کسب و کارمدیریت و رهبری

تمایل به اعتقاد شخصی - Personal Belief Bias

صفحه 1:
تمايل به اعتقاد شخصی Personal Belief Bias

صفحه 2:

صفحه 3:
تمایل به اعتقاد شخصی گرایشی است به سمت فضاوت میزان قدرت یک استدلال براساس میزان عقلانی بودن نتیجه ی آن که نسبت به میزان قدرت پشتیبانی از آن ننیجه گیری, ارجحیت دارد. به عبارت دیگر, چنانچه اقراد با نگرشی موافق باشند, در اين صورت تمایل دارند که باور داشته باشند که فرآیند به دست آمدن نتیجه ی مورد نظر تیز صحیح می باشد. در راستای همین رویکرد بسیاری از اين افراد استدلال های معتبر را با نتیجه گیری های باورنکردنی و غیرمنطقی رد می کنند. و استدلال های غیر منطقی را با ری های باورپذیر تایید می کنند. به نظر می رسد که اين افراد به جای روش ها و ارزیابی های معتبر منطقی, بر اساس ارزیابی خود و اعتقادات شخصی نتیجه گیری می کنند. انواع تمایل بة اعتقاد شخصی هرشخص می تواند بر اساس عوامل مختلفی تمایلات و تعضباتی داشته باشد که به تعدادی از انواع رایج این تمایلات اشاره می کنیم: 1)تمایل به تایید: اين نوع تعصب با تمایل رلیچ ترین نوغ تمایلات است که بسیاری از افراد ان نوع تمایل را از خود پروز می دهند بدون آنکه در مورد آن آشنایی داشته باشند. تمایل به تایید زمانی اتفاق می افتد که تصمیم گیرندگان به دنبال مدرکی هستند که كه باورهای گذشته ی خود را به تایید برسانند, در حالیکه باعث کاهش میزان اثر آن مدرک در حمایت از نتیجه گیری مورد نظر وی می شود. 2)لنگری: در این نوع تعصب بر روی بخش کوچکی از اطلاعات و تجربیات گذشته, بیش از اندازه اتکا می شود که بر روی توانایی فرد در تنظیم اطلاعات بالقوه ی جدید تاثیر می گذارد. 3) اثر هالو: این اثر باعث اختلال و پیچیدگی در مشخصه های مثبت و منفی فرد می شود که این مشخصه های شده و در سایر موقعیت ها و سناریوها مورد استفاده قرار می اساساء ثابت شده است که اگر شخصی در موقعیت یا برهه ای از زمان به خوبی فعالت کند در این صورت به طور خودکار کاری دیگر را بدون توجه به به هم پیوسته بودن وظایف, به خوبی انجام می دهد. 4) تعصب فوق اعتماد به نفس: نوع دیگری از تمایل مخرب در افراد می باشد که زمانی اتفاق می افتد که فرد در مورد قضاوتی که در مورد وی وجود دارد به طور ذهنی غلو می کند در حالیکه در خروجی و به صورت عینی چنین چیزی وجود ندارد. 5) تفکر گروهی: این نوع تعصب و تمایل در تصمیم گیری گروهی وجود دارد. که گروه را به جای ارزیابی واقع بینانه ی گزینه ها به سمت هماهنگی هدایت من کند.

صفحه 4:

صفحه 5:
منابع مورد tonto ea ‏لو‎ هزينه ‎we Cab)‏

صفحه 6:
تین یروت ‎HAR‏ هه ‎aagheisg,‏ 0 ‎solar‏ اح

رایگان