hoghoghe_binolmelale_daryaha

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [2 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “حقوق بین الملل دریاها”

حقوق بین الملل دریاها

اسلاید 1: تألیف : دکتر بهمن آقاییارائه دهنده: محمدجعفر نعناکارحقوق بین الملل دریاها

اسلاید 2: فصل اولتحقیقات علمی دریایی و انتقال دانش فنیدامنه صلاحیت انجام تحقیقات علمی دریاییوضعیت حقوقی تاسیسات تحقیقاتیهمکاری بین المللی در تحقیقات دریاییانتقال دانش فنی دریایی

اسلاید 3: تحقیقات علمی دریایی و انتقال دانش فنیانجام تحقیقات علمی مناسب و موثر، پیش نیاز اکتشاف صحیح منابع دریاها است.حفاظت محیط زیست دریایی به تحقیقات علمی وابستگی دارد:اول: از شناخت انواع مواد و ضررهایی که ممکن است به دریا و جانداران آن بزنند.دوم: یافتن راه های احتراز از بروز آلودگی یا از بین بردن ریشه های آن.

اسلاید 4: دامنه صلاحیت انجام تحقیقات علمی دریاییقواعد 1958:طبق نظام کنوانسیون های ژنو، تحقیقات دریایی به طور کلی یکی از آزادی های دریای آزاد تلقی می شود.تحقیقات علمی در دریای آزاد از مدتها قبل توسط کشتی های دول مختلف بدون اینکه با اعتراضی روبرو شوند انجام می گرفت.محدودیت هایی که کنوانسیون های ژنو برای تحقیقات دریایی قائل شده اند، تنها مربوط به دریای سرزمینی و فلات قاره است.هرگونه تحقیقاتی در آبهای ساحلی مستلزم رضایت کامل دولت ساحلی است.

اسلاید 5: دامنه صلاحیت انجام تحقیقات علمی دریاییماده 5 کنوانسیون:” هرگونه تحقیقات که درباره فلات قاره به عمل می آید یا در آن صورت میگیرد باید با موافقت دولت ساحلی باشد، معذلک، در صورتی که چنین درخواستی از طرف یک موسسه صلاحیتدار صرفاً به منظور تحقیق علمی در خصوصیات فیزیکی یا زیست شناسی فلات قاره به عمل آید، دولت ساحلی در حالت عادی نباید از ابراز موافقت خودداری کند به شرط آنکه دولت ساحلی حق داشته باشد چنانچه بخواهد در این تحقیقات شرکت جوید یا در آن نماینده داشته باشد و مشروط بر اینکه در تمام موارد نتایج حاصل از این تحقیقات انتشار یابد.“

اسلاید 6: دامنه صلاحیت انجام تحقیقات علمی دریایینظارت های معمول در منطقه انحصاری ماهیگیری و ماده (8) 5 کنوانسیون فلات قاره در عمل به نظر می رسد که باعث محدودیت شدید دریایی شده باشند.

اسلاید 7: دامنه صلاحیت انجام تحقیقات علمی دریاییقواعد 1982:تقاضای بیشتری برای نظارت بر تحقیقات دریایی از طرف کشور های در حال توسعه شد.اول: زیرا اینگونه تحقیقات می توانست منجر به فعالیت هایی برای اکتشاف و بهره برداری از منابع شود.دوم: سوءظن به کشتی های متعلق به دول معظم دریایی به منظور استفاده جاسوسی از کشتی ها.در ماده 87 گفته شده است که تحقیقات علمی دریایی در دریای آزاد، یکی از آزادی های این منطقه است.

اسلاید 8: دامنه صلاحیت انجام تحقیقات علمی دریاییطبق کنوانسیون 1982، بستر و زیر دریای آزاد در ماورای فلات قاره اکنون منطقه بستر بین المللی دریاها محسوب می شوند و کلیه دولتها حق دارند در این منطقه به تحقیق بپردازند، به شرط اینکه منحصرا برای مقاصد صلح جویانه و به طور کلی برای منافع بشریت تحقیق شود ( ماده (1) 143)کلیه تحقیقات در مناطق انحصاری اقتصادی و فلات قاره مستلزم کسب رضایت دولت ساحلی است.آنچه که به عنوان تحقیقات خالص انجام می گیرد تحقیقاتی است که انحصارا برای مقاصد صلح آمیز و به منظور افزایش دانش علمی از محیط زیست دریایی و به طور کلی برای منافع بشریت انجام می گیرد.

اسلاید 9: دامنه صلاحیت انجام تحقیقات علمی دریاییتعهدات محققین دریایی:باید اطلاعات معینی را حداقل 6 ماه پیش از تاریخ شروع تحقیقات به دولت ساحلی ارائه نمایند.دولت ساحلی باید بتواند در طرح شرکت و یا حضور داشته باشد.نتایج تحقیقات باید به اطلاع دولت ساحلی برسد و اطمینان حاصل شود که اطلاعات به دست آمده در اختیار سایر دول نیز قرار می گیرد.می توان استنباط کرد که شرایط عادی برای تحقیقات یعنی، شرایط همواره عادی است مگر اینکه حالت مخاصمه یا تشنج جدی بین دول ساحلی و دولت متقاضی تحقیق وجود داشته باشد، حتی اگر روابط دیپلماتیک بین کشور ها بر قرار نباشد.

اسلاید 10: دامنه صلاحیت انجام تحقیقات علمی دریاییماده(6) 246 مقرر می کند که دولت ساحلی نمی تواند نسبت به تحقیقات عملی در فلات قاره، ماورای محدوده 200 مایل که برای اکتشاف یا بهره برداری منظور شده است، عدم رضایت خود را ابراز کند.تحقیقات دریایی در هر کجا که صورت گیرد باید مطابق اصول کلی مندرج در کنوانسیون حقوقی دریاها باشد.

اسلاید 11: وضعیت حقوقی تاسیسات تحقیقاتیتحقیقات دریایی اغلب مستلزم تعبیه ساختمان های ثابت و شناور های مختلف در دریا است. وضعیت حقوقی این اشیا گه اکثرا به آنها سیستم های کسب اطلاعات دریایی گفته می شود توسط کمیسیون بین الدولتی اقیانوس شناسی وابسته به یونسکو با همکاری ایمو در دهه 1960 مورد مطالعه قرار گرفت.مهمترین ماده در این زمنیه ، ماده 258 است:نصب و استفاده هر نوع تاسیسات یا تجهیزات تحقیقاتی علمی، در هر نقطه ای از محیط زیست دریایی، تابع شرایط مندرج در کنوانسیون حاضر برای انجام تحقیقات علمی دریایی در آن مناطق است.

اسلاید 12: وضعیت حقوقی تاسیسات تحقیقاتیدر دریای سرزمینی و آبهای مجمع الجزایری قراردادن و استفاده از تاسیسات و تجهیزات تحقیقاتی مستلزم کسب رضایت دول ساحلی است.در منطقه انحصاری اقتصادی و فلات قاره نیز رضایت دولت ساحلی ضروری است.تعریف تحقیقات علمی، در منطقه انحصاری اقتصادی و فلات قاره شامل تحقیقاتی می شود که مستلزم ساختن و به کار انداختن جزایر مصنوعی، تاسیسات و ساختمان ها است.در مواردی تاسیسات و تجهیزات تحقیقاتی جالت جزایر مصنوعی، تاسیسات و ساختمان ها را پیدا نمی کند مانند شناور ها که از آنها برای تحقیقات علمی استفاده می شود، دولت ساحلی اختیار قبول یا رد تعبیه آنها را دارد.

اسلاید 13: وضعیت حقوقی تاسیسات تحقیقاتیدر دریای آزاد، دولت تحقیق کننده برای تعبیه هر گونه تجهیزات و تاسیسات تحقیقاتی آزاد است. خواه برای مطالعه آب، فضای فوق آن یا بستر و زیر بستر دریا. اینگونه تاسیسات و تجهیزات تابع صلاحیت دول تحقیق کننده هستند.می توان حریم 500 متر بر پیرامون این اشیاء منظور کرد و دولتها بایستی اطمینان حاصل کنند که کشتی های حامل پرچم آنها این حریم های ایمنی را رعایت می کنند.تعبیه تاسیسات و تجهیزات تحقیقاتی نباید در مسیرهای شناخته شده کشتیرانی بین المللی مانعی ایجاد کند.اشیاء مزبور باید دارای علامات مشخصه بین المللی باشند.

اسلاید 14: همکاری بین المللی در تحقیقات دریاییدر سطح جهانی، می توان به فعالیت های چندین سازمان وابسته به سازمان ملل متحد اشاره کرد:1- سازمان خواربار و کشاورزی جهانی تحقیقات دامنه داری در زمینه منابع شیلات به عمل می آورد.2- سازمان هوا شناسی جهانی در خصوص بررسی آب و هوا در دریاها تحقیقات خاصی را به انجام رسانده است.3- سازمان یونسکو در سال 1960 برای تاسیس کمیسیون بین الدولی اقیانوس شناسی به منظور ترویج پژوهش علمی برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به ماهیت و منابع اقیانوس ها به وسیله اقدامات هماهنگ اعضای آن اقداماتی را به انجام رسانید.

اسلاید 15: همکاری بین المللی در تحقیقات دریاییسازمان های منطقه ای:قدیمی ترین و احتمالا پیشرو ترین سازمان منطقه ای در این زمینه شورای بین المللی اکتشافات دریا ها است که در سال 1902 تاسیس شده است.کمیسیون بین المللی اکتشافات دریایی در مدیترانه که در سال 1919 تاسیس شده است.کمیسیون بین المللی ماهی هالیبات در اقیانوس آرام.کمیسیون آمریکایی ماهی تن استوایی.

اسلاید 16: انتقال دانش فنی دریاییمساله تحقیقات علمی دریایی با موضوع انتقال دانش فنی دریایی مرتبط است.اعلامیه ایجاد نظام نوین اقتصادی بین المللی مورخ 1974 با اشاره به اینکه منافع پیشرفت دانش فنی به طور عادلانه بین همه اعضای جامعه بین المللی توزیع نشده است، متذکر شد که یکی از اصول نظام نوین اقتصادی بین المللی باید ایجاد امکان دسترسی کشور های در حال توسعه به دستاوردهای علوم و دانش فنی جدید، ترویج انتقال و ایجاد دانش فنی محلی مناسب به نفع کشور های در حال توسعه باشد.

اسلاید 17: انتقال دانش فنی دریاییمساله انتقال دانش فنی در دو قسمت از کنوانسیون 1982 ذکر شده است:1- مقررات مربوط به نظام بستر بین المللی دریاها2- ماده 266 از دول عضو می خواهد که به طور مستقیم و یا به وسیله سازمان های بین المللی در زمینه ترویج، توسعه و انتقال علوم و دانش فنی دریایی بر اساس شرایط مناسب و معقول همکاری کنند.دول عضو به منظور تسهیل انتقال دانش فنی دریایی به ایجاد رهنمود ها، معیارها و استاندارد هایی در این مورد اقدام خواهند کرد.

اسلاید 18: انتقال دانش فنی دریاییشیوه های که برای توسعه و انتقال دانش فنی دریایی پیش بینی شده است:1- برنامه همکاری فنی2- برگزاری کنفرانس3- برگزاری سمپوزیوم های مربوط به مسائل علمی و دانش فنی4- تبادل دانشمندان و کارشناسان5- اقدام به سرمایه گذاری مشترک6- ایجاد مراکز ملی و منطقه ای تحقیقات علمی و دانش فنی

اسلاید 19: پایان فصل اولمحمدجعفر نعناکارکارشناس ارشد حقوق بین المللسال تحصیلی 91 – 90m.jafar@nanakar.com

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید