضامن بقاي افراد جامعه باشد.
برخي از اين توانمنديها - با عنوان سواد - متناسب با
نيازهاي روز از سوي صاحبنظران مطرح شدهاند .
صفحه 7:
محقكان yeti از 216۴ و عبسوا را
* سواد رايانهاي: توانايي بهرهگيري از رایانه و نرمافزارهاي آن براي انجام
امور و وظايف
* سواد فنآوري: توانايي استفاده از رسانههايي مانند اينترنت براي دسترسي
به اطلاعات و قرار دادن اطلاعات در چرخه ارتباطي به نحوهي موثر.
۴ سواد متني: در این نوع سواد فرد توانايي تشخیص «واقعیت» و «دیدگاه
شخصي» را در يك متن دارد. این مهارت يكي از پايههاي سواد اطلاعاتي
است که مواد را از نظر ارزش انتقادي مورد ارزيابي قرار ميدهد.
* سواد شمارشي: به توانايي تفسیر پايگاههاي بزرگ داده و خرد كردن و
پردازش ارقام آنها به روش معنادار و تشخیص صحت آنها اطلاق
ميشود.
صفحه 8:
* با توجه به مقدمه فوق ميتواند سواد اطلاعاتي ریا چنین
تعریف نمود: «مجموعهاي از تواناييها و مهارتها
براي جستجوء ارزيابي و استفاده موّثر از اطلاعات» با
سواد اطلاعاتي كسي است كه: «توانايي مكازيابي»
دسترسيء ارزيابي و استفاده مؤثر و بهينه از اطلاعات
مورد نیاز براي هر فرد یا افراد را دارد.»
صفحه 9:
د
بايد خاطرنشان ساخت كه فرد «باسواد اطلاعاتي» داراي
قابليتهاي ذيل ميباشد:
) - نياز اطلاعاتي را مشخص ميكند.
- نیاز اطلاعاتي را مطرح ميکند.
© - اطلاعات را بازيابي ميکند.
<© - اطلاعات را به صورت منتقدانه ارزيابي ميکند.
© - اطلاعات را اتطباق ميدهد.
6 - اطلاعات را سازماندهي ميکند.
صفحه 10:
جح له
* مك اين فررايند را مجدداً تکربار ميکند (نشان ميدهد که
نيازهاي اطلاعاتي اولیه بر طرف شده است و در
صورت لزوم اين فرایند را دوباره تکرار. کرده و
آموختههاي خود را در زمينههاي متفاوت به کار
ميگیرد)
صفحه 11:
اهمیت سواد اطلاعاتي
* کیفیت زندگي شهروندان در تمام سطوح بهبود ميبابد.
* میزان مشارکت و دموكراسي را در تمامي سطوح
افزایش ميدهد.
* اجراي بهتر و موثرتر قوانین» طرحها و سياستها را
باعث ميشود.
* انجام بهینه و موثرتر مشاغل را تسهیل ميکند.
* فاصله میان غنا و فقر اطلاعاتي (يا به تعبیر دیگر شمال
و جنوب اطلاعاتي) را از در سطح کلان و ملي
صفحه 12:
سواد رسانهاي +
* سواد رسانهاي به طور خلاصه عبارت است از «قدرت
درك نحوه کار رسانهها و معنيسازي در آنها و
چگونگي سازماندهي استفاده از آنها»
صفحه 13:
* «سواد رسانهاي صرفاً به معني خواندن و نوشتن نیست.
سواد رسانهاي مبحث جذابي در ارتباطات است که
ميکشد خواندن سطرهاي نانوشته رسانههاي نوشتاريء؛
تماشاي پلانهاي به نمایش درنیامده و یا شنیدن صداهاي
پخش نشده از رسانههاي الكترونيك را به مخاطبان
بیاموزد
صفحه 14:
# به سخن دیگر سواد رسانهاي ميکوشد تا با شفافسازبي
فنون انتقال و القاي پیام. نظامهاي معنيسازي در
رسانهها را فاش سازد. ميتوان گفت سواد رسانهاي
قدرت درك نحوه ساخته شدن واقعیت در رسانهها یا به
دیگر زبان نحوه ساختپذيري و گفتماني شدن واقعیتها
در رسانهها است.
صفحه 15:
د
* ضرورت فراگيري سواد رسانهاي
* ) - رسانهها بر حیات فرهنگي و سياسي ما سلطه
دارند.
8 ۵ - تقریباً همه اطلاعات ما جز مواردي که آنها را
مستقیماً تجربه ميکنيم «رسانهاي شده» هستند.
7 © - رسانهها قادرند مدلهاي ارزشي و رفتاري
پُرقدرتي را خلق کنند.
صفحه 16:
۳ ۰
* 42 رسانهها بدون آن که «خودآگاه» ما را فعال کنند
بر ما تأثیر ميگذارند.
۶ 6 - سواد رسانهاي ميتواند مصرف رسانهاي ما را
لذتبخشتر کند.
۴ 0 - سواد رسانهاي ميتواند يك رابطه انفعالي را به
يك رابطه فعال تبدیل کند
صفحه 17:
د
از طرفي دیگر سواد رسانهاي مجموعداي از رويكردها
است که مخاطبان به طور فعالانه براي مواجهه گزينشي
با رسانهها و تحلیل و ارزيابي نقادانه محتواي رسانهاي
بر ميگیرند تا معناي پيامهايي را که با آنها مواجه
ميشوند تغییر کنند
صفحه 18:
د دخ
" آموزش سواد رسانهاي در بركيرنده آن دسته از فرايندهاي
شناختي است كه در انديشه انتقادي مورد استفاده قرار ميكيرد.
بعضي از اين فرايندهاي شناختي جنين است:
* 0 - فهم و نقد شرايط و مناسبات مادي توليد محتواي رسانهاي
مانند آگهيهاي تجاري که در جهت تأمین منابع اقتصادي و
کسب سود مادي صاحبان سرمایه است.
* 0۵ - فهم و نقد سبكهاي زندگي مصرفياي که در رسانهها
اشاعه ميیابد.
صفحه 19:
د
* © - فهم و نقد بازنماييها و كليشهسازيهاي منفي
اقليتهاي نژادي؛ قومي؛ جنسيتي و فرهنگي در
رسانهها.
* 6 - فهم و نقد آثار و پيامدهاي اخلاقي: اجتماعي و
فرهنگي محتواي رسانهها.
۴۶ 6 - فهم و نقد اهداف و اغراض سياسي و ایدئولوژيك
پنهان در محتواي رسانهها
صفحه 20:
عصر اطلاعات و دوران رسانه ای شده +
information age & mediaism ) )"
انفجار اطلاعات
* واقعیتهای رسانه ای شده
" آلودگی اطلاعات
* اقتصاد اطلاعات
صفحه 21:
نگاه راهبردی به تعامل رسانه +
* برای تحقق تعامل موفق با رسانه باید با استراتژی ( راهبرد)
عمل نماييم
براى طراحى راهبرد تبيين موارد ذيل اهميت ويزه دارد:
-تعيين ماموريت
- جشم انداز
نتحليل عوافل داخلى:و عوامل خارجئ
صفحه 22:
مدیریت اطلاعات در روابط عمومی +
مقدمه
" روابط عمومی یک منبع اطلاعات است.
* نقش ویژه رسانه ها در جامعه اطلاعاتی.
* لزوم اطلاع رسانی فراگیر
* حق دسترسی به اطلاعات
صفحه 23:
مباحث کلیدی در مدیریت اطلاعات 4
* اطلاعات به عنوان قدرت
* رابطه اطلاعات و ارتباطات
* انواع اطلاعات
. چگونگی استفاده از ظرفیتهای رسانه ها( توجه به
ویژگیهای انواع رسانه ها)