معماری و عمران

تیر و تیرچه (نحوه اتصال)

tir

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
تعداد اسلايدهاي پاورپوينت: 51 اسلايد پاور پوینت مورد نظر شامل تیر ها و تیرچه و نحوه اتصال انها_اتصال پل به ستون_اتصالات صلب_دستک_بادبند و خرپا میباشد
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
1578 بازدید, 0 خرید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تیر و تیرچه (نحوه اتصال)”

تیر و تیرچه (نحوه اتصال)

اسلاید 1: زبانه کردن تیرآهنها:برای هم روکردن پروفیلهای مورد استفاده در ساختمانهای فلزی گاهی مجبور به زبانه کردن آنها هستیم. مثلا برای زیرسازی سقفهای شیب دار که در آنها از ورق موجدار استفاده می شود و با توجه به اینکه این زیرسازی باید حتما از بالا در یک تراز باشد باید آهنهای فرعی را زبانه کرده و به پلهای اصلی متصل نماییم و همچنین برای ساختن طاقهای تخت برای آنکه کلفتی گچ و خاک و سفید کاری سقف از حد معینی تجاوز نکند باید تیرآهن های پوشش را از یک طرف زبانه کرده و توی دل پل قرار دهیم تا از پایین هم تراز بشوند.اگر پل و تیرآهن پوشش هم شماره باشند ناچار باید تیرآهن پوشش از دو طرف زبانه بشود.

اسلاید 2: زبانه کردن تیرآهن:در موقع اتصال دو تیرآهن به همدیگر مخصوصا در سقف های طاق ضربی در موقع اتصال تیرچه به پل اگر بخواهیم تیر و تیرچه از زیر کاملا هم رو باشند باید تیرچه را از یک طرف زبانه کنیم و اگر شماره پل و تیرچه مساوی باشند باید تیرچه را از دو طرف زبانه کنیم. این موضوع در سقفهای شیب دار مخصوصأ سقف های شیب داری که با ورق موج دار پوشش می شود، بسیار دارای اهمیت می باشد. زیرا ورق موجدار مستقیما روی آهن پوشش قرار می گیرد و زیر آن باید کاملا در یک سطح باشد در این صورت آهنهای سقف باید از بالا هم رو باشند.

اسلاید 3: اتصال تیرچه وپل (از زیر هم سطح):در یک ساختمان فلزی با پوشش طاق ضربی معمولا نمره تیرآهن پلها بزرگتر از نمره تیرآهن تیرچه ها می باشد. برای اتصال تیرچه به پل در سقف های مسطح که از زیر گچ و خاک و سفید کاری می شود باید تیرچه و پل از زیر هم سطح باشند و بهتر است در این گونه موارد تیرچه زبانه بشود تا کاملا از زیر هم سطح باشد. زیرا اگر اختلاف سطح داشته باشد و بخواهیم اختلاف سطح را درگچ و خاک و سفید کاری گم کنیم. مجبور هستیم ضخامت گچ و خاک را اضافه نماییم.

اسلاید 4: اتصال تیرچه وپل از بالا هم سطح:در سقفهای شیبدار که با آردواز یا ورق موج دار پوشیده می شود. سطح سقف اسکلت فلزی باید از بالا کاملا تراز باشد در این حالت باید اختلاف سطح تیرچه و پل را به قسمت پایین منتقل نموده و تیرچه را زبانه کرده و از بالا هم سطح نماییم.

اسلاید 5: وصالی تیرآهن دو تکه در محل تیرچه:طول تیرآهن های موجود در بازارهای ایران ۱۲ متر است. اگر تیر یا تیرچه ممتدی داشته باشیم که طول آن از ۱۲ متر بیشتر باشد و یا بخواهیم برای صرفه جویی از تکه های تیرآهن نیز استفاده نماییم ناگزیر از وصالی آنها هستیم. در محل تیرچه بهتر است وصالی تیر آهن با دو تکه وصله یکی روی جان و دیگری روی بال انجام گیرد. بهتر است حتی المقدور وصله را به بال پایینی تیرآهن متصل ننماییم زیرا ضخامت و صله از پایین در موقع گچ کاری ما را مجبور خواهد کرد که کلیه سطح گچ کاری را به ضخامت وصله ضخیم تر اجراء نماییم. ابعاد وصله طبق محاسبه بدست می آید ولی حداکثر پهنای آن مساوی بال تیر است(قدری کمتر برای جوشکاری) و حداکثر پهنای وصله در جان تیر مساوی جان تیر است (قدری کمتر برای جوشکاری) و ضخامت آن مساوی ضخامت محل نصب (جان یا بال تیرآهن) می باشد و طول آن در حدود ۵۰ تا ۶۰ سانتیمتر است. بعضی آیین نامه ها ضخامت وصله با ورق تقویتی را ۹۰ ضخامت محل نصب تجویز کرده اند. عیب کلی و مهم این طريقه آنست که با وصله زدن تیر از یک طرف محور خنثی و مرکز ثقل تیر تغییر می کند.

اسلاید 6: وصالی تیرآهن دوتکه در محل پل:اگر بخواهیم پلی را وصالی نماییم با توجه به اینکه پل به نسبت تیرچه بار بیشتری را تحمل مینماید. ناگزیر هستیم دقت بیشتری بعمل بیاوریم تعداد وصله ها با محاسبه بدست می آید ولی اگر سه عدد وصله (دو عدد در جان و یک عدد در بال بالایی) جواب بار وارده را نداد باید وصالی با چهار عدد وصله انجام گیرد. ابعاد وصله همان است که در وصالی تیرچه گفته شد. فقط در نحوه جوشکاری و طول جوش و بعد جوش باید دقت بیشتری بعمل آید. باید توجه نمود که وصالی بال پایین این مشکل را ایجاد می نماید که مجبور هستیم ضخامت گچ و خاک و سفیدکاری را به اندازه ضخامت وصله اضافه نماییم که این موجب کار بیشتر و هزینه بیشتر می گردد در این صورت بهتر است حتی المقدور از وصله بال پایین خودداری شود.ولی از آنجا که این مطلب محور خنثی و مرکز ثقل قطعه را تغییر می دهد لذا باید با اجازه مهندس محاسب باشد.

اسلاید 7: تقویت موضعی پل (در محل نیروهای بحرانی):اگر بخواهیم به دلایل اقتصادی و یا جلوگیری از ضخامت سقف و یا هر دلیل دیگر از پل و یا تیرچه با نمره پایین تر استفاده کرده و فقط نقاط بحرانی را بوسیله تسمه تقویت نماییم بهتر است حتی الامکان از یک تسمه استفاده نموده و این تسمه را در بال بالای پل و یا تیرچه قرار دهیم تا ضخامت آن در کف سازی بالاگم بشود. زیرا اگر این تسمه تقویتی در پایین تیرچه یا پل قرار بگیرد باید گچ و خاک و سفیدکاری سقف اطاق را باندازه ضخامت تسمه تقویتی ضخیم تر اجراء نماییم. توجه به این نکته ضروری است که قرار دادن یک تسمه در بال بالایی تیر این مشکل را ایجاد می نماید که محور خنثی و مرکز ثقل تیر تغییر محل میدهد و این مطلب در ممان اینرسی تیر مؤثر بوده و نقطه ضعفی در آن می باشد

اسلاید 8: اگر پهنای این تسمه که طبق محاسبه بدست می آید از پهنای بال تیر کمتر بوده مشکلی نداشته و جوشکاری به راحتی ممکن می باشد ولی اگر پهنای تسمه طبق محاسبه از پهنای بال تیر بیشتر باشد باید تیر را برگردانیده و جوشکاری را روی زمین و از بالا انجام دهیم آنگاه تیر را در محل خود مستقر نماییم..

25,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید