هنرصنایع دستی

جاجیم بافی

صفحه 1:
میلاد عالمی 1397

صفحه 2:
جاجیم یکی از قدیمی ترین پارچه های دستباف ایران است و در حقیقت دست بافته ای شبیه گلیم به صورت راه راه و رنگین است که از نخ های پشمی یا پنبه ای و ابریشم و بعضا کرک بافته می شود. مهم ترین ماده اولیه مصرفی در تولید جاجیم نخ پشمی الوان می باشد. به طور کلی باید گفت ازنخ پشمی درتارو پود جاجیم استفاده مى كردد و تنها نخ ينبه اى در يود نازك لمن کاربرد دارد. ضمن آن که برای تولید نخ جاجیم های ابریشمی نیز از نخ ابریشمی در تار و پود نخ پنبه ای در پود نازک استفاده می شود. ميلاد عالمى 1397

صفحه 3:
نخ های پشمی یا ابریشمی الوان همراه با طرح های اصیل و سنتی رایج در مناطق تولید ویژگی خاصی به جاجیم می بخشد و عمده ترین تفاوت جاجیم های تولیدی مناطق مختلف» طرح های ن است که در هر منطقه, ویژگی ها و خصوصیات خود را داراست . جاجیم معمولا به صورت نواری به عرض ۲۰ تا ه ۳ سانتی متر بافته شده و بر اساس کارپردهایی که دارد در قطعات مورد نظر بریده می شود و مورد استفاده قرار می گیرد. میلاد عالمی 1397

صفحه 4:
جاجیم بافت بر خلاف دیگر بافته هاء تارنماست و پود آن دیده نمی شود- بافتی متناوب دارد و تارهای آن در تقش اندازی ها معلق است. این تارهای معلق اضافی موجب می شود که حاجیم بافند ای نسبتا برجسته به نظر آید. رنگ تارها نیزه متناسب با نقش مورد نظر بافنده فرق مى كند. این ویژگی ها ایجاب می کند که طرح و ترکیب بندی نقش های جاجیم بافت به صورت ی باس ار در رسای رای ات رای ‎ay‏ ری سا است به نقش محرمات قانم (نقش مایه ای به شكل نوارهای پهن بافته شده در طول يك تخته جاجیم) و نیز نقش مایه های چهارخانه و شطرنجی و طرح های سرتاسری که در جهت درازای بافت امتدادپذیر باشد . برای بافت جاجیم, دستگاه (دار) جاجیم بافی به صورت افقی روی زمین قرارمی گیرد. میلاد عالمی 1397

صفحه 5:
دستگاه جاجیم بافی ( دار )

صفحه 6:
مسموعه نارها له ها)» که بت به سای بافته ها متراک تر و رنگ آن ها متغیر است. به طول تقریبی بیست تا سی مترء به موازات هم به فاصله چند سانتی متری زمین» در کنار هم کشیده می شوند. ميلاد عالمى 1397

صفحه 7:
تارها در ابتدای دستگاه به دور چوبی به نام سردار و در انتها به دور چوبی به نام زيردار كه به زمین متصل شده اند» می چرخند. در دستگاه جاجیم بافی» از جوب هایی استفاده می شود که بافنده به مقتضای طرح و نقش, بان ها تارهایی را که می خواهد روی بافته معلق بمانند» پلند می کند و پود گذاری می نماید. به این طریقء چند ورد به طور غیرمستقیم وارد دستگاه بافند كى مى شود . هر بار كه يود از ميان تارها عبور مى كندء با جا به جا كردن جوبى كه در ميان تارهاست» جاى اين دو رشته تارعوض مى شود. يود» ضمن بافت» در زير تارها ينهان مى شود وتارها ازروى كار ديده مى شوند. ميلاد عالمى 1397

صفحه 8:
تعداد يود در بافت های دیگر مانند گلیم و غیره متعدد ورنگ ن متنوع است و می تواند نقش های بیشماری را ایجاد نماید» ولی در جاجیم بافت چون رشته های تارنقش رابه وجود می آورند و تعداد ورنگ ن ها محدود است و پس از بسته شدن تارها به دو چوب سردار و زیرداره دیگر نمی توان آن را کم و زیاد کرد نقش پردازی نیز محدود است. ميلاد عالمى 1397

صفحه 9:
جاجیم گونه‌ای زیرانداز دورویه است. جاجیم دست‌بافی است از ‎Be hy‏ کلفت شبیه به يلدس كه از پلاس نازک‌تر است ون را از نخ‌هلی رنگین و ظریف پشمی يا پنبه‌ای يا آميزهاى از اين دو می‌بافند. جاجیم‌ها پریز ندازند و می‌توان از هسر دو روی آن استفاده کرد. کسوچ گردان از آن بهسرة زیادی می‌گیرند و کاربرد آن به عنوان روانداز و محافظ سرما است.جاجیم مناسب‌ترین چیزی بود که در قدیم روی کر میلاد عالمی 1397

صفحه 10:
دو كت 5 متفا وت

صفحه 11:
ان اه ترکیبی از رنگ هلی و نقوش لوزی داخل الوان راه راهن در ده و شهر از همه مشهور بود با متروک شدن کرسی زغالی بافت و مصوف جاجیم در شهرها وحتی در شهرستان‌های دور و نزدیک نیز به فراموشی می رفت ولی روستائیان طبق عادت قدیمی مناسب‌ترین روانداز کرسی زمستانی را رها نساخته‌اند. ميلاد عالمى 1397

صفحه 12:
مواد اولیه جاجیم . .. است وبافت آن شبیه گلیم است, با این تفاوت که جاجیم در چهار تخته بافته می‌شود و پس از بافتن به هم متصل و دوخته می‌شود. در منطقه اوراملن و ثلاث بابا جانی زنلن جاجیم‌هایی را با نقیش متنوع و جنس مرغوب می‌بافند که درنوع خود کم‌نظیر است . bic icy pees) Cp) Fey

صفحه 13:
چگونگی بافت جاجیم بافت جاجیم پس از تهیه نخ مورد نیلز در رنگ های مختلف یا چله کشی شروع می‌شود واغلب تملم مراحل با فت مخصوصا چله کشی تن در فضلی باز و شبيه به جله دوانی قالی‌هلی فارسی بافت صورت می گیرد بدین ترتیب در محوطه‌های به طول تقریبی ۱۰ تا بیست متر بوسیله تعداد چهلر میخ چوبی وضعیتی به شکل زیر روی زمین ایجاد می‌شود. میلاد عالمی 1397

صفحه 14:
گلوله‌هلی رنگی نخ توسط شخص چله کشی بدور این میخهلی چوبی گردانده می‌شود. درازای تقریبا این چهار ضلعی بین ده تا پانزده متر می‌باشد و طول محیط آن ۷ طیل جله و در نهایت طول نوار جاجیم را تشکیل خواهد داد. با گردش مداوم شخص چله کشی بدوراین چهار ضلعی و تغییر دادن گلوله‌های رنگی نخ پشمی» طراحی رنگ نقوش جاجیم نیز شکل مى كيرد جون در جاجیم بافی طراحی منحصراً بر روى تاريا جله انجلم می‌گیرد در هر دور گردش نخ به دور محیط اين چهلر ضلعی یک نفر در نقطه نشسته در این نقطه همانند کوجی گذاشتن روی دار قالیبافی کوجی می گذارند این عمل را گوشواره چینی نیز می گویند . میلاد عالمی 1397

صفحه 15:
پس از پایلن چله کشی چله را روی زمین دراز می‌کنند بدین نحو که با دو عدد ميخ جوبى يافلذى بزرك عرض حله را در يك طرف محكم نموده و انتهلی جله را که بصورت یک گلوله بزرگ پیچیده شده در انتها محکم می‌نمایند و ضمناٌ با گذاشتن یک سه پائه چوبی نسبتاً بزرگ جوکی را که بر روی چله سوار است از بالای سه‌پایه آویزان می‌کنند بدین ترتیب چله بر روی زمین آماده بافت بوده و جاجیم بافی آغاز می گردد. میلاد عالمی 1397

صفحه 16:
همان طوری که اشاره شد چون در داخل منازل روستائی فضانی به طول پانزده متر کمتر پیدا می‌شود اغلب جاجیم را در معابر کوچه و میسدان ده مستقر می‌کنند و این عمل را اصطلاحاً دراز كردن جاجيم مى كويند ‎ay ey‏ حول کلر نیستند چله و سه‌پایه را جمع کرده وموقع کار مجددا و بسادگی آنرا دراز می کنند, و

صفحه 17:
نمونه حاجيم هاى ۱۳ میلاد عالمی 1397

صفحه 18:
آمروزه از تولید جاجیم برای زیراندازه پشتیء سجاده» رختخواب پیچ» مفرش, يتوء روفرشی» رومبلی, انواع پشتی» ساک, رویه کرسی و... استفاده می گردد. میلاد عالمی 1397

صفحه 19:
بایان ۶ ده آي میلاد عالمی ره (۰ ee cared ONC Gm ON cae Bec

39,000 تومان