صفحه 1:
POS Eee Pee
صفحه 2:
حسنت به ازل نظر چو در کار م کرد
بنمود جمال و عاشق زارم کرد
ماس ور
حسن تو به دست خویش بیدارم کرد
صفحه 3:
تعليم ا
۳
* استاد محترم:جناب آقاي دکتر حيدري
ل نام [ زقي
" نام رشته:كارشناسي ارشد برنامه ريزي آموزشي
" سال ©0966
صفحه 4:
Bei ocr
53-1
“يا ايهاالذين آمنو تقوالله“اي اهل ايمان تقواي الهي داشته باشيد.
ا ا ل ا ا ل 0
هرجا که تقوا باشد خشییت الهي هم هست و هرجا که تقوا بانداجتناب از معاصي هم هست ولي خود این لغت
معنایش نه اجتناب است ونه ترسودر اصطلاحات خود قران ونیج البلاغه که تقواخيلي تکرار شده است
كاملا nee Pe epee Cae Ln 0[
تقوا از ماده (وقي)است يعني نگهداري درواقع معنایش خود نگهداري است.متقي باش يعني خود نگهدارباش
خود این حالت يك حالت روحي و معنوي است که از آن تعبیر به تسلط بر نفس مي کنند.در واقع اراده و عقل و
Te 21111000
را en Peres ER eT Pi oer ere Bete oe Cee P ar eee Res Oe)
شخص مي Pee Cee Pea eres ae rere cn Ns CNC cr here ei Rees
دهد.تقوا در حقیقت چيزي جزء حرکت در راه راست وصراط مستقیم نیست.اين راه در بر
ee orcs ter som esac Pens لم ا CES
BN ee ele coon) اين فراتر نهاده و تقوا را به معناي دین داري در
حوزه ايمان و ۹
صفحه 5:
Cre ee ee Si ts Ter soe Cee Tears)
ee ete alo LON oe Tee ee SS et Leys eke re ey eys)
Ber creer ecgs oveee و
شما قويتر هستيد؟همه كفتند بله يا رسول الله جه از اين بهتر!
۱
EES Tey ats Te I teen WEN rere hE Eire ۱3
27
۳
وقت خشم و وقت شهوت مرد کو ی
Pee a eee Mme Sen ree os WS Pe eo
غالب باشد.پس روح تقوا همان خود نگه داري است.
صفحه 6:
Pets ee el
در قران كريم مكرر به أثار تقوا اشاره و تصريح شده است و معمولا آثار تقوا جيزهايي است درست عكس
bere ا اا OTE Pe
BE Tomyrmcyeye re cree ep ton -aP pre anys Pees Prete ot Pee Py
Bee ye eo oS one Te Sete Lt CEE ATS eee Te et er En)
keane.) WET) اي Lome Defoe Dot ie fe tece] ای
ere re Teenie Te WP RY fees EOS rete, See ate eS Tea Loree)
eT eS Te Ae coe Conny Lon Te Tet ete one See Lan ee aes
بست به وجود آورده است.
OTe eee eae Lee Le ete Le oe ace es Tete)
Pele ee ES byes ا Ye oo SL eee RE Teorey
eee Seber yee S So ee ity TSE OE Os Penton ا Ye)
بیرون رفتن از مضایق و مشکلات را قرار مي دهد.يعني خدا براي او راه باز مي کند براي خروج از بن
بستها و بیرون آمدن از مشکلات.
صفحه 7:
ROE ere ت
SOE Se tae Et eet en oe Tee ee East eS
و نواهي الهي شروع مي شود و به انجا ختم مي شود که دل تقوا در پیشگاه خدا خاضع باشد.وقتي به آن
بارگاه امن راه یافت همه آنچه را که خدا تقدیس کرده و بزرگ داشته مقس و بزرگ مي شمارد. در این
1 bons)
۱ tenn We Tint SEC cc SOLIS)
| era)
عذاب دست به آلودگي دراز نمي کند چنین شخصي گرچه اوامر الهي را انجام داده و از نواهي پرهیز کرده
۱
دل در مرحله عمل باتقوا وطهارت است.
SO RS eet hse ee sy bee ont tee EES Bes Ise y
كرده جون فرمان الهي است كرامي مي دارند وبه آن عمل مي كنند و از آنجه خدا نهي كرده جون نهي
Re tee eee Lee ST SE Be Tein Tew os ted
۱ است زيرا د ستورهاي الهي را كرامي مي دارند جون دستور الهي است نه از آن جهت كه ضامن نجات
از دوزخ و مايه وصول به بهشت است.زيرا كساني كه بر اي رسيدن به بهشت از فرمانهاي الهي پيروي
مي کنند مانند مزدوري است که اجرتش را بعد از کار از کارفرما مي گیرد و دیگر رابطه اي با کارفرما
ندارد.
كروه سوم:كه از دو كروه قبل بالاترند كساني هستند كه اوامر و نواهي الهي را تكريم مي كنند واجبها و
مستحبها را انجام مي دهند.حرامها و مکروهها را ترك مي کنند نه براي رهیدن از جهنم و رسیدن به.
بهشت بلکه از این جهت که خداوند محبوب و عظیم بالذات است.آنچه از ناحیه او و به او منصوب باشد نیز
Teel is he ST Ste ern s) ۱7
BSS en ae ie ele ees Le eS Tes S'S TSE Bl (git
صفحه 8:
مفهوم تقوا در نهج البلاغه
ا ام ا |
از يك طرف سبب وحدت و بديد آمدن اين حالت روحاني است.واز طرف ديكر معلول و نتيجه آن است و از
لوازم آن به شمار مي رود.اين حالت روح را نیرومند و شاداب مي کند دو به آن مصونیت مي دهد .انساني که
از این نیرو بي بهره باشد اگر بخواهد خود را از گناهان مصون و محفوظ بدارد چاره اي ندارد جز اينکه خود
yan p3abS Sha ge nslyat Oe 9 29 BG 9 oS 5 Ly اا
كناربكشد و انزوا و كوشه نشيني اختيار كند.مطابق اين منطق يا بايد متقي و برهيزكار بود و از محيط كناره
Bree ees rE ery To 4 ااا |
ل ا لا لاا ااام [aoe de Te ae
فردي بيدا شد ضرورتي ندارد كه محيط را رها كند بدون رها كردن محيط خود را باك و منزه نكه مي
دارد.نهج البلاغه تقوا را به علوان يك نيروي معنوي و روحي که بر آثر ممارست و تمرین پدید مي آید و به
Ove er eT See. os BES Te CRIS rem rT oT)
صفحه 9:
ie) البلاغه
در نهج البلاغه همه جا تقوا به معناي آن ملکه مقدس که در روح پیدا مي شود و به روح قوت و قدرت و نیرو
مي دهدو نفس اماره و احساست سركش را رام و مطيع مي سازد به كار رفته است.ودر خطبه :106مي.
فرماید:تقواي الهي دوستان خدا را از گناهباز داشته و ترس از خدا را بر دل هاشان نشانده تا آنجا که شب هاي
م 00
000000
rey ا ا ter eee ا ا ا ع 00
حالت معنوي وروحاني نکر کرده که حافظ و نگهبان از گناه است و ترس از خدارا به عنوان يك اثر از آثار تقوا
ذکر کرده است.از همین جا مي توانم دانست که تقوا به معناي ترس نیست بلکه يكي از آثار تقوا اين است که
pee Le RCL ever eit eer fer eno Tes i SOs Cd
صفحه 10:
ارزش و آثار تقوا در كلام علي (ع)
ee TES Lear i ie ae ees: eB ee L(g ie ters es
ere oe aE EE Dre cere re WE Yee <tr e Teer T es
Rone NEE SS Bie BE es)
Te eet ir ete ete Sete eel) Te St ei ee Tred
است.
علي (ع)همه دردها و ابتلائات بشر را يك کاسه مي کند و تقوا را براي همه آنها مفید مي داند.حقا هم اگر به تقوا
7 in oer Dy
اركان زندكي بشر است .جه در زندكي فردي و جه در زندكي اجتماعي اكر نباشد اساس زندكي متزلزل است.
صفحه 11:
راههاي رسيدن به ۳
).باكي از رذايل اخلاقي:
epee Ley ۱
9 ed
Bes elo or Corse rr)
Forbes UPR ا Pe Se Peeew Cree fer
0 ern py. ee ere Ear ns Cd
احسان(نیکوكاري).اين آیه مي خواهد بیان نماید که نعمتهابراي انسان است و انسان براي ایمان و تقوا و عمل.
SSS ho) ل دك
60 Lor hres ocean tes TES Te Te rere er per ae crore
رت ee ees oor eae cer ence Wes Mee Ere |
er Pe ke a Seb ee Seen ON ECR Pe Pees torr ee ET S| اک
pee ne PES Ter S| اا ane ee acm Pee 0[
شود.درجه بالاتر این است که انسان خودش را از گناهان صغیره هم حفظ و نگهداري کند.بالاتر از اينکه از
م7 bye Seay Wee Ted ۱
صفحه 12:
كاركردهاي اجتماعي تقوا:
ات
۱ eS Roe lst net ete eE CES Tee Te eT s LCE SS r ew
1۱ on pee renee re rene nn Cnr fear mee
©. تق4وا و دوري از التقاطز
وم
موجب مي شود تا در برخي مسائل زندگي خويش به اموري بيرون از دين تمسك جويند و كرفتار انديشه و
عمل و روش اتقاطي گردند. از ین رو است که خداوند به قش تقوا در دوري از التقاط اشاره مي کند و بیان
مي دارد که چگونه فقدان تقوا موجب مي شود تا كساني که به دین کامل عمل نمي کنند دچار التقاط شده و از
tr one nt ge One) 7 1
۳ Deere ko)
جامعه اي كه تقوا در آن به رشد و بالندكي رسيده است از طاغوت و بندكي حكومت هاي فاسد و باطل رهابي
ie) ا ل ما ا ام ۱۳
وجود ندارد(مریم/6 و *06)(جائیه/09)و مردماتش از عجب و خودپسندي رهايي يافته و از گناه عیب جويي
CST ere ew eka el we ie eS yoy
ROOT be Scrty eel oe eT CBee tS ET Sone IST we Tene
صفحه 13:
ثر تقوا در زندگي انسان:
ی
ee ST Soe See Te eer Eee eh eT oad
نباشد.لازمه خط مشي معين داشتن و اهل مسلك و مرام وعقيده بودن اين است كه به سوي يك هدف و يك جهت
Pare Th er Puna yie ey Bre ted ۱
CE ren els eat snes) Det tn de beets)
Ie te ee ee Te eT tes Loe)
صفحه 14:
تقوا و تلطیف احساسات:
۱
۳ oe oc Eten Tee SB far)
Bee reesei. ren a eere eer rr ren Teor verte fed
Ee Sey elon eit rr eb yh oe wtb eke Testor Ce Tee Tran
Pee 9
صفحه 15:
تقوا و نيروي بيروزي بر شدايد:
خداوند مي فرماید هرکس که تقواي خدا را داشته باشد خداوند براي او راه بیرون شدن از سختیها و شداید را
eerie iter en ee Tele Tew ey ا ا 0 |
او قرار مي دهد.
صفحه 16:
اثر تقوا در دنيا و آخرت:
ل مم ا ا اا ل ا ل CEES Ee
منزله يك سبر أست و در فرداي آخرت راه بهشت اسث.
[Soe TaD er ee eee TE Eton ee tS Stace ETP (geo ol
خود نگهداري است.واز هرچه که انسان بخواهدا خودش را نگه
eee ES Teo ESL
صفحه 17:
1۱ Sone he Ss Ws reas
SYS SES ee Tee wes eee
موفقيت روز افزون شما را از خداوند منان خواستارم.