hesabdariye_modiriat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “حسابداری مدیریت”

حسابداری مدیریت

اسلاید 1: حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 1

اسلاید 2: حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 2

اسلاید 3: به نام خداوند حکيم حسابداری مدیریت جناب آقای دکتر منصور گرکز حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 3

اسلاید 4: به نام خدا موضوع : کارت امتیازی متوازن ارائه : عباسعلی عرب سرحدیزمان یزداندوست پاییز 1393 حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 4

اسلاید 5: مقدمه رویکرد مدیریت هزینه استراتژیک با هدف خلق ارزش از جمله رویکرد های نوین کسب و کار است که با کاربست روشهای متعدد، نوین و جامع امکان حضور بنگاههای اقتصادی را در عرصه رقابت فراهم می سازد و شرایط بهبود مستمر آنها را تامین می کند.سنجش عملکرد و اتخاذ تصمیمات استراتژیک با هدف بقا ، تداوم فعالیت و بهبود مستمر از موضوعات با اهمیت در مدیریت هزینه استراتژیک است.سنجش عملکرد با بهره گیری ار روشهای متعدد که عمدتا رویکرد انها مالی و اقتصادی است صورت میگیرد; نظیر ارزش افزوده اقتصاد ، سود باقیمانده ، نرخ بازده سرمایه گذار و .... . کارت امتیازی متوازن به عنوان شاخص جامع سنجش عملکرد مورد توجه و بحث میباشد. اتخاذ تصمیمات استراتژیک با هدف بهبود مستمر ، نیازمند بکارگیری اقتصادی منابع است ، به طوری که انجام فعالیت در قالب آزمایش و خطا توجیه مدیریتی نداشته است ، و بنابراین محک زدن رقبا و شناسایی بهترین الگو براساس روش الگوبرداری ضروری تلقی میگردد.حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 5

اسلاید 6: کارت امتیازی متوازن (Balansed Score card): كارت امتيازي متوازن چهارچوبي است براي تشريح فعاليت هاي سازمان از چهار جنبه مختلف كه اين كار از طريق تعدادي شاخص صورت مي گيرد. يك كارت امتيازي خوب يك منطق استراتژيك يعني روابط علت و معلولي بين فعاليت هاي جاري و موفقيت هاي بلند مدت را مستند مي كند. از آنجا كه وابستگي سازمان ها و شركت ها به سرمايه هاي نامشهود خود روز به روز در حال افزايش است , كارت هاي امتيازي در حال تبديل شدن به ابزاري مهم براي كنترل مديريت هستند. يك كارت امتيازي يك قالب عمومي قابل درك براي تشريح آرزوها يا موفقيت هاي سازمان است و براي مقاصد زير مفيد است :مراوده مفاهيم استراتژيكمطرح كردن فعاليت هائي كه اهداف استراتژيك آن ها را نسبت به الزامات فعلي ترجيح مي دهند.پايش و تشويق فعاليت هاي مزبورحسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 6

اسلاید 7: کارت امتیازی متوازن (Balansed Score card): کارت امتیازی متوازن نظامی برای مدیریت عملکرد است که ایده اولیه آن سال ۱۹۹۰، در خلال تحقیقات رابرت کاپلان و دیوید نورتون  ، در زمینه روش‌های نوین سنجش عملکرد سازمان‌ها شکل گرفت. این ایده در طول زمان توسعه و تکامل فراوان یافت تا جایی که از یک ابزار سنجش و اندازه‌گیری عملکرد، اکنون به یک نظام مدیریت استراتژیک تبدیل شده‌است. به اختصار مي توان گفت ‌که : کارت امتيازي متوازن يک سيستم مديريتي است‌که سازمان را در جهت تنظيم مسير و دست‌يابي به اهداف کليدي استراتژيک خود حمايت مي نمايد و استراتژی سازمان را از چهار جنبه کلیدی «مالی»، «مشتریان»، «فرایندهای داخلی» و «رشد و یادگیری» بررسی و صورت‌بندی می‌کند.حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 7

اسلاید 8: تاريخچه طرح كارتهاي امتيازي: در دهه‌ي 1990ميلادي، مدل کارت امتيازي متوازن ابتدا به‌عنوان يک روش نوين ارزيابي‌عملکرد و سپس به عنوان ابزاري جهت کمک به تحقق استراتژي، توسط رابرت کاپلان استاد صاحب نام دانشگاه هاروارد وديويد نورتن مشاور برجسته مديريت در امريکا مطرح شد و از سوي صاحب‌نظران مديريت و مديران سازمان‌ها به شدت مورد استقبال قرارگرفت. آن‌ها در اغلب سازمان‌ها، با يک مشکل عمده برخورد نمودند: مديران اين سازمان‌ها، فعاليت‌هاي‌مديريتي خود را تنها بر اساس معيارهاي مالي و اقتصادي بنا نهاده ‌‌بودند. از کاپلان و نورتون مقاله اي تحت عنوان Measures That Drive Performanse(سنجه هايي كه محركهاي عملكرداند)در ژانويه ي 1992 در نشريه ي Business Review Harvard منتشر شد. در اين مقاله اشاره شده بود كه شركت هاي موفق براي ارزيابي عملكرد خود فقط به سنجه هاي مالي متكي نيستند. بلكه عملكرد خود را از سه منظر ديگر يعني مشتري , فرايندهاي داخلي و يادگيري و رشد نيز مورد ارزيابي قرار مي دهند. به اين ترتيب كاپلان و نورتون اعلام كردند كه براي يك ارزيابي كامل ازعملكرد سازمان مي بايست از كارت امتيازي متوازن ا ستفاده شود. حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 8

اسلاید 9: روش ارزيابي متوازن به عنوان ابزاري جهت تحقق استراتژي :موانع اساسي در سر راه پياده سازي استراتژي و چگونگي برطرف شدن آن ها توسط كارت ارز يابي متوازن :عدم انتقال استراتژيعدم همسوئي كاركنان با استراتژيعدم تعهد مديريت ارشدعدم تخصيص منابعحسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 9

اسلاید 10: چرایی (عوامل بازدارنده )ارائه کارت امتیازی متوازنمديريت عملكرد به معناي ارزيابي عملكرد سازمان بر اساس برنامه راهبردي آن و استفاده از اطلاعات حاصله در بهبود برنامه راهبردي ، بدون توجه به حوزه هاي ديگر به جز حوزه مالي امكان پذير نمي باشد .شاهد اين مدعا 4 عامل بازدارنده دستيابي سازمان ها به استراتژي ها و اهداف بلند مدت و كوتاه مدت خود است كه دانشمندان علوم نوين مديريت استراتژيك آن را بر شمرده اند: عامل بازدارنده استراژي : بدين معنا كه استراتژي ها توسط افرادي كه بايد آنها را اجرا كنند هنوز درك نشده اند و هنوز استراتژي ها به اهداف كمي تبديل نشده است.عامل بازدارنده مديريتي : بدين معنا كه سيستم هاي مديريتي براي كنترل عمليات و فعاليت هاي اجرايي سازمان طراحي شده اند و به بودجه ها متصل هستند نه به استراتژي ها.عامل بازدارنده انساني : بدين معنا كه اهداف فردي ، دانش و شايستگي هاي افراد به اجراي استراتژي ها پيوند نخورده است.عامل اجرايي : بدين معنا كه فر آيندهاي كليدي براي پيشبرد استراتژي ها و اهداف بلند مدت سازمان طراحي نشده اند.حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 10

اسلاید 11: کارت امتیازی متوازن (Balansed Scorecard):در ارزیابی متوازن برای تدوین و ارائه استراتژی و همچنین ارزیابی کامل عملکرد استراتژیک واحد تجاری علاوه بر عوامل مالی به عوامل غیرمالی نیز توجه شده و کلیه عوامل موثر در موفقیت و دستیابی به اهداف استراتژیک شرکت ارزیابی می شوند.چهار دیدگاه (وجه) اصلی در ارزیابی متوازن: 1- رضایت مشتری2- عملکرد مالی3- فرایندها و عملیات داخلی شرکت4- یادگیری و نوآوریحسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 11

اسلاید 12: کارت امتیازی متوازن (Balansed Scorecard): بر اساس ارزیابی متوازن هیچ معیار منحصر بفردی نمی تواند به شیوه ای معقول یا درست میزان پیشرفت یا موفقیت استراتژیک واحد تجاری را تعیین نماید و می بایست این چهار دیدگاه اصلی و معیارهای مربوط به هر کدام در مجموع عملکرد واحد تجاری استراتژیک را بصورتی جامع و مطلوب برآورد نمایند. نکات اجرایی مطرح در کاربرد روش بررسی متوازن:1) استفاده از رابطه ای علت و معلولی بین معیارهای سنجش2) اطلاع رسانی به مدیران از شاخصها و معیارهای مهم و اثرگذار3) بکارگیری سیستمهای ERP و موارد مشابه4) عدم دقت برخی داده های غیر مالی در مقایسه با اطلاعات مالی (کنترل و حسابرسی آنها مشکل است یا بعضاٌ توسط افرادی خارج از سازمان تهیه می شوند.)حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 12

اسلاید 13: نقشه استراتژی کارت امتیازی متوازن نموداری است مبتنی بر روابط علت و معلولی مابین چهار دیدگاه اصلی الگوی ارزیابی متوازن که به شرح تفصیلی استراتژی شرکت می پردازد. هر شرکتی دارای یک الگوی ارزیابی متوازن متفاوت و مخصوص به خود و در نتیجه دارای یک نقشه استراتژی متفاوت است. حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 13

اسلاید 14: نقشه استراتژی کارت امتیازی متوازنحسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 14

اسلاید 15: توصیه مدیریتی يك جمله‌ي قديمي مي‌گويد:  اگر تا‌به‌حال امتيازات خود را ثبت ننموده‌ايد، كاري جز يك تمرين معمولي انجام نداده‌ايد! اگر از ما بپرسيد خواهيم گفت: به‌منظور كسب موفقيت بيشتر براي سازمان و حفظ آن، نه‌تنها نيازمند ثبت صحيح امتيازات و نمرات خود مي‌باشيد، بلکه بايستي پيش بيني‌اي نيز از نمرات احتمالي خود( از طريق هدف گذاري مناسب و تلاش براي رسيدن به آن اهداف، براساس يک رويه‌ي ثابت) نيز داشته باشيد.حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 15

اسلاید 16: ویژگیهای کارت امتیازی متوازن به جای تمرکز تنها بر قسمتی از عملکرد یک دید کلی از عملکرد مجموعه برای مدیران ایجاد می‌کند. در واقع علاوه بر سنجه‌های مالی به تجارب مشتریان، رشد کارکنان و بهبود و بهره وری فرایند توجه دارد. کارت امتیازی متوازن از بروز مشکلات در یک قسمت به واسطه نادیده گرفتن سایر قسمتها جلوگیری می‌کند. کارت امتیازی متوازن انتظارات مشتریان را برای ما مشخص تر می‌کند. درک و پاسخگویی به نیاز مشتریان عامل حیاتی در سیستم‌های مدیریت کیفیت است و لازمه بهبود فرایندها و محصولات است. به علاوه مدیرانی که از کارت امتیازی متوازن استفاده می‌کنند، در خصوص تجارب کارکنان خود بینش لازم را کسب می‌کنند. سنجه‌های رشد و یادگیری اطلاعات لازم در مورد رضایت کارکنان و عدم جابجایی آنها از سازمان که هر دو این عوامل منجر به بهره وری و سود بیشتر است، به مدیران می‌دهند.حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 16

اسلاید 17: روش ارزيابي متوازن :كاپلان و نورتون اعلام كردند براي يك ارزيابي كامل از عملكرد سازمان مي بايست اين عملكرد از چهار زاويه ي ديد يا منظر (Perspective) مورد ارزيابي قرار گيرد :منظر مالي(Financial Perspective) منظر مشتري(Customer Perspective) منظر فرايندهاي داخلي(Internal Process Perspective) منظر يادگيري و رشد(Learning & Growth Perspective) شركت هاي موفق در هر يك از اين چهار منظر , اهداف(Objective) خود را تعيين و براي ارزيابي توفيقش در هر يك از اين اهداف در هر منظر سنجه هائي (Measures) انتخاب كرده اهداف كمي (Targets) هر يك از اين سنجه ها را براي دوره هاي ارزيابي مورد نظر تعيين مي كنند.سپس اقدامات و ابتكارات اجرائي (Initiatives) جهت تحقق اين اهداف را برنامه ريزي و به مورد اجرا مي گذارند.حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 17

اسلاید 18: منظرهای کارت امتیازی متوازن (وجوه)خلق کنندگان کارت امتیازی متوازن چهار منظر یا وجه اساسی را مطرح نمودند. این چهار منظر، سازمان را از کسب موفقیت یا شکست، آگاه می‌نماید. وظایف چهارگانه زیر با نگاه به چهار منظر ذکر شده، ارائه می‌گردد.. 1ـ کارت امتیازی مالی: به‌منظورشناخت نیازمندی ها و عملکردمالی سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. معیارهای مالی از مهمترین اجزای نظام ارزیابی متوازن هستند. به ویژه در سازمان‌های‌انتفاعی این معیارها به ما می‌گویند که اجرای موفقیتآمیز اهدافی که در سه منظر قبلی تعیین گردیده‌اند، در نهایت، موجب چه‌نتایج و دستاوردهای‌مالی‌خواهدشد. تمام‌تلاشی‌که‌برای‌بهبودرضایتمندی‌مشتریان، ارتقای‌کیفیت و کاهش زمان‌تحویل محصولات وخدمات خود انجام می‌دهیم؛ اگر به نتایج مالی ملموس ختم نشوند، هیچ ارزشی نخواهند داشت. 2ـ کارت امتیازی مشتری: به‌منظور آگاهی از سطح رضایت مشتریان(از طریق سنجش‌های کمی و کیفی در مورد کالا و یا خدمات ارائه شده) مورد استفاده قرار می گیرد.حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 18

اسلاید 19: منظرهای کارت امتیازی متوازن (وجوه)3ـ کارت امتیازی فرایندهای‌داخلی:در جهت ارزیابی‌فرایندهای مورد نیاز در سازمان به‌کارگرفته می‌شود. در این منظر سازمان‌ها باید فرایندهایی را مشخص نمایندکه با برتری یافتن در آن‌ها، بتوانند به ارزش‌آفرینی برای مشتریان و نهایتاً سهامداران خود ادامه‌دهند. تحقق هریک از اهدافی که در منظر مشتری تعیین می‌شود، نیازمند انجام یکسری از فرایندهای عملیاتی به صورت کارا و اثربخش است. این فرایندها باید در منظر فرایندهای داخلی تعیین گشته و معیارهای مناسبی نیز برای کنترل پیشرفت آنها توسعه داد. 4ـ کارت امتیازی دانش، رشد و یادگیری: این وجه بر نحوه‌ی آموزش کارکنان ، کسب دانش و چگونگی استفاده از آن، به‌منظورحضور و بقاء در بازار رقابتی موجود، تمرکز می‌نماید. وقتی شما اهداف و معیارهای مربوط به منظر مشتری و فرایندهای داخلی را تعیین می‌نمایید، بلافاصله متوجه شکاف موجود بین مهارت‌ها و قابلیت‌های مورد نیاز کارکنان و سطح فعلی مهارتها و قابلیتها می‌شوید. بنابراین اهداف و معیارهای این منظر باید در جهت پر کردن این شکافها و فاصله‌ها تعیین‌گردند و در ادمه معیارهای مناسبی برای کنترل پیشرفت آنها نیز تعیین شود.به هر حال نورتون و کاپلان با معرفی سیستم ارزیابی عملکرد خود توجه مدیران را به این نکته جلب کردند که بهتر است عملکرد کارکنان را با یک روش کل نگرانه تر مورد بررسی قرار دهیم.حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 19

اسلاید 20: مزایای کارت امتیازی متوازن تمرکز بر جهت گیری استراتژیک مشارکت دسته جمعی استفاده از فلسفه هر چه کم تر بهترربط دادن معیار های عملکرد به عوامل اصلی موفقیت ابتکار استراتژیک بررسی روابط علت ومعلول ربط دادن معیارهای ارزیابی عملکرد به مزایای جبران خدمت ابزار مدیریت روز مره بهبود مستمرحسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 20

اسلاید 21: کاستی های کارت امتیازی متوازن1- وجود تعارض وتنش معنی دار مابین مدیران عالی ومیانی به دلیل نادقیق بودن ، ذهنی بودن ،شاخص های کارت امتیازی متوازن 2-با توجه به ارتباط سلسله مراتبی بین جنبه های تعریف شده امکان بررسی حوزه ها به طور مستقل وجود ندارد .3-یکپارچه کردن نتایج نیز توسط کاربران کارت امتیازی متوازن به طور ذهنی انجام می شود .4-در صورتی قابل اجراست که سازمان مورد مطالعه دارای یک استراتژی و چشم انداز تعریف شده باشد .5-به دلیل تعریف معیارهای متناسب با استراتژی سازمان اجرای مدل دشوار است .6-فاقد سیستم امتیازدهی است 7-زنجیره تامین سازمان کمتر مورد توجه است .حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 21

اسلاید 22: مراحل پیاده سازی BSCاین امر در شش گام انجام می‌گیرد. قدم اول: در گام اول باید بنیادها و اعتقادات هسته‌ای سازمان مورد ارزیابی قرارگیرد. مانند ۱- فرصت‌های بازار ۲- رقبا ۳- موقعیت مالی ۴- اهداف بلند و کوتاه مدت ۵- شناسایی آنچه رضایت مشتری را جلب می‌کندهر سازمان در پاسخ به یک سری نیاز ایجاد می‌شود و هدف آن رفع آن نیاز می‌باشد بنابراین قبل از هر اقدام باید مشخص شود که چه نیازهائی منجر به تشکیل سازمان گردیده‌است. اجزا ماموریت سازمان عبارتند از:۱- مشتریان ۲- محصول ۳- فناوری ۴- بازارها ۵- توجه به مردم SWOT ۶ - توجه به کارکنان - ۷ حوزه جغرافیایی سازمانحسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 22

اسلاید 23: اقدامات لازم قبل از پياده سازي كارت امتيازي متوازن رسالت واقعي كارت امتيازي متوازن ارزيابي مناسب پياده سازي استراتژي سازمان است ابزاري براي تبديل ديدگاه واستراتژي به اهداف بوده وكمك به مديران جهت رسيدن به اهداف وارزيابي عملكرد مالي وغير مالي كوتاه مدت وبلند مدت ومتوازن از نظر سهامداران و مشتريان و كاركنان مي باشد بنابراين نياز به درك روشن از چشم انداز واستراتژي سازمان است اين به معني مسئوليت پاسخگوئي مديريت در تعريف چشم انداز ي جامع و فرموله كردن اهداف استراتژيك شركت است كه بتواند اهداف بلند مدت در مورد پياده سازي كارت امتيازي متوازن را محقق سازد.پياده سازي اين كارت بايد به عنوان يك پروژه مجزا سازماندهي شود. اين پروژه نسبت به يك پروژه فن آوري اطلاعات موجبات توسعه بيشتري در سيستم مديريت شركت را فراهم مي سازد ليكن قبل از شروع پروژه بايد به دقت به سوالات زير پاسخ داده شود.هدف پروژه كارت امتيازي متوازن چيست؟مسئله جاري كه بايدكارت امتيازي متوازن آن را حل كند چيست؟جزئيات هدف چيست؟چه كسي پروژه را رهبري مي كند؟چه كساني در پروژه دخالت دارند ؟كدام واحد يا واحدها پايلوت است؟چگونه سيستم فن آوري اطلاعات شركت با كارت امتيازي متوازن هماهنگ مي شود وچه سخت افزار ونرم افزارهائي لازم است؟حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 23

اسلاید 24: يك كارت امتيازي بنيادي همراه با مثال هائي از مفاد آن براي هر جنبه :يك كارت امتيازي متوازن ساده شده مي تواند مطابق شكل نمايش داده شود. برخي از فعاليت هاي كسب و كار از چهار جنبه مختلف با استفاده از تعداد كمي شاخص براي هر كدام از جنبه ها توصيف مي شوند. اين توصيف ممكن است مربوط به عملكرد جاري آن فعاليت يا اهداف آن در دوره بعدي باشد . حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 24جنبه ماليسودآوري, رشد, بدهي بخش بر دارائيهاي خالصجنبه توسعهيادگيري , افزودن مهارت هاي جديدجنبه فرايندكارائي , نگهداري و استفاده از دارائيهاجنبه مشتريرضايت مشتري , مشتريان جديد

اسلاید 25: نمایی دیگر از وجوه مدل كارت امتیازی متوازنحسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 25وجه ماليبراي موفقيت مالي به چه نتايجي بايد دست يافتهدفمعيارهدف هاي كمياقدامات عمليوجه مشتريانبراي دستيابي به آرمان خود،‌چه ارتباطي بايد با مشتريان خود داشته باشيم.هدفمعيارهدف هاي كمياقدامات عمليوجه فرايندهاي داخليبراي كسب رضايت مشتريان و صاحبان سهام خود، چه فرآيندهاي داخلي بايد اصلاح شود.هدفمعيارهدف هاي كمياقدامات عمليوجه يادگيري و رشدبراي دستيابي به آرمان خود، چگونه بايد قابليت هاي خود را اصلاح كرد و تغيير داد.هدفمعيارهدف هاي كمياقدامات عمليچشم اندازواستراتژي

اسلاید 26: روابط علت و معلولي در BSC :بين اهداف و سنجه هاي اين چهار منظر نوعي روابط علت و معلولي وجود دارد : براي كسب دستاوردهاي مالي ( در منظر مالي ) مي بايست براي مشتريان خود ارزش آفريني كنيم (در منظر مشتري) و اين كارعملي نخواهد بود مگر اينكه در فرايندهاي عملياتي خود برتري يابيم و آن ها را با خواسته هاي مشتريانمان منطبق سازيم (منظر فرايندهاي داخلي ) و كسب برتري عملياتي و ايجاد فرايندهاي ارزش آفرين امكان پذير نيست مگراينكه فضاي كاري مناسب را براي كاركنان ايجاد و نوآوري و خلاقيت و يادگيري و رشد را در سازمان تقويت كنيم.( منظر يادگيري و رشد )حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 26

اسلاید 27: رابطه ي علت و معلولي در چهار منظر ارزيابي متوازن : حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 27افزايش درآمد و افزايش سود و بهبود نتايج ماليايجاد ارزش براي مشتريان با ارائه محصولات و خدمات مورد نظر با قيمت مناسببهبود فراينهاي عملياتي به منظور ارتقائكيفيت و ايجاد تمايز در محصولات و خدماتايجاد فضاي مناسب براي نوآوري و خلاقيتمنظر ماليمنظر مشتريمنظر فرايندهامنظريادگيري

اسلاید 28: مؤلفه هاي اصلي كارت ارزيابي متوازن كارت امتيازي متوازن 27 شيوه مديريت استراتژيك را در قالب پنج مولفه كلي زير تبيين مي كند :1- انجام تغيير از طريق راهبري اجرايي 2- تبديل استراتژي به واژهاي عملياتي 3- تنظيم كردن سازمان بر مبناي استراتژي4- ايجاد انگيزه براي تنظيم استراتژي در تمام مشاغل 5- تبعيت از استراتژي‌هاي تنظيم شده به عنوان يك فرآيند مستمر حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 28

اسلاید 29: ديد يکپارچه BSCحسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 29برنامه هاي کليدي مورد نياز براي رسيدن به اهدافتوقعات عملکرديچگونه موفقيت بايد محاسبه شده وپيگيري (رهگيري) شود ؟کدام استراتژي بايد کسب شود و نکات حياتي براي موفقيت آن چيست ؟

اسلاید 30: نتایج بررسی نمودار استراتژیک با توجه به روابط تعریف شده در نمودار ، به این مهم دست می یابیم که ; اولا : پیاده سازی BSC در بنگاههایی امکان پذیر است که استراتژی مدون و تعریف شده ای داشته باشند.راي برقراري توازن بين عملكرد كاركنان با اهداف كمي سازمان استفاده نموده اند.ثانیا : بین دیدگاههای مورد ارزیابی در BSC استراتژی رابطه تعاملی وجود دارد، که نشانگر تفکر سیستمی است ثالثا : سنجش عملکرد با توجه به چهار منظر اصلی صورت میگیرد که نشانه جامعیت این شاخص است .حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 30

اسلاید 31: فازهاي پياده سازي كارت امتيازي متوازنسلسله مراتب متعددي براي فرآيند ساخت يك كارت امتيازي متوازن وجود دارد كه در ادامه دو رويه در اين زمينه ارائه مي شود.رويه اول 1.تجزيه و تحليل موقعيت – دستيابي به درك عميقي از نقش فعلي شركت در صنعت مربوطه ، رقبا و ساير عوامل خارجي، بررسي نقاط قوت وضعف، فرصت ها و تهديدات ،توان بستن قرارداد با تامين كنندگان وخريداران.2.ديدگاه استراتژيك-ديدگاه استراتژيك را بايد تثبيت نمود يا آن را گسترش داد. ديد گاه بايد اعتماد لازم را درباره آنچه انجام شدني است ايجاد كند. منابع شايستگي هاي اصلي وسایر دارائي هاي شركت بايد ارزيابي شود.3.تعيین جنبه هاي مناسب براي شركت - كاپلان ونورتون چهار جنبه مالي، مشتري،فرايندهاي داخلي با آموزش و رشد را پيشنهاد مي كند.4.تبيين مفهوم عملي از ديد گاه شركت در هريك از جنبه ها –براي مثال در جنبه مشتري آيا تمركز استراتژيك بر روي ايجاد سهم در بازار و يا تاكيد بر وفادراي مشتريان فعلي و چگونه اين شايستگي ها مي تواند به منافع مالي تبديل شود.5.تعيين عوامل موفقيت حياتي –در اين مرحله اهدافي كه در مرحله چهارم تعيين شده اند رتبه بندي مي شوند فهرست هائي از پنج هدف مهم تر در هريك از جنبه هاي كارت امتيازي متوازن تهيه مي شوند. اين فهرست زير بناي معيارهايي است كه در هريك از اين جنبه ها به منظور ارزيابي بايد به كار رود.حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 31

اسلاید 32: فازهاي پياده سازي كارت امتيازي متوازن6. ايجاد يك مجموعه از معيارهاي متوازن –معيارها بايد آنچنان به دقت برگزيده شوند تا توازني بين معيارهاي كوتاه مدت وبلند مدت بر قرار شود.7.برقراري ارتباط درسطوح بالا بين معيارهاي تعريف شده - ارائه نمودن معيارهاي گسترش يافته در شش مرحله براي تصويب مديران ارشد،سپس برقراري ارتباط درسطح گسترده بين معيارها8.انتقال معيارها از سطوح بالاي شركت به واحدهاي مربوطه –اين فرآيندي است كه ارتباط بين معيارها در سطوح بالا و عمليات بخش هاي مختلف و كاركنان راگسترش مي دهد. باتوجه به اندازه و ساختار شركت معيارها مي توانند براي بخش هاي مختلف، واحدهاي تجاري و در مواردي براي هريك از كاركنان ايجاد شوند.9.تعيين اهداف -با اشاره به اهداف كوتاه مدت و بلند مدت براي هريك از معيارها اهداف تعيين مي شود.10.گسترش يك طرح عملي -شامل پروژه ها ،مراحل وعملياتي كه بايد انجام شود تا اين يقين بدست آيد كه اهداف مربوط به هرمعيار قابل دستيابي است.11.پياده سازي فرآيند كارت امتيازي متوازن – باايجاد بازنگري ها و مذاكرات منظم كه بر دو موضوع پيشرفت كارت امتيازي و موثر بودن استراتژي كارت امتيازي فعلي استوار است همچنين ممكن است نياز به بكارگيري فن آوري اطلاعات و سهولت در جمع آوري ، تجزيه تحليل و گزارش اطلاعات احساس شود.حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 32

اسلاید 33: رویه اول در فرآیند ساخت یک کارت امتیازی متوازنحسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 33

اسلاید 34: رويه دوم با توجه به نمودار زير پياده سازي كارت امتيازي متوازن به پنج فاز مستقل تقسيم ميشود كه در ادامه به تشريح اين فازها مي پردازيم.فاز اول-تدوين مدل در اين مرحله به دنبال اجماع در باره چشم انداز واستراتژي وجهت هاي حركتي است كه مورد نياز معيارها مي باشند. در اين مرحله دو وظيفه مهم وجود دارد كه عبارتند از تدوين استراتژي و تدوين معيار.فازدوم –پياده سازي فني چشم اندازها واستراتژي ها وفاكتورهاي كليدي موفقيت در معيارها در قالب يك كارگاه پياده سازي وارد سيستم مي شوند.پياده سازي فني شامل گامهاي زير است:نصب نرم افزارآموزش هاي پايه اي براي افرادي كه در حال تهيه كارت هاي ارزيابي هستند.ساختن وتهيه كارتهاتدوين سطوح اخطار وهدف معيارهاتدوين فرمولهاي محاسبه به منظور تلفيق داده هاتعريف مشخصه هاي نموداري براي ترسيم نمودارهاي لازمانتقال داده هاي اندازه گیري شده تاريخي از فايل هاي قبلي به سيستم جديد.ايجاد وتهيه گزارشها به صورت شفاف و يكپارچه حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 34

اسلاید 35: فازهاي پياده سازي كارت امتيازي متوازنفاز سوم- يكپارچه سازي سازمانيكارت امتيازي متوازن يك سيستم مديريت است و بايد با فرآيندهاي سازمان يكپارچه شود وبا كاركنان سازمان مرتبط باشد.مرحله يكپارچه سازي سازماني شامل وظايف زير است :تعريف اشخاصي كه قابل پاسخ خواهي در مقابل معيارها هستند.توضيح وتشريح پياده سازي سيستم كارت امتيازي متوازن براي كاركنانمهندسي مجدد فرايند استراتژي و مديريت مهندسي مجدد فرايند گزارشگري درصورتي كه اين مرحله به درستي انجام شود اين سيستم مي تواند با زيربناي قويتري اقدام به رديابي پيشرفت هاي استراتژيك سازمان كند.حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 35

اسلاید 36: فازهاي پياده سازي كارت امتيازي متوازنفاز چهارم – يكپارچه سازي فنيهدف يكپارچه سازي فني كاهش تعداد خروجي هاي سيستم مورد استفاده به چند معيار يكپارچه شده محدود است كه شامل مراحل زير است.تشخيص معيارهاي واردشده وسيستم هاي منبع اطلاعاتي براي اين معيارهاتجزيه وتحليل ساختار بانك داده ها وسيستم هاي عملياتي تعريف رويه تهيه كردن داده هاي مورد نياز از منابع داده ها كه شامل، تشخيص داده و تعديل و برنامه ريزي كردن است.پياده سازي ارتباط بين كارت ها و سيستم هاي اطلاعاتيبه طور نرمال ميزان داده هاي مورد استفاده براي 30 تا60 درصد معيارها در يك سيستم كارت امتيازي متوازن بوسيله يك تا سه سيستم عملياتي مختلف همانند سيستم هاي گزارشگري مالي و سيستم هاي مديريت منابع انساني و سيستم هاي مديريت ارتباط بامشتري جمع اوري مي شوند الباقي عبارتند از داده هاي مورد نياز در معيارهاي نامشهود ي كه به طور جداگانه از طريق وارد كردن دستي داده ها وارد سيستم مي شوند.حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 36

اسلاید 37: فازهاي پياده سازي كارت امتيازي متوازنفاز پنجم –عمليات سيستم كارت امتيازي متوازنتعريف وساخت سيستم كارت امتيازي متوازن يك تجربه يادگيري بسيار مفيد دارد و سازمان درك عميق تري از آنچه در كسب وكار وعلت و اثر ارتباطات بين عوامل دخيل است بدست مي آورد در طول مرحله يكپارچگي سازماني كارت امتيازي متوازن با فرآيندهاي گزارشگري ومديريت نرمال سازمان يكپارچه مي شوند . در داخل اين فرآيند ها وظايف زير بايد صورت گيرد.به روز كردن ارزش معيارهاتحليل نتايج خروجي ها از سيستم كارت امتيازي متوازنگزارش نتايج خروجي ها از سيستم كارت امتيازي متوازنپالايش وبهينه سازي مدل كارت امتيازي متوازنحسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 37

اسلاید 38: سيستم كارت امتيازي متوازن از تئوري تاعملبحث تئوري كارت امتيازي متوازن با چيزي كه در محيط حرفه اي قرار است پياده سازي شود متفاوت است.شركت هاي موفقي كه راه حل كارت امتيازي متوازن را به كار برده اند به يكي از الگوهاي سازگار در تنظيم استراتژي دست يافتند.اصول زير در سازمانهاي متكي به استراتژي اجرا مي شود:اصل اول –بازگوئي استراتژي به زبان واژه هاي عملياتياصل دوم-دريك راستا قراردادن اركان سازمان در جهت ايجاد هم افزايي اجزاءاصل سوم- تغيير شكل دادن استراتژي در هركارياصل چهارم- ايجاد استراتژي براي يك فرآيند پيوسته اصل پنجم- روسا و مديران ارشد سازماني بايد به طور كامل بسيج شوندحسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 38

اسلاید 39: فرآيند رديابي سريع كارت امتيازي متوازن هنگام پياده سازي سيستم كارت امتيازي متوازن درسازمانهائي كه پيش از اين سيستم كارت امتيازي متوازن در آنها به صورت ناكارآمد استفاده شده روش رديابي سريع مي تواند در ايجاد يك پايلوت سريع كارت امتيازي متوازن مورد استفاده قرار گيرد. روش رديابي سريع مشابه همان اصول روش بالاست . اما برخي از مراحل مي توانند حذف شوند.اين روش شامل 5 مرحله اصلي است:مرحله اول-بازنگري ماموريت و چشم انداز واستراتژيمرحله دوم- بسط وتوسعه كارت امتيازي متوازنمرحله سوم- پالايش و بهسازيمرحله چهارم- ابلاغ پايان كارمرحله پنجم- يكپارچه سازي فني براي جلوگيري از پس زدن سيستمحسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 39

اسلاید 40: دلايل مقبوليت روبه رشد كارت امتيازي متوازن1-سيستم مديريتي كارت امتيازي متوازن تنها چهارچوب موجود دردنيا است كه قادر است استراتژي ها را باعملكرد و بودجه تلفيق نمايد.2-كارت امتيازي متوازن يك سيستم ارزيابي عملكرد فراتر وجامع تر از سيستم هاي اندازه گيري مالي ارائه مي كند اين روش علاوه بر شاخص هاي مالي ، وضعيت سازمان با شاخص هاي سه منظر ديگر،در يك رابطه علي –معلولي،سنجش مي شوند3-كارت امتيازي متوازن قادر است استراتژي را به اهداف و برنامه هاي اجرائي و عملياتي مشخص در چهار منظر متصل نمايد تبديل جهت گيري هاي استراتژيك به اهداف و برنامه هاي مشخص از يك سو وبرقراري يك سيستم اندازه گيري،جهت كنترل چگونگي تحقق اهداف وپيشرفت برنامه ها از سوي ديگر،جذابيت وكاربرد كارت امتيازي متوازن را افزايش داده است.4-كارت امتيازي متوازن انتظارات مديريت از حوزه هاي مختلف سازمان را به طور هماهنگ و همسو با چشم انداز و استراتژي منتقل مي كند. بنابراين مديران مي توانند انتظارات و اهداف سازمان از واحدهاي مختلف را به طور شفاف و همسو با چشم انداز واستراتژي سازمان تعيين و به مديران و مسئولان قسمت هاي مختلف منتقل نمايند.حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 40

اسلاید 41: رابطه علت و معلولی در چهار منظر ارزیابی متوازنحسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 41

اسلاید 42: برآورد هزینه سیستم ارزیابی متوازنتعیین دقیق آن در عمل بسیارمشکل است ولی بطور کلی مجموع هزینه ها برای یک پروژه ارزیابی متوازن معمولی شامل: زمان مورد استفاده بوسیله خود مشتری(50%)مشاوره فرآیند بیرونی(20%)مشاوره پیاده سازی بیرونی(15%)گواهینامه نرم افزاری(15%)حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 42

اسلاید 43: ارتباط ارزیابی متوازن با چرخه عمریک واحد تجاری در ارتباط با توسعه استراتژیک خود ممکن است در یکی از سه وضعیت ذیل قرار داشته باشد:1.مرحله رشد - میزان تامین درآمد از محصولات و کفایت آن برای سرمایه گذاری جدید.2.مرحله حفظ موقعیت -حفظ بازارهای موجود- نگهداری وارتقاء سطوح اجرائی- دستیابی به سود مورد نظر3.مرحله بهره برداری - دستیابی به مرحله بلوغ توسعه-پرهیز از سرمایه گذاری ها برای حفظ وضعیت موجود. حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 43

اسلاید 44: نمونه ای از ارزیابی متوازن در ارتباط با چرخه عمرحسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 44

اسلاید 45: بعد جهاني كارت امتيازي متوازن :رقابت هاي جهاني بيان واضح استراتژي را ضروري مي سازد.جهاني سازي نياز سازمان ها به ايجاد , بيان واضح و ارائه يك الگوي كسب و كار متقاعدكننده را به جنبش در مي آورد.منطقي كه با توجه به آن استراتژي ها را تدوين مي كنند. اين منطق بايد براي تمامي افراد مختلفي كه سازمان وابسته به آن هاست متقاعد كننده باشد : - مشتريان بايد به آن به عنوان دليل به اين نكته بنگرند كه چرا اين بنگاه مي تواند در مقابل مبلغ دريافتي ارزش بيشتري نسبت به رقباي خود ارائه كند؟ - كاركنان و شركاي كسب و كار بايد به آن به عنوان دليل كار كردن با اين بنگاه در مقابل كاركردن با بنگاه ديگر بنگرند. - مالكان بايد به آن به عنوان دليل سرمايه گذاري نگاه كنند. - جامعه بايد آن را به عنوان دليلي براي ياري كردن و كمك رساندن و دلگرمي دادن به بنگاه بداند.حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 45

اسلاید 46: منافع به كارگيري BSC در زمينه جهاني سازي :بيان سرآمدي و منحصر به فرد بودن سازمان با ارائه مفاهيم كم و بيش خاص توسط كارت هاي امتيازيحضور در بازارهاي جديد به وسيله سازگاري منطق كسب و كار با شرايط محليمشاهده محرك هاي عملكرد كارت امتيازي به منظور پايش اينكه آيا فرايند ايجاد حضور در بازاردرحال پيگيري وپيشرفت هست يا نه ؟ حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 46

اسلاید 47: اهداف و موضوعات مهم استفاده از كار تهاي امتيازي:ايجاد كارت هاي امتيازي اوليهروش هاي مختلف نمايش و ارائه كارت امتيازيبراي كدام فعاليت كسب و كار بايد كارت هاي امتيازي وجود داشته باشند ؟زندگي با كارت هاي امتيازيحسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 47

اسلاید 48: دلايل مقبوليت روبه رشد كارت امتيازي متوازن -1  سيستم مديريتي كارت امتيازي متوازن تنها چارچوب موجود در دنيا است كه قادر است استراتژي ها را با عملكرد و بودجه تلفيق نمايد.به همين دليل است كه طي گزارشي كه سازمان توسعه همكاريهاي اقتصادي (OECD) در سال 2007 از وضيعت سيستم هاي ارزيابي و مديريت عملكرد و بودجه ريزي عملياتي در دنيا منتشر ساخت سيستم مديريتي كارت امتيازي متوازن را جامع ترين سيستم موجود جهت استقرار نظام ارزيابي مديريت عملكرد معرفي كرد-2  كارت امتيازي متوازن يك سيستم ارزيابي و اندازه گيري عملكرد فراتر و جامع تر از سيستم هاي اندازه گيري مالي ارائه مي كند. در اين روش، علاوه بر شاخص هاي مالي، وضعيت سازمان با شاخص هاي سه منظر ديگر، در يك رابطه علي- معلولي، سنجش مي شوند. عملكرد مالي به رضايت يا عدم رضايت مشتريان وابسته است. رضايت و عدم رضايت مشتريان نتيجه كارآيي، بازده و كيفيت فرايندهاي سازمان است. چگونگي انجام فرايندها نيز به كيفيت نيروي انساني، انگيزه ها و اختيار عمل آنان و نيز سيستم هاي اطلاعاتي بستگي دارد. در واقع، كارت امتيازي متوازن بين اجزاي مختلف سازمان يك ارتباط علي و معلولي برقرار مي كند و به سازمان به مثابه يك پيكر واحد و يكپارچه مي نگرد. حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 48

اسلاید 49: دلايل مقبوليت روبه رشد كارت امتيازي متوازن- ادامه-  3كارت امتيازي متوازن قادر است استراتژي را به اهداف و برنامه هاي اجرايي و عملياتي مشخص در چهار منظر متصل نمايد. تبديل جهت گيري هاي استراتژيك به اهداف و برنامه هاي مشخص از يك سو و برقراري يك سيستم اندازه گيري، جهت كنترل چگونگي تحقق اهداف و پيشرفت برنامه ها از سوي ديگر، جذابيت و كاربرد كارت امتيازي متوازن را افزايش داده است. -4  كارت امتيازي متوازن انتظارات مديريت از حوزه هاي مختلف سازمان را به طور هماهنگ و همسو با چشم انداز و استراتژي منتقل مي كند. بنابراين مديران مي توانند انتظارات و اهداف سازمان از واحدهاي مختلف را به طور شفاف و همسو با چشم انداز و استراتژي سازمان تعيين و به مديران و مسئولان قسمت هاي مختلف منتقل نمايند. حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 49

اسلاید 50: توصيه هائي براي فرايند ابتدائي ايجاد كارت امتيازي :پشتيباني و مشاركتتركيب گروه پروژهگستردگي پروژهبنا كردن كارت امتيازي متوازن بر استراتژي سازمانارتباط با سيستم هاي فعلي كنترلحسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 50

اسلاید 51: شكست هاي مربوط به فرايند سازماني :فقدان تعهد مديريت ارشد نسبت به پياده سازي روشدرگير كردن تعداد بسيار كمي از افراد با پروژهنگهداري نظام ارزيابي متوازن در راس هرم سازمانيطولاني شدن فرايند توسعه ي روشبرخورد با روش ارزيابي متوازن به عنوان يك پروژه سيستميبه كارگيري و استخدام مشاوران بي تجربهاستفاده از روش ارزيابي متوازن فقط به منظور جبران خدمتحسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 51

اسلاید 52: BSC و مهندسي مجدد فرايندها :وقتي فرايند بهبود مستمر (TQM) به تحقق عملكرد مورد نظر منجر نمي شود مهندسي مجدد و يا به عبارت ديگر بهبود غير مستمر فرايندهاي موجود ممكن است ضروري گردد.بدون داشتن راهنمائي از يك نظام ارزيابي استراتژي مهندسي مجدد نيز مانند TQM مي تواند بر فرايندهائي متمركز شود كه براي موفقيت استراتژيك حياتي نيستند.مهندسي مجدد معمولا به تعدادي از سنجه هاي از پيش تعيين شده در مورد صرفه جوئي در هزينه ها ختم مي شوند.BSC از طريق تعيين سنجه هاي متعددغير مالي در بخش ارزش هاي پيشنهادي استراتژي هاي فرايندمحوررا ارتقا داده و نتايج بهتري از تلاش هاي مهندسي مجدد بدست مي دهد.حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 52

اسلاید 53: نتیجه گیری بوسیله مدل کارت امتیازی متوازن و تجزیه تحلیل نقاط قوت وضعف می توان استراتژی ها راتعیین کرد .با بکار گیری همزمان ماتریس تجزیه و تحلیل نقاط قوت وضعف و مدل کارت امتیازی متورازن استراتژی سازمان مشخص می شود. روش کارت امتیازی متوازن به عنوان شاخص جامع سنجش عملکرد می باشد و سازمانها دیگر نمیتوانند فقط به اندازه گیری جنبه های مالی اکتفا نمایند. BSC صرفا در نقش یک سیستم کنترلی نیست و معیار های آن فقط برای توصیف عملکرد گذشته به کار نمیرود. بلکه این معیار ابزاری برای تبیین و انتقال استراتژی های سازمان خواهد بود . لذا توصیه میشود برای تطابق با افکار ، استراتژی و فرهنگ هر سازمان نسبت به بومی کردن BSC و تعیین ارزشهای مربوط به آن اقدام شود.حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 53

اسلاید 54: حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 54

اسلاید 55: با تشکر از توجه شما پایان حسابداری مدیریت - کارت امتیازی متوازن 55

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید