سایرتحقیق و پژوهش

تولید محتوا الکترونیکی(بازی های کودکان)

صفحه 1:
allt:

صفحه 2:
‎٠‏ محتوای الکترونیکی دارای مفهومی گسترده است و بطور کلی به هر نوع ‎sll aes) Seelam‏ ار رت تا را را را الکترونیکی گفته می شود. ‏* یک محتوای الکترونیکی در ابتدا باید یک الگوی طراحی خوب داشته باشد, ‎eS pore) ofan ee sips) Sania‏ را را و بر اسب ویب طوری ی سود که ما راید هد كك ‏* دومین ویژگی یک محتوای الکترونیکی خوب رساندن ما به مخاطب هدف ‏است. ‎

صفحه 3:
* گاهی هدف > تمرین بدون حضور شما توسط مخاطب است و اگر محقق شود شما به هدف خود رسیده اید. * گاهی هدف از تولید محتوای الکترونیکی آموزشی, یادگیری گام به گام است و اگر مخاطب موفق به یادگیری شود هدف شما محقق شده است. و کاهی هرت این اس ده توا الکترویکی اه کی تارب ای پا استفاده کنید. اگر این محتوای الکترونیکی بتواند برای شما مفید واقع شود به شما به هدف خود رسیده اید. * جامعه کنونی را جامعه اطلاعاتی می نامند. حجم اطلاعاتی که در جهان امروز تولید و به جهانیان عرضه می شود غیر قابل تصور است در این خصوص اینترنت و ارایه امات 2 عررظ و كيال یی سا را ار ری ات

صفحه 4:
ور لیران تدیل دادن هاب متوای الکترویکی ار سال ‎anit 6S)‏ ای ای ‎cli‏ ای آعار ‎Hl et‏ ار ال ای ‎in‏ كنا يات ‎Melee eal‏ انجام شد. برگزاری 3 جشنواره تولید محتوای الکترونیکی آموزش های فنی و حرفه ای نمونه ای تنها از مطرح شدن عبارت محتوا است. بر نی ریت از سای مرن رای خی رون وی در کم در بعش خاصی طبقه پبدی ‎es il Il Logie.‏ عاغل باشيم که هر اطلاعای که ‎cee ose erie enema‏ محتوای الکترونیکی مفهومی گسترده است و بطور کلی به هر نوع محتوایی که از ريق 1ت قایا شاه و اسال پاش وا ال ی کی

صفحه 5:
وس از وی سنوی الکتر مکی ماه ی ای ی از اب است. هر فردی در جامعه از ایجاد, دریافت, به اشتراک‌گذاری و استفاده از ای رای رت و و وهای الکو کی ی اس و هدفمند شرایط برای دسترسی به محتوای دیجیتال با کیفیت بالا و مفید را فراهم کرت و وان یک فعلم مباری ابرگدار عمل ند توا با انعطاف‌پذیری زمان, مکان و سرعت یادگیری روزبه‌روز محبوب‌تر می‌شود و ‎Joly‏ هر توع جحتولیی اسب که از طریق رسنه‌های حتف الکتروزیکی تولید و توزیع می‌شود. انواع مختلفی از محتوای دیجیتالی که از اهمیت آموزشی نیز برخوردار هستند بصورت آنلاین در دسترس مردم قرار گرفته است.

صفحه 6:
محتوای متنی محتوای تصویری محتوای تعاملی محتوای ویدئوبی پستهای وبلاگ كتاب الكترونيكى نقد و بررسى صفحه راهنما و قوانين محتوا ايجادى مخاطب مقايسات soles wlio سوالات متدوال مدارک و جوایز

صفحه 7:
۰ مهمترین نوع محتوا محنوای متنی و مکتوب است.ابندا به این دلیل که قطکاعلاوه بر سایر ال9729کتوای موجود در مقاله و يا توشتهتان شما قطها نياز به زيرتويس و توضيحات متنى داريد تا هم توضيحات كامل و بدون شبهه براي محتواى خود ايجاد نماييد و همجنين 560 (بهينه سازى موتور جستجو) محتواى خود را بهبود بخشيد. شما براى داشتن رتبه بالاى در موتورهاى جستجو نياز به محتواى با كيفيت و مكتوب داريد بنابراين وجود اين نوع محتوا نسب به ساير انواع آن تقرييا ضزوری است؛ در واقة اكر بهتر بخواهم محتوا متنى را براى شما بار كنم بايد يكويم خوراى اصلى سايت شها لين سبك از نوشته است و باقى موارد انواع محتوا موئتواند نرخ كليك و بيشتر ديده شذن شما را بالا برد يس موتوان نتيجه كرفت بيشترين حد از توان و تعامل را بايد روى اين قسمت از سايت خود بكذاريد؛ براى همين است كه مىكويند محتوا پادشاه است و واقعا هم می‌تواند ذر سايت بادشاهي كند به شرطى که با اصول خوبی پیش رفته و بتولند به خوبی برای شما چایگاه مورد نظرنان را كسب كند. براى توليد اين نوع از محتوا راه‌های زیادی را دارید که می‌توانید تست کنبد. فریلتسرها. شرکت تولید محتوا سايتهاى محتوايى .و... اما بايد يبينيد با توجه به كسب و كار شما و نوع تخصصىككه داريد كداميك از كزيتدها کاربردی‌تر است: ما همیشه بهترین پاسخ‌ها را در کسب و كار خود از شركتهاى توليذ محتوايى ديدهايم و.اين در كسب و كارهاى محتلف متفاوت است.

صفحه 8:
‎AN) cose sel‏ اما ‏این مور در سالتی کارری ات کم توا وبا بر تا رای از بت بت ری تاش كم بتوانید آن را به درجه پیشرفته انتقال دهید و به صورت حرفه‌ای برای آن محتوا نویسی از نوع ایجاد دفتربه راهتما و ذکر ‎age algo‏ اطلاع خوانترم و مخاط ‎Gules‏ ‏کتاب الکترونیکی ‏توشس کناب های آلکتر «نیی که معمول در قالب ب دی اف تسش می‌ون وهی اس تم صورت راكان يا غير رلیگان باشند که در ضورف غير رايكان) ودن بزای فروش معمول در سایت‌هایس من آمازون در خارج از کشور و سایت‌های پی دی افی ایرانی در داخل کشور منتشر می‌شوند. ‏نقل قول ها ‏نقل قول‌ها توضیحات کوتاهی هستندکه , میتوانید برای اضافه کردن مطالب خود از نقل فول های تأثیرگذار استفاده کنید. ‎

صفحه 9:
۰ در اثر اطلاعات و روایط دیبینال یکی از مهمترین موارد برای پیشتر دیده شدن متا استاده ار معتوای تصوری است 2 ص اكر انوع ی مد نام ‎Jie eels‏ ل ا ار رت ارت بات ‎Gl Steal Gt 9 clase‏ ابداز محتواهای تخويري مرييط نير اشتفاده تهاند. كمجنين نکات مربوط به محتوای تصویری مثل سایز و کیفیت و ... را رعایت کنید. * در ضمن محتوای تصویری بسیار جذاب تر و گیرا تر خواهد بود و در واقع محتوای متنی الزامی و محتوای تصویری جهت گیرایی و دیده شدن کل محتوا است.علاوه بر این محتوای تصویری ار دردرس اس و راسي تون ان و تاو رار كرد و ‎PE Col‏ را مجبور به خواندن محتوای مکتوب مینماید. در آخر این نکته وجود دارد و میدانیم که در صورت وجود محتوای عکس و تصویر مطالب چندین برابر بیشتر از پیش در ذهن ثبت میگردند.

صفحه 10:
> تصاوير كه متدوال ترين و معمول ترين نوع أز انواع محتوا ‎٠‏ محتوای تصویری در کل معتواها هست هعانطور که بيشتر كقته شد,تصاوير ميتوانتد توجه از دست رقته مخاطب را ابتدا به تضوير مريوطة و سيس به معتواى متنن در مورد آن جلب نمایند. * سایتهای رایگان زبادی برای بیدا کردن تصاویر در مورد موضوعات مختلف وجود دارد که میتوان از آنها استفاده کرد.مثل ۱۱6۲,0۵۱۳۲65۲] و ... * فیلم کوتاه فیلم های کوتاه مثل کلیپهای یک دقیقه ای یا مثل استوری اینستاگرام که در موضوعات مختلفی تولید میشوند مثل مراحل تولید یک محصول رضایت مشتریان و تصاویر اطلاعاتی * تمایش آمار و ارقام و نمودارهایی , که در مورد اطلاعات مختلف مربوط به مجتوا اصلی وجود دارند. * متالهاى زيادى از اين نوع محتوا وجود دارد مثل ويديو هاى كوتاه از نمايش 360 درجه به طور مثال یک محصها اسگ رن ایا یروا ی تهب نم نبا از ماما ‎poo les‏ معا فاد مش

صفحه 11:
* در این نوع محتوا نویسی شما مطالب خوب و مفید را ب مخاطب توصیه می نمایید و آنهایی که مناسب و خوب نیستند , نقد میکنید. به طور مثال در مورد نقد و بررسی یک کتاب که یک نمونه بسیار عالی است , از این جهت اطلاعات شما را هم افزایش میدهد. ‎٠‏ این کار بسیار ساده است شما در چند مرحله ‎Wo Girl a‏ توانید یک کتاب را نقد و بررسى كنيد. به اين ترتيب كه ابتدا کتاب را در یک الی پنج جمله به طور کامل معرفی میکنید , سپس در حدود همان یک الی پنج جمله نویسنده آن کتاب را معرفی خواهید کرد. ‎

صفحه 12:
‎١‏ ی ای تا را ی ی مكدوا بسن مكار قرارا بعلت كه محرا كارى كند نا ساس كا در تا کر در رتبهدهاى بالاتر قرار كيرد و كاربران بيشترى وارد سايت ما شوند؟ يس محتوا هدف‌های دیگری نیز مىتواند داشته باشد؟ ‏بله می‌توان گفت که این هدف اصلی و شاید مهمترين هدف از توليد یا ار یاه ی کت را کل ار کرو انام ابر همه رات ای ی واه سور ول شین سالك ار رای بای بات باس سا مان ‎oer‏ اهداف ‎bes eles‏ الكترونيكى جيست؟ نا بايان این مطلب همراه ما باشید. ‎

صفحه 13:
* برای رسیدن به این نوع محتوا شما باید از فرایند به نام ماتریس محتوایی اشفا نب رن بارس شها بات کار ران سا و راشای کر و بر اساس سلبیعه و علایق آن‌ها اقدام به تولید محتوا کنید. در این حالت برای تولید محتوا شما باید هر آنچه که کمک می‌کند که مخاطب جذب محتوای شما شود را استفاده کنید. استفاده از متن‌های روان ساده, عکس‌های جذاب و باکیفیت و ساعتار سایتی مناسی باعت می‌شود که محاطب از مطالعه محنوای شما لذت ببرد. انان این دنر شها كمك 5 كتنر كه د هنكام اركاد نوا وتا محتواى خود را بر اساس سليقه افراد مخاطب خود توليد كنيد. اين به اين معناست که جوانت‌های مستریان و وخاطان خود را ناهن کند وبا آن‌ها 2 یک تعامل دوسویه برسید اهداف تولید محتوای الکترونیگی در سایت‌ها

صفحه 14:
*در فرآیند تولید محتوا یکی از اهداف تولید محتوا می‌تواند اين باشد که مخاطب و خواننده جذب مطالب شده و به مراجعه به سایت علاقه‌مند شود. محتوایی که بتواند مخاطب را جلب کند و ‎ash‏ شود که مخاطب برای دیدن مطالب بعدی به سایت مراجعه کند بهترین نوع محتوا است. هدف از تولید محتوا هم درواقع

صفحه 15:
تولید یک محتوای سرگرم‌کننده برخلاف اسمش بسیار سخت است. امروزه دنیای محتوا در اختیار کاربران است و هر کاربر و مخاطبی با هر سلیقه‌ای به‌راحتی می‌تواند محتوای موردنظر خود را در اینترنت پیدا کند. پس چرا باید از محتوای شما استفاده کند. جواب سوال در مقدار سرگرمی ایجادشده در محتوا است. جلب‌توجه و ایجاد یک محتوای سرگرم‌کننده باید ایجاد یک واکنش احساسی در افراد می‌شود. این به ‎cul ize yal‏ که فرد مخاطب نسبت به محتوای تولیدشده اعتماد کرده و محتوا را مفید می‌داند. این مفید بودن محتوا به این معنی است که کاربر و يا مخاطب با محتوا شما سرگرم شده و زمانی را که برای مشاهده و يا مطالعه محتوای شما مصرف کرده است را مفید می‌داند. پس برای مطالعه و مشاهده محتواهای مفیدتر مجدد به سایت و مجموعه شما مراجعه خواهد کرد.

صفحه 16:
محتوای آموزشی تولیدشده کمتر احساسی و بیشتر منطقی است. هدف از ایجاد محتوای آموزشی درواقع کمک به مخاطب برای یادگیری مواردی است که در آن‌ها دچار مشکل شده است. اين نوع محتوا برای حل چالش‌های مخاطب به وجود آمده‌اند. بااین‌حال به‌عنوان یکی از اهداف تولید محتوا باید به آموزشی بودن محتوا نیز توجه شود. محتوای شما می‌تواند نیازهای کاربر را برطرف کند اما برای اين کار لازم نیست حتماً به‌صورت رسمی و خیلی مکتبی محتوا نوشته شود. حتی دیگر در کتاب‌های آموزشی هم از اين روش استفاده می‌کنند. استفاده از تصاویر جالب و بامزه و یا حتی استفاده از اینفوگرافی های جذاب باعث می‌شود که کاربر در حين آموزش و مشاهده محتوا جذب أن نيز سود در تولید محتوای آموزشی شما می‌توانید به‌راحتی چالش‌ها را با جواب‌های درس ولی با کلامی خلاقانه‌تر و بهتر به مخاطب برسانید. اين کار باعث می‌شود که مخاطب شما در هنگام مشاهده و یا مطالعه محتوای شما خسته شده و از دیدن محتوا لذت ببرد. با اين كار مخاطب بيشتر از قبل يذب محتواى هاى توليدشده شما شده و براى حل جوابها و رقع دغدفههاى ذهنى خود بيشتر يه سايت شما مراجعه

صفحه 17:
ارائه محتوای آموزشی و محتوای الکترونیکی طبق طرح درس << طرح درس بیشتر در مدارس و دانشگاهها مطرح است.هر معلم , مدرس يا استادی موظف به ارائه طرح درس برای آموزش میباشد.معلمین و اساتید میتوانند در آموزش مجازی خود با توجه به طرح درس در طول سال تحصیلی اقدام به تولید محتوای الکترونیکی نمایند.به عنوان مثال معلم درس ریاصی میتواند فصل بی ار کنات رباص ی را در فا 10 فیلم آموژشی برای مهر ماه تولید نماید و اين 10 فایل را در چهار هفته متوالی شه اول مر نا هيه جيارة یا رو درس امانه ۱۱۹ همان سامانه آموزش مجازى باركزارى نمايد.

صفحه 18:
2 pli was ‏داريد . در دوره جامع تولید محتوای‎ wee a ‏تخصص يا مهارت خودتان را‎ 000 Spee: ‏د‎ ‏آمشی, محتوای الکترونیکی , دوره هاى آنلاین,‎ ee ‏.پادکست آموزشی , فیلم آموزشی با نرم افزارهای‎ sling ‏آموزشی تبدیل کنید و درآمدهای بسیار عالی داشته باشید.‎ * در این دوره تمام مراحل تولید محتوای حرفه ای, از ساخت محصولات آموزشی تا فروش و بازاریابی فوق حرفه ای به ما آموزش داده خواهد شد تا بتوانید با کمترین فعالیت ممکن (1 ساعت در روز ) دانش خودتان را به موتور پولسازی اتوماتیک زندگی تان تبدیل کنید.

صفحه 19:
۰ 22 دانش آموزان , دانشجویان , کارمندان بدون تزدد در سطح شهر برای رسیدن به مدرسه , دانشگاه , اموزشگاه یا محل کار ( منظور محل آموزش ضمن خدمت میباشد )میتوانند از طریق آموزش مجازی و سامانه 5 به محتوای الکترونیکی و مباحث آموزشی دسترسی داشته باشند و اموزش ببینند و فقط برای رفع اشکال از تردد فیزیکی استفاده نمایند ( مفهوم كلاس معكوس اينجا شكل ميكيرد).البته كلاس حضورى به كلى حذف نمى كردد .اما بخش مهمى و بخش عظيمى از مباحث آموزشى از طریق آموزش مجازى و توليد محتوا انتقال مى يابد.

صفحه 20:
‎eaten areas mula eee‏ ربادی درباره آمورش ااکترویی ار ده تحار رن لن معا لس ات كه نشكا فقط ار نظر نوري !فورش میت راز کار حملي اين آموزش ها نيست و در عمل تفاوت و مشكلاتى بروز خواهند كرد. تجربه آموزش رو در رو را از دست من دهيد كه اين ممكن انست براي يعضى از قراكيران تكلاتى ايجاد كته ‏1 بسیاری از ابزارهای آرزیابی آنلاین به سوالات محدودی, محدود شده اند و آسان هستند, 2 در مورد اعتیت رورم های آمورشی سوالاتی مطر ده است. ‏3. مسئولیت نوشتاری مقالات دانشجویان جای سوال دارد چرا که وقتی دانشجو را نمیبییم هر کسی می تواند به جای وی کار پژوهشی انجام دهد. ‏4. ارزیابی های کامپیوتری بیشتر تمایل به دانش محوری دارند تا عمل- محوری. ‎

صفحه 21:
* امروزه سیستم های آزمون و طراحی آزمون ویژه آموزش الکترونیک طراحی شده اند كه در أن ها اساتيد سوالات خود را طرح می کنند و از سوالات پیش ساخته خبری نیست. همچنین بعضی دوره ها به صورت حضوری - الکترونیک انجام می شود که در آنها امتحان و ارزیابی دوره ها حضوری انجام می شود. * درباره کار پژوهشی دانشجویان نیز اگر ارتباط بین دانشجو و استاد در دوره ارتباطی مبتنی بر آگاهی و دوستی باشد, دانشجویان با علاقه و اشتیاق حاضر به انجام کار و تکالیف خواهند بود و از تقلب خبری نخواهیم شنید. * با مشاوره با طراحان دوره های آموزشی, سعی کنید دوره های مناسب و بهتری صرف نظر ازاین معایب ایجاد کنید.

صفحه 22:
‎sly 9‏ بستگو بیش از حد به تکنولوژی یکی دیگر از معایبی است که منتقدان برای آموزش الكترونيكى مطرح كرده اند بايد توجه داشت كه هر روش آموزشی متکی بر عناصر خاص خود است وبا توجه به نوع و سطح تکنولوژی های امروزی این وابستگی در ذات آموزش مجازی وجود دارد و روز به روز نیز تشدید می شود این وابستگی همانند وابستگی آموزش ‎sh‏ سنتی به انسان است با این همه , نباید از نظر دور داشت کت ار الكترونيكى قابليت ها و كاربردهاى خاصى دارد كه بايد در جایگاه خود مورد توجه قرار گیرد و از دیگر معایب این سیستم ‎owl‏ ارتباط اینترنتی در برخی اوقات و عدم دسترسی عموم به ‎Let J. It 90‏ ...2 §~ ‎

صفحه 23:
Be ses ‏الکترونیگی‎ * در نرم‌افزار 6 بايد ی أضلى ۳ * ۲- بیان اهداف: * «هدف‌ها , غایت و نتایج نهایی حاصل از آموزش‌اند که مدرس با سازمان‌های آموزشی به منظور دستیابی به آن‌ها آموزش‌ها را ارائه می‌کنند» (فردانش: ۸ . گانبه (۱۹۸۵) به منظور تسهیل فرایند یادگیری و آموزش, بر توضیح روش هدف‌های آمورشی اند دار بدن منظور هدف‌های تاد کیری باید زر قالب فعالیت‌های رفتاری تعیین و تتظیم شوند (شعبانی, ۱۳۹۳) تا فراگیر (کاربر) از آنچه که قرار است یاد بگیرد آگاه شود.

صفحه 24:
محوای الکتروتیکی باید از حچم مناسیی برخوردار باشد نا در هنگام نصب وایرا دچار مشکل نشود. همچنین باید قابلیت نصب بر روی سیستم عامل‌های معروف را داش باس (ویتدور/ ۷۲ ۱۳۱ سای ار تصاویر تايل كا محري قبل و صوت. حجم زیادی را اشغال می‌کند. پس در استفاده از این فایل‌ها باید دقت بیشتری داشت. ۲- طراحی ظاهری نرم‌افزار: بهتر است محیط نرم‌افزار زیباء جذاب و متناسب با محتوای آموزشی بوده و تصاویر يه کار رفته در آن از کیفیت مناسبی برخوردار باشد. و ابعاد کادر اصلی نرم‌افزار به گونه‌ای تعیین شود که کاربران بتوانند به راحتی از محتوا بهرهمند شوند.

صفحه 25:
۴- قابلیت تعامل: باید قسمتی در نرم افزار وجود داشته باشد که کاربر بتواند از طریق آن, نظرات. انتقادات و پیشنهادهای خود را برای طراح نرم‌افزار ارسال کرده و با او تماس برقرار کند. ثبت آدرس ایمیل, وبلاگ یا وب سایت, شماره تماس و آدرس شبکه‌های اجتماعی برای برفراری ارتباط و پشتیبانی, مناسب مىباشتد. همجنين بايد محتوا را طورى طراحى كرد كه فراكير را به تفكر و عمل وادار كند و صرفاً به ارائه مستقيم اطلاعات بسنده نشود. ۴- ارائه خدمات: در ترم‌افزارهای آموزشی بهتر است قسمتی طراحی شود که حاوی نرم افزارهای مورد تیاز کاربر باشد. مثلاً ممکن است سیستم کاربر, نرم‌افزارهای پخش فیلم و صوت يا نرم‌افزارهای اجرای فایل‌های فلش را ندشته باشد. در این زمان کاربر با مراجعه به بخش اراثه خدمات, نرم‌افزار مورد نیازش را یافته و آن را نصب می‌کند تا بتواند از محتوای الکترونیکی به طور کامل استفاده کند و در هنگام اجرا و استفاده از آن دچار مشکل تشود. همچنین طراح نرم‌افزار می‌تواند در صورت نیاز, راهنمای استفاده از محتوای الکترونیکی را در اين قسمت قرار دهد. تا کاربران در حين استفاده از ترم اقزار آموزشی, دچار مشکل با ابهام نشوند و نقشه‌ی راه را بدانند

صفحه 26:

صفحه 27:

صفحه 28:
بازی‌های کودکان ۳ *بازی‌های کودکان به گفته می‌شود که ممکن است توسط نیز انجام شود که معمولاً در کوچه, مدرسه يا حياط خانه‌ها انجام می‌شود. بازی‌های ورزشی شناخته شده مانند فوتبال شامل اين مقاله نمی‌شوند. 0 , توب چرخی, تبله بازی, خاله بزغاله, » زوه ‘ . شمع گل پروانه. عمو زنجیر باف, قایم باشک, ‘ . , هفت سنگ, وسطی, 5 ۰.۰ از بازی‌های قدیمی هستند. برخی از بازی‌های قدیمی اکنون فراموش شده‌اند.

صفحه 29:
* یک به یک: بازی‌هایی مانند و دوز (ايكس-او) كه تنها دو نفر بازيكن دارد. * یک به چند: بازی‌های یک به چند بازی‌هایی هستند که یک نفر در مقابل یک قرار می‌گیرد. در اين بازی‌ها به آن یک نفر گرگ هم گفته می‌شود. * گروه به گروه: بين دو گروه انجام می‌شود. قبل از بايد ياركشى شود. به اين صورت که دو نفر سردسته می‌شوند و فک ار مان سا فاد بارای ی ‎Bre‏

صفحه 30:
اصطلاحلٍ 4 بازی‌های کودکانه دارای اصطلاحات خاصی است که در بسیاری از این بازی‌ها استفاده می‌شود. گرگ در بازی‌های یک به چند به آن یک نفر گرگ گفته می‌شود. پارکشی: در بازی‌های گروه به گروه به عمل انتخاب افراد گروه توسط سرگروه‌ها گفته می‌شود. شیر با خط: روشی برای انتخاب شروع‌کننده بازی- گردو شکستم: روشی ‎sly‏ انتخاب شروع‌کننده بازی. تا سه نشه بازی تشه جاده خدا: تقاضای دادن فرجه و کمی راه برای فرار. به صورت جاده خدا بده. موج یا دستم به خاک مرتضی علی: برای متوقف کردن بازی برای گفتن حرفی مهم استفاده می‌شود. به صورت من موچم و موچ استفاده می‌شود. جرزنی: وقتی کسی می‌کند سایر هم بازی‌ها برای اعتراض اصطلاح جرزنی پا چرزدن را استفاده می‌کنند. نخودی: فردی که در آمار بازی زیاده آمده‌است و هیچکس ایده‌ای ندارد که چه نقشی می‌توان به او سپرد یا از نظر سنی از بقیه کوچک‌تر است و بازی‌کنان می‌خواهند دل‌شکستگی حاصل نشود, در نتیجه نقشی سفید(احتمالاً بیطرف) به عنوان تخودی وارد بازی می‌شود.

صفحه 31:
بالابلندی * بالا بلندی یک بازی چند نفره است. در این بازی ابتدا یک نفر به اصطلاح گرگ می‌شود. بقیه بازیکنان فرار می‌کنند و گرگ بايد آنها بر کرک نی وان یک ار را درا ف که رک سوت بالاثر از زمين است بكيرد. آخرين كسى كه كرك او را م ىكيرد در مرحله بعد کرک 0 ور

صفحه 32:
ی ار ی از ۱ یارکشی نفرات به دو تیم تقسیم می‌شوند. یکی از تیم‌ها طراح معما و دیگری حدس زننده و بازیگر پانتومیم می‌باشد. از تیم ۱ یک نفر داوطلب_اجرا شده و موضوع پانتومیم که می‌تواند مشتمل بر چند کلمه باشد, در گوش وی توسط یکی از اعضای تیم ۲ نجوا می‌شود. نکته اينکه نفرات تیم ۲ قبلاً طی مشورت با هم بر سر موضوع پانتومیم به توافق رسیده‌اند. ۰ بر داوطل یم ۲ با زان تسا وا و اسارن زان تاستولیان با حرجلنی که نانک موضوع باشند. سعی در رساندن مطلب به هم تیمی‌های خود می‌نماید. آنقدر که ای یی بت ان که از سل کر را اي ار موضوعات مفهومی و انتزاعی است که وجود ‎ae eae‏ اس ‎MOE‏ ‎2itce 06 ۱۱‏ ق و 9 ۱ 4 ‎

صفحه 33:
* این بازی گروهی انجام می‌شود همه به صورت دایره می‌نشینند. گرگ به آرامی دور آن‌ها راه می‌رود و می‌خواند «تخم مرغ که قله ع كويد ‎enn cans‏ یف یف نو میدد با «افتارت ندیده». * هری با جود دسعمالی دارد که لن را بر سانه بکی فرار میهد و در جهت ساعت فرار می‌کند. فرد دستمالدار باید به دنبال کرک بدود و دستمال را به او بزند. كرك بايد فرار کند تا بتواند در جای خالی او بنشیند. در حین این تعقیب و گریز بچه‌ها با ریتم دست زده و می‌خوانند «تخم مرغ کندیده گندیده افتاب ندیده ندیده».

صفحه 34:
sgl ali در قدیم بچه‌ها (بیشتر پسر بچه‌ها) روی زمین چاله‌هایی (پنج-شش تا) به پهنای کف یک دست و عمق تقریبی دوسه انگشث با فاصله‌های نیم متری از هم می‌کندند و تبله (گوی‌های شیشه‌ای کوچکی به اندازه تقریباً دو برابر یک نخود) را در دست گرفته و از یک نقطه شروع و به نوبت سعی می‌کردند تیلة خود را با فزار دادن لن پین نوی انگست شصت و انکشت وسط به داخل یکی از کودالها ببندازند آگر افتاد بى امتباز يد نقة او و تویت دیگری اسب و فرد امیار آررده در دور بعد تبلداش را ار همان مكان جلله نه سمت جاله بعدی با همان شيوة مخصوص بايد يرت من كرد واكر هم تسر افتاد نيله همان جا كه افتاده‌است می‌ماند تا دوباره نوبت به او برسد و مجدد نلاش کند. این بازی تا وقتی ادامه دارد که یکی زودتر از بقیه همه چاله‌ها را طی کند یا اينکه به توافق خودشان آخری برای بازی انتخاب کنند. اين بازی مقید به تعداد اقراد نیست و با هر تعداد نفری قابل اجراست. بازی‌های یک قل, دو قل و تیله‌بازی سبب بهبود هماهنگی چشم و دست., حرکات ظریف. گرفتن سه‌انگشتی, توزیع نیرو, سرعت عمل و تقویت ادراکی-دیداری در کودک می‌شود. این دو بازی برای تمامی سنین بالای 5 سال قابل‌اجراست. همچنین برای کودکانی که مبتلا به ۱۸8 ,۱0 و ۸0۲۱0 هستند 5 هراد ید بر یرو مراد ‎Ee ee‏ وا هر دی جر مج ار وت ید

صفحه 35:
* (به ترکی: تازادان انزلی) یک نفر به قید قرعه روی زمین خم می‌شود و دیگران از روی او می‌پرند. بعد از پریدن آن‌ها هم خم می‌شود تا بقیه از روى آنها بيرند. همزمان با اين كار شعرى مىخوانند با اين مضمون: تازادان انزلی دی... ایکی دی خان اکبری دی... اشک بلی سیندیردی... * کیت اند » * در اين بازی دو نفره هر دو بازیکن به هم دست می دهند و در حالی که دستان یکدیگر را گرفته‌اند با انگشت شصت خود انگشت شصت طرق مقابل را بائب:. نله می دارند.

صفحه 36:
*یکی خاله بزغاله شده و از بچه‌ها مراقبت می‌کند. گرگ می‌آید و این شعر را یکی در میان با خاله بزعاله می‌حواند و سپس سعی به دزدیدن بچه‌ها از خاله بزغاله می‌کند.

صفحه 37:
دن !كن بازى فرد تلاش در هدايت كردن ‎Siwy & Gor.‏ کهنه (دوچرخه, ماشین) می‌کند به صورتیکه با تکه‌چوب يا دست جرخ را به حرکت در می‌آورد و باید تلاش کند تا چرخ مداوم در حرکت باشد و بر روی زمین نیفتد.

صفحه 38:
سنكى كاغذه * این بازی دو نفره می‌باشد. مشت نماد سنگ, دو انگشت سبابه و وسطی برخاسته(علامت ۷)نماد قیچی و کف دست باز شده نماد کاغذ می‌باشند. دو نفر پا ا ا اه مىتوانند دست خود را به عنوان يكى از نمادهاى بالا نشان دهند. ترتيب برترى هر یک از نمادها بر دیگری به صورت ذیل می‌باشد: برتری کاغذ بر سنگ, برتری قیچی, برتری قیچی بر کاغذ. شخص برنده شخصی است که نماد نشان داده شده توسط وی بر نماد فرد مقابل به شرحی که آمد, برتری داشته باشد. این بازی بیشتر به متظور تعیین بازیکن آغازگر بازی دیگری کاربرد دارد مانتد گردو, شکستم.

صفحه 39:
شام دی‌ده و بر اين بازى معمولاً" با ۴ نفر انجام می‌شود. ادا تکه‌های همشکل و کوچکی از کاغذ تهیه می‌شود وروی هر کدام بثرتیب کلمات "شاه" " وزیر ۲ جلاد" و "درد" نوشته می‌شود و سپس کاغدها یا ای ار ی ی را برمی‌دارد. وقتی همه کاغذها را برداشتند و از سمت خود آگاه شدند(البته غیر از شاه کسی نامش را فعلا" لو نمی‌دهد), شاه رو به دیگران می‌گوید: ((وزیر من کیست؟))آنگاه وزیر هم با ‎cls gol las‏ حوو رایه شاه معرفی مین انگاه سای هي گمید ((درو راان مياد لبس دو بيدا اه ار ای ون ور ای در ان دو ‎Pi ie Lest‏ الاجر ور لك نفر را به عتوان درد معرفی می‌کند که دو خالت در پی حواهد «اشت لكر حدس د درست ود كه ناه ثرمان شكتجنات راب لاد صادر ام كد و جلاد هم ررد يكت باکت را شک ىك إن اكز سر ور شاه ول شاه بایدر رل کرده بود, معمولاً جلاد بلافاصله پس از حدس وزیر و معرفی او خواهد گفت:((چرا به جلاد توهین کردی؟!!)) و سپس شاه شکنجه‌ای را به جلاد می‌گوید تا جلاد وزیر بخت برگشته را تنبيه

صفحه 40:
* این بازی معمولاً با ۳ نفر انجام می‌شود. دو نفر دوطرف یک طناب را گرفته(به صورتی که وسط طناب کمی به زمين برخورد کند). نفر سوم وسط می‌ایستد و نفرات طرفین همراه با خواندن اين شعر (شمع گل پروانه افسانه و اسم طرفین بازی) طناب رامیچرخانند و نفر وسط از روی طناب می‌پرد و روی هر اسمی که نتواند از روی طناب بپرد ‎Gul‏ را با اسمی که بر روی لن می‌ایستد.عوض می‌کند. © ین باری برای تعامی تودیان بالای 4 شال ممیداست وموجب تفوت شال مهارت‌های پایه و تقویت اندام تحتانی می‌شود و برای کودکان ۱0 ,۵۵۲۱0 ,260 و 8 نیز مفید است.

صفحه 41:
* صندلی بازی یک بازی گروهی است که معمولاً توسّط کودکان در مهمّانی‌ها و ‎sil‏ می‌شود. بازی با هر تعداد بازیکن و صندلی‌هایی به نعداد یکی کمتر از بازیکن‌ها ‎ee‏ هنگامی که آهنگ پخش می‌شود بازیکنان به ردیف دور صندلی‌ها راه می‌روند یا می‌دوند. هنگامی که پخش‌کنندة آهنگ ناگهان لس مم همه بازیکنان باید فوراً در رقابت با یکدیگر روی یکی از صندلی‌ها بنشینند. چون تعداد صندلی‌ها یک عدد کمتر از تعداد افراد است. در هر دور یک نفر بدون صندلی می‌ماند و می‌سوزد... ‎

صفحه 42:
* در بازی قلعه پا نجات ابتدا پارکشی می‌شود و سپس با شیر یا خط یکی از گروه‌ها به گرفتن یاران گروه دیگر می‌پردازد هر کسی که دستگیر می‌شود به کنج دیواری برده می‌شود که به آن قلعه گفته می‌شود. اگر در این حال یکی دیگر از اعضای گروه بتواند به قلعه نزدیک شده و دستش را به یکی از افراد دستگیر شده بزند آن‌ها آزاد می‌شوند. بازی تا هنگامی که تمام افراد گروه دستگیر شوند ادامه می‌یابد و سپس دو گروه تعویض می‌شوند. بازی قلعه در مدارس ابتدایی پسرانه ایران بسیار رواج دارد. ‎٠‏ در اين بازى دو تيم جایی را به عنوان قلعه خود انتخاب کرده.یک گروه (سگ)می‌شود که دنبال گروهی دیگر به نام(بره) می‌دوند اگر دست گرگ‌ها به بره خورد بره باید به قلعه سگ‌ها برود و برای آزادسازی بره زندانی برق دیگر باید ازدست ‎dan‏ فرار کند و دست خود را به برة زندانی بزند و بکهید آزاد آنگاه بره ‎

صفحه 43:
* این بازی در واقع مقدمه‌ای برای شروع بازی‌های دیگر است. برای تعیین سرگروه یا جای ایستادن هر گروه یا گروهی که باید بازی را شروع کند یا در بازی «وسطی» برای تعیین گروه وسط, بچه‌ها اول اين بازی را می‌کنند. دو نقطه را با فاصله‌ای انتخاب می‌کنند. دو نفر نمايندة هر گروه در نقاط این ری ون ی را ۱ شست پای چپ گذاشته‌است, از یک طرف شروع می‌کند و می‌گوید: گردو! دوم با انمام همین کار می‌گوید؛ شکستم هر کس هگام انجام لبن كار يعدن در "گردو" گفتن یا در "شکستم" گفتن, پایش روی پای دیگری برود, گردو را شکسته و برنده‌است و گروه او بازی را شروع می‌کند. - کودکان و تماساچیان هم شعر ی خوانش و هییان‌های خود رتیه می کنن: ۱ ke =

صفحه 44:
لى لى حوضک دراین بازی مادر با بزرگ‌تر دیگری دشت کودی رادر دست می‌گیرد يأ ديكر كف دست كودى را قلقلک می‌دهد و می‌گوید:" لی لی لی لی حوضک, جوجو اومد آب‌بخوره افتاد تو حوضک. " انگشت کوچک را جمع می‌کند:" این درش آورد. " انگشت دوم را جمع می‌کند: " این شستش " انگشت سوم را جمع می‌کند: “ اين پختش. " " کی خوردش؟ " انگشت شصت را می‌گیرد و حرکت می‌دهد: ” من من كله كنده ” این بازی با انواع شعرگونه‌های دیگر نیز اجرا می‌شود. با گرفتن انگشت کوچک: این‌گفت: بریم دزدی. اين كفت جى جى بدزديم؟ اين كفت تشت طلای پادشاه رو. این گفت: جواب خدا رو کی می‌ده؟ " با تکان تکان دادن انگشت شصت: این گفت:" من من کله گنده۶۱ یا شعر جدید آن: " اين کوچول موچوله. این داداش. (خواهرٍ) کوچوله, این باباي کوچوله, این مامان. کوچوله, دوستشون داری؟ بله بله, يك دنيا. ” این باری علای بر آنشنایی با ریتم و قافیه و وزن علاوه بر رابطه عاطفى با كود و علاوه بر تخريق حس لافسه كودى. ببان تكتدهاى اجتماعى و آموزش رياضى را نيز براى كودى آغار ميكند. كودى براي اينكه شمارش رآ بياموزد مانند اجداد خود از انكشتانش استفاده مىكند.كودى براى يادكيري اين امر ابتدا بايد بياموزد كه انكشتان را به نوبت ويا عدد مناسب آن مشخص كند. مدتها طول مىكشد تا كودى اين ترتيب و اين تطبيق را فرا كيرد و جه چیز زیباتر و بر انگیزه تر از یک کلام آهنگین دوست داشتنی او را به این کار ترغیب می‌کند؟

صفحه 45:
* در اين بازی بازیکنان به 2 گروه مساوی تقسیم می‌شوند و به قید فرعه‌هارینتبر و خطء یکی ازاگووه‌هاً در وسط محوطه بازی می‌ماند و گروه دیگر, در دو قسمت, به طرفین عرضی محوظه بازی روانه می‌شوند. بازی با پرتاب توب ب وسیله یکی از پازیکتان کرو کتاری آغاز می‌شود کرو كنارف سعی پراین داز كه با نشانه رقتن و زدن افراد گروه وسطی باعت سوختن و اخراج آن‌ها شوند. تلاش گروه داخلی هم بر این است که با حرکات سری از برخورد توب در أمان بمانند و اكر يار سوخته داشته باشند. ما ايثار و كرفتن توب در فضأ كه يك امتياز محسوب می‌شود أو را به بازی برگردانند حال, شايد به اين مرحله أز بازى رسيده باشيم كه تنها يى نفر از گروه وسطی, داخل ميدان بازى باشد كه اكر نا 10 شماره برتاب نتوانند او را هدف‌گیری کنند و بزنند. تمامی پاران سوخته گروهش را احیا می‌کند و همگی در وسط میدان باقی می‌مانند و بازی را ادامه خواهند داد. گاهی با در نظر گرفتن موقعیت وسطی‌ها, به جای نشانه‌گیری و زدن حریف وسطی, توپ را برای قریب و شیرین‌کاری هم که شده به دوستان مقابل پاسکاری می‌کنند تا آن‌ها به حسابشان برسند. از جمله مقررات اين بازى نيز اين است كه اگر تمامی بازیکنان وسطی در محدوده میدان باشتد, هر توپ گرفته‌شده به‌عنوان یک امتیاز ذخیره ضداخراجی محسوب می‌شود و اخراجی و اخراج‌ها را به تاخبر می‌اندازد. گرفتن توپ پس از برخورد با زمین هم موجب سوختن بازیکن است. این بازی برای تمامی کودکان بالای 4 سال مفید است و موجب تقوبت تعادل, مهارت‌های پایه و تقویت اندام تحتانی می‌شود و برای کودکان ۱0 ,۵0۲۱۵ ,060 و ۷۸8 نیز مفید است.

صفحه 46:
نام یک بازی سنتی ایرانی است که می‌توان به صورت 4لی" 18 نفره بارح کون امکانات لام بان اروت كفك عدر سیگ شاف و قت وايكا نون هت بای یه توت تنس ات۱ بازيكتان در قالب دو تيم یم با شش بفره تعتسيم من شوتد. وقدى كه ستكيها جيده می‌شوند یکی از گرمه‌ها به عدوان برنات كتتده بازی را شری می‌کند شرو باری به اين برلاب است ى بايد ار فاسام نسبتاً دور توب را به طرف سنگ‌ها پیندازند. گروهی که توب را پرتاب می‌کند بايد سعی کند که کمترین مقدار سنگ را بیندازد چون در این صورت راحت‌تر می‌تواند بازی را تمام کند. وظیفه گروه دوم هم اين لت کل گرد يم ريات شیم س‌های ری شوه انوا رزوی هی وتان ‎thle ea lt‏ بزند. هر کدام از بازیکنان تیم مهاجم که توپ به او برخورد کند از جریان بازی کنار می‌رود. و به اين یب اگر هم گام باقی ات باری پم نم تم مدای واگر ها روف هم ‎Gis an ligt ore‏ تیم مهاجم تمام می‌شود.حرکات دویدن و جست‌وخیز کردن در بازی هفت‌سنگ بیشتر اجرا می‌شود. این کارا ا ا ال ا شر ل ار فراوانی نیاز دارد, در نتيجه قدرت توجه و تمركز. تصميمكيرى و برنامهريزى را در كودك تقويت مىكند. همچنین موجب بهبود سرعت عمل و مهارت‌های پایه (دویدن, گرفتن و...) در کودک می‌شود. علاوه بر یت ی ۱ ل 1

صفحه 47:
يه قل دو قل 12 2 5 قا دو قل با استفاده از تعدادى انجام مى شود. نوع بازى به دو شكل است: ۶ شخص تعدادی سنگریزه را به زمین می‌ریزد و یک سنگریزه را در دست نگه می‌دارد. آنگاه سنگریزه‌ای که در دست است را به هوا می‌اندازد و در همان موقع باید یک سنگریزه از زمین بردارد و بعد از ‎ol‏ سنگریزه‌ای که در هوا بود را با همان دست بگیرد. در خلال اين عمل می‌گوید یه قل. همین طور باید تمام سنگریزه‌ها را از روی زمین جمع کند. سپس دوباره سنگ‌ها را بر زمین می‌ریزد و به همان ترتیب قبل عمل می‌کند با اين تفاوت که سنگ‌ها را جفت جفت باید از روی

صفحه 48:
۲- شخص تعدای سنگریزه را در كف دو دست نگه می‌دارد. به یکباره همه آن‌ها را به بالا می‌اندازد و سعی می‌کند با پشت دست آن‌ها را بگیرد. سنگهایی را كه در يشت دست افتاده‌اند را دوباره به بالا می‌اندازد و با کف دست می‌گيرد. اگر تعداد سنگ‌ها زوج بود نصف آن‌ها جوجه آن فرد خواهند شد. بقیه سنگهایی که در زمین افتاده‌اند همانند بازی یه قل دوقل از زمین جمع می‌شوند با این تفاوت که اگر به صورت زوج جمع شوند نصف آن جوجه محسوب می‌شود. دوباره همین عمل با سنگهایی که جوجه نشده‌اند ادامه می‌پابد. نهایتا کسی که جوجه بیشتری داشته باشد برنده‌است. در هر مرحله که سنگی از هوا به زمین بیفتد نوبت به نفر بعدی خواهد رسید. اين بازی در ترکی ابه داش (يا قجمه داش) نیز گفته می‌شود. هدف از این بازی و سرگرمی, افزایش هماهنگی عصبی-عضلانی, افزایش دقت و تمركز و جایکی است و بعداد بازنکتان شیر از 2 نفر (< ناا ‎١١‏ نقر) توصيه ی نود

صفحه 49:
» مفميع *نقل قول مستقیم از مخبریان. بخش آموزش الکترونیکی سلیت تبیانر تهیه : سید خاموشی. -دبازی‌های فرآموش شده فودکان انرانی». دویجه‌وله فارسی: بایکانی‌شده از در ۱۸ مه ۰۲۰۱۳ دریافت‌شده در ۱۷ دی ۱۳۹۱ ‎٩‏ سای لعزم اور ودک رن ور ار ‎

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان