صفحه 1:
صفحه 2:
عنوان
تفاوت هاى اساسى زرتشتيكرى هخامنشى و ساسانى
#تكارنده
مصطفی سرلک
wes) aly!
هخامنشی
صفحه 3:
چکیده
همیشه در طول تاریخ دین و مذهب در کنار سیاست در خدمت حکومت و مردم بوده است. به طوریکه بیش از
پیدایش هخامنشیان حکومت ها خدایان و ایزدان مختلفی را می پرستیدند که مردم در اجام امور مذهبی از آن
PA ve RO oa - سس سس«
طوریکه اصل و منشا ریشههای آییتی, مذهبی و "یی آنها به دورهای قبلی برمیگردد.زیرا که پادشاهان
مخامنشی به پیروی از خدای اورمزد(اهورامزد) و آداب و رسوم زرتشتی به ادره مملکت میپرداختند. همچنین به
ae م سس
تا شخصیت کاریزمایک شاه در ند اقام و ملل دیگر مورد احترامقار گیرد. همچنین پس از یک دوره فترت دوبره
ایین و مذهب زرتشتی به دست ۱ ۱ ۱ ۰ 1 ۰ روشهای مذهبی و سیاسی پادشاهان
هخامنشی بلکه با رویکردهای نوینی که در لول زمان باعث دگرگینی در سیستم مذهبی و سیاسی ساسانین شد.
۳ اب سا ar ey rea Pe oe
00 ep ae CE Pe Foe Tear ST ne irr ERR EO
صفحه 4:
صفحه 5:
مد مد فد مد مه م۱
اورمزد در نخستين جهان مادى و معنوى آفريدة شده است
اعتقاد ايرانيان به اورمزد مربوط به دوران زردشت نيست بلكة ستايش آن به زمانى قبل از زرتشت برميكردد
اورمزد در اصطلاح ادبيات بهلوى متعلق به دورة (ونتا) بوويوتكيشان أولين ترويج دهتدكان دين مزدا است
اورمزد در دنیایی پر از نیکی.زیبایی و خوشختی و Bee
اورمزد هم پدر و مادر آفریدگان است. او دانا خردمد دور بیننده تواناء پیروزه ورجاوند و نگهبان همه است
اورمزد نخست لمشاسيندلن و بعد ايزدان را مى آفريند كه در برابر آنها اهريمنان و نيروى شر قرار
مى كيرد
صفحه 6:
۱ [gece ce cea
٠“ بهمن (وهومنه): به معنى انديشه نيك است
آي
ارديبهشت (ارته وهیشته» به معنی بهترین آشه با ارنه رای است که
از نظام جهانى. قانون ايزدى و نظم اخلاق كزائل “لآ
شهریور (خشنره): به معنی شهرباری و سلطنت مطلوب
۳
520707000 0
خرداد (هئورتات): به معنى تماميت. كليت و اكنال أ
۲ ۳ ۴
۱ pee OE Le RL
صفحه 7:
وبت سوره نام دیگر رودی یه معنی نیرمند و پرزوره پاک و بی
ناهید نام دیگ نیزا ۳
5
ne ee ا
و 9
اا
0
Soyo Se ese ass eer ss he eet
<< نكته
0
سومر). در ايران عيلاميها و در آسياى صغير افوام (كوتى؛ كاسى. كيمرى و اوراتوها) مورد برستش قرار كرفتهائد.
صفحه 8:
۳ اکومن (که منه): دشمن بهمن. نمادی از بداندیشی و آشتیناپذیر.
“ اندر (ایندره ایندره): ضد نظم و ترتیب.
0
ناهیه دانگهیشیه: یکی از دیوان نشان دهنده عرور 000
و
0 a
نكته
مس رد سر لل .را
ایستادگی می کنده
صفحه 9:
۳ ees a Ce eae
DeRose s TCs ei Reeser ncaa aa
فروهر پاسبان آدمی است که پیش از تولد هر انسانی وجود دارد و پس از مرگ او باقی میماند و از خانوده و
بازمانده حمایت 35
و
Seat eet bee ent ke er ae ان
5007
0
مشهورترين نام خداوند زرتشتيان كه در كاهان به جشم مى خورد اهورامزدا است.
صفحه 10:
صفحه 11:
[Peper chk Soc NI esl en ee
را هخامنش معرفی میکند.
۳
ی ie toe is eee
سلسله هخامنشی به معنای مهربان و یا دوستمتش ات زیر که امپراتوری هخامنشی حکومت بلامنازع
ایران شامل منطقه بهناوری از چین و هند گرفته تا انوب و آفربقا را در بر میگرفت و کشور ایران به صورت
cy و تا
صفحه 12:
صفحه 13:
>
PI rence eee Tee eg cere eer ce nace EE
Seperate cP ef Weenie eee Renee oer
۱ <- اس اس سس Revere ely
Fee ie ie ee er ees ron ony TCE at eer ee ener
fee eee pene mAh Jon fer one fu 77 mee ete gen) ents Se ee ecg
POR oh وقايعى ميبردازد كه اهورامزدا در نماك لكا ا
CV ee ee ee Saree) ل كك
شامی رابه من ده داربوش شاه کوب ۱۱۱۱ ۳ 5 ۱ رات آهورهمزدا من شاه آنهابودم؛
اهورامزدا این شهریاری را به من داد. اهورامزدا مرا پاری کرد قا آن را نگاه دارم به خواست اهورامزدا من این
ere reer ceca pee yyy) ees epee ae eo re ee 000
اهورامزدایاری خواستم و اهورامزد مرا یاری داد تا من گنومات مغ را گشتم.
صفحه 14:
صفحه 15:
صفحه 16:
(Cero eae
كمبوجيه (آيين مصرى).
0110000 داریوش (خدای
Ce Raed Lead ا
فد ۲ ۲ ۲ ۲
۱
صفحه 17:
۳ اردشیر بنیانگذار دیلت ساسانی و پسر کوچکتر بلیک موید معبد آناهیتا در شهر استخر بود. خاندان ساسانی
نام خود را از دودمان ساسان كرفته كه احتمالا در ذوران حكومت بلاش جهارم بر يارس حكومت كرده است.
اردشیر در حدود سال ۲۰۹ میلادی پس از تاجگذاری تخت سلطنت بر دست گرفت.
ee eae ا ل ا ا كك
ey ل ا ا 00
اوستا گردید.
صفحه 18:
Ais sa aS an ae
_
صفحه 19:
در زمان بهرام دوم فرزند بهرام اول كرتير يكى از موبدان و روحانيون عصر اول ساسانى است كه براى تثبيت
ened 1
اس سر و سب چا سح و
و قاضی کل کشور شد و نیز ریاست آتشکدههای التخر آناهیتا استخر و آناهیتا بلنو را بر دست گرفت و نیز
A RR oe
و
“ با قدرت كرفتن و سركار امدن كرئير آنجنان كه از نوشتههايش در كعبه زرتشت برميآيد شكنجه و تعقيب
لا 00
7ئج11010 تا . ۱ ۳
0 eye ere) eee neem
اهورامزدا در کنار ایزدان دیگر آزاد بوده ان و اتحطاط کرتیر دیگر پادشاهان ساسانی مانند خسرو
نوشیروان و بعد از آن آیین زرتشتی را در کنر ایزدن دیگرمورد پرستش قرارمیدادند.
صفحه 20:
eS ee
)237 7
صفحه 21:
056 ja
EP Lere AV CT FO FIN
Ae سوم: تقاو
صفحه 22:
نيز يكى ( اس سس << سس
Pe prene ere a) i. Th eR
Sa a ا caer eR nee ae
0 ا ل ل ل
اهورامزدا به شاهان هخامتشی لعطا کرده لست و تا وقتی که اهورامزدا خواستار
و
اام سس
ا م eter
لان 1
eee EB ا ل ا ا ا ا ا ا
وی را
عدم تعصبات مذهبی و دینی و آزادسازی پرستش ایزدان دیگر
پیروی شاهان از خدای بزرگ آهورامزدا.
۳ ار ار PO
صفحه 23:
۲ ۲ ۲ ۲ ۳
ساسانیان
پادشاهان ساسانی همانند پادشاهان هخامنشی با اقتدار پایبند به سنتهای پیشین
5257
پادشاهان ساسانی به ویژه شاهپور دوم برای تثیبت مشروعیت خود دین را مورد توجه
ite Seeds ae Rd و«
منه ۲
۱
عدم جدايى دين از سیاست
ev ne ad ار
(Ocean ye Fup Gee nr oe eet) Om ean wey
اجراى دستوارت از طرف شاه
صفحه 24:
نتيحه
كيرى
ا ا ا ار 00
ا لل ۳۲
بيدايش زرتشت؛
eae 0
اورمزد. امشاسپندان و ایزدان را آفرید تدم جهان ۰ ی در مقلبل دبوان (اهریمن) 521111
errr eery scree Fler oe on yor
خدای یکتا فده 11 00
Re
وجود داشت: نخست سنت. پادشاهان هخامنشی به ستهای هی ی پا بوده دوم برتری نام اهوامزد در مام کته لوح و
eee ee ee ee re en) ee cee eee
Pee Ee ere ey ec ee oe es
۳۳۳۳ سس« <<. eee pe PR aoe od ee
و« <<« « _ ح ۳
0 eee eS ee ness
۳
5000 eye ete |) aS pa Ora
داری. چهارم نظام طبقلتی جامعه به چهار طبقه اشراف. موبتان. ار گران و جنگاوران) و پنجم تعصبات مذهبی و سرکویی ادیان دیگر.به
111110101017
صفحه 25:
منابع فارسى
ل ل ا ا SSD PN ae
دست یافته.
۲ بروسیسوس, ماریا؛ ۰۱۳۸۷ ناگفتههای را ۲ ۱ ۳ انا تحقیقات جدید و اسناد تاز:
ترجمة محمود طلوعی» انتشارات تهران
ere ا أأ_-_-_
ae een ean
ee ص
ترجمه بهمن سركاتى. تهران: بنياد فرهنى ايرانى.
een ااا ال
Re ee a epee es) ye OU تاوادید جهانگیره ۰۱۳۸ زین و ۶ +
* لاجد ا 000
ا اا ۱
صفحه 26:
دادگی, فرنبخ, ۰۱۳۸۰ بندهش, ترجمه مهرداد بهاره تهران: نشر توس,
a a eee Pre رح
Fs) EY oe ae
PCE RIS Perey ea ero Ere ee eS En
Nar Ce as nT
۱ NS See Or
Ree Ce ery را eer oman
5
ات مارلیگ
۵. عنایت. حمید. ۱۳۷۷ نهاد و اندیشههای سیاسی در ایران و اسلام. تهران: نشر روزنه
۶ فرشادمهره تاهید. ۰۱۳۸۵ کوروش هخامنشی بنیان گذار ایران پهناور: نشر محمد.
صفحه 27:
و
9
رح« « .۱
دانشکدة حقوق و علوم سیاسی, دورف چهار: ۱۸۹ ۲۰۸
pe ee اس سس(
ملت در زمان ساسانیان» ترجمه رشید باب ۱ ۱ ۱
ee |« سس
Cen ne noe RT
سیاسی ابران از شاهتشاهی هخامتشی تا کنون. ترجمه غلامرضا عل
جابابی» تهران: نشر اختران,
ean a al ی(
ان: ترجمه بهروز حبيبى؛ انتشارات دانشكاه شهيد بهشتى.
ا ا 00
صفحه 28:
۴ گردیزدی, ا ۱۳۴۷؛ زین الاخباره تاریخ گردیزدی | تصحیح محمد رفیق یحیایی. تهران: نشر آگاه.
۲۵ لوکونین. ولادیمیره ۰۱۳۷۲ تمدن ایران ساسانی؛ ترجمه عنایت اله رضاء چاپ سوم تهران: نشر علمی و فرهتگی.
Peete ee eee ese Cn eats ee ea
ام تهران: افسون.
7ب سپس سس
Shee shes eee OS a
نیولی, گرارد. ۰۱۳۸۷ آرمان ایران. ترجمه سید صادق سید سجادی, تهران, مولی.
ا ۱[
Beltane epee Oc Seite Pe eee lig Sale > Pe pel -Y To ل ا
غرء نشر ققنوس.
صفحه 29:
۲ هرمان. جورجینا. ۰۱۳۹۲ تجدید حیات هدر و تمدن در ایران باستان, ترجمه مهرداد وحدتی,
فناورى. نشر مركز جهاد دانشكاهى.
۳ هرودوت. ۱۳۹۲ تارخ هرودوت. ترجمه وحید 0 ا 2001
oo oo 5
منابع لاتين
05
35.Curtis, Vesta Sarkhosh & Stewart, Sarah, (2008), The Idea of Iran,
vol 3, London: LB. Tauris & Co Ltd.
36.Kent, Roland.G. (1950), Old Persian, New Haven: American
9
37.Kinzer, Stephen,(2003), All the Shah's Men: An American Coup
5 06 1/1001 SECM Cea CUM SSS NER (RNa
and the Root
صفحه 30:
تیم را ره 6
Editio minor mit deutscher Ubersetzung Wiesbaden: Reichert Verlag.
path}
ا ا ا ا الا الل ال لك
Ideology and its Impact on the Avesta, in: British Museum, The world of
PRO on Bases Tron va ا
SERENA re Se MME ets