صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
تندیسگرایی به معنی الهام گرفتن از یک یا ‎Bi‏ ‏چیزی در این کره خاکی گرفته شود در اینجا به چند نمونه از اين الهامات و بناهای تة

صفحه 4:
اگر بخواهیم تاریخ معماری را از نظر ویژگی تندیس گرایی در بنا بررسی کنیم؛ می توانیم سه مرحله راء از آغاز خانه به امروز» از دیدگاه تصور فضایی شناسایی کنیم. مرحله ی نخست» دوره ای است که در آن گرایش به سازه های تندیس گونه وجود داشته و به ترکیب احجام و ساختمان های مختلف با هم توجه شده است. این گونه معماری در تمدن سازی بشر هایی چون تمدن سومرىء ايلام قديم؛ مصری و یونانی وجود داشت و تا زمان رومیان ادامه دارد. در اين دوره توجه به فضای بیرونی با بی توجهی به درون بنا و ساده رهاکردن آن همراه است. مرحله دوم که ساخته شدن بنای پانتنون در روم أغاز اين دوره را مشخص می کند» توجه به فضای درونی ساختمان چالش اصلی معمار بود؛ به گونه ای که فضاهای درونی بزرگ تر و پیچیده تری را در معماری اين دوره می بینیم. در مرحله ی سوم (تقریبا آغاز سده ی بیستم) دوباره به اهمیت حجم در شکل دادن به فضای بیرونی توجه شد. در حقیقت از یک سو تصور فضایی نخستین دوباره زنده شد و از سوی دیگر نیز توجه به فضای درونی ساختمان به قوت خود باقی ماند و تقریبا از نیمه ی دوم قرن بیستم بود كه معماری ازی و نقاشی بیس گرا با تثیرپذیری از پیکره سازی دوباره از سوی معمارانی چون لوکوبوزیه که دستی در پیکره نیز داشت مورد توجه قرار گرفت و بناهای ارزنده ای به اين فرم ساخته شد. دوره معماری مدرن متاخر را می‌توان از بعد از جنگ جهانی دوم تا اوایل ده هفتاد محسوب کرد. در این زمان بسیاری از معماران بزرگ دوران معماریه اویه و متعالی همچون رایت» کور در هر سه دوره معماری مدرن ساختمان‌هایی با شهرت جهانی ساخته است. وی آخرین شاهکار خود یعنی موزه گوگنهایم بوزيه؛ گروپیوس بودند. رایت تنها معماری است که را در نیویورک در آخرین سال‌های عمر خود به صورت تندیسی دوار طراحی نمود. کوربوزیه نظریه پرداز معماری مدرن» در اين دوره از عقاید ده ۲۰ و ۳۰ خود در معماری فاصله گرفت به سمت تندیس‌های احساس گرایانه گرایش

صفحه 5:
اين ساختمانهاى تنديس كونه اين ای بسیار مناسب

صفحه 6:
للبساى رونشان

صفحه 7:

صفحه 8:
در ۱۹۵۰ ان , ک ایسایی‌ک» در ک ما لسادگی؛ يكواز شاهكر

صفحه 9:
Se CU en (Lys er Terie S Brit erie wee Ber oye fener 0 ein ‏انمايش مى كذارئد‎ 000 ‏ال‎ | eM rr ceee retire Fes ere yy re per rerey ere) | rrrors ۲ ‏جسارت و بازىيكميتاخ‎ ‏بوجود می‌آورد‎ بات

صفحه 10:
اسکیس های اولیه .۰ ۳ ۳۳

صفحه 11:

صفحه 12:
طولانى شذن منت پروژه ازمرك رايت موز

صفحه 13:
موزه كوكنهايم توسط انسیتوم‌ماران آمریکا به عنوان یکی از هفده اراین معمارکه می بایست به جهت سهم ونقش آن ها درپیشبرد* فرهنگ آمریکا حفاظت شوند ۰ انتخاب شد اين موزة يه علوان آخرين يادكارازتوانايى رآيت درخلق كيفيات غيرمنتظره فرم وفضاى. معماری » دشوارترين كاردرطول دوران فعاليت حِرفةٌ اى وى بود . دربيرون » فرم تنديس كرا با ظاهرى ساده وفاقد تزيين برروى سطوح » الكوى فضايى درون رامشخص مى كند وجشم اندازى متفاوت دربين ساختمان هاى مكعب مستطيل أدكل شهرئي يورك إيجان مي كرد شايد بتوان كفت اين نقطه شروع طراحى .. موزه ها با احجام تنديس كرا بود كه ديكرنه هنری بلکه ساختمان موزه نيزيه جاذبه اى براى بازديد تبديل شد ‎j‏

صفحه 14:

صفحه 15:

صفحه 16:
خنه أبشار ‎Gy af Sd}‏

صفحه 17:
0 و اح د 3 a 3. fe eee er Si ‏ی‎ eae arn ‏هايا ماهر‎ ‏سم و ری‎

صفحه 18:
ی ‎mem fe rot‏ ا ل ‎terete sr 5. byes‏ 9 ال سيوع وو 12111101 هب أصاف و صيقل خورده به ‎ter ren)‏ 1

صفحه 19:
أين تركيب رأ بْهِ وجود مى آورذ ‎PRESTR mee‏ کیفپت تندیسگونه برای ما در اين است که بود دوبار دم فصت( و شاب اتکی ‎Seen‏ 9

صفحه 20:
عدت ارتزن

صفحه 21:
نگین خود اضافه نکرده بود و هنوز سوداي گذار از مدرنیسم به پست مدرنیسم را داشت كه ‎eS Oe icteric Peet Se nee teens ae‏ ۱ قبل از هرچيزي» در ين .مي انداخت تايك بديده معماريء كه در زمين و آسمان و افق (كف و اي شود آین شاهکاز معمازي که در رده باشکوه ترین بناهاي «يادماني» و نمادین قرن بیستم قرارگرفته و قرار ‎e ee eres tren cE See e 1 11 3‏ 00 ۳7

صفحه 22:

صفحه 23:
0 معمارى يعنى زيبايى احجام در كنار هم و معمار يعنى بازى دهنده احجام در كنار هم برلى بوجود آوردن زيبايى سخنی از رضا علی زاده

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان