صفحه 1:
صفحه 2:
نتیجه گیریهای گروهی. به مجموعهای از کارهای جماعی که Jase lees og
جملهی این روشها میتوان به روش رأیگیری, فن گروه اسمی. طوفان مفزی. توافق به وسیلهی کارت و ..
یکی از روشهای کسب دانش گروهی مورد استفاده. تکنیک دلفی است. که فرایندی دارای ساختارآبرای پیش:
و کمک به تصمیم گیری در طي راندهای پیمایشی؛ جمع آوری اطلاعات و در نهایت. اجماغ گروهی است.
صفحه 3:
7
استخاره 7
"" نام اين تكنيك از اوراكل دلفى كرفتة شده و خود نشان دهنده
ا ا اا ان
صفحه 4:
تحقیقات دلفي ابتدا بعد از جنگ دوم جهاني با کار آقاي هلمر
در حدود سال 1950 در امريكا jel 0 خ يافتن روند
ag Ces ا ا ا 0
بر تنایج جالبی را ارائه کرد که تعداد قابل توجهي از آنها نیز
تیا ره رس
صفحه 5:
eens
"" در ارويا در دهه 1970 تحقيقات درباره آينذه با تكنيك دلفى
ا ل ل 1 0 ا
در آلمان اين بح«
و تكنولوژي با بودجه گسترده وزارت آموز ش و تحقیقات به
جرا تح دنر رس سس سر نت(
تحقيقات نووري آغاز و جند بار تكرار شد. در رّاينَ نيز حتي
نتايج هفتمين تحقيق دلفى منتشر شده است.
صفحه 6:
eens
* تحقیقات دلفی هدفش آنست که تصویری قابل اعتماد از اینده
eRe fer rear et irre Cedl gy omc
نمى داند. اماءاين امكان وجود دارد كه برخى از روندهاى رشد
lene ی
انديشيد كة آنها به واقعيت بييوندد.
صفحه 7:
as ۱ ale
طرز کار
در این روش همان تکنيك مصاحبه با گونه اي بحث گروهي
کتبي ترکیب شده است. بدین ترتیب که مانند هر روش مصاحبه
ديكر ابتدا اهداف تحقيّق « عملى شده» (يعنى فرضيه ها مشخص
متغیرها تعریف و به معرفهاي قابل سنجش تبدیل شده اند) و
سپس در قالب يك پرسشنامه در اختیار افراد انتخاب شده که در
رشته خود متخصص فن مى باشند كذارده مى سُوّند.
صفحه 8:
چهار مرحله تکنیک دلفي
ا ا ل ا ره
در اينجا به طور براساس تحقيقات هلمر و كوردون تشريح مي
eee
صفحه 9:
درد ازل سل
ور(
Cs! ISO Spear y eID 5 الا
(CSUN cong C eee NCE aE Oey ie
0 Wat se ig) BEN مي ا el در مورد مسائل خاصي -3
celeste sey Ap ا
ESSE SH CIES CeO ey ere woe cone Os een
reed eres RC PmetSy
IIS bal Sue ry everett و اكور
بودند).
صفحه 10:
دوره دوم دلفي
۶ دوره دوم
۱
ge) ل ل ۱
PASO ROP yes \ re Cinear Clan covery rele Coin Uy verde ا
مسائل با چه احتمالی به وقوع خواهد پیوست.
7- يس از دريافت نظرات متخصصينء مشخض شد كه آنها در مورد
چند رویداد (10 از 49 رویداد ) اتفاق نظر داشتند.
0
صفحه 11:
40
ات
رم
1
براي همه ياسخكويان(متخصصين) فرستاده شد.
ا ل Se eS he ke
داشت. محققان خود 17 رویداد مهم را انتخاب نمودند.
0- این 17 رویداد برای متخصصین فرستاده و
صفحه 12:
اداند دررد نزم دلثی
1- از انها خواسته شد كه توضيح دهندء جرا نظر انها با نظرات
اكثريت در مورد اين 17 رويداد فرق دارد.
2- اين عمل موجب شد كه اين متخصصين در نظرات خود در
مورد 17 رویداد ترق تسق بيشتري نمایند و آن را به صورت
جديدو با رز سر
دهند.
come SS eS cas Oa ا ال ار
آماری پراکندگی چارکها محدودتر شدند.
صفحه 13:
ای اه
7 دورة جثارة
ا ا سر و
تطبیق آن با اکثریت) مجددا به اطلاع متخصصین رساندّه شد.
es ELIA IT yee ar jo ل ال
شود
۳ کر راز ee neal
تك نك این رویداهها را قابل نحقق وامفید مي دانند؟
7- نتایج کار در تصاوبر و متون مختلف بازگو شد.
06
صفحه 14:
بحث و انتقاد دلفی
9 بحت و انتفاد
و
اعتبار آن Te SCL SS) eS ceed) اصل كوششس
ا 1 07
ا 00
فرضيه به دلايل زير اشتباه است:
ae
صفحه 15:
ادامه بحث و انتقاد دلفى
cas ا ا ل م
اجتماعی وفتار ب» موی هعرنکی CO
و چنانکه آ زمايش هاي آش و هوفشتتر نشان دآذند تمايل به
رت رس سل( سر رد بر رسود
لني ايد در بسياري از Sige eS JS shy sole
به وجود آمدن تمايل به همرنكي نقش اساسي دازند: زيرا كه
هنجارهاي اجتماعي در اينكونه 0 دروني شذه اند و انسان
نمي خواهد مغاير بآ ديكران و به اصطلاح غيراجتماعي باشد.
صفحه 16: