سایرتحقیق و پژوهش

تولید محتوا الکترونیکی(هوش هیجانی)

صفحه 1:
YQ 0 ‏مت و‎ ۲ ا - Y we (هوش هیجانی) تور مختوا الکتر ودک

صفحه 2:
ود :۳ تولید محتوای الکترونیکی توای الکترونیکی آموزشی به مجموعه ای از ععس ها متن هاء و انلمیشن های صوتی و تصویری گفته می شود که به کمک تکنولوژی رایانه ای پدید آمده تا یک مبحث درسی را آموزش دهد. این محتواهای آموزشی توسط مدرسان این دروس و متخصصین رایانه ایجاد می شود و برای اجرا و یادگیری در اختبار متعلمین قرار می گیرد. با همین تعریف اولیه مشخص است که در این شیوه تنظیم و تدریس مطالب درسی از دو روش آموزشهای بصری و شنیداری به خوبی استفاده می شود.

صفحه 3:
ی از سالتم‌های مهم ارتباطی از داتنش"ذر عصر جدید از مارگ شکل‌گیری وب و عرضمی محتوا بوسیله‌ی اینترنت بوده است. این روزها تولید محتوا در قالب الکترونیکی نیاز هر روزمی انسان‌هاست. با استفاده از رسانه‌ی قدرتمندی مثل اینترنت. مطالب را می‌توان به گروه‌های هدف با هزین‌ی کمتر و به نحوی تأثیرگذار و مفید انتقال داد. اما در ياسخ به اين سؤال كه منظور از محتوای الکترونیکی چیست باید كفت كه معانى و تعاريف بسيار كستردهداى درباردى محتواى الكترونيكئ وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم: به احاظ فنی محنوای الکترونیکی به هر نوع اطلاعات دیجینالی گفنه می‌شود که در زمینه‌ها و حوزه‌های مختلف برای اهداف مختلف استفاده امت 7 uo ‏مت‎ a |

صفحه 4:
در تعریفی دیگر, ۴-00۱۲۴۱1۲ محصولات و خدماتی نامیده می‌شود که" یرت آالکترونیکی ارائه می‌شوند. علاوه بر این محنوای الکنرویکی ۳ | 000175017) که همچنین از آن به عنوان محتوای دیجیتالی نیز یاد می‌شود به ‎ile Vl ls plus‏ که روی دستگاه‌های الکترونکی مس زر شک تور می‌شوند يا با استفاده از شبکه کامپیوتری مانند اینترنت در دسترس قرار می‌گیرند نیز گفته می‌شود. طبق فرهنگ لغت آکسفورد. محتوای الکروتیکی متن‌ها و تصاویر دیجیتالی است که برای نمایش در صفحات ربق طراحی شدهاند به گفتعی ساکسنا آنورای. مدنوای الکتر و 0 اليا اس كه سا كاب ماد به حداقل رسانن فاصله‌ها. اتری 2 11 .دن و سازگاری با شرا كل زا بركارة مس ا ال ار ۱ ۱ 5۷ لكب ایلع مختلف رخاماب لولیند کرد. امروزه از اين نوع محتوا برای برگزاری

صفحه 5:
لاف از توسعه‌ی محتوای الکترونیکی ایجاد یک جامعمی غنی از اطلاعات* است. هر فردی در جامعه از ایجاد. دریافت, به اشتراک‌گذاری و استفاده از اطلاعات برای پیشرفت خود سود میبرد. محتوای الکترونیکی معتبر, جامع و هدفمند شرایط برای دسترسی به محتوای دیجیتال با کیفیت بالا و مفید را فراهم کرده و بعنوان یک معلم مجازی تأثیرگذار عمل می‌کند. محتوا بدلیل انعطاف‌پذیری زمان, مکان و سرعت یادگیری روزبه‌روز محبوب‌تر می‌شود و شامل هر نوع محتوایی است که از طریق رسانه‌های مختلف الکترونیکی تولید : و توزیع می‌شود. انواع مختلفی از محتوای دیجیتالی که از اهمیت آموزشی نیز ۰ ۲ برخوردار هستند بصورت آنلاین در دسترس مردم قرار گرفته است. 0 إل من

صفحه 6:
مب

صفحه 7:
| محتوای مند ‎PAST‏ | متن مهم‌ترین عنصر در هر محتوای الکترونیکی است و شما بخشی از محتوای متنی را در هر نوع محتوای دیجیتالی می‌بینید. کامپیوترها د هر سطح می‌توانند به تولید محتوای متنی بپردازند و فایل‌های متنی مثل ورد پد و ‎MSWORD‏ برای ایجاد متن استفاده کنند. در واقة ۱ می‌توان محتوای متنی را در قالب‌های زیر ذخیره کرد: :۱۲ ول ۷ و 30۲. مقالات و کتاب‌های الکترونیکی زیادی وجود دارد که آن‌ها را هم می‌توان در این دسته قرار داد. ‎i‏ 0 تب سیب ‎

صفحه 8:
محتوای تصویرع) ا تصاویر را می‌توان در فرمت‌های مختلف 86[, 81/8615 و 80/6 ذخیره کرد. 8۱۸۴ یک فرمت غیر فشرده است که عکس را در میلیون‌ها رنگ ذخیره می‌کند و محبوب‌ترین فامب برای تبادل تصاویر بين برنامه‌های مختلف است. 61۴ یک فرمت فشرده 80003 2د را در 256 ررك دخیره مي کیت ار این فرمت برای مایش سار ‎ee‏ ‏بسیار استفاده می‌شد. ۳6[ یک فرمت تصویر بسیار عالی است و تصویر را در میلیون‌ها رنگ در فایل با اندازه‌ی بسیار کوچک ذخیره می‌کند که در نتیجه آن محبوب‌ترین فرمت # برای محتوای الکترونیکی است. محتوای تصویری و ویدیویی را جذاب‌ترین نوع محتوای Biles esos) SI ۵ | اهمه سس

صفحه 9:
Mid Ss 0266 2 ی محتوای صونی این روزها, فیل‌های صوتی و پادکست‌ها, کتاب‌های صوتی بخشی از این نوع محتوا را می‌دهند و بین مخاطبان محبوبیت زیادی دارند چرا که هرجایی و حتی هنگام پیاده‌روی و رانند می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. از محتواهای صوتی الکترونیکی برای تبدیل یک کتاب چاپی ؛ صوتی و اغلب با اهداف آموزشی استفاده می‌شود. فرمت‌های مختلف صوتیب وگو دارد می‌توان بعنوان بخشی از محتوای الکترونیکی استفاده کرد. ۱۴3 ,۸۵۱۱ ,۷۷۵۷ وتا محبوب‌ترین فرمت‌های صوتی 2-00۱1۲۱1۲ است. ‎AU‏ فرمت فشرده ذخبره صدا از طر سان مایکروسیستمز است. ۷۹۴3 یک قالب بسیار فشرده برای ذخبره‌سازی صدا و موسیتل ۷ است که فرمتی بسیار محبوب برای ذخیره‌سازی و تبادل موسیقی دیجیتال امروز است. ۱۱۵ یک فرمت محبوب ذخیره موسیقی است. “WY YY om 7۸

صفحه 10:
if 7 . ۳۳0 ‏آنیمیشن‎ ‎pA. ‏يمي‎ po آانیمیشن دوبعدی و سه‌بعدی ابزارهای ارتباطی قدرتمندی هستند. فناوری‌های فشرده‌سازی جدید کمک کرده است که انیمیشن به بخش منظمی از محتواهای الکترونیکی تبدیل شود. انیمیشن‌ها در فرمت‌های مختلف ۴۱6,5۷۴ و 61 وجود دارند. ۴۱6 یک فرمت قدیمی انیمیشن دوبعدی از ۵۱۲0۳0251 است. 5۷۷۴ فرمت جدیدی از ماکرومدیا برای ذخیره‌ی انیمیشن‌های دوبعدی است. برخی برنامه‌ها نیز انیمیشن‌های سه بعدی را در این فرمت محیوب اجرا می‌کنند. 66۱۴ را هم می‌توان یک انیمیشن محسوب کرد. جدای از این نوع محتواها, این روزها بسیاری از مدرسان, مشاوران کسب‌وکار, مدیران شرکت و حتی دانشگاه‌ها از محتوای الکترونیکی به بهترین نجو برای رسیدن به اهداف خود استفاده مُی‌کنند. امروزه» بیش از پیش کلاس‌ها, کارگاه‌ها, سمینار و وبینارهای آنلاین در فضای وب برگزار مي‌شود: که اکثر آن‌ها جنبهی آموزشی دارند. کسب و کارهاٍ نیز,از این محتوا,برا معرفی و تبلیغ برند خود, آموزٍش کلرکنان و روش‌های کسب و کار خود استفاده می‌کنند. از ‎ee eel ee arm‏ 8 مر ات او ای

صفحه 11:
7 " هداف از تولید محتوای الکترونیکی آموزشی از آنجایی که محتوای الکترونیکی به شکل سرگرمی, طنز و یا بازی صرف نیست, هدف اصلی آنها چیزی جز آموزش نمی باشد. مهمترین مبحث در محتوای الکترونیکی, بحث آموزش مخاطبان میباشد. مخاطبان نیز عموما قشر نوجوان و جوان هستند که با هدف یادگیری به محتوای الکترونیک روی میأورد.

صفحه 12:
‎pcos oul‏ ۳الخترونیکی به منطور استفات ال برنامههای چند زاف و مالتی مدیا انجام میشود و هدف اصلی آن آموزش دروس برای دانش آموزان میباشد. با استفاده از اين محتواها دانش آموزان میتوانند دروس خود را بصورت صداء فیلم, پاور پوینت. متن و یا انیمیشن دریافت کنند. در فرآیند تولید محتوا یکی از اهداف تولید محتوا می‌تواند این باشد که مخاطب و خواننده جذب مطالب شده و به مراجعه به سایت علاقه‌مَند ‏۱ بو محتوابى كه بواند محاطب را جلب کند و بای شود ک ]يط ‎sly‏ دیدن مطالب بعدی به سایت مراجعه کند بهترین نوع محتوا است. هدف از تولید محتوا هم درواقع همین جذب مخاطب بیشتر است. ‎ ‎ ‏۸ و تب سیب

صفحه 13:
‎SS.‏ و ‎8 > ‏یه ۵ [مزاياى تولينا محتوا الکترونبکا ‎ ‏نداشتن محدوديت مكانى ل ا د انان را ‏محدود نبودن ظرفيت يذيرش ‏در نظ كرفتن استعدادهاى فردى ‎ ‎ ‏گسترش فرهنگ یادگیری مستقل ‎١‏ استفاده از استادان مجرب در حوزه‌های گسترده‌تر(جفرافیای و تعداد دانشجویان) ۱ امکان تطبیق و بهینه‌سازی کلاس‌ها تمرینات و مشاوره با نيازهاى فردی(دانشجو محوری) 8 انعطاف‌پذیری در اصلاح و تغییر محتوا ۱ ‎of‏ ۱ افزایش سرعت آموزش ‎iy‏ ‏افزایش کیفیت ارائه دروس (به دلیل ارائه دروس به‌صورت چندرسانه‌ای) 5 ‎wy‏ کاهش _زمان_رفت وآمد ‎ieee‏ ب ‎vate shal lal ‏تكتركراي ودسترة یی‎

صفحه 14:
۳ ۱ 3 7 \, نداشتن محدودیت های زمانی فراگیران میتوانند در زمان دلخواه با آسودگی خاطر به محتوای الکترونیکی دسترسی داشته باشند و اقدام به یادگیری نماید. ا سس Pat Cae | WE Ay

صفحه 15:
استفاده از استادان مجرب ‎ch‏ میتوانید مدرسین مجرب برای هر کتاب یا هر موضوعی که در ان تخصص و مهارت دارند و میتوانند مفاهیم موضوع انتخاب شده را به صورت جذاب تدریس نمایند را جهت تولید محتوای الکترونیکی انتخاب و محتوای الکترونیکی و آموزش #" مجازی تولید شده را در اختیار همه فراگیران در سطح کشور قرار دهید. | و إل من

صفحه 16:
wy 7۸ 6 سرعت عرطه و توليد محتواى الكترونيكى 49 ‎LMS‏ سيستم نسبت به محتواى جايى و فيزيكى بيشتر است و خيلى سريع مى توان محتواى جدید را به دانش پذیران عرضه کرد. حال آنکه تغییر محتوای آموزشی چاپی به علت هزینه های بالای تولید و عرضه محتوا سخت است و این تغيير دير انجام مى شود. اين اتفاق ‎Gel‏ شده برای برخی حوزه ها که محتوای آموزشی مدام عوض می شود (مثل آموزش نرم افزارها) و سای ار منوای چایی و فیزیکی هیچ توجمی ذاشته بان uo ‏ات‎ of سیستم آموزش مجازی به روز بودن محتوا ذال ۱ Pay

صفحه 17:
ith yd Sees OA معایب آموزش 7 تولید محتواالکتن‌ونیک 25 كلك به مایت ویادی درباره اموزش اروت اسان سس است ۳۱۰ ا بزرگترین این معایب این است که شما فقط از نظر تئوری اموزش می بینید و خبری از كاربرد عملى اين اموزش ها نيست و در عمل تفاوت و مشكلاتى بروز خواهند كرد. تجربه آموزت هو در ‎Ms lg ae, oly Salis os Gilles sales cus JI, sy‏ ۳۳ ایجاد کند. 1. بسیاری از ابزارهای آرزیابی آنلاین به سوالات محدودی, محدود شده اند و آسان هستند: 2. در مورد امنیت دوره های آموزشی سوالاتی مطرح شده است. +( 3 سخهلیت نوشتاری مقالات دانشجویان جای سوال دازد چرا که وفتی دانشجو را تیم هر کسی می تواند به جای وی کار پژوهشی انجام دهد. مت 4. ارزیابی های کامپیوتری بیشتر تمایل به دانش محوری دارند تا عمل+ مجوری. “WY YY 0 ۸

صفحه 18:
امروزه سیشتم های آزمون و طراحی آزمون ویژه آموزش الکترونیک * رای شده اند که در آن ها اساتید سوالات حور را طرح می کنو ۳۱ سوالات پیش ساخته خبری ‎com‏ همچنین بعضی دوره ها به صورت حضوری - الکترونیک انجام می شود که در آنها امتحان و ارزیابی دوره ها حضوری انجام می شود. درباره کار پژوهشی دانشجویان نیز اگر ارتباط بین دانشجو و استاد درز دوره ارتباطی مبتنی بر آگاهی و دوستی باشد, دانشجویان با علاقه و 7 اشتیاق حاضر به انجام کار و تکالیف خواهند بود و از تقلب خبری نخواهیم |۲ با مشاوره با طزاحان دوره های آموزشی, سعی کنید دوره های مناسب و ۲ بهترّی خرف تظر ازاین معایب ‎sas oul‏ 7 ا فا ت

صفحه 19:
وایتستگی بیش از حد به تکنولوژی یکی دیگر از معایبی است که منتقداق" برای آموزش الکترونیکی مطرح کرده اند باید توجه داشت که هر روشٌ آموزشی متکی بر عناصر خاص خود است ویا توجه به نوع و سطح تکنولوژ های امروزی این وابستگی در ذات آموزش مجازی وجود دارد و روز به روز نی تشدید می شود این وابستگی همانند وابستگی آموزش های سنتی به انسان است با اين همه , نباید از نظر دور داشت که آموزش الکترونیکی قابلیت ها کاربردهای خاصی دارد که باید در جایگاه خود مورد توجه قرار گیرد و از دیگر , معایب این سیستم سرعت‌پایین ارتباط اینترنتی در برخی اوقات و عدم ۷۲ دسترسی عموم به سیستم‌های رایانه‌ای و اینترنت در حال حاضر اشاره کرد.

صفحه 20:
kof ‘ ينج كانه در توليد محتوا الکترونیکی | همچنین رعایت این پنج اصل در تولید محتوا الکترونیکی, بسیار ضروری می بانثید: این 5 اصل شامل : 1 _ تعادل : یعنی در عناصر و ساختار تشکیل دهنده محتوا که در یک اشلاید هست , توازن و هماهنگی دیده شود . 2 _ ساده بودن و كارا بودن : محتوای مورد نظر خود را بصورت مختصر , نوشته ها دارای زبان ساده و کوتاه باشند , در تعداد رنگ ها و تنوع انها یک چهار چوب مشخصی داشته باشند و محدود باشند . ری رت “WY YY om J

صفحه 21:
3 _ تاكيد كردن : روی قسمت و يا موضوعی که تاکید بیشتری دارید أ تفاوت محسوسی (نظیر پررنگ کردن يا تغيبر رنگ) ایجاد کنید که قابل کتیداسایی زاحت تری باشد . 4 _ وجود فضای خالی : فضاهای خالی را هر اسلاید را در نظر بگیریم و انرا رعایت کنیم . 5 5 _ هماهنگی و وجود وحدت : تمام اجزا و عناصر محتوای مورد نظر بر . 5 روی یک هدف مشخص و یک موضوع تاکید داشته باشند و نهایتا به سوی أن ختم شوند . 1 0 “WY ‏كو‎ ۳

صفحه 22:
| برای داشتن یک محتوای دست اول و قوی که گوگل آن را به راحتی به صفحات اول ارجاع دهد بایستی مواردی را رعایت کنید تا شما و وبسایت تان را جریمه نکند. البته در نظر داشته باشید که هرچقدر هم که مقاله و محتوای شما حرفه ای سئو شده باشد, اگر ساختار وب سایت ‎ye ob‏ مشکل باشد و يا به خوبی برای گوگل سئو نشده باشد, نمی تواند در 7 صفحات اول در سرج گوگل قرار بگیرد. پس قبل از بررسی عوال موثر بر 7 0 تولید محتوا, بايد وضعیت سایت خودتان را بررسی نمایید تا ببنید بر اساس ‎J‏ استاندارد هاى ‎Le cul ord oles Ly SESS‏ > بعد از بررسی این مورد. "متی"تواتسبه"اضول تولید محتوای الکتروتیکی"تکیه" کنیدو« محتوای ارز ة / براق گوگل شونا كا در صفحه ی اول گوگل دیده شوید.

صفحه 23:
تور معتوای ارزشمند تولید کنیل مهم ترین رکن اصول تولید محتوای الکترونیکی , ارزشمند بودن یک محتوا است. هر چند شاید گوگل نتواند در نگاه اول ارزشمندی محتوای شما را دریابد, اما رفته رفته و به مرور زمان می تواند بفهمد که آیا این محتوای شما ارزش بودن در صفحه ی اول را دارد یا خیر. به چند دلیل می گوییم که محتوای ارزشمند تولید نمایید. اول اینکه شما ‎shy ub‏ مخاطب. تان احترام قائل باشید و به شعور مخاطب توهین نکنید. مردم باهوش اند و فرق محتوای ارزشمند و بد را به سرعت می فهمند. اگر آن ها چند با به سایت شما مراجعه کنند و با یک محتوای کپی شده و یا غیر حرفه ای روبرو شوند, در موارد بعدی حتی اگر شما در رتبه ی 7 یک گوگل هم باشید به شما مراجعه نخواهند کرد. جستجو کننده ها هر چقدر زمان بیشتری 7 نان و سا نگ اند برای گوگل به اين مت ای كه اين صفح ۱3۲ ار ‎listen sib‏ شما رازر سرج ها بالاتر مي آورد وس از النمند بودن یک ‎(BS‏ تت اولین مورد از اصول تولید محتوای الکترونیکی است. 5 2 ‎i‏ 9 تب

صفحه 24:
wy 7۸ محتوای کاربر پسند تولید كنيد فرض کنید شما یک مقاله درباره ی موضوعی خاص نوشته اید و این مقاله از تخل علمی و ساختار توشتاری بسیار حرفه ای اسب اما مردم از خواندن آن چیزی سر در نمی آورند و حوصله سر بر است. در این صورت محتوای شما مورد استقبال قرر نخواهد گرفت. سعی کنید برای مردم همه چیز را روان و ساده توضیح دهید. شاید محتوای شما برای عده ای خاص نوشته شده باشد اما , این را در نظر بگیرید که اگر ان را سلیس تر و ساده تر می گفتید عده ی ۶ زیادی ان را می خواندهد و ارزشمند تر می شد. پس برای اینکه اصول توليد محتوای الکترونیکی را رعایت کنید, سعی کنید که محتوا کاربر پسند باشد. uo ‏ات‎ of

صفحه 25:
آنزتگرار مکررات یکی از بدترین نوع محتوا است. بسیاری از تولید کنندگان محئوا مطالبی را می گویند که در اکثر وب سایت ها وجود دارد. از تولید این نوع محتوا بپرهيزید. شما باید یک محتوای جدید تولید کنید تا بتولند کلیک بخورد. شاید پیش خودتان بگویید اکثر مطالب تکراری هستند, اما از تین همان مطالب تکراری نیز می توان مطالبی جدید پیدا کرد که مورد نیاز ‎Me‏ ‏مردم باشد. شما باید به نوعی برای محتوای تان بازاریابی نمایید. رعایت این مورد یکی از مهم ترین اصول تولید محتوای الکترونیکی می باشد. uo ‏ات‎ of

صفحه 26:
ی توا کرک ‎Beas‏ ۳۳ در مورد دوم اشاره کردیم که یکی از اصول تولید محتوای الکترونیکی , تولید هحنوای کاریر پسند است اب از اینکه توا ان ۳۰۰۱۵ ون زسیده است که بر اساس معا ها ان 5 00092 موتور های جستجو گوگل بتوانید در جایگاه خوبی ظاهر شوید چراکه هر چقدر هم محتوای تان کاربر پسند باشد اما گوگل آن را نبسندد نمیتوانید از آن کلیگ: دریافت نمایید. یکی از مهم ترین مواردی که گوگل برایش مهم است., کپی رایت می باشد. به هیچ عنوان از مقاله ای دیگر کپی نکنید. اين کار از نظر ‎crue aS. Seam ©‏ و و ایب ما را جریمه خواهد کر كج ‎Sy 5‏ ‎i‏ ۳ تب

صفحه 27:

صفحه 28:

صفحه 29:
‎oceans‏ هوش هیجات ‏هوش عاطفی, هوش احساسی یا هوش هیجانی (به انگلیسی: ۲۸0۲۱۵0۱۱۸۵۱ ‎ole (INTELLIGENCE | El!‏ شناخت و کنترل عواطف و هیجان‌های خود دیگزاین؛است. به عبارت دیگر, شخصی که ۴۱ بالایی دارد. سه مولفة هبحان‌ها 1 به طورل4#وفقیت آمیزی با یکدیگر تلفیق می‌کند: مولفة شناختی, مولفة فیرمولا ‏و مولفق رفتاری. متونٍ علم مدیریت بر این باورند که رهبران و مدیبراین: :+ هوش‌های هيجاني بالاتر, توان بیشتری برای هدایتِ سازمان تحت کنترل‌شان دارند, یافته‌های جدید نشان می‌دهد کارکنانی که دارای وجدان کاری و احساس ۷۲ وظیفه‌شناسی بالایی هستند, اما فاقد هوش هیجانی و اجتماعی‌اند, در مقایسه کارکنان مشابهی که از هوش هیجانی بالایی برخوردارند. عملکرد ضعیف‌تری دارند ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎6 ‎ ‎ ‏۸ ب تب ‎Seeds‏

صفحه 30:
6 امب دم ‎OK‏ مده sl ——— ‏اا‎ ۱ A 4 > OMS ‏دانشمندان آين‌کون بر جرا‎ 5), cating MOVES 9 29> ‏کسانی که از هوش هیجانی برخوردارند می‌توانند عواطف‎ ‏دیکران را کنترل کرده, بین, پیامدهای مثبت و منفی عواطف تمایز‎ Peers ‏كيت و از اطلاعات عاطفی برای راهایی‎ ‏اقذامات شخصی استفاده کنند. هوش هیجانی, اصطلاح .هار‎ ‏اس که مجموعة کسترده‌ای از مهارت‌هاو خصوصیات فرره و‎ ‏دربرگرفته و به‌طور معمول به آن دسته مهارت‌های درون فردی و‎ ‏بین فردی گفته می‌شود که فراتر از دايرة مشخصی از دانش‌های‎ ‏هوشی و مهارت‌های فنی یا حرفه‌ای است.‎ 854: US? +H 3 1 00 \ كت if ee ؟ PAL

صفحه 31:

صفحه 32:
حم ‎ried‏ 3 ‎ars‏ نگ بيشينه و تعريف اسل كلس اقيقد اسك هوش عاطفی بالا تبیین می‌کند که جرا افرازی ۲ { بهر هوشي (به انگلیسی: (۱۵ (| ‎QUOTIENT‏ ۱۱۲۴۱۱۱۵۴۱۱6۶ متوسط, موفق تر از کسانی هستند که نمره‌های بالاتری از "۱0۵" دارند. بهرف هوشی نمی‌تواند به خوبی از عهدف توضيحج سرنوشت متفاوتِ افرادی بر آید که د ها شرابط تحصیلی و چشم‌اندازهای مشایهی دارند. ادوارد تورندایک ‎THORNDIKE)‏ ۴0۷۷۵۴0) از روانشناسان برجسته قرن 2# بیستم در حوزه‌های یادگیری, آموزش و هوش, در سال ۱۹۲۰ مفهومی به نام ‎١ +‏ . هوش اجتماعی یا ۱۱1۲۶۱۱۱62۱۱6۶ 5001۵۱ را به صورت زیر تعریف کرد: ‎ ‎ ‎ ‎om 7۸‏ إل من ‎

صفحه 33:
2 ی 9 1 ی Neb ON Oa Ke: 7: 4 34 > در هه ۱۹۴۰ وقتی نود و پنج دانشجوی دانشگاه هاروارد را, یعنی دورانی کق۳ لواتشجویان داتشگاه‌های شرق آمریکا را افرادی با هوش هرهای متنوع تر از امروز تشکیل می‌دادند؛ تا سنین مبان‌سالی مورد بررسی قرار دادند. چنین دیدند که افرادی که بالاترین نمره‌های تحصیلی را داشتند از نظر میزان حقوق دریافتی» بهره‌وری و موفقیت شغلی از همدوره‌ای‌های ضعیف‌تر خود موفق تر نبودند. آنان حتی از نظر میزان رضایت از زندگی شخضی یا رضایت از روابط دوستانه, خانوادگی و عشقی نیز وضعیتی برتر نداشتند. وطلام هوس عاطفی برای ااولیی بار در دهد ا ان ‎Meo‏ ‏نام 5۸۱0۷5۷ ۳۳۲۴ مطرح شد. آن اظهار داشت, کسانی که از هوش هیجانی برخوردارند. می‌توانند عواطف خود و دیگران را کنترل کرده, بین پیامدهای طلبت و منفی عواطف نمایز گذارند و از اطلاعلت عاطفی ‎Sly‏ ‏آراهتتایی فرانتد تشم و اقدامات ‎Kea‏ استتاده 5ه ‎٠‏ > \ مث

صفحه 34:
1 4 ‎jog =,‏ عصر اطلاعات و ارتقای ارزش‌مندی ارتباطات انسانی و هم چنین بروز ۳ انیت رائژیک سگاقماکک نظریه هوش عاطفی رشد چشم‌گیری یافته و از مباحث برطرفدان مدخفيع ‎ile jlo‏ شده‌است. هوش هیجانی, از آخرین مباحث متخصصین در خصوص درک تمایز بیرّا منطع, و هیجان بوده و برخلاف مباحث اولیه در اين جا, فکر و هیجان په عنوان موضوعاتی برای سازگاری و هوشمندی تلقی شده‌است. به علاوه. شبیه سایر مباحث مطرح در خصوص ماهیت انسان, هوش هیجانی نیز دستخوش دو نوع بحث و گفتگوی علمی و عوام بسند گردیده‌لست. اصطلاح هوش عاطفی برای اولین بار در دهه 1۹۹۰ توسط دو روان‌شناس به نام‌های چان مایر و پیتر سالووی مطرح شد. آنان اظهار داشتند. کسانی که از هوش هیجانی بَرَخوَرّذارند. می‌توانتد عواطف خود و دیگران را کنترل کرده. بین پیامدهای مثبت و منفی عواطف تفایز گذارند و از اطلاعات عاطفی برای راهتمایی قرایند انديشه و اقدامات شخصی استفاده کننذ. 7 داتیل گلمن صاحب نظر علوم رفتاری و نویسنده کتاب «کار کردن به وسیله هوش هیجانی» ۰ ۲۷ اولین کسی بود که این مفهوم را وارد عرصه سازمان نمود. گلمن هوش هیجانی را استعداد, تهارت یا قابلیتی دانست که عمیقاً تمامی توانایی‌های فردی را در دايرة خود دارد. 5 تب

صفحه 35:
‎SN 02 SEY PS‏ مسي ‎SZAS 4, aus hye. “Gull ‏خلاصه پُنج حوژه‎ sabe cS Jars ‏#موره بررسی قرار گرفته‌است‎ ‏شناخت هیجان‌ها و احساسات خود, خودآگاهی ‏مدیریت هیجان‌ها و احساسات خود. خودمدیریتی خودانگیزشی ‏تشخیص و درک هیجان‌ها و احساسات دیگران, دیگرآگاهی مدیریت رابطه با دیگران, دیگر مدیریتی ‏کمن آمریزه ب‌طور وسصی به رسمت شناختهشده اس این مدل میا و فردی دارای هوش عقلی يا بهرة هوشی ‎cul GL (IQ)‏ لزوماً دارای هوش هیجانی بالا نیست. هوشمند بودن یک امتیاز است که البته تضمینی برای موفقیت در زندگی و روابط بین ا فردی و اجتماعی نخواهد بود. ‎ ‎ ‏)ممح سس ‎MIO ree 7)‏ نا ‎

صفحه 36:
تفاوت هوش هیجانی و ‎ae ad IQ‏ 0 همان‌هوش‌عادعلاست؟ ه ب پشتر مردم موش ناسند. حتما ش ما هم افراد را معشناسید که با لینکه هوش‌با للی‌دارند ولی‌زندگی‌موفقین دارند. ۱۵ شمارا بر رویب هترین‌صندلم‌های‌دلنشگاه مین شاند اما از لینجا لین‌هوش هیجانیاستکه به شما کمک مک ند رولبط درست‌انتخابک نید و به لهاه و موقعیهایب هتری‌دستپ یدا کنید. بیشترین موفقیتزمانی‌حاصل‌مرشود ‎Me‏ ‏كه شما هر دو هوشرا تقويسكنيد هم ۱0۵ هم هوش‌هیجانی

صفحه 37:
مغن هيجانى برای درک تسلط مقتدرانه هیجان‌ها بر ذهن خردورز - و چرايي در هم افتادگي احساسات, و منطق, نحوه تکامل مغز مورد بررسی قرار می‌گیرد. اندازه مغز انسان که از حدود ۰ گرم باخته عصی و ماب سلولی تشکیل می‌شود, تقریباً سه برابر مغز بستگان نزییک او در چرخة فرگشت, , یعنی نخستین‌های غیر انسان است.در طول میلیون‌ها سال فررگشت. مغز از پایین به سمت بالا تکامل یافقه و مراکز بالاقر آن از بسط و تنصلل قلشیت‌های پابین‌تر و کهن تر به وجود آمدهاند. به گویه‌ای که رد دعر کات تقریباً همین مسیر تکاملی را طی می‌کند.ابتدایی‌ترین بخش مغز در تمام گونه‌های عضِبی ‎OU‏ سافه مقر است که قسیت فوفایی تجاح یکی زا احاظه ریت 217 ليم اعمال حیاتی ابتدایی مانند تفس و سوخت و ساز اندام‌های دیگر بدن را تنظیم می‌کند و کنترلٍ واکنش‌ها و حرکات قالبی را بر عهده دارد. نمی‌توان گفت که لین مغز ابتدایی» فکر و كد ادك دارد بلکه بیشتر مجموعه‌ای ار تظیم‌کننده‌های ار قبل برنامه‌ریزی شده است که بدن را آن‌گونه كه بايد به حركت وا مىدازد و به كونهاى واكنش ‎Sb Ge OL‏ که ادامه ایا همکن سازد: o NS ‏ا‎

صفحه 38:
56 ام ی بر عضو كان اين فز حاكميت داشت. مارى را"مجسم كلقفيكه انه لقان وريد ف خمله؛ «فش_فس» می‌کند. مراکز هیجانی از ابتدایی‌ترین ساختارهای مفز؛ ‎yeti‏ لخ شاكة مغز. سر ژآوردند. میلیون‌ها سال بعد در طول دوران تکامل؛ از این قسم #7 هیجانی, مغز متفکر یا قشر تازة مخ پدید آمد. یعنی پوستذ بزرگی که متشکل از بافت‌ها در هم پیچیده که لایه‌های فوقانی مفز را تشکیل می‌دهند. این واقعیت که مفز متفکر ا کر هیمانی به وجود آمده‌است. رابطة مان فکر و شي نات( كار ار الك صورت که خیلی پیش از آنکه مفز منطقی پدید ‎ul‏ مغز هیجانی وجود داشته‌است. تکا مراکز قدیمی هیجانی از قطعه بوبایی شروع شد و این مراکز در نهایت به قدری بزرگ شدند که قسمت فوقانی ساقه مغز را احاطه کردند.در مراحل اولیه. مرکز بویایی از ۱ لیه‌های عصبی باریکی تشکیل می‌شد که برای تجزیه و تحلیل بو به کار برده می‌شد لبق 11 ان نانت‌ها آنجه رکه قرد ويد بود دريافن كرو و 4 4200 2105 طبقه‌بندی می‌نمود. خوردنی يا سمی, جُفتِ. جنسی, دشمن یا طعمه. لاي دوم یاخته‌ها از طریق سیستم عصبی, پیام‌های بازتابی را ارسال می‌کرد تا به بدن دستور لازم را بدهد: ‎iw‏ گاز گرفتن. ازادهان بیرون ریختن, نزدیک شدن, گریختن, تعقیب كردن و شکار. aes رو ب ‎SZ‏

صفحه 39:
با کنو با"پدید آمدن ‎ir lati Mel‏ لایه‌های جدید و اصلی"مغز,هیجانی به وجود آمدند. ‎GAAS oul‏ گذٌ ساقه مغز را دربر گرفته‌اند به نانی حلقوی شباهت دارند که ته آن را گاز زده باشند, یعثی چایی كه سافة مفر مبان آن قرار گرفته‌است. از آنجا که این قسعت مقر به دور سای ۳۳ جلقه رد و آن را در میان گرفته‌انست. به لن دستگاه کناره‌ای با سانانه لیصیک(به [ : 5۷57200 ۱۱۳۹8۱6) می‌گویند که ريشة لفوی تن "5لا۱۱۳۱8" به معنای حلقه است. این محدودة عصبی جدید, هیجان‌های مناسب را به مجموعة مفز اضافه کرد. در مواقعی که اسير اشتباق یا غضب, یا سراپا غرق. عشت با نرس و وحشت می‌شویم, در واقع دستگاه لیمبیک است که مارا در چنگال خود دارد. آمیگدا (به انگلسی: ۸۱۷6۳0۸۲ کلاعاملال۱) يا بادامه, ساختاری است که در دستگاه 7 * كار قرار گرفماست و مرکر آکاهی هیجان‌رفتاری در سسام ‎ees) sl ol ogee‏ وضعیت جاری هرکس را در ارتباط با محیط اطراف و افکار به لیمبیک می‌فرستد و براسا ارتباطی که با هیوتالاموس(به انگلسی: 5ا/۲۱۷۳۵۲۲۱۵۱۵۱) دارد, قادر است پاسخ‌های مت . هیجان‌رفتاری,مناسب را در ما به وجود آورد. مانند راست شدن موها در زمان ترس, كشادا شدن, مردمک چشم در زقان شادی, افزایش ضربان قلب در زمان خشم. به‌همین دلیل: ‎Mal. fase lS eel 11‏ سامانه باداش‌دهنده تفه و هی کر تتظیسی دز قوش( هنجانی

صفحه 40:
عوامل موثر در هوش میچانی سالووی توصیف مبنایی خود را از هوش هیجانی بر اساس نظریات گاردنر در مورد استعدادهای فردی, قرار می‌دهد و این توانایی‌ها را به پنج حیطه اصلی بسط می‌دهد. 12 x #5 ‏هت‎ ۱ -

صفحه 41:
یم مر ‎eels ee‏ م2 ا خود آگاهی- تشخیص هر احساس به همان صورتی که بروز می‌کند- سنگ بنای هوش کات است. توانایی نظارت بر احساسات در هر اعطه ‎Bie sl cand a. oly‏ روان شناختی و ادراک خویشتن, نقشی تعیین‌کننده دارد. ناتوانی در تشخیص احخساسات وافعی. ما را به سردرگمی دچار می‌کند. افرادی که نسبت به احساسات و ابا بیشتری دارند, بهتر می‌توانند زندگی خویش را هدایت کنند. اين افراد دربار احساسات واقعی خود در زمینه اتخاذ تصمیمات شخصی از انتخاب همسر آینده گرفته تا شغلی که © برمی‌گزینند. احساس اطمینان بیشتری دارند. اهمه سس

صفحه 42:
به کار بردن درست هیجان‌ها ( قدرت تنظیم احساسات خود, توانایی و مهارت عاطفی است که بر حس خودآگاهی متکی می‌باشد و شامل ظرفیت شخص برای تسکین دادن خود, دور کردن اضطراب‌ها, افسردگی‌ها یا بی حوصلگی‌های متداول و پیامدهای شکست است. افرادی که ‎a‏ لحاظ این توانایی ضعيفند, به‌طور دائم با احساس نومیدی و افسردگی دست به گریبانند, در حالی که افرادی که در ‎Me‏ ‏بهارت ‎lh‏ دارند با سرعت بسیار پیشتری می‌وانید ‎ee re LN‏ نا .را پشت سر بگذرانند. سم و الل ييه —

صفحه 43:
برانگیختن خود | برای جلب توجه, برانگیختن شخصی, تسلط بر نفس خود و برای خلاق ‎Ud‏ لازم است سکان رهبری هیجان‌ها را در دست بگیرید تا بتوانید به هدف خود دست يابيد. خویشتن داری عاطفی -به تا انداختن کامرواسازی و فرونشاندن تکانش‌ها- زیر بنای تحقق هر پیشرفتی ۱ لت توانایی دستبایی بو له عرقه شین در کارر انتام ی ۱۳ فعالیت چشمگیر را میسر می‌گرداند. افراد دارای این مهارت. در هر > . کاری که بر عهده می‌گیرند بسیار مولد و اثربخش خواهند بود. wy ‏سب‎ 3 ‎i‏ ۳ تب ‎

صفحه 44:
شناخت عواطف ذیگران { همدلی, توانایی دیگری که بر خودآگاهی عاطفی متکی است. «مهارت ارتباط با مردم» است. افرادی که از همدلی بیشتری برخوردار باشند, به علایم اجتماعی ظریفی که نشان دهنده نیازها یا خواسته‌های دیگران است توجه بیشتری نشان می‌دهند. این توانایی, آنان را در حرفه‌هایی که مستلزم مراقبت از دیگرانند. تدریس, فروش و مدیریت موفق تر می‌سازد. و شيط ‎fo‏ 1

صفحه 45:
21 عدده‌ای از هر برفراری ارتباط. مهارت کترل عواطف در دیگران است. با صلاحیت یا عدم صلاحیت اجتماعی و مهارت‌های خاص لازم برای آن. این‌ها توانایی‌هایی اليد که مجبوبیت, رهبری و حي بن قرو را ۱۳ ‎lgs‏ ها توانایی زيادي دارند, در هر آنچه که به تس مقال ارام با ۰ ۶ خوبی عمل می‌کنند, آنان ستاره‌های اجتماعی هستند. ال رادار بظر توانایی‌های خود در هر یک از امن میسه‌ها با یکدیگر تقاوت دارت و و است بعضی از ما برای نمونه در کنار آمدن با اضطراب‌های خود به‌طور کامل موفق باشیم؛ ‏ / سای سین داین با آرامی‌های دیگران دان كار آمد تباش يدون شك ‎See‏ ‎antes‏ ات انا مقر یه ظرر چنقه گیری شکل روت و همواره ۱ و مت _, سستی افراد زا در مهارت‌های عاطفی می‌توان جبران کرد: هرکدام از اين حیطه‌ها تا جد زبادی بشانگر مجموعه‌ای اززعادات و‌واکنش‌هایی است که با لاش طحیح. می‌توان آن‌ها را ‎GS Baas‏ با

صفحه 46:

صفحه 47:
زابطة هروش هیجانی با فریب و دروغگویی "بج ۶ | گاهی گفته می‌شود که افراد دارای «هوش هيجانى» بالاء توانايى فوق‌العاده‌ای در تشخیص فریب و دروغگویی دیگران دارند. در سال ۲۰۱۲ مقالهاى در مجلف «روانشناسی جرم‌شناسی و کیفر شناختی» انجمن روانشناسی انگلستان به چاپ رسید که در آن «استیفن پورتر» رئیس «مرکز فت روانشناسی و قانون», با استفاده از آزمون‌های استاندارد # ده شانرده‌گانه. هوش هیجانی داوطلبان را مورد ارریابی فرار اد . 3 6 سپس از شرکت کنندگان خواست که به ۲۰ نوار ویدئویی نگاه کنند. سم و الل ييه — ‎u )‏ سب

صفحه 48:
# ‏و بازگرداندن ایمن و سالم یکی از اعضای,‎ ost ‏برای‎ aim bee Oss خانواده‌شان که مفقودالاثر شده بود به آن‌ها کمک کنند. نیمی از اين نوارهای ویدئویی مربوط به کسانی بود که بعدها مسئولیت مفقود شدن پا قتل عضو خانواده خود را در دادگاه پذیرفته و به آن اعتراف کرده بودند. زمانی که شرکت کنندگان نوارها را تماشا می‌کردند, از آن‌ها درخواست شد که دربارة راستكويى يا دروغكويى اين افراد قضاوت كنند و به اين ترتيب نحوة قضاوت شركت کنندگان با ارزیابی هوش هیچانی آن‌ها مورد مقایسه قرار گرفتت: پورتر, به اين نتيجه رسید که افراد دارای هوش هیجانی و اعتماد به نفس بالاه کسانی را با صداقت ارزیابی کردند که به صورت احساسی, تکه‌ای از لباس گم شدگان خود را به دیگران نشان می‌دادند و درخواست کمک بک جاور اسورى ديكران را تجریک 25+ اين ييل ‎es‏ كراد دازاى هوش) مجنت بالا و دیگراز ن تفاوت زیادی وجود نداشت؛ ‎a‏ ی | > 1 5 ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 49:
‎-HTTP://WWW.RIEMYSORE.AC.IN |‏ نقل قول مستقیم از کتاب تولید محتوای الکتروندکی محمد مخبریان. بدیعی و فرج اللهی, الهه و مهران, تاثیر محتوا الکترونیک . نانسی.کی.رکر و برگرفته از مقاله هوش هیجانی. هوش هیجانی, نویسنده:دانیل گلمن, مترجم:نسرین پارساء ص 63. تب هیجان رفتار و تن گفتار, تألیف محمود امیری نیا, فروردین 1393 نشر ‎ ‏آراسته. ‏بسانت بانگاه اطلاع ‎ais ily!‏ هوش هيجانى یک مهارت مدیریتی. ‎i‏ ۳ اب

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان