علوم انسانی و علوم اجتماعی الهیات، دین و معنویت

جلسه ششم آشنایی با منابع اسلامی (توحید)

mabahese_mortabet_ba_tohid

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “جلسه ششم آشنایی با منابع اسلامی (توحید)”

جلسه ششم آشنایی با منابع اسلامی (توحید)

اسلاید 1: خداوند مهربان:ای فرزند آدم تا چه اندازه از من شکایت می کنی و چقدر مرا به فراموشی می سپاری و چه مقدار ناسپاس من هستی؟! با اینکه من اصلا ظلمی به بندگان نمی کنم.

اسلاید 2: جلسه ششم: مباحث مرتبط با توحیدمدرس : حامد پوررستمی هیئت علمی دانشگاه تهران(پردیس قم)، عنوان درس : آشنایی با منابع اسلامی - تفسیر موضوعی نهج البلاغه ایمیل: purrostami@ut.ac.irهدف: آشنایی با نهج البلاغه و مهمترین و بنیادیترین مفاهیم و معارف آن

اسلاید 3: موضوع جلسه آینده:نبوت : اهمیت و کارکردهای آن

اسلاید 4: سوالات:آیا معرفت توحیدی تاثیری بر عمل و عمل تاثیری بر این معرفت دارد؟بنیان دین بر چه اساس استوار است و چه ارتباطی با توحید دارد؟مهمترین دشمن توحید و خداپرستی چیست؟خدا و توحید در عرفانهای نوظهور از چه جایگاهی برخوردار است؟

اسلاید 5: نکته:تعامل متقابل علم و عمل قرب الهیمعرفت توحیدی: مقدمه توحید عملی(آگاهی سپس عمل) محصول توحید عملی(عمل سپس آگاهی) عمل دهی عرفان و عرفان دهی عمل امام صادق(ع): العلم مقرون إلى العمل، فمن علم عمل، و من عمل علم، و العلم يهتف بالعمل، فإن أجابه و إلا ارتحل عنه. کافی، ج 1ص 44 و نهج البلاغه حکمت 366فراهیدی در العین: هتف: یعنی صوت شدید و فریاد بلند. علم همراه با عمل است پس هر کس بداند عمل می کند و هر کس عمل کند می داند. علم عمل را به شدت می خواند و اگر اجابتش کرد (که نیک) و گرنه از فرد کوچ می کند.پیامبر اکرم(ص): انسان گناه میکند و با آن علمی را که پیشتر می دانسته از یاد میبرد.

اسلاید 6: جلوه های توحیدی در طبیعتی که تاب سکوت نداردخطبه 198: ثُمَّ إِنَّ هَذَا الْإِسْلَامَ دِينُ اللَّهِ الَّذِي اصْطَفَاهُ لِنَفْسِهِ وَ اصْطَنَعَهُ عَلَى عَيْنِهِ وَ أَصْفَاهُ خِيَرَةَ خَلْقِهِ وَ أَقَامَ دَعَائِمَهُ عَلَى مَحَبَّتِه ستونهای دین بر اساس؛ عشق و محبت

اسلاید 7: ستون عشق و محبت الهیتوحید نبوت معاد امامت عدل نماز روزه خمس زکات امر به معروف و.....1)محبت خدا به بندگانچون خدا به ما عشق می ورزد؛ دوست دارد اهل اصول و فروع دینش باشیمدوست دارد باب آشنایی را برای ما باز کند، دوست دارد با او حرف بزنیم(نماز)،دوست دارد با ما حرف بزند(خواندن قرآن)، دوست دارد مجنون وار بسوزیم(روزه)، دوست دارد امنیت روحی و روانی ما مختل نشود(امر به معروف)دوست دارد همه سیر باشند و خوشحال(خمس و زکات)دوست دارد مثل او الهی باشیم و ... 2)محبت بندگان به خداچون ما به او عشق می ورزیم؛دوست داریم اهل اصول و فروع دینش باشیمدوست داریم باب آشنایی را برای ما باز کند، دوست داریم با او حرف بزنیم (نماز)،دوست داریم با ما حرف بزند (خواندن قرآن)، دوست داریم مجنون وار بسوزیم (روزه)، دوست داریم امنیت روحی و روانی بندگانش مختل نشود (امر به معروف و...)دوست داریم همه سیر باشند و خوشحال (خمس و زکات)دوست داریم مثل او الهی باشیم و ...

اسلاید 8: از عشق مجازی تا عشق حقیقیالف)عشق مجازی نزد عرفا و فلاسفه عشق به سيرت است نه صورت  ب)عاشق حقیقی هیچگاه در همین عشق مجازی ولو پاک نیز نمی ماند بلکه سعی دارد با سیر و سلوک خود از وادی مجاز به حقیقت (عشق حقیقی) کوچ نماید. و این عشق به خداوند است که خیمه دین و ارکان آن را به پا می دارد. یعنی ( أَقَامَ دَعَائِمَهُ عَلَى مَحَبَّتِه ) و بفرموده امام معصوم آیا دین جز عشق و محبت است؟(هل الدين إلا الحب ؟ إن الله عزوجل يقول : قل إن كنتم تحبون الله فاتبعوني يحببكم الله) .(خصال،ص 21)(إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ، وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ، وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ). قصار 237 دین جز عشق و محبت به معشوق نیست

اسلاید 9: ابلیس و جنود محسوس و غیرمحسوس او؛ راهزنان باور توحیدی:1)شیطان (ابلیس) خطبه قاصعه (192): ( پس شيطان بزرگ‏ترين مانع براى ديندارى، و زيانبارترين و آتش افروزترين فرد براى دنياى شماست. شيطان از كسانى كه دشمن سر سخت شما هستند و براى در هم شكستنشان كمر بسته‏ايد، خطرناك‏تر است. مردم! آتش خشم خود را بر ضد شيطان به كار گيريد، و ارتباط خود را با او قطع كنيد. به خدا سوگند، شيطان بر اصل و ريشه شما فخر فروخت، و بر حسب و نسب شما طعنه زد و عيب گرفت، و با سپاهيان سواره خود به شما هجوم آورد، و با لشكر پياده راه شما را بست، كه هر كجا شما را بيابند شكار مى‏كنند، و دست و پاى شما را قطع مى‏كنند). آری ، ویلچرنشینی ما در وادی معنا، معلول دسیسه شیطان است.

اسلاید 10: 2)لشکریان ابلیس :2-1) انسانها و جنیانمانند گروه های شیطان پرستینقش انسانهای شیاطین گون در تخریب بنیادنهای توحیدی مردم2-2) رذایل و زشتیهای اخلاقی مانند لشکر خشم : (بپرهيز از آن كه مرگ تو فرا رسد در حالى كه از پروردگارت گريزان، و در دنياپرستى غرق باشى. از همنشينى با فاسقان بپرهيز كه شر به شر مى‏پيوندد، خدا را گرامى دار، و دوستان خدا را دوست شمار، و از خشم بپرهيز كه لشکر بزرگ شيطان است. با درود). نامه 69

اسلاید 11: راههای مقابله با شیطان؛1)توحید نظری : افزایش خداشناسی = کاهش شیطان پرستی 2) توحید عملی : طاعت خدا و ترک نافرمانی او. نمونه ها: *آراستگی به تواضع: (وَ اتَّخِذُوا التَّوَاضُعَ مَسْلَحَةً بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ عَدُوِّكُمْ إِبْلِيسَ وَ جُنُودِهِ فَإِنَّ لَهُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ جُنُوداً وَ أَعْوَاناً وَ رَجِلًا وَ فُرْسَاناً) ؛ خطبه قاصعه* تمسک عملی به شهادت توحیدی: ( وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، شَهَادَةً مُمْتَحَناً إِخْلَاصُهَا، مُعْتَقَداً مُصَاصُهَا، نَتَمَسَّكُ بِهَا أَبَداً مَا أَبْقَانَا، وَ نَدَّخِرُهَا لِأَهَاوِيلِ مَا يَلْقَانَا، فَإِنَّهَا عَزِيمَةُ الْإِيمَانِ، وَ فَاتِحَةُ الْإِحْسَانِ، وَ مَرْضَاةُ الرَّحْمَنِ، وَ مَدْحَرَةُ الشَّيْطَانِ)؛ خطبه 2

اسلاید 12: خدا در عرفانهای نوظهور در عبادت عرفانهای نوظهور مانند اوشو، خدا نقش چندانی ندارد. در نگاه آنها آنچه عبادت را سودمند یا بی‌فایده می‌سازد، حالات انسانی و توان روانی اوست. خدا در آموزه های عبادی در موقعیت انفعال قرار دارد؛ مثلا اوشو اعتقاد دارد که انسان تنها موجودی است که هیچ فرمانروایی برای او فرمان صادر نکرده است؛ بنا بر همین اعتقاد است که پیوسته به شریعت حمله می‌کند و از آن گریزان است. در نظر اوشو انسان باید از هر چیزی که آزادی اش را محدود می کند فاصله بگیرد، حتی اگر آن چیز خدا و دستورات او باشد؛ چنان که با صراحت ابراز می دارد همه چیز را باید فدای آزادی کرد حتی زندگی را، حتی می توان خدا را فدای آزادی کرد، اما نمی توان آزادی را فدای خدا کرد. ر.ک: کتاب «اوشو؛ از واقعیت تا خلسه» نوشته هادی وکیلی و آزاده مدنی

اسلاید 13: عرفان فرقه های نوظهور عرفان بدون شریعت است، عرفان بدون آسمان و خدا هست . عرفان زمینی و دنیوی است. ضد اخلاق گرائی ، ضد فقه است. تشبیهات بسیار مستهجنی برای فقها و قانون گذاران دارند.به عنوان مثال اشو به پیروان خود توصیه می کند: از همان لحظه ای که احساس کردید از چیزی خوشتان نمی آید و آن چیز جاذبه اش را از دست داده است از ان دست بردارید-ولو همان زنی باشد که قبلا او را دوست داشته ای-. فقط بگو : متاسفم. (تفسیر اواهای شاهانه ساراها، ج4-ص 107 -اشودر زمینه نقد عرفان های نوظهور و معنویت های سکولار ر.ک:کتابهای «آفتاب و سایه ها»، «درآمدی بر عرفان حقیقی و عرفانهای کاذب» و «جریان شناسی انتقادی معنویت های نوظهور»

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید