سایرتحقیق و پژوهش

تکنیک دلفی

صفحه 1:

صفحه 2:
نتیجه گیری‌های گروهی. به مجموعه‌ای از کارهای جماعی که ‎Jase lees og‏ جمله‌ی این روش‌ها می‌توان به روش رأی‌گیری, فن گروه اسمی. طوفان مفزی. توافق به وسیله‌ی کارت و .. یکی از روش‌های کسب دانش گروهی مورد استفاده. تکنیک دلفی است. که فرایندی دارای ساختارآبرای پیش: و کمک به تصمیم گیری در طي راندهای پیمایشی؛ جمع آوری اطلاعات و در نهایت. اجماغ گروهی است.

صفحه 3:
7 استخاره 7 "" نام اين تكنيك از اوراكل دلفى كرفتة شده و خود نشان دهنده ا ا اا ان

صفحه 4:
تحقیقات دلفي ابتدا بعد از جنگ دوم جهاني با کار آقاي هلمر در حدود سال 1950 در امريكا ‎jel‏ 0 خ يافتن روند ‎ag Ces‏ ا ا ا 0 بر تنایج جالبی را ارائه کرد که تعداد قابل توجهي از آنها نیز تیا ره رس

صفحه 5:
eens "" در ارويا در دهه 1970 تحقيقات درباره آينذه با تكنيك دلفى ا ل ل 1 0 ا در آلمان اين بح« و تكنولوژي با بودجه گسترده وزارت آموز ش و تحقیقات به جرا تح دنر رس سس سر نت( تحقيقات نووري آغاز و جند بار تكرار شد. در رّاينَ نيز حتي نتايج هفتمين تحقيق دلفى منتشر شده است.

صفحه 6:
eens * تحقیقات دلفی هدفش آنست که تصویری قابل اعتماد از اینده ‎eRe fer rear et irre Cedl gy omc‏ نمى داند. اماءاين امكان وجود دارد كه برخى از روندهاى رشد ‎lene‏ ی انديشيد كة آنها به واقعيت بييوندد.

صفحه 7:
as ۱ ale طرز کار در این روش همان تکنيك مصاحبه با گونه اي بحث گروهي کتبي ترکیب شده است. بدین ترتیب که مانند هر روش مصاحبه ديكر ابتدا اهداف تحقيّق « عملى شده» (يعنى فرضيه ها مشخص متغیرها تعریف و به معرفهاي قابل سنجش تبدیل شده اند) و سپس در قالب يك پرسشنامه در اختیار افراد انتخاب شده که در رشته خود متخصص فن مى باشند كذارده مى سُوّند.

صفحه 8:
چهار مرحله تکنیک دلفي ا ا ل ا ره در اينجا به طور براساس تحقيقات هلمر و كوردون تشريح مي eee

صفحه 9:
درد ازل سل ور( Cs! ISO Spear y eID 5 ‏الا‎ (CSUN cong C eee NCE aE Oey ie 0 Wat se ig) BEN ‏مي ا‎ el ‏در مورد مسائل خاصي‎ -3 celeste sey Ap ‏ا‎ ESSE SH CIES CeO ey ere woe cone Os een reed eres RC PmetSy IIS bal Sue ry everett ‏و اكور‎ ‏بودند).‎

صفحه 10:
دوره دوم دلفي ۶ دوره دوم ۱ ‎ge)‏ ل ل ۱ PASO ROP yes \ re Cinear Clan covery rele Coin Uy verde ‏ا‎ ‏مسائل با چه احتمالی به وقوع خواهد پیوست.‎ 7- يس از دريافت نظرات متخصصينء مشخض شد كه آنها در مورد چند رویداد (10 از 49 رویداد ) اتفاق نظر داشتند. 0

صفحه 11:
40 ات رم 1 براي همه ياسخكويان(متخصصين) فرستاده شد. ا ل ‎Se eS he ke‏ داشت. محققان خود 17 رویداد مهم را انتخاب نمودند. 0- این 17 رویداد برای متخصصین فرستاده و

صفحه 12:
اداند دررد نزم دلثی 1- از انها خواسته شد كه توضيح دهندء جرا نظر انها با نظرات اكثريت در مورد اين 17 رويداد فرق دارد. 2- اين عمل موجب شد كه اين متخصصين در نظرات خود در مورد 17 رویداد ترق تسق بيشتري نمایند و آن را به صورت جديدو با رز سر دهند. ‎come SS eS cas Oa‏ ا ال ار آماری پراکندگی چارکها محدودتر شدند.

صفحه 13:
ای اه 7 دورة جثارة ا ا سر و تطبیق آن با اکثریت) مجددا به اطلاع متخصصین رساندّه شد. ‎es ELIA IT yee ar jo‏ ل ال شود ‎۳ ‏کر راز‎ ee neal ‏تك نك این رویداه‌ها را قابل نحقق وامفید مي دانند؟‎ ‏7- نتایج کار در تصاوبر و متون مختلف بازگو شد. ‎ ‎06

صفحه 14:
بحث و انتقاد دلفی 9 بحت و انتفاد و اعتبار آن ‎Te SCL SS) eS ceed)‏ اصل كوششس ا 1 07 ا 00 فرضيه به دلايل زير اشتباه است: ae

صفحه 15:
ادامه بحث و انتقاد دلفى ‎cas‏ ا ا ل م اجتماعی وفتار ب» موی هعرنکی ‎CO‏ ‏و چنانکه آ زمايش هاي آش و هوفشتتر نشان دآذند تمايل به رت رس سل( سر رد بر رسود لني ايد در بسياري از ‎Sige eS JS shy sole‏ به وجود آمدن تمايل به همرنكي نقش اساسي دازند: زيرا كه هنجارهاي اجتماعي در اينكونه 0 دروني شذه اند و انسان نمي خواهد مغاير بآ ديكران و به اصطلاح غيراجتماعي باشد. ‎

صفحه 16:

62,000 تومان