صفحه 1:
درس: تکنولوژی آموزشی پیشرة
sn 7 = ۰ 7
مدرس: جناب آقای دکتر م۱ ۱ ۲
3
AN
دانشجو: محدثه کریمی زاده ۷
9
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
صفحه 5:
مقدمه
از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است و در جامعه به سر
ميدرد لاز متا در گجامعه انتاتی 9 قا قاط زیت
.بنابرراين ]21 ات ويقایانسان ارتباط لس
ارتباط یکی از نیازهای اولیه پشربوده انست که بشر برای رفع این نیاز
تگاه های پیچیده ای ساخته و روز به روز بر قدرت وی در نسخیر
taint | افزوده میشود
لا |
د
صفحه 6:
. واژه ارتباط به معنای پیوند دادن و ربط دادن است
تفاوت واژه ارتباط به معنای مفرد در مقایسه با معنای آن بصورت جمع در این
ست كه اين مفهوم اول به فرایند ارتباط اشاره دارد که در آن پیام از فرستنده به
گیرنده, منتقل میشود و در مفهوم دوم.ابزار و لوازم فنی و پیچیده ارتباط , مورد
. استفاده قرار میگیرد
ارتباط در برگیرنده فراگرد ایچادنختی استَّدّو کلمه در این جمله از
سیت زیادی برخوردار استا. یکی ایجاد "و دیگری *
معنی" است.پیامها ممکن است از خارج ایجاد گردند. اما معانی در درون شکل
میگیرند.برقراری ارتباط بین معلم و دانش آموز یکی از عوامل مهم در آثربخشی
.آموزش است
VY SEAMED sls sles en: ald
مهارت فنى ۳۸ |
مهارت ادراكى
کارت انسانی
صفحه 7:
مفهوم,ريشه یابی و تعریف ارتباط
در فرهنگ وبستر: رساندن, بخشیدن,انتقال دادن,آگاه ساختن,مکالمه
ومراوده داشتن
اين عمل ميتواند از طریق کلمات:حروف,پیامهاءمکاتبات ودیگرراه ها
نجام شود
] 001۳۳۹۷0۳16۵0 [
=> [Communes | == | Common |
سك اي | اسك أت
صفحه 8:
: ارتباط
ارسطو: عبارت است از جست و جو بزاى دست يافتن به كليه وسایل و
امکانات موجود برای ترغیب و اقناع دی ان
محسنیان راد: فرایند انتقال پیام از سوی فرشستنده به گیرنده ,مشروط
بر آنکه در گيرنده, مشابهت nine با معنی مورد نظر فرستنده پیام
.ایجاد شود
دکتر نوروزی: یک فرآیند انتقال,عقاید. اطلاعات, نگرشها از طریق
استفاده از نمادها و ارقام فرستنده برای گیرنده پیام,به منظور
تاثيركذارى عمدى بر روي ست.بنابر اي به عنوان فرايندى در نظر
كرفتو میشود که فرستندگان کرد
كر به تعامل 9 mo م
صفحه 9:
کر تاریسی او ارات
آغازارتباطات تک uly انیا مین
ILS 12200 —— gegunsl:— Ue pleas lel
uy a ed FEET: | 43 sill see
آغاز خط در انناظاك | طلس .... مرها
آغاز ارتباطات انسانی از راصحیم جند دهه كذشة
َه
صفحه 10:
الف - فرستنده
3 - گیرنده
ج - رمزكذارى
د - رمزخوانى
س - پیام
ص - کانال ارتباطی
ی - هدف
ر - برقراری تعامل اجتماعی
ز - اطلاع رسانی
صفحه 11:
اس ۱۳ ply sales Lele)! sis از جانب ۱۳۳
ee و میشودار ٩ کداری ست که پم مورد نظر خود را
.تبدیل به رمز ند و آن را برای فرستنده ارسال ميكند 5
er توجه برای برای ارتباط انر,بخش ,با گتزنده
استفاده از با "ین 2 eS
لستفاده از روشهایگ وناگونب رقرارعارت
در نظر گرفتنتمام بر تا مخاطب 9 wy
توجه به معانین مادینارسا از سویگیرنده - 4 2
استفاده از زبانساده - 5
تکرار پیام در صورنل زوم - 6
Niki PG
صفحه 12:
: گیرنده
شخصی است که فرستنده قصد دارد معنای نظر خود را بصورت پیام به
او ارسال کنن
:پنج نکته قابل توجه برای برقراری ارتباط با فرستنده پیام
به حدلاقل ساندنعواملحولسپرتی- 1
از میانب ردنمولنه فیزیکی- 2
به حاقلرسا نون رماع ام See,
دریافتنموضوع صحبنطر فمقابل- 4 ب
كنترلكردناحساساتخود - 5 : —
27:۲ ۲
صفحه 13:
:رمزگذاری
فعالیت ذهنی است که فرستنده از طریق آن مفاهیم درون ذهنی خود را
به محرکهای قابل انتقال تبدیل میکند,به گونه shy oS sl گیرنده قابل
.درك باشد
:انواع رمزها .
رمزهایگلامن دربر گیرنده کلمانو تترتیبدستورعلنها در کار 1
رمزهاءغیر کلامی دربرگیرنده رمزهاییهستند که به کلام - 2
ارتباطم in aso Nob i استفاده از زمانو فضا وصداهایی
دید
صفحه 14:
:رمزخوانى 3
فعاليت ذهنى خاصی است aS كيرنده ply از آن ee محركهاى قابل
انتقال را به مفاهيم و ياسخهاى درون ذهنى تبديل كند .در غير اين
6ت قاط صورت نميكيّزد یا.اگر صورّت#بكيرد ناتمام خواهد بود
صفحه 15:
zc وت مک
els:
شکل عینی SEALE vata eG) pM افتي أل اشكال
مختلف مثل سخنی که شنیده میشود.حالات چهره,اشارات بى أواءتكان
...دادن سرو صورت و .
كاملكه ما بايد دررطراجريا ليجاد بام اموز 7 ا
pro!
رمز پیام: از چه نوع رمزی استفاده کنیم؟
محتوای پیام: ماضمینی که انتخاب میکنیم بادهقدف ما هماهنگ باشد
ساختار پیام: رمزها به چه ترتیبی در کنار هم قرار میگیرند!
.رفتار: طریقه ای که پیام برای فرستنده ارائه میشود
صفحه 16:
کانال ارتباطی: مسیر يا a ای است که پیام با استفاده از ox Ul
.فرستنده وگیرنده انتقال میا
۲ back Id
2 * .با زخورد:برگشت نتیجه پیام به فرستنده پیام
۰ هدف: قصد و منظوری که آغازگز فرایند ارتباطی ,قصد دستیابی به
.آن را دارد و به همین دلیل به برقراری ارتباط اقدام میکند
» برقراری تعامل اجتماعی:ارتباط بین انسانها میتواند به دلیل رفع نیاز
به تعامل اجتماعی با سایر انسانها انجام شود
* مطلبی درباره یک واقعیت ul اطلاع رسانی: نوعی ارتباط است که در
و رویداد توسط فرستنده برای گیرنده گفته میشود
٩52
صفحه 17:
:انواع ارتباط
از لحاظ نگی ایجاد ارتباط
ارتباط میپستقیم : ارتباطی است که بین پیام دهنده و پیام گیرنده
٠ مستقيما ایا
| شاظ عيز مهو ها +3 ومجوارو و ون تزا Bi
.فرستنده و كيرنده همديدٌ عسي
صفحه 18:
:ارتباطات انسانی
: درونفردی- 1
.یک داد و ستد ارتباطی aS cowl در درون شخص روی میدهد
صفحه 19:
:ارتباط میانفردی 2
|
رتباط مستقیمی |
ست كه بين دونفر ازا
a Be aS RO
۶ ۵
صفحه 20:
: ارتباط گروهی-3
به دو یا چند نفر که برای تامین منافع مشترک یا تحقق هدف معینی با
.یکدگیر کنش اجتماعی متقابلی دارند گفته میشود , مثل خانواده
ی
صفحه 21:
ارتباظا جمعی: #ارتباطاق“اسف_كماز طريق معاد 25201 كاز وادیو و
تلويزون ايجاد ميشود
#چهارکارکرد اين ارتباط ۳
نظارت بر محیط: اشاره به گردآوری و توزیع اطلاعات مربوط به رویدادها
.دارد
کمک به جامعه در پاسخ به محیط خود: اشاره به تغییر رویدادهای محیط و
.تجویز شیوه رفتار مناسب در داخل جامعه دارد
انتقال میراث یوت . : کارکرد آموزشی دارد و همان انثقال آگاهی هاو
.ارزشها از نسلى به نسل دیگر دا رد
سرگرمی و تفریح: اشاره به کنشهای ارتباطی دارد که به منظوز تفریح است
صفحه 22:
صفحه 23:
ارتباط گفتاری
عادی ترین ورایجشی و ارتباط است که اتار ی ارد به اننکه
فرستنده پیام ,با کمک زبان و بصورت چهره به چهره با گیرنده پیام
.ارتباط برقرار میکند
برداشتهاى متفاوت از ييام كيرنده
مكنوب نبودی در كاري و در OFF اتاد ويه
الب
۲ مد
تعامل چهره به چهره و امکان دریافت بازخورد
انتقال پیام در حداقل زمان ممکن و بدون هیچ
حل كج فهمی های احتمالی در کمتزین زمان ممکن
صفحه 24:
ارتباط نوشتاری
آن نوع ارتباطی است ال کرستنده پیام مور ود را مور PSs
روى كاغد به كبر نك كاك .ده . اين نوع(وداط خاک SILLS) sl
.آموزشی دارد
:مزایا
قابلیت ماندگاری نامحدودی دارند و مجدود به زمان و مکان خاصی نیستند
به مخاطب اين امكان را میدهد که,با توجه به مرو ۳۲۹59 ۳3|
ضرورت نداشتن حضور فرستنده پیام و صرفه جویی در وقت و
استفاده کردن از پیام کتبی بعنوان سند بخصوص در موارد قضای
:معایب
محروم بودن فرستنده پیام از دریافت بازخورد ew
نداشتن توان تغییر سریع پیام و انطباق آن بامیزان شعور مخاط
صفحه 25:
ارتباط تصویری
به ارتباطی اطلاق میشود که در آن پیامها ازوااو ی وسایل و lee jl
.دیداری ۰ ارسال ودريا فت ميشود
ویژگی های ارتباط تصویری
بکار کی این نوع ارتباط 5 اهلگ ساسا 3 لون
استفاده اسان افراد
آسانتر بودن درک و فهم اين نوع ارتباط
اختلاف کمتر افراد در رابطه با معانی انتقالداده شده از سوی
فرستنده
تام |
= — 7 ات 2
(“cr
صفحه 26:
ارتباط الکتروئیکی
اين نوع ارتباط بواسطه یک میانجی با یک رایانه,دستگاه مدم,دستگاه
فکس,پست الکترونیکی و.. . تسهیل میگردد. این ارتباط از طريق شبكه
"جهانی یا ابنترنت انجام میشود وشامل هر EIGN کت
000
صفحه 27:
ارتباط غير كلامى (زبان بدن)
ارتباطى است كه در ان فرستنده براى رسيدن به هدف خود از هر
روش و وسیله ای به غیر از رمزها و نمادهای کلامی استفاده
نماید زین بدن میتواند 70درصد و تحوه ضحبت گردن ما متون
3درصد از معنای پیام را به مخاطب انتقال دهد,در حالی که کلمات
.میتوآند 7درصد از معنای پیام راءبه مخاطب انتقال دهد
(6
1۱۳ 4 حمی. 8B
ALTE. Ys
2G
صفحه 28:
انواع ارتباط غیر کلامت
حضور فیزیکی- 1 3
كناب و هال : ویژگی فیزیکی دانش آموزان و معلمان . بر فراند ارتباطات به طرق ۰۰1-۰
اتائير ميكذارد
wuld 9 Gusios sil: yodl آراسَته,افرادرا بر میزان اعتباری که مخاظبان آنها برایشان قائل
اند مورب 12 7 981آده اند
موییکی 2
مكلظ فتريكى plole انثنت كه بر الباطاك به عطاوق خا يي ل ای
مديريت كلاس و باذگیری بیشتر دانش آموزان .لوازم 5 اوزاو بي لوق ا تنیز
-وجابجایی دارد
جنیو جوش- 3
oyu el Lil Sly دست ,حالت بدن ی ظاهری ,جرا لکن وجبمباشد که
این تحوامل میتواند نگرش دانش لموزان را نت به معلم پنکلهآدروه
فرا زبان- 4
اشاره دارد به ویژگی های شناختی و غیر زبانی گفتار از قبیل میزان بلندی ضدا,سرعت
صحبت کردن ,زیروبمی صداءجسارت در سخن گفتن دارد. اين نوع ارتباط به جای توچه به
محدواى صحبت كردن به نحوة ضحي كرا ري ا مكل
صفحه 29:
موانع ارتباطی (پارازیتهای ارتباطی)
انواع | عون اسك ١ برفراركة ارتباط اختلاوياف 2 ككقيل سروضدای
م تدريس
انواع 3 موانع انسانى - موانع فيزيكة
موانع انسانى: عواملى كه از سوى خود انسان است و مان اقا بام از
گرستنده به گیرنده ميشود مئل اككاسات 0-5 EAMG
انع فیزیکی: عواملی که از محیط مجاور فردناشی میشود iio
لإسرما .نور وصداو
:از نظر Sal, و ادوين
ieee خاطل يا مجرا 51# جر اراء اقال باك در
موانع معنایی: تعبیر نادرست پیام
صفحه 30:
اهمیت وجایگاه ارتباط درآموزش
اگر آموزش را معادل ارتباط نگیریم «دست ej) byw Ly bul ab
در فرایند آموزش بحساب آورب eta
آموزان صورت نخواهد فت BCL, alee aul
.موثر برقرار
صفحه 31:
چرخه ازتباط در فرایند آموز:
معلم یا هر رسانه دیگری به عنوان فرستنده پیام در فریند آموزش
محتوای کتابهای درسی بنوان پیام
شبوه ها با چگونگی ارتال ۳
فراگیران و یادگیرندگان بعنوان گیرندگان پیام
رای برقراری ارتباظط
تاثير بيام که بصورت بازخورد دانش آموزان است
صفحه 32:
پایان فصل 13
صفحه 33:
تکنولوژی آموزشی و اموزش ویژه
فصل 18
صفحه 34:
یادگیری با ظهور تکنولوژیهای جدید"نظیر تکنولوژی رایانه,دستخوش
تغییرات اساسی شده است .آمروزه اقدامات زیادی در بیشتر کشورا
برای استفاده از تکنولوژی اطلاعات و اتباطاگ توا ال گت وش
.آموزان انجام شده است
صفحه 35:
دو نوع تکنولوژی مورد استفاده به جهت بهبود تعلیم وتربیت دانش
:اموزان عبارتند از
5 کنولوییک مکت1
تکنولوژیلموزشی2
تکنولوژی آموزشی: شامل انواع نرم افراها را
ست كه در تزكيب انا روشا كيس ابتكار را Sle
.یادگیری دانش آموزان در كلاس درس بكار ميرود
تکنولوز کم eee
آموزان با نیازهای آموزشی ویژه در ن مربوط میشود
صفحه 36:
تکنولوژی اطلاعات و ات۳۳۳
نیازهای آموزشی ویژه
طو ی ]رنه در موزدمدارسی که دانتیهاد و انیت و عادی
: ادغام میکنند بیان میکند که این مدارس بايد
موقعیتهاعی ادگیریچا لب رلنگیز را لیجاد ککنند -
به نیازهاءی ادگیرعمتنوع شاگردانپ اسخگو باشند-
بتولنند بر مولنعم نع بادگیرجافراد و گروه ها و همچنینبر مولنع -
ارزیشیابماز نها غلبه نسمایند
صفحه 37:
روشهایی که تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات میتواند به دانش آموزان با نیازهای
#آموزشی ویژه کمک کنر
افزایش انگیزه
بهبود قابلیت دسترسی
افزايش انتظارات و پیشرفت
تسهیل سازی تمایز گذاری
فراهم سازی جایگزین ها
صفحه 38:
تکنولوژی کمکی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه
عبارتی کلی و عام است و تمام ابزارهای توانیخشی, سازگارانه و کمکی
۶ كم توانى را 55 برد و شا م "مرا
انتخاب.تشخيص و استفاده كاسب از اين ابزارهاست,در واقع استقلال
و توانایی افراد کم توان را در به انجام رساندن مهارتها و دانش مورد
صفحه 39:
نیازهای آموزشی ویژه
Joli برنامه های کاربردی سنتی,برنامه های کاربردی ساختگرا و
.تکنولوژی های کمکی مثل واه پردازی میشوند
:برنامه های کاربردی سنتی
.شامل استفاده از آموزش براساس رایانه.ءمشق و تمرین و بازی است
:برنامه کاربردی ساختگرا
.بر درك ومهارت .هاي دانش آموزتاکید دارند
صفحه 40:
کاربرد سخت افزار در آموزش ویژه
موشواره وصحفه کلید بی سیم
چاپگربا کیفیت
زج
صفحه 41:
دوربین دیجیتال
دوربین بزرگنمایی
گوشی دارای بلندگو
تلفن همراه
رایانه دستی
تلفن ویدئویی و کنفرانس ویدئویی
ذربین هایسی.سی.تی.وی
سوئیج ها
SLE,
آداپتور باطری
صفحه 42:
:ابزارها دی رایانه
گوی گردان
دسته بازی
صفحه لمسی 4
ذربین های دیجیتالی
ses
صفحه 43:
:يادكيرى تايب كردن در نرم افزار
بهبود قابلیتهای واژه پرداز
:نرم افزار بزرگنمایی صفحه.نمایش
:نرم افزار تشخیص نوری حروف نوشتاری
:*نرم افزار برنامه درسی چند رسانه ای
صفحه 44:
رهنمودهایی جهت استفاده موثر معلمان از وت
اطلاعات و Ba برای دانش ۲ با نیازها
ویژه
مطرح کردندلیلاستفاده از ت-کنولوژءهاعا با طا نب راودلتش 1
موزان
مدنظر قرار دادناهدافآموزشودر لنتخابت کنولوژٍاطلاعا نو . 2
“tous
توجه به ملزومانلین روش ادگیرعة بلاز استفاده 7 کتولوژی 3
اطلاعانو ارتباطات
كا أور شدنكاازيرد 7 کنولوژعلطلاعانو ارتباطانمه والین4
ee | hk SL eT We. os 6 eee
صفحه 45:
تقدیم به دوستان با محبت
ladyforum.ir