صفحه 1:
ی 9 اشتغالزایی جوانان
صفحه 2:
چکیده
* سیم ایرانیان در پایه گذاری علم محاسبه
* انقلاب فن آوری اطلا عاتی و اینترنت
* سه سال فعالیتهای بنیاد دانش و هنر
* مرکز فن آوری اطلاعات زاهدان:
برنامهای برای توانمندسازی و اشتغالزایی جوانان
صفحه 3:
پایه انقلاب فنآوری اطلاعاتی:
سيستم حساب اعشارى
ل ۳۲۰۴۲-۲۰۰۰۴
* فرض کنید بخواهیم دو عدد رومی زیر را در هم ضرب کنیم:
1 و 2211
FA x YY یعنی
* نماد صفر توسط ریاضیدانان هندی و با البام از ستون خالی
چرتکه آنطور که در بابل و چین باستان بکار میرفت ابداع
شد.
صفحه 4:
کشف سیستم کسری اعشاری
* ایرانیان و اعراب نمایش اعداد کسری را در سیستم
اعشاری ابداع کردند: ۳۰۴۲/۷۵
* ایرانیان و اعراب همچنین قواعدی که امروز برای
جبار عمل اصلى بکار برده میشود را کشف
نمودند.
صفحه 5:
صفحه 6:
خوارزمی ۸۵۰-۷۸۰ م
بزر گترین ریاضیدان قرون وسطی
در خانه حکمت در بغداد مستقر شد
سه اثر جاودانی بجای گذاشت:
حساب هندی
جبر و مقابله
جداول نجومی
واژه کلیدی آلگوریتم از نام خوارزمی و واه جبر از
عنوان کتاب جبر و مقابله او ريشه میگيرند.
این واژه ها بیانگر تاثیر عظیم خوارزمی در تکامل تفکر
تشرى peer
صفحه 7:
آدلارد (۱۱۶۰-۱۰۸۰م) )200
Bath
اولین دانشمند انگلیسی
جداول نجومی خوارزمی را که بر اساس
سیستم اعشاری است از عربی به لاتين
ترجمه کرد.
سیستم اعشاری از این طریق به اروپا راه
یافت و یکی از پایه های اساسی رنسانس
علمی شد.
يس از دو قرن سرانجام طرفداران سیستم
اعشاری (الگریستیا) بر طرفداران استفاده از
چرتکه پیروز شدند.
صفحه 8:
غیاثالدین جمشید کاشانی (۱۳۸۰-
۹م)
* قواعد چبار عمل اصلی و جذرگیری اعداد
کسری اعشاری را تکمیل کرد.
عدد پی را تا ۶ رقم اعشار محاسبه کرد:
77 << ۱۲
اولین ماشین مکانیکی برای محاسبات معین را اختراع
کرد:
- برای تعیین زمان کوتاهترین فاصله سیارات
- برای تعیین مختصات سیارات
- برای تعیین زمان کسوف و خسوف و ساعات شرعی
صفحه 9:
سیاره یاب کاشانی
صفحه 10:
ماشینهای مکانیکی محاسبه
دويست سال يس از جمشید کاشانی
Napier
(1550-1617)
Oughtred
Leibniz
(1646-1716)
Babbage
(1792-1877)
صفحه 11:
انقلاب ارتباطاتی و اطلاعاتی
* کامپیوتر و اینترنت بشکل بیسابقه ای زندگی بشر را در
همه شئون دگر گون کرده است.
فن آوری اطلاعاتی و اینترنت امروزه زبان و فرهنگ
جدیدی بوجود آورده است که اهمیت آن در دنیای کنونی
همطراز زبان مادری و
جبار عمل اصلى است .
صفحه 12:
از طریق کتابخانههای رقمی کلیه دانش و فرهتگ بشر را
میتوان ظرف چند لحظه در اختیار هر کس در هر کجای Lys
قرار داد.
اشکال جدید ارتباطات مانند پیام الکترونیک Shas S (email)
(on-Line chat) bs 59) 9Siad (e-groups) Sis iS)
دانشكاه الكترونيك Quil aid 5 (e-university) الکترونیک
(video- conferencing) دنیا را به یک اتاق درس ile
تبدیل کرده است.
نمایش و کسب دانش از طریق سانههای
(multimedia) slaigS sin کار آموزش و یاد گیری مفاهیم
پیچیده را آسان کرده است.
مبارتهای اساسی مانند املاء و انشاء درست, ترجمه, محاسبه و
پردازش دادهها هم اکنون ماشینی شدهاند.
صفحه 13:
از دوران محدودیت های آموزشی
تا عصر امکانات بیکران آموزشی
در این عصر. بجای معلم. دانش آموز محور فرایند آموزش
میشود. روش آموزش, بجای AST بر اساس کتاب درسی باشد.
بر پایه طرح سوّال و یافتن جواب توسط دانش آموز از طریق
اینترنت قرار می گیرد.
دو كانكى بين يادكيرى و يزوهش از ميان میرود و یاد گیری
تبدیل به یک عمل خلاق لذتبخش میشود.
مرز بين رشتهها و موضوعات درسی, و مرز میان دورههای
ابتدائی, راهنمائی. متوسطه و عالی شکسته میشود.
a HR احم = اه مد Aas
صفحه 14:
نقطه عطف بزرك تاريخ
انقلاب ارتباطاتی و اطلاعاتی فرصت تاریخی بینظیری برای کشورهای
در حال توسعه بوجود آورده است.
برای اولین بار در تاریخ. ابزار توانمندسازی بوجود آمده است که
بوسیله آن میتوان شکاف میان کشورهای پیشرفته و کشورهای در
حال توسعه را پر کرد.
اما اینترنت بخودی خود در واقع شکاف بین کشورهای توسعهیافته و
کشورهای درحال توسعه را تشدید میکند. زیرا شکاف بسیار عمیقتر
جدیدی را به نام شکاف رقمی بوجود م ىآورد.
باید استفاده موّثر از کامپیوتر و اینترنت را در مر کز برنامه های
صفحه 15:
* Robocup \444 * Eurocupy:--
۱ در سیاتل : مقام اول در مسابقه رباط امداد كر
۲۳ در ژاپن
صفحه 16:
دستاوردهای دانش آموزان ایرانی ۰
در المپیادهای جبانی
° ریاضیات: ۲۰۰۰-۱۹۹۳ در ردیف اول تا دهم.
مقام اول در ۰۹۸ ۱۸مدال طلا
فیزیک: از ۱۹۹۵ در ردیف اول تا پنجم.
مقام دوم در 44. ٠١ مدال طلا
pou © مقاماول در 98 و 4.42 مدال طلا
° انفو رماتیک:از ۳ در ردیف اول تا دهم.
پنج مدال طلا
صفحه 17:
مراکز juz شده به کامپیوتر و اینترنت
۴ مدرسه : FY دخترانه. ۴۱ پسرانه
مدرسه در تبران. ورامین ros (UNESCO) $2« رباط کریم. و اسلام شیر
۲ مدرسه در کز و برخوار اصفیان ۲ مدرسه در کیلان
۱ مدرسه در کاشان ۲ مدرسه در تبریز
۱ مدرسه در بروجرد ۰ مدرسه در بابل (یزودی در بابلسر)
۵ مدرسه 23 (Shell) Sigal ۲ مدرسه در حسن آباد قم
۲ آموزشگاه نیک و کاری توانبخشی رعد و گیلان
۵ یتیمخانه در تبران
۲ مرکز تربیت معلم در تیران و ۱ مرکز در خرمآباد
۴ دانشگاه علوم پزشکی تهران. الزهراء کاشان. و کیلان
۸ مرکز علمی و فرهنگی در تبران. یزد. و قمصر
چند مدرسه روستایی در اطراف قزوین و جلفا
صفحه 18:
تقد
EE بط
ک “طن
۱۳ DASHTELUT
سس بكم
xs 7
ad Gulf of Oman 0
صفحه 19:
مرکز اطلاع رسانی مدارس
در میر ۱۳۷۸ در دانشگاه صنعتی شریف ایجاد شد.
شبکه مدارس تیران و حومه را تشکیل داده است.
معلمان را در زمینه کامپیوتر و اینترنت آموزش میدهد.
سایت های آموزشی برای مدارس تیه یا پیاده میکند.
طرح های زیررا اجرا می کند:
- کمک به ایجاد صفحات معرف مدارس میکند.
مسابقات طراحی وب میان مدارس بر گزار میکند.
بولتن بحث مابین مدارس ایجاد کرده است.
بین مدارس ایران و سایر نقاط جبان پروژههای همکاری سازمان می
دهد.
در سال جاری شبکه مدارس کاشان. گیلان و بابل نیز ایجاد شده
است. بزودی در اهواز. رفسنجان. قزوین و تبریز.
صفحه 20:
بنیاد دانش و هنر در دبیرستان پسرانه هدایت (یافت آباد), در
هنرستان دخترانه گل یاس (جوادیه) و در دبیرستان دخترانه
الزهرا (تازی آباد) خط مونتاژ کامپیوتر بر پا کرده است.
این تجربه بسیار پر ارزشی برای دانش آموزان است که میتواند
موجب آشنایی با سختافزار و در نتیجه رشد صنعت کامپیوتر در
بین توجوانان شود.
صفحه 21:
جایزه سال ۰ ۲۰۰ شبکه ارتباط -حیات.
ا لقف
ارتباط -حيات شبكه اى از مدارس در جبان است كه تماس و
همكارى را بين نوجوانان در سراسر دنیا ترویج می دهد. اين
بویژه در زمینه پروژه هایی است مانند محیط زیست. حقوق بشر.
تنشزدایی و همکاری سازنده که برای دوران ما حیاتی است.
۰ پروژه در ۱۴۰ مدرسه در ۴۰ کشور جیان در سال ۰۲۰۰۰
سه مدرسه از مدارس تحت پوشش بنیاد در اين شبکه فعالیت
دارند.
صفحه 22:
گواهینامه مدرسه هدایت
CERTIFICATE
2000
Hedayat High School
has succesfully performed
Tet معا wd Shay Petey Actoes
‘scoring tothe Life Link Friendship Schools campaign
Tang place at school worldiide
Care for Myself
Care for Others
Care for Nature
Ka
02 aay
aa Yer vi
self link ors
صفحه 23:
شبکه جبانی مدارس
اس ) 1۳08860
International Education & Resource Network
در بيش از ٩۰ کشور دنیا پروژههای همکاری در
زمینههای علمی و فرهنگی بین مدارس سازمان میدهد.
کودکان و نوجوانان را قادر میسازد تا از اینترنت بعنوان
یک وسیله آموزشی, فرهنگی و ارتباطی استفاده کنند.
با حمایت بنیاد. مدرسه هدایت در میدان ابوذر تبران در
مرداد ۱۳۷۹ به این شبکه جبانی پیوست.
یک تیم ۷ نفره از معلمان ایران و مسئولین آموزشی بنیاد
در تیرماه ۱۳۸۰ در کنفرانس سالانه اين شبکه که در
کیپتاون آفریقای جنوبی تشکیل شد شر کت کردند.
کنفرانس ۱۳۸۱ در تیرماه در مسکو بر گزار میشود.
صفحه 24:
پروژه امیدهای نیک
Project Good Hopes
۲ ماه پیش از ۱۱ سپتامبر. در جولای ۲۰۰۱ در
کنفرانس "آموزش در عصر اینترنت "در کیپتاون
آفریقای جنوبی معلمان ایرانی و معلمان خارجی به
اتفاق هم گروه اميدهاى نيك Lb (qood hopes)
تشکیل دادند تا دانش آموزان و معلمان مدارس در
کشورهایی که روابط رسمی ندارند بتوانند با
همکاری در ژمینه های علمی و فرهنگی در جبت
ايجاد رابطه مردمى ميان يكديكر كام بردارند.
صفحه 25:
مرکز فنآوری اطلاعاتی در زاهدان
در بیمن ۱۳۸۰با همکاری استانداری سیستان و بلوچستان وشیرداری
زاهدان و چندین نیاد دولتی و غیر دولتی دیگر افتتاح شد.
علاوه بر آموزش عمومی در فن آوری اطلاعاتی و اینترنت :
* فروشگاه الکترونیک برای کالا های دستباف زنان (960-ع)
* وامهای خرده برای توسعه صنایع مرتبط با فن آوری اطلاعاتی
صفحه 26:
فنآوری اطلاعاتی. رشد اقتصادی
در ایالات متحده آمریکا:
۰ ۵/ سرمایه گذاری در 7/۱ ۳۳۰" رشد سالانه
۶ /۲۵ سرمایه گذاری در ۰/۲/۶ ۲" رشد سالانه
۳۲ ۰ سرمایه گذاری در 1۰/۵/۶ رشد
سالانه
با نرخ رشد سالانه ./۵/۶ استاندارد زند گی هر ۱۵ سال ۲
برابر میشود.
این نشانگر پدیده نوین تأثیر شبکه است.
صفحه 27:
فنآوری اطلاعاتی و اشتغال زایی در هندوستان
۰ میلیارد دلار حجم تجارت الکترونیکی در سال ۲۰۰۵
شر کتبای 1" و خدماتی در سال ۰۲۰۰۱ رشد /۵۰ داشتهاند
صادرات نرمافزار در سال ۲۰۰۱-۲۰۰۰ معادل ۵/۱ میلیارد
دلار و رشد سالانه آن /۶۵ بوده است
شر کتهای 1۳ در سال ۲۰۰۵ از بازار جهانی خدمات
الکترونیکی ٩ میلیارد دلار عواید خواهند داشت
صادرات نرمافزار در سال ۲۰۰۲ تا ٩ میلیارد و در سال ۲۰۰۸
تا ۵۰ میلیارد دلار تخمین زده میشود
صفحه 28:
استاندارد زبان فارسی در یونی کد
1 2)
شامل:
- نماینده ایران در یونیکد با معرفی شورای عالی انفورماتیک
تصحیح یونی کد بر اساس الفبای فارسی و رفع نواقص آن
تبیه نرمافزارهای لازم برای تبدیل کدهای موجود زبان فارسی
به یونی کد
؟ کتابخانه رقمی فارسی (اشعار حافظ. شاملو) برمبنای
یونی کد
صفحه 29:
|e 6 Yon Froth eb | Fe Eten Fas ob eb
| oh + ١-03 41 مسق سسد ملق 0323 مس 38-8 صفق «دمه م36 3 ۰ 38
سوق تس موق مساق تلع عز Elinor "ks سل سبع تسج سمسصية اسهد عسستدنع *
1 ee ies is dt idan dees FES
Pe uw 7 7
مه
ala lle هنت
Sarge nue tery cual gud ele تتاو له Ae
موجی گرم دح یا شنت About Us
hae rls
tp
Search ره
Authors is
Poems inside Shia »
Fag ual
Fonts ay
How to
Volunteer a
a لقا 00111011103
۳ 0 7 . fl Te nna a
صفحه 30:
pols طرحها
۰ يلاتفرم رايا آموزش برای دانشگاهها و مدارس
* کار گاه ربات درمدارس
* کار گاه بیوتک درمدارس
صفحه 31:
فرصت تاریخی بینظیر برای جبش بجلو
نوجوانان ایران تواناییهای عظیم خود را نشان داده اند.
فن آوری اطلاعاتی و اینترنت قادر به توانمند سازی و
اشتغال زایی آنان است.
فعالیتیبای بنیاد نشان میدهد که چنانچه بطور موّثر کام
برداریم این آرمان قابل دسترسی است.
نیروهای مردمی و مسئولین روشنفکر دولتی می توانند
حامل این نقش عظیم تاریخی باشند و سیم خود را از اين
طریق در آیندهسازی ایران ادا کنند.
براى نيل به اين هدف به همت و عزم شما نياز داريم.
به نوجوانان و جوانان ایران کمک کنید تا روی پای خود
بایستند و آینده را در دست بكيرند.