صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
مقدمه
تهاجم فرهنگی
مفهوم تهاجم فرهنگی
تفاوت تبادل فرهنگی و تهاجم فرهنگی
تهاجم فرهنگی در ایران
ابزار های تهاجم فرهنگی
شیوه های تهاجم فرهنگی
شیوه های تهاجم فرهنگی غرب در کشور های اسلامی
راه های مقابله با تهاجم فرهنگی
ماه
صفحه 4:
~~
مقد مه
عتما امطلاح تهام فرهتلى ب هكوش شما هم قورره است. آیا مرا رکه تیا فرهتگی پیست؟ پر اکشورهای گنه فرهتگ را موررهمله قرارمیرهنر؟ چطور
هى شور با تهاجم غرهللى مبارز هكرر؟ و فیلی سوالهای ویر از لین قييل. قصر دارر به اين سؤالات شما باسخ برهر.
شایر هر غرر ور زهن خور وی رکه یک فقط اين اس تكله رشمن قور را به ما نشان رهر و در میران بتک با اسلمه و pbb GL (wld شور و ما متقابلاً در
ميران بلك براى رفاع از خور حاضر شويم؛ ولى ابن فقط يك نوع تهايم اس تكله باعث مى شور الر رفاع ما قوب نباشر و مقابله گنیم دا کآشورما نکم
میشور
ما یک نوع نک گر دار مه به بتک نرم معروف است. نگ نرم همان تهایم فرهگی اس تکه رشمن اعتقارات و فرهنگ و وین ما را نان هگرفته
است.رشمن ور إين نوع تهابم قور را به ما نشان ثمى زهر و مثل جلك سفت اسلفه به رست نم ىكيرر و همينطور فون و قوتريزى هم اتفاق ثم ىافتر.
صفحه 5:
—_ —
بعث تهاجم فرهك. از مباش اس تکه ر جامع هکنونی ما رارای اهمیت پسیار زیاری برای بررسی و توبه است. توایع bee nd یهثهاء میرگررهاء
کنفرانسها و .. زیار یکه در پنر سال افیر صور تگرفته, هنوز هط رکامل شناسایی نشره و چیره میشو ره ه رگوینره و نویسنره و سازمانن مسئولى. بهانرازة توان
غو به بررسی OT پررنته و نههایی از ین موضوع را روشن سافته است.
در بررسى تاريش مشاهره میشو رکه «تهابم فرهنگی» پریرای تازه تولر و مفهومی توسانته يست و عمرى به نسبت عمر بشرى «ارد؛ جراكه فرهتك زلييرة
افغال و ار انسانی اس تکه ر قوالمی منتلف متبّی میشو و طبع سرلش و فورفواه نوع انسان. او را در ايبن زمينه نيز gan الكيزر تا اككار و ارزشهای
مورانترام و پسنر فور را به یگران تعمیل نمایر و این نقطة آغاژین پريرة «تهابم فرهگگی» است.
صفحه 6:
بفش ارتباطات- تهایم فرهتگی یا بهعبارتوگر» ثبرر غرهگ كه مى توان آن را وعى از سلله رانست, پریرهای نو و تازه تولر يافته نیست که در OB
بیستم به منمه قهور رسیره باشر؛ بله سابقهاى به Cla تاريخ زارد. لبن پریره از ابترای ریخ زترگی لبتماعی انسان مطرح و موجور بوره است» جراله از
همان هتلام تقسيم شرن انسارنها بعفق و باطل و مسثئله اسكبار و سلطةطلبى رر يبن آننها رواج داشته است.
اما ألر بنواهيم تاريخ ابن نوع از هجوم را seal Ly اغير مغرب زمين بهعنوان چهره شافتهشره استعمارگری و سلطهبویی بررس یکنیع؛بایررائس تکه از
la wad Ula; فرهئى رر غرب و ظهور انريشه و فرهلك se ملالها و ارزشهايى توسط مغرب زمين عرضه شرءكه باغرهتگ و ارزش جوامع ویر
تفاوت اساسى راشت. اين فرهلك رير, زمينه را براى ظهور قررتهاى سرمليهرارى و نظا مكاببتاليستى فراهم أورر.
قررتهاى جرير غرب ىله براى استطام ولسترش نظام سرمايهرارى فور به منابع رست تفورره ثياز pl استعمار سرزميهاى جهان رست زرئر و
لشورهاى منتلف آفريقابى و آسيابى را زير سلطه خو ركرفتئر؛ اين استعماركران براى تثييت سلطه فور بر سرزمينهاى جريرء به زرورن موائع فرهئلى در
لشورهاى زير سلطه خور پررافتند.
صفحه 7:
—_ —
سانتن مرارس به سیک غریی» وارگرر نکالاهای غربی وراه انرانقن جریانهای سياس و مزهبی بر اماس مبانی فورشان, ازمملهاقرامات آها برای
مقابله بافرهنگ بومی ه رکشور بو
نظام سلطهجوى غرب بعر از استقلال ياب ىكشورهاى نمت سلطه فورء بهويزه ر ركشورهاى اسلام كه بعر از تیزیه امپراتوری عثمانی اتقاق افتر + بهطور
غيرمستقيم به لسترش فرهلك قور و جايلزي نكررن آن د رلشورها پررافت و تهایم od را بهطور غیرمستقیم ب هكسترش فرهتك فور و جايلزي نلررن آنا در
کشورها پررافت و تهابم فرهتگی را بطور غیرمستقیم را گر
زمان ی که جامعهای تلاش میگنر فرهتک فور را بر جامعه چگر یکه (shy lab فرهتگی فاص هست, تعمی لکنر و یا لاقل نوعی OT Longs yy IAS جامعه
به وپور آورر هبو خرهگی اتفاق میافتر
صفحه 8:
در ابتراپیر با نکن مله لفظ و وارْة «تهاجم فرهللى» يك وازة جامع الاطراف براى زيربوشش قرار راون مشّكلات و ضايعات فرهئلى موجور رر ابتماع ما ثيست»
جراكه رر جامعه ها عرهاى عناصر غيرفرهتاى هعست رله از فرهتكهاى ييلانه واروشره و مى شوثر و رر ظاهرء يشت آن هيج عامل خارهى «متهاجم» زبره نمى شور
Lad pb cat Jy ییانه بر فرهنگ فوری هستند.
لفظ و وار رايج تهاهم فرهئلى. ظاهراً صلاميت همان را داروکه در معنای هبوم فرهتک منفی یا
al اصل و اقا فر EG Lean براق ib و اغراف فرهكل
7
ب هار رو یش Bo ما میگویع «توابع فرهلی». منظور
ی و املامی ما با توسل به ابزارها یکوآگون صورت میرهنر هرف آن مزف یا تفعیف و یا سوق رارن فرهنگ معلی بهسوی فرهگ متهایم است؛ و ر
ole Jl تهليم بهوسیلهماهوارههاء مصولات فرهگی, رای و تلوزیون, مطبوعات و ... صورت میگیرد با تمه به تما لین مسائل؛ ما ر جلمعه فورمان, یک
تهاهم فرهئلى عامرانه از سوى ييلانه را عنصر و عامل تام مسئله نمى رائيم. د ركشور ها موارر ويلرى را هم مشاهره هىكني مله هيع عامل فارهى ظاهراً در
رفیل ثیست بلله اشى از كمبورهايى اس تكله رر جامعه مشاهره مىشور. هال اي نلمبورها يا واقعى است و ثاشى از exe توبه رگانهای فرهلی مسئول
است و باكمبور ظاهرى است» يعنى ما به علت بىاطلاعى از فرهلك اعيل ملّى و اسلامى فودمان. اين تصور را داري مله فرهكك ما غلاء ارد و بايد عتصر
فرهگی خارجى ر آن) زمينه بیلزین و پزیرفته شور
8
صفحه 9:
—_ —
ah وگر یکه در مفهوم تهابع فرهگی بایر موررنظر قرا رگیرد, شافت رقیق وا «فرهئلى» است. باير متوجه باشيم و اشتباه كلني مله تهاهم فرهئلى فقط يك
ey صرف .که بر «خرهنگ ابتماعی» صورت میگیرر تیست. معنای فرهنگ مفرووهای بسی وسیعتر از برراشتهای عاری و رایخ دار فرهتک فقط سبت به
&
مسئله ابتماعی معرور اطلاق ثم ىكررر. بلله رر تمام امور ىله مربوط به يك تمرن) و سرزمین هست, فرهنگ فاصی اس تکه از جمع اين فرهكها «فرهك
Oly sla Oly فرهتك قاص jaa و ابتماعی یست. لزا آر در
Lad اقتماری اسلام مثلا لس ربافوار یکنر و یا اسراف نمایم و یلم فروشی و ام رگنر. اینها يك فرهّك غلط «اقتصارى» است.
بس باير توجه راشت: وقن ىه مسئله تهايم غرهئلى مطرح مى شور نباير تفسير معرور و مضيق نمور و فقط گانهای فرهتگی را مسئول اقرام رائست یله بیر
> تعام موارر وست به اقرام زد از بفش نقامی و سیاسی و اقتعار یگرفته تا بش منعتی و فرهتگی و ... همه و همه مسئول و Wy ABs
صفحه 10:
SS ~~
کته بعر یکه در مفهوم تهایم فرحنگی قابلبررسی و تعمق است واه «تهایم» است. قاهراً ای تیابم مشتص است ولی توبه عملی به مسئله مومب
میشور باظرافت بیشتری به این لفظ پرراته شور در باری امر اينطو رلفته و تصور م ىكررركه تهاجم يل اقرام عامرانه, آاحانه و بهقصر تمت تأثیر قرار راون
فرهگ رگر صورت م ىكيرر و اين تهابم رارای هرفهای من فاصی است. ولی بایر توبه راش تکه این برراشت از تهاجم تمام عقايق را با توجه به برهة
کنونی در برنمگیر. فلا ب رگفت, حرگونهتیرگزاری فرهنگ منفی یگنه بر فرهنگ فوری نیز «نهایم فرهگی» است؛ پراکه ر این عالت یک عصر منفی از
ily Lind عصری از فرهنگ فوری را کار زره و جانشین آن میشون «cll uly Id) عنصر فرهئلى ييلانه بععنوان «متهايم» و عنصر فرهئلى غورى
بهعنوان «موررتهابم» شنافته میشونر.
در آقرء با تمه به این ملاعقات میتوان «تهایم فرهگی» را ریک بملهگوتاه تعری فگرد تهابم فرهگی عبارت است ازه «ورور, نفوز تعميل و يا تأثير عناصر
و رفتارها و آگوها و ارزشهای فرهگی مضر گنه بر فرهتک ور ,که لین هلبم بعاً با اهراف فصمانه,عامرانه مورت م یگیرر و حرف نهایی OF جايلزيق و
با تفيير و با تقعیف Ald ملی باه مور تیم است.»
10
صفحه 11:
—— ات"
تفاوت تبادل فرهنگی و تهاجم فرهنگی
تبارل فرهگی همان ارتاط منطقی و چرست فرهتگهاست ,که میتوانم ر یشرقت ارزشهای انسانی و بهت رگررد) زترگی پشر سورمنم اشم. در تارل
غرهگی» فرهنگ مفیر و سازن هکه همان مقایق و واقعیت مربوط به ضرورتهاء ارزشها و زیاییها و گر شیوههای شستهی عیات معقول انسانها است:
يهطور ألاهانه متتقل مى شور
مقوله تبارل فرهنگ با fond pole Neil مانتر علوم. صنایع هنرهای ارزشی و افلاقیات والای انسانی همه prove جهان را از تعربه ألاهى و باورهاى
درست يلريلر يهرءمنر مى سازر و از آزمايش روشهای ثاررست آزموره شره بینازمیسازر.
اما تلبع فرهگی به یال از ین برن فرهتک ررست و مثبت وگاهی نهارن هگررن فرهنگهای ناصیح و مبتزل با بهرءكيرى از اجبار و اكراه روائى در جيت
سلطهجويى بر جوامع است.
در اين تهابم فرهتگی رشمن به ثمار روستى به ما نزويك م شور و به ما Wig cay ,| مى آموزئر به ابن عنوا كه براى ما يهتر است يا ها را
ایکون
ثرمیگتر و
ایر ور را روی ما اجرا می)
11
صفحه 12:
et
آشلارئرين و فرکیرترین مورر ربره تهابم فرهگی در مان رطافان اتفاق افتر. او ور سفر یکه به تیه راشت شيفته آتاتورک و انریشههای او شر و تمام
تلاشش راگرر 8 اقراماتی شی هگارهای او را در ایران پر هک بکشف عباب, فزف تعلیمات نی از تقام آموزشی» تغیر اس ملی» سرگوب عزاراری
نمونههاى آشَلار اين اقرامات رضافان بور.
انکه رضافانهای تاریخ ایران سالهاس تکه ویگر وبور ترارئر اما همينان لشورهاى قررتمنر ونيا در بى نفوز به فرهتک ابران) و ایرانی هستتر و همواره بیر
مواظب نرفنرهای جریر آنها باشیع.
يك نمونه ويكر از تیابمر فرهگی, دای مر و ایران) اس تکه رشمن در این راستا
إيرائى-اسلامى, از هرهاى رشمن ييروى هىكنيم »كه اين خوك يبرو ىكوركورانه از وشمنن است.
ايد خور را بهوسيله مر به ما نشان م ىرهر و ما بهبای استفاره از مرهای
12
صفحه 13:
13
ابزار هاى تهاجم |
سس
خبركزارىهاى بين الملل: سرعت و ركر د آورى و يقش خيرء إل كاميابى رسانههاى لروهى به
شمار میرور ازاینرو استکارجهانی یاهر فتکترل آگار رسانهها یگروهی جهان و بیترهی به
آنها, سازمانهای بزرگ فبررسانی رابنیا نهاهاثر و از این مسیر به تزریق فرهنگ rp میپررازر,
سانههای جمسی: استبار جهانی با چر ان رگرفتن مکلیت رساههای بینالمللی جمعی و همپنین تسلط
بر متوای رساههای جمع یکشورها مانتر راره تلیزیون و مطبوعات, سعی در بیارزش جلوه وان
فرهنگ, آیین و آرابورسوم مّی پوامع و ارائه اللوهاى اررست به OT پوامع دار و برنمههای
راریو و تلویزیونی» فیلمهای سینمایی,کتاب, نشریات و فلاصه همه مباری ارتباطی را در مسير تهايم
فرهگی ب هکار مگیر.سامانهی مهایع سعی میگنر برنمههای فور را در پوشش زیا و آشتایی از جنس
همعیت, فرهک و تژار بومی یا آرایههای پژوهشی و داعیههای بشری پنها نکن و اثر ييام فور را
افزایش رهر و راه را بر مان تبيين ماغيت سازولارهاى فور بينرر.
صفحه 14:
—_ —
۳ موار مقرر: مهاجمان فرهتى با آلور هكرون اقراری به موار منرر سعی در Onl Lette آنها در مقابل فرهتگ فور و بىهوي تكررن آنها نموره و از
طرف وگر از نها ور پیت ترویج فرهلك موررنظر فور در جامعه ستفاره میکد,
2 كالاهاى صاررائى: سورجويان غربى با استفاره | زكالاهاى صازرائى فور به جوامع بهانسومی» سعی good sot’ silo نظیر مصرفگرایی,
تبملگرایی. قاهركرابى و بىبنروبارى جنس و فسار افلاقى را ر اين جوامع لسترش رهنر.
0 بنيارهاى بين المللى و منطقهاى: بسيارى از تهارهاى بين المللى و شرل تهاى جنرمليتى رر راستاى اميرياليسم فرهل لام يرم رارئر و ارزشها و
باورهائ مبتتى بر فرهتگ غرب را ترویج میرهند. سازمان ملل, اک جهانی, نار غورد. بنيار ,الفلر و بنبا ركارائكى از این قبیل نهارها هستند.
14
صفحه 15:
‘A
15
——
ابزار ادبى: كارش و ترجمه 9 ترویج رمانهای مبتزل» شعرهایی با متوای پوچگراینه و مایوسآننه. از نموههای استفاره از اویات در راستای تهابم
فرهتلی به شمار میروند.
استفاره ابزاری از زنان+ امبرباليسم فرهئلى با استاره از جازههای پنسی زنان) در جهت تفریسی فرح
beet
شيلهى جهانى ايتترنت
اهای عرالت ممور و ترویج فرهنگ ابتزا لکام
صفحه 16:
et
شیوه های تهاجم فرهنگی
رست آموزها:
ییت افرلر موریازرکشورها در جهت پر هگررن) سلطه فرهتگی فورهگام برمیرار امتعماگران) میگوشنم با ین هکررن عوامل تثیگزار ور
برگان, اهلقلم, شاعران), مرامان و ... از هویت فرهگی -ملی فورشان, آنها را در مسیر نشر و نفوز
استعار بان
anal ile gaye اساتير رانك
فرهلك ييلانه قرار رهن
3 ترويج اللوهاى زنرلى خربی
“1 تضعيف باورهاى رينض:
مهاجمان فرهتلى با ايمانزرائى و ايجار نك رر اعتقارات مزهیی در پولمع ینی, مسیر را براى نفو Sind ييلانوى يا فطرت آرهى» آماده مى سازئر.
برفی از تشيكهاى مهاجمان ازاينقرارئره
الف) معرفى رين بدعنوان يك سلسله بنرارهاى مربوط به زنركى شتعى افراركه هرلس «ر راشتن يا نراشتن آنها آزار است.
ب) معرفی ارزشهایی نظیم فرگاری, ايثار ٠ بال«امنى و ... بمعنوان امورى اعتبار ىله بايه و اساسى تراشته و تابع يك سلسله شرايط فرهل فاص
مستت
ج) اننصار مسير معرفت و شتاقت به مس و تبربه
16
صفحه 17:
17
"7-777
I ov cule سياست و تار بين علم و رين
استلبار ا زآنبايىله رين را ماف برا ىكسترش فرهتك خور رر سطح اجتماعات مىرائر. لزا سعى lon رين را بهعنوان عنصرى جراى از سياست جلوه
هر و UT را بهعنوان جریا ابتمای نف یکند.
sl) ثيازها ىكازب رر ميان اقوام و ملل
این امر در راستای تغیر فرهتک مصرف رر جوامع هرف, انهام مى شور
تغيير زيان رسم یآشورها
ترویج فرقههای ساتگی:
از آثاله فرقه سازى به ريركريز شرن و انراف از وین اصيل و ثاب مى انبام, مواجمين فرهئل, به إب نكار مبادرت مىورزئر؛ © با دو كردت مردم از
رين ثابء پتوانم فرهتک فور را گسترش رهئر.
تقریب و ترور شفعیتهای بزرگ پوایع:
ای نکر ازآن/جهت صورت میکیروکه شنمیتهای بزرگ را مانع اهراف سللهبوینه فور میانر.
صفحه 18:
= =F
شیوه های تهاجم فرهنگی غرب در کشور
های اسلامی
اسان
ابم فرگی " در مقایسه با تهاجم نقامی یا اقتماری» رارای ویژلیهای منصربهفرری است. تهابع فرهگی معمولاً امرنی و نامسوس است؛
درازمرت و ریراست؛ ریشهای و عمیق است؛ همهبانبه است؛ سابشره و رارای برنمه و ایزارها یکسترره است؛ وسیع و فرگیر است هکارساز و فظرزاست.
علاوه بر اينهاء . تهايم فرهگی ۲ همان هک فرهللی, ی ککار آرام و بیسروصراست و قربانیانی آن بيشتر قشر جوان هستتم.
در تهاجم نظامى, رشمن با تبهيزات و امكانات نظامى وارر معرله ميشورء اما رر "تهاجم فرهكى ' نيازى به لشَلرلشى و هزينههاى هتلفت نظامى نيست»
همينين رشمن در ابن تهاجم براى تعميل عالميت فرهلك فور از همهى عربههاى سياس - اقتصارى, نظامى: روانى و تبليغاتى بهره ميليرر. در "نهاجم نظامى "
ثنها بفشى از مرزها و سرزمينهاى مباور در تيررس مستقيم رشمن قرار ميليرر. اما رر "تهايم فرهتلى '" سلامهای مغرب رشمن تا عمق فانهها پیش میرور و
زهن و قلب انسانها را نانه مگیرد به همین رليل اس تكله بس از جلك جهائى روم: آيزنهاور رئيس جمهور وقت امريلا اعلا مكرره بورله: بزركترين جل ىكه
د پیش دایم بگی است برای تسفیر ازهان انسانها
صفحه 19:
—_ —
در یک گهکلی شیوههای تهابم فرهگی غرب را نيز ميتوان از وو بعر خارهى و داغلى موررتوبه قرارواد
در بعد فارج مهاجمان با املانات و موقعيتهاى منقلف كه در مبامع يينالمللى رر رست «ارثرء از طريق شبلهها ىلستررهى بتلاههاى تبليغاتى و ستتبرالتى فور
میلوشنر با خاونی پون نقض حقوق بشر. حمابت از تروريسم. وبور خفقان و سانسور نبورن آزاری برای Ob; و مطبوعات و تويستركان. جتلطلبى. ماجراجويى و
با عربههاى شناضتهشره و كلرارى. تصويرئ تعريفشره و نافوشاينر از فرهك مقابل «ر ازهان هررم رثيا ترسيم ثماينر و طبيعى اس تكه رر لين راهء زشتترين و
شيطانيترين) حربهها را برميلزيتتر.
19
صفحه 20:
SS ~~
در بعر رافلی ee فرهلى غرب و رلشورهاى اسلامی به رو شيوهى زير رخ مينما؛
ترويج اگگار و انرشههای غیر اسلامی و متی ضر اسلامی, تبیغ اگگار اتقاطی, تقرس زرایی و توهین به مقرسات» سست نمورن پاییهای اعتقاری
جوانان نسبت به برفی از اصول و آرمانهاد
تهرولرلى» علمزوگی و عفگرایی افراطی, تلاش درراه ظهیر غرب و غریگراییء ان «ادن علوم و معارف اسلامى به بهانهى عدم تطابق با
دانشهای نوین بشری, طرح برایی بن از سياستء ترويج بيصابى و برعباى و يوششهاى مستهمن و فلاف شئون اسلامی, رواج مرهای خربی و
ب بنروبارى, تهيه و يفش فيلمهائ شريراً ضر (MBI ویرویی, نوارها یکاست میتزل از فوانترلان فاسر و توزيع علسهاى مبتزل در سطحلسترده, تولير و
يفش مشرونات الللى و هوار مفرر ر سطح امعه. جاب و نش رکتب و مبلات ضر افلاقى, نی عشقی و رمانهای مبتزل» نکیل مبالس لهو و لعب
ong مشتی از فروارها توشعی رشمن است.
. موارر فرهللهای مکتوب, شقاهی, عمومی و تصویری تیز از ابزارهای وگر این تهابم هستر pay فرهللی تنها معرور به موارر فوق نیست, بکله ee AH
غرهنگ غربی با استفاره از ابزار فوق تفریب فرهنگ اسلامی را مرنظر قرار ره است. موارری از قییل نمی در مقائیت رين اسلام, انشا
ماننه آیات شیمانی, نفی مقرسات اسلامی و نیز تعریر رین و تلاش برای مزف رین از عرصهی ابتماغ از این موارر به شمار
ايهاى ضر ريفى
20
صفحه 21:
et
يرق از راههای مقابله با هجمه فرهئلى با رويلرر ويزه به جامعه اسلامى را میتوان ایگونه رانست:
۰ بالا بررن توان رقاب صنايع اطلاعات و سركرمى رر مقابل همتاهاى خارهى
١ ای رک اندض تازه رگ
۳ بالا برد توان» در جهت بررازش اطلاعات
مین تقاضاهاى داقلى جامعه. از طريق توليدات دافلى يا واردات
0 زرورن) فقر اقتصارى
رهاى اسلامى ويكر
21
صفحه 22:
22
~~
کسترش امربهمعروف و نهی از Hh
يهرهبردارى مناسب و مؤثر از اشلال مقلف هنری در جهت تقوبت و تثیت فرهنگ بومی
افلاعرسانی در مورر alps Lad و اهراف موایمین
استفاره از نظام آموزشى در جهت تقوبت بینش رن یکووگان و بوانان
(st سازنره در جامعه
ویت نهارهای مژهیی مانتر مساجر و هیثت مذهبی
شاسانرن ارزش فرهتك بومی به مررم و یار توراوری فرهگیء
صفحه 23:
= https://www.avapress.com
= https://www.setare.com
گروه مزهبی ستاره,اپوالفضل ناظمی *
۱۳۵۸ سفنان اماع فمینی(ره) در سال *
در قلمرو فرهنگ, بلال ستاری.نشر ویس,تهران,۱۳۹۶ 5"
۱۳۶۹ ال فرهتگ,اروارر برمن» ترهمه همیر شاهرخ؛ نشر مرک تهران,
۱۳۶۸ پیروزی برون مِلّكء ريهارر بلسون, ترجمه فريرون رولتشاهى, انتثارات اطلاعات, تهران,
23
صفحه 24: