سایرتحقیق و پژوهش

تولید محتوا الکترونیک(آسیب شناسی روانی)

صفحه 1:

صفحه 2:
بی تر به هر نوعی ا از طریی رابانه قابل مشاهده و باشد محتواى الكترونيكى ميكوييم . 5" * در ايران تبديل اطلاعات به محتوای الکترونیکی از سال ۱۳۶۸ آغاز شد . او برای تولید ترویج تولید محتوای الکترونیکی تبدیل کتاب های چاپی به 5 ۲ الکترونیکی بود و طی مدت زمان کوتاهی افراد زیادی را مجذوب خود cS OL as.

صفحه 3:
" ۰ در نگاهی کلی تر می توان گفت محتوای الکترونیکی به محتوای می گویند که از طریق کامپیوتر قابل دیدن باشد. ‎ay‏ ‏عنوان مثال : سی دی های آمورشی ارائه شده توسط آموزش و پرورش را می توان یک محتوای الکترونیکی ۱ 07 2 و سایت ها نیز یک نوع محتوای الکنرر ۱۸۳ : که در معرض دید کاربران قرار می گیرد. J OL as.

صفحه 4:
گذاشته اند به اين صورت توضیح داده شده است که به اطلاعات يا محتوای که بر روی شبکه ای از دستگاه های دیجیتالی می باشد گفته می شود , در کل در این تعریف آمده است که هر اطلاعاتی بر روی اینترنت قرار دارد محتوای دیجیتالی نامیده می شود . . * ساکسنا آنوراگ در تعریفی که از محتوای الکترونیکی دارد گفته است به هر اطلاعاتی که در آن فاصله های به حداقل رسیده ۲ ال ریت ها کمتر شده ۰ سازگاری با شرایط و ۰ ۳ رپیشتر نزد کاربران دارد محتوای الکترونیکی گفته می شود . 2

صفحه 5:
—~ جد ]) ل 5 * محتواهای الکترونیکی برای انواع مختلف نیازها استفاده می شود به این ‎ee‏ صورت که بیشتر آموزش ها امروزه از طریق محتواهای دیجیتالی صورت مى كيرد و مى توان گفت هدف از توسعه دادن محتواهای الکترونیکی بالا بردن دانش و فرهنگ جامعه می باشد . در جامعه کنونی هر فردی با استفاده از دریافت , ایجاد . اشتراک گذاری 3 ۱ 11 | الللاعات در راستاى حرفه وهنر خود ييشرفت كذ ' * يك محتواى ديجيتالى معتبر بايد دسترسى به خود را به صورت هدفمند انجام داده باشد به اين صورت كه داراى كيفيت بالا و مفيد باشد و اين "در حالی باشد که مانند یک معلم حرفه ای و خبره مجازی عمل کند : ‎qi‏ / لنت 7 ۳0 را مد

صفحه 6:
ا * محتواى متنى * محتواى تصويرى * محتواى تعاملى * محتواى ويدئويى لا * پستهای وبلاگ مب ‎٠‏ كتاب الكترونيكى سره ۳ انواع محتوا ام ~

صفحه 7:
LJ SE Laas تک وی فایل های ۱5۷۷089 و مقنی را پردازش و استعاره های ذخیره شده برای محتوای متنی به صورت پی دی اف , اچ داک , تکست ‎Wo‏ باشد . از نمونه های محتوای الکترونیکی من تون الا کتات های الکترونیکی انشاره کرد :

صفحه 8:
LZ, FA i Y محتواى صويرى - * محتواى تصويرى در دسته بندى دوم محتواى الكترونيكى قرار دارد و جزء جذاب ترين محتوا هاى الكترونيكى مى باشد زيرا مفهوم خود را به خوبى ‎wo‏ رساند . ۱ *به طور معمول با فرمت های جی پی جی , گیف , بی ام پی , پی ان جی استفاده می شود . بی ام پی از بین فرمت های دیگر جزء

صفحه 9:
الکتبو: بكي ‎deel‏ د عر به شكل سركرمى,

صفحه 10:
22 :1ت الکتر ونیکی به منظور استفاده از برناه:۱ ۴۳ وی و بالتی ‎Loo‏ انجام میشود و هدف 1 ۱ ش دروس برای دانش آموزان میباشد. با استفا۰ ۲ ۳۲

صفحه 11:
۳ ‏محتوا یکی از اهداف تولید محتوا می‌توان‎ ee ‏که مخاطب و خواننده جذب مطالب شده و به مراجعه به‎ ‏ت علاقه‌مند شود. محتوایی که بتواند مخاطب را جلب کند‎ ‏شود که مخاطب برای دیدن مطالب بعدی به سایت‎ ۰

صفحه 12:
الکترونیکی *همان‌طور که در > ت قبلی کارگاه گفته ‎RC 00003‏ و از آنجام می‌شود. اما ممکن است برای معا محتوای چندرسانه ای را برای دانش‌آموزان یک مدرسه یا یک کلاا طراحی و تولید کند, چنین امکانی از لحاظ زمان و هزینه وجود ز که از افراد متخصص (گرافیست, تکنولوژیست آموزشی, "ویرایشگر تصاویر, فیلم و صوت) در امر تولید محتوای الکتروتيکی للتب باشد. به همین دلیل, معلمان. علاقه‌مند به تولید محتوای | ۱ -اصول و معیارهای کلی رانبدانند, تا بتوانند ترم افزاز ‎al‏ احر سس سس 70۳۱ ‎a a‏ ۳۹

صفحه 13:
[ لت ولید محتوال 1 Suis iL!) لب مت 1/6 سوت هس اب

صفحه 14:
~~ ضحد / ب نصب و اجرای بدون اشكال © * محتواى الكترونيكى بايد از حجم مناسبى برخوردار باشد تا در هنگام نصب و اجرا , دجار مشكل نشود. همجنين بايد قابليت نصب بر روى سيستم عاملهاى معروف را داشته باشد 20000000" و...). انستفادة از تصاوير. فايلهاى 070" 20500 حجم زيادى را اشغال می‌کند. پس در ار ۳ 1 نالا بايد دقت بيشترى داشت. ۹ a

صفحه 15:
‎"٠ >‏ طراحی ظاهری ‏ 4 :نرمافزار ‏بهتر است محيط نرمافزار زيباء جذاب و متناسبٌ با محتواى ‎0١‏ و تصاربر يد كار رفته در آن ار كلت برخوردار باشد. و ابعاد كادر اصلى نرمافزار به كونهاى تعيين شود که کاربران بتوانند به راحتی از محتوا بهره‌مند شوند. / ‎5 ©) ‎

صفحه 16:
LZ, ~~ قابلیت تعامل 9 * باید قسمتی در نرم‌افزار وجود داشته باشد که کاربر بتواند از طریق آن. نظرات, انتقادات و پیشنهادهای خود را برای طراح نرم‌افزار . ارسال کرده و با او تماس برقرار کند. ثبت آدرس ایمیل, وبلاگ یا ۲ وب سایت, شماره تماس و ادرس شبکه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط و پشتیبانی, مناسب می‌باشند. همچنین باید محتوا را طوری طراحی کرد که فراگیر را به تفکر و عمل وادار کند و صرفاً به ارائه مستقیم اطلاعات بسنده نشود. ۳ سب a |

صفحه 17:
~~ جد ) دسترسی های پرکاربرد ‏ * بهتر است در تمام صفحات نرم افزار, دکمهی برگشت به صفحه‌ی ‎hol‏ (برگشت به فهرست) و دکمه‌ی خروج از نرم افزار وجود داشته باشد, تا کاربر در صورت نياز از ۲۱ استفاده کند. اگر نرم‌افزاری دارای موسیقی ‎scowl dito j‏ باید دکمه‌ای ‎sly»‏ قطع و پخش موسیقی يا افزایش و 0 کاهش صدای پخش وجود داشته باشد. / ىت \ yi

صفحه 18:
~~ جد ) 5 مزایای استناده از محتوات ( ۳ لکترونیکی * استفاده از محتوای الکترونیکی با داشتن جذابیت بصری و شنيدارى امر يادكيرى را تسهيل مى بخشد. ا ۴ در سنين مختلف استقاده از محتواى ا[ لل بات است. * محتوای الکترونیکی و استفاده از محتوای الکترونیکی محدودیت زمانی و مکانی ندارد و در همه جا قابل دسترس است. ۹ ۹ 7 احا ی سح ۱7 ا کب

صفحه 19:
مت یت | ‎SS Sue‏ دانشگاه الکتر ۱۳ * دانشجویان هر زمانی که بخواهند می توانند به مطالب درسی دسترسی داشته باشند و آن را چندین و چند بار مورد مطالعه قرار دهند. ۱ * دانشگاه الکترونیکی ‎wo‏ تواند بسترى را ‎sly‏ تمام افرادی کراهم آورد که مشغله زیادی دارند و بنابر دلایلی نمی و۲8۳ كلاس ها حضور يابند. 1"

صفحه 20:
کیفیت محتوا ارائه شده در روش دروس الکترونیکی, دانند تواند فایل های چند رسانه ای از قبیل صوت, متن, انیمیشن و .. را ببیند كه باعث افزایش جذابیت محنوا ارائه شده می شود. + عدم محدودیت برقراری ارتباط بین دانشجو و استاد: در سپستم ‏ قدیمی ارتباط دانشجو و استاد فقط مختص کلاس درس می شد اما . در روش الکترونیکی دانشجو و استاد در هر زمان و مکانی که |[ ۹ بوانند با یک دیگر ارتباط برقرار نمایند. اسناد -: ۳۳ کشوری دیگری باشد و دانشجو در کشور دیگر!

صفحه 21:
‎١‏ معايب یک سیستم آموز ت۲۳ الکترونیکی 1 ‏* مبحث یادگیری الکترونیکی یکی از مباحث روز می باشد که هر ج تر مى رويم اين موضوع شكل جدى ترى به خود می گیرد,در دانشكاه هاى زيادى در دنيا اقدام به ارائه دروس به صورت || 11000 درالاى اين روش بهزه برده اند و راهکا ۱۳۳۹۵ معایب این روش پیشنهاد داده اند. بیاید به طور مثال یک داز ارائه دروس به صورت الکترونیکی دارد را بررسی نماييم تا بينة مزایا و معایب یک سیستم الکترونیکی محور بدانیم. ‎5 ‏اسان ما عه ‎

صفحه 22:
0 در میلیون ها رنگ ذخیره کند . گیف با ۴۱3۵ فرمتی است که عکس ها را به صورت فشرده ذخیره می کز 8 تابلیت را دارد که عکس ها را در 256 رنگ ذخيره كند. 4 00000000 بيشتر براى صفحات وب استفاده من 72 ۳۳ يى جى 06[ اين نوع از فرمت با كيفيت ترين فرمت است که ل ها رنگ را در اندازه ای بسیار کوچک دخيره .۳۳۳ مت ‎she‏ محتوای الکترونیکی بسیار مناسب می باشد . -

صفحه 23:
‎LZ, ~~‏ معايب يى نشکا الکترونیکی ‏* مناسب نبودن زير ساخت هاى مخابراتى و مشكك د ‎mee‏ ‏دانشكاه ‏وجود مشكل فنى در نرم افزار هاى اين نوع دانشگاه ‎٠»‏ عدم وجود تجربه ‎ely‏ دانشگام در ‎ooly‏ سازى اين سيستم ‎3 ‎۱ ‎yi ‎

صفحه 24:

صفحه 25:

صفحه 26:
بخواهیم در یک جمله روان‌شناسی را تعریف کنیم سی علم مطالعه رفتار و فرآیندهای ذهنی است که بیمارگونه یا نابهنجار را بررسی می‌کند؛ به عبارت دیگر, آسیب علم بررسی روان‌شناختی افراد مبتلا به اختلال روانی, بر اساس ‎iol‏ زا ار تارهای ناسازگارانه آن‌هاست. آسیب شناسی لا بر یکی از پایه‌های اصلی روان‌پزشکی و روان‌شناسی بالینی, دانشٌ 7 بیماری‌های رواني را توصیف و طبقه‌بندی ه | ددا ۰

صفحه 27:
iiss ts ss ‏ا‎ ١ ‏علوم و فنون و اطلاعات جدید بسیار کارآمدتر, منطقی‌تر و‎ ‏دانش و اطلاعاتی است که در گذشته درباره اختلال‌های روانی و‎ ‏ایجاد آن‌ها وجود داشته است. اما بررسی تاریخچه ی‎ ‏ل خالی از لطف نیست؛ زیرا زمینه شناخت دیدگاه‌ها و نظریا‎ ‏قرار می‌دهد که برای‎ sills! ‏راطلا عانیراردر‎ 9 oe el

صفحه 28:
درباره اختلال‌های روانی این بود که دیو, جن. شیطان, ارواح شرو نظیر گرگ, فرد را تسخیر کرده و رفتار او را کنترل می‌کنند. واژه « «دیوگونه» و «مجنون» به معنای «جن‌زده» هم بر اساس همین با است. بر اساس این عقیده. برای درمان بیماری‌های روانی تلاش می‌شد ‎is‏ شلاق زدن, شکنجه کردن و توسل به سحر و جادو و جن‌گیری, ارواح من خبیث از بدن فرد بیمار بیرون رانده شود. تا تا تک

صفحه 29:
وش و عملکرد او را مختل می‌کند ۰ ۳۳۳ راهکارهایی که برای بیرون راندن ارواح خبیث به کار گرفته می‌شد؛ سوراخ کردن جمجمه بیمار و ایجاد مفری ‎Sly‏ فرار اجنه و ارواح بود. یافتن جمجمه‌های سوراخ شده متعلق به وا اسان گواهی برای اثبات این ادعاست. شواهد ۲۰۰ شده نشان داده است در این روش به کمک شیء تیزی سوراخی به قطر دو سانتی‌متر در جمجمه ایجاد می‌شد. مطالعات انجام شده روی این جمجمه‌های سوراخ شده نشانگر آن است که با مهارت و دقتی که برای انجام این عمل به کار بت گرفته می‌شد, هیچ خطری جان بیمار را تهدید نمی‌کرد. اک شور می‌شد دیو و ارواحج شیطانی مانند انگل در ۳۰۰

صفحه 30:
مت یت | ‎eee‏ شور می‌شد دنو و ارواحج شیطاتی مانند انكل ذر 097 ات فرد ساکن می‌شود و عملکرد او را مختل می‌کند. یکی دیگر از ‎nd‏ ‏راهکارهایی که برای بیرون راندن ارواح خبیث به کار گرفته می‌شد؛ سوراخ کردن جمجمه بیمار و ایجاد مفری برای فرار اجنه و ارواح بود. یافتن جمجمه‌های سوراخ شده متعلق به دوران باستان گواهی براى اثبات اين ادعاست. شواهد يافته شده نشان 0 داده است در این روش به کمک شیء تیزی سوراخی به قطر دو سانتی‌متر در جمجمه ایجاد می‌شد. مطالعات انجام شده روی این جمجمه‌های سوراخ شده نشانگر آن است که با مهارت و الا ابص ار ‎Ben OS‏ جان بیمار | تهدید نمکرن 7۸ رآ

صفحه 31:
مت 4< | * حدود 800 سال قبل از ميلاد. در دورانى كه ايلياد و اديسه به دست هومر جلو کب ۹ رفتارهای جنون‌آمیز و بیماری‌های روانی به عنوان تنبیهی در ۳ نافرمانی خدایان تعبیر می‌شد. در واقع اعتقاد عمومی بر این بود که خدایان ‎wax‏ انسان‌های گناهکار را ابتدا دیوانه می‌کنند و سپس جانشان را می‌گیرند. درمان افراد دیوانه در معابدی انجام می‌شد که به «آسکلپیوس» ‎wi sla> (AZKAHNMIOZ)‏ اهدا شده بود. این معابد ساختاری هزارتو و مارپیج داشتند و بیماران روانی در أن رها می‌شدند تا راه بروند و بخوابند تا . سرانجام به مركز هزارتو برسند. عقيده بر اين بود كه طى اين مسيرء آسکلپیوس به افراد دیوانه می‌آید و آن‌ها را شفا می‌دهد. 59 * در قرنهاى بعد اين عقيده كه بيمارىوهاى روانى به دست خدايان ايجاد و بان می‌شود تا حد زیادی از رونق افتاد. در این دوران. فلاسفه به تدريج هنجاری‌های رفتاری و اختلال‌های رولنی را به عنوان پدیده‌های طبیعی در نطی , ی ری ‎Sap a lun! cyl‏ راهکارهای منطقی‌تری ‎yi‏ ‏4 De

صفحه 32:
های جسمانی درباره بیمار: ۱ روانی ‎amen‏ ال فبل از میلاد. بقراط, اولین پزشک و دانشمندی بود ک ۲۱ ف کردن آن می‌توان بیماری‌ها را درمان کرد. به همین دلیل است که بر علم پزشعی می‌نامند. قبل از بقراط اعتقاد رایج اين بو ‎BR ares‏ ‎essay oles ee‏ هیجانی و حیات روانی اوست, اما بعراط مغر را عامل هوشیاری و فرمانده بدن توصیف کرد و وجود اختلال در مغز را بیماری‌های روانی دانست. =

صفحه 33:
معتقد بود علت حملات صرع هم آسیب‌های مغزی است. بقرا: ری‌های روانی ‎(MANIA) «Lyle» aiws aw a: ly‏ «مالیخولیا» ‎oly 9 295 pxuas (DEMENTIA) «Jac Jloj> 9 (MELANCHOLIA‏ ‎a‏ فسردگی, حالات گم‌گشتگی, روان‌پریشی, هیستری و ترس‌های غیرمنطقی که امروزه آن‌ها را «فوییا» ‎wus L (PHOBIA)‏ 250 می‌نامیم, نظریاتی را پیان کرد. بقراط تأکید داشت از آنجا که بیماری‌های ۰ : روانی و آسیب‌های مغزی علل طبیعی دارند. باید مانند سایر بیماری‌ها از طریق روش‌های طبیعی درمان شوند. او و پیروانش ‎sly‏ درمان " بیماری‌های روانی روش‌هایی مثل استراحت, حمام کردن و رژیم‌های . ایی خاص را تجویز می‌کردند. ۴ 9 ~= لت ‎A =‏ تت ‎oy‏

صفحه 34:
* او معتقد بود علت حملات صرع هم آسیب‌های مغزی است. بقراط بیماری‌های روانی را به سه دسته «مانیا» (۵۱۱۱۵), «مالیخولیا» (۱۴۱۵۱۱۵۲۱۵۱۱۵) و «زوال ‎puuss (DEMENTIA) «Jac‏ 205 9 3 درباره افسردگی, حالات گم‌گشتگی, روان‌پریشی, هیستری و ترس‌های غیرمنطقی که امروزه آن‌ها را «فوبیا» ‎(PHOBIA)‏ یا ترس مره ۱ موناميم, نظریاتی را بیان کرد. بقراط تأکید داشت از آنجا که | بیماری‌های روانی و آسیب‌های مغزی علل طبیعی دارند, بايد مانند ساير ‎٠‏ ‏بیماری‌ها از طریق روش‌های طبیعی درمان شوند. او و پیروانش برای ۲ درمان بیماری‌های روانی روش‌هایی مثل استراحت, حمام کردن و 7 رزیم‌های غذایی خاص را تجویز می‌کردند. ‎ee‏ لت 000 04

صفحه 35:
~~ رس / ‎a)‏ 200 كران غربى نظريه مزاجهاى چهارگانه را به مصر باستان ۳۲۰ کب 1*6 0لا 11 می‌کنند. در لين نظریه اعتقاد بر لین است که چهار ۳۳۳۲۰ به نام‌های «صفرا», «سودا», «بلفم» و «دّم» يا خون در بدن وجود دارد و مقدار و نسبت ترکیب این چهار مایع در بدن هر فرد, طبع و مزاج او را تعیین می‌کند. در این نظریه برهم خوردن تعادل این چهار مایع را علت اصلی بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های روانی و وجود اختلال در رفتار و می‌دانند. ‏طبق این نظریه غلبه صفرا طبع را صفراوی می‌کند و سبب ایجاد ۱ می‌شود. غلبه سودا مزاج را سوداوی کرده و منجر به افسردگی می‌شود. غلبه | بلفم باعث بی‌تفاوتی و آرامش ناشی از مزاج بلغمی مزاجی می‌شود. در نهایت, غلبه دم یا خون هم سبب بی‌ثباتی و خلق 9 >59 5953 می‌شود که به اصطلاح دمدمى مزاج هم گفته می‌شود. ‎\ 4 ‎4 2 ‎SZ SS ‏کی‎ ‎59 ‎14

صفحه 36:
اختی, 1 ار از طریق ‎oe Le‏ جلاک ۰( دیگر از رفتار به هنجار متمایز می‌شود و ویژگی‌های رفتار نابهنجار هم ۱ ملاک‌ها مشخص می‌شود.ویژگی‌های رفتار نابهنجار در ادامه می خونیم. =

صفحه 37:
1 نادر 9 ناخوشايند 5 8 ۲ رفتارهایی که هم از دیدگاه آماری نادرند و هم ۳۳۰ کوش ایند هستند, ناهنجار محسوب می‌شوند. رفتارهایی که نادر هستند و . بیشتر افراد جامعه آن را از خود نشان نمی‌دهند. استثنایی به شمار ۱ کی ای روشر‌تر کردن این مطلب, بهتر است با استفا 1 | توزیع نرمال و ارائه یک مثال بحث را پیش ببریم. اگر بخواهیم میزان ضریب هوشی کل افراد یک جامعه را روی یک نمودار رسم کنیم, با این ۳۳ 100 ‏افراد جامعه‎ tse os OS ee ‏شك زر به دیست می‌آید.‎ ۲ ‏و‎ ۱ meh

صفحه 38:
~— * همان‌طور که در نمودار هم مشخص است, ضریب هوشی بشتز افراد جامعه عددی بین ۸۵ تا ۱۱۵ است. هر چه از محدوده میانگین دورتر می‌شویم, تعداد افراد کمتر می‌شود؛ به نحوی که تعداد افراد با ضریب هوشی کمتر از ۰ و بیشتر از ۱۴۰ نسبت به جمعیت کل جامعه بسیار کم است. تعداد افرادی که در دو سر منحنی توزیع نرمال قرار می‌گيیرند, نسبت به سایر افراد جامعه به طور قابل توجهی کمتر است. اگر ویژگی خاصی که لین افراد را از اکثریت جامعه چدا کرده است ناخوشایند هم باشد آن ویژگی نابهنجار تلقی می‌شود. اما اگر ناخوشایند نباشد نابهنجار محسوب نمی‌شود.مثالی که ذکر کردیم به وضوح نمایانگر اين موضوع است؛ ضریب هوشی پایین یک ویژگی منفی و ضریب هوشی بالا یک ویژگی مثبت است؛ بنابراین اقلیتی که ضریب هوشی آن‌ها بین صفر تا ۴۰ است کم‌توان ذهنی و ثابهنجار هستند, اما افراد تیزهوش که ضریب هوشی آن‌ها بیشتر از ۱۴۰ است نابهنجار نیستند. Ly | معد تب 4

صفحه 39:
/ 5 متضاد با هنجارها ۹ جامعه * ویژگی‌ها و رفتارهایی که از نظر اجتماعی, فرهنگی و اخلاقی قابل قبول نباشند نابهنجار تلقی می‌شوند؛ بنابراین تعریف, 9سا تارها زمانی نابهنجارند که جامعه آن‌ها را نافتا بداند. در واقع رفتار طبیعی و به هنجار رفتاری است که اجتماع توقع دارد اما رفتار غیرطبیعی و نابهنجار چنین نیست.

صفحه 40:
59 لت اا ‎yer.‏ ياه » هنجارهای اجتماعی در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است و لا ترسگی یک امر نسیی است. ختی ۱۵ ۳۹ ارزش‌های یک جامعه و یک فرهنگ در برهه‌های زمانی مختلف اس تشییر کند. به عنوان مثال امروزه در بشیا ۳ کشورها ازدواج دو هم‌جنس با یکدیگر امری طبیعی و قانونی است. اما در کشورهای اسلامی, هم از نظر قانونی و هم از ‎ip‏ ‏نظر مذهبی امری غیرطبیعی, ناهنجار و غیرقانونی است؛ 0 بنابراین در تعیین ناهنجاری‌های رفتاری ملاک فرهنگی را هم باید مدنظر قرار داد. 2

صفحه 41:
~ پریشانی و رنج * پریشانی به تجربه شدید عذاب جسمی یا هیجانی گفته می‌شود. برای مثال, بسیاری از رفتارهایی که ۱ ۱ ولا به افسردگی حاد از خود نشان می‌دهد نابهنجار است. زیرا در اكثر ۳۳۲ غم را به طور شدید تجربه می‌کند. رنج می‌کشد و دچار پریشانی می‌شود.در این ملاک باید اين نکته را در نظر گرفت که تجربه پریشانی و رنج اگرچه شرط لازم برای رفتار نابهنجار به شمار می‌رود, 59 اما كاقى و ضرورى نيست. در برخى از اختلالهاى سازكار با خود مثل ‎MS Sb Mie!‏ يريشانى و رنجى را به دنبال رفتارهاى نابهنجار و در نتيجه عملكرد غيرطبيعىاش تجريه نمىكند. این در مواجهه با بعضی از رویدادهای طبیعی زندگی مثل از دست لم[ ۱۳۳۳ ‎Gale‏ از خود نشان می‌دهند که با پریشانی و رنج زیادی همراه است. ام ۳ ۳ ‏فراوانی آن رفتار از استاندارد مشخص بیشتر نباشد نابهنجار به شمار نمی‎ 9 oom ۱ ‏مت‎ ۲ ‏مس( ذا و‎ mes,

صفحه 42:

صفحه 43:
‎ep 7 =‏ تهدیدامیز و غیرقابل کنترل و ۲۶ * رفتارهایی که امنیت شخص و اطرافیان او را به مخاطره ۲ تن است برای او با دیگران خطرانی ر ۳۳۲۱ رفتار نابهنجار و غیرطبیعی است. به بیان دیگر رفتارهایی که ) ‏خشونت آمیز هستند, غیرقابل پیش‌بینی‌اند و خارج از مدیریت و کنترل فرد هستند, نابهنجار محسوب می‌شود. ‎3 5 ‎yi ‎

صفحه 44:
© اشازكارانه و غبر فا © يك انعطاف * همأن‌طور که می‌دانيم سازگاری یک طیف است. هرچه فرد بیشتر بتواند بین «آنچه ما است انجام دهد» و «آنچه محیط اطراف و جامعه انتظار انجامش را از او دارد» تعادل برقرار کند, سازگارتر است. هر چه رفتارهایی که بروز داده می‌شود کارکرذی و سازگارانه‌تر باشد. شخص بیشتر می‌تواند به اهدافش برسد. نیازهایش را کی ی برآورده کند. رولبط رضایت‌بخش با دیگران رورا 000777 و بهروزی برسد. از اين روء رفتار نابهنجار رفتاری است که ناسازگارانه باشد, فرد اك ارش هليش دور كندء روابط او را با دیگران مختل کند و به ارام ليا و همجنين جامعه لطمه بزند. 721

صفحه 45:
‎vane 9‏ = ختلال ها انلكف ‏وانی ‏* همانطور كه در بخش. تاريخجه 0 فلاسفه و دانشمندانی که روی بیماری‌های روانی مطالعه می‌کردند, بیماری‌ها را بسته به علل و نشانه‌هایی که آز آن‌ها به دست می‌آوردند. طبقه‌بندی می‌کردند. این دسته‌بندی‌ها دز ۱ تاريخ بيوسته مورد تجدیدنظر قرار می‌گرفتند تا دانش و اطلاعات جدید در آن‌ها كنجانده شود و تغبير رويكردها در آن لحاظ شود؛ اما از آنجايى كه هبج از اين نظامهاى طبقهبندى يكيارجه و جهانشمول نبودند. انديشه ايجاد نظام یکپارچه طبقه‌بندی اختلال‌های روانی شکل گرفت. امروزه دو نظام ع" ‏مت وجود دارد که بیش از سایرین مورد استفاده قرار می‌گیرد: 50 9 ‎CD‏ ‏— یگ ام ~ ‎SZ ————i rn,

صفحه 46:
3 )ا نظام طبقهبلا | ‎٠‏ يكى از مشهورترين نظامهاى طبقهبندى كه در زمينه اختلالهاى روائنى وجود دارد. «طبقهبندى بينالمللى بيمارىها» ‎aw aS cuwl (INTERNATIONAL CLASSIFICATION DISEASES)‏ عنوان ابزاری تشخیصی در سطح جهان, برای همه‌گیری‌شناسی (اپیدمیولوزی), مدیریت سلامت و اهداف بالینی استفاده می‌شود. اين نظام که به اختصار | نامیده می‌شود, پایه و اساس بسیاری از 6 های یعه‌یندی دیگر از جمله 95 نیز به شمار می‌رود. ۹ ‏و ‎pS‏ ام ~ ‎SZ nny doe ‏سح ‎yh

صفحه 47:
لصحا مب / ۰ ا طبقه‌بندی 60| نخستین بار سال 1939 (1318) توسط سازمال مهد 26 ۵ به شکل فهرستی آماری از علل مرگ در رس ۲۹۳ ارات شد سال 1948 (1327). فهرست قبلی گسترش بافت و فير اا ۱0۳۳ و طبقه‌یندی شده‌ای از تمام بیماری‌های روانی و همچنین آسیب‌دیدگی‌ها و علل ۴ .۰ فهرست آماری قبلی اضافه شد. اين نظام طبقا ۳۳۳ تجدیدنظر شده و آخرین نسخه آن. ۱60-11 در سال 2018 (1397) اد شده است. بح كد )

صفحه 48:
DSM-IV-TRols lesS jug - * مدل پزشکی پا مقوله‌ای: در نسخه چهارم 050 برای طبقه‌بندی بیماری‌ها از مدل پزشکی استفاده می: روانی را بیماری‌هایی می‌داند که نیازمند درمان هستند. در مدل پزشکی یا مقوله‌ای, هر بیماری را می‌تو مشخص قرار داد. به عنوان مثال بیماری افسردگی و انواع آن در طبقه اختلال‌های خلقی قرار می‌گیرد. در طبقات مختلف مجزا از یکدیگر هستند و برای اینکه یک مقوله یا بیماری در یک طبقه خاص قرار بگیرد, باید مربوط به آن طبقه را داشته باشد. * جهت‌گیری ضد نظری: در نسخه 05-۷-۲8 به سبب‌شناسی بیماری‌ها توجه چندانی نشده است؛ به نسخه کاملاً توصیفی است نه توجیهی. در نتیجه, اصطلاحاتی مانند روان‌رنجوری که از اصطلاحات روان‌کا رقتارهایی بود که برای فرد مبتلا به بیماری آزاردهنده است و ريشه در ناهشیار او دارد و در نسخه‌های قبلی حذف شده است. * سیستم چند محوری: نسخه 0510-۱۷:78 دارای پنج محور است. این سیستم چند محوری ‎Sol Gal‏ ‎sats‏ تشخیص, عملکرد فرد مبتلا به بیماری روانی به دقت مورد توجه و بررسی قرار بگیرد محورهای مذکور به این شرح هستند: ر ا: لین دربرگیرنده اختلال‌های بالینی است. تمام اختلال‌های بالینی مثل اختلال‌های < ‎Poon‏ ختلال‌های شخصیت و عقب‌ماندگ_ذهنی)/در اين محور قرار می‌گیرند. تست ِا حت ا

صفحه 49:
‎ .‏ گروه روانشناسی بالینی, دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی, تهران, ایران. / أشت روا: ‏3. تحفغات علوم رفتاری بای ‎ul‏ 4 توه ش.ها وان شنا با ‎ELEARNINGINDUSTRY.COM 5 ‎

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان