سایرتحقیق و پژوهش

جزوه روش تحقیق

صفحه 1:

صفحه 2:
تعر يف تحقیق تحقيق يعنى به كنه مطلب رسيدن و واقع جيزى را به دست آوردن. عملی منظم و دقیق برای دست بازیدن‌به حقلیق» رسیدنبه دانشی نو و ارتباط آن با کل زندگی. هدف اصلی تحقیق حل یک مساله» پاسخگویی به یک سوال با دستیابیبه تاثیر و تاثرات» روابط علت و معلولی با همبستگی بین دو يا چند مفهوم یا عامل متغیر است. چگونه می‌توان به کنه مطالب دست يافت و به حقایق امور رسید؟ |. از راه تحریه ۲ با کمک صاحب نظران ۳ از طریق منطق ۴. به روش علمی

صفحه 3:
هر به . انسان‌مبه کمک تجیبه قادراست بسیاری از مشکلات خود را حل کند. قسمت اعظم شناختی که از نسلیبه نسل دیگر انتقال یافته است حاصل تجربه می‌باشد. چنانچه انسان توانلیی استفاده از تجربه‌های خود و ديكران را نداشت» پیشرفت امروزی او غبرممکن بود. توانلیی یادگیری از طریق تجربه یکی از ویژگی های عمده رفتار هوشمندانه بشر است. تجوبه از یک نقص کلی و عمده جه نام محدودیت بر خوردار است.

صفحه 4:
صاحب نظران " کاهی مسایلی وجود دارد که انسان از طریق تجربه قادر به پاسخگوییبه آنها نیست. در چنین شرایطی دست نیاز به طرف کسانی که صاحب نظران لقب گرفته‌اند دراز می‌کند. اتکایبه نظرات خبرگان و صاحبنظران در قرون وسطی زمانی که نظر دانشمندلنی نظیر افلاطون» ارسطو و اربابان کلیسا بر هرچیزی حتی مشاهده‌های مستقیم ارجحیت يافته بود به كار پرده می شد. “معايب #افراد صاحب نظر ممکن است مرتکب اشتباه شوند. ؟ نظرهای آنها ممکن است براساس عقلید شخصی باشد و لزوما وآقعیت‌ها بیان نشود. ؟همواره تعداد صاحبنظران در مسایل,نو وجدید محدود و دانش آنها نسبت به آینده کامل نیست.

صفحه 5:
علم قولعد و قوانینی است که فکر را هدلیت و ازخطا مصون می دارد. " علم حقیقت است زیرا تفاوت بین حقیقت و خطا را نشان می دهد. " مطالعه و علم قوانین استدلالی است. چگونگی استدلال های فکری را بررسی و بیان می‌کند. " از قواعد عقلانی درحل مسایل صحبت می‌کند. انواع استدلال الف ) استدلال قیاسی ب ) استدلال استقرایی

صفحه 6:
استدلال قباسی "در لین نوع استدلال فکر از طییق معلومات کلیء مجهولات جزیی تری را کشف‌سی کندسیا از طییق انطباق معلومات کلی و قوانین علمی‌با مصادیق و جزییات متعلقبه ّن.به کشف مجهول حی پردازد. در ولقع استدلال قیاسی یک رابطه منطقی بین کبری» صغري و نتیجه برقرارمی‌کند. #کبری عبارتست از فرض مسلمی که قبلا برلساس حقایق ماورالطبیعه و یا عقابد جزمی شناخته شده است و واقعیتی را نشان می‌دهد. ؟صغری بیانگر رابطه کوچکتری است که حالت خاصی از کبری است. *نتیجه حکمی است که ار مقایسه رابطه بین کبری و صغری در باره موضوع و پدیده مورد نظر داده می شود و غیر قابل اجتناب می نماید. "مثال: © همه انسان‌ها فلنی هستند (کبری)» سقراطیک انسان است (صغری)» سقراط یک انسان است پس سقراط فانی است (نتیجه). *همه بستانداران دستگاه تنفس دایند» همه خر گوش ها پستاندارند» درنتبجه همه خر کوش ها دستگاه تنفس دارند.

صفحه 7:
محدودیت های استدلال قباسی هیچگاه نمی‌تواند از محدوده مقدمه تجاوز نماید. بنابرلین برای دست یابی به يك نتيجه درست بايد مقدمه را صحيح تدوين كرد. “لين روشبه محقق كمك مىكند فقطببا استفاده از نظريه هاى موجود پدیده هایی را که به وقوع می‌پیوندند پیش‌بینی کند. استد لال استقر ‎ol‏ ‏* استدلالی است که فهن از معلومات و امور جنیی و برقراری ارتباط بین آنها سبه قولنين و اصول کلی.می رسد و حکم کلی و در ولقق قانون علمی را لستنتاج می ‎ae‏ نوع استدلال بر لین فرض استوار است که آنچه در نمینه صدق می‌کند در مورد تمام اعضای جامعه صادق لست. محقق ابتدا به مشاهده می‌بردازد و سپس ‏اطلاعات جمع آوری شده را دسته‌بندی می‌کند و نتلیچبا مشاهده نمونه و تعمیم به کل حاصل می‌شود. مثال: آهن»حس روی و ... درلفر گرصا منبسط می‌شهند لذا می‌توان نتیجه گرفت کلیه فلزات با افزایش دما منبسط می شوند. "هر خرگوش‌تلبه حال مشاهده شده» دستگاه تنفس داشته است؛ بنابراین تمام خرگوشها دسگاه تنفس دارند. ‎ae‏ اه و هخا مه ‎ane‏ اه ور اه و وید دقع کر هی تا

صفحه 8:
3 2 دانشمندانبه لین نتبجه رسبده‌اند که بلید مهم‌ترین جنبه‌های دو روش قیاسی و استقرایی را ترکیب کنند و در نتیجه روش جدیدی به نام روش علمی ابداع و معرفی شده است. به کلیه وسایل و مراحل جمع آوری سیستماتیک اطلاعات و نحوه تجزیه و تحلیل منطقی آنها برای نیلب‌یک هدف معین روش علمی تحقیق می گویند. به طور کلی روش علمیبه ف رآیندی اطلاق می‌شودکه ازطییق آن پژوهشکر ابتدلبه صورت استقرابیبا استناده از مشاهدات خود فرضیه با فرضیبه‌هلیی را صورت‌بندی می‌کند و سپس‌با عنليت به اصول استدلال قباسی جه بررسی وکاربرد منطقی فرضیه می‌پردازد و درنتیجه‌با آزمون و تایید فرضیه تدیین شده رابطه بین متغیرها را پیش‌بینی و تبیین حی کند. روش علصی عبارت است از شرح اصول اساسی که در هو کار تحقیفیبه اجرا گذاشته می شوند. روش های تحقیق صورت های خاصی از روش علمی هستند

صفحه 9:
vb ws tte مراحل روش علمی احساس مشكل يا مساله. تعیین و تعريف مشكل يا مساله. ‎٠‏ بيشتهاد راه حلءيا راه هل هلیی برای مشکل‌یا مساله ‏(صورتبندى فرضيه). ‏. استدلال به شيوه قياسى درباره نتليج راه حل هاى ‏پیشنهاد شده. ‏. آزمون فرضیه. ‏نتیجه گیری.

صفحه 10:
‎o‏ 0 عه هه مه ویژ گیهای روش علمی تحقیق ‏|.قابلیت اثبات : روش علمی بر پلیه یافته های قلبل اثبات و مهمتر از آن قابل تجوبه پایه گذاری شده است» بعنی هرکس همان تجوبه را آزمون نملید» به همان نتایج خواهد رسید. ‏۳.قابلیت تعمیم‌پذیری : تحقیقبه نحوی انجام هی شود که حاصل کار را بتوان به جامعه آماری که از آن نمونه گیری انحام شده تعمیم داد. ‏۳.نیازمند تلاش مضاعف است: رسیدنبه حقلیق از طویق روش علمی مستلزم کوششی سخت دقیق و منطقی است. ‏۴.نیازمند زمان است: تحقیق علمی نیاز به زمان کافی دارد. ‎gis nile.‏ ارلیه حی کند (اندیشه‌های‌نو): از ویژگی‌های بسیار اساسی تحقیق علمی بیان حقیقتی است که تاکنون آشکار نشده وبا ارلیه دانشی نو می‌باشد. در تحقیق بلید اندیشه‌های,نو ایجاد شود؛ بلید راه حل مساله‌ای را آشکار ساخت. تحقیق علمی یک تالیف يا صرفاً گرد آوری اطلاعات نمی‌باشد.

صفحه 11:
فرایند تحقیق علمی و استدلال قیاسی و استقرایی j F 4 %

صفحه 12:
انواع تحقبقات علمی تحقیقات بر اساس هدف به سه دسته تقسیم می شوند: تحقیق بنیادی (نتیجه گرا) * تحقیقات کار بردی(تصمیم گرا) ** تحقیقات توسعه ای (بنیادی-کاربردی) تحقیق بنیادی (نتبجه گرا) *** هدف تحقیق بنیادی افزایش علم در زمینه مورد پژوهش است. اساس تحقیق بنیادی را کشف حقیقت شناخت پدیده ها و ارایه دانش نو تشکیل می‌دهد. تحقیقی است که به تولیدعلم و کسترش مرزهای دانش عمومی بشر و کشف قولنین علمی می انجامد. مثال: نییتن افتادن سیب را از درخت می‌بیند و سپس‌با تحقیق؛ نیروی جافبه زمین را کشف می کند. ادبسون الکتربسته را کشف کرده ولی دیگران آّن را در ابزارهای مختلف به کاربرد برده اند. وات حرکت در کتری را در لثر جوشیدن لب مشاهده می‌نملید و ماشین بخار را ابداع می کند. انيشتن تثورى نسبيت را مطرح و انٌی هسته ای را کشف کرده ی نیروگاه هسته ای را با کاربرد ّن دیگران ساخته اند. لین اختراعات و اکتشافات از نوع تحقیق بنیادی بوده که ابتدا دیدگاه ها و نظریه هایی را ابراز نموده اند و بعدها به صورت کار بردی در آمده اند.

صفحه 13:
تحقبقات کار بر دی(تصمیم گرا) هدف تحقبق کاربردی» سودمندی عملی است. 7" تحقیقی است که نظریه های علمی ابراز شده را به ابزارهای قلبل استفاده بشر تبدیل ی کند. مثل تئورى نسبيت انيشتن و کاربرد انرژی هسته ای در نبروگاه های هسته ای با بمب اتمی. حدر لذن زوع لبقا محكق #ز لكر كن أ كم وي اننا ار ری اسان ها هزات اجه تما و مشكلي را جل مثا لالت ع عل * با تورم در جامعه جكونه برخورد كنيم؟ * مشكل آموزش يكانهاى ارتش را جكونه حل كنيم؟ * با مشكل غيبت و فرار سربازان جكونه برخورد كنيم؟ * چرا بعضی از فرماندهان موفق نستند؟ در لین نوع تحقیق» محقق در لین اندیشه لست که مساله و مشکلی که وجود دارد رلبه کمک نظییه های علمی ابراز شده حل نملید و نتلیج تحقیق برای حل مشکل سریعا به کار گرفته شود.

صفحه 14:
تحقیقات توسعه ای با بنیادی-کاربردی لين نوع تحقيقات كه در ولقع تركيبى از دو نوع تحقيق بيش گفته حى باشد وبه كن تحقيق عملى هم كفته مى شودء همجون تحقيقات كاربردى به منظور به كاربردن نتايج تحقيقات بنيادى و كاربردى نمودن نظیبه های علمی ابراز شده برای رفع مشکلی از زندگی بشر اجراسی شوند.تفاوت آنهلبا تحقیقات کاربردی در لین لست که معمولاً در فرایند لین نوع تحقیق علاوه بر کاربردی نمودن تئوریهاء تولید علم و ارلیه حاب حي نیز سورت هیر گیرد تا مبنای تحقیقات کار بردی دیگر قرا ۳ و کاربردی جگونه شکل مي هر دو نوع تحقیق می‌تولنند از تجارب فردی با از ديد ماهياى ل نشأت بگیرند. مثال: افتادن سیب از درخت برای نبهتن تجربه‌ای بوده است که تحقیق بنیادی را شکل داده وبا کشف لیزر و القاء الکتریکی از نوع تحقیق بنیادی و نشأت گرفته از دیدگاههای نظری و فرضیه هایی بوده که بعدها به صورت کاربردی در آمده استه

صفحه 15:
ساختار مقالات علمی مقالات علمیبه طور کلی-به دو دسته مقالات پژوهشی (بنیادی یا کاربردی) و مطالعلتی - ترویجی (مروری» تدوینی» ترجمه ای‌یا تحلیلی) تقسیم می شوند. سیک مقلله علمی- پژوهشی,با حدود ۰۰۰هتا ۱۰۰۰۰ کلمه شلمل بخش های اصلی به شرح زیر می باشد: ۱- مشخصات مقاله ۲- چکیده مقاله ۳- کلید واژه ها ۴- مقدمه ۵- متن مقاله شامل ادبیات؛ مبانی نظری و روش اجرای تحقيق ۶- جمع بندی و نتیجه گیری dd bo ‏فهرست منابع و‎ -Y ۸- ضمایم

صفحه 16:
موّلفه‌های ضروری یک مقاله علمی- پژوهشی «ساختار مقاله» ‎(Article)‏

صفحه 17:
207 sa ‏مشخصات مقاله‎ -۱ ‏الف- میضوع یا عنوان مقاله‎ ‏+عنوان مقاله بايد رساء مختصر و معرف مقصود محقق باشد.‎ ‏“موضوع بليد طورى انتخاب شود كه تحقيق در باره كن و تبيين آن در‎ ‏حد توانليى و متناسبببا دلنشء تخصص و عاثقه محقق باشد. بزركترين‎ ‏اشکال در اجرای تحقیق هنگلمی پیش‌سی آیدکه موضوع خیال پردازانه‎ ‏باشد.‎ ‏انتخاب موضوع تحقیق لازم استسبه امکان دستر سیبه منلبع علمی»‎ 0° ‏جامعه مهرد تحقیق, امکان نمینه گبری» امکانات مالی» تجهیزات و زمان‎ ‏مورد نیاز توجه شود.‎ ‏ب- نام نويسنده يا نويسندكان.‎ ‏ب- زمان و مكان تهيه مقاله.‎ ‏ت- نام دانشكاه يا موسسه مربوطه.‎ ‏ث- عنوان و رتبه نویسندگان.‎ ‏ج- آدرس پستی, الکترونیکی و نمابر نوسنده عهده دار مکاتبات و‎ ‏اقدامات مربوط به مقاله.‎

صفحه 18:
Abstract-) o.S> —Y (Summary ‏به طور موجز و مختصر کم تر از یک صفحه یا حداکثر‎ ‏در ۰ قا ۰ کلمه شامل اشاراتی در باره:‎ ‏لا مساله و مشکل مورد تحقیق‎ ‏لا هدف با اهداف تحقبق‎ ‏سوالات يا فرضیات تحقیق‎ ‏روش تحقیق و تجزیه و تحلیل داده ها‎ ‏نتايج حاصل از تحقیق‎ Boo

صفحه 19:
و 0 2 واژگان مهم و اساسی تحقیق که دفعات تکرار و ‎pil‏ آنها بر تحقیق فراوان می‌باشد. معمولاً در زمره متغیرهای تحقیق می باشند. لین واژگان بلیسبه گینه ای انتخاب شهند که در صورت درج مقلله در بلنک های اطلاعاتی الکترونیکی» با وارد کردن هریک از این واژگان» دسترسی به مقاله امکان پذیر شود.

صفحه 20:
۴ مقدمه (11211:0011110112) مدخلی است مفهومی وتبیینی حد اکثر دربیک صفحه که به منظور روشن شدن موارد زیر نوشته می شود: "* تحقیق را معرفی و بر اهمیت آن تاکید می کند. * خواننده را با موضوع و ابعاد مختلف آن آشنا می نماید. ** اشاره ای به پیشینه موضوع تحقیق و مبانی نظری آن دارد. ** قلمرو جغرافبایی با موضوعی تحقیق را معرفی می کند. * انگیزه محقق را شفاف می سازد. ** در مقدمه مقلله» علاوه بر موارد بالاسبه منظور رعلیت اختصار؛ معمولاً ساله تحقیق» ضرورت انجام تحقیق» اهداف» سوالات‌یا فرضیات» نوع و روش تحقیق مورد اشاره قرار می کیرند و به طور جداکانه آورده نمی شوند.

صفحه 21:
الف - بيشينه با سوابق تحقیق اشارهبه کتب پایان‌نام‌هاء مقالات و تحقیقلنی کمبه طور مستقیم با موضوع مورد بررسی در مقلله مرتبط بوده و در فر آیند تحقیق‌حی توان از آنها بهره گرفت با به آنها استناد کرد. ب- بیان مساله تا مشعل و ساله اویکه ‎ohio flee‏ و دهدن 0 می باشد به خوبی و به طور واضح و آشکار بیان شود. ل مضرات» زبان ها و مشکلاتی که این مساله به دنبال خواهد داشت گفته شود؟ از کاربرد واژکان مبهم و دوپهلو و ارزشی خود داری شود و اصطلاحات تخصصی و مفاهیم اختصاصی تعریف شوند. [- محقق مساله را بايد از زاویه دید دیگران ببیند و تعریف کند. ( در بیان مسالهنباید داوری و اظهار نظر شخصى و يبشنهاد يا راه حل ارایه شود. پ- ضرورت و اهمیت انجام تحقیق (" چه مشکلی وجود دارد و چه آهمیتی دارد كه بايد حل شود؟ ( با برطرف شدن این مشکل چه نفعی حاصل مى شود؟ [" اهمیت رفع مشکل از منظر محقق و نهادهای کاربر و سازمان مربوط چیست؟

صفحه 22:
ت- سوالات تحقیق و طرح پرسش آغازین ‎٩۱ 9 ٩ ۱‏ 3۱ لت که محقق سعى کند طرح تحقيق خود را با لد آنا 6 395 33 33 وه ممکن باسخ کوی آنچه که او در طلب ‏دانستن آشکار کردن و بهتر تهنیدن تن است» آغاز کند. پرسنی آغازین بايد كاملاً روشن» دقنق» واضح و کوتاه باشدسبه طوری که همه از ن‌میک برداشت واحد و ‎tt”‏ توكنيى واراى مفروضات متحددوو لدان ار اند یک دشن ‎ge CALI‏ بليد مناسبمبه جاء منطبق بر مساله تحقيق» ولك بينلنه و عمل شدنى باشد. پژوهشگر بلید از هرکونه پیش داوری و تابر گذاری سوابق ذهنی خود در طرح پرسش آغازین جلوگیری کند. پرسش آغازین و وت كردن نيست بلكه فهميدن ‎Goer 0‏ 17 تحت عنوان سوال اصلى تحقيق مطرح مى ‎٩ ۱۳ CO‏ 15 ۰۱ اتشرى ممكن لست سوالات ديكرى هم متناسب ‎guae wala)‏ به لطر دس | أذ ملف موضوع و مساله تحقيق با جزيبات بیشتری مطرح نملید که در فرایند تحقیق‌عی بایست‌به آنها پاسخ داده شود و در حقيقت مجموعه ابن سوالات مبنای پژوهش قرار می گیرند.

صفحه 23:
نمونه هایی اشتباه برای پرسش آغازین * دک رکونی ها در آمایش فضای شهری چه بازتابی در زندگی ساکنان دارد؟ بد. 7 ساختار سازمانی چه تاثیری در آمادگی رزمی نیروهای مسلح دارد؟ بد. 7 آیا میان کارایی مدیران واحدهای تولیدی بخش خصوصی و مدیران بخش دولتی تفاوت معناداری وجود دارد؟ بد. آیا نظام مالیاتی در کشور ما از لحاط اجتماعی عادلانه است؟ بد. هدفهای زندگی در جامعه کدامند؟ بد. * آیا کارخانه داران کار گران را استثمار می کنند؟ بد. "در ۲۰ سال آینده سیستم آموزشی دستخوش جه تغییراتی خواهد شد؟ بد. 7 توجه بیشتر والدین به کودک موجب موفقیت او در تحصیل می شود.نسبتاً خوب. ""عوامل موثر در مهاجرت روستاییان ‎a‏ الف كدامند؟ نسبتاً خوب. هدف اصلی و دیگر ود هن ‎Shoat)‏ واسطه‌یا فرعی) که توجمبه موضوع و مساله تحقیق, پژوهشگرسبه دنبال رسیدنبه 1 به صورتی واضح» شفاف و بدون ابهام با وافع نگری بیان می شوند.

صفحه 24:
۵- متن مقاله متن مقالات معمولاً شامل موارد زیر می شود: **ادبيات و مبانى نظرى تحقيق **“جارجوب نظرى و الكوى مفهومى تحقيق **روش تحقيق (فرضيات» پرسشنامهء جامعه آماری» نمونه گیری و بخش عملیاتی تحقیق) *اطلاعات کرد آوری شده (داده های تحقیق) *#طبقه بندی و تجزبه و تحلیل و تسیر داده های

صفحه 25:
ادبیات و مبانی نظری تحقیق ادبیات هر کار پژوهشی عبارت است از مجموعه تئوری‌هاء دیدگاه هاء تعاریف و اطلاعات علمی موثقی که محققبا مطالعه متون و منلبع علمی معتبر» بررسی اسناد و مدارک رسمی و تاریخی و از تحقیقات علمی انجام شده قبلی استخراج و تدیین می کند وبه عنوان مبلنی نظری و پیشینه علمی برای تبیین و تعییف علمی و عملیاتی متغیرهای پژوهش و ساختن چارچوب مفهومی» تدیین سوالات» ساخت فرضیه هاء طراحی مدل مفهیمی تحقیق و در نهلیت در فرایند تحقیق و آزمون فرضیه ها و در تجنزیه و تحلیل داده ها و نتبجه گیری تحقیق خوده مورد استفاده» استناد و ارجاع قرار می دهد. هدف اصلی محقق از مطالعه و بررسی منلبع علمی و تحقیق های انجام شده قبلی مرتبط با موضوع تحقیق»به طور کلی دستیابیبهیک چارچوب نظری مناسب» طراحی و تدیین فرضیه های صحیح و ساختسیک الگوی منهیمی کلمل و جامع برای فرایند اجرای تحقیق خودعی باشد. لین فعالیت در عمل قبل ازستبیین فرضیه ها اجرا می شود ولی در تهیه گزارش تحقیق بعد از فرضیه ها نوشته می شود.

صفحه 26:
(Method of research) 56 419, —-< روش تحقیق» روش علصی است که محقق برای اجرای تحقيقبا توجمبه موضوع تحقيق» مساله ای که‌عی بایست ‎ol oly‏ راه حل ارلیه شود و جه منظور بافتن پاسخ سوالات» تحقق اهداف و آزمون فرضبات خود از بین روشهای تحقیق شناخته شده انتخاب‌عی کند ویلبه صورت ترکیبی از آنها استفاده می کند. روش تحقیق «مجموعه‌ای از فنون و مهارت هلیی است که از طییق آنها حی توان پدیده‌ها و موضوعات را درحوزه های مختلف علوم» پژوهش کرد».

صفحه 27:
5 ِ انواع روش هاى تحقيق بر اساس ماهیت و روش, تحقیقات به بنج كروه تقسيم مى شوند. ۱- تحقیقات تاریخی: کبا استفاده از اسناد و مدارک معتبر تاریخی انجام می شوند. ۲- تحقیقات توصیفی: برای تعیین چگونگی و چرایی موضوع و مساله تحقیق وارتباط بین متغیرها (تحقیقات تیصیفی محض و توصیفی- تحلیلی). ۳- تحقیقات همبستگی یا همخولنی: برای کشف رابطه همبستگی بین متغیرها استکشبه صورت مثبت و منفی-با طیف و دامنه متغیری بین از ۱+ تا ۱- نوسان دارد و ضریب همبستگی گفته می شود. ۴- تحقیقات علّی-یلپس رویدادی: برای کشف علت‌ها است و پس از وقوع رخدادها انجام می شوند. ۵- تحقیقات تجربی (آزمایشی) که برای درک روابط علت و معلولی بين متغیرها اجرا می شوند.

صفحه 28:
۳ ام ِ روش های اجرای تحقیقات توصیفی تحقیقات توصیفی معمولا به سه روش کلی اجرا می شوند : "تحقیق توصیفی زمینه یابسیا پهنانگر که پیمایشی هم گفته‌می شود و بیشتر به مطالعه ویژگی ها و صفات افراد جامعه آماری مثل سن» جنس وزن» در آمد و ... می پردازد مثل سرشماری ها یا نظر خواهی و پیمایش نگرشهاء * تحقیق توصیفی موردی يا ژرفانگر که به مطالعه و کاوش عمیق در یک مورد سیلیک واحد از جامعه آماری و تجزیه و تحلیل علت‌یا علل واکنشها و توصیف ویژگهای آن از جهات مختلف می پردازد. 7 تحقیق توصیفی تحلیل محتوا که اغلب‌به منظور توصیف عینی و کیفی محتوای مفاهیم متن های مکتوب» شناهی و تصویری در باره موضوعی خاص مثل کتب؛ مقالات؛ روزنلمه هاء فیلم ها و سخنرانی هاء تصاویر ماهواره ای» نقشه ها و فرم ها به صورت نظام مند اجرا مى شود.

صفحه 29:
۲ ۱ ee ae ea ae methodology منظور از روش اجرای تحقیقء فعالیت هلیی است که محقق برای جمع آوری اطلاعات انجام می دهد و شامل موارد زیر است: ۱- تعریف صوری و عملیاتی متغیرهاء ۳- ساخت چارچوب نظری و الکوی مفهومی تحقیق ۳- تعیین و ساخت ابزار جمع آوری اطلاعات. ۴- تعیین جامعه مورد تحقیق (جامعه آماری). ۵- تعبین حجم نمونه و چگونگی نمونه گیری. ۶- انتخاب طرح تحقیق( طرح تحقیق» در حقیقت روشی است که گروه های آزملیش» کنترل» مورد مطالعه و مقایسه‌سبه کمک گن تعیین و تنظیم می گردند و بیشتر در مورد روش های تحقیق آزمایشی و علی مقایسه ای مطرح می شود). ۷- روش ها و ابزار کرد آوری اطلاعات (داده های تحقیق). ۸- شیوه های تجزیه و تحلیل داده ها و تدوین بافته های تحقیق.

صفحه 30:
چگونه کار تحقیق را شروع کنیم استفاده از روش علمی گاستون باشلارد فیلسوف فرانسوی روش علمی را این چنین خلاصه کرده است: واقعیت علمی از راه غلبه, ساختن و مقایسه به دست می آید: غلبه بر پیش داوری هاء ساختن از راه تعقل. مقايسه با واقعيات. انديشمندان لين حوزه روش علمى را همجون فرايندى درسه برده ©6016 (با معناى نمايشنلمه اى لكن) كه ترقيب آنها بليد مراعات شود شرح داده و آن را سلسله مراتب پرده های معرفت شناختی نامیده اند. این سه پرده عبارتند از: نیت 7 ساختن ~ مقایسه کردن (با تجربه). ریمون کیوی و لوک وان کامپنهود سه پرده روش علمی را در علوم اجتماعی» در یک الگو به صورت هفت مرحله که باید پشت سر هم پیموده شوند نشان داده اند.

صفحه 31:
مراحل هفتگانه روش علمی

صفحه 32:
bey ‏توق م‎ ges . ‏طرح نظری تحقیق(تلوری).‎ ‏منظور ازطرح نظری» نگرش یا دیدگاهی است که برای بررسی موضوع تحقیق.‎ ‏پذیرفته می شود. آماده کردن طرح نظری» کاری است که به تدریج صورت می گیرد.‎ ‏محقق از میان دیدگاه های موجود» یکی را که از همه‌با موضوع تحقیق او بیشتر‎ ‏مناسبت دارد» اب می نماید و با خود نگرشی را کاملا به صورت نو ارائه می دهد.‎ ‏طرح نظری (تلوری)می تولندجه عنوان فرایند توضیح و پیش بینی پدیده های‎ ‏اجتماعی از طريق ايجاد ارتباط بين بديده مورد نظر محقق (مثلاً شورش) با سایر‎ ‏بديده هاى تاثير گذار (مثلاً تراکم جمعیت) تعریف شود.‎ ‏اغلب نظریه ها به صورت رابطه علت و معلولی بیان می شوند. مثلاً در تحقیق در باره‎ ‏علل شورش» این نظریه مطرح است که: «تراکم جمعیت موجب شورش می شود» و با در‎ ‏مورد علت بزه کاری نوجوانان لین چنین اظهار نظر شده است‌که: برهم زدن زندگی‎ ‏زناشویی بزه کاری نوجوانان را به دنبال دارد» و یا اين نظریه در باره تورم مطرح است‎ ‏که: «تورم معلول افزایش حجم پول در گردش است».‎ ‏سوالی که وجود دارد این است که آیا اول باید نظریه ها و مدل ها را بسازيم و سپس‎ ‏سبه دنبای تحقیق تجربی و ععلی وارد شویم لیا لین که بعد از تحقیق تجربی باید به ارایه‎ نظییه ببردازیم!به اسلاید شماره ۱۱ فرایند تحقیق علصی و استدلال قباسی و استقرایی مراجعه شود.

صفحه 33:
مطالعات اکتشافی در مطالعات اکتشلفی» محقق روش تحقیق» وسایل جمع آوری اطلاعات و یافته هاي مهم را مورد توجه فرارهی دهد و زمینه را برای طرح نظری خود آماده می سازده بدین معنی که فهرستی از دیدگاههای پذیرفته شده تهبه عی کند» همبستگی و تضادهلیی که میانشان وجود دارد را تشخیص می دهد و چارچوب هایی نظری را که هر یک از دید گاهها مرجع قرار داده اند» معلوم می کند. جه عبارت دیگر مطالعات مقدملتی, به منظور آشنلیی محقق با تحقیقلتی است که قبلا در زمینه موضوع انجام شده است و محقق با استقاده از مطالعاتش خواهد توانست جشم اندازی را که تصور می کند برای موضوع تحقیقش مناسب قر است» تعیین کند و یک طرح نظری(تئوری) مناسب با موضوع تحقیق خود ارائه دهد.

صفحه 34:
اول تئوری بعد تحقيق بعضی معتقدند اول بلید نظییه (تئوری) ارلثه شود و سپس تحقیق تجربی انجام شود و شامل مراحل زیر است: الف) ساختن یک تئوری به طور مشخص (چارچوب نظری تحقیق). ب) انتخاب یک فرضیه از میان فرضیه های تلوری. پ) تهیه طرح تحقیق برای آزمون فرضیه. ت) لگر فرضیهبه وسیله اطلاعات تجوبی رد شود تغیبرلتی در تلوری يا طرح تحقیق باید انجام شود. ث) اكر فرضيه رد نشود» محقق فرضیه های دیگری را برای آزمایش انتخاب می کند.

صفحه 35:
5-0 اول تحقیق بعد تئوری بعضی از داشنمندان اعتقاد دارند که تئوری روی اطلاعات جمع آوری شده جناحی شود و متغیرها و فرضیه هلیی کمبه کار گرفته‌می شوند آنهلیی هستند که از اطلاعات جمع آوری شدمبه دست آمده لند بعنیبه جای لین که از سطح منهومیبه سطح تجوبی برسیم در لین نگرش؛ عمل از سطح تجربی آغاز و به سطح مفهومی خانمه می یابد و مراحل آن به شرح زیر است: طلف) انتخابسیک پدیده (موضوع تحقیق) و فهرست کردن تمام ویژگی های آن (مفهوم سازی). ب) اندازه گیری ویژگی های این پدیده در وضعیت های مختلف. پ) تجزیه و تحلیل اطلاعاتبه دست آمدمبه منظور لین که آیا تخبیرات منظمی در ویژگی های پدیده تحت بررسی وجود دارد. ت) وقتی که تغبیرات منظم در خصوصیات پدیده ها کشف شدبا فرموله كردن آنء تئوری بنا می شود. 7 بین این دو روش تفاوت ظاهری وجود دارد ولی عملا یکی هستند.

صفحه 36:
مغهوم "ساده‌ترین و مختصر تیین تعویف ویا استنباط ها ازیک شی» حیوان؛ واقعه يا رفتار را مفهوم گویند. ؟راه کوتلهی برای تعییف و توصیف واقعیات است و مقصود از آن ساده کردن امر تفکراست. *مفاهیمی که واقعیت و اشیاء عینی را توصیف می کنند» مثل درخت» پرنده و ... *مفاهیمی که نوعی استنباط از وقایت و رفتار و کردارهای اجتماعی هستند» مثل طرز فکر موقعیت اجتماعی» میل به موفقیت.

صفحه 37:
ساختن منهوم (تعریف عملیاتی) مفهوم عبارت است از درک و استنباط و تعریفی که‌ها ازسیک موضوع» واژه» شئىء واقعه» رابطه» رفتاره عقیده» نظییه» پدیده و ... داریم. مفهوم سازی کاری بیشتر از تعریف ساده یا قرار دادی واژگان فنی یک علم است. برای مفهوم سازی و در ولقع برای تبیین مفهوم‌یک پدیده و تعییف عملیاتی ‎cg‏ در كام اول بليد ابعاد مختلف ّن را مشخص نمود. برای مثال متلشسیا مربع واقعیت هایی دو بعدی مسطح هستند» در حالی که واژه مکعب ما را به واقعیت سه بعدی و از نوع حجمی ارجاع هی دهد. گام بعدی در ساختن یک مفهوم و عملیاتی کردن آن, تعریف شاخص ها با عناصری است‌که به کمک آنها بتوان ابعاد مهوم را اندازه گیری کرد. شاخص ها نشلنه های عینی قلبل شناسایی و قابل اندازه گیری ابعاد مفهوم هستند. مثلاً موی سفید کم پشت؛ دندانهای ربخته و پوست چروکیده» شاخصهای پیری هستند. البته تاریخ تولد شاخص معتبرتری است. برخی مفاهیم ساده و فقطبیک بعد ویک شاخص دایند» منل پیری‌با شاخص زمان (سن)» یلی برخی دیگر پیچیده و دارای ابعاد مختلفی هستند که بلید قبل از تعیین شاخص ها ابعاد آنها رابه مولفه هلیی تجزبه کرد. بنابراین تعداد ابعاد» مولفه ها و شاخص ها بر حسب مفاهیم متغیر است.

صفحه 38:
الکویی برای منهوم سازی (طرح نظری تحقیق) ‎te‏ = ای( 7 موف ۳۷ ‎cr a‏ ‏تافص 706 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 39:
شاخص سازی متغیرها برای ساخت الگوی منهومی یا چار چوب نظری تحقیق

صفحه 40:

صفحه 41:
ساختن جارجوب نظری تحقبق mer sea nai adie ‏اف‎ ؟ابتدا جنبه های گوناگون مساله ای که در پرسش آغازین مطرح شده است را با خواندن متون مختلف و انجام مصاحبه های اکتشلفی در بارهّن مشخص‌حی کنیم. برای لین کار باید نگرش های مختلف در باره مساله تحقبق و نظویه هلیی راکه در باره‌ّن ارلیه شده استنبه طور مفصل مطالعه کرد و همگرلیی ها و واگرلیی هلیی بین آنها را تبیین نمود. اغلب یکی از نظریه های موجود که صریحلیا تلویحلبه یکی از نظامهای نظری» مکلتب‌یا پارادایمهای مطرح وابسته است‌سی تولند به عنوان چارچوب نظری در بسیاری از تحقیقات مورد استفاده قرار بگیرد. *در مرحله دوم بلید محقق مساله تحقیق خود را دربیک چارچوب نظری موجود طرح کند یا چارچوب نظری تازه ای از راه حک و اصلاح یا تر کیب چارچوبهای نظری موجود ابداع کند. انتخاب یک چارچوب نظری با در نظر گرفتن همگرایی های بارز میان پرسنی آغازین» چارچوب های نظری موجود و اطلاعلتی که از مطالعات اکتشلفی فراهم‌می آیند صورت‌حی گیردسبا ساخت چارچوب نظری تحقیق» پرسش آغازین معنای خاص و روشن تری پیداهی کند و چنانچه در ابتدای کار به صورت دقیق فرموله نشده باشد اکنون می توان با دا ی آن را فرمول بندی و بیان کرد. در مرحله سوم» محقق چارچوب نظری تحقیق خود رلبا تعییف مفاهیم اساسی و ساختار مفهومی که قضایلیی را مطرح‌حی کند آشکارحی سازد. لین قضلیا در پاست‌به پرسش آغازین مطرح و در فرایند مدل نظری صورت قطعیبه خودمی گیرند. طرح نظری مساله تحقیق» چه انتخلبی باشد یا ابتکاری باید به روشنی تعریف شود زیرا به عنوان زیرساخت اصلی مدل تحلیلی تحقیق به کار خواهد جه محققین تازه کار توصیه هی شود ترجیحا از یک جارجوب نظری شناخته شده موجود

صفحه 42:
جارچوب نظری با الگوی مفهومی تحقیق در رابطه‌با ارلیه الكوى مفهومى كه در ولقعيى چهار چوب فکری سستماتیک درباره تبیین مسأله مورد تحقیق و راه های حل مساله حی باشد» حی توان گفت که اين چارچوب فکرییا تلوییک را بلیسبه صورتی ساخت که راهنملیی روشن برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات باشد. لذا لین چارجوب بلیسبه صورتیک مدل ارلثه شود و لین مدل رابطه بین سوالات و فرضیه هایی را که به صورت تلوری ارایه می شوند با کار جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات بر قرار سازد. مدل ها معمولا شلمل نشلنه هاء عاثیم و روابطی حی شوند که خصوصیات پدیده های تجوبی را (شلمل اجزاء و ارتباطات تن )سبه طور منطقی از طییق مفاهیم موتبطبا یکدیگر بیان.می کنند. بنابرلین مدل منعکس کننده واقعیت است؛ جنبه های معینی از دنیای واقعی راکه با مسأله تحت بررسی ارتباط دارند مجسجمی سازد؛ روابط عمده را در میان جنبه های مزبور روشن‌عی کند و سرانجام امکان آزملیش تجوبی نظربه ها رلبا توجمبه ماهیت این روابط فراهم می سازد. بعد از آزمایش مدل» درک بهتری از بعضی قسمت های دنبای واقعی حاصل می شود. مدل مفهومى تحقيق نیق دستگاهی لست متشکل از مفاهیم؛ فرضیه ها و شاخص‌ها و رولبط بين آنهاكه كار انتخاب و جمع آورى اطلاعات مورد نياز براى آزمون فرضيه را تسهیل می کند. به منظور آزمون مدلء بليد اطلاعات عينى را جمع آورى و تجزيه و تحليل كرد. براى ساخت مدل و اجرای تحقیق بلید مناهیم» متغيرهاء ابعاد» مولفه هاء شاخص ها و فرضيه ها بر اساس جارجوب نظری تحقیق قبلا مشخص و تعریف شوند.

صفحه 43:
1 الگوی مفهومی تحقیق سوالات و فرضيه هاى تحقيق بايد برخاسته از جارجوب نظرى تحقيق باشند و بين فرضيه ها و برسش اصلى يا آغازين و ساير سوالات تحقيق بايد تناظر صورى و محتوايى به شكل زير وجود داشته باشد كه در واقع همان الكوى مفهومى تحقيق است. ‎Pp‏ سوال اصلى تحقيق يا ماله rane ‏تا‎ ‎an‏ ع حت ‎VAN MN ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 44:
د- فرضیه های تحقیق "7 فرضیه حدث آگاهانه محقق در مورد رابطه بین متغیرهای موضوع تحقیق است. راه حل فرضى براى مساله تحقيق. باسخى موقتببه.يك برسشء قضيه اى موقتى و كملنه اى كه بليد درست يا نادرست بودن آن مورد تحقيق قرار بكيرد. "نیک فرضیه قضیه ای است که رابطه بین دو عبارت را که بر حسب مورد ممکن است مفاهیم یا پدیده ها باشند پیش بینی می کند. 7 پاسخ محقق‌به سوالی که از دوجا چند متفر و رابطه بین آنها تشکیل شده و محققبا آزمون می‌خواهد درست بودنبا نبودن ‎OL‏ را تعبین کند. (فرضیات در جریان مطالعات اکتشلفی و آماده سازی چارچوب نظری تحقیق حک و اصلاح می شوند). *مشاهدميا تجيبه أى نبست كه بر فرضيه ها مبتنى نباشد. هركاه لين فرضيه ها صريح و آكاهلنه ساخته نشوندء تلويحى ويا بدتر از كن ناخودآكاه و مبتنى بر ييش داورى هاى جبهه كيرانه و گمراه کننده ایجادمی شوند و مبنای جمع آوری اطلاعات ناقص و نابه جا قرار مى كير ند كه تحقيق را به بن بست می کشا

صفحه 45:
“© برای پاسخ دادن به پرسش آغازین تحقیق اغلب یک فرضیه کافی نیست. بنابر این برای پوشش جنبه های گوناگون مساله تحقیق» تلفیق چند مفهوم و فرضیه ضرورت بيدا مى كند. اين مجموعه مفاهیم و فرضیه ها که با یکدیگر ارتباط منطقی دارند» مدل تحلیلی تحقیق را تشکیل می دهند. "7*سازمان دادن به یک تحقیق در محور فرضیه هاء بهترين وسيلة هدایت منظم و استوار آن است؛ بدون اين که خلاقیت ذهن مکتشف و کنجکاو که لازمة هر کار فکری است فدا شود. یک کار تحقیقی را چنانجه بر محور یک يا چند فرضیه ساخت نيافته باشد» نمی توان تحقیق واقعی به حساب آورد. "7" محققی که فرضیه را تدوین می کند» درواقع مى كويد:«فكر مى كنم تحقیق را بايد در این مسیر هدایت کرد. این راه مطمئن رین راهی است که به هدف می رسد. فرضیه برای تحقیق نقشه راه موْثری فراهم می کند و وظیفه پرستی آغازین را بر عهده می گیرد». "7 مدل تحلیلی که به انکای فرضیه ها ساخته می شود از راه گزینش داده های مشاهده؛ مناسب برای آزمودن فرضیه ها مورد آزمون قرار می گیرد. يعنى از راه مشاهده و تجربه با مقابله دادن داده هاء فرضيه ها آزمون و تأييد يا رد می شوند.

صفحه 46:
مشخصات یک فرضیه خوب "فرضیه‌با توجه‌جه نوع و روش تحقیق (تاريخى» توصیفی» علی» همبستكىء يا تجیبی) مبیّن وجود و توضیح دهنده نسبت حالات» شرلیط» صفات و ویژگیها (اشیاءبا اشخاص)» علت هاء رولبط» همبستگی هاء تاثیر و تاثرات و موقعیتها و رخدادهلیی است در مورد دییا چند متفیرکه درستییا نادرستی آنها باید مورد تحقیق و آزمون قرار بگیرد. فرضیه بلید قدرت تبیین حقلیق را داشته باشد و واقعيت مسالميا متغير يا رولبط مورد مطالعه را منعکس کند و بتوان بر اساس آن اطلاعات درست و مرتبط با موضوع را گرد آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. فرضیه بلید شفاف» ساده و قلبل فهم باشد و ازسبه کار بردن عبارات مبهم» طولانی و دوپهلو در ساخت آن خودداری شود. *فرضیه بلید قابلیت آزمون داشته باشد» یعنی مفاهیم و متغیرهای مطرح شده درکن قلبل تبدیل-به تعاییف عملیلتی و واجد معرفها و شاخصهایی برای ارزیلبی و اندازه کیری و سنجش باشنستا بتیان آن را مورد آزمون قرار داد.

صفحه 47:
انواع فرضيه فرضيه تحقيق (111) 1 ‎Null or statistical hypothesis (HO) ic 42 3‏ فرضیه ها معمولا رابطه علّی» همبستگی یا تاثیرگذاری و تاثیر پذدیری بين متغیرهای تابع و ستقل موضوع و مساله تحقیق را بیان می کنند. فرضیه ها ممکن است به اشکال مختلفی بیان شوند: ”فرضيه ممكن است تاثير يك متغير مستقل را بر یک متغیر واسته بان کنده مثل این که گفته شود: 1محیط فرهنگی خانه در موفقبت تحصیلی فرزند تأثبر دارد.» ‎HO‏ «محیط فرهنگی خانه در موفقیت تحصیلی فرزند تاثیری ندارد.» فرضیه ممکن است رابطه علت و معلولی بین دو متغیر را بیان کند. مثل اين که بگوییم: 1 جدایی والدین از هم موجب افت تحصیلی فرزند می شود.» ‎HO‏ «جدایی والدین از هم موجب افت تحصیلی فرزند نمی شود.» ""فرضیه ممکن است همبستگی بین دو متفیر را بیان كند. مثل اين كه بكوييم: 1 موفقیت تحصیلی فرزند به میزان توجه والدین بستگی دارد.» ‎HO‏ «موفقیسحصیلی ند بسه میزلنتسوجه وللینسستگوندارد.» “” فرضیه هابه صورت یک جمله خبری روشن ساده و مختصرییان می شوند. "مبتنی بر موضوع و مساله مورد تحقیق می باشند. "پاسخ گوی یکی از سوالات تحقیق هستند. "بهتر است بر اساس نظریه های معتبر موجود ساخته ‏

صفحه 48:
ذ- متغیرهای فرضیه با مساله تحقیق "7 متفیرسبه ویژگییا صفت و عاملی اطلاق‌هی شود که بین اعضای یک ‎ai‏ مشترک بوده یلی مقادیر کمی و ارزش های متناهتی داشته ""مفهیمی که حی تولند از لحاظ مقدار تغیبر کند و دییا چند ارزش يا عدد به آن اختصاص داده می شود. وقتییک مفهوم‌عبین دویا چند ارزش کمییا کیفی (حللت)باشد ‎os‏ نامیده می شود. *“جيزى كه عى تولند از ‎Bled‏ عددی تغییر کند با ارزش های عددی متفاوتی را بیذیرد. *مثال: انسان» حزب یا مذهب هر کدام یک مفهوم هستند. برخی متغیرهای مربوطبه انسان ویژگیهای بدنی» جنسیت, استعداد» هوش» تحصیلات» اضطراب و در دو مورد دیگر مثلا اعضای حزب با پیروان مذهب متغیرهای این مفاهیم می باشند.

صفحه 49:
انواع متغیرها ‎-١‏ از نظر ماهیت: متغیرهای کمّی و کیفی الف- متغیر کمی یا قابل اندازه گیری شامل متغیرهای مثل طول یا وزن و تعداد دانشجویان و ... ‏ب- متغیر کیفی که مقادیر عددی به خود نمی گیرند مثل ویژگیهای اخلاقی» پایبندی به اصول با وظیفه شناسی و ... ‏۲- از نظر رابطه و نقش آنها در تحقیق (وابسته یا تابع یا تأثیر پذیر - آزاد با مستقل با پیش بینی کننده يا اثر گذار - تعدیل کننده با مستقل ثانوی - کنترلی - مزاحم یا مداخله گر) ‏۳- بر حسب واحد اندازه گیری (پبوسته - گسسته) ‏۴- بر حسب تعداد ارزش ها با صفات (دو ارزشی - چند ارزشی)

صفحه 50:
انواع متغیرها از نظر ماهبت ۱- متغیر کمی: ‎de‏ متغیری اطلاق می‌شودکه از نظر کمی تغییر می‌کند و تفاوت‌های ناشی از این تغیبرات را می‌توان با استفاده از عدد ثبت کرد متغیرهلیی هستند که انسان توانسته است برای آنها واحد اندازه گیری معین کندمثل : وزن» سن»قد» نمره آزمون» در آمده میزان اجاره مسکن الو 0 به متغيرى اطلاق مى شود كه تفاوتهاى ناشى از تغيبرات آنها كيفى است و براى ثبت آنها ممكن است از روشهاى ديكرى غير از عدد استفاده شود و باید به نوعی منطقی ارزشیابی شوند» مثل: رنگ موه رنگ چشم» جنس روحيه» شجاعت و ..

صفحه 51:
‎sr awe <n ae ۰‏ 5 انواع متغیرها از نظر رابطه و نقش آنها در تحقیق ۱- متغیر مستقل / آزاد با اثر گذار: *متغیری است که تغییر می کند و تغییرات آن ‎CEL‏ تغییر در متغیر دیگری می شود. متغیری است که‌به منظور تعیین میزان نفوذ و تاثیر آّن بر متغیر دیگری مورد پژوهش قرار می‌گیرد. *در پژوهش های تجيبي متفیر مستقل» متغیری است کبه وسیله آزمایشگر و به منظور تعیین رابطه آن با پدیده مورد مشاهده» انتخابدستکاری با کنترل می‌شود هیا به عبارتی متفیری است که پژوهشکر در آن دخل و تصرف می‌کند و با آن را تغییر می‌دهد تا اثر آن را روی متغیر دیگر (وابسته) مطالعه کند. مثال: در تحقيق در مورد بروسی تلثیر ووشهای مختلف تدربس بر میزان فراگیری دانشجویان» بیر دادن روش تدیبس که متغیر مستفل است لثر ّن را روی فراگیری دانشجویان که متغیر وابسته است؛ مطالعه می کنند. *در یک تحقیق غیر تجیبی (غی رآزمایشی)» متفیر مستقل توسط محقق دستکاری نمی‌شودء ولی متفیری است که از بيش وجود دارد و بنا به دلايلى كه در تحقيق به آن برداخته مى شود بر متغير وابسته تاثير مى كذارد و آن را تغيير مى دهد. "مثال: لگر فرض شود که طبقه اجتملعی در پیشیفت تحصیلی لثر دارد؛ در اینجا طبقه اجتماعی متغیر مستقل و پیشرفت تحصیلی متغیر وابسته است. بدیهی است که نمی توان طبقه اجتماعی فردی را برای سالهاتغیبر داد و سپس نتبحه آن را در پیشرفت تحصیلی او سنجید. ‎

صفحه 52:
انواع متغیرها از نظر رابطه و نقش آنها در تحقیق ۲- متغیر وابسته /تابع با تاثیر پذیر: شرليط يا وضعيتهليى است كه با وارد كردنء از ميان ‎Seer e |‏ را تغيبر مى كنند. FD ed Nee toe NS Cee) Bere eR eS LS he eo] ‏آن معلوم و مشخص می شود.‎ ‏منال) در بررسى ميزان تاثير آموزش در عملكرد.‎ آموزش متیر مستقل است عملکرد متغیر وابسته است

صفحه 53:
متكير مستقل 9 وایسته © بنابركين متغير مستقل در درون فردسيا درون محيط عمل مى کند و در تتبجه روی رفتار لثرمی گذارد» در حللی که متغیر وابسته جنبه مشاهده شده رفتار ار گانیزمی است که تحریک شده است. #مثال: #تأثير ارضاى نيازهاى كار كنان بر روحيه آنان. *تأثير جوایز اعطایی بانک ها در افزایش حجم سپرده هاء #قأثیر رضایت شغلی در افزایش بازدهی کار کنان. *تأثیر آموزش همکانی از طریق صدا و سیما در بهبود وضع ترافیک. *تأثير کنترل سرعت اتوبوس ها در کاهش تصادفات. *تأثير شروع ساعات کار ادارات در بهبود وضع ترافیک.

صفحه 54:
‎ae 1 :‏ میدیم اد ‎ae‏ ‏انواع متغيرها از نظر رابطه و نقش آنها در تحقيق ۳- متغیر تعدیل کننده: " نوعی متفیر مستقل لست‌که ممکن لست در موضوع و مساله تحقیقبه صراحت فکر نشده باشد ولی بر روی متفیر وابسته تاثیر دارد و در حقیقت متفیر مستقل انوی است و محقق لازم است لثر ّن را در ارتباطبا متفیر مستقل اولیه و متغیر وابسته مورد توجه قرار دهد. متغیر تعدیل کنندمیا واسطه بدین منظور انتخاب می‌شود که روشن شود آیا لین متفیر رابطه بین متفیر مستقل (اصلی و اولیه) و وابسته را تحت تاثیر قرار می‌دهد با خیر؟ *منال: در لین فرضیه که «کارآیی مدیران در طول سالهای خدمت‌به سبک مدیییت آنها بستگی دارد» سبک مدیییت (حدلقل در دو سطح وظیفه مدار و رابطه مدار) متغیر مستقل و کا رآیی مدیران؛ متغیر وابسته است. لقا متغیررهای دیگری هم در لین مساله و موضوع تحقیق وجود دایند که در کارلیی مدیران تاثیر می گذارند. در لین مثال چون‌به سالهای خدمت مدیران اشاره شده است بنابرلین تجربه کاری مدیران هم که در طول خدمت‌عی تولنسبه عنوانیک متفیر مستقل دیگر علاوه بر سبک مدیییت در کار آیی آنها تاثبر داشته باشد» همرامبا متفیر مستقل اصلی و به عنوان متغیر تعدیل کننده می بایست مورد توجه قرار بگیرد.

صفحه 55:
انواع متغیرها از نظر رابطه و نقش آنها در تحقیق ۴- متغیرکنترل: همه متغیرهای مربوطه جه یک موقعیت پژوهشی را نمی‌توان همزمان مطالعه کرد» بلید برخی از متغیرها را کنترل نمودیا آنها را خنثی کرد این نوع متغیرهاه متغیر کنترل نامیده می‌شوند. *مثال: در ابن فرضیه که: «پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی که والدین آنها با سواد هستند بیشتر از پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی است که والدین آنها بی‌سوادند» کاملا روشن است که به جز سواد والدین به عنوان متغیر مستقل وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان؛ متغیرهای دیگری هم مثل هوش دانش آموز» محیط خانواده» متغبرهای مربوط به معلم» برنامه های درسی و ... در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تأثیر دارند که در اين تحقیق مورد نظر پژوهشگر نمی باشند و در نتیجه می بایست به عنوان متغیرهای کنترلی به آنها هم توجه شود.

صفحه 56:
انواع متغیرها از نظر رابطه و نقش آنها در تحقیق ۵- متغیرهای مزاحم (مداخله گر) اغلب پژوهشگران‌به وبیه محتقین علوم انسانی» اجتملعی» دفاعی و امنیتی درمطالعه و بررسی فرایند رولبط و تعاملات بین متغيرهاى مساله تحقیق خوهبه غير از متغير مستقل اصلى مساله تحقيقبا متغيرهاى ديكرى فيز مواجهعى شوند كمبه طور مستقيم يا غير مستقيمبا متغير وابسته تحقيق ارتباط داشته و بر آن تاثير مى كذايند در حللى كه بررسى لين رولبط و تاثيرات» در تحقيق آنها مورد نظرنمی باشد. لین نوع متغیرها را متغير مزاحميا مداخله كر عی گویند. برخی از لین نوع متغیرها فرایندهای ذهنی و درونی هستند که مستقیما مشاهده نمی شوند» لما رفتار رلبه موقع خود متلثر مىكنند و اغلب نيز لين تاثیرات قابل اندازه گیری و دستکاری نیست. براى مثال اضطراب چند نفر در میان‌یک جامعه آماری یا نمونهء هنگام آزمون فرضیات تحقبق.

صفحه 57:
انواع متغیر ها بر حسب واحد اندازه گیری ۱ - متغیر پیوسته: حالات و خصوصیاتی را تعییف ی کند که دارای درجاتبی شمار و پی در سپی باشد و هر عددی رامی پذيرد. لگر بین دو ارزش‌یا دو واحسیک متغیر پیوسته عدد یا واحدی انتخاب کنیم دارای معنی و منهوم خواهد بود. مثال: قد» وزن» سن» میزان در آمد. ۲- متفیر گسسته : حالات و خصوصیاتی را تعریف حی کند که دارای تعداد» گروهها و درجات محدود و مجزا از یکدیگر باننسنه پیوسته وبی شمار. لگر بین دو واحد یک متغير کسسته عددیا واحدی انتخاب کنیم دارای معنی و منهوم نخواهد بود. مثال: جنسیت ( زن و مرد)» پیروان مذهب, تعداد دانشجویان یک كلاس كه بين دانشجوى ۱۲ و ۱۳ نمی توانیم عدد ۱۲/۵ را به دانشجویی اختصاص بدهیم. يعنى براى انسان نمی‌توان پذیرفت.

صفحه 58:
انواع متغیرها برحسب تعداد ارزش ۱- متغیر دو ‎ce‏ ‏*به آن فقط دو عدد با ارزش داده می شود. ‎٩‏ بیشتر از دو ارزش » صفت با خصوصیت نمی تواند داشته باشد. ؟ می توان برای ثبت آنها از صفر و یک و با اعداد دیگر استفاده کرد. ‎oe‏ : معل سکونت (شهری و روستایی)» زندگی (مرگ وحیات)» جنسیت(زن ومرد). * بعضى از لين متغيرها دو بخشی ارزشی و واقعی هستند مثل جنسیت» زندگی و... اما بعضی دیگر» دو بخشی ارزشی ساختگی هستند مثل محل سکونت. ۲- متغیر چند ارزشی * بيش از دو ارزش » صفت يا خصوصیت دارد. * مثال: مقاطع تحصیلی» در تمده پیروی از دین» عضویت حزبی که دارای درجات مختلفی است و به هریک از درجه‌ها می‌توان عدد یا ارزش معینی اختصاص داد. ‎٩‏ کاهی اوقات متفیر چند ارزشی را حی توان‌با توجه‌جه معبارهلیی که تعبین می‌شوند به متغير دو آرزشی تبدیل "*"مثال : میزان در آمد که لگر رقم ۴۰۰۰۰۰۰ ربال ملاک ‎eras.‏ شود می توان متغیر چند ارزشی میزان در آمد رلبه دو ارزش در وبا کمتر از این ملاک» تبدیل نمود.

صفحه 59:
۱- تعریف صوری با علمی *مفهوم متغیر را در ارتباط کلامی یا تحریری» منتقل می سازد. ؟معمولا از بین کتب مرجع و کتاب های لفت و منلبع مختلف؛ تعریف متغیر مورد مطالعه استخراج می شود. *مثال: تعییف صوری طبقه اقتصادی: طبقه اقتصادی عبارت است از یک رده يا طبقه تمايز يافته از سایر طبقات بر اساس ثروت یا اشتغال. ۲- تعریف عملیاتی ”تعيين لين كه جكونه بلید متغیر را اندازه گیری کرد و عبارت است از مشخص ساختن و تعییف نمودن ابعاده مولفه ها و شاخص های لّن متفیر» همچنین تعیین ملاک و معیارهای تجربی برای اندازه گیری و سنجش آن. "مثال: تعييف و تقسيم طبقات اقتصادیبه سه رده بالا (در آصد سالانه بین ۵۰ ۱۰۰ میلیون تومان)؛ رده متوسط لبا در آهد بين ۵آتا ۵۰ میلیون تومان) و رده پایین(با در آمد بین ۶ تا ۱۲ میلیون تومان). ؟ تعریف عملیلتیسیا کاربردی عبارت است از معنا بخشیدن‌به مفهوم از طریق تعبین فعالیت های لازم برای اندازه گیری آن.

صفحه 60:
یک مثال برای تدوین فرضیه ها و ساختن مدل تحلیلی ساختمان مدل تحلیلی خواه بیچیده بلشد خواه محدودبه رولبط ساده ای میان ‎cp gaia ve‏ بلید دارای دو ‎S99‏ اساسی باشد. ۱) دستگاهی از رولبط تشکیل دهد. ۲) با استدلال عقلی و منطقی ساخته شده باشد. براى مثال در موضوع قحقيق 000000000000000 برس اغابين فتن ‎oe ep pew ere Ns ea otal‏ سار خوانةن چند کتاب و مقلله (مطالعات اکتشلفی) در باره موضوع؛ سوالات دیگری هم در ذهن پژوهشگر شکل می گیرند که مبنای فرضیه های زیر می باشند. ۱- موفقیت تحصیلی فرزندان خانواده های مرفه (با در آمد و موقعیت اجتماعی بالا) بیشتر است. ۳- موفقیت تحصیلی فرزندان به رسیدکی بیشتر والدین بسنگی دارد. ۳- سطح تحصیلات والدین در موفقیت تحصیلی فرزندانتاثیر دارد. ۴- توجه بیشتر والدین به کودک موجب موفقیت او در تحصیل می شود. ۵- محيط فرهنگی خانه در موفقیت تحصیلی فرزندانتاثیر دارد. اکنون با توجه به این فرضیات نمودار ساده زیر را می توان ترسیم کرد

صفحه 61:
ولى لين نمودار را نمی توان مدل تحلیلی نامید چون برهم کنشی؛ روابط متقلبل و تاثبر و تاثرهای چند جانبه وتعاملات میان مفاهیم و پدیده ها با رای ‎ge eee gaa‏ ‎oe‏ و دستگاه روابطییا الکوی تحلیلی کاملتری که نشان دهنده رولبط متقلبل باشد ‏ساخته شود. ‎

صفحه 62:
ساخت 01 كامل"بزاى اين مثا اوس ۳ اه ار رديه ‎Se ۲‏ ا سا نشان داده شودء کی هی نم ‎bata! Boer eae ere gd‏ و ‏۲ پدر و مافران پا تحصیلات بالاتوجه بیشتری یه ‎cay‏ رز 0 طق 1 یی یوج ایک بای ‎۱ ‏ی‎ Fee bane ‏ا ل ل‎ ‏ل ال مد‎ oe nTon sera (CRS ‏ا‎ eecagerr eee re eager OB i ae CFS nee to eee error ere ret ‏ل‎ eel Ry teeter Se ant ‎

صفحه 63:
اا رس سین

صفحه 64:
o ‏سرح مدل‎ ‏در مدل فوق چنین-به نظرحی رسد که «هر قدر سواد والمین بیشترباشد» موقعيت شغلى‎ ‏آنان بالاتر خولهد بود» (فرضیه ا) و «هر چه سطح سواد پدر و مادر بالاتر باشد توجه آنان به‎ ‏کودکان بیشتر خواهد بود»(ثرضیه۲). همچنین «هر چه سطح سواد باللتر باشد محیط‎ ‏فرهنگی مناسب تری در خلنه فرلهم‌حی آید» (ذرضیه ۳) و «هر چه موقعبت شغلی والدین‎ ‏باللقر بلشد در آعد آنها یشتر خولهد بود» (فرضیه ۴). در حللی‌که «مشلغل عللی,تر والدین‎ ‏با گرفتاری های بیشتری همراه است و در نتیجه فرصت کمتری برای توجهبه کودک بلقی می‎ ‏بات بلشد معیما فرهاعی خانه‎ ob Win Gs ‏ملفد» (فرضيه 6) على کف چه تلع‎ .)۶ ‏مناسب تر است» (فر ضبه‎ ‏در نتیجه فرضیه های اصلی لین چنین خواهند بود.که «هر چه در آمد خانواده باللتر باشد‎ ‏است» (فرضیه ۷) و «هرچه توجه والدین-به کودک بیشتر‎ 3 ‏تحصیلی او بیشتر استهه (ذرضیه ۸) و «محیط فرهنگی مساعدتر خانه در مفقیت‎ .)٩ ‏.ان تأثیر دارد» (فرضیه‎ ‏مدل فوق نشان‌ی دهد که چه اطلاعلتی بلید برای آزمون فرضیه ها جمع آوری شود.‎ ‏بعد از جمع آوری اطلاعات و طبقه بندی و تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری از آنها منخص‎ UT ‏خولهد شدکه آنچه در نظییه پردازی‌ها آمده لستدبا دنبای واقعی منطبق لستسیا خیر؟‎ ‏در آمد بالاتر» توجه بیشتوبه کودک و محیط فرهنگی مساعدتر موفقیت تحصیلی را به همراه‎ ‏دارد‎

صفحه 65:
مثالی دیگر برای الگوی منهومی تحقیق در مورد عوامل موثر در فقر (دور تسلسل فقر)

صفحه 66:
پر سشنامه پرسشنامه یکی از ابزارهای رلیج گردآوری اطلاعات در تحقیق و روشی مستقیم برای کسب داده های تحقیق است. پرسشنامه مجموعه سوال هلیی (کویه هلیی) است که پاسخ دهندمبا ملاحظة آنها پاسخ لازم را ارلنه‌عی دهد. لین پلسخ» دادة مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل حی دهد. از طریق سژال های پرسشنامه حی توان دلنش» علایق» نگرش و عقلید فرد را مورد ارزیلبی قرار دادبه تجریبات قبلی وی ‎oe‏ برد وبه آنچه در حال حاضر انجام‌عی دهد آگاهی یافت. باید توجه داشت که در برخی فرهنگ هابا توجه‌به شرلیط اجتماعی» پرسشنامه نمی تولند داده ها رابا دقت لازم» همانندیک مصاحبةً عميق» جه دست دهد. بنابرلین ‎oly‏ بالا بردن دقت داده های گرد آوری شده» توصیه ی شود که تکمیل پرسشنامه همراهبا سایر ابزارهای کرد آوری داده ها باشد. در غیر لین صورت باید داده های حاصله را با قبد احتباط به کار برد. (سرمد» بازرگان» ۱۳۷۹: ۱۴۱)

صفحه 67:
ير سشنامه در تدیین پرسشنامه انتخاب شکل پاسخ دادن بسیار مهم است. شکل باسخ عی تولند دو حللت داشته باشد, انتخاب هر یک از حالتهاءیا ترکیبی از آنمابه عولمل زیادی مانند محتوای سوال» انكيزه باسخكوء شيوه اجراء نوع پاسخ گویان و...بستگی دارد. این دو حالت عبارتند از: Open- ended Questions ‏الف - سوالات باز‎ Closed- ended Questions dim OY ga mw در سوال های بسته» محقق پاسخهای احتمللی را از قبل مشخص کرده است و پاسخگو بلید یکی از موارد از قبل انتخاب شده را برگزیند و علامت بزند. سوال های باز پرسش هلیی است که پاسخ تهیه شده از قبل ندارد و باسخگو جولبی را که مناسب تشخیص می دهد با کلمات و عبارات خود عرضه می دارد (طاهری» ‎۰)٩۳:۱۳۷۴‏

صفحه 68:
پر سشنامه حرريك از ابزارهاى جمع آورى دادههاء در ولقع ابن امكان را فراهم.عی آورد كه داده هاى مختلف را از آزموهنى ها (يا بيرامون آنها) جمع آورى نمود. در ميان اين ابزارهاء برسشنامه هليى كه دارای سئوالات بسته هستندبه علت وسعت کاربردی که دارند از اهمیت خاصی برخوردلند( خاکی» ۸ص ۲۳۷) پرسشنامه ها معمولشبی نام و از نوع سوالات بسته و بر اساس مقیاس ليكرت تهیه حی شوند که شلمل-یک طیف ۵ کزینه ای خيلى زياد» زياد؛ متوسطعكم و خيلى كم لست. در مورد.هر یک از لين كزينه.ها باسخكو آزاد است كمبا فهم و درى خود يكى از لين 0 گزینه را که‌جا نگرش وی همخوانی بیشتری دارد انتخاب و علامت گذاری کند.

صفحه 69:
اعتبار یا روایی ابزار گرد آوری و اندازه گیری داده ها منهوم رولییبه لین سوال پاسخ عی دهد که ابزار جمع آورى و اندازه گیری اطلاعات مورد ‎ju‏ تحقیق تا جه حد ‎Aouad‏ مورد نظر راحی سنجد. بدون آكاهى از اعتبار ابزار اندازه گیری نصی توان به دقت داده های حاصل از آن اطمینان داشت. ابزار اندازه گیری ممکن است برای اندازه ‎Sing‏ خصيصة ويؤه درسيك جامعه داراى اعتبار باشد» در حللى كه براى سنجش همان خصيصه بر روى جامعة ديكر از هیچ گونه اعتباری برخوردار نباشد. براى مثال یک آزمون ریاضی ممکن است برای سنجش توانلیی ریاضی دانش آموزان پلیةٌ پنجم ابتدلیی از اعتبار لازم برخوردار باشد اما براى سنجش توانلبى رياضى دلنش آموزان يليه سوم راهنمایی فاقد اعتبار باشد. (سرمد» بازرگان»۱۳۷۹ : ۷۰

صفحه 70:
ر - محيط تحقیق عبارت است از ‎ae‏ که محقق برای گردآوری اطلاعات در مورد متغیرهای تحقیق و رسیدن به هدف خود انتخاب و اطلاعات مورد نیاز را در كن جستجو می‌کند. جامعه آماری تحقیقیا محیط جغرافبلیی که جامعه آماری در لّن قرار دایند و حتی محیط مجازی و شبکه ای که اطلاعات از آن گرفته می شود محیط تحقیق محسوب می شوند. ز- جامعه آماری تحقیق جامعه آماری در یک تحقیق عبارت است از گروهی از افراد» اشیاءء حیوانات» املکن» عناصر مفاهیم» متون» موارد» رویدادهلیا پدیده هلیی که با توجمبه موضوع مورد تحقیق درسیکسیا چند صفت‌یا ویژگی مورد نظر محقق مشترک باشند و محقق بخولهد اطلاعات مورد نیاز خود را از لین گروه جمع آوری و فرضیه های تحقیق رلبا استفاده از این گروه مورد آزمون قرار دهد. جمعیت آما رید آزمایشی با مورن تحقیق هم گفته 50 شود. مثل: ‎os 4‏ آن دوره کلای مجلس شورای اسلامي, ‎ ‏قطعات فولادی تولیدشده در کارخانه ب

صفحه 71:
ز- نمونه آماری تحقیق هنگلمی که تعداد اعضای جامعه آماری تحقیق زیاد و دسترسیبه تمامی آنها برای انجام مصاحبهء اجرای پرسشنامه و انجام آزمون های مورد نظر در تحقيق» ناممكننيا بسيار مشكل باشدء معمولاً از لین جامعه نمینه كيرى به عمل مى آيد و عمليات تحقيق به كمك اين تعداد اجرا مى شود. نمينه آمارى تحقيق تعداد معينى از اعضاى جامعه آمارى تحقيق هستند که دارای ویژگی ها و صفات مشترك مورد نظر تحقيق در كل جامعه آماری بوده و معرف ّن جامعه‌حی باشند. لین تعدادبا توجمبه حجم و اندازه کل جامعه آماری و میزان تجلنس, همگینی و یکدستی اعضای جامعه آماری در ویژگی ها و صفات مورد نظر و همچنین‌با توجه به امکانات» مقدورات و زمان در اختیار محقق» تعیین و برای اندازه گیری و تعیین وضعیت پارامترهای مربوطبه متغیرهای تحقیق و اجرای آزمون ها برای تایید فرضیات تحقیق‌سبا استفاده از روش های علمی از بین جامعه آماری بر گزیده به عنوان نمونه آماری مورد تحقیق قرار می گيرند.

صفحه 72:
فرمول کوکران برای تعیین حجم نمونه از جامعه آماری تحقیق 1 0 = ‎ae‏ ‎a‏ - ا 1 .حجمنمينه - آ[ تسعداد کلجلمعه آملیی- از ۰/۰۵ کمتر باشدلدر صد خطایمعیار). حقدار لستیودنهوقعی‌که سطح‌معنودلیی [6- درجه لطمینا نبا دقاحتمل لمطلو بو مورد نظر (-. نسبتواز جمعینکسه دایلیسفنمعینو حورد نسظر می‌ساشند ])- .نسبتواز جمعبنكه دا ولوس ف معيو عورد نظر نمرباشند

صفحه 73:
پار امتر به مقادیر اندازه گیری شده حرمیک از صفات و خصوصیات مربوط به تمام اعضای جامعه آماری وجه عبایتی‌به مقادیر مربوط به کل جمعیت مورد تحقيق» بارامتر مى كويند. "۳ براى مثال: تعداد کار کنان‌بیک سازمان؛ ميانكين حقوق كاركنان وبيا درصد کار کنا‌با تحصیلات کارشناسی‌میا دکترا در سازمان‌هی توانند پارامترهای مورد نظر محقق در آن سازمان باشند. شاخص آماری/اطلاع آماری با استاتیستیک سبه مقادیر اندازه گیری شده صفات مربو طبهیک نمینه آماری شاخص آماری می گویند. برخی آن را آماره ذکر کرده اند. برای منال: مبانگین حقوق اعضای نمینه آماری انتخاب شده از کل کارکنان سیک سازمان‌یا درصد کار کنان‌با تحصیلات کارشنلسیبا دکترا در نمونه آماری آن سازمان ه رکدام یک شاخص آماری برای آن سازمان محسوب می شوند. بارامترهاى جامعه را معمولآبا حروف بونلنی و شاخص ها رلبا حروف لاتين نشان حى دهند. مافند مياتكين دريك جامعه كددبا حرف (.) و میانگین در نمونه آمارى كه با حرف ) ‎x)‏ نمايش داده مى شود.

صفحه 74:
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها در لين فصلء محقق اطلاعات حاصل از مطالعات کتابخلنه ای و اسنادی انجام شده؛ بررسی تئوری ها و نظرات مختلف و داده های حاصل از بررسی های میدانی و اجرای پرسشنامه و مصاحبه هلیی رامکه انجام داده» تجزیه و تحلیل نموده و معنی دار بودن آنها را با استفاده از جداول و نمودارها بیان می کند. " در لین فصل جداول و نمودارهلیی که نشان دهنده نتلیج تحلیل های آماری تحقیق و يافته هاى توصینی و لستنتاجی از بررسی های میدلنی.حی باشند ارلیه‌می شهند و نتایج به صورت کلی مورد جمع بندی قرار می گیرند. ۱ در حقیقت در لین فصل-با تجزیه و تحلیل هلیی داده های تحقیق-به یافته های تحقیق تبدیل به دست می آیند. ‎ie 5 4‏ ۰ ~~ ۰ فصل پنجم: جمع بندی» نتیجه گیری و ارایه پيشنهادها در فصل انتیلیی تحقیق نتلیح تحلیلهای آماری تحقيق و یافته های توصیفی و استنتاجی که از بررسی های میدلنی حاصل شده لند و در فصل قبل جمع بندی شده لند مورد نتيجه گیری قرار.حی گییند و بر اساس نتلیج حاصل پیشنهادهای لازم داده‌حی شود. محقق مى تولند برای ادلمه تحقیق در حوزه های مرتبطبا موضوع تحقیق که خود وارد نشده و برای ادامه تحقیق در این حوزه ها نیز پیشنهادهایی برای سایر پژوهشگران بدهد. ‎

صفحه 75:
نظر يه ‎TRevry‏ *ساموئلسون در تعییف نظویه.حی گوید: دیک نظریه مجموعه ای از بدیهیات» قوانین و فرضیه هلیی است که چیزی را در باره واقعیت قابل مشاهده تبیین می کند». © نظییه عبارت است از سازه های تصوریا فرضیه هایی در باره ماهیت واقعی اشیاء. *تئوری عبارت است از مجموعه ای‌به هم پیوسته از تعاریف» مفاهیم قضلياء اصول و قوانینی که رولبط بین پدیده ها را بیان می کنند.

صفحه 76:
قانون علمی قوانین علمی اصول کلی هستند که از رابطه حتمی» قطعی و دایمی بین متغبرها خبر عی دهند. مثلا فلزات بر اثر حرارت منبسط عی شوندیا اصطکاک بلعث تولید انریی حرایتی می شود. قانون علمی‌چس از بروسی فرضیه هاء تایید قطعی آنها» بیان نظریه و تکرار بدون استننای ّن حاصل حی شود. یک قانون علمی بیانگر رابطه ای کلی و عمومی بین حقلیق و وقایع و پدیده ها است که ممکن است از طریق مشاهده حقلیق, با فرایندهای منطقی هم به دست آید.

صفحه 77:
نوآوری و دارا بودن ارزش و توسعه دانش محتوای مقلله علمی پژوهشی بلید دارای دادمها و نتلیج جدید و نوين باشد و زمينه هاى تحولء تغيير» فعالیت و خلاقیت در روند تصميم سازى را نزد مخاطب مقاله فراهم آورد. مقالات علمى بزوهشى در ولقع كزارشلتى از نتايج و دادههاى تحقيقات علمى هستند كه در ابعاد نظرى يا کاربردیسبه تولید علم و گسترش مرزهای دلنش کمک می

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
16,000 تومان