صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
زبانه کردن تی رآهنها:
برای هم روکردن پروفیلهای مورد استفاده در _
ساختمانهای فلزی گاهی مجبور به زبانه کردن Wl
هستیم. مثلا برای زیرسازی سقفهای شیب دار که
در نها از ورق موجدار استفاده می شود و با توجه
به اينكه اين زيرسازى بايد حتما از بالا در يك
تراز باشد باید آهنهای فرعی را زبانه کرده و به
پلهای اصلی متصل نماییم و همچنین برای ساختن
طاقهای تخت برای آنکه کلفتی گچ و خاک و سفید
کاری سقف از حد معینی تجاوز نکند باید تیراهن
های پوشش را از یک طرف زبانه کرده و توی دل
پل قرار دهیم تا از پاین هم تراز بشوند.
اگر پل و تیراهن پوشش هم شماره باشند ناچار
بايد تیرآهن پوشش از دو طرف زیانه بشود.
صفحه 4:
زبانه كردن تيرآهن:
در موقع اتصال دو تيرآهن به همديكر مخصوصا در
سقف هاى طاق ضربى در موقع اتصال تيرجه به
يل اكر بخواهيم تير و تيرجه از زير كاملا هم رو
باشند بايد تيرجه را از يك طرف زبانه كنيم و اكر
شماره يل و تيرجه مساوى باشند بايد
دو طرف زبانه كنيم. اين موضوع در سقفهاى شيب
دار مخصوصا سقف های شیب داری که با ورق
برچه را از
موج دار پوشش می شود. بسیار دارای اهمیت می
باشد. زیرا ورق موجدار مستقیما روی آهن پوشش
قرار مى كيرد و زير آن بايد كاملا در يك سطح
باشد در اين صورت اهنهاى سقف بايد از بالا هم
رو باشند.
زباه بك لبه
صفحه 5:
اتصال تیرچه وپل (از زیر هم سطح):
در یک ساختمان فلزی با پوشش طاق ضربی
معمولا نمره تیراهن پلها بزرگتر از نمره تیرآهن
تيرجه ها مى باشد. برای اتصال تیرچه به پل در
سقف های مسطح که از زیر گچ و خاک و سفید
کاری می شود باید تیرچه و پل از زیر هم سطح
باشند و بهتر است در این گونه موارد تیرچه زبانه
پشود تا کاملا از زیر هم سطح باشد. زیرا اگر
اختلاف سطح داشته باشد و بخواهیم اختلاف
سطح را درگچ و خاک و سفید کاری گم کنیم.
در علس مات كج و خاک را اضاند
aie
صفحه 6:
اتصال تیرچه وپل از بالا هم سطح:
وی دار که با آردوا با ورق موج داز
پوشیده می شود. سطح سقف اسکلت فلزی باید
از بالا كاملا تراز باشد در اين حالت بايد اختلاف
سطح تيرجه و پل را به قسمت پایین منتقل نموده
ا ال كر و از بالاهم سطح pala
صفحه 7:
وصالی تیرآهن دو تکه در محل تیرچه:
طول تیرآهن های موجود در بازارهای ایران ۱۲ متر است. اگر تیر يا
تیرچه ممتدی داشته باشیم که طول آن از ۱۲ متر بیشتر باشد و یا بخواهیم
پرای صرفه جویی از تکه cb تیرآهن نیز استفاده نماییم ناگزیر از وصالی
آنها هستیم. در محل تیرچه بهتر است وصالی تیر آهن با دو تکه وصله
یکی روی جان و دیگری روی بال انجام گیرد. بهتر است حتی المقدور
وصله را به بال پایینی تیرآهن متصل نماييم زیرا ضخامت و صله از cal
در موقع گچ کاری ما را مجبور خواهد کرد که کلیه سطح گچ کاری را به
10 وضله خیم تر اجراء نماييم. بعاد وصله طبق محاسيه يدست
می آید ولی حداکثر پهنای آن مساوی بال تیر است(قدری کمتر برای
جوشکاری) و حداکثر پهنای وصله در جان تیر مساوی جان تیر است
(قدری کمتر برای چوشکاری) و ضخامت آن مساوی ضخامت محل نصب
(جان يا بالتیرآهن) می باشد و طول آن در حدود ۵۰ تا ۶۰ سانتیمتر
اس عضی ایس نامه ها ضحامت وصله با ورق تعویتی را ٩۰ ضغامت
محل نصب تجویز كرده اند. عيب كلى و مهم اين طریقه آنست که با وصله
زدن تير از يك طرف محور خنثى و مركز ثقل تير تغيبر مى كند. a!
صفحه 8:
وصالی تیرآهن دوتکه در محل پل:
گر بخواهیم پلی را وصالى نماييم با توجه به اينكه يل به نسبت
تیرچه بار پیشتری را تحمل مینماید. ناگزیر هستیم دقت بيشترى
عمل پیوریم تعداد وصله ها ا محاسیه پدست می آید ولی اگر سه
عدد وصله (دو عدد در جان و یک عدد در بال بالایی) جواب بار
وارده را نداد باید وصالی با چهار عدد وصله انجام گیرد.ابعاد
و همان است که در وصالی تیرچنه گفته شد. فقط در نحوه
جوشکاری و طول جوش و بعد جوش باید دقت بیشتری بعمل آید.
١ 0 ون ال باس این مشکل را اجاد می تماید
a rn ام کج و خاک و سفیدگاری رایه اندازه
27 ۱ اضافه نمامم که این موجب کار بیشتر و هزینه
بیشتر می گردد در این صورت بهتر است حتی المقدور از وصله بال
يايين خودداری شود.
ولی از آنجا که این مطلب محور خنثی و مرکز ثقل قطعه را تغییر
می دهد لذا باید با اجازه مهندس محاسب باشد.
صفحه 9:
تقویت موضعی پل (در محل نیروهای بحرانی):
اگر بخواهیم به دلایل اقتصادی و یا جلوگیری از ضخامت سقف و
یا هر دلیل دیگر از پل و یا تیرچه با نمره پایین تر استفاده کرده و =
فقط نقاط بحرانی را بوسیله تسمه تقویت نماییم بهتر است حتی
الامكان از يك تسمه استفاده نموده و اين تسمه را در بال بالای
بل و يا تيرجه قرار دهيم تا ضخامت آن در كف سازى بالاكم
بشود. زيرا اگر اين تسمه تقویتی در پایین یا پل قرار بگیرد
باید گچ و خاک و سفیدکاری سقف اطاق را باندازه ضخامت تسمه مسا
تق ضخیم تر اجراء نماییم. توجه به اين نکته ضروری است که
قرار دادن يك تسمه در بال بالايى تير اين مشكل را ايجاد مى صفح افوخ
نماید که محور خنثی و مرکز ثقل تير تغيير محل ميدهد و اين
مطلب در ممان اینرسی تیر موثر بوده و نقطه ضعفی در آن می =
باشد
صفحه 10:
اگر پهنای اين تسمه که طبق محاسبه
بدست می آید از پهنای بال تیر کمتر بوده
مشکلی نداشته و جوشکاری به راحتی
ممکن می باشد ولی اگر پهنای تسمه طبق
محاسبه از پهنای بال تیر بیشتر باشد بايد
تیر را برگردانیده و جوشکاری را روی
زمین و از بالا انجام دهیم آنگاه تیر را در
..محل خود مستقر نماییم
صفحه 11:
اه تقویت شده در
محل يال:
أكر نيروى متمركزى در وسط نير
داشته باشيم كه بالهاى تير نتواند آن
بار را تحمل كرده و امكان لهيدكى
موضعى بالها باشد مى توانيم بوسيله
جوش دادن صفحه هایی به بالها و
جان تیر نیروی وارده را به بال پایین
و جان تير منتقل نماييم و آنرا بين دو
بال و جان تير تقسيم كرده واز
لهيدكى موضعى جلوكيرى كنيم.
صفحه 12:
بخواهیم تیری طرح نماییم که ارتفاع آن
نسبت به افزايش طول 26 و در نتیجه
افزايش ممان زیاد شود می توانيم با بریدن
و دوباره جوش دادن تیرآهن مطابق شکل
قوق چنین تیری را طراحی نماییم. البته در
این مور در ساختمان محدودیت
ارتفاع داشته
صفحه 13:
تیرآهن خط کشی شده برای BY
زنبوری:
اکتر مقاومتهای یک تیرآهن یا ناودانی در مقابل
بارهای وارده با ممان اینرسی آن رابطه مستقیم دارد. با
که ممان ایترسی هر نقطهمادی نسبت به
یک محور برایر اسر با جرم آن نقطه در مجذور
فاصله آن نقطه تا آن محور لذا هرقدر فاصله یک
نقطه از محور معینی پیشتر باشد ممان اینرسی آن نقطه
بیشتر خواهد بود. در این صورت برای آنکه بتوانیم
ممان اينرسى را در یک قطعه مخصوصا تیراهن بالاتر
ببریم آثرا مطابق شکل خط کشی می کنیم. اگر بلندی
مقطع تیرآهن اولیه را ! بناميم و آنرا مطابق شکل خط
کشی کرده و برش بدهیم و مطابق شکل جوشکاری
کنیم بلندی مقطع تیرآهن لانه زنبوری شده برابر ۱/۵۲
خواهد شد.
صفحه 14:
تیراهن لانه زنبوری:
برای لانه زنبوری کردن تیرآهن
اكر انرا از ابتداى لبه شروع به
بريدن نماييم قطعه كج شده و
غير قابل استفاده مى كردد. براى
جلوكيرى از اين كار بهتر است
برش را از یک سانتیمتر بعد از
لبه شروع كنيم و تا یک سانتیمتر
مانده به آخر برش را قطع pals
آنگه سس از ده باسه ساعت که
قطعه كاملا سرد شد برش را
یل نایم
صفحه 15:
رل
ل et af eo
ی آهن ۱۳ خطکشی فد 5 3 - =— اك 1
سس
صفحه 16:
تیراهن لانه زنبوری شده:
بعد از اتمام برش کاری لبه های بلند دو
قطعه آهن بریده شده را مقابل هم قرار
داده و جوشکاری می نماییم در اين
مرحله هم باید اول دقت شود تا کلیه
قسمتهای دو لبه به همدیگر بچسید. در
اين صورت شماره تي رآهن در تمام طول
يكنواخت خواهد شد. نكته مهم انكه
بايد دقت كردد دو قطعه طورى جوش
شود كه تيرآهن از عرض نيز در يك
سطح قرار كيرد زيرا در غير اين صورت
ايا ناخواسته در تر ایجاد خو هد
شد. مقدار جوش باید سراسری و باندازه
كل طول لبه ها باشد. لبه ها بايد از دو
طرف جوش شود.
صفحه 17:
تیرآهن لانه زنبوری شده و صفحات برشی:
اگر تیراهنی را لانه زنبوری نمایيم مقاومت آنرا در مقابل
مان های خمشی زیاد مى كنيم. ولى جان تير ضعیف
میگردد با توجه به اینکه فرض بر این است که جان تير
نیروی برشی را تحمل می کند و از طرفی همانطوریکه از
el Slo نیروی برشی مشاهده می شود در نزدیک تکیه
گاهها حداکتر نیروی برشی را داریم لذا برای آنکه یک تیر
لانه زنبوری شده در مقاپل نیروهای برشی نیز مقاوم باشد
بايد حداقل دو سوراخ اول تیر را که در نزدیک تکیه گاهها
واقع است پوسیله صفحه بپوشانيم و بخوبی از هر دو طرف
جوش كارى نماييم. ابعاد اين صفحات بوسیله محاسبه تعیین
می شود ولی ضخامت آن نباید از ۱۰ میلیمتر کمتر باشد و
طوک آن به اندازه دو سور اخ (در حدود ۶۰ سا
عرض أن با توجه به نمرات مختلف تیراهن متفاوت بوده و
gle Gale al تیر باشد.(قدری کمتر برای جوشکاری)
صفحه 18:
تیرآهن لانه زنبوری شده با
فاصله:
اگر در محوری به هیچ وجه نخواهیم
نیروهای پرشی را تحمل کنیم و تنها
نیروی موجود نیروی خمشی باشد مى
توانیم از تیرآهنهای لانه زنبوری شده با
فاصله زیاد استفاده کنیم و آن بدین
کت است که بمد از آنکه تیرآهن,زا
لبه هاى آن آهن ورقی به
شده وسیله محاسبه قرار می
كاديم
عرف تبي
دهيم. طول اين قطعه مساوى لبه بريده
شده لانه زنبورى مى باشد و ضخامت ان
صفحه 19:
ورق بست در پای ستون:
بجز نیروهای خارج از محوری که در پای ستون ممان ایجاد میکند
نیروهای دیگری نیز وجود دارد که در پای ستون ایجاد ممانهای
شدید می نماید. مانند یروهای باد و زلزله و غیره. بهمین دلیل در
پای ستون و کلیه گره ها (محل عبور پل) دیتیل مخصوصی اجرا
می نمایند. بدین طریق که برای اتصال تیرآهن های ستون يه
یکدیگر بجای تسمه از صفحه ای که با آن ورق بست می گویند.
استفاده می شود. ابعاد ورق پست بوسیله محاسبه بدست می آید
یآ در حدود بشت تا پشت ستون است (قدری کمتر
برای جوشکاری و بلندی آن در حدود ۵۰ سانتیمتر و ضخامت آن
در حدود ۱۰ الی ۱۲ میلیمتر می باشد.
بايد توجه نمود که بلندی وزن بست باید به گونه ای باشد که پل
منتهی به آن و تمام قطعات اتصال مانند نبشی بالاسری و نبشی
زیرسری ورق های ممان گیر در آن جا بگیر و چند سانتیمتر هم
بلندتر باشد تا جوشکاری به آسانی میسر گردد.
صفحه 20:
ورق بست در محل عبور پل:
بجز در پای ستون در محل کلیه گره ها (محل
برخورد پل و ستون) نیز باید ورق بست
گذاشه شود تا نبشی های زیر سری و بالا
ری بل به آن جوش بشود ابعاد ورق بست
در این محل نیز طبق محاسبه بدست می آید
ولى عرض ان مساوى يشت تا يشت ستون
قدرى كمتر براى جوشكارى) و ضخامت آن
در حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیمتر و ارتفاع آن
قدری بیشتر از ضخامت پل بعلاوه بال نبشی
زیر سری و بالا سری است (در حدود ۶۰
سانتیمتر) یادآوری می شود چنانچه ستون از
یک عدد آهن او یا دو عدد بهم چسبیده
ساخته شود ممکن است به ورق بست احتیاج
صفحه 21:
نبشی زیر سری:
پس از آنکه ورق بست به بدنه ستون جوش شد نبشی
زیر سری که اصلی ترین تکیه گاه برای پل می باشد به
آن متصل می گردد گاهی یز نبشی زیر سری را در محل
بوسیله چند عدد صفحه می سازند که ابعاد صفحات
پوسیله محاسبه بدست می آید. نکته قابل توجه در این
نوع اتصال طول جوش است كه بايد دقت شود تا باندازه
كافى باشد. طول جوش و بعد آن بوسیله محاسبه بدست
می آید و همچنین باید دقت شود که حتما قسمت بالای
نبشی به ورق جوش نشود زیرا ناهمواری ایجاد شده
وسیله جوش باعث ان خواهد شد که پل قدری با ستون
فاصله بیدا کند (در حدود ۲ تا ۳ .میلیمتر) که این خود:
موجب بوجود آمدن خارج از محوری محاسبه نشده
خواهد گردید. یادآور می گردد که جوشکاری سه طرف
دیگر نبشی در اکثر گره ها طول چوش کافی را ایجاد
خواهد نمود.
صفحه 22:
عبور پل در محل بال ستون: =
کلیه مراحل ستون سازی و حتی نصب و
جوشکاری نبشی زير سری باید روی زمین
انجام شود. پس از نصب نبشی زیر سری
ستون آماده بلند کردن می گردد. پس از
نصب ستون در محل که جای آن از پیش
آماده شده است پل هایی را که از قبل اندازه
شده و ساخته شده است در محل خود قرار
می دهند بدیهی است که نبشی های زیر سری
باید کاملا در یک تراز بوده و تمام آنها در
یک سطح باشد تا تمام تکیه گاههای پلهای
سراسری عمل کرد داشته باشند. زیرا اگر یک
نبشی حتی یک سانتیمتر پایین تر نصب شود
و پل کاملا روی آن ننشیند. برای پلی تکیه
گاه ایجاد نمی کند.
صفحه 23:
عبور پل از بال ستون و نبشی
بالا سری:
اگر تکیه گاهها ساده فرض شوند و در
محاسبات احتياج به قاب صلب نداشته
باشيم كار نصب يل به همين جا خاتمه
بیدا می کند فقط برای آنکه پل از جای
خود نلفزد آنرا با چند خال جوش به
es زير سری متصل می نماييم, ولی
با توجه به آنکه در اثر محدودیت های
cake ار باه بند به مقدار کافی در
تمام جهات مقدور نیست ناچار باید
بعضی از قابها را صلب در نظر بگیریم
در این صورت برای صلب کردن قاب.
كره ها بايد به نبشى بالا سری و لچکی
و صفحات ممان كير مجهز باشند.
صفحه 24:
عبور دوپل از دوبال ستون (اتصال
خورجینی):
عبور دو پل از دو طرف بال ستون (گره خورجینی)
یکی از رایج ترین اتصالی است که اغلب مهندسین
a 11 آبران آنرا يشنهاد مي نمایند.
در بازدیدی که از مناطق زازله زده بعمل آمد مشاهده
گردید که در موقع وقوع زلزله گره خورجینی به نسبت
سایر گره ها از آسیب پذیری پیشتری برخوردار است.
در این گونه گره ها اكر يلها را با تسعهبه همدیگر
متصل نماييم به يك يارجه كار كردن يلها کمک
بسیاری کرده و مقاومت آنرا در مقابل نيروهاى جانبى
بالا ميبريم. طول تسمه ها بايد يشت تا يشت دو يل
(قدری کمتر برای جوشکاری) باشد و ضخامت آن در
حدود ۱۰ الی ۱۲ میلیمتر و پهنای آن در حدود ۱۰
الی ۱۲ سانتیمتر است.
صفحه 25:
عبور پل از وسط ستون با
ورق بست دوتکه:
اگر بخواهيم پلی را از وسط ستون
لاد شده با دو عدد تیرآهن عبور
دهم تاجار يايد از صفحه بست دو
تكة استفاده نماييم يكى در يانين يل
برای نبشی زیر سری و یکی در بالای .
پل برای نبشی بالاسری و صفحات
ممان گیر و غیره ابعاد این صفحه ها
على محاسبات يرست فى آید. ولی
عرض آن مساوی پشت تا پشت
ستون (قدری کمتر برای جوشکاری)
و طول آن در حدود پنج سانتیمتر
بالاسری می باهد و ضخامت آن
حداقل ٩۰ میایستر است.
صفحه 26:
پل ختم شده به جان ستون:
اگر مجبور باشیم پل را به جان ستون متصل نماییم
0ت كد ادامة بل مقدور نبوده و يل به جان ستون
ختم مى شود كه در اين صورت اكر اين ستون از
ستونهای میانی باشد اجراء پل ممتد مقدور نیست.
برای ختم کردن پل به جان ستون اگر از ستون ما"
استفاده نمايیم احتیاج به ورق بست نداریم و اگر از
و دوبل استفاده کنیم و اگر بار پل زیاد باشد.ممکن
است که ناچار باشیم یک صفحه به جان ستون جوش
بدهیم ابعاد این صفحه پوسیله محاسبه بدست می آید.
ولی در هر حال ضخامت آن نباید از نود درصد ضخامت
جان تیر کمتر باشد و پهنای آن مساوی پهنای جان تیر
است (قدری کمتر برای جوشکاری) و ارتفاع آن در
حدود ۱۰ سانتیمتر بیشتر از ضخامت پل بعلاوه ضخامت
نبشی های بالا سری و زیرسری است. در اين كره طول
دوف حار اهست است.
نبشى انصال به جاذ بل
سر
صفحه 27:
ورق بست در جان ستون:
در تیرآهنها مخصوصا تیرآهنهای آبعللی که
قبلا توضیح داده شده است. قسمت بزرگی
از جرم آهن در بالها متمرکز می باشد و در
نتیجه gle تیراهن ضعیف است حال اگر
ناچار باید پلی به جان ستون ختم شود در
صورت وجود بارهای شدید ممکن است
جان ستون قلوه کن شود و برای جلوگیری
از این مطلب باید روی جان ستون ورق
کوش شود آنگاه بل به آن متصل 15958
مخصوصا باید پهنای ورق باندازه پهنای
جان تیرآهن باشد. بطوریکه ورق به محل
برخورد جان و بال که از ضخامت بیشتری
برخوردار است جوش شود.
صفحه 28:
عبور پل از لبه های بال ستون وصفحه
های اتصال:
اگر مجپور باشیم يل هاى ممتد را از دو لبه بال ستون
عبور دهيم بايد در جان تير تكيه كاهى | 9
ورق درست كنيم بطوريكه بال اين نبشى مساوى نيمى
از بال ستون بعلاوه پهنای بال پل باشد. در اين صورت
پل a اندازه نیمی از بال ستون از محور نبشی دورتر
قرار خواهد گرفت (بطور متوسط در حدود ۷ تا ۱۵
سانتيمتر) كه اين خود خارج از محوری محاسبه نشده
در گره ایجاد خواهد نمود و ممکن است نمر:
طول جوش را به مقدار قابل ملاحظه ای بالا ببرد.
بدین لحاظ اين دیتیل بهیچ وجه پيشنهاد نمی گردد در
این گونه موارد بهتر است یک عدد صفحه که قدری
بهن تر از نمره تير آهن باشد و یا باندازه ضخامت
ورق از هر طرف كوجكتر از نمره تيرآهن باشد به
محل عبور يل جوش ميدهيم.
صفحه 29:
(بهر حال پهنای ورق باید طوری باشد که امکان
جوش کافی با بعد لازم فراهم بشود)
آنگاه نبشی های زیر سری و در صورت لزوم نبشی
پالا سری را به آن جوش داده و پل را عبور می
دهیم. اگر بار پل زیاد باشد می توانیم بوسیله یک
قطعه سر تیرآهن این صفحه را به جان ستون متصل
نماييم. در اين صورت برای راحتی جوشکاری باید
اول سر تیر آهن را اندازه نموده و آثرا به صفحه
جوش بدهيم آنگاه آنرا به ستون متصل نماییم یادآور
می شود که کلیه اين کارها باید روی زمین انجام شود
تا امکان جوش صحیح فراهم باشد و حتی المقدور
در اسکلت های فلزی باید از جوش سر بالا و سر
پایین خودداری گردد.
یاد آور می شود که اجرا این گره مشکل بوده و بهتر
است طراحی اسکلت به گونه ای باشد تا پل از لبه
های بال ستون عبور نکند.
صفحه 30:
گره دریک ستون سراسری: ۳1
هر ستون بايد در محل كرد حداقل از ۳
2 خی با
سه طرف مهار شود تا پلندی آن به لجکی ——
فاصله بین دو گره محدود گردد با پل — بادبند يا تيرجه
توجه په اینکه اغلب مهندسین محاسب _ ترچ بابادند
در ایران پل ممتد به صورت خورجینی
اد می نمابند. لذا باید در
جهت عمود بر پل و موازی با تیرچه ها
درست در محل گره (محل برخورد پل
و ستون) تیرآهن دیگری کشیده شود
كه به آن اصطلاحة باد بند یا پل فرعی
می گویند. شماره بادبندها وسیله
محاسبه بدست می آید ولی در هر حال
از شماره بل کمتر است.
صفحه 31:
چهار پل ختم شده به یک
ستون:
معمولا در ستونهای میانی چهار
پل به یک ستون ختم می شود(دو
2 اصلی و در عدد یل
فرعی) که ممکن است پل های
اصلی بصورت خورجینی از بال
تير عبور كنند و يا از وسط آن رد
بشوند كه در صورت دوم بايد از
ورق بست دو تكه استفاده شود.
در ستونهاى كنارى و كوشه. جنين
حالتى بيش نمى أيد.
صفحه 32:
صفحه 33:
اتصال پل به ستون با تكيه كاه صلب:
طبق تعریف به تکیه گاهی ساده گفته می شود که هیچ گونه
مقاومتی در مقابل دوران یا هر حرکت دیگر پل نداشته باشد و
تکیه گاه صلب تکیه گاهی است که پل نسبت به ستون هیچ
گونه حرکتی نتواند انجام دهد با تعریف فوق ملاحظه می شود
در عمل بوجود آوردن هیچ يك از اين تكيه كاهها مقدور
نيست. زيرا مثلا براى داشتن تكيه كاه ساده بايد تكيه كاه فاقد
ee ماند نوک سوزن تيز ياشد يا اين تعريف أكر يل را
فقط روى نبشى زير سرى قرار دهيم اين نبشى به مقدار قابل
ملاحظه اى از حركتهاى آن جلوكيرى خواهد نمود و همينطور
براى تكيه كاه صلب كه ايجاد آن برطبق تعريف مقدور نيست.
حال اگر بخواهيم تكيه كاهى صلب ايجاد نماييم به نسبت
ل ل داشته بانیم می توانیم از نبشی
بالا سری - نبشی زیر سری و بالاسری با لچکی - دستک
کوتاه و بالاخره صفحه ممان گیر استفاده نماییم
صفحه 34:
اتصال صلب:
با توجه به اینکه محددیت های معماری
مانند در - پنجره و نماسازی, به محاسب
اجازه نصب بادبند را در هر نقطه که صلاح
باشد نمی دهد لذا باید در بعضی نقاط بجای
بادبند به طرق دیگر در اسکلت ساختمان
صلبیت ایجاد نمود. مانند گره های صلب.
آزمایشات بعمل آمده نشان می دهد که
نصب چهار عدد صفحه تقویتی درگره
خورجینی در فاصله لبه پل تا ستون مانند
شکل, کمک زیادی به صلبیت گره می نماید
و درجه صلبیت گره را بالا میبرد. طول
جوش در اين كره از اهميت ویژه ای
برخوردار است.
اتصال صلب درگره خررجبش یا ورن تقویتی
صفحه 35:
اتصال صلب (پل به ستون):
یکی دیگر از گره های ممان گیر مطابق شکل
فوق می باشد در اين گره ممانهای وارده وسیله
صفحات بالا و پایین تحمل شده و نیروهای برشی
مى تواند به وسيله جان يل تحمل شود ولى از
1 كن اسك جان بل بوسيله لانه زنبورئ
3 »امد ويا آنكه يل جند ميليمتر
07 و با ستون در تماس نباشد. برای
تحمل نیروی برشی ناچار باید صفحه های برشی
گذاشته شود و یا از نبشی تودلی استفاده گردد.
در اين طريقه بعد و طول جوش صفحات ممان
كير بسيار مهم مى باشد بدين لحاظ بايد كليه
صفحه هاى ممان كير قبل از نصب بوسيله يك يخ
ees) رای ایس ها سرد ما انان
شود.
صفحه 36:
اگر صفحه ممان كير به شكل معين
(تقريبا ذوزنقه) كه در دو صفحه
قبل رسم كرديده بريده نشود و
مطابق شكل فوق باشد حتما بايد
جوشكارى آن قبل از نصب در
محل و روى زمين انجام شود تا
امكان جوشكارى صحيح فراهم
باشد. نصب جنين يلى كه صفحه
ممان كير آن از قبل جوش شده
باشد خالى از اشكال نيست.
صفحه 37:
دستک:
در ساختمانهاى فلزى هر تير يا تيرجه ميبايد دو تكيه كاه
داشته باشد كاهى نيز سقفها را مى توانيم به صورت طره
اجراء نماييم كه در اين صورت بايد تيرآهن مورد استفاده
حداقل دو برابر طول طره در داخل سقف ادامه داشته باشد.
در موارد استتنایی که تیرآهن طره به پل ختم می شود و
ادامه آن بعللی مقدور نباشد. در این صورت طره دارای
یک تکیه گاه خواهد بود در اين حالت می توان بوسیله
دستک از بالا یا دستک از پایین برای تیر طره تکیه گاهی
ایجاد نمود. یادآور می شود استفاده از دستک وسیله
مطمثنی نبوده و فقط در موارد بسیار استتنایی استفاده از آن
مجاز می باشد. دستک از بالا بصورت کششی کار می کند
و بايد در جوشكارى أن دقت بعمل ايد دستك از يايين
بصورت فشارى كار مى كند و بايد مانند ستون زاويه دار
محاسبه شود.
صفحه 38:
کوتاه کردن دهانه پل بوسیله دستک:
اگر بخاطر محدودیتهای معماری و با دلایل دیگر
نخواهیم برای دهانه های بزرگ از خرپا استفاده
كنيم مى توائیم مطابق شکل بوسیله دستک طول
پل را کم کرده و در نتیجه نمره آنرا پایین بیاوریم
فقط بايد توجه نمود که در محل برخورد دستک
با پل نیروی برشی ایجاد می شود و در محل
برخورد دستک با ستون نیز ممان ایجاد می گردد
و خود دستک نیز مانند ستون زاویه دار عمل
ميكند بهر حال اين قاب بايد با دقت و شرايط
جديد طراحى كردد
نبشى بالا سرى و زير سرى دستكها بايد در محل
ساخته شود زیرا زاویه دستک با پل غیر ٩۰
درجه می باشد و برای این نبشی باید حتما از
اجکی استفاده گردد.
صفحه 39:
بادبند:
در ایران اغلب مهندسین محاسب برای مقابله با
نیروهای زلزله از بادبند استفاده مى نمایند. سطح
مقطع و شکل پروفیل بادبند طبق محاسبه بدست می
آید و می توان برای بادبند از نبشی - ناودانی و با
تیرآهن | استفاده نمود. پروفیل های مذ کور امکان
پیشترین طول جوش یما می دهند. راحت ترین و قابل
استفاده ترین نوع بادبند مطابق شکل فوق می باشد
زیرا در اين طریقه نیروهای ناشی از زلزله که در
اعضاء اسکلت سازه اصلی ایجاد می شود راحت تر و
سريع تر به زمین منتقل می گردد. ولی امکان اجراء
آن در تمام نقاط ساختمان بعلت محدودیت های
معماری مانند وجود در با پنجره ممکن نیست بدین
لحاظ باد بند را به اشکال مختلف اجراء می نمایند که
چند نمونه آن در صفحات بعد پیشنهاد شده است.
صفحه 40:
رو
VV
صفحه 41:
بادبند بریده شده در محل
صفحه وسط:
با توجه به اینکه بخاطر داشتن فضاهای
بزرگتر دیوارهای پارتیشن را ۸ و با
حداکتر ۱۰ سانتیمتری طراحی می نمایند
و اغلب مواقع بادبندها از دیوار پار
عبور می نمایند در این صورت امکان
اس
از پشت همدیگر مقدور نیست زیرا کلفتی
بادبندها از بر دیوار جلوتر خواهد آمد.
بدین let Bled باه یکی از بادیدها را
روی صفحه وسط قطع کرده و آنرا از
طرف مقابل ادامه دهیم. اين کار استفاده از
صفحه وسط بادبند را ناگزیر می نماید.
صفحه 42:
انتخاب پروفیل برای بادبند باید به گونه ای باشد
که حتما امکان اجراء طول جوش لازم را بما
بدهد. زیرا پادبندها را معمولا بصورت عضو
کششی محاسبه می نمایند طول جوش در تمام
1 سا اجزاه کششی از اهمیت ویوه ای
برخوردار است. بدین مناسبت در محل برخورد
پروفیلهای بادبند با ستون های اطراف و همچنین
محل برخورد بادبندها به یکدیگر صفحات فلزی
all cass صنحات امكان طول جوش
متاسب رابما بدهد ابعاد این صفحات با توجه ید
طول جوش و نیروهای کششی بوسیله محاسبه
بدست می آید. ولی اعاد آن در حدود ۴۰۷۴۰ با
۵۰۵۰۰ و به ضخامت ۱۰ تا ۱۲ میلیمتر است
صفحه 43:
گره های بادبند:
ناودانی نیز از پروفیلهای است که امکان طول جوش لازم را در بادیندها
میسر می سازد اگر بخاطر کمی جا و محدودیت های معماری مجبور باشیم
لبه های ناودانی را ببریم بهتر است در محل برخورد آنها از یک عدد صفحه
٠0 آن با مساسبه بدست می آید استفاده نماییم. بايد توجه داشت که
| ضعیف می کند و این کار باید حتما با اجازه
بریدن لبه های ناودانی
مهندس محاسب سازه باشد.
رایج ترین پروفیل برای بادیند که میندسین محاسب در ایران پيشنهاد می
نمایند در ساختمانهای معمولی دو عدد نبشی است. با توجه به بالهای نبشی
که سطحی صاف است امکان طول جوش مورد نیاز را میسر می
در هر قاب بادبندی شده بوسیله نبشی و يا سایر پروفیلها در فاصله دو
طبقه می باید پنج عدد صفحه بکار برده شود یکی در وسط و چهار
عدد در گوشه. ابعاد صفحات با محاسبه بدست می آید ولی حداقل
ضخامت آن ۱۰ با ۱۲ میلیمتر و ابعاد آن در حدود ۴۰-۴۰ یا ۵۰:۵۰
انتیمتر است.
یبد وی بدوت صقحه ابد هی پامعه
صفحه 44:
بادبند از تیرآهن( گرد وسطا:
اگر ضخامت تیغه ای که بادیند از آن عبور میکند کم
باشد و بخواهیم بادبند را با تیرآهن اجراء نمايیم در
.این صورت لبه های تیرآهن از تیغه بیرون خواهد آمد
آگر محاسبه جواب بدهد می توانیم نیمی از بال تیرآهن
ها را قطع نمايیم تا جان تیرآهن ها روی هم قرار
بكيرد البته بواسطه قطع بال نقطه ضعفى در اين كره
بوجود خواهد امد.
22 دار حواب بدهد برای داشتن:طول
جوش کافی بعد از قطع نیمی از بال می توانیم صفحه
فلزی بین دو بازوی بادبند قرار دهیم. اگر ضخامت
دیواری که بادبند از آن عبور میکند باندازه کافی باشد
بهتر است نیمی از بالهای تیرآهن را قطع نکنیم و بايد
یک صفحه فلزى بين دو بازوى بادبند قرار دهیم تا
طول جوش لازم تامين كردد.
صفحه 45:
اتصال تیغه به ستون و بادبند:
ممکن است اسکلت اصلی یک سازه فلزی
طوری طراحی شود که کاملا در مقابل نیروهای
زلزله مقاوم باشد ولی در اثر بی توجهی به
ساختن دیوارهای جداکننده در موقع بروز زلزله
آنها فروریخته و خسارت مالی و جانی فراوانی
برساند. در نتيجه اسکلت مقاوم در برابر زلزله
عمل کرد نخواهد داشت بدین لحاظ پارتیشن ها
بايد كاملا از جهار طرف مهار شوند براى اين
كار بايد روى ستونها در محل برخورد با ديوار
يارتيشن زايده هابى جوش بدهيم تا اتصال
ديوار و ستون را تامين نمايد. وجود اين زايده
ها صد درصد مانع ريزش ديوار يار
نخواهد شد ولى درايستائى آن مؤثر است.
مبهگره جهت ففل و بست سدون وتیته
صفحه 46:
خرپا با سطح شیب دار:
در دهانه های بزرگ اگر نخواهيم از ستون های متعده
استفاده نمایيم.
توانیم از خرپا استفاده کنیم با خرپاهای معمولی می توان
#هانه های بزرگ حتی تا ۱۰۰ متر را پوشانید. برای
چنانچه محدودیت ارتفاع نداشته باشیم می
ساختن
ريا از هر نوع پروفیل فولادی می توان استفاده نمود. ولی
از آنجا که طول جوش در خرپا از اهمیت ویژه ای
برخوردار است حتی المقدور می باید از پروفیلهایی که بهتر
طول جوش لازم را تأمین نمایند استفاده کرد. مانند نبشی -
سپری - ناودانی - برای تامین طول جوش لازم در محل
هر گره صفحه فلزی که ابعاد آن بوسیله محاسبه بدست می
آید قرار می دهند. با تغییر جهت اجزاء خرپا می توان اجزاء
را با توجه په امکانات اجرایی فشاری یا کششی نمود خرپا
را می توان با توجه به محل مصرف, شیب دار یا تخت
صفحه 47:
صفحه 48:
صفحه 49:
جوشکاری:
كودى بين دو صفحه که با جوش پر میشود
برای جوشی مقاوم و کاملا باربر می باید در دو = لج 0
طرف قطعاتی را که می خواهیم بهم جوش بدهیم
پخی کوچکی با زاویه ۴۵ درجه ایجاد کنیم و از
پهلوی هم قرار دادن قطعات گودی کوچکی به
عمق و تعد جوش مورد نياز بوجود بياوريم. اين
كودى بوسيله جوش ير مى شود. اين يخى در
پروفیلهای نورد شده کارخانه ای وجود دارد. در
پروفیل هایی که در کارگاه برش میزنیم این گودی
را بايد بوجود بياوريم و يا يروفيلها را طورى
Cole هم قرار دهيم كه اين كودى ايجاد شود. اگر
نخواهيم در محلى كلفتى جوش از سطح كار بيرون
بزند. بايد اين كودى ايجاد كردد ماتند جوش ياى
ستون به صفحه زير ستون كه اگر جوش از پرکار
جلو بزند اتصال نبشی پای ستون به آن ممكن
صفحه 50:
ليست تیر آهن (لیست دوفر):
برای روشن شدن وضع مصرف آهن در یک
ساختمان بعد از اتمام محاسبات و تهیه تقشه
لیست آهنی مطابق آنچه که ملاحظه میشود
اش یت shale راوست بتدی گرده و بوسبله
ای آنرا مشخص می تمایند کهبه آن
پزیسیون می گویند و با علامت 60009 نشان
می دهند. ستون اول این لیست شماره ردیف
است در ستون دوم پزیسیون های گذاشته شده
در نقشه نوشته می شود. ستون سوم شماره آهن
و ستون چهارم تعداد مورد مصرف آن شماره و
ستون پنجم طول آن آهن نوشته می شود در
قست دوم جدول تعداد هر شماره آهی را در
طول آن ضرب کرده در محل مربوطه مینویسند
8١
ريه" [- إسدك إ- زم زهان هات
۲
3
صفحه 51:
در قسمت پایین جدول سه ستون
Al داریم که در اولی جمع هر
ستون عمودی و در دومی وزن یک
متر از هر شماره آهن و درسومین
ردیف حاصل ضرب متراژ در وزن
یک متر را مینویسند که وزن کل
آن شماره بدست می آید. آنگاه کلیه
ارقام اين ستون آخر را جمع کرده تا
وزن کل آهن مصرفی ساختمان
بدست آید و برای میلگرد و تسمه و
سپری و سایر اتصالات نیز بايد
جدول مشابه درست شود.
8
43
ريه" [- إسدك إ- زم زهان هات