صفحه 1:
به نام خدا تعهد سازمانی سس سر ‎(Oop‏ pdiba ‏ارائه‎ نسيم سرخوش

صفحه 2:
و < تعريف تعهد سازمانى انواع تعهد ۶ عوامل موتر بر تعهد سازمانی < دیدگاههایی در مورد کانون های تعهد سازمانی ‎ROS RPE KIT SDP‏ ee ‏ا‎ Ne Te CDC a 0 AUR

صفحه 3:
مقدمه مديران در ارتباط با مسائل كوناكون سعى در كنترل مداوم كاركنان خود ‎Coe Pana envy earn‏ ۱ بايد تمام شرايط لن سازمان را بيذيرد.بعضى از مديران بر روى اين مساله كه رضایت کارکنان را می توان از طریق پاداش و ترغیب به انجام کار افزایش ۱ آنها هستند و باید فرامین آنها را بپذیرند.اگر چه امروزه به دلیل اینکه کارکنان در ‎ON ee eRe One eS oes RSD tee cen Dare is es 5)‏ ا ا | و خوافان استقلال شعلى بيشترى در كان حرد مستندءتا بدين إطريق ‎PO OWE)‏ ارزشمندى به آنها دست دهد.يكى از مهمترين مسائل انكيزشى كه امروزه با حجم گسترده ای در مطالعات روان شناسی صنعتی و سازمانی در غرب | ايد تصور مديران اين است كه كاركنان)ريردستا

صفحه 4:
و ا ار بورتر و همكارانش در در در درگیرشدن در سازمان تعریف می کنند و معیارهای اندازه گیری آن نا شامل ‎nee‏ ايل براى ادامة ار ار ار سارامان امى دائئد,

صفحه 5:
انواع تعهد : تعهد نسبت به مشتريان يا ارباب رجوع: ال ل ا ل ا ا ا ا ا 2 كوشند به مشتريان خدمت مفيد ارائه كنند.مديران از دو طريق عمده تعهد خود را نسبت به مشترى نشان مى دهندءيكى انجام خدمت و ديكرى ايجاد اهميت براى او. ا دشانت دومين تعهد مديريت بر سازمان تاكيد دارد.مدير موثر خود تصويركر افتخار ‎ser enw eT ae eB‏ ا ل 20 ‎oD TCS Ter ew EDI tos at eS Tres teen)‏ ارزش.هاى اصلى سازمان.

صفحه 6:
< تعهد نسبت به خود: سومين تعهد تكيه بر شخص مدير دارد.مديران ممتاز تصويرى قوى و مثبت از خخ ا ‎eS Toe eee mer See ee Nes ee rere DNS‏ قاطع عمل مى كنند.اين طلب را با خدمت به خود و يا خوديرستى نبايد اشتباه كرد.تعهد به خود از سه فعاليت خاص معلوم مى شود:نشان دادن ‎eee eee ES Cc Te sooo‏ ۱ < تعهد نسبت به مردم: چهارمین تعهد مدیریت بر کار تیمی و فرد فرد اعضای گروه تاکید دارد.مدیران ‎cor)‏ ا ‎ne Mee eB‏ ۱9 به استفاده مدیر از شیوه صحیح رهبری به منظور کمک به افراد در حصول توفيق در انجام وظايفشان اشاره دارد.تمايل مدير به صرف وقت و انرى و كار روزانه با زيردستان نشان دهنده تعهد مثبت او نسبت به مردم است.بخصوص سه عمل حياتى از اجزاى تشكل دهنده اين تعهد هستند.نشان ال ل ا ‎nie‏ ا رو ار

صفحه 7:
< تعهد نسبت به وظیفه«تکلیف»: پنجمین تعهد مدیریت بر وظایفی تکیه دارد که باید انجام گیرند.مدیران موفق به وظايفى كه مردم انجام مى دهندءمعنا مى بخشند.آنان براى زيردستان كانون توجه و جهت را تعيين كردهءانجام موفقيت آميز تكاليف را تضمين مى ‎ee PCO Ye nea nert ony‏ ل ا ا ا ‎eee‏ ‏كرايى آن حفظ شود و موجب مهم جلوه دادن تكليف«وظيفه»شود. < در صورتی که این پنج تعهد به طور مستمر انجام گیرند کلید موثر مدیریت را ری ی در راز مراك زر

صفحه 8:
عوامل موثر بر تعهد سازمانى ماتيو و زاجاك با تجزيه و تحليل يافته هاى بيش از دويست تحقيق مقدمات ايجاد تعهد را به ينج دسته به شكل زير تقسيم كرده اند: ویژگی های شخصی موثر بر تعهد سازمانی سن: تعهد سازمانى با سن فرد داراى همبستكى نسبى و مثبت است.اغلب محققان لا ‎PORE eee yee‏ آن را فرصت كمتر در خارج از شغل فعلى و هزينه هاى از دست رفته در ‎Pe ear‏ جنسیت:زن ها نسبت به مردان تعهد بیشتری نسبت به سازمان دارنداگرچه اين اوت جزئی است دليل اين امر لن است که زن ها برای عضویت در سازمان می بایست موانع بیشتری را پشت سر بگذارند. a

صفحه 9:
‎Mn) Fey yeas ES y AU sls a ON pen)‏ راخ ‎oe Rese SEI te‏ ا رلک ری ارات رد زر مسر را رركت ران ردم ‎BE‏ ‏كر ‎eM" lB‏ ا را ور را را ۳۰۱ ‎9 ermB erie Asi) ‏بط برقع ری مر کر[‎ Bugle ۳ ‎(١‏ توانايى هازافراد با مهارت هاى بالا براى سازمان ارزشمند هستند.اين امر ‎260 ‏ا‎ Stereos ken ECBO ED nTe-n ‏تمد ‎ ‎

صفحه 10:
2 حقوق و دستمزد:حقوق و دستمزد موجب عزت نفس برای فرد می شودیو بدین ‎Te Dees"‏ ا ا ل كت بر سازسن سرب اسر, کرد کد بر سرت تک بیان از تبنت سراف ج تحقیقات متعدد همبستگی مثبت اما ضعیفی را بین اين دو متغير نشان مى دهد. ل ل ا ا ل كك

صفحه 11:
2 خصوصيات شغلى و تعهد سازمانى اكرجه رابطه خصوصيات متفاوت شغلى و تعهد سازمانى در تحقيقات متفاوت مورد بررسى قرار كرفته است اما هيج مدل نظرى براى توضيح دليل همبستكى آنها در دست نيست.اغلب مطالعات اشاره به كار «الدهام و هاک من» دارند.تحقیق «مائیو و زاجاک» هم تایید می کند که مشاغل غنی شده.موجب تعهد سازمانى بيشتر مى شود.خصوصيات بدست آمده از ‎Pennie ees ran eM yun nero‏ 0 0 تنوع مهارت با تعهد سازمانی دارای همبستگی مثبت است. استقلال و تعهد سازمانی رابطه مثبت و بسیار ضعیفی دارند. مشاغل چالش انگیز با تعهد سازمانی به خصوص در مورد کسانی که به رشد دید ‎ea) a‏ ا اس

صفحه 12:
۱ انسجام گروه:برخی مطالعات رابطه انسجام گروهی و تعهد سازمانی را مثبت و ا ‎Lee ND‏ ۱ تحقيقات مثبت و ضعيف بوده است. 0 ‏ل ا ا ا 7 ا‎ ipsne tee Pore eS] ‏متوسط كزارش شده است.موريس و استيزر بيان مى دارند كه وقتى كاركنان‎ ‏در شرايط وابستكى شديد وظايف باشند از كمك خود به سازمان و كروه‎ ۱ ‏ا ا‎ ‏می شود.‎ ۱ Dee Hoe We ern eB re eee) ‏همبستگی نسبی و مثبت دارند.البته تحقیقات نشان می دهند که این رابطه‎ ‏توسط عواملی از قبیل محیط کاری و خصوصیات پایین دستان تعدیل می‎ a ‏لت‎ Tere Sree Bia ED Eee ee Ord) gee EN RO yee cemetery edges) ۱ Ie wie Ie weeny rene)

صفحه 13:
ا ا م در تعدادى از مطالعات.ميان اندازه سازمان و ميزان تعهد سازمانى همبستكى معنى دارى ملاحظه شده است.اشاره مى شود كه در سازمان هاى بزرقف | ل ا 0 موريس و استيزر جنين اظهار مى دارند كه استنباط كارمند از عدم تمركز با ‎B Ty‏ ا ال ‎(OCD ee Oe Ie eee Pa Wee‏ تعهد بیشتری پیدا می کند.اما اين ادعا نیز توسط تجزیه و تحلیل متا مورد تایید قرار نگرفته است.

صفحه 14:
وضعیت نقش و تعهد سازمانی 0 ee mene Bw einer eee a I ۳ ‏زر‎ reese wey ee Hire b-ess SEB) eye ese Cn Sener ee Ie Re Ses) eNO ‏ال ا‎ ‏زاجاك نيز اين مساله را تابيد مي كند.يكي از فرضها در اين مورد اين است‎ ‏ار‎ Cs ‏که روشن نیست این است که آیا رابطه بین وضعیت نقش و تعهدسازماني‎ ‏مستقیم است و یا توسط متغيرهاي ديگري از جمله رضایست شغلسي و‎ ‏فشارهاي شغلي تحت تاثیر قرار مي گیرد؟‎

صفحه 15:
ae ee ۱ OECD Ewe Wen Caen 9 << ديدكاه بكر و بيلينكس

صفحه 16:
< ديدكاه ريجرز ريجرز يكي از اولين محققان درباره كانون تعهد؛ اعتقاد دارد كه كاركنان مي ل ا ل ا ال ‎BE er eC SB Se)‏ ‎Dien‏ ا ا ا ا ا ا ا ‎eS‏ ‏نيستء بلكه توجه به كانونهاي تعهد نيز الزامي است. ريجرزكانونهاي تعهد كاركنان را شامل تعهد به مدیریت عالي» سریرستان» گروه کار» همکاران و مشتريان سازمان دانسته و معتقد الت كه كاركنان مي توانند له اين كانوتهاء باتوجه به درجه انطباق اهداف و ارزشهايشان با آنها طور متفاوتي متعهد شوند.

صفحه 17:
۶ دیدگاه بکر و بیلینگس براي طبقه بندي كانونهاي تعهد» بکر و بیلینگس بین كساني که منعهد به سطوح ‎eer seb DED) E SOE ee MEE eer)‏ ل م متعهد به سطوح بالاي سازمان مثل مديريت ارشد و سازمان در كل بودند» تمايز قائل شدند. با ترکیب هر کدام از اين سطوح بالا و پایین» آنها چهار دیدگاه متمایز را مطرح کردند.ابتدا افرادي که تعهد کمي هم به گروههاي كاري و سرپرستان و هم به مديريت ارشد و سازمان دارند كه به انها عنوان بي تعهد دادند. برعكس ان ‎(en‏ ‏اين دو كروه افرادي هستند كه به سريرست و كروه كاريشان كاملاً متعهد اما به ار لي درنظر گرفته مي شوند» و كساني که به مدیریت ارشد و سازمان کاملا متعهد ‎eye Seventies soe sD GEE Se Tews Sareea)‏ ۱ ‎Seu (eee)‏ ۳

صفحه 18:
الک هی تعید سار مانی و < الگوهای چند بعدی

صفحه 19:
< الكوى يك بعدى: ‎Fee ete We eee On SABE Ie Dr)‏ 0 ل ا اك اك كن ‎eee en reey Ieee‏ ‏در اين ديدكاه تعهد ناشي از سه عامل مي شود: قبول اهداف و ارزشهاي ‎B er‏ ا ا ا ل 0 2 در سازمان . ‎Sea) roe Weve =r TOE IBS)‏ ا ل ل متبرکز بر تعهد عاطفي است.

صفحه 20:
الگوهای چند بعدی (ale ye CUD ae See ‏ا‎ ae en Dea ew oe) ‏فرض بنا نهادند كه تعهدء نكرشي را نسبت به سازمان ارائه كرده و مكانيسم‎ ‏هايي دارد كه ازطريق آنها مي تواند نكرش شكل بكيرد.اريلي و جتمن‎ Fig er ‏ال ا ا‎ Ton ERP Cerne ‏ودروني کردن راب خود بگیرد.‎ ‏متابعت» زمانی اتفاق می افتد که نگرش ها و رفتارهای همسو با آنها به‎ PEC EST. es hi rere 0) ۱ ‏و‎ ‎| nen درونى كردن:رفتارى كه از ارزش ها و يا اهداف نشات كرفته را منعكس می کند که با ارزش ل 0

صفحه 21:
Bo) ل ا ‎er ee DY‏ ل و تفاوتهايي که در مفاهیم تك بعدي تعهد سازماني وجود داشت. ایجاد کردند. ‎UREN DD reves] CORY Po Os peer‏ ۱ و ال رت رل م ‎eee Caner‏ ا ا ا را ا ا ا ا ا ا اك 1 تعهد هنجاري احساس تكليف به باقي ماندن به عنوان يك عضو سازمان را 0 ‎ ‎

صفحه 22:
مدل آنجل و يري: آنجل و يري بريايه نتايج حاصل از تجزيه وتحليل يرسشنامه ل ا ل ا ا لت ا ل ا لل ل ‎rerin ert pv pee ene OLD or Eee mae OL]‏ 10 و يري دو عامل اساسي يرسشنامه را آشكاركرد. ۱ ‏ل ا‎ ener ger] ‏مي كنند و ديكري به وسيله يرسشهايي كه تعهد ارزشي (حمایت از اهداف‎ . ‏سازمان) را اندازه كيري مي كنند» مشخص مي كردد‎ تعهد ارزشي آنجل و پري گرايش متبتي را به سازمان نشان مي دهد. اين نوع تعهد اشاره به تعهد رواني و عاطفي دارد. EUS hen One el ‏ا‎ ‎ROR IETS err ree me eee eee erent ren cy ۱ tee csr e irre y clereg

صفحه 23:
‎SS es oe Leslie Cle ans‏ ا ا ل این دو بعد را تعهد مستمر و تعهد ارزشي نامیدند. اگرچه شباهتهايي بین ابعاد تعهد سازماني شناسايي شده توسط آنجل و پري و مایر و شورمن و آنچه که توسط مي یر و آلن شناسايي شده وجود دارد؛ اما يك تفاوت اساسي بین مدلهاي آنها نیز وجود دارد. سه جزء تعهد مي یر و آلن ‎cree or)‏ ا ل لا ‎Cote renter ers‏ ۱ سازمان مرتبط مي كنند» متفاوت هستند. نتيجه رفتاري هر سه جزء تعهد با ‎eMIor‏ ل ا ل 0 آنجل و يري و ماير و شورمن» فرض شده است كه تعهد مستمر مرتبط با تصميم به ماندن يا ترك سازمان است. و تعهد ارزشي مرتبط به تلاش مضاعف درجهت حصول به اهداف سازماني است

صفحه 24:
)0 ا ا 7 7 ۳ بین سه شکل از تعهد با عناوین اخلاقي» حسابگرانه و بيگانگي تمایز قائل تس لس آلن و تعهد ارزشي آنجل و يري و ماير و شورمن يكسان است.

صفحه 25:
۲ راهکارهایی برای افزایش تعهد سازمانی ‎SMEs nets Se! STO SIS Te ore Cee tere‏ رس بهبود شبکه هاي ارتباط اجتماعي در کار ار ال ۱ ارزيابي عملكرد كاركنان به منظور ايجاد بازخورد كاري تشريح اهداف و رسالتهاي سازماني 0 تاکید بر جنبه هايي که موجب ارزش اجتماعي سازمان مي شود ا 0 ا ل 9 استقلال نسبي يراي انجام وظایف

صفحه 26:
< زمینه مناسب براي ایجاد خلاقیت و نوآوري کارکنان شر سلزي فط < اعطاي تسهیلات ۳ محول کردن سطح بالاتري از مسئولیت به افراد براي انجام شغل

صفحه 27:
بر سشنامه تعهد سازمانی ۱ BB ew ie Beene nrg Een ert ere Sem ere Ses Sms Shas Nene ae ie ‏برای هرعبارت.گزینه ای که بیشتر درباره شما صدق می کند را انتخاب نمایید.‎ 0-کاملا مخالفم :تا حدودی مخالفم 0-کمی مخالفم <0-نه موافقم و نه مخالف ©-كمى موافقم تا حدودی موافقم تسار ۳

صفحه 28:
عبارا a من تمايل دارم تلاش زيادى براى موفقيتم در سازمان ا ل لمن مى رود. ا ا ا ل آن را سازمانى بزرك براى كاركردن معرفى مى كنم. من احساس وفاداری خیلی کمی به این سازمان دارم. من باید تقریبا هر نوع تکلیف کاری را به منظور حفظ شغلم در اين سازمان بپذیرم. من دريافته ام كه ارزش هايم با ارزش هاى سازمان خيلى 15 من افتخار می کنم از اينکه به دیگران بگویم که عضوی از این سازمان هستم. 08689 66 86 د رك و و و و نك رك و نل رك رك | رح مو و4996 5 تن 5(

صفحه 29:
|۱7 ۱ er) ‏که نوع کاری که انجام می دهم در هر دو سازمان‎ ‏مشابه باشند.‎ ال ل ل ‎See eee‏ تا عملکرد شغلی بالایی داشته باشم. اگر در شرایط فعلی ام تغییر خیلی کمی ایجاد شود. سازمان را ترك خواهم كرد. من بسيار مسرورم از اينكه اين سازمان را براى كار انتخاب کرده امءدر حالی که شر ایط پیوستن به سایر سازمان ها را نیز داشته ام. با ييوستن به اين سازمان:دستاورد جندان مهمى بدست نياورده ام. غالب خط مشى هاى مهم سازمانى كه به وضعيت ‎Pn ae S peere PS eo)‏ 00 سازكارى ندارك. 09590653 0 ع 08235253 م8 6 6 0989 م 8 626 09 م8 8 6 08989

صفحه 30:
a9 06 06 ‎OT)‏ ا 00 اک د ات كل ‎Ce ees TOS NOES CTE eB erie ve os‏ ‎(SGP ES) ‏بش‎ 0 CVE Wee ree Se) ‏تصميم من مبنى بر كار در اين سازمانءيك اشتباه‎ 245 5 2 ‏اك‎ ys ‏انحوه امتياز بندى و تفسير نتايج: ‏سوالات الو 2و كو جو جر جر (0)كر ك ]1و 06 را مطابق مقياس داده شده امتاز كذارى کح ل ل ل ال ا ل ۰ عدد یک امتیاز هفت»عدد دو امتیاز شش و ...) ‎Pee ccs FS EAM (Nome ne Ee ‏م‎ EA IO ES ‏بالاتر فرد به سازمان است.‎

صفحه 31:
55 ERR ‏ا ا‎ erento ‏ترمه‎ اله دادى»اسماعيل.تعهد سازمانی < ااا ا 210 اداری شماره 66

صفحه 32:
با تشکر از توجه شما cS

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان