صفحه 1:
تفسیر سوره نور جلسه اول
صفحه 2:
غلت انتخاب این سوره این است که/پیشتر آیات این سوزه مسائل مربوط به عفاف است.
YY سوره اى كه با جمله « لرده ايم؛ شروع مى شود سوره نور است.
۷بسیاری از سوره ها ابتدا با عنوان ١ ٠ شروع می شود يعنى به همه ى قرآلن اشاره مى
کند. و اين مسئله نشاندهنده عنایت خاص به مفاد سوره نور است.
صفحه 3:
« معنای «سوره
**هر قطعه اي از آيات قرآن كه با يك «بسم الله » شروع می شود و بعد از بايان
آن» «بسم اللّه» دیگری هست
* قرلن کتلیی است که فصل, باب و بخش ندارد فلی قطعه شحتشن بة صورنت
سوره است
“مي كويتنا كلمة رق #سورم» از كلمه'ى «سور» وضع شده| اببتت: حصارو
ديوار«سور البلد »كه دور شهرهاء ده يا قصبه مى كشيدند يك شهر را در داخل
خودش قرار مى داد وكامل به آن احاطه داشتند.
صفحه 4:
اهمیت مسائل مربوط به عفاف
* آیه ی اول با تعبر سور «انزناها» و بعد كلمهى «قَرَضْناها».يه جدى بودن مسائل مربوط به عفاف
ميبردازد. درست عكس آنجه بشر امروز فكر مى كند و به اصطلاح در جهت «أزادى جنسى» كام
ae Gan
لَعْلَكُمْ تَذَكَرونَ» باشد كه شما يادآورى شويد. آگاهی پیدا کنید. از غفلت خارج گردید» *
* فرق است ميان «تفكر» و «تذكر»
” تفكردر مسائلى است كه انسان بكلى نسبت به آن جاهل است
۷تذکرادر مسائلی اننت که فطرت انسان خودبه خود ضحت آن مسائل را درک ی کب
* قرآن مخصوصاً آداب و اخلاق جنسی را به عنوان «تذکر» بیان می کند
صفحه 5:
رن و نی الوا Gately IF
ویر
انا كار اعم از مره و زن: بايد مجارات شود (ضد تازيانه)
۲ _ در اجرای مجازات مبادا تحت تأثیر عواطفتان قرار بگیریدهاین عمل «غیر
انسانی»نیست
۳ ابن معارات: \ دز خفا اتعام uaa جون اين مجازات براق اين است كه دیگران
صفحه 6:
آمار رسمی سازمان ملل برای زنازادگی» از آمریکا تا سوئد
* مرکز مطالعات خانواده (1۳5) و مرکز روندهای اجتماعی(5۲1) دو مرکز بینالمللی و رسمی هستند که ذیل
مراکز مربوط به سازمان مللهر ساله گزارشی درخصوص روند و وضعیت. نهاد خانواده و مسائل حول آن در
قالب نقشه جهانی خانواده(0 ۳3 family 0 منتشر می کنند.
در گزارش سال ۲۰۱۵ اين مر کز درخصوص آمار رسمی میزان تولد کود کان و افراد نامشروع که از سال ۱۹۹۸ 7ا
۴ رابررسی کرده آمده است:
۱) ۴۱درصد اقرد تولد شده در آمریکا نامشروع هستند ۵) ۵۴درصد افرادمتولد شده در سوئد نامشرروع هستند
۲ 9۵درصد افراد متولد شده در مکزیک نامشرو هستد
6۶ ۴۸ درصد افراد متولد شدء در انگلستانتمشروع هستند
۳ ۳۳درصد اقراد متولد شاه در کانادا نامشروع هستند
۷ ۲۳درصد افراد متولد شده در استرالی نامشروع هستند
۴) ۵۷درصد افرادمتولد شده در فرانسهنامشروع هستند ۸ ۶۶درصد افراد متولد شده در برزیل نامشروع هستند
٩ ۳ درصد افراد متولد شده در فلیین نامشروع هستند
صفحه 7:
pues ۰ مرو ون کامنیابی جنسی خود زا نها در محبوده ی آزدواج مت تواند نجام ,دهي
* در عرف امروز اروپا زن و مرد فقط در وقتی که به تعبیر اسلام «محصن» و یا (محصنه»
باشتد از زنا کردن ممنوع اند
۰ در مجازات مرد زن دار و زن شوهرداراسلام دو مجازات قائل است:
١ صد
۲ رجم: سنگساری
صفحه 8:
مجازات تجاوز در ۱۲کشور دنا
.١ هند: از حبس ابد تا حکم اعدا
۲. فرانسه: حبس از ۱۵ سال تا آخر عمر
1 از حکم اعدام تا اخته کردن 7
۴. عربستان سعودی: گردن زدن چند روز بعد از دستگیری
شمالی: اعدام با جوخهی آتش
شلیک گلوله به سر یا به دار آویختن
۸ ایران: به دار آویختن
٩ اسرائیل: ۱۶ سال زندان
۰. ایالات متحدهی امریکا: حبس ابد
۱ روسيهة ۲۰۱۲۳ سال زندان
۲ نروژ: ۴ تا ۱۵ سال زندان
صفحه 9:
ازدواج در سیستم فرنگی و سیستم اسلامی
* یکی از چیزهایی که در اسلام پایه ی خانواده را محکم می کند مسئله ممنوعیت
کامیابی جنسی در خارج از کانون خانواده است
* رعایت نکردن این اصل در دنبای اروپا کانون خانوادگی را متزلزل کرده است
* وقتی که جامعه ی ما به دستور اسلام واقعاً عمل مى كرد يكك يسر به سن پانزده
سالگی که مي رسید. احساس طبیعی نیاز به همسر در او پیدا می شد؛ يكك دختر هم
همین طورءو آن وقت «شب زفاف کم از صبح پادشاهی» نبود
* ازدواج در سیستم فرنگی آزاد را محدود کردن و در سیستم اسلامی محدود را آزاد
كردن است
آمار ازدواج در سال 52 ايران : 2٠51/1
سن ازدواج در مردان ۲۷۰۳ و زنان ۲۲۰۸
صفحه 10:
افراط و تفریط در اروپا
* به حكم «الجاهلٌ انا مفْرط أَوْ مُفَرَط» درارويا تتا قبل لين دو سه قرن اخیر قانون کلیسا
بود اساساً در قانون كليسا ارتباط جنسى مطلقاً ملوبا زن شرعى: يك كار يليد بود. از
نظر آنها زن ذاتاً موجودی پلید بود افرادی که شایستگی داشتند به مقامات عالی
روحلنی برسند. کسانی بودند که در همه ی عمر زنی را لمس نکرده وبا زنی نزدیکی
نکرده بودند و اصلا نفس «تجزد» مقدس بود اما اکثر مردم نمی توانند مجرّد باشن
اینها مرتکب عمل زنا می شهند بنابرلین از باب «دفع افسد به فاسد» ازدواج را اجازه
می دادند.
* اسلام بر عكسء تجرّد و عزوبت را پلید می دلند و گفته است «زمین, آدم عزب را لعنت
می کند که بر آن بول کند» و ازدواج را مقدس می شمارد.
صفحه 11:
شُهَداءَ فَاجلدُوهُمْ تَمانِينَ جَلدَةٌ وَ لا
كلمه ى «محْصَن) يا امُخخصن' در قرآن به دو معنا ذكر مى شود:
۰ زن شوهردار
۲ _ زن عفیف است ولو زن مجردی باشد
صفحه 12:
تهمت به زنان پا کدامن ولو فرد راستگو بدون سه شاهد GE مشتاد ضربه شلاق
7اسلام می خواهد زنا کمتر ثابت شودتا اينکه یک زن عفیفی که زنا نکرده مورد اتهام قرار گیرد.
هشتاد ضربه شلاق
0۹ 2
جزای فرد تهمت زننده سلب اعتبار اجتماعی
فاسق (شهادت ,پشتش نماز)
صفحه 13:
در »استثناى إلا آلذین تابُوا « سه احتمال در ابتدا می توان داد:
A
۲
اكر شاهدى بعد اتهام نتوانست ثابت كند . توبه كرد يذيرفته نيست و بايد تازيانه بخورد.
اكر كسى توبه كندءهم شهادت او قبول باشد و هم فاسق شمرده نشود. يعنى تمام محروميتهاى
اجتماعی او برگردد و از او اعاده ی حیثیت بشود.
مجازات دومش برای هميشه باقی است. یعنی شهادتش هیچ وقت قبول نمی شود و » الا الذي
« استثناى عبارت آخر است. يعنى آن مقدار | از او اعاده ى حيثيت مى شود که می توان نماز جماعت
پشت سر او خولند و ازاو تقليد كرد. قاضى هم مي تولند باشد. اما شهادتش :
مسجت کین SAL SON ot يعني » إلا لد
هه | « باشد. أيه
صفحه 14:
tags ات فَهادة آَخدهم رم شهادات بل
ت SSI jo GS bf ailé ail
eee epee eats بار قسم خورد و یک بار هم خودش را لعنت
کند اگر زن اقرار کند مجازات میشود در غير لين صورت او نيزبايد چهار بار خدا را گواه
بگیرد و قسم بخورد که شوهرش دروغ می گوید و در دفعه ی پنجم بگوید غضب خدا
بر من اگر شوهرم راست می گوید. در لین صورت میان آنها جدلیی مطلق بلید باشد که
در حکم طلاق است (در فقه اسلامی «لعان» یا «ملاعنه» نامیده می شود)
صفحه 15:
مردی سيك نام هلال بن
اميّه هراسان آمد خدمت رسول اكرم صلى الله علیه و آله و گفت: یا رسول الا من به
چشم خود زنم را دیدم که با فلان مرد زنا می کرد.
* آیات دیگری داریم به نام آیات «افک» افک یعنی تهمت. که مربوط به یک جریان
تاربخی است:
یکی از همسران پیغمبر اکرم را در یک جریانی, منافقین مورد اتهام قرار دادند.