صفحه 1:
جر و
مجتبي اميري
صفحه 2:
ويزكيهاي دنياي جديد
* تضعیف کليساي کاتوليك و رواج پروتستانیسم ؛
* حاکمیت علم و نگرش علمي بر جوامع ؛
- کول a je بو ز
9 سل نی سر PAN Mig ge FBO
رت ّ
و
صفحه 3:
جامعه شناسي به عنوان يك علم
eee Sie
Sy ye, ey eben eee BIO EPA)
بريزسي ترار داد 7
ان
روشهاي نظام مند وارزيابي منطقي و استدلالي كزاره ها
Cee
کشف روابطی تفاوتها و تأثیر و تأثر ( روابط علي و معلولي )
صفحه 4:
تفاوت علوم طبيعي با علوم اجتماعي
صفحه 5:
" ماهیت برخی از موضوعات در علوم اجتماعی با ماهیت برخی از
موضوعات در علوم طبیعی یکسان است و برای بررسی آنها می توان از
همان روش علوم طبیعی استفاده کرد .
CECE eee ile fo kel sees ee
1 (CB ees eer)
Pom fe) er eT eT tone
or ee rye safe eer Tea)
صفحه 6:
از این رو:
با توجه به تمايزات و تشابهات اين دوء دو گونه علوم انسانی و
اجتماعی وجود دارد :
ل ل el te ۱3
مانند بررسی رفتار کلامی و غیر کلامی افراد
" علوم انسانی و اجتماعی غیر محض که می تواند مبتنی بر روشهای علوم
طبيعى باشد؛ ( مانند بررسى وازه هاى فارسى و غير فارسى در زبان
فارسی(
جامعه شناسی یه عنوان یکی علم هم جنبه های محض و مبتنی بر روشهای
خاص خود را دارد و هم جنبه غیر محض و مبتنی بر روشهای علوم طبیعی
صفحه 7:
مفاهیم و تعاریف
0 cna
۲ جامعه شناسي ؛
۲ کنش هاي اجتماعي متقابل ؛
7 بي توجهي مدني ؛
باكلا ge ابتساحو, ز
" قشرها و ساختارهاي اجتماعي ؛
۲ همنوایی و گچ,روی .
صفحه 8:
جامعه و اجتماع
تحریک اجتماعی واکتش اجتماعی
تعاملات و ارتباطات اجتماعی
هنجارها و قواعد اجتماعی
صفحه 9:
جامعه شناسی
جامعه شناسی علم مطالعه و بررسی :
0
ri) ات 0ك
* چگونگی سازمان یافتن و تداوم این قواعد ؛
" وجكونكى رعايت كردن يا شكستن اين قواعد ( هنجارهاى
|
صفحه 10:
پایگاه و نقش
- پایگاه :
اا ل SEE
دري ا My
نقشن *
رفتارهاى خاصى كه از اشغال كنندكان يك يايكاه انتظار
می رود,(,کارکردهای پایگاه ) ؛
صفحه 11:
9 nee)
* پایگاههای اجتماعی اعضای جامعه را در قشرهایی قرار
می دهد و بدین کول . . . رادید می ورد
از بیوند قتبرهای اجتماعی ۰ شکل می
Pe)
| es Oc
. امى شود كه مى تواند به صورت افقى يا عمودى باشد
صفحه 12:
همنوایی و کج روی
a سر ون
اجتماعى را
بو 5 ارد د ال اراز سر بر کرت تسه
و هرج و مرج و در نتيجه به خطر افتادن جامعه را در پی خواهد داشت ؛
* حفظ قواعد و هنجارهای اجتماعی نیازمند ضمانتهای اجرایی است ؛ این ضمانتهای
اجرایی عبارقند از :
- پاداش برای ترغیب به رعایت قواعد و هنجارها ؛ ..
DSO we TOs BO 2
- برجب A (abs) Ig
fee Ie Ae Cees ere eS be Peewee TO eee eee Ter is
. توسط اعضای جامعه ) با ساز و کارهای خاص خود وجود دارند (
صفحه 13:
جامعه خوب چه جامعه ای است ؟
صفحه 14:
تشابه جوامع انسانی با ارگانیسم های زیستی
" كرايش جوامع انسانى به اركانيسم هاى زيستى است ؛
ee eS ا 0
شمار آورده و مورد مطالعه قرار داده اند ؛
" اكوست كنت ؛ هربرت اسينسر و اميل دوركيم بيش از همه بر اين
سس ا
ae ا ل ال ا ا ل دم
- رشد و توسعه ارگانیسم های فردی و اجتماعی ؛
- افزایش در حجم » پیچیدگی و تمایز ؛
[xe 8 Soars CE ene eer sees
صفحه 15:
کارکرد گرايي ساختاري
200 1 ا ا
je ai
ES le DY eee ا eWeek end
و كاركردهايي که براي بقاي سیستم دارند تحلیل مي شوند ؛
7 mere Oe ier
برآوردهمسازد توضیح کاركريدي آن ساختارنامده مي شود
2
صفحه 16:
كاركرد كرايي بارسونز
0 ل nas reer Been ey
پر
1 ول
رل را
و ار
و ار ار
۱3 Fs een hep erp aan neces
ere renee eile ee ee)
صفحه 17:
آسيب شناسى اجتماعى
* تعریف آسیب شناسی :
آسیب شناسی عبارت است از مطالعه بنیان کارگردهای
تابسامان در علوم پزشکی یا مطالعه فرایندها وعلل امراض ؛
# تعریف آسیب شناسی اجتماعی :
آسیب شناسی اجتماعی عبارت است از مطالعه نابسامانیها و
۱ ae TOD ces)
) کالید حیات اجتماعی انسانها ( کج رویها و ناهنجاریها
صفحه 18:
ويژگيهاي كنشهاي متقابل اجتماعي
" هدقدا. است (خواسته یا تلخواسته) 4
ار رت
oO Nee
" همراء پا عواطت و احساسات است ؛
۳ مبتني بر ارزشها و آرمانهاست ؛
0 ل eos
00 سب I pads sin
صفحه 19:
دلايل اهميت كنشهاي متقابل اجتماعي
” الكوهاي رفتاري ما در بستر كنشهاي متقابل اجتماعي شكل كرفته
و شخصيت ما را مي سازد ؛
کنشهاي متقابل اجتماعي تصویر روشن و معقولي از تعاملات
ccc Re ی
۱ Tete cote re Sn Peres Pee eta
شناسايي و درك هستند ؛
صفحه 20:
[>|ع,ع+,-صق,ع,ع,ثغظغظضظغ>«ء_<جء_جى<ظزغظزّق_ق_قغؤ”]_2_ء_7ْ٠غ+ْ>٠2آ2ْظ2آؤإآ+كظكككككككلكسكقةثضغشغصضغصضصظغصضغسخضصضشضظ,ظءصسشسش_“"ك“كككأ]“3ؤ3“سبه029يطو7272718|+1ش8ؤ[8هعمغخغضؤْغ©زخر]ثنس٠_٠_"-سبُ<#*"آ7 23001011
کنشها و واكنشهاي اجتماعي از دیدگاه ماکس وبر
2 ل و ونم
رم د es,
معناوجود داد که علت آن کار به مار
ae رویز
۲ یت ما مي تراد بزخراته دس
سنت
عواطف واحساسات
بت کون سار سرد
ارزشها
7 وبر براساین معني ذهني برخواسته از این چهار عامل چهار نوع کنش قابل مي شود:
ا ل ۱۳۱۰۱
1211000005
en Ce EEA, 3 Al
COLE TetOrr UA iim Oetonta 1 enone eas
صفحه 21:
کنشها و واكنشهاي اجتماعي
از ديدكاه جامعه شناسان
کنشهاي منقابل اجتماعي پیوسته که در. جهت یگانه
ل ا
كنشهاي.متقابل اجتماعي مبتني بر همكاري براي
رسیدن به يك هدف مشترك ؛
rere رح
شدن بو یا چند نفر- از جهات بسیار که مهمترین جلوهاي آن
رب ا 2
صفحه 22:
کنشها و واكنشهاي اجتماعي
از ديدكاه جامعه شناسان
۷ کنشهاي متقابل اجتماعي گسته که جهت یگانه ندار ند و به
بحم كن ee cae
٠ سبقت جويي (.كوشش براي رسيدن به هدفي كه مورد
نظر دتري هم حست ) 1
٠ رقابت ( كوشش براي رسيدن به هدفي كه مورد نظر
بر لا ۱
* ستیزه جويي ( رقابت همراه با خشونت ) ؛
صفحه 23:
ery
اختلاف عاملان
ا ا الك اكه 2 a
و ۱
و ار ۶ 7۱
ل ل
و
# مدارا ( تحمل كردن نا كزير يكديكر ) ؛
TIES TOO Se sie Bnet ee Serie
ao.
صفحه 24:
انشمجام و همبستگی اجتما
1 132160 2211010 6 60-0
أهشكارى واشتراك مساعى 113 110ه8)
(Consens
آفراد
(Need:
Bey
Loney
(Deprivation) Susy >.
صفحه 25:
00
tec we) ل اه
دیدگاه مارکس : در تگاه مار ار ررم
برخاسته از آنها منشا و منبع اصلي دگرگونيهاي اجتماعي نیست و این
۱
AB AS برداتت
مبناي هدف - وسیله
صفحه 26:
جدا شدن غرب از دنیای قدیم و
پاربادوکس های دنیای مدرین
* نخسین پارادوکس مدرنیته :
د
شكل كيرى يك نظام عقلانى
8 ت ۱
مر 0
3
S) ی
T ۱[
عقلانیت و مدرنیته سسه سلب آزادی انسان
ت- آح"ح"حاحاح"ح"حح"ححح احةح ح"ح"ح حاخحةح حص حآحآححآححاحةح سح سس سس
صفحه 27:
گروه هاي اجتماعي
" از همسازي کنشهاي متقابل اجتماعي گروه هاي اجتماعي
شکل مي گیرد ؛
لا رل
تجمعات و دسته هاي اجتماعي تفكيك کرد ؛
گروه اجتماعي مجموعه اي از افراد هستند که با یکدیگر به طور منظم کنش متقابل دارند
.. و به عنوان يك واحد اجتماعي مشخص داراي هویت اجتماعي هستند
صفحه 28:
ويذكيهاي كروه هاي اجتماعي
v
ST ae aa eek fe
تجمعات
کنشهاي متقابل منظم +
تا رد
ساختار رسمي یا غیر. رسمي ؟
Ty
تداوم داشتن ؛
صفحه 29:
انواع ككروه هاي اجتماعي
۴ گروه هاي اولیه و گروه هاي تانویه ؛
ا ا 0
۴ گروه هاي خودي و گروه آهاي غیر خودي ؛
" كروه هاي مرجع و كروه هاي هويت ؛
Her T eas ل كا
Se ان
ات ا ا ae
صفحه 30:
علل تشکیل گروه هاي اجتماعي
و
" وابستكي ؛
* دستيابي به هدف ؛
ا ال لسن
# کسب احترام و احساس ارزشمند بودن +
* قدرت و اعمال نفوذ ؛
صفحه 31:
فرایند شکل گيري گروه هاي اجتما
اعي
ye
a.
انسچام ؛ *
* تکامل +
* از هم پاشیدن ؛
صفحه 32:
اتسجا 4 کار
en ee eS ee را
در هدفهاي گروه سهیم مي شوند .
عوامل تعیین کننده انسجام گروه عبارتند از :
" مدت زماني که اعضاي گروه با هم هستند ؛
* سختي پذیرفته شدن در- گروه ؛
3
كان يد هاي رو
وس
صفحه 33:
عوامل موثر در عملکرد گروه هاي اجتماعي
" تصور فرد از نقشي که باید ایفا کند ؛
ار
و ار 7
0
8 منابعي که در اختیار دارد ۰ شامل تواناییها و ويژگيهاي
شخصيتي اعضاي آن ؛
صفحه 34:
عوامل موثر در رضايتمندي اعضاي گروه
# تجانس بين تصور فرد و رهبر كروه از نقش ؛
|
" فراهم آمدن شرايط زين :
بو كرو ان إن اريك
ا ا ee
-.اثر نتايج حاصل از كار كروه بر أفراذ ؟
کر رز
ی خور. منتمر گرفتن افراد در کار +
صفحه 35:
at
z ايطي که
از خارج بر كروه
Chess
مي شود
* فرهنگ حاکم
ل ۳۱ ۱
ew
انين و مقررات
4 ee
ie
wes
جغرافيايي ؛
صفحه 36:
cate ae I ONE Be:
" جه جيزي واقعيت دارد و جه جيزي واقعيت ندارد ؛
ا ل ل ا EEO Sete
" واقعيت عقايد ما و خوب ينا بد تلقي كردن هر جيز ؛
y-
on eete ا
wa ۱ eee ese
a
صفحه 37:
سازمانها و نهادها
۴ شکل گيري سازمانها چنان آراام اتفاق افتاد که توجه كسي ربا به
Steers ات ا Pies
ساختارهاي اجتماعي را يديد أورد ؛
* در جوامع جند وجهي و بيجيده امروز ايجاد سازمانها راه اصلي
تحقق يذين ساختن خواسته ها و نيل به هدفهايي است كه آدمها به
ee ا ا 3
۱ سس ۰۰
an -_
_س_«س«س٠“»ح]]وُظ.نّ»ئؤ»ؤ7ؤ:5:5:ةؤ5ؤشؤوؤ5ر5صٍ”“5ْ“١(“١_“ب“#"#إئآ_ظ_ظآ٠لآ"بب>©5ج>. 1 حح"ححآحآححح سح حس ي سس ۳
صفحه 38:
دلایل اهمیت سازمانها
و
" مشكلات و مسايل بسياري كه به همراه داشته اند از قبيل :
eye ey ۱
oes لل ان
cele ار 3
- اشاعه خرد گرايي ابزاري ؛
- جلوگيري از رشد طبيعي شخصیت افراد +
* ظاهر شدن به عنوان يك شخصیت حقوقي ؛
* امتداد وجودي انساتها ( ماي توسعه يافته ) هستند ؛
صفحه 39:
0
لي كار ارو ع ارام
نظام » جارجوب و شكل مشخصي ييروي مي كند و دو
ل ل ل ل 00
رفتاري ( رفتارهاي واقعي ) ؛
* نيرويا انسائي ( كنشكران ) ؛
” تكنؤلوزي ( ابزارها با ابعاد نرم و سخت) ؛
۲ اهداف ( شرایط مطلوب و مقاصد ) ؛
شرایط فيزيكي » فرهنگي » اجتماعي و
Als 2
صفحه 40:
دیدگاه هاي مختلف در رابطه با سازمان
” ديدكاه عقلاني بسته ؛
۳ دیدگاه طبيعي بسته ؛
7 دیدگاه عقلاني باز ؛
۲ دیدگاه طبيعي باز؛
صفحه 41:
صفحه 42:
نهادها
" نهاد به ساختارهاي شناختي » هنجاري و تنظيم كننده اي
گفته مي شود که به رفتار هاي اجتماعي افراد » گربوه ها و
Be See eee eee ana tse on
است :
وت
ey wet ee eo
سر بر برد رراترر لح رو 7
Bes as a) -
صفحه 43:
صفحه 44:
عناصر اصلي در تعریف قدرت :
- توان بالقوه ار گذار ؛
و
- اختيار داشتن اثر يذير ؛
صفحه 45:
. قدرت تابع وابستگي است
سر
اترگذار است و هر چه این و ابستگي بیشتر باشد اترگذار از
ا ا ا 0
Se eye) See ere
بستگي دارید ؛
۷ عواملي که مونجب و ابستگي مي شوند عبارتند ازء : اهميت »
eee ل ل ا
رلسثس_ُجهص<رلزةّر_ّ[ضرذ'ضظّ[<ّ“ظ:ر:ًرًطًًظإ|ظإ( 6“إ“ي١©>ىعىعةعب٠<_»قجهحآغركل سس ۳
صفحه 46:
انواع قدرت
و
۰۰
بر پایه آن مي توان :
See ered ual]
0 کر و
6 باداش داد و
د ) تنبیه کرد ؛
- قدرتيغير رسمي كه بر يايه آن مي توان بر ديكران
نفوذ داشت ل ل کرد .
صفحه 47:
سوء استفاده از قدرت ( رفتار سياسي )
eS ee ree
گروهي .سازماني و جامعه قرار بگیرد به آن اختیار
و افدار کفته مي شوداو هنگامي که قدرک عبر
رسمي در اختیار اين اهداف قرار بگیرد به آن نفوذ
يا رهبزي گفته مي شود ولي اگر اين دو نوع قدرت
So SS tere a tase aes ei
Be sg) رنتار سياس و سياسي
Se ee ie
صفحه 48:
3 a}
رفتار سياسي و سياسي كاري
* دسترسي به اطلاعات و کنترل کردن آن ؛
* تفرقه انداختن و حگومت کردن ؛
* انتلاف با ذي نفوذان ؛
* بده و بستان ؛
* اجتتاب از درگيري قاطع ؛
* در. کمین نشستن و مچ گيري کردن +
" بازي بوروكراتيك ؛
ese ل
ل
صفحه 49:
هاي
۳
زو ۲
= 2
ee
شیاه
١ ل
1
oe
oe)
صفحه 50:
map yey
: منابع قدرت متنوع و نامحدود است برخي از اين منابع عبارتند از
- اختیارات رسمي ؛
- کنترل منایع کمیاب ؛
- فوائین و مقررات ؟
- اطلاعات ؛
- كنترن ارتباظات محيطي ( مديريت فرامرزي ) ؛
- در اختیار داشتن ابزارهاي فني و تكتولوي هاي برش؛
ا 0
ا 0
- مهارتهاي كلامي ؛
ا
صفحه 51:
تاد و تعارض
۴ اراد ؛ کروه ها و سازمنها منافع و اهداف متفاوتي ذاریند و
تضاد ميان اين منافع و اهداف تعارض را به همراه دارد ؛
و
افر اد » گروه ها و سازمانها به شمار- مي آورند ؛
" با استفاده,از قدريت مي توان از تضاد و تعارض .در جهت
دستيابي به اهداف بهره برد ؛
صفحه 52:
دیدگاه ها نسبت به تضاد و تعاروض
دیدگاه كلاسيك : تضاد و تعارض زیان آور است و اجتناب
ee ۱
* دیدگاه نبو كلاسيك : تضاد.و تعارض زیان آور است ولي
امري اجتناب ناپذیر است و باید آن را به حد اقل رساند ؛
دیدگاه تعامل گرایان : تضاد و تعارض در ذات خود نه
خوب و نهبد است ولي در جهت دستيابي به اهداف مي
اتواند سودمند يا ناسودمند باشد ؛ از اين رو تضاد و تعارض
كاركردي خَوَتٍ.و غير كاركردي أن بد است و بايد از آن
جلوگيري کرد ؛
_س_«س«س٠“»ح]]وُظ.نّ»ئؤ»ؤ7ؤ:5:5:ةؤ5ؤشؤوؤ5ر5صٍ”“5ْ“١(“١_“ب“#"#إئآ_ظ_ظآ٠لآ"بب>©5ج>. 1 حح"ححآحآححح سح حس ي سس ۳
صفحه 53:
oS
در جهت
3ق
و جهت مذ
منافع دو طریف
y
- توانمند سازي ؛
2 رهبري وذ )
0 د نفود ( استفاده اتاكتيكهاي نفو
١ ) |
استفاده ار اخنیر ات قانود +
ني و فنون y
یت
صفحه 54:
فرایند توانمند سازي
توزیع قدرت
0
تسهيم نفوذ
=
|
صفحه 55:
فرهنقف
" در گفت و گوهاي معمولي اغلب فراورده هاي ذهن مانند
هنر » ادبیات » موسيقي و نقاشي و مانند آن را در نظر مي
آوریم ء
Kings Glades ریا وسیع تر. از. این تصور معمول
در نظر مي گیرند وآن را به مجموعه شیوه هاي زندگي
اعضاي يك جامعه اطلاق مي كنند .
صفحه 56:
جامعه و فرهنگ
aa =
سس سس
PERE Seren oe eee en 3 ۲
افرادي که داراي فر هنگ مشترگ هستند به یکدیگکر مربوط مي سازد؛ ۱
9 ۱ Tee Te 4
2
صفحه 57:
دسا وله
* الگويي از مفروضات اساسي مشترك
: ادگار شاین مي گوید ۴
oe Sone een ones ers ew)
مسایلانطباق خارجي و انسجام داخلي ريا حل مي كنند آن را
Jed aide aA Myth tah) رش
oD ae a و
BEV Perey Ve Srey reseed Paes eS)
صفحه 58:
ST Parte npeater Waly fy
* شکل دهنده رفتار اجتماعي و شخصیت آحاد جامعه است ؛
و لا ۰
* رابطه اي دو سویه با دیگر نظامهاي جامعه دارد ؛
صفحه 59:
كاركردهاي فرهنگ
" تعيين كننده استانداردها و مرزهاست ؟
نوعي احساس هويت در.افراد ايجاد مي كند ؛
ال عط نت وه يري ده ردنت برش از
منافع فريدي و شخصي است ؛
* موجب تا وپيداري نظاو جامعه است ؛
_س_«س«س٠“»ح]]وُظ.نّ»ئؤ»ؤ7ؤ:5:5:ةؤ5ؤشؤوؤ5ر5صٍ”“5ْ“١(“١_“ب“#"#إئآ_ظ_ظآ٠لآ"بب>©5ج>. 1 حح"ححآحآححح سح حس ي سس ۳
صفحه 60:
ويژگيهاي فرهنگ
* در میان افراد مشترك است ؛
یر رب
* قایل انتقال است ؛
# دريك افرا زدا.از جهان سامان مي دهد ؛
صفحه 61:
cers
" فرهنك در عين برخورداري از ويرّكيهاي عام مانند زبان » هنر »
ا ا ا م
اح قز ادر ل
ees
EE See Slee rs ene ee ee
ا ا ل لك نل
ee گر
ا i ee epee cere se
صفحه 62:
هنگ
aight! ye C
eae soe) ۱
کر ا ل ۰
0
و Bee DURE ener
باید و نبایدها ؛
سر
3
eB cob Ee) و لا رم 1
مربوط به انظباق بيروني مانند رابطه با طبيعت » ماهيت فعاليت
انسان و ماهيت واقعيت و حقيقت ؛
1 ريم كتحير نيزيكي. :ايان ار زهان pp bbe
صفحه 63:
ارتباطات چیست؟
CORE Seb ecw rete cece ERPs ces Woe 7
د i aa ee
” «اريتباطظات يعني انتقال معني و تبادل ييام يا تسهيم و
e- yer too ل ا ل ۱
S Tensor) 0
صفحه 64:
ويزكيهاي ارتباطات
: ويژگيهاي ارتباطات را ميتوان به شرح زیر دانست
eS
از خود و تصويري که از خود داریم آغاز ميشود:
ا 5"
ياست
Py ree
۱ :. (كلقمي roe -دیگران و ...؛
هدفمند است؛
صفحه 65:
شکل شماره 0 :مدل فرایند اتباطات
صفحه 66:
اهدافت CULE
بانداک تخا ال يزكر اري ار تباگات عبار ند از
تبادل اطلاعات ؛
رف
لذت بردن +
ارضاء نيازهاي اجتماعي (حس تعلق» حس دوست داشتن و ...) ؛
_س_«س«س٠“»ح]]وُظ.نّ»ئؤ»ؤ7ؤ:5:5:ةؤ5ؤشؤوؤ5ر5صٍ”“5ْ“١(“١_“ب“#"#إئآ_ظ_ظآ٠لآ"بب>©5ج>. 1 حح"ححآحآححح سح حس ي سس ۳
صفحه 67:
مدل ارتباطات
كمال آ:
ا ل ل ل
“ee و
صفحه 68:
: نکات قابل توجه در مدل
ا ی هشن
19
1 hoc i oho
ميدهد؟
۰ 0 بر یم بت سم
ا را RAE
1
صفحه 69:
بنابراین ارتباطات چهار نوع است:
ارتباط با خود
ارتباط با طبيعت
ارتباط با دیگران
۳
صفحه 70:
ارك خود
ارتباطات موثر با خود کلید موفقیت انسان در زندگي است ؛
” در ارتباطات با خودء اولين سؤال اين است كه ررك ال ور
یس در جهان كرفتارغربت
ها 46 2
5
ز کم تبرش که یازا
شایسته باز
شناخت و کحت ک و
صفحه 71:
ار تا نا خود
rae h(a ل Dy rere erry كل
واقع از خويش است. در غير اينصورت تصوير آدمي از خود دو
سس
| کوچکتر از واقعیت است که در نتیجه دچار خودکمبيني و احساس
حقارت ميشود و نتيجة خودكمبيني نيز نفرت و خشم خواهد بود.
ا ا ا ا 0000
خوديزرگبيني و غرور ميشود. نقيجة خودبزرگبيني نیز شهوت و
۱
صفحه 72:
ارتباط با خود
درد رل( ید لس ۰۳ ۳
۱ ۰ یا هر دی آدمي تصوير واقعي از خود را از دست
BER eee eer eer eye Ue)
ا ار
نيز «بندكي خواستن از خلق جهان» را به همراه دارد؛ به ديكر
ره
یک روي لن ار ار .رت وروی دیکر ان ۰ 2 ر
eS Ee ee ae
Ry Weer ven YT Sener Nt 10 e
صفحه 73:
تصوير مطایق با واقع از خود
ع 7 رس رحد تا
”2 تصوير از خود؛
۳ ا ان
۲ . تصوير از اینکه طرف مقابل او را چگونه ميبیند؛
ON Se cee ape 5
أابراين
7 مد
سر یقت جرب رز لد تن مره يك أ این
SLE AE EI TiO
صفحه 74:
تصویر مطابقاواقع از خود
و اكر هيجيك از اين تصاوير با واقعيت انطباق نداشته باشد»ء در
eee ا ل 0
ادامه بيدا نميكندء بلكه در لابهلاي الفاظ و توصيفهاي ارزشي
دیگران که سر و كارشان با ظواهر است شكل ميكيرد و محركهاي
مانيز همين امور يوج و بيهوده خواهد بود و به تعبير مولوي
DNC 0
برخيالي صحلشان وجنگشان . بر خيالي نامشان و ننگشان
نیست وش باشدخیال اندر جهان. تو جهاني بر خيالي دان زوان
صفحه 75:
از ماد
ارتباط موتیر با خود
صفحه 76:
پاسخ :
رل زر رد من !را ار در SSS
رس ارت رت لس مرا eee veer
صفحه 77:
الگو گیری از افراد موفق
: افرادي كه موفق بودهاند و جهان را به ييش بردهائد
ا ل ل ان
و
2 لج رم وی زد
)- باورهاي مولد داشته ياشند.
© حالتهاي ذهني مناسبي براي خود ايجاد كنند:
2- براي خود تجربيات معنوي بديد بياورند؛
صفحه 78:
باور هاي مولد
.برخي باورهاي مولد عبارتند از :
هر رويدادي در جهان دليلي دارد و در خدمت آدمي است ؛
چيزي به نام شکست وجود ندارد و تتها نتایج وجود دارند ؛
as رز tas a ae)
و سر( cae)
ا اي تم
افراد و آدمها بزركترين منبع براى موفقيت ما به شمار ميآيند ؛
ت 3
DRE ee reree never ee Er oy
۷
Se <4
صفحه 79:
حالتهاي ات دس
۱ rere COUP Pc RRP
مورد نظر قرار داد:
“ جكونكي ارايه دنياي خارج در ذهن كه نقشههاي ذهني يا جلوءهاي دروني ناميده ميشود ؛
" وضعیت و چگونگی 00
صفحه 80:
J 1-177 کات ذهني باه يم که
Leake ci ار
نقشههاي ذ Rae
x هش مه زرم ار دی مره
ies OTe OTT econ crae دا(
7 رفتارهاي آدمي برخاسته از حالتهاي ذهني اوست ؛
0
5 5 ۰
حرا ل لل هلي ا حاتي قل د عد لكر بي ل
صفحه 81:
بنابراين ميتوان كفك که
هر جيزي كه انسان طالب آن است يك حالت ذهني است كه در
. خود ایجاد کرده است
طالب هر چیز اي یار رشید غیر آن چيزي که ميجوید ندید
صفحه 82:
lb le رشي لاسا ذفني
برخي از جلوههاي وضعیت نامناسب ذهني و عواملي که اين وضعيت را تثبيت ميكند را ميتوان
: چنین برشمرد.
قانع شدن به فیرستها و عناوین
غفلت از متن وجود و واقعيت خود ؛
e-em. eh ae) تا ار سر
هميشه به آنجا اندیشیدن و غفلت از اینجا ؛
حفظ وضعیت موجود ؛
Eee rye ne aed
از منظر خودبيني به زندگي نگریستن ؛
را نه به عنوان چراغ بلکه به عنوان يك تا
ee ite et تلا تشر پابر را
7 ذهن بازاري داشتن ؛
لك
Ba
صفحه 83:
جلوههاي وضعیت نامناسب ذهني
سس ازسيد در للست وتران اليترين زر
7 تهي بودن از درون و منشاً حرکت را بيرون قرار دادن ؛
۲ تبعیت از ضرورت «چيزي بودن» و «چيزي شدن» که جامعه
القاء ميکند ؛
رح
۳ بيخبري از سرمايههاي خود ؛
صفحه 84:
اك ا
مفروضات ما دربارة طبيعت جيست؟
7 ا ا eer pres fern ag
1 بايذ به آن .رح رل
eee Ce eet Ie We eee Tom ا
وجا .ویک نا
| سک
0 ل ahd
Ea CaeenCSE CS Beep ree were ee ae Lene TED oC Tone)
صفحه 85:
اهداف ما در رابطه با طبيعت
: ما در ارتياط با طبيعت.
” لنت از وجودمان در آن ريشه دارد. (از آن برخاسته و به آن
ليد و j زار و
۳ یازهایمال را برآورده ميسازيم و معیشتمان را سامان ميذهيم ۶
"بر آن اثر گذاشته و کمبودهایش را جبران ميکنيم تا با آن پیوند بيشتري بيبیم ؛
۱
BEST SE eT Ses eS EY Se rcescr iy Tce Lg
صفحه 86:
ol So ULI)
: ما در ارتباط با دیگران باید بدانیم که کنشها یا رفتارهایمان
بت مت سل
7 _ با انتخاب وسیله همراه است ؛
۲ _ مبتنيبر مفروضنات است و
7 همراه با عواطف و احساسات است 4
0077000
7 ا 0
en 22-3
صفحه 87:
.کنشها و واکنشها یا رفتارها و ارتباطات کلامي به مجموع ارتباطات گفتاري و نوشتاري اطلاق ميشود.
ارتباطات كنشها و واكنشها ) غير كلامى :
م By Ge)
را را ا
صفحه 88:
وظایف رفتار هاي غيركلامي
:سه وظيفه اصلي رفتارهاي غيركلامي عبارتند از
۳ جایگزین رفتارهاي كلامي ميشوند؛
ES Gt ey Sy ye سر دز
” رفتارهاي كلامي را تقويت ميكنند؛
صفحه 89:
ارتباطاك رو در رو
در ارتباط رو در رو :
* 9672 از معني با پيمهاي کلامي ارسال ميشود؛
۱
7 2696 از معني با حرکات و حالات چهره ارسال ميشود؛
صفحه 90:
Oe eee
الكوهاي رفتاري و شخصيت ما را شكل ميدهند ؛ “
“2 فرهنك را شكل ميدهندد.؛
تصویر منطقي و مناسبي از تعاملات اجتماعي ارایه ميدهند ؟
نظامهاي اجتماعي را قابل فهم میسازند ؛
صفحه 91:
ار أموختني است
بروشهاي آموختن عبارتند از
٠ ” روش شرطي كلاسيك؛
اا ل ا
تقویت ) و ارتباط گريزي ( سرکوب عامل تقویت ا
يادگيري اجتماعي +
1
_س_«س«س٠“»ح]]وُظ.نّ»ئؤ»ؤ7ؤ:5:5:ةؤ5ؤشؤوؤ5ر5صٍ”“5ْ“١(“١_“ب“#"#إئآ_ظ_ظآ٠لآ"بب>©5ج>. 1 حح"ححآحآححح سح حس ي سس ۳
صفحه 92:
عوامل موتر در ارتباطات با دیگران
ESE YEL Cree ۱
” كوش دادن مؤثر ؛
“ خودكشايي و بازخور (ينجرة جوهرىئ) ؛.
”. حالتهاى شخصيت ؛
صفحه 93:
رحديت ۱۳۱
(فصای حمایتگ 3 و عبت نکر ی)
+ نسانها به طور معمول در ارتباط با دیگران در چهار وضعیت قرار دارند
” خود را خوب ميدانند و ديكران را بد (خود بزركبين) ؛
” خود راابد مهدائند و ديكران را خوب (خود كميين) ؛
" نه خود را خوب ميدانند و نه دیگران را (پوچگرا) ؛
2
"" ح"حاح"ح"حآحاحآححاح"ححآححاححآحح"ح ححح"حح" سس سح سس سس
صفحه 94:
تنها در وضعیت آخر است که فضاي حمایتگرانه
.و مثبت براي برقراري ارتباط اثربخش پدید ميآید
صفحه 95:
صفحه 96:
تفاوتهای شنیدن و كوش دادن
شنیدن اک
فيزيكى ذهنى
(Perception) 4!) " (Sensation) oss! §
۴ غیرارادی ۴ ارادی
صفحه 97:
أنواع 3 دادن
: كوش دادن سرسرى ٠
فكر كردن به جيزي ديكر و شنيدن حرفهاي كويئده
لم
: كوش داذن عادي يا منفعل
ل
تكرار يك رفتار و الكوي ثابت
Prien rer
عم کل پر بررباتت پوت یو 2
: گوش دادن مؤثر یا فعال "
و ره بر ار برك منطرر ر تار بل حرو مرق
Syn ee بج دن بار
درك تمایلات » افکار و انديشههاي گوینده *
گوش دادن همراه یا همدلي:
و
See er Teper ia
همسو کردن دتياي درون با دنياي گوینده 6
*_گذشتن از خولستهها و تمایلات فردي و دروني
صفحه 98:
راهنمهای عملی برای کوش دادن موتر
سکوت . تمرکز و توجه
سکوت کرده و فکر و ذهن خود را متمرکز و متوجه سخنان گوینده نمایید
. و سعي کنید علاوه بر حضور فيزيكي » حضور رولني نیز داشته باشید
- تلاش و انرزى
Ter ا اا ااا ا ل
: ارتباط با زیردستان است و نیاز به تلاش و همت اضافي دارد
ADE) sel sal
هنگام گوش دادن از هر نوع گفتار و رفتاري
كه از آن بيتوجهي استنباط شود دوري كنيد .
رس حلم
« فبشر عباد ا لین ستمعون! فولخ یتبعونلحسنه»
RS PES Tee COE SELES See ee Tene Ey
A
3
صفحه 99:
" همراهي و هم نوایی
حوصله » صبر و شکیبایی
؛ همدلي و هم فکریی
۳ با سره تناس
صفحه 100:
خودگشایی و بازخور (ینجرة جو هاری)
صفحه 101:
بسط و توسعه شخصیت
7
:داده و به ارتباطات آثریخش با دیگران بپردازند
cae ©
بازخور "
صفحه 102:
: ویر گیهای خودگثنايي
۲ موجب شناخت بهتر خود ميشود؛
را
,ار
٠ نكريش مثبتبرا در خود و ديكران به وجود ميأوريد؛
_س_«س«س٠“»ح]]وُظ.نّ»ئؤ»ؤ7ؤ:5:5:ةؤ5ؤشؤوؤ5ر5صٍ”“5ْ“١(“١_“ب“#"#إئآ_ظ_ظآ٠لآ"بب>©5ج>. 1 حح"ححآحآححح سح حس ي سس ۳
صفحه 103:
راهتمایهایی بت 5 دکشوادکی موتر
باید دو طرفه باشد؛
ل ا 3
ا مقابل باشد؛
7 یه موضوع مورد بحث مربوط باشد ؛
صفحه 104:
ويرّگیهاي باز,خور
" . ارزش اطلاعتي دارد؛
or Te ۳
”.به تقويت برخي رفتارها و تضعيف برخي ديكر ميانجامد؛
۲ عامل نفوذ و اگذاري بر دیگران است؛
صفحه 105:
راهنمایی هایی برای بازخور موتر
بای بموق باشد؛
با عبارات مثیت و همراه با ایجاد احساس امنیت باشد؛
Ree eee |
1 ere vn
9
صفحه 106:
” Se
حالتهاي شتخصیت
شخصيت هر فرد مجموعداي از الكوهاي
Heeger Ta ETY,
.به صورت عادت درآمده است
صفحه 107:
Gp ee
برچ :
مخرب :
صفحه 108:
صفحه 109:
Ape ys
0 ا erie Ones)
ارتباطات باز
ارتباطات بسته ۳
۳
صفحه 110:
ارتباطات باز
eee nes) 32013200
” من كودكي با من كودكي
۳ من بزرگساليبا من بزرگسالي
” من والديني با من والديني
” من والديني.يا من كودكي
صفحه 111:
ار تباطات باز تاسودمند
بايد توجه داشت كه برخي از ارتباطات باز سودمند نيستند؛
:براي مثال
من والديني عیبجو با من والايني عیبجو
ب لا
صفحه 112:
ارتباطات باز سودمند
: براي ارتباطات باز سودمند باید در حالتهاي زیر قرار گرفت
7 من كودكي شاد با من كودكي شاد ؛
" من بزرگسالي با من بزرگسالي ؟
7 من والديني ارشادي با من والديني ارشادی ؛
7 من والديني ارشادي با من كودكي شاد ؛
صفحه 113:
ارتباطات بسته
7
:نامناسب است و یا غیرتقبل انتظار؛ براي مثال
ES a Pe SE Te ی
۱ rwe SE eM ere Toe
صفحه 114:
)5 الاک نی
رل ۱
Bede eae ey) eek UE Ieee. reenr
ارتباطات شخصسی از یف حالت از خود کنش نان دادم و عصل
رل ار
“dS
SNM aE eee
eee Sh ee eter wee