صفحه 1:
مت
صفحه 2:
ieee | | | وین
نولي محتواق الکتر و
اتخته های هوشهندر
استاد.
دانشجو,
صفحه 3:
1
عكس هان مثن قار و اليميشن قات صوتى و تصويرى El
مى شود که به کمک تکنولوژی رایانه ای پدید آمده تا یک
مبحت درسی ۳ اموزش دهد. اين محتواهای آموزشی
توسط مدرسان val دروس و متخصصین رایانه ایجاد مى
شود و برای اجرا و یادگیری در اختیار متعلمین قرار می
گیرد.
صفحه 4:
[ محتوای الکترونیکی دارای مفهومی گسترده است و
بطور کلی به هر نوع محتوایی که از طریق رایانه قابل
مشاهده و انتقال باشد, محتوای الکترونیکی گفته می
شود. یک محتوای الكترونيكى در ابتدا بايد يك الگوی
طراحی خوب داشته باشد. که البته در اینجا منظور از
طراجی: نقش وءرنگ تست : پلکه مراحل.ساخت مد نظز
است:و پاید طوزینطی شوند: کة ها زا بههدف پرساند.
صفحه 5:
دومین ویژگی یک محتوای الکترونیکی خوب رساندن ما به ماس
هدف است.
گاهی هدف حل تمرین بدون حضور شما توسط مخاطب است و اگر
محقق شود شما به هدف خود رسیده اید.
گاهی هدف از تولید محتوای الکترونیکی آموزشی, یادگیری گام
به گام است و اگر مخاطب موفق به یادگیری شود هدف شما محقق
شده است.
گاهی هدف اين است كه محتواى الكترونيكى آماده كنيد تا به جاى
ياوريوينت استفاده كنيد. اكر اين محتواى الكترونيكى بتواند براى
شما مفيد واقع شود به شما به هدف خود رسيده ايد.
صفحه 6:
jl آنجایی که محتوای الکترونیکی به شکل سرگرمی, طنز و یا بازی
صرف نیست. هدف اصلی آنها چیزی جز اموزش نمی باشد.
مهمترین مبحث در محتوای الکترونیکی, بحث آموزش مخاطبان
میباشد. مخاطبان نیز عموما قشر نوجوان و جوان هستند که با
هدف یادگیری به محتوای الکترونیک روی میآورد.
صفحه 7:
Slates ays از Sao
0 الكترونيك 0 ور ae SOM, ربا ای
و مالتی مدیا انجام میشود و هدف اصلی آن آموزش دروس براى دانش
آموزان میباشد. با استفاده از این محتواها دانش آموزان میتوانند دروس خود
را بصورت صداء فیلم, پاور پوینت. متن و پا انیمیشن دریافت کنند
اين محتوا به گونه ای تولید میشود که نحوه یادگیری را برای محصلین تسهیل
بخشد. برای مثال برای آموزش دروس مربوط به ریاضیات, باید تک به تک
فرمولها, مسئلهها و توضیحات شرح داده شود. ممکن است مسائل ریاضی
به صورت نمایشی باشد تا برای دانش آموز ملموستر شود. علاوه بر موارد
گفته شده, گاهی محتوای الکترونیکی میتواند بصورت بازی رایانه ای نیز
esol jl تتتده Soul نهیم مطالبرا:جزای کازیز آسان:هیکند.
صفحه 8:
aw Ca eae La (as
برای" Fs Sol ase seu 5-7 it. Sal SP اين محتوة و1 0
محصلين تسهيل بخشد. براى مثال ثال برای آموزش دروس مربوط به
ریاضیات. باید تک به تک فرمولها. مسئلهها و توضيحات شرح داده
شود. هتکن است مسائل رياضى به صورت تمايشى باشد نا براق
soa غلاوه بن بموارذ گفته aod دانش: آمون. ,ملموسقر
گاهی محتوای الکترونیکی میتواند بصورت بازی رایانه ای نیز
طراحی شده باشد که تفهیم مطالب را برای کاربر آسان میکند.
صفحه 9:
آموزش از راه دور به دلیل اهمیتی که در رونق اطلاع رسانی و
افزايش سطح سواد و میزان تحصیلات ایفا نموده, توانسته است
در فضای اینترنتی, جایگاه خود را باز کند. بر این اساس
تولید محتوای الکترونیکی برای این سایت ها یکی از الزامات
اساسی برای آموزش است.
صفحه 10:
* آموزش هر کس در هر جا و هر زمان
؟ کاهش هزینه جا به جا شدن و ساختمان
* دسترسي آني به منابع واطلاعات در هر زمان
* آموزش خصوصي با هر معلم دلخواه
© امکان کار جمعي و بحثهاي دوطرفه بهتر
© درسهاي روي خط ,منظمتر از درسهاي استاد در روش
سنتي است
صفحه 11:
؟ امکان ارزيابي آني در هر زمان دلخواه
؟ دسترسي به تجربیات دیگران در آموزش
*؟ یکنواخت نمودن متون درس
© انتخاب متن مورد علاقه
* متن به راحتي به روز مي شود
* امكان اندازه كيري آموزش خلاق
* امکان ذخیره سازي تجربیات
صفحه 12:
قابلیت ارائه دروس در محیط چند رسانه ای به اشکال مختلف صوتی,
تصویری, متنی, انیمیشن و ... انجام Wo شود که در نتیجه شاهد
افزایش کیفیت محتوای سایت خواهیم بود.
امکان دسترسی تمامی افراد به محتواهای الکترونیکی و مطالب درسی
در هر زمان و مکانی بدون محدودیت برای درک بهتر.
امکان استفاده افراد شاغل از محتواهای الکترونیکی منتشر شده در
سایت های آموزشی.
برقراری ارتباط میان استاد و فراگیران که به تبع آن شاهد رشد علم و
دانش در سطح کشور خواهیم بود.
صفحه 13:
بنابر آنچه گفته شد. این روزها وب سایتهای مربوط به آموزش الکترونیکی
یا از راه دور اهمیت زیادی پیدا کرده که نیازمند محتوای باکیفیت و علمی
هستند. محتواهای الکترونیکی میتوانند در موارد زیر ایفای نقش کنند:
انتقال پیام مربیان و اساتید به فراگیران و دانشجویان
کاهش استفاده از کاغذ برای انتشار محتواها و در نتیجه حفظ محیط زیست
كاهش رفت و آمد اساتید. دانشجویان و فراگیران و مربیان در سطح شهر
و در نتیجه کاهش ترافیک شهری
امکان دسترسی دانشجویان و فراگیران به محنوا بدون محدودیت زمانی
صفحه 14:
0 الکترونیکی گترین مشتریا J? 5 اي د استفاده از آموزش
های از راه دور هستند. بسیاری از دانشجویان امکان حضور در
کلاس ها را ندارند. از سوی دیگر براساس سیستم آموزشی از
راه دور که در برخی از دانشگاه ها از جمله پیام نور برقرار
است, محتوای الکترونیکی برای آنها مناسب است. عدم حضور
دانشجویان در سر کلاس های درس, مانع از برقراری ارثباط tel
با استاد شده که در نتیجه با کاهش کیفیت آموزشی مواجه
میشوند:جالبانراه. آلدازیبوب: سایت فای آموژش الکتزونیکی
میتوانند به راحتی بر این مشکل غلبه کنند.
صفحه 15:
| بسیاری از مدارس دولتی و غیرانتفاعی آموزش های لازم را برای
دانش آموزان ارائه میدهند. اما گاهی آموزش ها باید بطور کامل و
خارج از محیط مدرسه باشد. استفاده از محیط اینترنتی و محتوای
الکترونیکی میتواند به معلمان در جهت تدریس مطالب تکمیلی کمک
کند. کلاس های کنکور برای ایجاد آمادگی در دانش آموزان
دبیرستان و یا مهارتهای خارج از کلاس می تواند از طریق محتوای
الکترونیکی انجام شود.
صفحه 16:
] بسیاری از مشاغلی که در زمینه آموزشی فعالیت دارند از قبیل
مرییان آموزش زبان های خارجه, آموزش راهنمایی و رانندگی,
اموزش کمک های اولیه, آموزش ساخت صنایع دستی, آموزش
آشپزی و ... میتوانند از طریق راه اندازی یک وب سایت. مطالب
آموزشی خود را در قابل محتوای الکترونیکی در اختیار متقاضیان
قرار دهند. یکی از مزایای این روش, افزایش تعداد متقاضیان است
که در نتیجه سود اقتصادی بیشتری عاید مدیران ميشود.
صفحه 17:
1 خوب, باید گفت الکترو درباره اموزش الکترونیک اشاره
نشنده زاسی یکی از یز رکنرین رلین معایب:لنن: اسب که شا فقط از
نظر تئوری اموزش می بینید و خبری از کاربرد عملی این آموزش
ها نیست و در عمل تفاوت و مشکلاتی بروز خواهند کرد. تجربه
آموزش رو در رو را از دست می دهید که اين ممکن است برای
بعضی از فراگیران مشکلاتی ایجاد کند.
صفحه 18:
a 1 بسیاری از ابزارهای آرزیابی آنلاین به سوالات محدودی, محدود
شده اند و آسان هستند.
1 2. در مورد امنیت دوره های آموزشی سوالاتی مطرح شده است.
1 3. مسئولیت نوشتاری مقالات دانشجویان جای سوال دارد چرا که
وقتی دانشجو را نمیبییم هر کسی می تواند به جای وی کار
پژوهشی انجام دهد.
| 4. ارزیابی های کامپیوتری بیشتر تمایل به دانش محوری دارند تا
عمل- محوری.
صفحه 19:
a, 2-21 كك PRLS SS JIS LI مقالهچه دور است.
اما اکثر معایبی که در منابع ذکر شده اند در آموزش های حضوری نیز
اتفاق می افتند. امروزه سیستم هاي آزمون و طراحی آزمون ویژه آموزش
الکترونیک طراحی شده اند که در أن ها اساتید سوالات خود را طرح می
کنند و از سوالات پیش ساخته خبری نیست. همچنین بعضی دوره ها به
صورت حصوزی» آلکترونیگ انجام هی شود که در آنها امتجان و ازریا:
دوره ها حضوری انجام می شود.
درباره کار پژوهشی دانشجویان نیز اگر ارتباط بین دانشجو و استاد در
دوره ارتباطی مبتنی بر آگاهی و دوستی باشد, دانشجویان با علاقه و
اشتیاق حاضر به انجام کار و تکالیف خواهند بود و از تقلب خبری تخواهیم
با مشاوره با طراحان دوره های آموزشی, سعی کنید دوره های مناسب و
بهتری صرف نظر ازاین معایب ایجاد کنید.
- 62 |]: ها + ات ات | [Ces
صفحه 20:
صفحه 21:
ا در نرمافزار آموزشی باید عنوان به طور دقیق مشخص شود و
بیانگر هدف اصلی نرمافزار باشد.
صفحه 22:
1 «هدفها , غایت و نتایج نهایی حاصل از آموزشاند که مدرس يا
سازمانهای آموزشی به منظور دستیابی به آنها آموزشها را ارائه
میکنند» (فردانش, ۱۳۸۸) . گانیه (۱۹۸۵) به منظور تسهیل فرایند
یادگیری و آموزش, بر توضیح روشن هدفهای آموزشی تأکید دارد.
ن منظور, هدفهای یادگیری باید در قالب فعالیتهای رفتاری
و تنظیم شوند (شعبانی, ۱۳۹۳) تا فراگیر (کاربر) از آنچه که
a است یاد بگیرد آگاه شود.
صفحه 23:
1 محتوای انتخابشده باید از اهمیت بالا برخوردار باشد؛ زیرا ایدهها,
عقاهیم: اصول وتنمجمهای اساست محتوا یرای تحفق:اهداف بزتاجه
درسي هستند و باید تواناییها. مهارتها و گرایشهای ذهنی
دانشآموزان را تقویت کنند. این درحالی است که تبا (۱۹۸۲) خاطر
نشان میسازد که محتوا نباید صرفاً بر اساس جنبههای شناختی
انتخاب شود, بلکه به ابعاد عاطفی نیز باید توجه شود.
صفحه 24:
I در صفحه اصلی (فهرست) نرمافزار باید. مخاطب پرنامه
مشخص شود؛
] مثلاً ذکر شود که محتوای حاضر, برای دانشآموزان al
پنجم ابتدایی گردآوری شده است.
صفحه 25:
1 در چیدمان و ترتیب ارائه مطالب و عناصر موجود در نرمافزار, باید
سلسله مراتب مفهومی و ظاهری برقرار باشد.
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
پرورش اقدام به تجهیز مدارس و کلاس های درس به سیستم آی تیٌ
۲ کرده است . تخته هوشمند یکی از این تجهیزات است که امروزه در
تعدادی از کلاس های مدارس نصب شده است ومعلمان و دانش آموزان
در حال استفاده از آن هستند , اما اکثر خانواده ها شناختی از اين
وسیله ندارند .
صفحه 29:
تخته هوشمند دستگاهی است که تصویر پروژکتور را لمس می کند
بتوان با انگشت بر روی prose ایجاد شده کار کرد و با قرارگرفتن در
محیط ویندوز ؛ بتوان بدون استفاده از صفحه کلید و ماوس تنها با
لمس کردن به مدیریت اطلاعات پرداخت.
صفحه 30:
اين تكنولوزى از سه دستگاه تشکیل شده که عبارتند از : ۱)
aS abl, حاوی برنامه ها و اطلاعات می باشد.۲)
ویدئوپروژکتور( که در سقف کلاس نصب می شود) و
تصویر رابر روی تخته منعکس می کند.۲) تخته ای که بر
دیوار کلاس نصب می شود و تصویرپروژکتور را نمایش می
دهد.
صفحه 31:
استفاده از روش تدریس های فعال یکی از مهمترین مزیت
های این دستگاه است.البته باید محتوای درس در قالب هایی
مثل پاورپوینت طراحی و بکار گرفته شود. این روش باعث
تعامل بيشقر بين معلم با دانش آموز مى شود و منجر به
يادكيرى موثر مى شود.
صفحه 32:
برد هوشمند, تعامل افزایش یافته بین معلم, دانش آموزان , موضوع و خود فناوری را
ترقی می: دهدنبرد هوشمند این قرصت را ایجاد.می کند تا همه دانش آموژان با
نقطه کانونی مرکزی در کلاس سرگرم شوند. چیزی که بدست آوردنش با سایر فناور:
ها آسان نیست. همچنین معلم را قادر می سازد تا به آسانی به منابع و آموزش قبلی
رجوع کند.
دانش آموزان از سیستم های ارایه پویا , تصاويرء و متن ها برای توضیح روش و هم
چنین پشتیبانی از استدلال هاءجهت نشان دادن درک خود و آموزش به دیگران استفاده
می کنند. برد هوشمند پرسش و مشارکت کلاسی را در طیف وسیعی از سطوح تشویق
می کند که شاضل سوالات باز : بسته و ادراکی به همراه کاوش و پاسخ های ارزشیایی
صفحه 33:
در حال حاضر ,طیف گسترده ای از منابع دیجیتال تجاری و pat تجاری وجود دارد که معلمان می
توانند به منظور بهبود آموزش و یادگیری از جمله برنامه های آموزش تعاملی از استراتژی
اولیه(56۳2۴۵9۱ ۳۳۱۳۵۲۷) استفاده کنند.اعتبارات آموزش از راه دور برای کمک به مدارس
غرید:منانع با یِفیت بالاء.منابع: درسی خاس و کیقیت آنوزشی:بسقه های, موجود»:دز ال بهبود:در
دسترس می باشد .معلمان نیازی به صرف زمان زیاد برای تهیه منابع خود ندارند اما آنها می بایست
بدانند که از کجا آن ها را پیدا کنندء چگونه برای درس های شان استفاده کنند و چگونه برای توسعه
استرانژی های ندریس خود از آنها بهره ببرند.
فلیپ چارت های دیجیتال و نوت بوک ها به عنوان بخشی از نرم افزار برد هوشمند می توانند
استفاده شده و توسط معلمان با توجه به نیازهای کلاس مورد استفاده دوباره قرار گیرد. نه تنها
این منابع را می توان با همکاران همان مدرسه به اشتراک گذاشت, بلکه هم چنین فراتر از آن از
صفحه 34:
قطعی برق, اختلال در سیستم رایانه , خرابی هریک از اجزای
سه دستگاه مربوطه می تواند باعث ازکار افتادن تخته شود ,و
این باعث شده که در هرکلاس علاوه بر تخته هوشمند , همچنان
تخته وایت برد برای جایگزینی در چنین مواقعی وجود داشته
باشد.
صفحه 35:
Be Bathe ie) (Ce
SLL. MES | مح
هر وسیله ای به موازات فوایدی که دارد مضراتی هم بدنبال دارد
و تخته هوشمند هم از این قضیه مستثنی نیست . اما عمده
ترین خطر این دستگاه , تابش نوری که از ویدئوپروژکتوری که
در سقف کلاس نصب شده و به تخته می تابد , است .به همین
دلیل معلم و دانش آموز باید از قرار گرفتن در معرض مستقیم
اين نور خوددارى كنند تا آسيب جدى به چشم آن ها وارد نشود.
صفحه 36:
1-اولین و شاید بزرگترین مانع در مسیر طرح مدارس هوشمند, باورهاي
فرسقي جانچه اه وبره آولبای داتش آنوران آستت. هنوز با توجته نم گنت
چندین دهه از تولید این فناوريهاء متاسفانه فرهنگ استفاده از آن چندانجا
نیافته است و مقاومتهاي زيادي در این مسیر وجود دارد. هنوز بسياري از
خانوادهها به «رایانه» به عنوان یک ابزار بازي و تفریج مينگرند و وقتي خیال
شان آسوده مي شود که فرزندشان پشت میزمطالعه نشسته است و کتابهاي
درسبیاش راباز گرده و حشعول تطالعه اسنته این انوادهها ان آشید
روشن شدن رایانه منجر به حواس پرتي دانش آموز ميشود و به همین دلیل از
ورود تجهیزات الكترونيكي به منزل خودداري یا در استفاده فرزندان شان از این
صفحه 37:
2 متاسفانه هنوز شبكههاي ارتباطي کشور بسیار نامناسب است و
برقراري تعاملات اينترنتي مخابراتي چندان آسان نیست. خطوط عادي
تلفن» جوابگوي نيازهاي آموزشي جمعیت ميليوني دانشآموزان نیست و
اخلال در این سیستم, انگیزه فعالیت را در آنان کاهش ميدهد.
3 مشکل اقتصادي مانع ديگري براي فرهنگسازي درارتباط با مدارس
هوشمند می باشد. بسياري از خانوادهها براي تامین حداقل يك دستگاه
رایانه مشکل دارند که این خود مانع بزرگي در مسیر موفقیت مدارس
هوشمند است و این مساله زماني بیشتر محسوس ميشود که تصور کنیم
مدارس هوشمند قرار است به عنوان یک طرح ملي اجرا شود.
صفحه 38:
Gad | كه الى ]اد
4 ضعق دانش آموزان در به کار بردن زبان آنگليسي استت. این که
آموزش زبان انگليسي در برنامههاي درسي دورههاي راهنمايي و دبیرستان
وجود دارد. اما متاسفانه دانشآموزان صرفاً از تسلط لازم براي استفاده از
منابع انگليسي برخوردار نیستند و با وجود صرف هزينههاي زیاد. آموزش زبان
به هیچ وجه كاربردي نیست, بنابراین بیشتر دانشآموزان صرفاً توانايي ۱
از سايتهاي فارسي را دارند و از دستيابي به منابع علمي خارجي بي بهره
ميمانند.
5 بالا بودن تعداد دانشآموزان در کلاس, زیاد بودن حجم کار دبیران در هفته و
کمبود وقت موجب مي شود تا مدارس ترجیج دهند به همان روش سنتي به
آموزش ادامه دهند.
صفحه 39:
6 در نظام آموزش سنتي به دلیل توجه به محفوظات, ملاک ارزشيابي دانشآموزان
پاسخ دادن به سئوالات از پیش تعیین شده است. روحیه تحقیق و پژوهش و
ارزشگذاري به تولید دانش در نظام آموزشي ایران جايگاهي ندارد و به همین دلیل
اجراي این گونه طرحها با مشکلات بسياري مواجه ميشود.
7 ساختار فيزيكي بیشتر مدارس کشور, سنتي است و تجهیز و تغییر کاربرد اين تعداد
مدرسه از نوع سنتي به هوشمند, نیازمند صرف بودجه و زمان زيادي است که به نظر
ميرسد» صرف این هزینه زیاد فعلا خارج از توان وزارت آموزش و پرورش است.
8. عدم آشنايي معلمان با منابع آموزشي و فناوريهاي روز و شيوههاي استفاده از
آنها.
صفحه 40:
0
دانش و مهارت هاي رايانه اي نياز خواهند داشت.
ورود به اين عرصه به نوع جديدي از اموزش نياز
دارد كه با أموزش سنتي كنوني به خصوص أن جه
هم اكنون در مدارس كشور ما در جريان است
همخواني ندارد.
صفحه 41:
0
are » هوشمند» رايانه در نحوه تدريس و ارزش يابي
تاثیر مي گذارد و برنامه هاي درسي را تا حدودي تغيير مي
دهد.
ولي در Jb ore کارکردهاي اجتماعي مدارس بر جاي خود
باقي مي ماند چون در روابط اجتماعي به دانش آموزان ياري
مي رساند.
As
Sy
©
a
=
©
صفحه 42:
! در این مدارس دانش آموزان مي آموزند انبوهي
از اطلاعات را پردازش کنند و از اين اطلاعات در
جهت یادگيري بیشتر استفاده کنند.
| دانش آموزان با منابع علمي جهان و معلمان و
بچه هاي مدارس دیگر ارتباط برقرار می کنند.
صفحه 43:
دانش خلاق
استعداد یادگیری
توجه به فهم مطالب
آموختن با هدف تسلط و انتقال آن
ارزیابی آموخته ها به شکل متمرکز
غلیه بر مشکلات
صفحه 44:
صفحه 45:
دك Pied | [ow الت احص
BY. | )"=== 2
a عاطفی و روانی
ارتقاء تواناییها و قابلیتهای فردی
تربیت نیروی انسانی متفکر و اشنا به
فناوری
افزايش ارتقاء و مشارکت مردمی
صفحه 46:
صفحه 47:
تا زمانی که معلمان کلاسهای مچهز به برد هوشمند مهارتهای استفاده از آن را فرانگیرند
نصب وایت برد هوشمند بیشتر موجب دلسردی معلم و دانش آموزان کلاس میگردد.
بس از تسلط به کار با برد هوشمند که اصلاً کار سختی هم نیست نوبت به تهیه محتوا
آموزشی و نرمافزارهای کمک آموزشی مفید میرسد. در صورت عدم استفاده از محتوای
آموزشی متاسب, برد هوشمتد با یک وایت برد معمولی هیج تفاوتی تخواهد داشت.
اما اگر یک کلاس درس به تجهیزات هوشمند سازی مانند رایانه, و برد هوشمند مجهز شود و
معلم کلاس مهارتهای کار با این تجهیزات و تویدثه بروژ کتورواتایی استفاده از ترمافزار و
محتواهای آموزشی مرتبط را داشته باشد بهطورقطع این امکانات نقش بسیار موتری در
تقویت انگیزه و افزایش یادگیری دانش آموزان خواهند داشت.
صفحه 48:
1.ایجاد بسترهای مورد نیاز شامل زیرساخت های ارتباطي, محتواي مناسب, آموزش معلمان:
تغییر روشهاي آموزشي و فرهنگسازي والدین.
2. ایجاد و توسعه سختافزار؛ نرمافزار, ارتباطات و تجهیزات كمك آموزشي بر اساس
نیازمنديها و احتیاجات فرآیند یاددهی- يادگيري در مدارس.
3 آموزش معلمان برای آشنايي با منابع آموزشي و فناوريهاي روز و شيوههاي استفاده از آنها/
4 ایجاد روحیه تحقیق و پژوهش در دانش آموزان و ارزشگذاري به تولید دانش در نظام
آموزشي.
5 آموزش استفاده از وسایل آموزش الکترونیکی به دانش آموزان و تسلط آنها به نرم افزارهای
جدید.
6 کاهش تعداد دانشآموزان در کلاس و حجم کار معلمان در هفته.
صفحه 49:
1-حبيبي, جعفر. (1392). پایگاه جامع اطلاع رسانی آموزش و پرورش.
2-حیدری؛ فاطمه. (1390).
مذازنس هوشمند؟ ال یرود رابانه تا دگرگوني مفماذین_ذر نظاغ آموزتي. کشی
3-کریمی؛ بهرام علی. (1391). بررسی تاثیر استفاده از تابلوی هوشمند در ادگیری
مشارکتی درس زبان سال دوم راهنمایی شهرستان اسدآباد. پایان نامه کارشناسی ارشد
تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه.
4-هوشمندسازی مدارس, راهبرد تحولی وزارت آموزش و پرورش در توسعه فناوری و
اطلاعات؛ وزارت آموزش و پرورش, مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات.
http://www.medu.ir/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=NEWS&ID=5e94195f
http://www.iedu.ir/author/smartedu