صفحه 1:

صفحه 2:
:يديد آورندگان حامد صفى خانى سجاد تمدن سجاد عسكرى 2 دانشگاه و

صفحه 3:
* واژه جهانی (01001) بیش ازچهارصدسال قدمت دارد. > کلماتسی چون بلاط ‎Blbukze:‏ .مسلط از حدود ۱۹۶۰ رواج پیدا کردند. > فره نگ وبستر نخستین فرهنگی بود که تعاریفی برای واژسه های مهاب ,شاهاب در سال ۱۹۶۱ ارائه داد. > وازه مسلط تا اواسط دهه ۱۹۸۰ از اعتبار علمی چندانی برخوردار نبود ولی از آن به بعد کاربرد اين مفهوم کاملا" جهانی شده است. نخستین مقاله جامعه شناسی با عنوان جهانی شدن در سال ۱۹۸۵ توسط رونالد رابرتسون نوشته شده است.

صفحه 4:
هیچ اتفاق نظری بین دانشمندان در مورد تعریف دقیق این واژه وجود ندارد . برخی به تبييين اين مفهوم در چارچوب کللی تحولات فرهنگی, سياسى, , اقتصادى و زيست محيطى پرداخته اند, در حالی که جمعی دیگر کوشیده اند اقتصادی تعریف کنند. به عبارت دیگر می توان تعاریف ارائه شده را به دو دسته کلی تقسیم نمود که در یک دسته. جهانی شدن به معنای عام آن تعریف شده و دسته ای دیگر تنها به جهانی شدن در یک بعد اشاره دارند. ۱۲

صفحه 5:
ن - کوچک شدن ‎ats hye‏ آگاهی درباره جهان به عنوان يك كلء وابستگی متقابل و واقعی جهانی و آگاهی از این یکپارچگی كيدنز - جهانی شدن نتیجه مستقیم نوسازی است. تسهیل تعاملات اجتماعی و در تیجه پیوند امور محلی به امور جهانی هاروی ‏ - تراکم زمان و مکان (کوتاه شدن زمان و کوچک شدن مکان) و تبدیل جهان به یک میدان واحد - زندگی در جامعه ریسکی؛ مهار ریسکها مستلزم همکاری در سطح جهانی است ‎Gf‏ = دگرگونی گسترده در جیار ان غیردولتی در فراسوی مرزها در سه حوزه ایدئولوژیک - جهانی شدن یعنی همان واژه قدیمی "ستعمار* پین المللی شدن تولید. تقسیم كار جديد بين المللىء جنبش مهاجرت از جنوب به شمال؛ فضای جدید رقابتی

صفحه 6:
اگر چه تعاریف متعددی از این فرایند شده, اما میتوان تعریف مربوط به کمیته بين المللی در سال 5 را که دربرگیرنده تمامی تعاربف است به عنوان تعریف جامع ذکر نمود: «جهانی شدن عبارت است از درهم آمیزی اقتصاد, جامعه شناسی, سیاست, فرهنگ و رفتارها از طریق نهی)جزرها و ‎sas‏ ييوتتتتكي عاق غلى و اقدام عاق دولتى»

صفحه 7:
#جهانی شدن فرآیند تک بعدی نیست #در اصل یک فرآیند ( پروسه ) است #پدیده ای چالش گرا است *هم خير است و هم شر

صفحه 8:
خرجر 6 خن مه رقم ‎ae Cue |‏ اقتصادي چند مليتي در سطح جها ‏فرو پاشي کمونیسم ‎۷ ‏*انقلاب الكترونيکي و رسانه اي ‎2۶ ۸ | | i ۱ | ‏*اینترنت ‎

صفحه 9:
۳۳5۲۲۲۲۲۲۲۲ 7 جهانی شدن اقتصادی جهانی شدن فرهنگی

صفحه 10:
لفباکچمان ن گذارده ‎eine‏ = دراو =<

صفحه 11:
رم خارج شدن رقابت سرمايه از محدوده جغرافيايي كشور و يا كشورهايي خاص و قرار كرفتن آن در مدار فرامرزي جهانى افزايش تعامل ميان ملتها يكسان شدن انسان ها ايجاد نظام هاي منطقه اي جديد

صفحه 12:
ني شدن اقتصاد را مي توان در عوامل ذیل * : جستجو نمود 1- تغییر تعاریف در واژه هاي كليدي اقتصاد 2- جابه جايي تدريجي قدرت از دولت هاي محلي به نهادهاي بین المللي و ‎ene‏ ها رقم ر جهاني از شیوه ي خوشه اي به خطي 4- ظهور امپریالیسم جهاني در چارچوب جهاني سازي اقتصادي 5- تغیبر تئوري هاي ‎PS‏ بر اقتصاد

صفحه 13:
آثار جهاني شدن بر اة قتصاد : ” افزايش رقابت در سطح ” بحرانهاي اقتصادي اقتصاد بي نالملل ۲ انتقال تكنولوژي و بهبود وتیم تشد استاندارد زندگي وضعیّت محیط زیست ۲ تقسیم بهتر کار "جنگ فقر و غنا " بهره‌گيري از مزیّت‌هاي نسبي ۱۰۱۳۳۳

صفحه 14:
جهاني شدن فرهنگ پعني به وجود آمدن يك فرهنگ فراگیر براي همه ملتهاي جهان که متفاوت با همه فرهنگ هاي محلي. ملي و قاره اي موجود مي باشد و در آن ارزش هاء هنجارها, مئدها و همه شاخصه هاي فرهنگي براي همه مردم .جهان یکسان مي باشد

صفحه 15:
انوع واکنش فرهنگی در مقابل جهانی شدن, بستگی زیادی به غنای فرهنگ بومی و میزان اثر گذاری آن در هویتبخشی به افراد, و سایر شرایط اجتماعی, فرهنگی و اقتصادی دارد و در طیف گس ترده ای از انفعال مطلق تا ستیزه جویی در مقابل جهانی شدن فرهنگ را در بر میگیرد. ببااین وجود میتوان واکنشهای فرهنگی به این فرایند را در قالب سه دسته کلی طبقه بندی کرد. رح( الا

صفحه 16:
۱. خاصکیایی فرهنگی ۲ آمیزش و تحول فرهنگی ۲. همکونی فرهنگی

صفحه 17:
* پيامدهاي فر پیامد های منفی: 7 یکسان سازی فرهنگی اشاعه فرهنگ غربی 7 نسبی گرایی دینی و اخلاقی 7 فرهنگ مصرفی " شکاف طبقاتی منفعت طلبی " فردگرایی ” قضعيف نقش خانه و مدرسه مه

صفحه 18:
پیامد های مثبت " ارتقای فرهنگهای ملی به سطح جهانی " آزاد سازی اطلاعات 7 درک جهانی همگرایی جهانی 7 هویت جویی فرهنگی ” تقريب كفتمانها و عقايد رح( الا

صفحه 19:
معصوه ‎wud Gils gl‏ سناست اين الست فومسائل ‎oar old Olas‏ داجلی .و جنطه جاکیتت دولت ها جعلبی:داشتند, با گذشت رمان ایعاه چهانق بیشتری ‎lay‏ مى کنند ابعاد مختلف جهاتی شذن بر حسب میزان خمایت یا مقاومت‌هایی که با آن مواجه می‌شود, به طریق موزون و هماهنگی حرکت نمی‌کنند و پیش نمی‌روند. در این قثاق. جهاتى اتتدق. نقيا ست ار شاعصتريق,موزوق ‎Gaul‏ که نساب آن از فاد دگرجیای دنه هرامب یواست علت این آمزوا اند دز ماهت دول قلف ونظام :مركب از دولت_زملتها جستجو كز دولتها جهت حفظ اخمارات نو افعيازات تاي و سا کیت موای دی را بای جهاتیبندن ش راست ارجا گزده اند. ۰ 19

صفحه 20:
3 * جهاني شدن موجب دگرگوني هاي گوناگون در ويژگي‌هاي اصلي حکومت‌ها شده است, که به آنها اشاره مي‌کنيم: # از دست دادن حق حاکمیت *چرخش به سوي مولفه‌هاي فوق قلمروي *عقب نشيني از رفاه‌گرايي دولتي * تفییر در الگوهاي جنگ و چند جانبه گرايي ار حط(ا لا

صفحه 21:
برخي از آثار و پيامدهاي جهاني شدن در كشورهاي در حال توسعه <حرکت از اقتصاد سوسیالیستی به سوی نطام اقتصاد بازار (بلوک شرق سابق) < سقوط درآمد بیش از یک میلیارد نفر از مردم جهان *وجود یک فرایند دیالکتیکی : افزایش فرصت ها برای کاستن از میزان فقر مطلق به همراه افزایش دامنه نابرابری ها <شکاف عمیق تر بین ثروتمندان و فقرا در جهان *تقسيم کشورها به دو دسته برندگان و بازند گان در اثر یکپارچگی اقتصادی ا رتباط بحران در کشورهای آسیای شرقی با جریان های کوتاه مدت سرمايه

صفحه 22:
موجود 2 ج) انتخاب كزينشي از فناوري غرب

صفحه 23:
*فرایند جهاني شدن, صرفاً معطوف به يك فرهنگ جهاني نیست. بلکه امکان تولید فرهنگ خاص و تقویت خاص گرايي فرهنگي را هم فراهم مي سازد. *. تلقی از بحث جهانی شدن باید بسوی بحث جهانی سازی سوق داده شود زیرا این پروسه روند طبیعی رشد وتكامل تاريخ و تمدن نیست., بلکه با برنامه ریزی عده اى خاص در راستا وجهتى خاص هدايت میشود. ۲

صفحه 24:
‎ie 3‏ * در شرایط فعلي, به خاطر تجمیع قدرت اقتصادي و تكنولوزيك در دست برخي کشورها, در روند جهاني سازي, تصمیم گیرندگان مصالح جهان, آمریکا و كشورهاي سرمایه دار اروپايي خواهند بود, نه عقل جمع شبشري. ‏* جهاني شدن در صورتي مطلوب است که موجب ظهور و شکل تازه اي از استعمار نباشد و به تنوع فرهنگي احترام بگذارد و اين چيزي نیست که مورد توجه قدرتهاي بزرگ در شرائط فعلي باشد. ‏* جهاني شدن في نفسه امري ناپسند و مذموم قلمداد نمي شود بلکه نوع نگاه خاص و ناپسند به آن و آن را در جهت اهداف نامشروع خود قرار دادن, امري زشت و ناپسند است وگرنه, جهاني شدن عدالت, آزادي, برابري, بوده است و همگي در پي مساوات, تکامل و پیشرفت معنوي و مادي انسانها, مورد نظر همه پیامبران بزرگ الهي اين مقصود ‏) تلاش كرده | ۳ ‎ ‎

صفحه 25:
راب رتسون, رونالد. جهانی شدن» توری های اجتماعی و فرهنگ جهانی» ترجمه کمال پولادی؛ تهران: نشر الث ۱۳۸۰ * سای نگ پدیده جهانی شدن. وضعیت بشری و تمدذ اطلاعاتی؛ ترجمه عبدالحسین آذرنگ تهران: نشر آگاه ۱۳۸۰ تهرانیان» مجید و دیگران» ‎sot lee‏ چالش ها و اامنی هاء ترجمه اصغر افتخاری» تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی» ۱۳۸۰ قوام. عبدالعلی؛ جهانی شدن و جهان سومء تهران: دقتر مطالعات سیاسی و بين المللى: ۱۳۸۲ ‎Ol oT YS ©‏ جهانی شدن و نظریه روابط بین الملل» نرجمه فرامرز تقی لوه تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی ۱۳۸۲ ‏© یحی گلمحمدی مقاله «جهانی شدن و فرهنگ» کتاب «مجموعه مقالات فرهنگ در عصر جهانی شدن ؛ چالش ها و فرصت ها» » ‏© «جهانی شدن کشورهای در حال توسعه و ایران 4 : سیدنورانی» سید محمدرضا ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 26:
انسانها با دو چشم و یک زبان به دنیا می آیند قا دو برابر آنجه می گویند ببینند » ولی از طرز سلوکشان این طور استنباط می شود که آنها با دو زبان و یک جشم تولد بافته اند » زیرا همان افرادی که کمتر دیده اند بیشتر حرف می زنند و آنهاییکه هیچ ندیده اند » کولتون‌دربارة همه چیز اظهار نظر می کنند . با سپاس از توجه شما

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
32,000 تومان