پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

تغذیه مادر در دوران شیردهی

taghziye_madar

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تغذیه مادر در دوران شیردهی”

تغذیه مادر در دوران شیردهی

اسلاید 1: به نام دوست

اسلاید 2:

اسلاید 3: 6 ماه اول شيردهی 330 کيلوکالری بيشتر و 6 ماهه دوم شيردهی 400 کيلوکالری بيشتر مادران شيرده نبايستی انرژی کمتر از 1800 کيلوکالری در روز دريافت نماينددريافت رژيم با کالری کمتر از روزانه 1500 کيلوکالری سبب کاهش توليد شير می شود. انرژي

اسلاید 4: پروتئين: 25 گرم بيشتر= 71 گرمكربوهيدرات: روزانه 160 تا 210 گرمليپيد: 20 تا 35درصد كل انرژي دريافتياسيدهاي چرب غيراشباع امگا6 روزانه 13 گرماسيدهاي چرب غير اشباع امگا3 روزانه 3/1گرم

اسلاید 5: بدين منظور محققين مصرف دوبار در هفته ماهی يا مکمل روغن ماهی را توصيه می نمايند. زيرا بر اين اعتقادند که مصرف اسيدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی برای تکامل مغز نوزاد سودمند است.

اسلاید 6: مايعات حداقل روزانه 3-2 ليتر مايع و در هوای گرم مقدار بيشتری بايستی مصرف شود. دريافت ناکافی مايعات سبب دهيدراتاسيون مادر می شود. استراتژی مفيد برای مادر آشاميدن يک ليوان آب، شير يا آب ميوه در هر دفعه شيردهی باضافه دريافت مايعات روزانه و مايعات در موقع تشنگی است. مصرف قهوه و ساير نوشابه های کافئينه اگر به يک تا 2 ليوان در روز محدود شود مجاز است. زيرا کافئين از شير عبور می کند و در برخی نوزادان سبب بی خوابی و عصبانيت می شود.

اسلاید 7: کلسيمزنان 18 ساله و کمتر روزانه 1300 ميلی گرم زنان 19 ساله و بيشتر روزانه 1000 ميلی گرم دريافت مکمل کلسيم برای زنانی که روزانه کمتر از 600 ميلی گرم کلسيم از راه غذا دريافت می کنند، نياز است رویروزانه 14-12 ميلی گرم

اسلاید 8: ويتاميننياز به بسياری از ويتامينها در دوران شيردهی بيش از حاملگی است. ميزان نياز به ويتامين D‌ و K‌در دوران شيردهی مشابه دوران حاملگی است.ميزان فولات و نياسين توصيه شده در دوران شيردهی کمتر از دوران حاملگی می باشد. درصورتی که ميزان ويتامين دريافتی مادر کافی نباشد، غلظت آنها در شير کاهش می يابد و بنابراين نوزاد در معرض کمبود قرار می گيرد

اسلاید 9: دريافت مکمل ويتامين A‌ و D‌ بايد با احتياط مصرف شود، زيرا مصرف مقادير زياد اين ويتامين ها سمی است و می تواند برای مادر و نوزاد مضر باشد غلظت ويتامين B12‌ در شير زنان گياهخوار کم است و به مکمل ويتامين نياز است. برای زنان شيردهی که در معرض نور خورشيد قرار نمی گيرند و از غذاهای غنی شده با ويتامين D‌ استفاده نمی کنند به مکمل ويتامين D‌ نياز دارند.

اسلاید 10: غذاهای پر ادويه يا طعم تند، مزه شير را عوض می کند و ممکن است در برخی نوزادان ايجاد ناآرامی نمايد. برخی نوزادان به پروتئين شير حساس هستند و نسبت به آن واکنش نشان می دهند ولی نمی توان آن را از رژيم مادر حذف نمود.

اسلاید 11: ورزشمادران بايد به انجام ورزش در چند هفته پس از زايمان تشويق شوند. ورزش هوازی با ضربان قلب 60 تا 70 درصد اثر سوئی بر شيردهی ندارد انجام ورزش خسته کننده باعث توليد اسيد لاکتيک می شود و توصيه نمی شود. مادری که می خواهد ورزش بی هوازی انجام دهد بايد پيش از ورزش به نوزاد شير بدهد و حداقل 90 دقيقه پس از ورزش مجدد شير بدهد.

اسلاید 12: نقش رژيم غذاييو استرس بر شيردهي

اسلاید 13: يكي از راه‌هايي كه باعث مي‌‌شود وزن مادر به طور منظم كاهش يابد و هيچ گونه خطري هم براي نوزاد ندارد، شيردهي است. مادران در اين دوران بايد همانند دوران بارداري، ميزان آهن دريافتي را كنترل كنند، هر چند كه در دوران بارداري تمام ويتامين‌ها و مواد لازم را به طور كامل دريافت كرده باشند.

اسلاید 14: مادر در دوران شيردهي به طور معمول قرص آهن را براي تامين آهن مورد نياز خود و نوزادش مصرف مي‌‌كند. بسياري از خانم‌ها ذخاير آهن خود را طي زايمان‌هاي مكرر به ميزان قابل توجهي از دست مي‌‌دهند، بنابراين مادران بايد در اين دوران از نظر ذخاير آهن كنترل شوند. البته اين نكته قابل توجه است كه اين مكمل ها نمي توانند جايگزين يك رژيم غذايي خوب باشند.

اسلاید 15: جهت كاهش وزن در بارداري اول، محدوديت شديد كالري نبايد ايجاد شود، زيرا رژيم غذايي فوق العاده كم كالري، از تامين مواد مغذي مهم در دوره بارداري به خصوص مواد مغذي نظير كلسيم و آهن ناتوان است. بدن مادر در دوران بارداري حداقل 4 كيلو چربي هاي ذخيره اي جمع آوري مي كند و دليل آن تامين انرژي مورد نياز براي دوران شيردهي است. پس از زايمان در صورت رعايت رژيم غذايي درست ( نه كم و نه زياده از حد) وزن بدن در هر ماه نيم كيلو كاهش مي يابد، زيرا مقداري از انرژي لازم براي تهيه شير از اندوخته هاي بدن، تامين مي شود. در دوران شيردهي بايد مادر به انداره كافي غذا بخورد.و از گرفتن رژيم غذايي پرهيز كند، چون كودك لطمه خواهد ديد.

اسلاید 16: در صورتيكه مادر به نوزاد خود شير مي دهد نبايد رژيم لاغري بگيرد، ولي اگر به دلايلي( البته قاطع و موجه) قادر به شيردهي نيست،مي تواند تحت نظر كارشناس تغذيه يا پزشك رژيم بگيرد. بدن مادر در دوران بارداري و هنگام زايمان تحت تأثير فشار و تغييراتزيادي قرار مي گيرد و گرفتن رژيم غير علمي، بطور خود سرانهباعث مي شود بدن دچار مشكلات يا بيماري شود.

اسلاید 17: استرس در شرايط بسيار متفاوتی از لحاظ جسمی يا روحی ايجاد می شود. اين پديده ممکن است در اثر اتفاقاتی ناخوشايند، خوشايند و يا تغيير در شرايط زندگی مثل بچه دار شدن به وجود آيد. تأثير استرس بر توليد شير الزاماً مستقيم نيست، بلکه ممکن است در اثر آن، تداخل بسيار کمی بين رفتار و توجهات مادر و نيازهای کودک ايجاد شود. برای مثال ممکن است مادر به دليل محدوديت های زمانی يا عدم آگاهی از نيازهای کودکش به ميزان کافی به کودک شير ندهد که باعث گرسنه ماندن و بی قراری کودک و نيز کاهش ميزان توليد شير مادر می شود. تأثير استرس بر توليد شير

اسلاید 18: ترشح شير حتی در شرايط بسيار دشوار نيز ادامه می يابد. استرس به تنهايی باعث کاهش توليد شير نمی شود ، ولی ممکن است محيط نامناسبی را برای شيردهی ايجاد کند.

اسلاید 19: واکنش خروج شيربه نظر می رسد شايع ترين مشکل در مادرانِ تحت تنش، عدم خروج کافی شير باشد. واکنش خروج شير مهمترين مسئله برای کودک است، اگرچه تخليه کامل و صحيح پستان و در نتيجه ترشح کافی شير بسيار مؤثر است. بعد از خروج شير، کودک در هنگام مکيدن به شير انتهايی (قسمت آخر شير که چربی بيشتری دارد) دسترسی می يابد که اين شير سبب رفع گرسنگی و آرامش کودک و افزايش وزن او می شود.استرس، هم سبب تأخير و هم جلوگيری از آزاد شدن اکسی توسين (هورمونی که باعث خروج شير از سينه ها می شود) در حين تغذيه از پستان می شود. استرس واکنش خروج شير را مهار کرده و سبب کاهش توليد شير می شود.

اسلاید 20: چنانچه مادر آرامش و استراحت کافی نداشته باشد ممکن است منجر به بروز اشکالاتی در مادر و يا کودک شود از جمله :- کاهش مدت زمان مکيدن پستان توسط کودک- کاهش توليد شير- اشکال در بازتاب خروج شير از پستان- ايجاد خواب آلودگی و كاهش اشتهاي كودك  - ايجاد بی قراری، تحريک پذيری و عدم توانايی شيرخوار در تغذيه مناسب.در نتيجه يک چرخه معيوب به طور سريع ايجاد می شود:کاهش ميل مکيدن در کودک و يا مکيدن غيرمؤثر، سبب کاهش ميزان توليد شير و کاهش علاقه کودک به شير خوردن می شود. مصرف غذاهاي كمكي نيز به نوبه خود باعث سير شدن او و علاقه کمتر به مکيدن پستان می شود.

اسلاید 21: كم وزن گرفتنبي خوابيگريه طولانينگرفتن پستانحالت عصبي در هنگام مكيدن پستاندل پيچه،دل درد،استفراغچه علامتي در كودك نشان دهنده استرس مادر است؟از طريق علائم زير در كودك مي توان به استرس مادر پي برد:

اسلاید 22: هنگامی که مادر بهترين تغذيه را به کودک خود می دهد و او با علاقه و ميل زياد پاسخ می دهد اعتماد به نفس مادر افزايش می يابد، زيرا می داند که قادر است به کودک غذا داده و او را آرام کند.  کودک بيشترين سود را از تغذيه مناسب می برد. تماس جسمی بين مادر و کودک ، سبب افزايش ارتباط عاطفی می شود و اين ارتباط عاطفی در زمانی که مادر به خاطر از دست دادن همسر، يکی از فرزندان يا يکی از نزديکان، در سوگ و غمگين است بسيار مفيد می باشد. مزاياي تغذيه از پستان مادر در شرايط استرس

اسلاید 23: ترس و نگرانی دائمی واکنش خروج شير را متوقف می کند. در مواقعی که تحمل استرس اجتناب ناپذير است، بايد راه حلی برای ادامه شيردهی پيدا کرد ؛ از جمله :- بهتر است مادر با يک نفر در مورد احساساتش صحبت کند.- افراد خانواده مادر را حمايت کنند.- لازم است مادر با يک مشاور مناسب ذی صلاح و خبره مانند کارکنان بهداشتی، پزشک، انجمن ترويج تغذيه با شير مادر و ساير صاحب نظران مشورت کند.- با پزشک خود در مورد نوع داروی مصرفی (در صورت استفاده) مشورت نمايد.- از مشاور بخواهد که فنون ايجاد آرامش را به او آموزش دهد و او نيز از اين روش ها به خوبی استفاده کند.روش هاي پيشنهادي براي مقابله با استرس

اسلاید 24: با تشكر

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید