صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحيم
و[
است.
صفحه 2:
موضوع :
بررسی ابعاد و اهداف تهدیدهای
نرم عليه
نظام مقدس جمهورى اسلامى
7 5
ار
صفحه 3:
" دیر باز,هرگاه قدرتی قصد سرنگونی حکومتی را داشت.,اگر توان
تطاهی و تدرت لش ری اس زا جنگ فا امكان دتمي ولق
می کوشید با روش های گوناگونی غیر از تهاجم نظامی به هدف
خود برسد.
" آمروزه نیز به دلیل پیشرفت های شگرف دانش بشری,به وجود
آمدن نسل جدیدی از رسانه هابرشد چشمگیر تکنولوژی, گسترش
جوامع آزادی خواه و نیز افزایش قدرت دولت ها در مقابله با تهاجم
نظامی دشمن؛ ,رویکرد حکومت های استعماری جهان به تهدیدات
نرم و جنگ نرم.بیش از پیش شده است.
تسار الا شاه و ای پیات تره علی آارا
را راهبردی امنیتی معرفی کرده اند.نمونه ای از اين تهدیدات در
حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری بر همگان آشکار شد.
آگاهی از وجود چنین تهدیدی ونیز شناسایی اهداف دشمن در تهدید
نرم.سبب افزایش بصیرت سیاسی بر همگان میشود و آنان را با
راه های مقابله با آن اشنا می سازند.
صفحه 4:
1- ضرورت دشمن شناسی از دیدگاه قرآن
" دشمن شناسی ازدیدگاه اسلام اهمیت بسیا
چنان که واژه «عدو» به معنی
" بارها در قرآن كريم آمده است و به صورت هاى 0
كوناكون در آيات متعدد به كار رفته است. قرآن كريم در
آیات مختلفی,دشمنان مسلمانان و فعالیت های انان عليه مسلمانان
راکشاساناه ات
" الف) دشمنان درونی
خطر دشمنان درونی از دشمنان بیرونی بیشتر است؛چرا که
انسان هرگاه دشمن را رو در روی خود ببیند,بی شک,از خود دفاع می
کت ولف از انا کمدشین ترفی بیان است اسان از اه عفن ی
شود.از این رو,دشمن درونی ضربه ها و آسیب های جدی تر و
شدیدتری وارد می کند.از جمله مهم ترین دشمنان درونی
انسارنف آماره ور رطان انيت
هل و منت ات
صفحه 5:
ب)دشمنان پیرونی
ازاجمله نهم فرین دشمنان بیزونی مللمانان
کافران و منافقان هستند:
کافران :
Lo» ها الدین آعنوا لا تَتَخِدُوا عَدُوَيْوَعَدُوَكُمْ أَؤليَاء تلفون النهم بالْموة
6 لمت 0921 12د کسایس که انلدان اور دود اد زاس ی وا
دشمن خودتان را به دوستی مگیرید[چنان که]با آنها اظهار دوستی کنید و حال
آتکه بی شک,به آن حقیقت که برای شما آمده است, کافرند[و]بیامبر[خدا]و شما
را[ازمکه]بیرون میکنند
صفحه 6:
شناختشناسیت هدید نرم -2
الف) مفهوم تهدید نرم
" واژه تهدید نرم» از جمله واژگانی است که در سال های اخیر
کاربرد یافته است. برای بیان مفهوم این واژه.
نخست باید تاربخچه نهدید را مرور کنیم.
" تهدید با ویژگی ها و ابعاد و حدودش, در گذر زمان» تحولات قابل توجهی داشته
است. در زمان های گذشته بیشترین شکل نهدید از نوع تهدید سخت بود. به
این معنا که کشور تهدیدکننده به تعرض به کشور دیگر و از بین بردن تمامیت
ارضی آن و نیز از بین بردن زیرساخت های نظامی و اقتصادی آن کشور اقدام
می کرد: ابزار این نوع تهدید, همان ابزار تظامی خشونت آمیز بود.
در گذر زمان, جنس این تهدید سخت بر اثر عوامل و دلایل گوناگون به تدریج
دگرگون شد و جای ابزارهای خشونت آمیز را ابزارهای غیرنظامی و
غیرخشونت آمیز گرفت, به گونه ای که تهدیدهای فرهنگی با چهره های پنهان
و با بهره گیری از روش های پیچیده تا جایی پیش رفت که امروزه امکان
لشکرکشی و کشورگشایی را امکان پذیر کرده است.2
" به عبارت دیگر در تهدید نرم, کشور مهاجم می کوشد بدون استفاده از
ابزارهای خشن, اعمال قدرت کند و مدیریت افکار عمومی کشور مورد تهاجم
را در راه نیل به اهداف خود بر عهده گیرد.
مرجف شایعه پراکنوو لیجادکننده رعبو وحشت1
هدید نرم و راهبردهاعص 97و2-98
صفحه 7:
امروزه حتی قدرت های بزرگ نیز با داشتن لشکرها و تجهیزات نظامی پیشرفته, برای متحمل نشدن
هزینه ها و پی آمدهای تهدید سخت با همان تهاجم نظامی, جز در مواردی ویژه و استثنایی, از
اعمال قدرت نرم برای سرنگونی کشور مورد تهاجم استفاده می کنند
ادر نگاهی کلی می توان تهدید نرم را چنین تعریف کرد
تهدید نرم» مجموعه اقدامانی است که باعث دگرگونی هویت فرهنگی و الگوهای رفتاری مورد قبول
یک نظام سیاسی شود. تهدید نرم» نوعی سلطه در ابعاد سه گانه حکومت, اقتصاد و فرهنگ است که
از طریق استحاله رفتاری در این حوزه هاء ایجاد شده است و نمادها و الگوهای نظام سلطه
جایگزین آنها می گردد.1
ب) ویژگی های تهدید نرم
در تهدید نرم؛ کشور مهاجم ب دون شک رکش بزیکی ارادم خود را بر ملتعت حمیلمیک ند _
روشهاعیه کار گرفته شده در تهدید نرم» روشهاینرم افزاریاست
.تغییراتحاصلاز تهدید نرم نبز درونیآرام؛ دهنیو تدریجماست
تهدید نرم» همرله با آرامشاز رلم رسانه هاء احزاب ت شکلهاعصنعتیو با به کار گبری_
.شیوه اقا و اقتاع صورتمیگبرد
تهدید نرم اعتباری است؛ بعنی ممکن است پدیده ای زمانی تهدید به شمار آید» ولی زمانی دبگرء
عنصر معمولی جامعه باشد.2
تهدید نرم دو ببکاوگاه دارد؛ ی کیقلنو دیگرعمفر. تصرفقلبها و ذهنها هدفمنازعاننرم است .
در تهدید نرم؛ عاملت هدید به دنب [ق راهم کردنا گوهایاقناعیاستو میک وشد مخاطبرا به
گود ميان قرار دهد که اولویتهایخود را مطابق خواسته هایعاملت هدید فهم و Ss
تهدید نرم همرله با نمادسازعاست لینلمر با بهره گبرعاز نمادهاعت اریخی با مذهبیصورت_
ys سید یز جنگ بر مان 11227
همان ص 2-28
تلهندید تتزم و راقتردنها عم alla 3-101
صفحه 8:
4- ابعاد تهدیدهای نرم
تهدید نرم نیز مانند تهدید سخت, ابعاد گوناگونی
اقتصادی اجتماعی و فرهنگی دارد. البته در تهدي
و نمود ابعاد اجتماعی, سیاسی و فرهنگی نسبت ب
cowl و اهمیت بیشتری دارد.
الف) تهدید نرم در جوزه سیاسی
مهد اعما. تخت بترم در حواه قتتام ان دای Lad نی عاض در اد ونت
است. ایدئولوژی به عنوان مجموعه ای از انديشه ها و ایده هاء چرایی مشروعیت
حکومت حاکم و هویت و ماهیت ul را تشکیل می دهد. بنایراین» اگر تهدید نرم
بتواند ایدئولوژی کشور مورد تهاجم را به چالش بکشد, بخش زیادی از نقش خود
را در ایجاد بی ثباتی ایقا کرده است.
ب) تهدید نرم در حوزه فرهنگی اجتماعی
در بعد فرهنگی مواردی مانند فرهنگ» هنجارهاء ارزش ب "
مولفه هایی هستند که فقدان یا مخدوش شدن آنها زم
داخلی
و حتی شکل گیری تهدیدات سخت افزاری و حمله نظاه
صفحه 9:
بنابراین» هرگونه اقدامی که به تغییر در الگوهای رفتاری منطبق با ارزش sly
elas حاکم بیانجامد در زمره تهدیدهای نرم آن حوزه قرار می گیرد. ویژگی مهم
این بعد در مقایسه با دیگر ابعاد. فراگیر بودن و تداوم آن است. این ویژگی تهدید
فرهنگی را به تهدیدی اساسی بدل می سازد.
ج) تهدید نرم در حوزه اقتصادی
بی تردید ناتوانی دولت در تأمین نیازها و رفاه اقتصادی مردم موجب نارضایتی
.ملت و به تبع آن کاهش مشروعیت و مقبولیت نظامی می شود
فعالیت هایی که به صورتی فرآیندی و در بستر زمان» فرهنگ حاکم م را
تغيير دهدء مانند تغيير الكوهاى مصرف, توليد و : نا منا
ارزشی نظام مستقر ترویج نماید و با رسوخ :
لیبرالیسم و تأکید بر مصرف گرایی که در تضاد با
پذیرفته شده نظام سیاسی از قبیل قناعت» ساد.
تهدیدات نرم حوزه اقتصادی به شمار می رود. 1
صفحه 10:
بخشعاز سخنانرهبر معظم انقلابدربارم جنگرسانه هایغربعلیم-
ايران
لمروز تهاجم فرهنگیب | استفاده از ابزارها و فنآوریهایجدید»))
ارباطی خیلی تجدی است اصها. وله وا رافرو: اطلاعات ند سمت
فکر جوان و نوجوان ما وجود دارد. از انواع شیوه های تلویزیونی و
تادیویی ادا و اصال اها دارند استهانت مئ
طوربه صورت اتبوه, افکار و شبهه های گوناگون را
مس ژنوند. بایغ ور مقایل انتهاااستاد اهرون نمف فز
.قدیمی خودمان اکتفا کنیم
wcll که جوا کی اید. جوا را بان بسانت فکره |
تاج اجه را کم به او جوم آو ردو تایه ناس
بیماری را نشناسید که علاح نمی توان کرد. اینها هم
می خواهد.درس خواندن» مطالعه کردن و کار کردن "
((«عنوان مهارت های دینی خلاصه می شود
دانستان درا کلاغیه دنگزی بل افرجاید:
لظروز دمن ختهم وسیعو راتسا استفاجم از آیرازها
خطرناک و کارآمد و نیز با بهره گرفتن از علم و تکنولوژی تشکیل
داده است تا جمهوری اسلامی را هدف یک رویش همه جاتبه
آفرهنگ فاد هد تفا تا ان تماحی ار خر اک در ار
تنازمند هوشیاری و استفاده از اتزار و روش های مشابه دشمن نا
شیوه های جایگزین آن است»)).1
لد gil pid هر در تا ند 1371/9/19
صفحه 11:
9- اهداف آمریکا از به راه انداختن تهدیدهای نرم چیست ؟
چنان که گفته شد, هدف اصلی تهدید نرم Lic
اراده بر حریف و سرنگونی کشور مورد تهاجم
.شیوه ها و ابزارهای غیرنظامی
در کشور ایران, امریکا اهدافی را در تهدید نر:
.تا به براندازی جمهوری اسلامی ایران بیانجا
:آن اهداف عبارتند از
1- تضعیف و تخریب باورهای دینی و به Lic
خداوند در قرآن کریم در اين باره می فرماید :
به افيح EEE ath لاع ۳ 1 ae] :
«يُريدذون أن يُطفئوا تور الله يِأَفُوَاهِهِمْ slg 8553 Ast Sl yl alll sols 855
الکافژون»(توبه32)
میخواهند نور خدا را با سخنان خوبش خاموش کنند ولی خداوند نمیگذارد تا نور خود
را کامل کند هر چند کافران را خوش تیاید.
2- تضعیف ارکان نظام اسلامی به ویژه ولایت فقیه و رهبری جامعه
در قرآن کریم می خوانیم * _ , 5
« ولا تعکر يك الدین کقژوا لبثبثول ]5 تفثلوك أو يُخْرِجِوك وتمكزون وَبَمْكْر اللَّهُ alls
حَنز العاکرین »(انفال,30)
و [یاد کن] هنگامی را که کافران درباره تو تبرنگ مبکردند تا تو را به بتد کشند یا بکشتد با [از مکه]
اكرات ند یک ود و ذل ير لكر د و 19 pS LS pond Sis hgh ان
صفحه 12:
3- تغییر در اعتقادها و باورها و تحریف عقاید
قرآن کریم اف
« من الذین قاژوا بُحَرَّكُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضْعِهِ وَيَفُولُونَ سَمِعَْا وَعَصَيْنَا +( نساء.46)
« برخی از آنان که بهودباند کلمات را از جاهای خود برمىگردانند و با پیچانیدن زبان خود و به قصد
طعنه زدن:در دین [اسلام با درآمیختن عبری به عربی] مىگویند شنیدیم و نافرمانی کردیم و بشنو
[که کانش] ناشنوا گردی »
4- اختلاف افکنی
در آیه ای از قرآن در اين باره می خوانیم : =
« وَالَّذِينَ اتحذوا مشجدا صرازا وکُفرا وتفریقا تن الغفمنین وازضانا من خارت ال
ورَسُولة من فیل ولتخلفن ان آرذتا الا “pal وَاللَهُ يَسْهَدُ إنّهُمْ لكاذثوت
»(توبه, 107)
«< وإنهابي كه مسجدي اختيار كردنذ كه إمابه زيان و كفر و براكتدكي ميان مؤمنان اميت و [تدر[
افى ايت يلاف كس کف دا و نادير اوه حي را رود و سحت سوكلا يان
تكد كه جن كل قصدی بداشی زولی] خدل تواهی تدهم كم نان قالها پروتکو هرک
5- گسترش فساد
< الَّذِينَ طَعَوًا في البلاد قأَکْتژوا فبها الْقساد »
او انا دا ولا مدق ta ln بلا م سيان ارت ودر لاقي د زاس ]سا اج زوا
صفحه 13:
0- برخی راهکارهای مقابله با تهدیدهای نرم
- تقویت امنیت فرهنگی؛
- مبارزه با روحیه تجمل گرایی؛
- تقویت قدرت نرم نیروهای مسلح؛
تقویت انگیزه های معنوی و الهی؛
- تبیین حقایق از زیان نخبگان به مردم؛
- مقابله با ایجاد و نشر شایعه های مخرب؛
- مقابله با ایجاد و گسترش فرقه slp ساختگی؛
- تقویت فرضیه امر به معروف و نهی از منکر؛
- قانونمند کردن مقابله با جرایم سایبر و تلفن همراه؛
اطاعت از رهبری و همراهی با روحانیت متعهد در خط رهبری؛
- استفاده از توانمندی های بالای مساجد در تربیت نیروی انسانی؛
- تأکید بر آینده پژوهی با هدف تقویت جنبش نرم افزاری تولید علم
حمایت تقنینی و مالی از تعمیق قدرت نرم نظام در محیط های مجازی؛
باور به هجوم و تهدیدهای نرم و شناسایی تاکتیک های جنگ روانی و رسانه ای؛
بع رد طرح های توسعه ای در مناطق محروم و مرزی و رفع فقرء ناامنی و
S|
- مهندسی فرهنگی, ام و تشکیل اتاق های فکر برای پیشگیری از
نفوذ عوامل فرهنگی دشمن
- فراهم آوردن زمینه Sees نخبگان در نهادهای دولتی و سیاسی با هدف
.جلوگیری از جذب آنان در جبهه مخالفان
صفحه 14: