صفحه 1:
حسابدارى مديريت - کارت امیازی متوازن
صفحه 2:
است اقا گوارا. و باطل آسان است اقا کشنده
صفحه 3:
fine ام
حسابداری مدیریت
جناب آقای دکتر
منصور گرکز
حسابدارى مديريت - کارت امتیزی متوازن
صفحه 4:
lel,
موضوع ۰ کارت امتیازی متوازن
ارائه : عباسعلی عرب سرحدی
زمان بزداندوست
پاییز ۱۳۹۳
احسابدارى مديريت - كارت امتيازى متوازن
صفحه 5:
رویکرد مدیریت هزینه استراتژیک با هدف خلق ارزش از جمله رویکرد های نوین
کسب و کار است که با کاربست روشهای متعدد. نوین و جامع امکان حضور
بنگاههای اقتصادی را در عرصه رقلبت فراهم می سازد و شرلیط پهبود مستمر آنها را
تامین می کند.سنجش عملکرد و اتخاذ تصمیمات استراتژیک با هدف بقا ۰ تداوم
فعالیت و بهبود مستمر از موضوعات با اهمیت در مدیریت هزینه استراتژیک
است.سنجش عملکرد با بهره گیری ار روشهای متعدد که عملتا رویکرد انها مالی و
اقتصادی است صورت میگیرد: نظیر ارزش افزوده اقتصاد . سود باقیمانده . نرخ
بازده سرمایه گذاز و رب
کارت امتیازی متوازن به عنوان شاخص جامع سنجش عملکرد مورد توجه و بحث
اشد. اتخاذ تصمیمات استراتژیک با هدف بهبود مستمر . نیازمند بکارگیری
اقتصادی منلبع است ۰ به طوری که انجام فعالیت در قللب آزمایش و خطا توجیه
مدیریتی نداشته است . و بنابرلین محک زدن رقبا و شناسایی بهترین الگو براساس
روش الگوبرداری ضروری تلقی میگردد.
حسابدارى مديريت - کارت امتیزی متوازن
صفحه 6:
بازی متوازن (560۲6 560هاج
:(card
کارت ا
کارت امتیازی متوازن چهارچوبی است برای تشریح فعالیت های سازمان از
چهار جنبه مختلف که این کار از طریق تعدادی شاحص صورت می گیرد. یک
کارت امتبازی خوب یک منطق استراتژیک یعنی رولبط علت و معلولی بین فعالیت
های جاری و موفقیت های بلند مدت را مستند می کند. از آنجا که وابستگی سازمان
ها و شرکت ها به سرمایه های نامشهود خود روز به روز در حال افزايش است «
کارت های امتیازی در حال تبدیل شدن به ابزاری مهم برای کنترل مدیریت هستند.
یک کارت امتیازی یک قللب عمومی قلبل درک برای تشریح آرزوها یا موفقیت های
سازمان است و برای مقاصد زیر مفید است :
#مراوده مفاهیم استراتژیک
#مطرح کردن فعالیت هائی که اهداف استراتژیک لن ها را نسبت به الزامات فعلی
ترجیح می دهند.
*پایش و تشویق فعالیت های مزبور
ت امیزی متوازن
صفحه 7:
“كارت امتبازى توا _Balansed Score)
:(card
؟ کارت امتازی متوازن تظامی برای مدیریت عملگره است که ایده اولیه آن
سال ۱۹۹۰ در خلال تحقیقات رابرت کاپلان و دیوید نورتون ۰ در زمینه
روشهای نوین سنجش عملکرد سازمانها شکل گرفت. این ایده در طول
ومان توسعه و تکامل فراوان بافت فا جانی که از یک ابزار مسجت و
اندازه گیری عملکرد. اکنون به يك نظام مدیریت استراتژیک تبدیل شدهاست.
۴ به اختصار مي توان گفت که : کارت امتیازی متوازن یک
سیستم مدیریتی است که سازمان را در جهت تنظیم مسیر و دستیابی
جه اهداف کلیدی استراتژیک خود حملیت می نملید و استراتژی
سازمان را از چهار جنبه کلیدی «مالی» «مشتریان» «فرایندهای
داخلی» و «رشد و یادگیری» بررسی و صورتبندی میکند.
حسابدارى مديريت - کارت امتیزی متوازن
صفحه 8:
تاریخچه طرح کارتهای امتیازی:
در دهمی ۱۹۹۰میلادی, مدل کارت امتیازی متوازن ابتدا بهعنوان یک روش AB
ارزیابیعملکرد و سپس بسه عنوان ابزاری جهست کمک به تحقق استراتژی:
توسط رابرت کاپلان استاد صاحب نا دانشگاه هاروارداو دید تورتن نشارر برك
مدیریت در امریکا مطرح شد و از سوی صاحبنظران مدیریت و مدیران سازمانهابه
شدت مورد استقبال قرو گر گرفت. آنها در اغلب سازمانها با یک مشکل عمده
برخورد نمودند: مدیران این سازمانها: فعالیتهایمدیریتی خود را تنها بر اساس
معیارهای مالی و اقتصادی بنا نهاده بودند.
از کاپلان و نورتون مقلله ای تحت عنوان Measures That Drive
pe Tformanse هلیی که محرکهای عملکردلند)در ژانویه ی ۱۹۹۲ در
شریه ی Businéss Review Harvard منتشر شد. در لین مقاله اشاره
شده بود كه شركت هاى موفق براى ارزيلبى عملكرد خود فقط .به سنجه Ce le
متكى نيستند. بلكه عملكرد خود رااز سه منظر ديكر يعنى مشترى , فرايندهاى
داخلى و يادكيرى و رشد نيز مورد ارزيلبى قرار مى دهند. .به لين ترتيب كايلان و
نورتون اعلام كردند كه براى يك ارزيلبى كامل ازعملكرد سازمان مى بايست از
کارت امتیازی متوازن | ستفاده شود.
احسابدارى مديزيت متیزی متوازن
صفحه 9:
روش ارزیابی متوازن به عنوان ابزاری جهت تحقق استراتژی :
موانع اساسی در سر واه پیاده سازی استراتژی و چگونگی
Gb» شدن آن ها توسط کارت ارز یابی متوازن :
عدم انتقال استراتژی
عدم همسوئی کارکنان با استراتژی
عدم تعهد مدیریت ارشد
صفحه 10:
+h, ۳ ۳ 4 ۰ ۰4
چرایی (عوامل بازدارنده )ارائه کارت امتیازی متوازن
© مدیریت عملکرد به معنای ارزیابی عملکرد سازمان بر اساس برنامه راهبردی آن و استفاده از اطلاعات
حاصله در بهبود برنامه راهبردی . بدون توجه به حوزه های دیگر به جز حوزه مالی امکان پذیر نمی
باشد .شاهد این مدعا 4 عامل بازدارنده دستیابی سازمان ها به استراتژی ها و اهداف بلند مدت و
کوتاه مدت خود است که دانشمندان علوم نوین مدیریت استراتژیک آن را بر شمرده اند:
عامل بازدارنده استراژي : بدین معنا که استراتژی ها توسط افرادی که باید آنها را اجرا کنند
هنوز درک نشده اند و هنوز استراتژی ها به اهداف کمی تبدیل نشده است.
# عامل بازدارنده مديريتي : بدین معا که سیستم های مدیریتی برای کتترل عملیات و فعالیت
های اجرایی سازمان طراحی شده اند و به بودجه ها متصل هستند نه به استراتژی Ue
# عامل بازدارنده انساني : بدین معنا که اهداف فردی » دانش و شایستگی های افراد به اجرای
استراتزی ها پیوند نخورده است.
# عامل اجرايي : بدین معنا که فر آیندهای کلیدی برای پیشبرد استراتژی ها و اهداف بلند مدت
سازمان طراحی نشده اند
oo حسابدارى مديريت - کارت امتیزی متوازن
صفحه 11:
زی متوازن (30560]
۵ 5 ) :
رت
#در ارزيابى متوازن براى تدوين و ارائه استراتؤى و همجنين ارزيابى
0
كامل عملكرد استراتزيك واحد تجارى علاوه بر عوامل مالى به
عوامل غيرمالى نيز توجه شده و كليه عوامل موثر در موفقيت و
دستيابى به اهداف استراتؤيك شركت ارزيابى مى شوند.
©جهار ديدكاه (وجه) اصلى در ارزيابى متوازن:
- رضایت مشتری
-ye عملکرد مالی
- فرایندها و عملیات داخلی شرکت
©4- یادگیری و نوآوری
حسابدارى مديريت - کارت امتیزی متوازن
صفحه 12:
fansed) متبازی متوازن
:(Scorecard
© بر اساس ارزیابی متوازن هیچ معیار منحصر بفردی نمی تواند به شیوه ای معقول
یا درست میزان پیشرفت یا موفقیت استراتژیک واحد تجاری را تعیین نماید و می
بایست این چهار دیدگاه اصلی و معیارهای مربوط به هر کدام در مجموع
عملکرد واحد تجاری استراتژیک را بصورتی جامع و مطلوب برآورد نمایند.
نکات اجرایی مطرح در کاربرد روش بررسی متوازن:
۴ استفاده از رابطه ای علت و معلولی بین معیارهای سنجش
۲ اطلاع رسانی به مدیران از شاخصها و معیارهای مهم و اثرگذار
© بکارگیری سیستمهای ۴1*۳ و موارد مشابه
ae عدم دقت برخی داده های غیر مالی در مقایسه با اطلاعات مالی (کنترل و
حسابرسی آنها مشکل است يا بعضاً توسط افرادی خارج از سازمان تهیه می
شوند)
6
صفحه 13:
نقشه استراتژی کارت امتیازی متوازن
نموداری است مبتنی بر رولبط علت و
معلولی مابین چهار دیدگاه اصلی الگوی ارزیابی
متوازن کهبه شرح تفصیلی استراتژی شرکت می
پردازد. هر شرکتی دارای یک الگوی ارزیابی
متوازن متفاوت و مخصوص به خود و در نتیجه
دارای یک نقشه استراتژی متفاوت است.
صفحه 14:
نقشه استراتژی کارت امتیازی متوازن
هدفهای colle
سوه خالص, فروش» رشدٍ
۲ هدفهای مربوط به مشتریان _
رضایت مشتری» واکنش بهتر کار کنان در برابرنیازهای مشتری
هدفهای عملیانی (فرایندهای داخلی)
استفاده نیروی کار شرکت از شایستگی ها و آگاهی های استرتزیک خود
هدفهای یادگیری و نوآوری
شایستگی های نیروی کار؛ آگاهی از استراتژی شركت
صفحه 15:
توصیه مدیریتی
© یک جملمی قدیمی میگوید: "گر تابهحال امتیازات خود
را ثبت ننمودهاید. کاری جز یک تمرین معمولی انجام ندادهاید!
" اگر از ما بپرسید خواهیم گفت: ابهمنظور کسب موفقیت
بيشتر برای سازمان و حفظ ان نهتنها نیازمند ثبت صحیح
امتیازات و نمرات خود میباشید. بلکه بایستی پیش بینیای نیز
از نمرات احتمللی خود( از طریق هدف گذاری مناسب و تلاش
برای رسیدن به لن اهداف بیاساس یک رویهی ثلبت) نیز داشته
اك
صفحه 16:
ویژکیهای کارت امتیازی متوازن
& به جای تمرکز تنها بر قسمتی از عملکرد یک دید کلی از عملکرد مجموعه
برای مدیران ایجاد میکند. در واقع علاوه بر سنجههای مللی به تجارب مشتریان,
رشد کارکنان و بهبود و بهره وری فرایند توجه دارد. کارت امتیازی متوازن از بروز
مشکلات عر یی فسمت به حواسطه تادیده گرندن سایر قنمها جلرکری میکند.
کارت امتیازی متوازن انتظارات مشتریان را برای ما مشخص تر میکند. درک و
پاسخگویی به نیاز مشتریان عامل حیلتی در سیستمهای مدیریت کیفیت است و لازمه
بهبود فرایندها و محصولات است. به علاوه مدیرانی که از کارت امتیازی متوازن
استفاده میکنند. در خصوص تجارب کارکنان خود بینش لازم را کسب میکنند.
سنجههای رشد و یادگیری اطلاعات لازم در مورد رضلیت کارکنان و عدم جابجایی
آنها از سازمان كه هر دو اين عوامل منجريه بهره ورى وسود بيشتر اسبته به مديراث
میدهند.
ت امیزی متوازن
صفحه 17:
روش 1331 یابی متوازن :
کاپلان و نورتون اعلام کردند برای یک ارزیابی کامل از عملکرد سازمان می بایست این
۱
۲
۳
عملکرد از چهار زاویه ی دید يا منظر (۳6۳50661376) مورد ارزیابی قرار گیرد :
(Financial Perspective) Ju منظر
(Customer Perspective); =+. منظر
dnternal Process Perspective)_J+'s cbesu\3 je.
(Learning & Growth Perspective), ; (5 $2 bs
شرکت های موفق در هر یک از اين چهار منظر , Objective) sis! خود را
a
تعیین و برای ارزیابی توفیقش در هر یک از اين اهداف در هر منظر سنجه هائی
(1162511165) انتخاب كرده اهداف كمى (18306]5) هر يك از اين
سنجه ها را براى دورة هاى ارزيابي مورد نظر تغيين مى كنند.سيس اقدامات و
ابتكارات اجرائى (1121]131158©5) جهت تحقق اين اهداف را برنامه ريزى و به
مورد اجرا می گذارند.
ت امیزی متوازن
صفحه 18:
منظرهای کارت امتیازی متوازن (وجوه)
خلق کنندگان کارت امتیازی متوازن چهار منظر یا وجه اساسی را مطرح نمودند. این
چهار منظر, سازمان را از کسب موفقیت يا شکست. آگاه مینماید. وظایف چهارگانه
زیر با نگاه به چهار منظر ذکر شده. ارائه میگردد..
© 1 كارت امتیازی مالی:
© يدمنظورشتاخت نيازمندى ها و عملکردمالی سازمان مورد استفاده قرار میگیرد.
معیارهای مالی از مهمترین اجزای نظام ارزیابی متوازن هستند. به ویژه در
ازمانهایانتفاعي این معیارها به ما میگویند که اجرای موفقیتآمیز اهدافی که در سه
منظر قبلی تعیین گردیدهاند. در نهایت» موجب چهنتایج و
دستاوردهایمالی خواهدشد. تمامتلاشی کهبرایبهبودرضایتمندیمشتریان,
ارتقای کیفیت و کاهش زمانتحویل محصولات وخدمات خود انجام میدهیم؛ اگر به
نتایج مالی ملموس ختم نشوند. هیچ ارزشی نخواهند داشت.
26 کارت امتیازی مشتری:
# بهمنظور آگاهی از سطح رضایت مشتریان(از طریق سنجشهای کمی و کیفی در
مورد کالا و یا خدمات آرائه شده) مورد استفاده قرار می گیرد.
ت امیزی متوازن
صفحه 19:
منظرهای کارت امتیازی متوازن (وجوه)
3° کارت امتیازی فرایندهایداخلی:
© دن جهت ارزیابیفرایندهای مزرد نیاز در سازمان بهکارگرفته میشود. در این منظر سازمانها باید
فرایندهایی را مشخص نمایندکه با برتری یافتن در آنهاه بتوانند به ارزشآفرینی برای مشتریان و نها
سهامداران خود ادامهدهند. تحقق هریک از اهدافی که در منظر مشتری تعیین میشود. نیازمند انجام
یکسری از فرایندهای عملیلتی به صورت کارا و اثربخش است. لین فرایندها بلید در منظر فرایندهای
Gand Gleb گشته و معیارهای مناسبی نیز برای کعرل پیشرفت آنها توسعه داد
4 کارت امتیازی دانش: و یادگیری:
لین وجه بر نحومی آموزش کارکنان . كسب دلنش و چگونگی استفاده از آن, بهمنظورحضور و بقاء
در بازار رقابتی موجود. تمرکز مینماید. وقتی شما اهداف و معیارهای مربوط به منظر مشتری و
فرایندهای داخلی را تعیین مینمایید. بلافاصله متوجه شکاف موجود بین مهارتها و قابلیتهای مورد
نیاز کارکنان و سطح فعلی مهارتها و قابیتها میشوید. بنابرلین اهداف و معیارهای این منظر باید در
جهت پر کردن این شکافها و فاصلهها تعیین گردند و در ادمه معیارهای مناسبی برای کنترل پیشرفت
آنها نیز تعبین شوددبه هر حال نورتون و کاپلان با معرفی سیستم ارزیابی عملکره خود توجه مدیران را
به این نکته جلب کردند که بهتر است عملکرد کارکنان را با یک روش کل نگرانه تر مورد بررسی
قرار دهیم.
ك حسابدارى مديريت -.
صفحه 20:
مزایای کارت امتیازی متوازن
**تمركز بر جهت گیری استراتژیک
**مشارکت دسته جمعی
*"استفاده از فلسفه هر جه كم تر بهتر
“ربط دادن معيار هاى عملكرد به عوامل اصلى موفقيت
**ابتكار استراتؤيك
** بررسى روابط علت ومعلول
**ربط دادن معيارهاى ارزيابى عملكرد به مزاياى جبران خدمت
رار مديريت روز مره
*"بهیود مستمر
eo حسابدارى مديريت - کارت امیازی متوازن
صفحه 21:
کاستی های کارت امتیازی متوازن
۰ وجود تعارض وتنش معنی دار مابین مدیران عللی ومیلنی به دلیل نادقیق بودن -١
ذهنی بودن .شاخص های کارت امتیازی متوازن
با توجه به ارتباط سلسله مراتبی بین جنبه های تعریف شده امکان بررسی حوزه ها
به طور مستقل وجود ندارد .
؟-يكيارجه كردن ذ
عق شود
در صورفن قابل اجراست که سازمان مورد مطالعه دارای یک استرائفی و چشم افداز
تعریف شده باشد .
نیز توسط کاربران کارت امتیازی متوازن به طور ذهنی انجام
*به دلیل تعریف معیارهای متناسب با استراتژی سازمان اجرای مدل دشوار است .
_فاقد سیستم امتیازدهی است
** ۷-زنجیره تامین سازمان کمتر مورد توجه است .
eq حسابدارى مديريت - کارت امتیزی متوازن
صفحه 22:
مراحل پیاده سازی 85
این امر در شش گام انجام میگیرد. قدم اول: در كام اول بايد بنيادها و
اعتقادات هستهای سازمان مورد ارزیابی قرارگیرد. مانند ۱- فرصتهای
بازار ۲- رقبا ۳- موقعیت مالی ۶- اهداف بلند و کوتاه مدت ۵-
شناسایی آنچه رضایت مشتری را جلب میکند
#هر سازمان در پاسخ به یک سری نیاز ایجاد میشود و هدف آن رفع آن
نیاز میباشد بنابراین قبل از هر اقدام باید مشخص شود که چه نیازهائی
منجر به تشکیل سازمان گردیدهاست. اجزا ماموریت سازمان عبارتند از:
۱- مشتریان ۲- محصول ۳- فناوری ۶- بازارها ۵- توجه به مردم
SWOT 1 - توجه به کارکنان - ۷ حوزه جغرافیایی سازمان
صفحه 23:
اقدامات لازم قبل از بياده سازی کارت امتبازی متوازن
رسالة ا asl ارزيابى مناسب بياده سازی استراتژی سازمان |
آبزاری
fal د مللى وغير مللى كوتاه مدث وبلند مدث ومتواز
eet ean به درک روشن از چشم انداز واستراتدی سازمان
بای تبدیل Sug a aaa wes زوده وكيك به مديران حينت رسين
-أز Fe
باشد Ly
tal Oak Gi ak ee ene, Adaya یار و هوق
كردن أهداف استرائز = أست ك3 بتو اهداق بلند مدنت در spe يياده حارى كارت
امتیازی oe
** بياده سازى اين ae به عنوان
برویه فن آوری ات موجبات توسعه بيشترى در سيستم مدير
سل قبن ار شر برو بايد ب حل Racy gee ar
** هدف يروزه كارت امتيازى متوازن جيست؟
مسئله جاری که بایدکارت امتیازی متوازن آن را حل کند چیست؟جزئیات هدف چیست؟
* چه کسی پروژه را رهبری می کند؟
* چه کسانی در پروژه دخالت دارند؟
las واحد يا واحدها بايلوت است؟
© جكرنة ارمع فن آوری اطلاعات شرکت با کارت امتیازی متوازن هماهنگ می شود وچه
سخت افزار ونرم افزارهائى لازم است؟
ee حسابدارى مديريت - کارت امتیزی متوازن
صفحه 24:
یک کارت امتیازی بنیادی همراه با مثال هائى از مفاد آن برای هر جنبه :
یک کارت امتیازی متوازن ساده شده می تولند مطلبق شکل نمایش داده شود. برحی
از فعالیت های کسب و کار از چهار جنبه مختلف با استفاده از تعداد کمی شاخص
برای هر کدام از جنبه ها توصیف می شوند. این توصیف ممکن است مربوط به
عملکرد جاری آن فعالیت یا اهداف آن در دوره بعدی باشد .
صفحه 25:
وجهض لسعاي ناشى پا کدی
sets
soa oe
مره م9 ملاح شود
صفحه 26:
سیر
روابط علت و معلولی در BSC
#بین اهداف و سنجه های ان چهار منظر نوعی رولبط علت و معلولی
هه
وجود دارد :
برای کسب دستاوردهای مالی ( در منظر مالی ) مى بایست برای
مشتریان خود ارزش افرینی کنیم (در منظر مشتری) و این کارعملی
نخواهد بود مگر اينکه در فرایندهای عملیلتی ود برتری یابیم و ن ها
رابا خواسته های مشتریانمان منطبق سازیم (منظر فرایندهای داخلی ) و
کسب برتری عملیلتی و ایجاد فرایندهای ارزش آفرین امکان پلیر نیست
مگراینکه فضای کاری مناسب را برای کارکنان ایجاد و نوآوری و
خلاقیت و یادگیری و رشد را در سازمان تقویت کنیم.( منظر یادگیری و
رشد )
صفحه 27:
8 سس
رابطه ی علت و معلولی در چهار منظر ارزیابی متوازن :
صفحه 28:
مؤلفه های اصلی کارت ارزیابی متوازن
کارت امتیازی متوازن ۲۷ شیوه مدیریت استراتژیک را در قالب
بیج مولفه کلی ذير تسین می AS
۱- انجام تغییر از طریق راهیری اجرایی
۲- تبدیل sled به واژهای عملیاتی
۳- تنظیم کردن سازمان بر مبنای استراتژی
۶- ایجاد انگیزه برای تنظیم استراتٌی در تمام مشاغل
۵- تبعیت از استراتژیهای تنظیم شده به عنوان یک فرایند مستمر
صفحه 29:
٩ 42 ب
پشرافا Susi ane Sus
Pad ۰ محصول A
Con دادن به من
tise جدیدی برای | ۰ 1/۲۰محصول 3 | Se
بازاريابى ۰ محصول > a
اخرید متعدد افراد 1۹۵ حفظ مشتری | افزایش رضایت مشتری 4
یرنه هاى تحقيق و | 1/18 ۳۸۶ ,
iy مق و آمد از A
vay a aug | درصد درآمد از محصول تولید محصولات جدید | BL
تباط با مشتریان | 1۶۰ ۱۳۸۸ ee
0 ۳5
*آموزش هاى عادى ١ ِ توسعه مهارت هاى Bp]
ی 4 دربرگیری مهارت P| es
حسابدارى مديريت - کارت امتیزی متوازن
صفحه 30:
WE بررسی نمودار استراتژیک
توجه به روابط تعریف شده در نمودار ؛ به اين مهم دست می یابیم که ز
wie » سازی 13562 در بنگاههایی امکان پذیر است که استراتذی مدون و
تعریف شده ای داشته باشند.رای برقراری توازن بین عملکرد کارکنان با اهداف کمی
سازمان استفاده نموده اند.
#ثانيا : بين ديدكاههاى مورد ارزيلبى در 85600 استراتژی رابطه تعاملی وجود دارد.
8ه نشاكر تفكر سسمی است
: سنجش عملکرد با توجه به جهار منظر اصلى صورت ميكيرد كه نشلنه جامعيت
eel gals gil
حسابدارى مديريت - کارت امیازی متوازن
صفحه 31:
فازهای پیاده سازی کارت امتیازی متوازن
* سلسله مراتب متعددی برای فرآیند ساخت یک کارت امتیازی متوازن وجود دارد که در ادامه دو
رویه در این زمینه ارائه می شود.
* رويه اول
تجزیه و تحلیل موقعيت - دستيابي به درك عميقى از AB فعلى شركت در صنعت مربوطه رقيا
2 ساره عوا ee پررسی تقاط قوت وضعك فرصت ها و تهديدات .توان بستن قرارداك بأ
ان ور
alse aly al ass تجو يا أن را ققد و داك ens ah ye le کی که (aay
سار ماع اسر واير دزی مات BE erent ae ect en ad
شرك ادلی شود
اق مناسب نزاق شراكت - کابلان ونورتون چهار جديه الى مشتری,فرایندهای:
أي مرش ورد سمي كند لاسي كد ای
عملي از ديد كاه شركت در هريك از جنبه ها -براى مثال در جديه مشترى آيا تمركز atta ce
استرات
فعلی و چگونه این
بر روی ایجاد سهم در بزار و يا تاكيد بر وفادراى مشتر
شایستگی ها مي نواند به منافع مالی تبدی شود.
لدتعبين عوامل موفقيت حياتي Gal oo مرحله اهدافی که در برحله چهام 7
بندى مى شوند فهرست هی از بنج هدف مهم تر کر هریک از جنه هاق کا
تهیه مي شوند. لین قهرست زیر بنای معیارهایی ۲ در هریگ ار أن Pe
ارزیابی باید به کار رود.
20 حسابدارى مديريت - کارت امتیزی متوازن
صفحه 32:
فازهای پیاده سازی کارت امتیازی متوازن
۶ ایجاد یک مجموعه از معیارهای متوازن -معیارها باید آنچنان به دقت برگزیده شوند تا
توازنی بین معیارهای کوتاه مدت وبلند مدت بر قرار شود.
۷برقراری ارتباط درسطوح بلا بین معیارهای تعریف شده - ارائه نمودن معیارهای گسترش
اه هر شش مرحله Gree tte STU Tees el da Oy
is saa سطیج بای شرکت به واحدهای مربوطه ool gould oat كه ارتباط
ين معيارها در سطوح بالا و عملیات بخش هاى مختلف و كاركنان راكسترش مى دهد. باتوجه
ساختار شرکت معیا ما ل ا ی
مواردی بای هریگ از كار كنا رجاه قوت
یی لتاق Sala IG کوناه مدت و يلنك مدت براى هريك ار معيارها اهذاف تميين.
می شود.
٠.كسترث [AE بروقه ها ممراحل وعمليلتى كه بليد انجام شودخا لين يقد
پا رم ام ود لين نكيت
باه سازی رید کرت امتبازی متوارن - بیج بر ی ها و مذاکرات منظم که بر دو
eee مور ون ن استرنزی كارت امتيازى فعلى استوار ست
ee يرى فن آوری اطلاعات و سهولت در جمع آوری » تجزیه
حسابدارى مديريت - کارت امتیزی متوازن
صفحه 33:
رویه اول در فرآیند ساخت یک کارت امتیازی متوازن
اهداف استراتزيك كارت امتيازى
اهداف استراتژیک كانون توجه
(منظر)
el ole te ی
کاهش خسارت و هزینه ها
افزایش سطح ایمنی و بهداشت حرفه ای
بهبود فاکتورهای انسانی
انه واجرا فرآیندهای کاهش ریسک فرآیند های
افزايش اقداما.
افزايش سرعت و كارايى در فرآيندها داخلى
افزايش سطح آموزشء مهارت ها و يادكيرى كاركنان رشد و يادكيرى
افزايش كزارشات مميزى و بررسى هاى مجدد و اقدامات
پیشگیرانه
رده
a
صفحه 34:
رویه دوم .
با توجه به نمودار زیر پیاده سازی کارت امتیازی متوازن به پنج فاز مستفل تفسیم میشود که در ادامه به تشریح
این فازها می پردازیم.
قازاول_تسوين عدل
در لين مرحله به دنبال اجماع در باره جشم انداز واستراتزى وجهت هاى حركتى است كه مورد نياز معيارها مى,
باشند. در این مرحله دو وظیفه مهم وجود دارد که عبارتند از تدوین استراتژی و تدوین معیار.
فازدوم -پیاده سازی فنی
** چشم اندازها واستراتژی ها وفاکتورهای کلیدی موفقیت در معیارها در قللب یک کارگاه پیاده سازی وارد
سیستم می شوند.
وياد سازی فنی شامل گامهای
نصب نرم افزار
آموزش های پایه ای برای افرادی که در حال تهیه کارت های ارزیابی هستند.
ساختن وتهیه کارتها
تدوین سطوح اخطار وهدق معیارها
تدوین فرمولهای محاسیه به منظور تلفیق داده ها
تعریف مشخصه های نموداری برای ترسیم نمودارهای لازم
انتقال داده های اندازه گیری شده تاریخی از فایل های قبلی به سیستم جدید.
* ایجاد وتهیه گزارشها به صورت شفاف و یکپارچه
oe حسابدارى مديريت - کارت امتیزی متوازن
صفحه 35:
فازهای پیاده سازی کارت امتبازی متوازن
فاز سوم- یکپارچه سازی سازمانی
** کارت امتیازی متوازن یک سیستم مدیریت است و باید با فرآیندهای
سازمان یکپارچه شود وبا کارکنان سازمان مرتبط باشد.
la os anaes se تايل وظايقه زين اصمت
#تعریف اشخاصی که قابل پاسخ خواهی در مقابل معیارها هستند.
* توضیح وتشریح پیاده سازی سیستم کارت امتیازی متوازن برای کارکنان
#مهندسی مجدد فرایند استراتژی و مدیریت
#*مهندسی مجدد فرایند گزارشگری
درصورتی که این مرحله به درستی انجام شود این سیستم می تولند با
زیربنای قویتری آقدام به ردیابی پیشرفت های استراتژیک سازمان کند.
99 حسابدارى مديريت -.
صفحه 36:
فازهاى د بياده سازى کارت امتیازی متوازن
فاز جهارم - يكيارجه سازى فنى
هدف يكبارجه سازى فنى كاهش تعداد خروجى هاى سيستم مورد استفاده به جند
معیار یکپارچه شده محدود است که شامل مراحل زیر است.
تشخیص معیارهای واردشده وسیستم های منبع اطلاعاتی برای این معیارها
زیه وتحلیل ساختار بانک داده ها وسیستم هاي عملیاتی.
ف رویه تهید کردن داده se مورد نیاز از منابع داده ها که شامل, تشخیص داده
تعدیل و برنامه ریزی کرد
پیاده سازی ارتباط بین کارت ها و سیستم های اطلاعانی
ay طور ترمال ميزان داده هاى. مورد استفادة براى +8 تا *2 درصد مغيارها در يك
یستم کارت امتیازی متوازن بوسیله یک تا سه سیستم عملیاتی abs همان
سیستم های گزارشگری مللی و سیستم های مدیریت منایم انسانی و سیستم های
مدیریت ارتباط بامشتری جمع اوری می شهند الباقی عبارتند از داده های مورد نیاز در
معیارهای نامشهود ی که به طور جداکانه از طریق وارد کردن دستی داده ها وارد
ا حسابدارى مديريت - کارت امتیزی متوازن
صفحه 37:
فازهای پیاده سازی کارت امتبازی متوازن
فاز پنجم -عملیات سیستم کارت امتیازی متوازن
تعریف وساخت سیستم کارت امتیازی متوازن یک تجربه یادگیری بسیار
مفید دارد و سازمان درک عمیق تری از Se و اثر
ارتباطات بین عوامل دخیل است بدست می آورد در طول ee
يكبا چگی سازمانی کارت امتیازی متوازن با فرآیندهای گزارشگری
نرمال سازمان يكيارجه مى شوند . در داخل اين فرآيند ها وظايف
زير بايد صورت كيرد.
'لأبه روز کردن ارزش معیارها
**تحلیل نتایج خروجی ها از سیستم کارت امتیازی متوازن
1 *گزارش نتایج خروجی ها از سیستم کارت امتیازی متوازن
ey وبهینه سازی مدل کارت امتیازی متوازن
حسابدارى مديريت -.
صفحه 38:
we
۳ مره هس و ۳
سيستم كارت امتيازى متوازن از تئورى تاعمل
بحث تئوری کارت امتیازی متوازن با جيزى كه در محيط حرفه اى قرار است
پیاده سازی شود متفاوت ed های موفقی که راه حل کارت آمتیازی
متوازن رابه کار برده لندبه یکی از الگوهای سازگار در تنظيم استراتژی دست
یافتند.اصول زیز در سازمنهای متکی به استرانژی اجرا می شود:
7 اصل اول -بازگوئی استراتژی به زبان واژه های عملیاتی
oe دوم-دریک راستا قراردادن ارکان سازمان در جهت ایجاد هم افزایی
مد
*#*اصل سوم- تغییر شکل دادن استراتژی در هرکاری
Lol چهارم- ایجاد استراتژی برای یک فرآیند پیوسته
*#*اصل پنجم- روسا و مدیران ارشد سازمانی باید به طور کامل بسیج شوند
90
صفحه 39:
فر آیند ردیابی سریع کارت امتیازی متوازن
هنگام پیاده سازی سیستم کارت امتیازی متوازن درسازمانهائی که پیش از
لین سیستم کارت امتیازی متوازن در آنها به صورت ناکارآمد استفاده شده
روش رديابى سريع مي تواند در تاد یک پایلوت سریع کارت امتیازی
متوازن مورد استفاده قرار گیرد. روش ردیابی سریع مشابه همان اصول
روش بالاست . اما برخی از مراحل می توانند حذف شوند.این روش شامل ۵
مرحله اصلی است:
مرحله اول-بازنگری ماموریت و چشم انداز واست
*"مرحله دوم- بسط وتوسعه کارت امتیازی متوازن
*مرحله سوم- پالایش و بهسازی
ale چهارم- ابلاغ پایان کار
*"مرحله پنجم- یکپارچه سازی فنی برای جلوگیری از پس زدن سیستم
صفحه 40:
دلایل مقبولیت روبه رشد کارت امتیازی متوازن
** ۱-سیستم مدیریتی کارت امتیازی متوازن تنها | چهارچوب موجود دردنیا است که قادر
است استراتوی ها را باعملکرد و بودجه تلفیق نما
*** -کارت امتیازی مدوازن جک سستم ارزیلبی ole فرلتر وجامع تر از سیستم های
اندازه گیری مالی ارلئه می کند این روش علاوه بر شاخص هاى مللى » وضعيت
سازمان با شاحص های مبه متظر دیگریور یک رابطه علی سمعلولیستچش می شوند
کارت امتیازی متوازن قادر است استراتفی را به اهداف و برنامه هاق اجرائی و
عملیاتی مشخص در چهار منظر متصل نملید تبدیل جهت گیری های استراتژیک به
اهداف و برئامه هاى مشخص از يك سو وبرقرارى يك سيستم ائدازه كيرى.جهت
كنترل جكونكى تحقق أهذاف وي فت هار و را
امتيازى متوازن را افزايش داده أست.
۴-کارت امتیازی متوازن انتظارات مدیریت از حوزه های مختلف سازمان را به ظور
هماهنگ و همسو با چشم انداز و استراتفی منتقل می کند. بنابراین مدیران می
gle Gla, Oks ani | وهای مختلف رايد طور شقاف و همسوكا
جشم انداز واسترنزی سازمان تعیین و به مدیران و مسئولان قسمت های مختلف
نمایند.
eo امتيئزى متوازن
صفحه 41:
رابطه علت و معلولی در چهار منظر ارزیابی متوازن
Cm ere ee 1 منظر مالی
ایجاد ارزش برای مشتریان با ارائه محصولات و خدمات مورد منظر مشتری
نیاز با قیمت مناسب
بهبود در فرآیند های عملیاتی به منظور ارتقای کیفیت و ایجاد منظر فرآیند های
تمایز در محصولات وخدمات داخلی
ایجاد فضای مناسب برای نوآوری وخلاقیت منظر یادگیری ورشد
ea
صفحه 42:
بر آورد هزینه سیستم ارزیابی متوازن
تعیین دقیق آن در عمل بسیارمشکل است ولی بطور کلی
مجموع هزینه ها برای یک پروثه ارزیلبی متوازن معمولی
شامل:
۱ .زمان مورد استفاده بوسیله خود مشتری(۵۰/)
۲.مشاوره فرآیند بیرونی( (y=
۳.مشاوره پیاده سازی بیرونی(۱۵/)
۲ گواهینامه نرم افزاری(۱۵)
ee حسابدارى مديريت - کارت امتیزی متوازن
صفحه 43:
ارتباط ارزیابی متوازن با چرخه عمر
یک واحد تجاری در ارتباط با توسعه استراتژیک خود ممکن است در یکی
از سه وضعیت ذیل قرار داشته باشد:
۱.مرحله رشد - میزان تامین درآمد از محصولات و کفایت آن برای سرمایه
گذاری جدید.
۲مرحله حفظ موقعیت -حفظ بازارهای موجود- نگهداری وارتقاء سطوح
اجرائی- دستیابی به سود مورد نظر
۳مرحله بهره برداری - دستیابی به مرحله بلوغ توسعه-پرهیز از سرمایه
گذاری ها رای حفط Berean
۵
صفحه 44:
مرحله بلوغ و بهره برداری نهائی
Harvest
پائین هزینه سرمایه ای
مقیاس های نقدینگی و قیمت مقیاس های سود ضرایب بالای اهداف عمومی
تمام شده آوری مرتبط با فروش و درآمد در
Gee lal) lal
ROI گذاری شده
بازده رضایت بخش جریان نقدینگی انتظارات اجرائی
و جریان نقدینگی پائین وبازده
ee پائین
صفحه 45:
fie 4. ۳ * ۳۳
بعد جهانی کارت امتیازی متوازن :
رقابت های جهانی بیان واضح استراتژی را ضروری می سازد.
#جهانى سازى نیاز سازمان ها به ايجاد , بيان واضح و ارائه يك الكوى كسب و كار
متقاعد کننده را به جنبش در می آورد.منطقی که بآ توجه به أن استراتزى ها را تدوين
می كتند. اين منطق UL برای تمامی اقراد مختلفی که سازمان وایسته به آن هاست
متقاعد کننده باشد :
- مشتريان بايد به آن ب عنوان دليل به اين نكته بدكرند كه جرا اين ن بنگاه می تواند در
مقابل مبلغ دریافتی ار Cs this clase ees
- كاركنان و شتركاى كسب و كار اد بهآن به عنواندلیل کار کردن با این بنگاه در
مقابل کارکردن با بنگاه دیگر بنگرند.
- مالكان بايد به آن به عنوان دليل سرمايه كذا ری نگاه کتند.
- جامعه باید آن را به عنوان دلیلی برای پاری کردن و کمک رساندن و دلگرمی دادن به
بنگاه بداند.
حسابدارى مديريت - کارت امتیزی متوازن
صفحه 46:
منافع به کارگیری )35 در زمینه جهانی سازی
بیان سرآمدی و منحصر به فرد بودن سازمان با ارائه
مفاهیم کم و بیش خاص توسط کارت های امتیازی
حضور در بازارهای جدید به وسیله سازگاری منطق
كاد
#مشاهده محرک های عملکرد کارت امتیازی به منظور
بای آینکه آيا قراس اسجاد Teh or
بیکیری ویترفت هست بانه ؟
66 حسابدارى مديريت - کارت اء
صفحه 47:
- = —
اهداف و موضوعات مهم استفاده از کار تهای امتبازی:
#ایجاد کارت های امتیازی اولیه
روش های مختلف نمایش و ارائه کارت
امتیازی
© براى كدام فعاليت كسب و كار بايد كارت های
امتيازى وجود داشته باشند ؟
©زندكى با كارت هاى امتيازى
wr حسابدارى مديريت - كارت امتيئزى متوازن
صفحه 48:
66 احسابدارى مديزيت
دلایل مقبولیت روبه رشد کارت امتیازی متوازن
-۱ سیستم مدیریتی کارت امتیازی متوازن تنها چارچوب موجود در دنیا است که قادر
e
است استراتوی ها رابا عملکرد و بودجه تلفیق نمایدبه همین دلیل است که طی گزارشی
که سازمان توسعه همکاریهای اقتصادی ((012621)) در سال ۲۰۰۷ از وضیعت سیستم های
ارزیابسی و مدیریست عملکرد و بودجه ریزی عملیاتی در دنا منتشر ساخت سیستم
مدیریتی کارت امتیازی متوازن را جامع تریین سیستم موجود جهت استقرار نظام ارزیابی
مدیریت عملکرد معرفی کرد
۲-۴ کارت امتیازی متوازن یک سیستم ارزیلبی و اندازه گیری عملکرد فرلتر و جامع قر از
سیستم های اندازه گیری مالی ارائه می کند. در این روش علاوه بر شاخص های مالی.
وضعیت سازمان با شاخص های سه منظر دیگر. در یک رابطه علی- معلولی؛ سنجش می
شوند. عملکرد مالی به رضایت یا عدم رضایت مشتریان وابسته است. رضایت و عد.
رضایت مشتریان نتیجه کارآیی بازده و کیفیت فرایندهای سازمان است. چگونگی انجام
فرایندها نیز به کیفیست نیروی انسانی, انگیزه ها و اختیار عمل آنان و نی بیستم های
اطلاعاتی بستگی دارد. در ولقع. کارت امتیازی متوازن بین اجزای مختلف سازمان یک ارتباط
علی و معلولی برقرار می کند و به سازمان به مثابه یک پیکر واحد و یکپارچه می نگرد.
امتيئزى متوازن
صفحه 49:
uw, کارت
ادامه
رو زی Gilg =
®- 3کارت امتیازی متوازن قادر است استراتژی را به اهداف و برنامه های
مم
اجرايى و عملياتى مشخص در جهار منظر متصل نمايد. تبديل جهت
كيرى هاى استراتؤيك به اهداف و برنامه هاى مشخص از يك سو و
برقراری یک سیستم اندازه گیری» جهت کنترل چگونگی تحقق اهداف و
پیشرفت برنامه ها از سوی دیگ جذابیت و کارپرد کارت امتیازی متوازن را
افزایش داده است.
-4 کارت امتیازی متوازن انتظارات مدیریت از حوزه های مختلف
سازمان را به طور هماهنگ و همسو با چشم انداز و استراتژی منتقل می
کند. بنابراین مدیران می توانند انتظارات و اهداف سازمان از واحدهای
مختلف را به طور شفاف و همسو با چشم انداز و استراتژی سازمان تعیین
و به مدیران و مسئولان قسمت های مختلف منتقل نمایند.
صفحه 50:
توصیه هائی برای فرایند ابتدائی ایجاد کارت امتیازی :
تیان و فشاركتك
#تركيب كروه يروزه
© كسترد كى يرو زه
#بنا کردن کارت امتیازی متوازن بر استراتژی
سازمان
ارتباط با سیستم های فعلی کنترل
980 حسابدارى مديريت - کارت امتیزی متوازن
صفحه 51:
شکست های مربوط به فرایند سازمانی :
#فقدان تعهد مدیریت ارشد نسبت به پیاده سازی روش
#دركير كردن تعداد بسیار کمی از افراد با پروژه
#تكهدارى نظام ارزیابی متوازن در راس هرم سازمانی
#طولانى شدن فرايند توسعه ى روش
#برخورد با روش ارزیابی متوازن به عنوان یک پروژه سیستمی
a? کارگیری و استخدام مشاوران بی تجربه
استفاده از روش ارزیابی متوازن فقط به منظور جبران خدمت
ea
صفحه 52:
wl
۲
۰ ۰
56 و مهندسهجدد فبليندها :
#وقتى فرايند بهبود مستمر (1001/1) به نحقق عملکرد مورد نظر منجر
نمى شود مهندسى مجدد و يا به عبارت ديكر بهبود غير مستمر
لها عرو تمان است ضروری
رن رام يك نظ الى ارزع sane ee
می تواند بر فرايتدهائى متمركر شود كه براى موفقيت
استراتؤيك حياتى تيستئد.
©مهنلسى مجدذ معمولا به تعدادی از سنجه های از پیش تعیین شده در
مورد صرفه جوئی در هزینه ها ختم می شوند.
0 از طریقت عیرس نجه هایمتعلدغیر ما لودر ب خثرارزشهای
پیشنهادیسترلتژیهایف_رلیندمحوررا ایتقا دادم و نتلیج بسهتریاز
تاترهاومهندسىمجلد بسدسفیدهد
صفحه 53:
٠
5
%
نتيجه
بجه گیری
بوسیله مدل کارت امتیازی متوازن و تجزیه تحلیل نقاط قوت وضعف می توان
استراتژی ها راتعیین کرد .با بکار گیری همزمان ماتریس تجزیه و تحلیل نقاط
قوت وضعف و مدل کارت امتیازی متورازن استراتژی سازمان مشخص می شود.
روش کارت امتیازی متوازن به عنوان شاخص جامع سنجش عملکرد می باشد
و سازمانها دیگر نمیتوانند فقط به اندازه گیری جنبه های مللی اکتفا نمایند.
850 صرفا در نقش یک سیستم کنترلی نیست و معیار های آن فقط برای
توصیف عملکرد گذشته به کار نمیرود. بلکه این معیار ابزاری برای تبیین و
انتقال استراتژی های سازمان خواهد بود . لذا توصیه میشود برای تطلبق با
افکار . استراتژی و فرهنگ هر سازمان نسبت به بومی کردن 9256 و تعيين
ارزشهای مربوط به آن اقدام شود.
صفحه 54:
|
در تراژوی عمل چیزی سنگینتر از
0
صفحه 55: