صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
نام استاد:جناب آقاى محمد حسن
2
نام دانشجو: محمد منصورى”
تست
هه
صفحه 4:
جهانى تمدن
جهانى شدن وتوسعه
en eon eco NG Eig ee a ا لك
توجد قرا كرفته أست ازسوبى تظاهرات بسيار كسترده جند مليتى در
: ۱ -
Cail poe cays BAN Gaal عمی رای راجد از
all oe Sp allio eng ان ارت ان دس
واسنده کشورها را رقم خواهتد زد وان درا ادي
ری أن السك
صفحه 5:
* آیا جهلنی شدن یک برکت القا يا یک نکبت ؟یک نعمت است يا یک
تهمت ۲ برحی براین اعتقاد بافشاری می نند که جیانی شدن چبزی
جر امریکا شدن نیست برحی نير معقدند که بدیده ای تحت عدوان
جهانى_شدن صحيح نيست بلكه آنجه صحت دارد جهانى سازى است.
ee ee cS و ce را
تکوین نیست بلکه یک نقشه طراحی ومهندسی شده درحال اجراست .
ار زر ارس تست ات ۲
9
* بنظر می رسد که تا تصویر دست وتعریف صحیح از جهلنی شدن ارائه
نگردد وسیر تیکوینی آن مشخص نشود طبعا نمی توان موضع اگاهاته ای
دا
صفحه 6:
تعریف جهانی شدن
نات كدر فخا خط اس پبارت دز ات
گسترش مبادلات وافزایش حجم تجارت وافزایش نرخ رشد
تجارت :از اين دوره (يديده جهانى شدن ) وجود داشته اسث
مس در يكى "ادهه اخير بوز يافته درحاليكه كسترش
تجارت از اوايل قرن نوزدهم رخ نموه است .جهانى شدن به
معنای توسعه سازمان های بین المللی نیز در نظر گرفته نمی
سس زر رل مت مس از لا رن
enya) seer را ار(
شکل رشد اعضای خانواده برتون و وازودر حیطه غیر اقتصاد به
تال اه ار ان سارعا رل رن باون ار
صفحه 7:
2 جهانی شدن درتعبیر معینی ۰ درتغییر ساختار اقتصاد از نظرحکومت
Feat ioe Se Sl ere Ines
طور کلاسیک آنچه در اقتصاد کلان مورد مطالعه قرار میگیرد درحیطه
جاح رد ردص سر
دولت وعنصر خارجی یعنی دولث های دیگر )
»سس 7 مس
متفاوتی درباره ن انجام شده بعنوان جدی ترين عامل اثر كذار تغيير
محیط افتصادی .سیاسی وفرهنگی جوامع امروزی جهان توجه تحلیل
گران را به خود جلب کرده است .
Cee mee eee a
صفحه 8:
200 Sie ete lod
**واه جهانى (610101) از جهارصد سال بيشن واصطلاحاتى جون
\a"- aes jJglobalizing ,globalization , ,,
۱
براى 6101(311511 0۱۳/۰۹۵۱۱ ۱0یا ۱
شال ۱۹۶۲ اباك Spectator ales o gas ike )4 عنوان ن اولی مجله
لصا ی رس رن سر لاست دار
أواخر دهه 118١ واثه جهانى شدن os و 2
ا ومفاهیم علمی وفرهنگی ۰ بلکه درمیان روزنامه نگاران +
سیاستمداران بانکداران . مبلغان مذهبی ۰ بازیگران ونمایشگران صحنه های
هنرى به كرات به كار رفت.
صفحه 9:
Roe ec rr bpp eee te ay ee
ا ل ات rare
جهانى » مجامع جهانى امنيت جهانى » صلح جهانی .اقتصاه جهانی
Ainge oe uo al cays
تعريف جهانى شدن :
* درمورد تعریف واه جهلنی اتفاق نظر وجود ندارد وهرپژهشگر باتوجه به
برداشت خود جهانى شدن را به نحوى تعريف كرده است .
ل ل ۱
ا ا SE
bee ل ل رار FE,
تا رای wd aii xs ا كا مور
صفحه 10:
** برخی دیگر از محققان جهانی شدن را یک پدیده محسوب می کنند ومی
كويتك جهلنى شذن نتيجة كسترش فرهنت اروبايى ازطريق مهاجرتء
ا ا Sol Gee لد مر
اجتماعی بلید برای ثبات وپایداری خود وضعیت خود را در سراسر دنیای
ea 0 ۱
are em ee Coes ee one ras از هم دور افتاده
سرا مرح« مس ا رت
وت
و ار
لمللی شدن ولید » وشدن نفسیم بین المللی بروی کار ۰ مهاجرت
۱
*#*مارتین للبرو " جهلنی شدن برکلیه جریانلتی اشاره می شود که بلّن همه
ا ا ا ا ا
صفحه 11:
ا ا 0 0
وسيع به طوري كه فاصله ها نامحسوس شوند وبتوان علت وقوع يك
حادثه دريك محل را در منطقه اي كاملا مجزا ودور جست وجوكرد .
#* روز امشب موس کات : دنيا به صورت يك مركز تجارت جهاني در
مي آيد كه در آن عقايد وكارها در همه جاوهمزمان مبادله مي شوند .
رت رابرتسون : جهاني شدن صرفا روند عيني كسترش ارتباط
0 امید ذهني نیز اشاره دارد .
* مارتین کهر":.جهاني شدن عبارت است از آنچه درجهان سوم آن را
براي قرن ها استعمار شدن مي ناميم .
**به طور خلاصه تعاريف فوق را باتوجه به شناخت جهاني شدن به
keno ee ا RED
*** درجهاني شدن بعنوان فر آيند » جهاني شدن يك جريان وروند اجتماعي
nnr 0
اقتصادي »اجتماعي وفرهنكي تضعيف مي شود ويا از بين مي رود .
صفحه 12:
ن بدیده »جهلنی شدن روبدادی است که برگسترش
بين الملل دارد لن جنان كه توليد تقسيم كار
وتجارت .جهلنی میشود ودئیا به صورت شبکه ای مرتبط به یک مركز
eee eeeny ۱
ا Pee eg We era Vee fre un
تسا مر سح مهاجرت وانقلاب درتكنولوزى
ارتباطات »باعث تداوم ءتسلط وتثبیت فرهنگ غربی در سراسر جهان
optics
یه Gels SUS) A) yy ee Se) ee JE
رس لس لا مرت ار ار ات ما
jl ss) 25 os Be لین pip gs he ti pay
Ora eee cores ce Wes meee ome cater nes nu
خارجی است البته جوامع می توانند برتناسب میزان حضور فعال
درصحنه جهانى اثر كذارى بيشتر نيز بيدا كنند كه كاملا به نحوه
توضعكيرى قدذرت مهارت وفعاليت انآن ستكى داره.
صفحه 13:
بر
۳ موح های جهانی شدن
** 0
تمدن بشر حداقل از موج های منطقی ازجهانی شدن در مقاطع مختلفی اززمان
بوده است .
Ds NO ODS aS SS EO) a Pet
درك نات مهاس نتن ارو مدا مرها ری ییاد رن بت مور
پر و
پا
1 een oy re ene ioe ic rere ee oe areas
ال ل ا eT a)
iy ور Al Sing yo Ged avin gh, wll al My الح روف
غالب قدرت جهانی شدن را به چالش فراخوانده وتهدید کرده است برای مثال.:
دردوره سلطه جهانی امپراتوری روم مسیحیت بعنوان مهب مالثف با
ل را و اتید زیر ری nt
ودر عصر قدرتمندی جهلنی امریکا ء یک ایدتولوی جهلنی . دوبه زعم نویسنده
ماه مسب علقت با یرم تدرمت بیقر باه سالض سالك ارت
صفحه 14:
ريسه هاٍی تار یحی جیانی سدن
ees Neer SKUs ene) cee cee TO ame cee ae
شدن معرفی کرده لند » لین نیروهای محرکه در ابعاد مختلف فعال بوده
وبه ظهور اين يديده سرعت بخشيده اند براى مثال ييشرفت صنعت
ا ا ا ا د
واينتوئت؟شده است .
ا ل colle eee SR Se ee ed
وفرویاشی نظا سیاتی لن همراه با سایر اقمار اروپلیی اش وشکست عراق
دربحران خلیج فارس. پایان جنگ سرد وظهور ايالات متحده امريكا
بعنوان تنها ابرقدرت در روند جهانی شدن مهم بوده اند .
ار بر
و كالا برواسطةٌ ييشرفت وتنوع مبادلات وبه عبارت ديكر جهانى شدن
ee Nerits) der ced ل ا ا ل ا
pe Oy Haney Weer
صفحه 15:
ae اك عن ارقت كاوس كلق obs رورس رت کاره باب
ت۱۳
*ازنظر فرهنگی . توسعه تکنولوژی ماهواره وارتباطات وتسریع در انتقال
TO ele ee o ie oes اا
Pesos eaters beter Nesp ا ال i
بربحران های جهلنی وانتقال مشکلات اجتماعی به ماورای مرزهاء نیاز به
. راه حل هاى جهانى راضرورى ساخته است
صفحه 16:
0
Oe ا ا ا Onn
ازجمله بحران هاى نفتى وكاهش تشنج بين شرق وغرب است يكى از
CS er Op cl را 0ك
ادی مارکس ازسرمایه داری وپیرونظریات لفین در باره امپریالیسم است
کب مان رارسعی تارت یرای ارت
۱
؟-سيستم جهانى دون ٠ داراى خصلت يويايى است بدين مفهوم كه اجزاى
eee) ا ل ال a
-درطول تاريخ سيستم هاى جهانى به صورت هاى سياست جهانى واقتصاد
جهلنى ظاهر شده است اما در مقايسه با سيستم جهلنى قدديم به علت تكامن
سرمایه داری سیستم جهلنی جدید نیروی تهاجمی بيشترى دارد :شايان ذكر
از كا اف اررض عر اف 013ل سخا تا ار
ee eS T) ا ل ا ل ا
صفحه 17:
0 acd
© رز ار اعفاد دارند كه همه كدررهاى درجية تامين
أمنيت سياسى خود به يكسان درمقليل رفتارهاى جهانى شدن
درمعرض خطر قرار نكرفته لند براى مثال كشورهاى جهان سوم
ودولت های خودکامه بیشتر از کشورهای پیشرفته ودموکراتیک
in SEIU ees یت برعات کید SUE
aoa تاترانی ای ,5,5 Ge Ga) (ig
مقابله بارشد أكاهى جامعه ٠ ويا ورود فرهنك سياسى جدئِد »
قدرتی ندارند .
صفحه 18:
جیانی شدن فرهنکی
شدن فرهنگی جنبه هلیی از لین پدیده بررسی ومطالعه می شود که
ارتباط مستقیم با آندیشه حس ملی گرلیی همفگر ی فرهنگی » همبستگی
Del SI Cee ne Oe Ra ee Rie eee)
بلیده های فتصادی وسیاسی کمتر ملموس واشکارند .
teat acs را از Por ep) HE (eee
کر ی هر
ra x 5 ۳ 3 2 1 x
* جهلنی شدن باعث ترویج فرهنگ اجنبی منش خارجی می شود که در آخرین
تحلیل هویت ووحدت ملی را تضعیف می کنند .
aoe ۳ 5 4 8 5 5
** جهانى شدن باعث فرار مغزها وكمبود نيروهاى مولد كشور مى شود.
02 ۲ 5 2 ۳۳
ا ا ا eek eee RS Re لم
نيروى خارجى را ترغيب وتسهيل مى كند .
صفحه 19:
بر ار تا زب را ار را ار
وآداب وسئن ملى ما به ويه اكرناشىاز رواج فرهنك بيكلنه وخارج ازكنترل
eel yO) cere ROD Sra ا ل ا 2
مقر رفم ول طرر ترس رو ای راز ككل ري
کرد زو ره صورت دای لت مسطه مارم روک
* برای مثال ,درشکل اجتماعی ن ارتباط موثر مفاهمه فرهنگی وفکری میان
ernie Lae een cr Pn » گسسته می شود وبه تضعیف
پا سا ۱ ۱
remy سر وراه رین را زان ان ی ره را با
Dy یر
میان جوانان ونوجوانانی ازیکسوودولتمردان محمد وپای بند به اصول وارزش
eed apps 25 رتاس رس ری تا رسد ری
eis ل
ee ce oe aan) 0 00
دا ری تا له CD cg
بیگانه را تشدید و تسهیل می کند .
صفحه 20:
*#*هر چند مفهوم فرهنگ برای همه ملموس است ارلقه ی ییک تعرف جامع
و صانع ۳
محققان آن را پذیرفته للد فرهنگ عبارت است از مجموعه ای مشتمل بر
تس و و
اکتسابی افراد جامعه .
اد زر اک را
1 را ار
رف را ری اه
ساختاری دانمی میان فرهنگ و سیاست وجود داد به نحوی که فرهنگ
Cee ا ۱
رشتار جسو, نیز است و GF Sup رولیط اسان ن ها را با ب
و قواعد رفتار اجتماعى را تعيين مى كند.
صفحه 21:
حامیان جهانی شدن
* طرفداران جهانی شدن که معمولاً لیبرال با آزادیخواه اقتصادی-
ewe) ل ا ل ل Ebel ee pee Pee Cae © eeu pur eu ee
سيستم مبتنى بر كارايى اقتصادى و سياسى موىدانند كه بر اثر توسعه
اس سر
۱ pe vars
» رستو» را به عنوان” الكوى مشهود جهان شمولى بازار آزاد رقابتى
بهترين مدل توسعه معرفى مى كنند در نتيجه مساوى نبودن تروت
که یی اسان مره ee راد در رح اصا
RU ا د ono \U we ieee Ol pela See ا ل
جهانی شدن ۰ به ببذایش دهعده جهانی با ورتبهای زير منجر می
og
صفحه 22:
١-با رشد تكنولويى و كسترش ارتباطات جهانى » جهلنى كوجك مى شود
به نحوى كه اخبار و اطلاعات در سرتاسر جهان قليل دسترسى و مشاهده
ge رد
2 ا ا ل ا ل eal
Fier ا ال ا
2 با نات و
سا مسر سارت سس سر
'"'- كسترش و”تتتتسائل ارتباط جمعم ل م
مهاجرت و مسافرت در دهكده جهلنى تائيرات متقلبل ميان فرهنك ها را
لس
ویو
ee 0 2 و ار و جامعه ا سمت
Bee aU) eee
صفحه 23:
ا ا ا ل ا
ا ees ay ee ss
eee
۶- شرایط مخاطره آمیز جهلنی نیز در سطح دهکده جهلنی امکان ظهور پیدا مي کند و
جامعه جهلنی به مسائل و مشکلاتی در آبعاد جهلنی مثل بیماربهای خاص و آلودگیها
محیط زیست و نظایر ن مواجه می شود که کنترل آنها از عهده ی یک یا چند
اکشور خارج
معترضان و منتقدان جمانی شدن :+
21 2 mg
۱ ا م ا
econ ل و
اا 0
می دهند لین گروه منافع اجتماعی جهلنی شدن برای کشورهای فقیر را ناچیز
۱ ye ge We ie ee a),
| | ee eer ee ea
Ss ee eee
تشان می دهند در این مقوله . موارد نقد ومخالفت با جهلنی شدن .به شرح زیر قابل
ale
صفحه 24:
-١ ادعاى طرفداران نظريه جهانى شدن كه مى كويند اين بديده بحث مى شود كليه
eae byes ل ل
py mem pares از ۱
کشورهای جهان سوم از آن بی بهره بوده اند .
۲ بر خلاف نظریه طرقداران جهلنی شدن ۰ رابطه بین رکشورهای غنی و فقیر ۰ رابطه اک
بر اساس نوازن و تعادل نیست و همان طور که والرشتین ذر نظریه سیستم جهای
خود مطرح کرده است کشورهای غنی در مردر و کشورهای جیان سوم در حاشیه
Re)
ce Bere oO ee a al
بح سا سس مد سس رادار رت لا
۱
جهان سوم میسر نیست زیرا آنها محکوم به قبول سیاست های کشورهای بزرگ
هستند و شرایط جفرافیلیی سیاسی دولت های فقیر . آنها را از داشتن یک قدرت
جاترار ۳
0- جهانى شدن باعث افزايش شير مهاجرت بين ties eh rece رل
جریا پیستر منرت سا بتطرنه ز ار سوق تشورساق سهان سوم انز اتشرر ساق
ا ا ا ا ا ا 00
را ل ا ل ور ف OO
صفحه 25:
۶ اقتصاه دهعده جنی ححت تاثیر قدرت ساسی ۰ اقتصادی کشورهای
کنو بلية تذارى شده و محنظ سحیط زیست بر پسد بیان زو بویتد سار ی
وضع انسان ها تادیده گرفته شده است .
كاز نظ سای »صرای ففن رالعت تسف حاترت ورك اها هده ودر
مقابل قرت » شركت هاى جند مليتى را مستحكم تر كرده است .
0 reel oe econ eee Perce aS
ايده برترى قدرت غللب است كه به طو ركلى هيج كونه انعطافى ندارد و
7 ا Rene
. شکست است
١ تشورساق gone غرب از She شن وتران وت تسريه ايدتواوزيتى و
کک ابر افتضادی استفاده م كسد ولنارا درا جهة تصعيف نيروهاى
مخالف جهانى شدن به كارمى كيرند .
صفحه 26:
** از طرف ديكر اصول كرايان فرهنكى و سياسى ٠ بهره مندى همكلنى از دستاوردهاى
فت بإ دن رز سا ل وار رن Al eee
كسترش ارتباطات و مبادلات بين المللى را انكار نمى كنند ملى از عوارض و عواقب
فسات رسع مان تكد ENN an li ped واد (opel ey
er mala beter) را رت ری
وا
ome Pr ee oy, و توسعه اقتصادى در ايفاك كستردة
مارا
** شایان ذکر است که منتقدان جهانی شدن ۰ به ویقه در ابعاد فرهتگی آّن متحصر به
أنديشمندان و تحبكان كشورهاى فقير و كم رشنا زيست بشر در دنياى صنعى ويد
خصوص در ارويا و ژلین نیز مقاومت ومخالفت هايى جدى در برابر عوارض فرهنگی
جهانى شده ابراز شده و صیانت از فرهنگ بومی به عنوان رکن اصلی مالکیت و هویت
ee LO eee aS ee را
صفحه 27:
00
ل ا ا Fe eer ae
تتويتى نو تتاسلى نواه تينم ته در طول تاريم سنيشة وسوت داشته ن سي
وجه يديده ناكهلنى و نوظهورى نيست هر جند كه شتاب كرفتن تحولات حتى
را كاريرة شرك انها در اقكاد تجارك بر الخللى در ذهه
های اخیر روند تحولات در مسیر جهلنی شدن را سرعت بخشیده و در آثار و
ترا شم رن تا ار ار كه يا
Say شير lp سرالبایی. ترش ارتباطات ر سراردات pg
فرهنكي نوعى مشابهت ها و همدلى هاى فكرى ميان اقوام و ملل مختلف
بديده امده در coy Se تن ی SIS cy رب AW بر
درس بای لولس باه ارت
ی تب اس ارت ار يي رت(
نهادهليى با ابعاد اقتصادى و فيزيكى بسيار بزرك بوجود أورده كه كاه به مراكز
قدرت و ثروتی بزرگتر از دولت های میزبان خود تبدیل شده و لذا اصل
cto ir در صالککیت تاترفی در کالب فولات دای نی رازب سای کم ند اند
صفحه 28:
SRE Ne ا Bees SE we Pon We EEOC IS
۱ eT eS)
en eres eee ee SUPE ee ree mene)
را نیز تحت تاثیر قرار مي دهند و به اين ترتیب مشروعیت بنياني دولت هاي
» منتخب بر اساس دموكراسي عمومي را زير سوال مي برند » به عبارت ديكر
eer rs ie الل err mer
. براي بقاي اقتصادي خود باید بر فرایند متعارف د موكراسي تاثیر گذار باشند
EYP DIES PPD TE OCTETS COBEN EARN aD
يابي به رفاه در مرحله پیشرفته مصرف انبوه همگاني که همأنا بهشت موعود
اقتصاد آزاد است دكي فعالیت وتسلط بنگاههاي تولید کننده انواع
محصولات و تداوم رقابت اقتصادي جهاني ضرورت دارد و براي حصول
حداكثر صرفه جويي تحقق جنين درجاتي از تمركز اقتصادي ضروراق و
20 ا ات الا ا ا 0 ف
بيني است .
صفحه 29:
۲ = =
مد سر لا
1
و( Fey 0 (boar eo reese (broar gece emer
۱ eS Or aye Re) core yey eo reeuenye sees] Byes
را oie ی ات Jl fount) comic eye tyler نع
را allege hepburn ar Cec pre rte
و مسلمان و همة طبيعتة ye eo ey ee
انا
Perr nee ne aie re reas ا
سال رت سر eee Oe ا كد
۰ م ا ا pono
مرا از و سای سای سر paps (Uta هو در تا سل بر
5-070 ل ser scummy Skea)
Baer Seer free reo treet Ceres
ee
صفحه 30:
فا ره سر ا رل سس مر
است ما حس ملی مان مربوط به ۷ قرن دوم است حب وطن هميشه
eee ena ار Mele dl eee
است .
ree ed Rete ay Pea yo مايه
ee er er oO cate press) Sees
كنيم بحث اين اسّّت كه در يك حس جهانى شدن در شرف بيدا شدن
|
مى كند و بالاتر مى رود بنحوى كه بتوان كفت حللت تكامل يافته أن
Sea Cart Care Par re nears rer Cee |e rOm 01
صفحه 31: