سایر تحقیق و پژوهش

تکنولوژی آموزشی پیشرفته

ertebatat_va_teknolozhi_amozeshi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تکنولوژی آموزشی پیشرفته”

تکنولوژی آموزشی پیشرفته

اسلاید 1: درس: تکنولوژی آموزشی پیشرفتهمدرس: جناب آقای دکتر نوروزیدانشجو: محدثه کریمی زادهکارشناسی ارشد برنامه آموزشی داشگاه علامه طباطباییبهار1395

اسلاید 2:

اسلاید 3:

اسلاید 4: ارتباطات و تکنولوژی آموزشی فصل 13

اسلاید 5: مقدمه از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است و در جامعه به سر میبرد ،لازمه زیستن در یک جامعه انسانی ،برقراری ارتباط است بنابراین لازمه حیات وبقای انسان ارتباط است.ارتباط یکی از نیازهای اولیه بشربوده است که بشر برای رفع این نیاز دستگاه های پیچیده ای ساخته و روز به روز بر قدرت وی در تسخیر موانع فیزیکی ارتباط در دنیا افزوده میشود.

اسلاید 6: واژه ارتباط به معنای پیوند دادن و ربط دادن است .تفاوت واژه ارتباط به معنای مفرد در مقایسه با معنای آن بصورت جمع در این است که این مفهوم اول به فرایند ارتباط اشاره دارد که در آن پیام از فرستنده به گیرنده، منتقل میشود و در مفهوم دوم،ابزار و لوازم فنی و پیچیده ارتباط ، مورد استفاده قرار میگیرد .ارتباط در برگیرنده فراگرد ایجاد معنی است.دو کلمه در این جمله از حساسیت زیادی برخوردار است. یکی ایجاد و دیگری معنیاست.پیامها ممکن است از خارج ایجاد گردند. اما معانی در درون شکل میگیرند.برقراری ارتباط بین معلم و دانش آموز یکی از عوامل مهم در اثربخشی آموزش است.سه نوع مهارت برای اداره کلاس درس:مهارت فنیمهارت ادراکیمهارت انسانی

اسلاید 7: مفهوم،ریشه یابی و تعریف ارتباط در فرهنگ وبستر: رساندن، بخشیدن،انتقال دادن،آگاه ساختن،مکالمه ومراوده داشتناین عمل میتواند از طریق کلمات،حروف،پیامها،مکاتبات ودیگرراه ها انجام شودCommunicationCommonCommunesارتباطاشتراکمشترک

اسلاید 8:   ارتباط : ارسطو: عبارت است از جست و جو برای دست یافتن به کلیه وسایل و امکانات موجود برای ترغیب و اقناع دیگرانمحسنیان راد: فرایند انتقال پیام از سوی فرستنده به گیرنده ،مشروط بر آنکه در گیرنده، مشابهت معنی با معنی مورد نظر فرستنده پیام ایجاد شود.دکتر نوروزی: یک فرآیند انتقال عقاید، اطلاعات، نگرشها از طریق استفاده از نمادها ،و ارقام فرستنده برای گیرنده پیام،به منظور تاثیرگذاری عمدی بر روی آنها است.بنابراین به عنوان فرآیندی در نظر گرفته میشود که فرستندگان و گیرندگان پیام ها در یک بافت اجتماعی با یکدیگر به تعامل میپردازد.

اسلاید 9: سیر تاریخی ارتباطات انسانیآغازارتباطات انسانی پیدایش انسان برروی زمینآغازگفتار درارتباطات انسانی 200هزار سال پیشآغاز نمادهای انسانی در ارتباطات انسانی 30هزارسال پیشآغاز خط در اتباطات انسانی 7هزار سالآغاز ارتباطات انسانی از راه دور چند دهه گذشته

اسلاید 10: عناصر ارتباطی الف - فرستنده ب – گیرنده ج – رمزگذارید – رمزخوانیس – پیامص – کانال ارتباطیی – هدفر – برقراری تعامل اجتماعیز – اطلاع رسانی

اسلاید 11: فرستنده :عاملی است که قصد برقراری ارتباط را دارد و پیام از جانب او برای گیرنده فرستاده میشود.رمز گذاری است که پیام مورد نظر خود را تبدیل به رمز میکند و آن را برای فرستنده ارسال میکند.شش نکته قابل توجه برای برای ارتباط اثر بخش با گیرنده:1 – استفاده از عکس العمل های مخاطب2 – استفاده از روشهای گوناگون برقراری ارتباط3 – در نظر گرفتن تمام جزئیات رفتار مخاطب4 – توجه به معانی نمادین ارسالی از سوی گیرنده5 – استفاده از زبان ساده6 – تکرار پیام در صورت لزوم

اسلاید 12: گیرنده :شخصی است که فرستنده قصد دارد معنای نظر خود را بصورت پیام به وی ارسال کند.پنج نکته قابل توجه برای برقراری ارتباط با فرستنده پیام:1 – به حداقل رساندن عوامل حواسپرتی2 – از میان بردن موانع فیزیکی3 – به حداقل رساندن عواملی که باعث قطع صحبت میشود4 – دریافتن موضوع صحبت طرف مقابل5 – کنترل کردن احساسات خود

اسلاید 13: رمزگذاری: فعالیت ذهنی است که فرستنده از طریق آن مفاهیم درون ذهنی خود را به محرکهای قابل انتقال تبدیل میکند،به گونه ای که برای گیرنده قابل درک باشد.انواع رمزها:1 – رمزهای کلامی: دربر گیرنده کلمات و ترتیب دستوری آنها در بکار گیری آنها میباشد.2 – رمزهای غیر کلامی: دربرگیرنده رمزهایی هستند که به کلام ارتباطی ندارند و به حرکات بدنی ، استفاده از زمان و فضا وصداهایی که به زبان مربوط نیستند بستگی دارند

اسلاید 14: رمزخوانی: فعالیت ذهنی خاصی است که گیرنده پیام از آن میتواند محرکهای قابل انتقال را به مفاهیم و پاسخهای درون ذهنی تبدیل کند ،در غیر این صورت یا ارتباط صورت نمیگیرد یا اگر صورت بگیرد ناتمام خواهد بود.

اسلاید 15: پیام: شکل عینی شده مفهوم ذهنی فرستنده پیام،که ممکن است به اشکال مختلف مثل سخنی که شنیده میشود،حالات چهره،اشارات بی آوا،تکان دادن سرو صورت و...4عامل که ما باید دررطراحی یا ایجاد پیام آموزشی مد نظر رار دهیم:رمز پیام: از چه نوع رمزی استفاده کنیم؟محتوای پیام: ماضمینی که انتخاب میکنیم بادهدف ما هماهنگ باشدساختار پیام: رمزها به چه ترتیبی در کنار هم قرار میگیرند؟رفتار: طریقه ای که پیام برای فرستنده ارائه میشود.

اسلاید 16: کانال ارتباطی: مسیر یا وسیله ای است که پیام با استفاده از آن ،بین فرستنده وگیرنده انتقال میابد.بازخورد:برگشت نتیجه پیام به فرستنده پیام. هدف: قصد و منظوری که آغازگر فرایند ارتباطی ،قصد دستیابی به آن را دارد و به همین دلیل به برقراری ارتباط اقدام میکند.برقراری تعامل اجتماعی:ارتباط بین انسانها میتواند به دلیل رفع نیاز به تعامل اجتماعی با سایر انسانها انجام شوداطلاع رسانی: نوعی ارتباط است که در آن مطلبی درباره یک واقعیت و رویداد توسط فرستنده برای گیرنده گفته میشود

اسلاید 17:  انواع ارتباط:از لحاظ چگونگی ایجاد ارتباطارتباط مستقیم : ارتباطی است که بین پیام دهنده و پیام گیرنده مستقیماٌ ایجاد میشود.ارتباط غیر مستقیم: در این ارتباط امکان چهره به چهره وجود ندارند و فرستنده و گیرنده همدیگر را نمیشناسند.

اسلاید 18: ارتباطات انسانی:1 – درون فردی : یک داد و ستد ارتباطی است که در درون شخص روی میدهد.

اسلاید 19: 2 –ارتباط میان فردی: ارتباط مستقیمی است که بین دونفر از افراد در کنار یکدیگر قرار دارند روی میدهد، عمومی ترین نوع ارتباط است

اسلاید 20: 3- ارتباط گروهی : به دو یا چند نفر که برای تامین منافع مشترک یا تحقق هدف معینی با یکدگیر کنش اجتماعی متقابلی دارند گفته میشود ، مثل خانواده.

اسلاید 21: ارتباط جمعی: ارتباطی است که از طریق مطبوعات پر تیراژ، رادیو و تلویزون ایجاد میشودچهارکارکرد این ارتباط:نظارت بر محیط: اشاره به گردآوری و توزیع اطلاعات مربوط به رویدادها دارد.کمک به جامعه در پاسخ به محیط خود: اشاره به تغییر رویدادهای محیط و تجویز شیوه رفتار مناسب در داخل جامعه دارد.انتقال میراث فرهنگی : کارکرد آموزشی دارد و همان انتقال آگاهی ها و ارزشها از نسلی به نسل دیگر دارد.سرگرمی و تفریح: اشاره به کنشهای ارتباطی دارد که به منظور تفریح است

اسلاید 22: روشهای برقراری ارتباط

اسلاید 23: ارتباط گفتاری عادی ترین ورایج ترین نوع ارتباط است که اشاره دارد به اینکه فرستنده پیام ،با کمک زبان و بصورت چهره به چهره با گیرنده پیام ارتباط برقرار میکند.معایب:برداشتهای متفاوت از پیام گیرندهمکتوب نبودن مطالب در جایی و در عین حال در معرض فراموشی مطالبمزایا:تعامل چهره به چهره و امکان دریافت بازخورد سریعانتقال پیام در حداقل زمان ممکن و بدون هیچ هزینه ایحل کج فهمی های احتمالی در کمترین زمان ممکن

اسلاید 24: ارتباط نوشتاری آن نوع ارتباطی است که در آن فرستنده ،پیام مورد نظر خود را بصورت مکتوب بر روی کاغذ به گیرنده انتقال میدهد . این نوع ارتباط جایاه ویژه ای در ارتباطات آموزشی دارد.مزایا:قابلیت ماندگاری نامحدودی دارند و محدود به زمان و مکان خاصی نیستندبه مخاطب این امکان را میدهد که با توجه به سرعت خود ، آهنگ خواندن آن را تنظیم کندضرورت نداشتن حضور فرستنده پیام و صرفه جویی در وقت و هزینهاستفاده کردن از پیام کتبی بعنوان سند بخصوص در موارد قضاییمعایب:محروم بودن فرستنده پیام از دریافت بازخورد سریع نداشتن توان تغییر سریع پیام و انطباق آن بامیزان شعور مخاطب

اسلاید 25: ارتباط تصویری به ارتباطی اطلاق میشود که در آن پیامها از طریق وسایل و ابزارهای دیداری ، ارسال و دریافت میشود.ویژگی های ارتباط تصویریبکار گرفتن این نوع ارتباط برای خلاصه سازی اطلاعات به منظور استفاده آسان افراد آسانتر بودن درک و فهم این نوع ارتباطاختلاف کمتر افراد در رابطه با معانی انتقال داده شده از سوی فرستنده

اسلاید 26: ارتباط الکترونیکیاین نوع ارتباط بواسطه یک میانجی با یک رایانه،دستگاه مدم،دستگاه فکس،پست الکترونیکی و... تسهیل میگردد.این ارتباط از طریق شبکه جهانی یا اینترنت انجام میشود وشامل هر سه نوع ارتباط قبلی است.

اسلاید 27: ارتباط غیر کلامی (زبان بدن)ارتباطی است که در آن فرستنده برای رسیدن به هدف خود از هر روش و وسیله ای به غیر از رمزها و نمادهای کلامی استفاده نماید .زبان بدن میتواند 70درصد و نحوه صحبت کردن ما میتواند 23درصد از معنای پیام را به مخاطب انتقال دهد،در حالی که کلمات میتواند 7درصد از معنای پیام را به مخاطب انتقال دهد.

اسلاید 28:  انواع ارتباط غیر کلامی1 – حضور فیزیکی کناب و هال : ویژگی فیزیکی دانش آموزان و معلمان ، بر فرایند ارتباطات به طرق مختلفی تاثیر میگذارد.هافمن : اثر وضعیت و لباس آراسته افرادرا بر میزان اعتباری که مخاطبان آنها برایشان قائل اند مورد بررسی قرار داده اند2 – نزدیکیمحیط فیزیکی عاملی است که بر ارتباطات به طرق مختلفی تاثیر میگذارد یعنی برای مدیریت کلاس و یادگیری بیشتر دانش آموزان ،لوازم و ابزارهای محیط کلاس قابلیت تغییر وجابجایی دارد.3 – جنب و جوش بیانگر اشارات سرو دست ،حالت بدن ،چهره ظاهری ،حرکات چشمی، لحن و...میباشد که این عوامل میتواند نگرش دانش آموزان را نسبت به معلم شکل دهد.4 – فرا زباناشاره دارد به ویژگی های شناختی و غیر زبانی گفتار از قبیل میزان بلندی صدا،سرعت صحبت کردن ،زیروبمی صدا،جسارت در سخن گفتن دارد. این نوع ارتباط به جای توجه به محتوای صحبت کردن به نحوه صحبت کردن توجه میکند.

اسلاید 29: موانع ارتباطی (پارازیتهای ارتباطی)انواع عوملی است که در برقراری ارتباط اختلال ایجاد میکند.مثل سروصدای خیابان هنگام تدریس معلمانواع آن: موانع انسانی – موانع فیزیکیموانع انسانی: عواملی که از سوی خود انسان است و مانع انتقال پیام از فرستنده به گیرنده میشود مثل احساسات و عواطف شخص یا نگرشهاموانع فیزیکی: عواملی که از محیط مجاور فرد ناشی میشود مثل گرما،سرما ،نور و صدا و...از نظر بلیک و ادوین: موانع حامل یا مجرا : هرنوع عامل مخلی که در راه انتقال پیام مداخله میکند.موانع معنایی: تعبیر نادرست پیام

اسلاید 30:  اهمیت وجایگاه ارتباط درآموزشاگر آموزش را معادل ارتباط نگیریم ،دست کم باید ارتباط را شرط لازم در فرایند آموزش بحساب آوریم . هیچگونه یادگیری و تغییر در دانش آموزان صورت نخواهد گرفت مگر اینکه معلم با یادگیرندگانش ارتباط موثر برقرار کند.ارتباط آموزش

اسلاید 31: چرخه ارتباط در فرایند آموزشمعلم یا هر رسانه دیگری به عنوان فرستنده پیام در فریند آموزشمحتوای کتابهای درسی بنوان پیام شیوه ها یا چگونگی ارسال پیامفراگیران و یادگیرندگان بعنوان گیرندگان پیامشرایط برقراری ارتباط تاثیر پیام که بصورت بازخورد دانش آموزان است

اسلاید 32: پایان فصل 13

اسلاید 33: تکنولوژی آموزشی و آموزش ویژهفصل18

اسلاید 34: مقدمهیادگیری با ظهور تکنولوژیهای جدید نظیر تکنولوژی رایانه،دستخوش تغییرات اساسی شده است .امروزه اقدامات زیادی در بیشتر کشورا برای استفاده از تکنولوژی اطلاعات و اتباطات در امر آموزش دانش آموزان انجام شده است.

اسلاید 35: دو نوع تکنولوژی مورد استفاده به جهت بهبود تعلیم وتربیت دانش آموزان عبارتند از:1-تکنولوژی کمکی 2- تکنولوژی آموزشیتکنولوژی آموزشی: شامل انواع نرم افزارها و سخت افزارهایی است که در ترکیب با روشهای تدریس ابتکاری برای تطبیق با نیازهای یادگیری دانش آموزان در کلاس درس بکار میرود.تکنولوژی کمکی: به خدمات متنوع و وسایل کمک به کارکرد دانش آموزان با نیازهای آموزشی ویژه در محیطشان مربوط میشود

اسلاید 36: تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و نیازهای آموزشی ویژه  طرح یادگیرنده در مورد مدارسی که دانش آموزان استثنایی و عادی ادغام میکنند بیان میکند که این مدارس باید : - موقعیتهای یادگیری چالش برانگیز را ایجاد کنند - به نیازهای یادگیری متنوع شاگردان پاسخگو باشند - بتوانند بر موانع یادگیری افراد و گروه ها و همچنین بر موانع ارزشیابی از آنها غلبه نمایند

اسلاید 37: روشهایی که تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات میتواند به دانش آموزان با نیازهای آموزشی ویژه کمک کند: افزایش انگیزهبهبود قابلیت دسترسیافزایش انتظارات و پیشرفتتسهیل سازی تمایز گذاریفراهم سازی جایگزین هاتسهیل سنجش

اسلاید 38: تکنولوژی کمکی برای دانش آموزان با نیازهای ویژهعبارتی کلی و عام است و تمام ابزارهای توانبخشی، سازگارانه و کمکی برای افراد با کم توانی را در برمیگیرد و شامل تمام مراحل انتخاب،تشخیص و استفاده مناسب از این ابزارهاست،در واقع استقلال و توانایی افراد کم توان را در به انجام رساندن مهارتها و دانش مورد علاقه شان تسهیل میکند

اسلاید 39: تکنولوژی آموزشی برای دانش آموزان با نیازهای آموزشی ویژه شامل برنامه های کاربردی سنتی،برنامه های کاربردی ساختگرا و سایر تکنولوژی های کمکی مثل واژه پردازی میشوند.برنامه های کاربردی سنتی:شامل استفاده از آموزش براساس رایانه،مشق و تمرین و بازی است.برنامه کاربردی ساختگرا:بر درک ومهارت های دانش آموزتاکید دارند.

اسلاید 40: کاربرد سخت افزار در آموزش ویژهوسایل جانبی رایانه:موشواره وصحفه کلید بی سیمپویشگرچاپگربا کیفیت

اسلاید 41: سایر تجهیزات رایانه های ویژه:دوربین دیجیتالدوربین بزرگنماییگوشی دارای بلندگو تلفن همراهرایانه دستیتلفن ویدئویی و کنفرانس ویدئوییذربین هایسی.سی.تی.ویسوئیچ هابیگماکآداپتور باطری

اسلاید 42: ابزارهای ورودی رایانه:گوی گرداندسته بازیصفحه لمسیذربین های دیجیتالی

اسلاید 43: کاربرد نرم افزار در آموزشهای ویژهنرم افزار محتوا محور:اسکیل بیلدر،ویرایش دوم – مهارتهای جور کردنیکلوز پرونرم افزار برای سفارشی کردن منابع:سوایچیت! جیک سامیکرکلیکر

اسلاید 44: یادگیری تایپ کردن در نرم افزار:بهبود قابلیتهای واژه پردازنرم افزار بزرگنمایی صفحه نمایش:نرم افزار تشخیص نوری حروف نوشتاری:نرم افزار برنامه درسی چند رسانه ای:

اسلاید 45: 1 . مطرح کردن دلیل استفاده از تکنولوژی های ارتباطات برای دانش آموزان2 . مدنظر قرار دادن اهداف آموزشی در انتخاب تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات3. توجه به ملزومات این روش یادگیری قبل از استفاده تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات4. یادآور شدن کااربرد تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات به والدین5. ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای یادگیری از طریق تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات رهنمودهایی جهت استفاده موثر معلمان از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات برای دانش آموزان با نیازهای ویژه

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید