الهیات، دین و معنویت

تفسیر موضوعی قرآن آیه الله مکارم شیرازی (گردآوری علیرضا کمالی) قسمت دوم

tafsir_quran_makarem

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تفسیر موضوعی قرآن آیه الله مکارم شیرازی (گردآوری علیرضا کمالی) قسمت دوم”

تفسیر موضوعی قرآن آیه الله مکارم شیرازی (گردآوری علیرضا کمالی) قسمت دوم

اسلاید 1: تفسیر موضوعی قرآن کریمآیه الله مکارم شیرازیگردآوری: علیرضا کمالی

اسلاید 2: منبعتفسیر موضوعی قرآن (برگرفته از تفسیر نمونه)آیه الله مکارم شیرازیگردآوری :علیرضا کمالیدفتر نشر معارفچاپ53قم1396

اسلاید 3:

اسلاید 4: بخش چهارمروابط اجتماعی

اسلاید 5: عبادت خداوند و پرهیز از شرک ورزیدن نسبت به او از جمله حقوق خداوند بر انسان است. خداوند افزون بر رعایت عدالت، خواهان حاکمیت روح احسان بر روابط اجتماعی انسان است.

اسلاید 6: رعایت حقوق اسلامیوَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِکُواْ بِهِ شَیْئاً وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَاناً وَبِذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَالْجَارِ ذِی الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالجَنبِ وَابْنِ السَّبِیلِ وَمَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ یُحِبُّ مَن کَانَ مُخْتَالاً فَخُور انسا 63ً

اسلاید 7: پرستش خدا و دوری از شرکنخست مردم را به عبادت و بندگی پروردگار و ترک شرک و بت پرستی که ریشه اصلی تمام برنامه های اسلامی است دعوت می کند. دعوت به توحید و یگانه پرستی، روح را پاک ، نیت را خالص، اراده را قوی و تصمیم را برای انجام هر برنامه مفیدی محکم می سازد. در این آیه بیش از هر چیز به حق خداوند بر مردم اشاره شده است.( وَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِکُواْ بِهِ شَیْئاً)

اسلاید 8: احسان به والدینحق پدر و مادر در چهار مورد از آیات قرآن بعد از توحید قرار گرفته است. بزرگترین نعمت ، نعمت هستی و حیات است که در درجه اول از ناحیه خداست و در مراحل بعد به پدر و مادر باز می گردد. ترک حقوق پدر و مادر هم دوش شرک به خداست.

اسلاید 9: نیکی به خویشاوندان و یتیمان و مستمنداندر بخشی از آیه دستور می دهد به همه خویشاوندان نیکی کنید. (وَبِذِی الْقُرْبَى) در بخش دیگری از آیه به حقوق ایتام توصیه می کند. (وَالْیَتَامَى) پس از آن حقوق مستمندان را یادآور می شود (َالْمَسَاکِینِ )

اسلاید 10: همسایگانسپس در حق همسایگان نزدیک توصیه می کند (وَالْجَارِ ذِی الْقُرْبَى) منظور از همسایه نزدیک ، همان نزدیکی مکانی است. پس از آن درباره همسایگان دور سفارش می کند (وَالْجَارِ الْجُنُبِ)

اسلاید 11: چنانچه گفتیم منظور همان دوری مکانی است؛ چه آنکه طبق روایات تا چهل خانه از چهار طرف ، همسایه محسوب می شوند. حق جوار ( همسایگی) در اسلام منحصر به همسایگان مسلمان نیست و غیر مسلمان را نیز شامل می شود.

اسلاید 12: امام صادق (ع) می فرمایند: نیکی کردن همسایگان به یکدیگر خانه ها را آباد و عمرها را طولانی می کند. سپس درباره کسانی که با انسان رابطه دوستی و مصاحبت دارند توصیه می کند (وَالصَّاحِبِ بِالجَنبِ) صاحب بالجنب در واقع هر کسی را که به نوعی با انسان نشست و برخاست داشته باشد در بر می گیرد خواه دوست دائمی باشد یا دوست موقت. در پاره ای از روایات ( صاحب بالجنب) به رفیق سفر و یا به کسی تفسیر شده که به امید نفعی سراغ انسان می آید

اسلاید 13: در راه ماندگاندسته دیگری که درباره انها سفارش شده، کسانی اند که در سفر و بلاد غربت به دیگران احتیاج می یابند (وَابْنِ السَّبِیل) ابن سبیل به فرزند راه تعبیر شده است. در آخرین مرحله نیز توصیه می کند به بردگان نیکی کنید (وَمَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ)

اسلاید 14: جامع ترین برنامه اجتماعی إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِیتَاء ذِی الْقُرْبَى وَیَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ وَالْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُون نحل 91

اسلاید 15: در آغاز آیه خداوند به عدل و احسان فرمان می دهد و همچنین بخشش به نزدیکان. عدل به معنای واقعی کلمه آن است که هر چیزی در جای خود باشد.

اسلاید 16: تفاوت عدل و احسانتفاوت میان عدل و احسان بدین گونه بیان شده است: در حدیثی از امام علی (ع) می خوانیم: عدل آن است که حق مردم را به آنها برسانی و احسان آن است که بر آنها تفضل کنی

اسلاید 17: برخی گفته اند عدل ادای واجبات است و احسان نیز انجام مستحبات است. پاره ای دیگر گفته اند: عدل توحید است و احسان ادای واجبات ( بر پایه این تفسیر عدل به اعتقاد اشاره می کند و احسان به عمل) برخی نیز گفته اند: عدالت: هماهنگی ظاهر و باطن است و احسان آن است که باطن انسان از ظاهر او بهتر باشد. گروهی نیز عدالت را مربوط به جنبه های عملی دانسته اند و احسان را مربوط به گفتار

اسلاید 18: فحشا به گناهان پنهانی، منکر به گناهان آشکار اشاره دارد و بغی نیز هرگونه تجاوز از حق خویش و ظالم و خودبرتربینی نسبت به دیگران است. برخی مفسران گفته اند سرچشمه انحرافات اخلاقی سه قوه است: قوه شهوانی: انسان را به لذت گیری هر چه بیشتر می خواند و در فحشا و زشتی ها غرق می کند. قوه غضبیه: آدمی را به انجام منکرات و آزار مردم وا می دارد

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید