سایر نظامی و امنیتی

جنگ نرم: مبانی، ابزارها، شگردها و راه‌ های مقابله

jange_narme_3

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [3 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “جنگ نرم: مبانی، ابزارها، شگردها و راه‌ های مقابله”

جنگ نرم: مبانی، ابزارها، شگردها و راه‌ های مقابله

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحيمجنگ نرم: مباني، ابزارها، شگردها و راه‌هاي مقابله

اسلاید 2: «و الفتنة اکبر من القتل و لايزالون يُقاتلونكم حتی يَرُدُّوكُم عَنْ دينِكُم إن استطاعُوا». (بقره/217) در اين آيه مقارنة زيبايي بين فتنه و جنگ دائمي دشمنان دين با دينداران برقرار شده است. اين جنگ دائمي بسته به موقعيت‌هاي زماني و مکاني و شرايط فرهنگي و علمي شکل و شمايل خاص خود را پيدا مي‌کند.

اسلاید 3: انواع جنگجنگ‌ها با توجه به معيارهاي مختلف به انواع متفاوتي تقسيم مي‌شوند. مثلاً بر اساس توازن قوا، به جنگ عادلانه و غير عادلانه، بر اساس مقياس‌هاي جغرافيايي به جنگ‌هاي محلي، منطقه‌اي، فرامنطقه‌اي و جهاني، با توجه به نوع تاکتيک، به منظم (کلاسيک) و نامنظم (چريکي)؛ بر اساس نوع سلاح به هسته‌اي‌ و غيرهسته‌اي تقسيم مي‌شوند.در يک تقسيم کلي و با توجه به ابزارهاي به کار گرفته در جنگ و همچنين هدف اصلي از آن، مي‌توان جنگ‌ها را به سه نوع تقسيم کرد: جنگ‌هاي سخت (Hard War)، جنگ‌هاي نيمه‌سخت (Simi hard war) و جنگ‌هاي نرم (Soft War).

اسلاید 4: انواع جنگ

اسلاید 5: تعريف جنگ نرمپرفسور حميد مولانا در کتاب «اطلاعات عالمگير و ارتباطات جهاني» در سال 1986 قدرت نرم را به قدرت بر شکل‌دهي و تغيير ايده‌ها و ترجيحات طرف مقابل تعريف کرد. جوزف ناي: قدرت نرم را به «توانايي شکل‌دهي ترجيحات ديگران» تعريف کرد. جوزف ناي قدرت سخت را به «قدرت براي اجبار» و قدرت نرم را به «قدرت براي جذب و اقناع» تعريف مي‌کند.«جنگ نرم، استفاده دقيق و طراحي شده از تبليغات و ديگر اعمالي است كه منظور اصلي آن تاثيرگذاري بر عقايد، احساسات، تمايلات و رفتار دشمن، گروه بي طرف و يا گروه‌هاي دوست است به نحوي كه براي برآوردن مقاصد و اهداف ملي پشتيبان باشد»

اسلاید 6: واژه‌هاي هم افقدر اصطلاحات نظامي و سياسي، اصطلاحاتي از قبيل «جنگ رواني»، «عمليات رواني»، «انقلاب مخملي»، «انقلاب رنگي» و «جنگ رسانه‌اي» همگي از اشکال و انواع جنگ نرم و بعضاً به صورت ناشيانه‌اي به عنوان مرادف جنگ نرم به شمار مي‌روند. در همة اين موارد هدف اين است که اراده و خواست مهاجمان بدون استفاده از ابزار و وسايل نظامي بر ديگران تحميل شود.

اسلاید 7: اهميت جنگ نرم

اسلاید 8: عدم کارايي جنگ سخت عليه ايرانمارک پالمر در گزارشي با عنوان «ايران-آمريکا، رهيافت جديد» به سياستمداران غربي مي‌گويد: «ايران به لحاظ وسعت سرزميني،‌ کميت جمعيت، کيفيت نيروي انساني،‌ امکانات نظامي، منابع طبيعي سرشار، و موقعيت جغرافيايي ممتاز در منطقة خاورميانه و نظام بين‌الملل، به قدرتي کم‌نظير تبديل شده است که ديگر نمي‌توان با يورش نظامي، آن را سرنگون کرد.» وي تأکيد مي‌کند تنها راه مبارزه با ايران، مبارزة نرم است. بايد دکترين‌هاي جنگ نرم را عليه ايران به کار گرفت. وي در گزارش خود از سه دکترين «مهار»، «نبرد رسانه‌اي» و «ساماندهي نافرماني‌هاي مدني»، (موسوم به طرح دلتا) که عليه اتحاد جماهير شوروي به کار گرفته شد، ياد مي‌کند.

اسلاید 9: علت تقابل اسلام و غربجورج شولتز (1920- )، استراتژيست‌ معروف آمريکايي که در سالهاي 1981 تا 1988 وزير دارايي و خزانه‌داري آمريکا در دولت ريگان بود، مي‌گويد: «انقلاب اسلامي خطرناک‌ترين دشمن مشترک تمدن غرب، در سراسر تاريخ آن است» ريچارد نيکسون (1913-1994)، که از سال 1968 تا 1974 رئيس جمهور آمريکا بود، در کتاب پيروزي بدون جنگ مي‌گويد: «اسلام خميني و بنيادگرايي اسلامي براي ما، خطرناک‌تر از تهديد کمونيسم و شوروي است»سؤال: علت تقابل اسلام و غرب چيست؟ چرا دنياي غرب اين همه عليه اسلام و به ويژه تشيع و جمهوري اسلامي فعاليت مي‌کند؟

اسلاید 10: علت تقابل غرب با اسلام

اسلاید 11: قطع دست غربيان از منابع کشورپاسخ اول: انقلاب اسلامي موجب شده است دست غربي‌ها از منابع و ذخاير مادي و زيرزميني کشور قطع شود. اين پاسخ در جاي خود بخشي از حقيقت است. فرهنگ حاکم بر مردم غرب فرهنگي منفعت‌طلبانه و سودگرايانه است؛ معيار آنها در تعاملات و تقابلاتشان، منافع خودشان است. آنان ساليان سال کنترل کامل منابع و ذخاير نفتي و ملي کشور ما را در اختيار داشته‌اند. اما حقيقت آن است که اين پاسخ، پاسخي سطحي است. مشکل ما و غرب مشکل چهارتا چاه‌ نفت و ده ‌تا معدن ذغال‌سنگ و مس و فولاد نيست.

اسلاید 12: پاگذاشتن به حريم دانشهاي ممنوعهپاسخ دوم: جمهوری اسلامی با پيشرفت‌های علمی و فناوری خود آينده اقتصادی و سياسی و نظامی غرب را تهديد می‌کند. زيرا به وادی‌هايی گام نهاده است که در آن وادی‌ها غرب يکه تازی می‌کرده است. برخي از نمايندگان مجلس ششم (127نماينده) در 31 ارديبهشت 1381 و اعضاي تيم مذاکره کنندة هسته‌اي جمهوري اسلامي با کشورهاي اروپايي در دوران اصلاحات واقعاً و به طور جد چنين اعتقادي داشتند!‌

اسلاید 13: تهديد منافع و دوستان غربپاسخ سوم: علت اصلی مخالفت‌های غرب با جمهوري اسلامي، تهديد دوستان امريکا از سوي جمهوري اسلامي است: چون جمهوري اسلامي از حزب الله و حماس دفاع مي‌کند و اين گروه‌ها با اسرائيل مخالف‌اند پس غرب با ايران مخالفت مي‌کند. اين راه‌حل برخي از کانديداهاي رياست جمهوري دورة دهم براي تنش زدايي با غرب بود!

اسلاید 14: تقابل دو نوع ايدئولوژيپاسخ درست: مشکل ما و غرب، مشکل تقابل دو نوع ايدئولوژي و دو نوع جهان‌بيني است. نوع نگاه جمهوري اسلامي به جهان و انسان و سياست و امنيت و معنويت و سعادت و اخلاق و اقتصاد و رفاه و عدالت کاملاً با نوع نگاه غربيان متفاوت است. رابطة ايران اسلامي و آمريکا و اروپاي ليبرال، رابطة گرگ و ميش است. يعني رابطة دو نظام با دو ماهيت کاملاً متمايز و متفاوت است. هرگز آشتي نمي‌پذيرند.در اينجا به طور اجمال به مباني فرهنگ جديد غرب و مقايسه آنها با مباني اسلامي و مردم‌سالاري ديني اشاره مي‌کنيم.

اسلاید 15: عملگرايي (پراگماتيسم)درستي و نادرستي هر چيزي را با توجه به سوددهي و سودمندي عملي آن تعريف مي‌كنند. كار درست كاري است كه سودمندي عملي داشته باشد و كار نادرست كاري است كه زيان عملي داشته باشد. به همين ترتيب انديشة درست به انديشه‌اي گفته مي‌شود كه سودمندي عملي داشته باشد در عمل مفيد باشد.اين انديشه در اخلاق و دين و به طور كلي در همة‌ امور قدسي و ماورايي نيز به همين ترتيب قضاوت مي‌كند. ويليام جيمز مي‌گويد باورهاي ديني هر چند ممكن است در واقع خرافي باشند و هيچ اصل و ريشه‌اي واقعي نداشته باشند اما چون در عمل براي افراد مفيدند، پس موجه‌اند. سودگرايي اخلاقي محصول چنين انديشه‌اي است. اومانيسم اخلاقي و ديني نيز محصول و معلول چنين انديشة معرفت شناختي است.

اسلاید 16: غير واقع‌گرايييکي ديگر از مهم‌ترين مباني انديشه‌اي غرب جديد، غيرواقع‌گرايي است. که خود، مادر بسياري از تصميمات سياسي و اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي آنان است. توضيح واقع‌گرايي و غير واقع‌گرايي در عرصة زيبايي‌شناسي؛غيرواقع‌گرايي ارزشي مدعي است كه ارزش‌هاي ديني و اخلاقي و حقوقي هيچ منشأ و مبدأ واقعي ندارند بلكه برآمده از احساسات و اميال و عواطف فردي و اجتماعي و امثال آنند. روشن است که اين اصل، بسياري از مسائل معرفتي و اخلاقي و سياسي را در پي دارد. در مقابل، واقع‌گرايي در عرصة ارزش‌ها بدين معنا است كه ارزش‌ها، ريشه در واقعيت دارند.

اسلاید 17: نسبي گرايييکي ديگر از اصول بنيادين نظام ارزشي غرب، كه برآمده از همان اصل پيشين است، پذيرش نسبيت‌گرايي است. نسبيت‌گرايي در عرصة معرفت، فرهنگ، دين، اخلاق و امثال آن. وقتي هيچ پايگاه و جايگاه واقعي و نفس الامريي براي ارزش‌ها قائل نشديم، چاره‌اي جز تن دادن به نسبي‌گرايي نيز نخواهيم داشت. بر اين اساس، در يك جامعه‌ ممكن است همجنس‌بازي به خواست و ميلي عمومي تبديل شود و در جامعه‌ايي ديگر مردم آن را بد دانسته و ميلي نسبت به آن نداشته باشند، در آن صورت، بر اساس نسبيت‌گرايي ارزشي، همجنس‌بازي براي جامعة نخست امري خوب و ارزشمند است و براي جامعة دوم امري بد و ناپسند! در نظام‌هاي ليبرال دموكراسي اصالت با خواست و ارادة انسان‌ها است. در نتيجه همه چيز ممكن است دستخوش تغيير شود.

اسلاید 18: اينکه مي‌بينيم که حتي برخي از روحانيان، در دفاع از رفتار کسي که با دختران نيمه عريان اجنبي دست داده، مي‌گويند اين رفتار مبناي ديني دارد و ما بايد به آداب و رسوم ديگران احترام بگذاريم، حاکي از يک نوع بينش نسبيت‌گرايانة پنهان است. نگاهي که فمينيست‌ها به حقوق زن و جايگاه زنان در اجتماع دارند، برآمده از همين نگاه نسبيت‌گرايانه است. اينکه بعضي از روشنفکران مدعي مي‌شوند احکامي که در اسلام براي زنان گفته شده است احکامي درستند اما مربوط به جامعة هزار و چهارصد سال پيش است و نه مربوط به جوامع فعلي، اين سخن در حقيقت ريشه در پذيرش اين ايده دارد. احکام اسلامي را احکامي نسبي و زمان‌مند مي‌دانند.

اسلاید 19: کثرت‌گرايي (پلوراليسم)يکي ديگر از اصول بنيادين تمدن و فرهنگ غرب، کثرت‌گرايي است. اينكه همة انديشه‌ها به يك ميزان از حقيقت بهره‌مندند. اگر واقع‌گرايي معرفت‌شناختي را بپذيريم ديگر جايي براي كثرت‌گرايي باقي نمي‌ماند. فقط يك معرفت‌ در واقع صادق است و آن معرفتي است كه مطابق با واقع است. ديگر معرفت‌ها كاذب‌‌اند و بي‌ارزش. اما بر اساس غيرواقع‌گرايي معرفت‌شناختي بايد از كثرت‌گرايي معرفتي دفاع كرد. نظرية قرائت‌هاي مختلف و حقانيت قرائت‌هاي گوناگون از دين از همين مبناي ليبراليستي نشأت گرفته است.

اسلاید 20: اصالت لذت و سودبر اساس نظام سرمايه‌داري غرب، معيار همه فعاليت‌ها سود و لذت فردي يا جمعي اين‌جهاني است؛ هر کاري که موجب سود‌آوري بيشتري شود، کاري مجاز و درست است و هر کاري که موجب کاهش سود گردد، کاري نادرست و قبيح است؛ به همين دليل است که بخش زيادي از بازرگاني جهاني در حال حاضر از راه اموري همچون تجارت فساد و فحشا، تجارت داروهاي روان‌گردان، تجارت مواد مخدر، تجارت اسلحه‌، تجارت مشروبات الکلي، و از راه قمار و سکس و قاچاق انسان و امثال آن تأمين مي‌شود.

اسلاید 21: اومانيسمدر انديشة اومانيستي، انسان محور همه چيز است. به جاي خدا و دين، انسان‌ محور همه چيز دانسته مي‌شود؛ آن هم نه عقلانيت انساني بلکه غرايز و اميال لجام گسيختة انسان محور همه چيز است؛ محور سياست و اقتصاد و معنويت و عدالت و حق.بر اساس اومانيسم غربي هر چند خالقيت خداوند نفي نمي‌شود اما ربوبيت او و در نتيجه نبوت و دين نفي مي‌گردد. هدايت‌گري الهي ناديده انگاشته مي‌شود. بود و نبود خداوند در زندگي اجتماعي و سياسي و اقتصادي بشر يکسان است. خود انسان با تکيه بر قوانين خودساخته و تجربيات تاريخي بايد هدايت زندگي خود را به دست بگيرد.

اسلاید 22: سکولاريسمسكولاريسم خاستگاه و سرچشمة موج جديد دموكراسي‌خواهي است. به همين دليل است که اگر در جايي خواست اكثريت با سكولاريسم در تضاد باشد، آن را مخالف با دموكراسي دانسته و حكومت ديني برخاسته از رأي اكثريت را غير دموكراتيك مي‌نامند.

اسلاید 23: شناخت ابزارها و ادوات دشمن در جنگ نرم شرط لازم و ضروري ورود به صحنة اين مبارزه است. بدون شناخت دقيق امکانات و ابزارها و شگرد‌هاي دشمن هرگز نمي‌توان اميدي به مقابلة درست و نتيجه‌بخش با دشمن داشت. آنچه که مشهود است اين است که در جنگ همه جانبة غرب عليه اسلام و جمهوري اسلامي: اولاً براي همة مخاطبان در همة سطوح سني و لايه‌هاي اجتماعي برنامه دارند؛ ثانياً از همة شگردها و هنرهاي تبليغي مدرن براي اين منظور استفاده مي‌کنند و ثالثاً همة امکانات و توانمندي‌هاي خود را در اين راستا به کار گرفته‌اند.ابزارهاي جنگ نرم

اسلاید 24:

اسلاید 25: رسانه‌هانقش رسانه‌ها در جنگ نرم تا آنجا است که بعضي جنگ نرم را به جنگ رسانه‌اي (media war) تعريف کرده‌اند. ظهور اينترنت، ماهواره‌ها، بنگاه‌هاي بزرگ خبري، روزنامه‌ها، شبکه‌هاي راديويي و تلويزيوني، ايميل، موبايل زمينة ارتباط مستقيم، تأثيرگذار، سريع و تقريباً غير قابل کنترل با عموم مخاطبان را فراهم کرده است. اين ابزار و ادوات اقتداري به غربيان،‌ به عنوان مبتکران و طراحان آنها، داده‌ است که بتوانند افکار عمومي مردم در سراسر دنيا را تحت تأثير خود قرار دهند. از طريق توليد نرم‌افزارها و سخت‌افزارهاي خاصي که فن‌آوري‌هاي بالاي آنها را در اختيار دارند به راحتي مي‌توانند در نهانخانة افکار و ارتباطات اجتماعي و نگاه‌هاي سياسي تک تک افراد نفوذ کنند.

اسلاید 26: بنگاه‌هاي خبري رويترز، اسوشيتدپرس، يونايتدپرس و فرانس پرس بيش از 55 هزار دفتر در سراسر جهان دارند و روزانه بيش از 55 ميليون کلمه به 192 کشور جهان مخابره مي‌کنند و بيش از 85 درصد اطلاعات و اخباري که در دنيا پخش مي‌شود ساخته و پرداخته همين چهار غول خبري است. و بيش از دوازده‌ هزار روزنامه و مجله در سراسر دنيا از همين چهار غول خبري تغذيه مي‌شوند.بخش برون‌مرزي بي. بي. سي در حال حاضر به 38 زبان دنيا روزانه برنامه پخش مي‌کند. بخش برون مرزي صداي آمريکا نيز در 175 کشور و به 45 زبان دنيا برنامه پخش مي‌کند.

اسلاید 27: در گزارش کميته خطر جاري: [برخي از اعضاي آن: جروج شولتز (وزير دولت ريگان)؛ جان ليبرمن (سناتور دموکرات)؛ جان کين (سناتور جمهوري خواه)؛ جورج تنت (از مديران سيا)؛ جوزف بايدن؛ مايکل لدين؛ مادلين آلبرايت؛ مارک پالمر؛ کاندوليزا رايس؛]«5. بايد شبکه‌هاي متعدد راديويي و تلويزيوني براي ايرانيان تدارک ديد و پيام‌هاي خود را با پيشرفته‌ترين تکنولوژي روز دنيا به دست مردم ايران برسانيم.» شبکه‌هاي راديويي: الان حدود 30 راديوي فارسي زبان بيگانه بعضا به صورت 24 ساعته در حال پخش برنامه به زبان فارسي هستند. مثل راديو آزادي، برابري، بي‌بي‌سي، دويچه وله، صداي ايران، صداي زن، صداي زنان، فردا، قاصدک، هم‌صدا و امثال آن. و 8 راديويي اينترنتي به زبان فارسي و اکثرا به صورت 24 ساعته در حال پخش برنامه هستند. به عنوان مثال، راديو افشا به ترويج الحاد و بي‌ديني مي‌پردازد. راديو زمانه به پخش انواع موسيقي و خبر مي‌پردازد.

اسلاید 28: شبکه‌هاي تلويزيوني: در حال حاضر شبکه‌هاي تلويزيوني فارسي زبان فراواني از خارج از کشور (حدود 11 شبکه) در حال پخش برنامه عليه جمهوري اسلامي هستند. شبکه‌هاي سياسي مثل NITV- Your TV- Simaye Azadi- Persian VOA- Pars TV- AZADI tv- BBC Persian TV- …شبکة تلويزيوني اينترنتي بي‌بي سي فارسي از سال 2007 کار خود را آغاز کرد. اين شبکه در انتخابات اخير به حدي نقش آفريني داشت که بعضي از صاحب‌نظران معتقدند اساسا فلسفة وجودي و تأسيس آن همين مسأله بوده است. اين شبکه از هفته‌ها قبل از برگزاري انتخابات به صورت ملايمي مسأله تقلب در انتخابات را مطرح کرد و در اصل يک شبکة تمام عيار در اختيار غربگرايان شده بود. و بعد از انتخابات به صراحت به دفاع از آشوبگران پرداخت و اخبار اين حوادث را به نحو گسترده‌اي پوشش مي‌داد.شبکه‌هاي متعددي (بيش از 17 شبکه) که در قالب برنامه‌هاي سرگرمي و تجاري و تبليغات بازرگاني فعاليت مي‌کنند. عموما به تبليغ وسايل بدن‌سازي، انجام بهتر عمل جنسي، کالاهاي آرايشي، و ابزارهاي زيبايي مي‌پردازند. و شبکه‌هايي که به تبليغات ديني مي‌پردازند مثل:Mohabat TV- Nejat TV- که هر دو به تبليغ مسيحيت مي‌پردازند.

اسلاید 29: اينترنتدر حال حاضر ايران با بيش از 41 ميليون کاربر اينترنتي در صدر کشورهاي خاورميانه از نظر تعداد و درصد استفاده از اينترنت قرار دارد. ايميلدر اغتشاشات بعد از انتخابات نقش بي‌بديل ايميل در ساماندهي اغتشاشگران نمايان شد. تنها راه جلوگيري از ايميل قطع کامل اينترنت است. و الا در سرعتي چندثانيه‌اي و حداکثر چند دقيقه‌اي مي‌توان يک مطلب و پيام را هر چند با حجم بالايي از مطالب باشد، براي افراد زيادي ارسال کرد. هيچ يک از سرويس‌هاي امنيتي و اطلاعاتي نيز نمي‌توانند محتواي ايميل‌ها را کنترل نمايند. در اغتشاشات بعد از انتخابات گفته شد که فردي مثل محسن سازگارا روزانه ايميل‌هايي براي حدود 5 ميليون کاربر ارسال مي‌کند.

اسلاید 30: ماهواره:استعمارگران فن‌آوري ساخت ماهواره را در اختيار خود دارند و با ترفندهاي مختلفي از دست‌يابي ساير کشورها به اين فن‌آوري جلوگيري مي‌کنند. در نتيجه عملاً هم سودآوري بسيار بالايي از اين راه دارند و هم سياست‌هاي فرهنگي و استعماري خود را بر کشورها تحميل مي‌کنند و به هيچ وجه اجازة استفاده از اين وسايل عليه غرب و فرهنگ غرب و منافع غرب را نمي‌دهند. کنترل اطلاعاتي و ارتباطاتي جهان را در اختيار دارند. همانطور که مي‌دانيم امروزه بسياري از فعاليت‌هاي ارتباطاتي، تلفن همراه، تلويزيون، راديو، اينترنت و امثال آن، وابسته به ماهواره است. و عمدة ماهواره‌ها نيز ماهواره‌هاي اجاره‌اي با هزينه‌هاي بالا است.در حال حاضر در کشور ما امکان دريافت حدود 3000 شبکة تلويزيوني ماهواره‌اي و چندين هزار شبکة راديويي ماهواره‌اي وجود دارد. از آنجا که بخش عمده‌اي از استفاده‌کنندگان ماهواره در ايران به زبان‌هاي خارجي تسلط ندارند، بيش از 70 درصد استفاده کنندگان به دنبال ديدن فيلم‌هاي مستهجن و شوها و شبکه‌هاي ايرانيان ضد انقلاب هستند.در شهرهاي بزرگ و شهرهاي مرزي ميانگين بين 30 تا 40 درصد مردم از ماهواره استفاده مي‌کنندنزديک به 20 درصد استفاده کنندگان نوجوانان (12 تا 18 ساله) هستند و 55 درصد جوانانان (18 تا 45 ساله) و از نظر جنسيتي 60 درصد زنان و 40 درصد مردان.

اسلاید 31: بهره‌برداري از رسانه‌هاي داخلي: نويسندگان کتاب «ساخت شبکه‌هاي مسلمان ميانه‌رو» در مقدمة کتاب خود از تأسيس و حمايت از رسانه‌هاي داخلي و بومي به جاي استفاده بيشتر از رسانه‌هاي آمريکايي، دفاع کرده و مي‌‌نويسند: «راديو ساوا (sawa) (از سال 2002 راه‌اندازي شد) و شبکة تلويزيوني الحُره (Al Hurra) (از سال 2003 راه اندازي شد) به عنوان نمايندگان دولت آمريكا تلقي مي‌گردند، و با وجود هزينه‌هاي زيادشان، در مثبت جلوه دادن برخوردها نسبت به آمريكا ناكام مانده‌اند. ما معتقديم كه هزينه‌هايي كه روي راديو سَوا و شبكه تلويزيوني الحُره مصرف مي‌شود، بهتر است كه در حمايت از خروجي‌هاي رسانه محلي و روزنامه‌نگاراني كه به برنامه‌هاي كثرت‌گرايانه و دموكراتيك وفادار هستند خرج شود.»در سند تأملات راهبردي حزب مشارکت تأکيد ويژه‌اي بر بهره‌گيري از رسانه‌هاي مجازي و سنتي و دفاع از روزنامه‌نگاران و به کارگيري روزنامه‌ها و مجلات محلي و استاني در جهت تقويت تحزب و ترويج اهداف حزب صورت گرفته است .

اسلاید 32: ادبيات مکتوب: داستان کوتاه و رمانيکي از اثرگذارترين قالب‌هاي ادبي داستان‌هاي کوتاه و رمان است. قرآن کريم نيز در بسياري از موارد براي انتقال معارف خود از قالب داستان استفاده کرده است. در ميان قالب‌هاي مختلف ادبي در ادبيات منثور مي‌توان گفت قالب «داستان کوتاه»، «داستان بلند» و «رمان» از جملة بهترين قالب‌ها براي انتقال مفاهيم ارزشي و اعتقادي و ديني است. گذشتگان ما به اين حوزه توجه ويژه داشتند. داستان‌هاي کوتاه مثنوي معنوي؛ داستان‌هاي گلستان سعدي؛ داستان‌هايي که در کتاب‌هاي حديثي و اخلاقي مورد توجه بزرگان بوده است؛ داستان راستان شهيد مطهري، همگي از داستان‌هاي کوتاه خيلي تأثيرگذار بودند.ارباب فرهنگ و هنر غرب در روزگار حاضر از اين ابزار نيز استفادة فراوان مي‌برند؛ توليد رمان‌ و داستان‌هاي کودکان و نوجوانان متناسب با فرهنگ مدرن غرب و در تقابل با فرهنگ اسلامي. رمان هري‌پاتر، هر چند امروزه تعداد مخاطبان رمان‌ و به طور کلي کتاب نسبت به مخاطبان رسانه‌هاي صوتي و تصويري ناچيز است اما نقش اجتماعي و فرهنگي رمان‌ها را نبايد ناديده گرفت. بسياري از همان برنامه‌هاي صوتي و تصويري بر اساس کتاب‌ها و رمان‌ها تدوين و توليد مي‌شوند. بررسي که در کتابخانه‌هاي کشور انجام گرفته است نشان مي‌دهد که پس از کتاب‌هاي درسي و کمک‌ درسي، مطالعة داستان‌هاي کوتاه و رمان بيشترين آمار را در ميان مراجعه کنندگان به کتابخانه را به خود اختصاص داده است.

اسلاید 33: نگاهي به نشريات عمومي در دکه‌هاي فروش نشريات نشان از استفادة بهينة فرهنگ غربي از اين فضا در کشور دارد. متأسفانه حساسيت مسؤولان فرهنگي کشور بر نشريات، صرفاً و يا در اغلب موارد حساسيت‌هاي سياسي و امنيتي است. حساسيت فرهنگي و اجتماعي يا اصلا ندارند و يا بسيار نادر است. در سال‌هاي اخير طيف وسيعي از نشريات در کشور توليد مي‌شوند که رسالت خود را تبليغ غرب و فرهنگ غرب مي‌دانند. بخش زيادي از آنها به آگهي‌هاي تبليغاتي آن هم از نوع تبليغات لوازم مصرفي و آ‌رايشي و جراحي‌هاي زيبايي و امثال آن اختصاص دارد نشرياتي که «خوب» را به «لذت و شادي و رفاه» تفسير مي‌کنند و سعادت را در لذت حداکثري از مواهب دنيايي مي‌بينند. ارزش را با لذت و رفاه و شادي يکسان تلقي مي‌کنند. مصرف‌گرايي و تجمل را تبليغ مي‌کنند. و غريزة تنوع طلبي افراد را تحريک مي‌کنند.نشريات

اسلاید 34: فيلم و سينمابا توجه به اينکه حدود هشتاد درصد اطلاعات ما از طريق بينايي به دست مي‌آيد نقش رسانه‌هاي تصويري در فرهنگ جامعه به خوبي روشن مي‌شود. از طرفي فقدان فرهنگ مطالعه مخصوصاً در کشور ما نقش و اثرگذاري رسانه‌هاي صوتي و تصويري را چند برابر کرده است.هاليوود سالانه نزديک به 700 فيلم سينمايي توليد مي‌کند که افزون بر درآمد هنگفت، نزديک به 15 ميليارد دلار سود خالص، 78 درصد سينماها و تلويزيون‌هاي دنيا را نيز تغذيه مي‌کند.

اسلاید 35: غرب از ابزار رسانه تا جايي که توانسته است عليه جمهوري اسلامي استفاده کرده است. به عنوان نمونه فيلم‌هايي مثل «بدون دخترم هرگز»، «سربازان آيت الله»، «مستند ترس مقدس»؛ «300»، «اسکندر» (2004)؛ «پرسپوليس»؛ «سنگسار ثريا»‌(2008)

اسلاید 36: پويانمايي (انيميشن سازي؛ کارتون‌سازي)اين هنر در ميان کودکان و نوجوانان طرفداران فراواني دارد. از طريق کارتون‌ها مفاهيم بسياري را به بچه‌ها مي‌توان منتقل کرد. اينکه مي‌بينيم بلافاصله بعد از پخش يک کارتون که مورد توجه کودکان قرار مي‌گيرد، تصوير آن در جاهاي مختلف در لباس‌ها، دفترها، کيف‌هاي مدرسه، و امثال آن حک مي‌شود، نشان از جذابيت و الگودهي اين نوع فعاليت‌ها است. يکي از مشهورترين شرکت‌هاي سرگرمي و انيميشن در آمريکا شرکت والت ديسني (The Walt Disney Company) است که در سال 1923 توسط دو برادر به نام‌هاي والت و روي او. ديسني تأسيس شد و در سال 2006، 137 هزار کارمند و 56 ميليارد و 600 ميليون دلار درآمد داشته است. جالب است بدانيم که پنتاگون از دهة پنجاه به بعد ارتباط نزديکي با شرکت ديزني دارد.

اسلاید 37: بازي‌هاي رايانه‌ايغرب در جنگ نرم خود عليه کشورهاي ديگر، به ويژه عليه اسلام و تشيع از تکنولوژي بازي‌هاي رايانه‌اي استفاده‌هاي فراواني مي‌کند. از اين طريق مي‌کوشند تا ذهن و فکر کودکان و نوجوانان را به سوي اهداف خود سوق دهند. و همراه و سازگار با انديشه‌هاي خود نمايند. ذائقة ارزشي و فرهنگي آنان را همسو با اهداف استعماري خود کنند. و در اين عرصه بسيار هم موفق بوده‌اند. در بسياري از بازي‌هاي رايانه‌اي وارداتي سبک زندگي غير اسلامي و غير ايراني تبليغ مي‌شود و از آنجا که اين نوع بازي‌ها مي‌توانند مستقيماً با کودکان و نوجوانان ارتباط برقرار کنند، نقش تربيتي بسيار زيادي دارند. دنياي غرب از اين فضا نهايت استفاده را در جهت ترويج ارزش‌هاي خود مي‌برد.

اسلاید 38: اسباب بازياسباب‌بازيهاي توليد شده در کشورهاي غربي اغلب مروج و مبلغ فرهنگ غرب‌اند. و سعي مي‌شود که کودکان از همان سنين با ظواهر و آداب فرهنگ غرب انس بگيرند. جالب است بدانيم که باربي از ابتدايي پيدايش خود (در سال 1959) تاکنون بيش از 500 بار در نقش‌هاي مختلف ظاهر شده است: پرستار، افسر پليس، معلم، پزشک، دامپزشک، خواننده، نوازنده، ژيمناست، خلبان، مهماندار هواپيما، ... در سال 1990 در طول جنگ نخست عراق و آمريکا با پوشش يونيفورم نظامي آمريکايي ظاهر شد. پس از 11 سپتامبر يونيفورم نيروهاي ضد تروريست را پوشيد. تا به حال گفته‌اند بيش از يک ميليارد عرسک باربي در کشورهاي مختلف جهان به فروش رفته است.

اسلاید 39: عرصة ورزش‌استفادة فراوان از فضاي ورزشگاه‌ها، ورزشکاران و توليد و ترويج ورزش‌هاي همسو با فرهنگ غرب.

اسلاید 40: به کارگيري هنرمندانة نمادها و مدهايکي از ابزارهاي جنگ نرم، استفادة وسيع و هنرمندانه از نمادها است.

اسلاید 41: استفاده از ظرفيت مراکز علمي (آموزشي و پژوهشي)بسياري از دانشگاه‌هاي معتبر جهاني در اختيار استعمارگران است. و به طور حساب‌شده و برنامه ريزي شده اهداف آنان را دنبال مي‌کنند. متون درسي و غير درسي ساير کشورها، همگي يا قريب به اتفاق آنها متوني ترجمه شده و معمولاً با فاصلة زماني قابل توجهي از دانشگاه‌هاي غرب است. بسياري از استادان و محققان کشورهاي جهان سوم، تحصيل‌کرده‌هاي دانشگاه‌هاي غرب هستند. و فرصت‌هاي مطالعاتي و سفرهاي علمي بسياري از آنها نيز در غرب و دانشگاه‌هاي غرب سپري مي‌شود. يکي از شگردهاي جنگ نرم و نيرو سازي و کادر سازي براي اين جنگ دعوت از فعالان دانشجويي و دانشجويان فعال در عرصه‌هاي سياسي براي شرکت در سمينارهاي به ظاهر علمي در خارج از کشور و به دامن انداختن آنها است.در طرح خاورميانة بزرگ آمريکا بر مسألة تربيت مدير و دوره‌هاي آموزش مديريت در کشورهاي خاورميانه تأکيد ويژه‌اي شده است. در اين طرح آمده است: «با توجه به ضرورت آموزش رشتة مديريت در خاورميانه، کشورهاي صنعتي جهان بايد دوره‌هاي آموزشي يکساله براي دانشجويان اين رشته تدارک ببينند.» [ايرنا، 15، اسفند، 1382]آموزش مربيان مهارت‌هاي زندگي براي کودکان از سوي سازمان يونيسف، در ايران.

اسلاید 42: مقررات بين‌الملليحقوق بشر؛ حقوق اقليت‌ها، حقوق زنان و امثال آن

اسلاید 43: شگردهاي جنگ نرممقام معظم رهبري فرمودند: «اين که ما بتوانيم طرح کلي دشمن را در مورد خودمان بدانيم، بخشي از توان دفاعي ماست؛ به اين مسأله توجه داشته باشيد. ندانستن اينکه دشمن چه در سر دارد و چه مي‌خواهد بکند، غفلتي است که ممکن است ما را از امکان برخورد و دفاع محروم کند؛ ما بايد اين را کاملاً بدانيم.» (22/ 2/ 1382)

اسلاید 44: شگردها

اسلاید 45: شگردهاي اجتماعي

اسلاید 46: الگوسازي‌هاي فرهنگي و اجتماعينقش الگوها در جهت‌دهي به زندگي فرهنگي و اجتماعي جوانان و نوجوانان بر کسي پوشيده نيست. يکي از شگردهاي غربيان براي تسخير ذهن و جان جوانان، معرفي‌ الگوهاي متناسب با فرهنگ غرب است. الگوي ورزشکاران، ورزشکاران غربي معرفي مي‌شود. الگوي هنرمندان، هنرمندان هاليوودي معرفي مي‌شوند. با اين کار در حقيقت ناخودآگاه آليناسيون فرهنگي و ارزشي رخ مي‌دهد. الگوي زندگي يک جوان مسلمان شيعه، يک غربي ليبرال بي دين معرفي مي‌شود و تمام آرزوي اين جوان آن است که مثل فلان هنرپيشة هاليوودي راه برود و حرف بزند و رفتار کند!

اسلاید 47: تغيير در سبک زندگيفرماندهان جنگ نرم براي تغيير باورها و ارزش‌هاي جامعه هدف، سعي مي‌کنند از راه دگرگون کردن شيوة زندگي افراد وارد شوند. تغيير در نوع پوشش، آرايش، (گرايش عجيب به آرايش‌هاي آشکار از سوي زنان در ايران نشان از تغيير در سبک زندگي است) طرز خوراک و نوع معماري و مد‌ها و مدل‌هاي مختلف، زمينة تغيير در باورها و ارزش‌هاي افراد را هم فراهم مي‌کنند. هر چند پذيرش اين نوع تغييرات خود به يک معني معلول تغيير در باورها و ارزش‌ها و ذهنيت‌ها هم هست. به تعبير دقيق‌تر رابطة تأثير متقابل دارند. ابزارهاي رسانه‌اي و اطلاع‌رساني و تبليغي و ابزارهاي مکتوب و تصويري همگي براي تغيير در سبک زندگي در خدمت گرفته مي‌شوند. و به صورت آرام و غير مستقيم اهداف پشت پرده را عملياتي مي‌کنند.

اسلاید 48: حقوق زنان و اقليت‌هاي ديني[فصل پنجم] «مسلمانان ميانه‌رو نسبت به زنان مسلمان نظر مساعد دارند و پذيراي کثرت‌گرايي ديني و گفت‌وگوي بين ديني هستند. براي نمونه مسلمانان ميانه‌رو استدلال مي‌کنند که احکام تبعيض‌آميز در قرآن و سنت در مورد جايگاه زنان در جامعه و خانواده (مثل نصف بودن ارث دختران نسبت به پسران) بايد بر اين اساس تفسير مجدد گردد که شرايط امروزه با شرايط حاکم در زمان پيامبر يکسان نيست. مسلمانان ميانه‌رو همچنين از حقوق زنان براي دسترسي به تحصيلات و خدمات بهداشتي و حتي مشارکت کامل در فرايندهاي سياسي از جمله حق برخورداري از پست‌هاي سياسي دفاع مي‌کنند. به همين ترتيب مسلمانان ميانه‌رو از شهروندي برابر و حقوق قانوني غيرمسلمانان طرفداري مي‌کنند.»دورة آموزشي «اقدام محلي، تغيير جهاني» در سال‌هاي 79-82

اسلاید 49: ترويج قوميت‌گراييتخريب وحدت ملي و از بين بردن و يا تضعيف همبستگي اجتماعي از شگردهاي دشمنان در جنگ نرم عليه جمهوري اسلامي است. و متأسفانه استعمار پير در دوران گذشته زمينه‌ها و اسباب لازم براي اختلاف افکني‌ ميان کشورهاي اسلامي را فراهم کرده ‌است. استعمارگران از قبل کوشيدند تا جغرافياي سياسي کشورهاي خاورميانه و اسلامي را به گونه‌اي تقسيم کنند که زمينه‌هاي بالقوة‌ ناآرامي و ناامني به ويژه ناآرامي‌هاي قومي و نژادي و مذهبي را فراهم کنند. به عنوان مثال، کردها را بين کشورهاي سوريه، ترکيه، عراق و ايران تقسيم کردند. و يا در لبنان قدرت سياسي را به صورتي‌ ناهمگون ميان اقوام و مذاهب مختلف تقسيم کردند که همواره زمينة تفرقه‌افکني و ايجاد اختلاف را داشته باشند. يکي از مسؤولين امنيتي آمريکا (لدين) تأکيد مي‌کند که مهم‌ترين محور و مورد مصرف بودجة جنگ نرم عليه جمهوري اسلامي بايد کمک به گسترش فدراليسم قومي در ايران باشد.

اسلاید 50: بهره‌برداري از آسيب‌هاي اجتماعييکي از مهم‌ترين زمينه‌هاي موفقيت جنگ نرم دشمنان عليه جمهوري اسلامي، برجسته‌ کردن آسيب‌ها و نقاط آسيب‌خيز جامعه است: وجود مشکلات اقتصادي، سياسي، اجتماعي، فرهنگي همگي بيشترين کمک را به دشمنان در جنگ نرم عليه جمهوري اسلامي مي‌کند. حتي سوء استفاده يک مقام مسؤول از مقام خود و برخورد نامناسب يک کارمند جزء با ارباب رجوع مي‌توانند به سهم و اندازة خود در خدمت اهداف دشمنان نظام در جنگ نرم عليه کشور تلقي شوند. فسادهاي اداري و مشکلات شهري و ترافيکي و تأخير در خدمت‌رساني به مردم و رشوه‌ گرفتن يک مأمور دولتي همگي زمينه‌هاي روحي و رواني براي فعاليت‌هاي نرم دشمنان عليه کشور را فراهم مي‌کنند.

اسلاید 51: شگردهاي فرهنگي

اسلاید 52: تخريب هدفمند فرهنگ و هويت اسلامياستعمارگران از ابتداي مواجهه‌شان با عالم اسلام متوجه شدند تا زماني که قرآن و معارف قرآني بر قلب‌هاي مسلمانان حکومت کند، جايي براي غرب و فرهنگ غرب در عالم اسلام نيست. گروهي از کشيش‌هاي مذهبي آمريکا که در سال 1835 ميلادي (1214ش) به رهبري شخصي به نام جان کينز به ايران آمدند در جملة پاياني گزارش مکتوبي که به عنوان حاصل مطالعات خود در ايران براي آمريکا فرستادند نوشتند: «بايد اسلام و محمدگرايي در ايران، با درخشش فزايندة فرهنگ و تمدن غرب، به آرامي و بدون خطر، کم‌رنگ و بي‌فروغ گردد» .

اسلاید 53: يکي از شگردهاي جنگ نرم اين است که هويت اسلامي و فرهنگ اسلامي ما را به صورتي هنرمندانه و در بسياري موارد نامحسوس، از ميان بردارند. يا خرد و ناچيز جلوه دهند. آن را عامل عقب ماندگي و ايزوله شدن معرفي کنند. مترقي‌ترين تعاليم را به عنوان تعاليمي ضد بشريت معرفي کنند! اگر جهان‌بيني و نظام ارزشي يک جامعه دسخوش تحول و دگرگوني شود، در آن صورت آداب و رسوم و اخلاقيات و شيوة زندگي آنها نيز دگرگون خواهد شد. خيلي روشن است که با يک جهان‌بيني اومانيستي و ليبراليستي و سکولاريستي نمي‌توان آداب و رسوم و شيوة زندگي اسلامي را حفظ کرد.

اسلاید 54: سخن‌گفتن از اصول متعالي انسانييکي از شگردهاي جنگ نرم اين است که مهاجمان هرگز خود را مخالف قانون و عدالت و مردم ‌معرفي نمي‌کند. بلکه دائماً حاکمان وقت را متهم به بي‌قانوني و ظلم و مردم‌ستيزي مي‌کنند. آنان همواره از اصول متعالي انساني دم مي‌زنند. از صلح و عدالت و آزادي و امنيت سخن مي‌گويند، شعارهايي که همواره و همه جا خواسته همگان بوده است. در حالي از قانون‌گرايي و امنيت و صلح و آزادي و عدالت سخن مي‌گويند که مرتکب بدترين قانون‌شکني‌ها مي‌شوند. و در حالي خود را مدافع اصول اخلاقي معرفي مي‌کنند که خود بدترين بي‌اخلاقي‌ها را مرتکب مي‌شوند.

اسلاید 55: آموزش و پرورش مهره‌هاي اثرگذاريکي از شگردهاي جنگ نرم آموزش و پرورش مزدوراني است که منافع غرب و اهداف آن را در جهان اسلام دنبال کنند. استعمارگران مدرن در زمينة تربيت روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نويس و نويسنده و هنرمند و فيلم‌ساز و امثال آن، سرمايه‌گذاري‌هاي هنگفتي در جهان اسلام کرده‌اند. با استفاده از بورس‌هاي تحصيلي و برگزاري دوره‌هاي کوتاه مدت آموزشي و دعوت به سمينارهاي به ظاهر علمي سعي مي‌کنند مهره‌هاي خود را شناسايي کرده و هدفمند بچينند. کميتة خطر جاري: «9. ...دعوت فعالان جوان ايراني به خارج براي شرکت در سيمنارهاي کوچک، اقدام مهمي است. اين کار در صربستان، فيليپين، اندونزي، و شيلي وکشورهاي ديگر جواب داده است. اين افراد بايد از سوي مقامات آمريکايي انتخاب شوند نه نهادهاي ايراني.»

اسلاید 56: توجه به شرکاي بالقوة ليبراليسم در جهان اسلامايجاد شبکه‌هاي مسلمانان ميانه‌رو: سه گروه در عالم اسلام هستند که مي‌توان آنها را شرکاي بالقوة آمريکا ناميد: «معتقدان به جدايي دين از سياست»، «مسلمانان ليبرال» و «مسلمانان ميانه‌رو از جمله صوفي‌ها»:معتقدان به جدايي دين از سياست در جهان مسلمانان در سه طبقه جا مي‌گيرند: «معتقدان به جدايي دين از سياست ليبرال»، «ضد روحانيون»، و «معتقدان به جدايي دين از سياست اقتدارگرا».

اسلاید 57: 1. دانشگاه‌هاي مسلمان سکولار و ليبرالدر ميان شبکه‌هاي موجود روشنفکران ليبرال و ميانه‌رو در کل جهان اسلام اين بخش اولين بلوک سازنده براي يک شبکه از مسلمانان ميانه‌رو بين‌المللي است.2.روحانيون ميانه‌رو جوان3.فعالان اجتماعي4.گروه‌هاي زنان5.روزنامه‌نگاران، نويسندگان و آدم‌هاي روشن‌بيان

اسلاید 58: شگردهاي ديني

اسلاید 59: شبهه‌پراکني‌هاي مذهبي و اعتقاديمبارزة علني با اسلام و تشيع و شبهه‌پراکني‌هاي شيطاني عليه تشيع هميشه بوده است و هيچ زماني هم متوقف نشده است هر چند در روزگار حاضر هم از نظر حجم و هم از نظر سطوح مخاطبان و جامعة هدف شبهه‌پراکنان قابل مقايسه با دوران گذشته نيست. اما حقيقت اين است که همانطور که تاريخ تشيع نشان داده است اينگونه شبهات هيچ خللي جدي به مذهب شيعه و دين اسلام وارد نکرده‌اند.

اسلاید 60: فرقه‌سازي هاي اسلاميوهابيت (در عربستان)، بهائيت (در ايران و مصر) ، طالبانيسم (در پاکستان و افغانستان)، سلفي‌گري (در جهان اهل سنت)، فرقه‌سازي در ايران به دليل هشياري مراجع و روحانيت آگاه به جايي نرسيد؛ اما در کشورهاي ديگر موفقيت آميز بود.

اسلاید 61: دين‌سازييکي از شگردهاي مبارزه با اسلام ايجاد رقباي ديني و معنوي براي آن است. به همين دليل در دوران اخير حجم عظيمي از اديان و مذاهب نوظهور را در مقابل اسلام پديد آورده‌اند و با تمام توان در همة کشورهاي دنيا به تبليغ آنها مي‌پردازند. و متأسفانه در اين جهت موفقيت‌هاي زيادي هم به دست آورده‌اند و در اين زمينه لازم است آگاه باشيم. نکتة حايز اهميت در اين معنويت‌هاي نوظهور آن است که اينان به صورت شبکه‌اي فعاليت مي‌کنند و همگي آنان در خدمت اهداف و مباني مدرنيته و ليبرال دموکراسي هستند. همة مباني آنها را به خوبي مي‌توان در معنويت‌هايي چون معنويت دالايي‌لاما، ساي‌بابا، اوشو، اکنکار، پائلو کوئليو و امثال آنها ديد. زمينه‌هاي انديشه‌اي گرايش به اين نوع اديان و معنويت‌ها در دهة هفتاد و با تضعيف فقه و شريعت از سوي برخي به اصطلاح روشنفکران ديني فراهم شد. گرايش به تصوف و دراويش و معنويت‌هاي نوظهور بر اين بستر روييدند.

اسلاید 62: ترويج اسلام ميانه‌رو يا اسلام آمريکاييدر مقدمة کتاب «ساخت شبکه‌هاي مسلمان ميانه‌رو»: «براي هدفي که اين کتاب دنبال مي‌کند مسلمانان ميانه‌رو کساني هستند که در ابعاد کليدي فرهنگ دموکراتيک اشتراک نظر دارند. اين ابعاد عبارت است از حمايت از دموکراسي، و حقوق بشر به رسميت شناخته شده در سطح بين‌الملل، (شامل برابري نژادي و آزادي دين)، محترم شمردن تکثر، پذيرش منابع قانوني غيربخشي، و مخالفت با تروريسم و ديگر اشکال غيرقانوني خشونت» در فصل پنجم: «يک فلسفه سياسي چه از منابع غربي گرفته شود و چه از قرآن براي اينکه دموکراتيک تلقي شود بايد بدون قيد و شرط از کثرت‌گرايي و حقوق بشر شناخته شده در سطح بين‌الملل حمايت کند.»

اسلاید 63: [در فصل پنجم] «خط فارق بين مسلمانان ميانه‌رو و اسلام‌گرايان راديکال در کشورهايي با نظام‌هاي حقوقي متکي بر نظام‌هاي غربي (اکثريت دولت‌هاي جهان مسلمانان) اين است که آيا شريعت را بايد به‌کار بست يا نه. تفاسير محافظه‌کارانه از شريعت با دموکراسي و حقوق بشر به رسميت شناخته شده در سطح بين‌الملل سازگاري ندارد ... هر نوع اجراي اصول شريعت به مثابه قانون معنايش ... محروم کردن مؤمنان و ديگران از آزادي انتخاب است.»

اسلاید 64: شگردهاي سياسي

اسلاید 65: ايجاد نافرماني مدنيکميتة خطر جاري: «3. دامن زدن به نافرماني مدني در تشکل‌‌هاي دانشجويي و نهادهاي غير دولتي و صنفي از ابزارهاي مهم فشار بر ايران است».جين شارپ در کتاب از ديکتاتوري تا دموکراسي 198 دستورالعمل براي مبارزة خشونت‌پرهيز و ايجاد و تقويت نافرماني مدني در کشورهاي هدف بيان مي‌کند. افزون بر اين در سال‌هاي اخير کتاب‌هايي هم از سوي برخي مراکز ترجمه و منتشر شد که به تبيين و آموزش چگونگي نافرماني مدني مي‌پردازند. مثل کتاب «مهاتما گاندي و مارتين لوتر کينگ: قدرت مبارزة عاري از خشونت» نوشته مري کينگ، ترجمه شهرام نقش تبريزي، تهران، نشر ني، 1385. و کتاب «گاندي و ريشه‌هاي فلسفي عدم خشونت»، نوشته رامين جهانبگلو، ترجمه هادي اسماعيل زاده، چاپ اول 1379 و چاپ چهارم 1388، تهران، نشر ني.

اسلاید 66: حمايت از گروه‌ها و افراد معترضيکي از دکترين‌هاي جنگ نرم غرب عليه ايران، تقويت گرو‌ه‌هاي معارض و معترض در جمهوري اسلامي است و لذا مي‌بينيم که علناً بودجه‌هاي هنگفتي را نيز براي کمک به آنها اختصاص مي‌دهند و از اعلام آن نيز هيچ ابايي ندارند. «استراتژي چندجانبة اِعمال فشارهاي مدني» يکي از استراتژي‌هاي غرب عليه جمهوري اسلامي است. که يکي از ارکان اين استراتژي حمايت‌هاي رسانه‌اي و قانوني و مالي از گروه‌هاي معارض و معترض در ايران است.

اسلاید 67: مأيوس و نااميد کردن مردميکي از شگردهاي دشمنان در جنگ نرم، پراکندن يأس و نااميدي در سطح جامعه است. نااميدي از حاکمان و نااميدي از اصلاح امور، و استفاده از اين فضا براي تضعيف ارکان و پايه‌هاي حکومت ديني.تلاش زيادي در ناکارآمد جلوه دادن نظام اسلامي مي‌کنند. بدون ترديد يکي از محوري‌ترين فعاليت‌ها عليه جمهوري اسلامي، ناکارآمد جلوه دادن آن در ميان مردم است. در کنار ناکارآمد جلوه دادن نظام اسلامي و مردم‌سالاري ديني، به طرح و تقويت انديشه‌هاي ليبراليستي و يگانه راه سعادت و رفاه تلقي کردن آنها مي‌پردازند.

اسلاید 68: تأسيس و تقويت سازمان‌هاي مردم‌نهاددر جهان اسلام و ايران مردم احساس تنفر شديد نسبت به امريکا و سياست‌هاي امريکا دارند در نتيجه طرفداران امريکا نيز جايگاه چنداني در ميان مردم ندارند. به همين دليل يکي از معضلات امريکا اين است که مدافعان او در صورت اثبات دريافت کمک از سوي امريکا جايگاه خود را از دست خواهند داد. امريکا براي حل اين معضل به تأسيس و تکثير سازمان‌هاي اجتماعي مردم نهاد، در داخل کشورهاي اسلامي و همچنين در خود غرب روي آورده است. تأسيس سازما‌ن‌هايي به اسم سازمان‌هاي مردمي و خيريه و سازمان‌هاي بين المللي که صرفاً پوششي است براي کمک به حاميان او در کشورهاي اسلامي. کميته صلح جاري: «9. بايد فعاليت‌هاي NGOهاي آمريکايي را در ايران تسهيل کنيم.» مايکل لدين: «تغيير از درون تنها راه مقابله با نظام ايران است و تنها ابزار آن حمايت از NGOها مي‌باشد. که به کمک آنها مي‌توان ميليون‌ها نفر را در برابر حاکمان ايران قرار داد.»

اسلاید 69: 37 هزار NGO در ايران؛‌ اين سازمان‌ها طيف وسيعي را در بر مي‌گيرند از سازمان‌هاي معنوي گرفته، تا سازمان‌هاي اقتصادي و فرهنگي، ورزشي، تجاري، دانش‌آموزي، گروه‌هاي موسيقي، انجمن‌هاي ادبي و امثال آن. اين سازمان‌ها زمينه‌هاي شکل‌گيري مقاومت‌هاي سازماني در برابر نظام حاکم را فراهم مي‌کنند.

اسلاید 70: دلايل توجه مخالفان و معاندان جمهوري اسلامي به سازمان‌هاي غير دولتي:از طريق اين سازمان‌ها مي‌توان راحت‌تر در نظام جمهوري اسلامي نفوذ کرد؛اين سازمان‌ها ابزاري مناسب براي اجراي طرح‌هاي سازمان‌هاي جهاني و ايده‌هاي نظام سلطه هستند؛ثبات و پايداري بيشتر: چون با تغيير دولت‌ها، تغيير نمي‌کنند؛هم‌سليقه و همفکر بودن اعضاي اين سازمان‌ها موجب مي‌شود که با تأثيرگذاري بر يکي از آنها مي‌توان اميد فراواني داشت که بقيه را نيز همفکر و همراه خود کرد؛در صورتي که اين سازمان‌ها داراي شبکة ارتباطي نيرومندي باشند به مراتب از احزاب سياسي قوي‌تر و اثرگذارترند؛آسيب‌پذيري اين سازمان‌ها به دليل تکثر و فراواني زياد آنها به مراتب کمتر از احزاب است؛

اسلاید 71: ايجاد خدشه در مباني مشروعيت حکومت اسلاميتا مقبوليت مردمي حکومت ديني پا بر جا باشد، فرمول جنگ نرم در عرصة سياسي، نه تنها کاربردي نخواهد داشت که نتيجة عکس مي‌دهد. به همين دليل تئوريسين‌هاي جنگ نرم تلاش مي‌کنند اين ارتباط وثيق اعتقادي را از طريق ايجاد شبهه در مشروعيت ديني نظام اسلامي و عرفي و عادي جلوه دادن حکومت ديني، سست کرده و از ميان بردارند. آنان سعي مي‌کنند زمينة اعتقادي و ديني حکومت را از بين ببرند و در نتيجه ارتباط ايماني و عميق ميان مردم و رهبري را به ارتباطي طبيعي و عادي تبديل کنند.

اسلاید 72: شگردهاي اقتصادي

اسلاید 73: ايجاد نابساماني‌هاي اقتصاديدر حال حاضر 82 درصد سرماية جهان، 95 درصد فناوري و تکنولوژي جهان و 91 درصد صنعت جهاني در اختيار 17 درصد از جمعيت جهان است که عمدتاً در هشت کشور صنعتي هستند. 83 درصد جمعيت جهان، فقط 18 درصد ثروت موجود در کرة زمين و 9 درصد صنعت و 5 درصد تکنولوژي و علم جهان را در اختيار دارد. [ر.ک: گزارش توسعة انساني سازمان ملل متحد در سال 2007؛‌ همچنين ر.ک: کتاب ديکتاتوري کارتل‌ها، اميرکبير، 1363]

اسلاید 74: از طريق ساختارهاي بين المللي اقتصاد و انحصاري کردن تجارت جهاني، سعي مي‌کنند اقتصادهاي محلي و بومي را ناکارآمد کنند و اجازة فعاليت مستقل به هيچ کشوري بر اساس الگوهاي بومي خودش نمي‌دهند. اينان مي‌کوشند همة کشورها بر اساس برنامه‌هاي آنان حرکت کنند و برنامه‌هاي اقتصادي خود را بر اساس برنامه‌هاي تنظيم شده از سوي بانک جهاني و سازمان‌هاي بين المللي طراحي نمايند.طبيعتاً ‌وقتي نبض اقتصادي جهان در اختيار هشت کشور صنعتي باشد، اينان مي‌تواند بدون نياز به قطع‌نامه‌هاي شوراي امنيت يا سازمان ملل هر کشور مخالفي را به هر انگيزه‌اي تحت فشار شديد اقتصادي قرار دهند و او را تسليم خواسته‌هاي خود نمايند. هم‌اکنون شاهد هستيم که از اين حربه عليه کشور ما استفاده مي‌کنند. از سال 2007 ميلادي برخي از مؤسسات مالي و بانکي کشور، بانک‌هايي همچون بانک ملي، ملت، صادرات و سپه، مورد تحريم يکجانبة امريکا قرار گرفتندکار ديگري که استعمارگران انجام مي‌دهند نابسامان وانمود کردن اوضاع اقتصادي واجتماعي کشورهاي مورد هجوم است تا ريسک سرمايه‌گذاريهاي خارجي را در آن کشورها به شدت بالا ببرند. فعاليت‌هاي اقتصادي در آنها را ناامن جلوه دهند.

اسلاید 75: جلوگيري از رشد اقتصادي: تک محصولي کردن توليداتبانک جهاني تحت نظارت قدرت‌هاي بزرگ و مستکبران و استعمارگران به گونه‌اي برنامه‌ريزي کرد که اقتصاد کشورهاي ديگر، غير از کشورهاي صنعتي و پيشرفته را به اقتصادي تک محصولي تبديل کند. اصولاً گره زدن اقتصاد کشورهاي جهان سوم به اقتصاد کشورهاي بزرگ و استعمارگر از اهداف اصلي و سياست‌هاي کلان اقتصادي آنان است. به همين دليل تلاش مي‌کنند از روابط اقتصادي منطقه‌اي و خارج از سيستم‌هاي جهاني در ميان کشورهاي هم‌افق جلوگيري نمايند. به عنوان مثال، روابط اقتصادي کشورهاي عربي (22 کشور عضو اتحادية عرب) با يکديگر روز به روز کاسته مي‌شود؛ اما مبادلات تجاري آنان با کشورهاي صنعتي به ويژه‌ کشورهاي غربي روز به روز افزايش مي‌يابد. حتي در مورد ايران نيز وضع به همين منوال است. البته حجم مبادلات تجاري ميان ايران و امارات بالا است اما امارات در حقيقت نقش دلالي در صادرات کالاهاي کشورهاي غربي و صنعتي را ايفا مي‌کند. به تعبير ديگر، مرکز منطقه‌اي توزيع کالاهاي غربي است.

اسلاید 76: راه‌هاي مقابله با جنگ نرمقرآن کريم راه مقابله و ميزان مقابله با دشمنان را به صراحت بيان کرده است: «فمن اعتدي عليکم فاعتدوا عليه بمثل ما اعتدي عليکم»‌(بقره، 194) دستور قرآن کريم در مبارزه با فتنه اين است که «وَ قَاتِلُوهُمْ حَتَّى لاَ تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ لِلّهِ».

اسلاید 77: پذيرش وجود جنگ گمان نكنيم جنگ، فقط جنگ نظامی و سخت است. درك اين‌كه در شرايط جنگ نرم قرار داريم، كمك می‌كند تا موقعيت خود را بهتر بشناسيم و وظيفة خود را دقيقتر تعيين کنيم.

اسلاید 78: تقويت باورها و ترويج ارزش‌هااگر هدف اصلي جنگ نرم تغيير باورها و ارزش‌هاي اسلامي است؛ بنابراين بهترين راه مبارزه با آن ترويج و تقويت فرهنگ اسلامي و الهي است. اين جهاد و مبارزة نرم بايد تا جايي ادامه يابد که توان مخالفان دين و نظام اسلامي به حداقل برسد به گونه‌اي که نتوانند هيچ ضربه‌اي به نظام اسلامي وارد سازند. در جنگ‌هاي نرم، هر يک از افراد در خط مقدم جبهه هستند، بنابراين بايد هر کدام از آنان، در حد توان، تجهيزات لازم براي مبارزه و مقابله با دشمن را داشته باشد.

اسلاید 79: اگر يکي از اهداف اصلي جنگ نرم، تغيير ارزش‌هاي اسلامي و ترويج ارزش‌هاي غربي به جاي ارزش‌هاي اسلامي است، بنابراين براي مقابله با آن چاره‌اي جز ترويج و تقويت ارزش‌هاي اسلامي در همة ‌سطوح و ساحت‌هاي زندگي مردم نداريم. لازم است نظام جامع اخلاقي و رفتاري انسان مسلمان تدوين گردد و عملياتي شود. اخلاق اجتماعي، اخلاق سياسي، اخلاق علم‌اندوزي، اخلاق نقد، اخلاق جنسي، اخلاق خانواده، اخلاق معاشرت، اخلاق شهروندي و امثال آن همگي بر اساس مباني اسلامي و به شيوه‌اي کاربردي براي سطوح مختلف، تدوين گردد و محور فعاليت‌هاي تربيتي و تعليمي قرار گيرد.

اسلاید 80: استفاده از همان شيوه‌هاي جنگ نرمفمن اعتدي عليکم فاعتدوا عليه بمثل ما اعتدي عليکم (بقره، 194) و در اين راه بايد اين آيه را نصب العين قرار دهيم که «فاعدوا لهم ما استطعتم من قوة»علامة شرف الدين: لاينتشر الحق الا من حيث ينتشر الباطلمقام معظم رهبري: «امروز دشمن جبهة وسيعي را با استفاده از ابزارهاي مؤثر خطرناک و کارآمد و نيز با بهره‌گرفتن از علم و تکنولوژي تشکيل داده است تا جمهوري اسلامي را هدف يک يورش همه جانبة فرهنگي قرار دهد. مقابله با اين تهاجمِ بسيار خطرناک و ويرانگر، نيازمند هوشياري و استفاده از ابزار و روش‌هاي مشابه دشمن ويا شيوه‌هاي جايگزين آن است.» (19/ 9/ 1371)

اسلاید 81: طراحي الگوي اسلامي- بومي پيشرفتمتأسفانه ما هنوز نتوانسته‌ايم الگويي براي توسعه و پيشرفت همه جانبه کشور بر اساس مدل اسلامي و فرهنگ بومي و ايراني خود طراحي کنيم و اين يکي از بزرگترين ضعف‌هاي علمي و در نتيجه عملي ما است. به همين دليل است که رهبر معظم انقلاب در سال‌هاي اخير به طراحي و ارائة الگوي اسلامي- ايراني توسعه تأکيد کردند. و تا چنين الگويي در برابر الگوهاي غربي و ليبرالي نداشته باشيم، از فعاليت‌هاي پراکنده و بعضاً متعارض و خنثي‌کنندة اثر يکديگر کاري ساخته نيست.

اسلاید 82: به کارگيري هنجاري خودي در طراحي‌هايي اقتصادي ما تا زماني که در چارچوب برنامه‌هاي جهاني و غربي حرکت کنيم به طور حتم همواره تابع آنان و زيردست آنان خواهيم بود. سرنوشت جنگي که ميدان آن را دشمن طراحي کرده و به تمام زواياي آشکار و نهان آن آگاهي دارد خيلي روشن است؛ ما براي آنکه ابتکار عمل را در دست بگيريم بايد به قوانين و مقررات اسلامي خود باز گرديم و آنان را محور حرکت خود قرار دهيم. در آن صورت با توجه به ظرفيت‌هايي که جمهوري اسلامي دارد و با توجه به نيروهاي انساني کارآمد و منابع سرشار طبيعي قدرت‌هاي بزرگ چاره‌اي جز پذيرش قواعد بازي ما را ندارند. ما هرگز نبايد تسليم قوانين و مقررات جهاني که مخالف با فرهنگ و باورها و ارزش‌هاي ما است بشويم.

اسلاید 83: بومي کردن شبکه‌هاي اطلاعاتيدر دنياي جديد، همه يا دست کم بيشتر فعاليت‌هاي اقتصادي، تجاري، مالي و پولي داخلي و خارجي به وسيلة شبکه‌هاي الکترونيکي صورت مي‌گيرد. فرودگاه‌ها، رادارها، ماهواره‌ها، شبکه‌هاي راديويي و تلويزيوني، ارتباطات تلفني و حتي آرشيو‌ها و بايگاني‌ها همگي به صورت ديجيتالي و الکترونيکي و با استفاده از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهاي الکترونيکي انجام مي‌گيرند؛ بسياري از اطلاعات نظامي و امنيتي و اقتصادي کشورها در رايانه‌ها و آرشيوهاي الکترونيکي نگه‌داري مي‌شوند. بنابراين اگر سيستم‌هاي بومي نداشته باشيم نه تنها همواره وابسته به بيگانگان خواهيم بود بلکه هيچ امنيتي در هيچ عرصه‌اي، اعم از اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و نظامي، براي کشور نمي‌توان تأمين کرد.

اسلاید 84: در جريان حملة سال 1991 آمريکا به عراق يک ويروس سخت‌افزاري تعبيه شده در يک چاپگر صنعتي ساخت فرانسه در مرکز مخابرات بغداد، موجب شد که بخش گسترده‌اي از شبکه‌هاي مخابراتي و اطلاعاتي عراق از کار بيفتد. و يا در جريان حملة دوم آمريکا به عراق در سال 2003 آمريکايي‌ها توانستند همة سيستم‌هاي راداري و هشدار دهندة دفاع هوايي و دريايي عراق را از کار بياندازند به همين دليل حتي يک هواپيماي جنگندة عراقي نتوانست از جاي خود بلند شود! همين تجربه در جنگ آمريکا با صربستان نيز تکرار شد؛ آمريکايي‌ها توانستند شبکه‌هاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري مربوط به آب و برق و سوخت صربستان را از کار بياندازند.

اسلاید 85: تأکيدات مکرر مقام معظم رهبري دربارة سيستم پدافند غير عامل در کشور از همين جا ناشي مي‌شود.تأمين امنيت شبکه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. چند نمونة هک سايت‌هاي شيعي در سال‌هاي اخير رخ داد که نشان از اهميت اين موضوع دارد. هک 285 سايت شيعي توسط هکرهاي اجير شده وهابيان در تاريخ 28 شهريور 1387 از جملة اين نمونه‌ها است. سايت‌هاي حضرات آيات سيستاني، تبريزي، سبحاني، مکارم، سايت حرم حضرت معصومه، سايت تخصصي قرآن و نهج البلاغه از جملة سايت‌هاي هک شده بودند. برخي از آقايان مثل آيت الله مکارم نيز در جلسة تفسير خود در حرم حضرت معصومه در همان روز عليه اين اقدام موضع گيري کرد. و البته روز بعد يعني 29 شهريور 1387 گروهي به نام مجاهدان مجازي شيعه سايت اصلي مدرسه الرمس را هک کردند و سرور اصلي آن را هک کردند و اين پيام را روي آن گذاشتند که «ديروز هکرهاي شما در سرور شيعه بودند و امروز ما در سرور شما هستيم!» و افزون بر آن سايت رسمي دانشگاه عجمان امارات متحده عربي را هک کردند و تصوير گرافيکي «کل يوم عاشورا»‌را در صفحة نخست آن قرار دادند. سرتيپ غلامرضا جلالي، رئيس سازمان پدافند غير عامل کشور، در مصاحبه‌اي در تاريخ 4 مهر 1388 از حملة ماهواره‌اي به صدا وسيما در زمان مناظره‌هاي انتخاباتي در طي پنج شب متوالي و خنثي کردن آن توسط نيروهاي پدافند غير عامل و نيروهاي مخابرات خبر داد.

اسلاید 86: ترويج و تقويت فرهنگ کتابخوانيبر اساس آمارهاي رسمي سازمان‌هاي بين المللي در سال 2003 تنها 1/1 درصد کتابهاي توليدي جهان در 22 کشور عربي خاورميانه بوده است اين در حالي است که يونان با جمعيتي 11 ميليوني، پنج برابر کل کشورهاي عربي کتاب توليد کرده است. فقدان فرهنگ مطالعه و کتابخواني و تکيه بر فرهنگ شفاهي هم سطح علمي و فرهنگي مردم را سطحي و پايين نگه مي‌دارد و هم زمينه براي تأثيرگذاري بيشتر شايعات و امثال آن را فراهم مي‌کند.

اسلاید 87: توجه ويژه به جوانان در مديريت مبارزة نرمبا توجه به اينکه مخاطب اصلي در جنگ نرم دشمنان عليه جمهوري اسلامي، جوانان هستند؛ اينان بهتر از هر کس ديگري توانايي درک ابعاد مختلف اين جنگ را دارند؛ بايد در اين زمينه مديريت مبارزه با جنگ نرم در حوزه‌هاي مختلف به ويژه در حوزه‌هاي فرهنگي را به خود آنان واگذار کرد.

اسلاید 88: رفع آسيب‌هاهمانگونه که پيشتر گفته شد، يکي از مهمترين زمينه‌هاي جنگ نرم دشمنان عليه جمهوري اسلامي استفاده از نقاط ضعف و آسيب‌هاي اجتماعي و اقتصادي و سياسي است. دشمنان با برجسته سازي اين آسيب‌ها و ارائة نمونه‌هاي بهتر مي‌کوشند مردم را نسبت به نظام سياسي حاکم مأيوس نمايند، به همين دليل همة مسؤولان و همة قواي کشور بايد به صورت مستمر و خستگي ناپذير در رفع مشکلات بکوشند.

اسلاید 89: تهية طرح جامع تعليم و تربيت اسلاميخيل عظيم نوجوانان و جواناني که بخش زيادي از عمر خود را در مدارس و دانشگاه‌ها مي‌گذرانند، ايجاب مي‌کند به آموزش و پرورش آنان به صورت جدي‌تري پرداخته شود. اگر به منابع درسي و آموزشي آنان توجه نشود و مدارس و دانشگاه‌هاي ما، به ويژه در رشته‌هاي علوم انساني، صرفاً جاي جولان نظريه‌هاي غربي و سکولار باشد، بايد هر زماني انتظار وقوع فتنه‌هاي بزرگي را داشت. حقيقت اين است که باور و اعتقاد مقدمة لازم براي عمل است؛ اگر کسي در باورهاي خود نسبت به يک موضوع دچار ترديد شود، پاي او به ميدان عمل باز نمي‌شود و اگر ما نظام تعليمي و تربيتي خود را مورد بازنگري جدي قرار ندهيم، ديري نمي‌پايد که جامعة ايماني ما از درون تهي خواهد شد.

اسلاید 90: تهيه طرح جامع فرهنگيبراي تقابل با جنگ نرم لازم است سياست‌ها و برنامه‌هاي فرهنگي نظام جمهوري اسلامي در همة عرصه به صورت شفاف و صريح تبيين شود و مراحل قانوني خود را نيز طي کند تا هم ميزاني براي بررسي عملکرد فرهنگي مسؤولان باشد و هم راهنمايي براي حرکت ارباب فرهنگ و هم از برخوردها و سياست‌هاي سليقه‌اي و جناحي جلوگيري شود. ما هنوز نمي‌دانيم دقيقا در عرصة سينما، موسيقي، هنر، ماهواره، پوشش زنان، برخورد با بي‌حجابي، آزادي مطبوعات و امثال آن چه سياستي را بايد داشته باشيم. نمونة بارز اين ناهماهنگي‌ها و در نتيجه ناکارآمدي‌ها را مي‌توان در طرح مبارزه با مفاسد اجتماعي که در سال‌هاي 86 و 87 از سوي نيروي انتظامي به اجرا درآمد مشاهده کرد. نيروي انتظامي که شأني جز اجراي قانون ندارد، و قاعدتاً بايد قانوني که از ناحية دولت به او ابلاغ مي‌شود اجرا کند. اما دولت و به ويژه رئيس دولت (دکتر احمدي نژاد) با اين طرح مخالفت کرد و در تبليغات انتخاباتي نيز يکي از محورهاي مناظرات و تبليغات کانديداها شود. همگي تصميم به برخورد با اين طرح داشتند. اين نمونه‌اي کوچک از ندانم‌کاري‌ها و بي‌برنامه‌گي‌ها در عرصه فرهنگي و اجتماعي است.

اسلاید 91: امیدوارم کار بقیه ی دانش اموزان عالی باشد باتشکر از همه که به من کمک کردن تا این پاورپوینت رو درست کنم پایان

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید