اقتصاد و مالی

حسابداری موارد خاص (مدیریت سود)

فرضیه های مدیریت سود انگیزه های مدیریت سود ابزارهای مدیریت سود روش های محدود کننده مدیریت سود الگوهای مدیریت سود هموارسازی سود انگیزه های هموارسازی سود روش های پی بردن به هموارسازی سود انواع هموار سازی روش های هموار سازی سود چند نمونه از شیوه های تقلب در بازار جهانی انرون ورلدکام زیراکس

shahin

34 صفحه
842 بازدید
11 آذر 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:

صفحه 2:
بررسی موارد خاص در حسابداری مدیریت سود

صفحه 3:
فرضیه های مدیریت سود انگیزه های مدیریت سود ابزارهای مدیریت سود روش های محدود کننده مدیریت سود الگوهای مدیریت سود * هموارسازی سود انگیزه های هموارسازی سود روش های پی بردن به هموارسازی سود انواع هموار سازی روش های هموار سازی سود * چند نمونه از شیوه های تقلب در بازار جهانی انرون ورلدکام زیراکس

صفحه 4:
مدیریت سود مقدمه: رقم سود به عنوان یکی از اجزای اطلاعات صورتهای مالی است که درتصمیم گیری اشخاص برون سازمانی برای برآورد ارزش سرمایه گذاری؛ ارزیابی عملکرد شرکت: ارزیابی نقش حسابدهی مدیران وغیره موثر است. حال سوال اینجاست که:آیا امکان دارد اين اطلاعات به صورت صحیح ارایه نشود؟ مسلما با عنایت به بسترهای چون تضاد منافع وعدم تقارن اطلاعاتی بین مالکیت ومدیریت ؛امکان تحریف ودستکاری اطلاعات توسط مدیریت_وجود دارد. به علاوه در عمل هم تحریف ها ورسوایی های مالی جهانی ونتایج اسف بار آن ها نظیر ورشکستگی شرکت های مثل «انرون» ودورلد کام »را نیز به چشم می بیتیم. بر این اساس موضوع مدیریت سود بخش قابل توجهی از ادبیات تحقیقات حوزه حسابداری را به خود اختصاص داده است.

صفحه 5:
تعریف مدیریت سود از نظر محققان: ۳ شیپر ( 1989) در تعریف مدیریت سود گفته است : أ | « مديريت سود , دخالت عمومي در فرايند كزارشكري مالي خارجي با قصد به دست آوردن سود است » هيلي و والن ) 1999( مدیرنت سود را این ؛چنین تغریف کرده اند : « مدیریت سود هنگامي رخ مي دهد که مدیران از قضاوتهاي شخصي خوود در گزازشتهاي: ‎calle‏ استفاده کنید و بتاختاز معاملات را جهت جعییر گزارشگري مالي , دستكاري مي نمایند . این هدف به قصد گمراه نمودن مزخین: از-سصاحبان سبود-در خمبومن عملکرد اقتصادي.شرکت یا ثاثیز بز تتایج قزارداهاتي اننت که اتعقاد آن فتوظ بة دستيبابي به شود شحضي فولیندلنجاماقدلمانفمومیدر عحدودد واصول‌عومی» ‎ad et‏ شالت سابلو ئكسه سسيسيد سه سطح عورد سظر سوحه عيب وجود دارد. ع اف ها

صفحه 6:
تحقیقات انجام گرفته در حوزه مدیریت سود را می توان درچند بخش تفکیک کرد فرضیه ها ۱ انگیزه ها | روش های محدود کننده ,1 ابزارها | الگوها

صفحه 7:
فرضیه های مختلف در مورد مدیریت سود عبارتند از : استفاده کندگان صورت هاف مالی فقط ار گزارش و . های مالی استفاده کرده و تصمیم گیری میکنند اس طبق این فرضیه که بر عدم کارایی بازار متکی است سرمایه گذاران بطور سیستماتیک بوسیله روش.هاى فرضیه بازار کارا بیانگر آن است که قیمت های بازار ‎alas‏ اطلاعای در دسترس رابه لور کامل مدعکسن .میکند در ایی مارا می وا ات یرای ادا مصنوعی را تشخیص دهد و مدیریت نمی تواند بازا ۱ سس ا ار نظريه اثباتی * .> | . سرمایه برای توضیح مدیریت سود مطرح می کند بظریه اتباتی نظریه های فبلی را تفص تمی کند باکه کر رو تا دالت سردت وبعدود فرضیه بازا کارا 2

صفحه 8:
انگیزه های مدیریت سود ‎ET 1‏ :انكيزه هاى مربوط به منافع شرکت :انكيزه هاى مربوط به منافع شخصى افزلیش‌ب ازدم سهام-1 رايط ناميرما زمهتر-2 افزلیش‌پاداش 1 افزایش‌قیمندر عرضه-3 اعتبار وامنیتشغلی‌مدیر-2 نخستین‌سهام انگیزه هایدرون‌ش رکتی3 عدم تخلفاز قراردادهای4 تغییر مدیران‌(جرلیت4 ‏اوش ‏بدهی ‏لنگیزه سیاسی5 ‎

صفحه 9:
انگیزه های مربوط به منافع شرکت: 1-افزایش بازده سهام: ایجاد یک جریان با ثبات سود به منظور تاثیر گذاری مساعد بر بازده سهام وکاهش ریسک شرکت 2-شرایط تامین مالی بهتر: ارایه یک تصویر بهینه از شرکت وبه دنبال آن کاهش ریسک سرمایه گذاری سرمایه گذاران وهمچنین افزایش تقاضا برای سرمایه گذاری در شرکت که به دنبالش قیمت سهام واوراق بهادار افزایش یافته وهزینه انتشار وتبلیغات کاهش خواهد یافت. 3-افزایش قیمت در عرضه نخستین سهام : قیمت سهامی که برای نخستین بار عرضه می شود را تقاضا ی بازار برلی سهام مشخص می کندواین تقاضا بستگی به برداشت بازار از وضعیت آتی شرکت دارد. وسود خالص علامت خوبی برای سرمایه گذاران وتعیین ارزش شرکت می باشد. 4-عدم تخلف از قراردادهای بدهی: معمولا اعتبار دهندگان در مورد باز پرداخت شدن اصل وسود منابعی که در اختبار شرکت قرار داده اند دارای ریسک هستند بدین منظور مفادی را در قراردادهای فیمابین قرار می دهند.به طور مثال سرمایه در گردش ویا نسبت جاری نبایداز یک حدی کمتر شود در غیر اینصورت شرکت متحمل هزینه های خواهد شد مثل اختیار شرکت برای پرداخت سود به سهامداران کاهش خواهد پافت. بنابراین انگیزه مدیریت سود فراهم می گردد.

صفحه 10:
5-انگیزه سیاسی: برخی شرکت ها از دیدگاه سیاسی در معرض دید بیشتری هستند .این شرکت ها از منظر جلب توچه به سه دسته تقسیم می شوند:: دسته اول: شرکت های بسیار بزرگ هستند که فعالیت آنها برعده زیادی از افراداثر دسته سوم : شرکت های که حالت انحصاری یا شبه انحصاری دارند. اين شركت ها مى خواهند با مديريت سودء کمتردرمعرض دید باشند. 6-كاهش ماليات: شركت ها انكيزه زيادى دارند كه با مديريت سود ميزان ماليات را كاهش دهند. 7-اطلاع رسانی به سرمایه گذاران: اقبال عمومی نسبت به سرمایه گذاری در شرکت خاص بستگی ‎a‏ برداشت عموم از عملکرد آینده آن شرکت دارد. بنابراین مدیر با مدیربت سود به نوعی توان تداوم سود و با رشد سود را علامت دهی می کند. 8-فوانین ومقررات: شرکت ها ممکن است چهت شمول یا عدم شمول بعضی از قوانین اقدام به مدیریت سود کنند. هیامرس٩۵10 ‏شرکتهای که خواهان انتشار اوراق قرضه وسهام هستند باید به میزان‎ Mio ‏بازده سالیانه کسب کنند بدین منظور مدیریت سود فزاینده خواهند داشت.‎

صفحه 11:
انكيزه هاى مر بوط به منافع شخصی: آنجه در اين نوع انكيزه اهميت دارد منافع افراد درون شركت است ونه ‎gS‏ تلع ‎EAS‏ 1-افزایش پاداش: تلاش بیشتر مدیر در جهت سود آوری شرکت پاداش بیشتری را به همراه خواهد داشت. 2-اعتبار وامنیت شغلی مدیر: تعیین اعتبار و حقوق وپاداش مدير بستگی به موفقیت يا عدم موفقیت مدیر دارد همچنین ارقام حسابداری می تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم برتصمیمات هیات مدیره برای تجدید یا خاتمه خدمت مدیر عامل اثر گذار باشد. 3-انگیزه های درون شرکتی: اگر شرایط کاری مدیر در درون شرکت متاثر از ارقام حسابداری باشد مثلا برای جلوگیری از انحراف بودجه پرای دستیابی به استانداردهای عملکرد, می تواند گزارش ‎AL slp‏ ۳۳ ی تا

صفحه 12:
ابزارهای مدیریت سود: مدیران ممکن است به روش های مختلفی برروی سود گزارش شده اثر بگذارند که به آن :تکنیک ها و ابزارهای مدیریت سود می گویند و به سه دسته طبقه بندی می شوند ۱-دستکاری مخارج اختیاری اد و ۲-دستکاری فروش سود واقعی ۳-دستکاری تولید ۶-فروش دارایی های غیر جاری ۱- تغییر در اصول ورویه های حسایداری ۲-انجام بر آورد وتغییر دادن آن :مدیریت اقلام تعهدی ۳-اعمال اختیار در شناسایی در آمد وهزینه +-اشتباهات حسابدار #مدیریت ارایه اطلاعات لبقه بندى درآمد وهزينه درون كروهى

صفحه 13:
مدیریت سود واقعی : در اين روش مديريت سود ؛ مدیران براساس فعالیت های واقعی برای رسیدن به سطح مورد تظر خودتصمیمات واقعی اتخاذ می کنند. مثل کاهش هزیته تبلیغات به منظور افزایش سود. برخی از انواع این نوع مدیریت سود: 1-دستکاری مخارج اختباری: مخارج اختیاری از قبیل تحقیق وتوسعه, پاداش مدیران وکارکنان, هزینه های تبلیغات, اداری وفروش انعطاف زیادی دارند و مدیران از تعدیل این هزینه ها می توانند به سود مورد نظز دست پابند: 2-دستکاری فروش: عبارتست از تلاش مدیران در جهت افزايش موقتی سطح فروش در طی سال به وسیله تخفیف فروش ویا شرایط آسان گیرانه برای فروش 3-دستکاری تولید: این نوع دستکاری مربوط به تولید بیش از حد کالاست. با اين عمل بهای تمام شده هر واحد کالا کاهش وحاشیه فروش (سود) افزایش می یابد. که البته این کار هزینه های تولید. نگهداری وفرصت زیادی را به شرکت تحمیل خواهد کرد. 4-فروش دارایی های غیر جاری: شرکت ها از طریق فروش دارایی های غیر جاری وشناسایی سود وزیان نیز اقدام به مدیرنت سود می کنند. همچتین سیاست فروش واجاره مجدد دارایی های غیرجاری را نیز میتوان در اين طبقه گنجاند.

صفحه 14:
مدیریت اقلام تعهدی: اقلام تعهدی از تفاوت بين سود عملیاتی و وجوه نقد حاصل از عملیات ایجاد می گردد که شامل هزینه استهلاک ؛تغییرات در دارایی ها وبدهی های جاری می باشد. مدیریت اقلام تعهدی روشی است که در آن مدیریت بدون تاثیر گذاری بر وجه نقد وبدون اخذ تصمیمات واقعی اقتصادی ,تنها در دفاتر حسابداری اقدام به مدیریت سود می کند. برعت آر نع این ریت عضيل من الضوّل وروي هلق انا دا ری مثل روش های مختلف استهلاک ویاارزیابی موجودی کالا 2-انجام:برآوزد وتفییز دادن آن: برخی از مصداق های تغیبر در برآورد عبارتنداز: تغییر عمر مفید وارزش اسقاط دارایی های ثابت مشهود ونامشهود, تغییر درصد ذخیره مطالبات مشکوک الوصول؛ انجام برآورد دلخواه از درصد پیشرفت کاردر پیمان ها .

صفحه 15:
3-اعمال اختیار در شناسایی درآمد وهزینه: به منظور شناسایی درآمد شرط هایی باید محقق شود لذا با مدیریت این شرط ها می توان مدیریت سود را اعمال کرد. مثلا: در بند 17 استاندارد شماره 3 حسابداری آمده : اگرخریدار دارای حق فسخ معامله باشد وشرکت درباره برگشت کالای فروش رفته مطمئن نباشد هرچند تمام شرایط دیگر برقرار باشد شرکت نباید درآمد را شناسایی کند . ندیر از این گزاره:برای اعمال مدیریت سود کاهنده استفاده می کند. 4-اشتباهات حسابداری: اشتباهات دو دسته اند:اشتباهات عمدی وغیر عمدی اشتباهات غیرعمدی ناشی از درک اشتباه از قوانین حسابداری وخطای سیستم حسابداری است.گاهی نیز به دلیل دستکاری هدفمند وبه قصد: متقاعد کردن سرمایه گذار مبنی بر عملکرد خوب شرکت

صفحه 16:
مدیریت ارائه اطلاعات: مدیریت ارائه اطلاعات شامل: 1-مدیریت برداشت: مدیریت برداشت طیفی از ادبیات افشای اطلاعات است که تلاش ‎Se‏ درجهت برداشت وتفسیر از گزارش های مالی را بررسی می یکی از جنبه های مهم این موضوع ارتباط مالی وغیر مالی از طریق نمودارهاست .وتاثیرات نمودارها بر برداشت استفادکنندگان واطلاعاتی که بوسیله نمودارها منتقل می شود در بسیاری از تحقیقات مستند سازی شده است. 2-تغییر طبقه بندی: حالت دیگردر مدیریت ارایه اطلاعات تغییر در طبقه بندی اقلام است به طور مثال: مدیران هزینه های همانند هزینه های اداری وفروش را در اقلام استثنایی گزارش می کنند این اقدام هرچند باعث تغییر سود خالص نمی شود اما سود عملیاتی را بهتر نشان می دهد. 3-انتقال درآمد وهزینه درون گروهی: انتقال سود درون گروهی یعنی انتقال درآمد از یک شرکت فرعی به ی کت فرع رگ به منطو ‎eines‏ کردن زان مالیات « سودگ زا رش

صفحه 17:
روش های محدود کننده ی مدیریت سود عبارتند ‎ijl‏ ‏1-استانداردهای حسابداری: یکی از راههای کنترل مدیریت سود (به وسیله اقلام تعهدی) وضع استانداردهای حسابداری سخت گیرانه است. هرچنددقت استانداردهای حسابداری به خودی خود برای کنترل مدیریت سود کافی نیست چراکه مدیریت از طریق فعالیت های واقعی سود را مدیریت خواهد کرد. 2-حسابرسی مستقل: حسابرسی مستقل به عنوان رکن اعتبار بخشی صورت های مالی تفش اساسی در کنترل مدیربت سوه:دارد: هر ‎az‏ ‏حسابرسی از کیفیت مطلوب تری برخوردار باشد بهتر می تواند مدیریت سود را کنترل نماید. 3-ویژگی های شرکت وجود برخی خصوصیات, رویه ها و نهادها در شرکت باعث عیگردد مشکلات ناشبی از جدایی مالکیت از فدیریت کاهش یافته ویاعث تنظیم روابط شرکت با ذی نفعان شده و موجب

صفحه 18:
استقبال از زیان (آب از سرگذشتن) | به حداقل رساندن سود | به حداکثر رساندن سود ‎YY‏ | هموارسازی سود

صفحه 19:
استقبال از زیان (آب از سرگذشتن+ الگوی استقبال از زیان يا خانه تکانی را چنین تعریف کرده اند: «تلاش حهت افزایش سود در سال های آینده به وسبله انتقال هزینه های دوره های آتی به دوره حاری» این اقدام باعث بدتر شدن سود در دوره ای می گردد که سود ‎Guu‏ شنده واقعین فابل قبول تیست: ازآنجا که زیان واختلاف با سود پیش بینی شده تفاوت چندانی در وضعیت شرکت و بخصوص وضعیت مدیر نخواهدداشت مدیر اقدام به سود کاهنده کرده وزیان را بیشتر می کند. شرکت با اين کار زیان های آینده را در این دوره شناسایی کرده واحتمال افزایش سود در دوره های آتی را افزایش می دهد.

صفحه 20:
ابه حداقل رساندن سود اين الكو مشابه الكوى به استقبال زيان رفتن است با ابن تفاوت كه باشدت كمترى شركت هاى كه از لحاظ سياسى در معرض ديد وتوجه عموم هستند : هزينه هاى زيادى. را از اين بابت متحمل مى شوند ولذا ترجيح مى دهند اين الكوى مديريت سود رادر بيش بكيرند. بعلاوه شركت هاى كه انكيزه كاهش مالیات دارند نیز از اين الگو استفاده می کنند. به حداکثر رساندن سود عموما درشرکت هایی که انگیزه های مربوط به منافع شخصی در آن ها شدید است این الگو حاکم می باشد. مثل شرکت های که پاداش, تگی زیادی با 1 یا شرکت های که نیاز به تامین مالی دارند احتمالاجهت ارایه ی تصویری بهتر از شرکت از اين الگو استفاده می

صفحه 21:
هموارسازی سود نوسان سود در طی دوره های متوالی اعتماد سرمایه گذاران نسبت به آینده را کاهش می دهد ومتعاقب آن بر قیمت سهام اثر منفی می گذارد. ‎Si ‘i 5‏ ی سود است تا حدى كه در محدوده ى خط مشی حسابداری ومدیریت» منطقى وقابل قبول باشد.

صفحه 22:
انگیزه های هموار سازی سود انگیزه های هموارسازی سود از نظر هیورت: انگیزه هموارسازی سود بر ‎gual‏ پایه قرار دارد که رابطه با اعتبار دهندگان و کارکنان بهبود یابد و از سوی دیگر از طریق اقدام های روان شناسانه چرخه ها و نوسان های تجاری کاهش یابد. انگیزه های هموارسازی سود از نظر گوردن: 1- شاخصی که مدیربت شرکت در انتخاب از ميان روش های حسابداری به کار می پرد این است که روش مزیور مطلوبیت یا رفاه را به حداکثر برساند. 2- مطلوبیت يا رفاه مدیران تابعی از امنیت شغلی, سطح و نرخ رشد پاداش و حقوق مدیریت و سطح و نرخ رشد شرکت مى ‎aL‏ 3- رضایت سهام داران از عملکرد شرکت باعث می شود که مقام و میزان پاداش مدیران بالا رود. ان ‎Ve ole i i‏ ی فا ‎i‏ ای سا سس

صفحه 23:
انواع هموار سازی |- هموار سازی طبیعی سود: نوعی هموار سازی است که به طور طبیعی در فرایند سود آوری شرکت انجام می شودبه عبارت دیگر فرایند سود به طور ذاتی تولید کننده ی جریان هموار شده ی سود باشد و از اقدام و تصمیم های مدیریت ناشی نمی شود. م 2-هموار سازى تعمدى سود: به اقدام ها

صفحه 24:
هموار سازی واقعی: هموار سازی واقعی به غنوان ثلانن هایی توسط مدیریت که جهت پاسخ به شرايط اقتصادى انجام مى يذيرد تفسير مى شودكه بر روى جريان نقد تاثير مى كذارد. به طور مثال:اكر تقاضا براى محصول افزايش يابد نتيجه افزايش در فروش وبه دنبال آن افزايش در سود است. هموارسازی ساختگی : هموار سازی ساختگی بیانگر کوشش وتلاشی تعمدی وآگاهانه است که نوسان جریان سود را به طور ساختگی کاهش می دهد. هموار سازی ساختگی به معنای دستکاری در حسابداری است که عوسكاروديريت براي سمواز ساورى سوه اتجامومن شود که جامنلن وقانع: دی نبوده و روی جریان نقد تاثیر نمی گذارد اما هزینه یا درآمدها

صفحه 25:
روش های هموار سازی سود 1- هموار سازی از طریق زمان بندی رویدادها 2- هموارسازی از طریق طبقه بندی 3-هموار سازی از طریق انتخاب روش های تخصیص

صفحه 26:
- هموار سازی از طریق زمان ‎Sau‏ رویدادها: 1 مدیریت می تواند زمان معامله های واقعی را به گونه ای تعیین کند که آن ها بر درآهد منوزد گزارش آنو بگذارند و بدین گونه :ون ‎١‏ طول زمان نوسان ها را مهار کند ۹ به طور مثال مدیران در سال های که قصد دارند سودشان کمتر ‎١‏ شود فروش های آخر سال را دیرتر شناسایی می کنند تا اين ‏فروش در سال آتی ثبت شود. ‏- هموارسازی از طریق طبقه بندی: ‏مدیران از طریق طبقه بندی رویدادها دست به هموار سازی سود می زنند به عنوان نمونه, عادی یا غیر عادی تلقى كردن برخى اقلام 3 سبعموا زبلسارنجدازه لظزابوب ابانکااهیف ‎Fey‏ ‏بعضی از روش های حسابداری منجر به سودهای هموار مى شود به طور مثال اگر هزینه استهلاک بر اساس ساعت کارکرد یا تعداد تولید محاسبه شود هر قدرساعات کارکرد یا تعداد تولید ‎ ‎ ‏افزایش یابد هزینه استهلاک نیز بیشتر خواهد شد و سود نیز با 4 روندی ثابت تغییر خواهد کرد ولی هزینه استهلاک اگر به روش

صفحه 27:
نتيجه گیری: در صورت عدم توجه به موضوع مدیریت سود فلسفه وجودی صورت های مالی که همانا ارایه اطلاعاتی معتیر حهت اخذ تصمیمات اقتصادی _است, مخدوش می گردد. بعلاوه تحریف ها و رسوایی های مالی جهانی ونتایج اسف بار آن ها وهمچنین عواقبی مانند_ورشکستگی, ایجاد زیان های بزرگ برای اجتماع و سلب اعتماد مردم از صحت رویه های حسابداری توجه هر چه بیشتر بر موضوع مدیریت سود را طلب می کند. یکی از الگوهای مدیریت سود هموار سازی سود است که مدیران با شناخت محدودیت های اصول پذیرفته شده حسابداری_سودهای گزارش شده را هموار می سازند . چراکه اینگونه شرکت های که دارای سود با ثبات در مقایسه با سود

صفحه 28:
چند نمونه از شیوه های تقلب در بازار سرمایه نی انرون شرکت انرون که به عنوان بزرگترین شرکت خرید و فروش گاز طبیعی در جهان به شمار می‌رفت در سال 1 بزرگترین ورشکستگی را در تاریخ امریکا به ثبت رسانید. اين فروپاشی به از بین رفتن هزاران شغل و همچنین سقوط چند میلیارد دلار ارزش سهام شرکت که عمدتاً در اختیار کارمندان شرکت بود انجامید. بعدها ثابت شد که مدیریت شرکت انرون بطور سیستماتیک کوشش کرده وضعیت شرکت را به غلط میدوار کننده جلوه دهد.

صفحه 29:
مدیران ارشد شرکت توانسته بودند با بهره برداری از جریان طالبان در افغانستان مدعی شوند که قراردادهای بزرگ انتقال خطوط لوله گاز از افغانستان و هندوستان را به چنگ آورده‌اند که بعدها مشخص شد اين تبلیغات فریبکارانه بوده و یکی از کارخانجات شرکت انرون نیز در هندوستان ملی شده که شرکت هیچگونه اطلاعاتی در این زمینه به حسابرسان اراثه نداده بود. یکی از مدیران عالی رتبه سابق شرکت انرون, اقرار کرده است که این شرکت به منظور تحت تاثیر قرار دادن تحلیلگران» : یک اناي تجاری تقلبی ‎sagt ales‏ بود و در ‎a 7‏ ل ا ع نی نا

صفحه 30:
ورلدکام شرکت ورلدکام که یک شرکت مخابراتی است تولنست از طریق بورس؛ سهام دومین شرکت تلفن راه دور امریکا موسوم به ام - سی - آی (۲۱) را از چنگ شرکت برینیش تلکام (8۲) درآورد. ارزش دارایبهای ورلدکام در اوج موفقیت آن معادل 175 میلیارد دلار ‎di a. sa‏ تحفیقات نشان می‌دهد که حسابرسان شرکت در برابر فشار مدیریت برای فریب سهامداران مقاومت نشان نداده‌اند و نمونه‌های متعدد اجرای روش حسابرسی خوش‌بینانه برای ارائه تصویری غبرواقعی از وضعیت شرکت به سهامداران, انجام گرفته است. گفته می‌شود مدیران مهاجم» حسابرسان منفعل را از کار انداخته‌اند. بازندگان اصلی توطئه ورلدکام. سهامداران جزء و صندوقهای بازنشستگی هستند. ترفند اصلی این شرکت بالا نگهداشتن فیمت سهام وفریب سهامدلران بوده که با حباب قیمتها در اواخر دهه 1990 سهامداران تصور می‌کردند اين روند همیشه ادامه دارد .

صفحه 31:
براساس گزارشهایی که توسط حسابرسان جدید شرکت ورلدکام منتشر شد حدود سه میلیارد و سیصد میلیون دلار اشتباه دیگر نیز در محاسبه درآمدهای این شرکت رخ داده که در مجموع سطح اشتباه در محاسبه درآمدهای این شرکت را به بیش از هفت میلیارد دلار می‌رساند. یک سخنگوی شرکت ورلدکام در اين مورد گفت مبلغ سه میلیارد و سیصد مبلیون دلار جزو داراییهای شرکت بوده که به اشتباه جزو درآمدها محاسبه شده و این اشتباهات باعث شده تا درآمدهای شرکت بیش از ارقام واقعی نشان داده شود و بازارهای سهام به اين ترتیب در محاسبه ارزش سهام این شرکت دچار اشتباه شده‌اند . اشتباه محاسباتی 3 میلیارد و 300 میلیون دلاری, در ارزیابی‌های مجددی که توسط تیم جدید حسابرسی شرکت صورت گرفت

صفحه 32:
شرکت زیراکس زیراکس نامی جهانی به شمار می‌رود. مدیران اين شرکت نیز در سال 2003 اعتراف کرده‌اند که حدود 2 میلیارد دلار در ارائه سود پنج ساله گذشته شرکت اغراق گرده‌آهد: اگزچه شزکت سار زین حساب‌سازی ده میلیون دلار جریمه شد اما اکنون برخی صاحبنظران معتقرته که یینود سا ری :رتیرکب: رب راگلین نالا بر 6 میلیارد دلار بوده و قرار شد این شرکت مجدداً حسابرسی شود.

صفحه 33:
منابع 9 مأخذ: * مقاله مروری جامع بر مدیریت سود(بخش اول) تالیف دکتر محسن دستگیر» سید احسان حسینی * مقاله مروری جامع بر مدیریت سود(بخش دوم) ؛تالیف دکتر محسن دستگیر, سید احسان '*” مقاله مدیریت سود تالیف دکتر علی نقفی, امیر پوریانسب * مقاله مدیریت سود انگیزه ها وراه کارهاء تالیف شهلا ابراهیمی, مهرداد ابراهیمی

صفحه 34:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
39,000 تومان