صفحه 1:
حقوق بين الملل درياها

صفحه 2:
تحقیقات علمی دریایی و انتقال دانش فنی دامنه صلاحیت انجام تحقیقات علمی دریایی وضعیت حقوقی تاسیسات تحقیقاتی همکاری بین المللی در تحقیقات دریایی #نقل دانش فنی دریایی

صفحه 3:
انجام تحقیقات علمی مناسب و موثره پیش نیاز اکتشاف صحیح منابع دریاها است. حفاظت محیط زیست دریایی به تحقیقات علمی وابستگی دارد: اول: از شناخت انواع مواد و ضررهایی که ممکن است به دریا و جانداران آن بزنند. دوم: یافتن راه های احتراز از بروز آلودگی یا از بین بردن ريشه های آن.

صفحه 4:
دامنه صلاحیت انحام تحقیقات علمی دریایی ‎SOC 9 ee‏ ِا ‏قواعد ۱۹۵۸: ‎GLE‏ نظام کنوانسیون های ژنوء تحقیقات دریایی به طور کلی یکی از آزادی های دریای آزاد تلقی می شود. ‏تحقیقات علمی در دریای آزاد از مدنها قبل توسط کشتی های دول مختلف بدون اينکه با اعتراضی روبرو شوند انجام می گرفت. ‏#محدودیت هایی که کنوانسیون های ژنو برای تحقیقات دریایی قائل شده انده تنها مربوط به دریای سرزمینی و فلات قاره است. ‏#ه رگونه تحقیقاتی در آبهای ساحلی مستلزم رضایت کامل دولت ساحلی است. ‎ ‎

صفحه 5:
دامنه صلاحیت انحام تحقیقات علمی دریایی ‎SOC (oe ee‏ ِا #ماده ۵ کنوانسیون: ‏" هرگونه تحقیقات که درباره فلات قاره به عمل مى آيد یا در آن صورت میگیرد ید با موافقت دولت ساحلی باشد معذلک. در صورتی که چنین درخواستی از طرف یک موسسه صلاحیتدار صرفاً به منظور تحقیق علمی در خصوصیات فیزیکی یا زیست شناسی فلات قاره به عمل ‎AT‏ دولت ساحلی در حالت عادی نباید از ابراز موافقت خودداری کند به شرط آنکه دولت ساحلی حق داشته باشد چنانچه بخواهد در این تحقیقات شرکت جوید یا در آن نماینده داشته باشد و مشروط بر اينکه در تمام موارد نتایج حاصل از این تحقیقات انتشار یابد.* ‎ ‎

صفحه 6:
#نظارت های معمول در منطقه انحصاری ماهیگیری و ماده (۸) ۵ کنوانسیون فلات قاره در عمل به نظر می رسد که باعث محدودیت شدید دریایی شده باشند.

صفحه 7:
دامنه صلاحیت انحام تحقیقات علمی دریایی ‎SOC 9 ee‏ ِا ‏قواعد ۱۹۸۲: تقاضای بیشتری برای نظارت بر تحقیقات دریایی از طرف کشور های در حال توسعه شد. ‎ ‏اول: زیرا اینگونه تحقیقات می توانست منجر به فعالیت هایی برای اکتشاف و بهره برداری از منابع شود. ‏دوم: سوءظن به کشتی های متعلق به دول معظم دریایی به منظور استفاده جاسوسی از کشتی ها. ‏"در ماده ۸۷ گفته شده است که تحقیقات علمی دریایی در دریای آزاد یکی از آزادی های این منطقه است. ‎ ‎

صفحه 8:
دامنه صلاحیت انجام تحقیقات علمی دریایی ‎se) ee‏ سس ‎MAY Openly GLE‏ بستر و زیر دریای آزاد در ماورای فلات قاره اکنون منطقه بستر بین المللی دریاها محسوب می شوند و کلیه دولتها حق دارند در این منطقه به تحقیق بپردازند به شرط اينکه منحصرا برای مقاصد صلح جویانه و به طور کلی برای منافع بشریت تحقیق شود ( ماده (۱) ۱۴۳) ‏# کلیه تحقیقات در مناطق انحصاری اقتصادی و فلات قاره مستلزم كسب رضايت دولت ساحلی است. ‏#آنچه که به عنوان تحقیقات خالص انجام می گیرد تحقیقاتی است که انحصارا برای مقاصد صلح آمیز و به منظور افزایش دانش علمی از محبط زیست دریایی و به طور کلی برای منافع بشریت انجام می گیرد. ‎ ‎

صفحه 9:
دامنه صلاحیت انحام تحقیقات علمی دریایی هس سس ‎SOC (oe‏ ِا #تعهدات محققین دریا ۱ _ باید اطلاعات معینی را حداقل ۶ ماه پیش از تاریخ شروع تحقیقات به دولت ساحلی ارائه نمایند. ۲ دولت ساحلی باید بتواند در طرح شرکت و یا حضور داشته باشد. ۳ نتایج تحقیقات باید به اطلاع دولت ساحلی برسد و اطمینان حاصل شود که اطلاعات به دست آمده در اختبار سایر دول نیز قرار می گیرد. © می توان استنباط کرد که شرایط عادی برای تحقیقات یعنی» شرایط همواره عادی است مگر اينکه حالت مخاصمه یا تشنج جدى بين دول ساحلى و دولت es ‏متقاضی تحقیق وجود داشته باشدء حتی اگر روابط دیپلماتیک بین کشور ها بر‎ ‏قرار نباشد.‎

صفحه 10:
دامنه صلاحیت انجام تحقیقات علمی دریایی #ماده(۶) ۲۴۶ مقرر می کند که دولت ساحلی نمی تواند نسبت به تحقیقات عملی در فلات قاره؛ ماورای محدوده ۲۰۰ مایل که برای اکتشاف يا بهره برداری منظور شده است» عدم رضایت خود را ابراز کند. #تحقيقات دريايى در هر كجا كه صورت كيرد بايد مطابق اصول كلى مندرج در كنوانسيون حقوقى درياها باشد.

صفحه 11:
تحقیقات دریایی اغلب مستلزم تعبيه ساختمان های ثابت و شناور های مختلف در دریا است. وضعیت حقوقی این اشیا گه اکثرابه آنها سیستم های کسب اطلاعات دریایی گفته می شود توسط کمیسیون ‎Sal yall oe‏ آقانوس شناسی وابسته به پونسکو با همکاری ایمو در دهه ۱۹۶۰ مورد مطالعه قرار گرفت. مهمترین ماده در این زمنیه » ماده ۲۵۸ است: نصب و استفاده هر نوع تاسیسات یا تجهیزات تحقیقاتی علمیء در هر نقطه ای از محيط زيست دريايى» تابع شرایط مندرج در کنوانسیون حاضر برای انجام تحقيقات علمى دريايى در آن مناطق است.

صفحه 12:
ی تست #در دریای سرزمینی و آبهای مجمع الجزایری قراردادن و استفاده از تاسیسات و تجهیزات تحقیقاتی مستلزم کسب رضایت دول ساحلی است. #در منطقه انحصاری اقتصادی و فلات قاره نیز رضایت دولت ساحلی ضروری است. #تعریف تحقیقات علمیء در منطقه انحصاری اقتصادی و فلات قاره شامل تحقیقاتی می شود که مستلزم ساختن و به کار انداختن جزایر مصنوعی, تاسیسات ساحتمان ها است. #در مواردی تاسیسات و تجهیزات تحقیقاتی جالت جزایر مصنوعی» تاسیسات و ساختمان ها را پیدا نمی کند مانند شناور ها که از آنها برای تحقیقات علمی استفاده می شود دولت ساحلی اختبار قبول یا رد تعبیه آنها را دارد.

صفحه 13:
#در دریای آزاده دولت تحقیق کننده برای تعبیه هر گونه تجهیزات و تاسیسات تحقیقاتی آزاد است. خواه برای مطالعه لب فضای فوق آن یا بستر و زیر بستر دریا. اینگونه تاسیسات و تجهیزات تابع صلاحیت دول تحقیق کننده هستند. #مى توان حریم ۵۰۰ متر بر پیرامون این اشیاء منظور کرد و دولتها بایستی اطمینان اصل کنند که کشتی ‎Gb‏ حامل برجم آنها اين حريم هاى ايمنى را رعايت مى #تعبيه تاسيسات و تجهيزات تحقيقاتى نبايد در مسيرهاى شناخته شده كشتيرانى بين المللى مانعى ايجاد كند. #اشياء مزبور بايد داراى علامات مشخصه بين المللى باشند.

صفحه 14:
همکاری بین المللی در تحقبقات در بابی سد در سطح جهانى؛ مى توان به فعاليت هاى جندين سازمان وابسته به سازمان ملل متحد اشاره كرد: ‎-١‏ سازمان خواربار و كشاورزى جهانى تحقيقات دامنه دارى در زمينه منابع شيلات به عمل می آورد. ‏۲- سازمان هوا شناسی جهانی در خصوص بررسی آب و هوا در دریاها تحقیقات خاصی را به انجام رسانده است. ‏۳- سازمان یونسکو در سال ۱۹۶۰ برای تاسیس کمیسیون بین الدولی اقبانوس شناسی به منظور ترویج پژوهش علمی برای کسب اطلاعات ‎ ‎ ‏دایب ماب و عم ‏قیانوس ها به وسیله اقدامات هماهنگ اعضای آن اقداماتی را به انجام رسانید. ‎ ‎

صفحه 15:
همکاری بین المللی در تحقبقات در بابی SS ‏سازمان های منطقه ای:‎ #قدیمی ترین و احتمالا پیشرو ترین سازمان منطقه ای در اين زمینه شورای بین المللی | کتشافات دریا ها است که در سال ۱۹۰۲ تاسیس شده است. * کمیسیون بین المللی اکتشافات دریایی در مدیترانه که در سال ۱۹۱۹ تاسیس شده است. کمیسیون بین المللی ماهی هالیبات در اقیانوس آرام. ؟ کمیسیون آمریکایی ماهی تن استوایی.

صفحه 16:
مساله تحقيقات علمى دريابى با موضوع ال دانش فنی دریایی مرتبط است. اعلامیه ایجاد نظام نوين اقتصادى بين المللی مورخ ۱۹۷۴ با اشاره به اینکه منافع پیشرفت دانش فنی به طور عادلانه بین همه اعضای جامعه بین المللی توزیع نشده است. متذ کر شد که یکی از اصول نظام نوين اقتصادى بين المللى بايد ايجاد امكان دسترسى كشور هاى در حال توسعه به دستاوردهاى علوم و دانش فنى جدید. ترویج انتقال و ايجاد دانش فنى محلى مناسب به نفع كشور هاى در حال توسعه باشد.

صفحه 17:
مساله انتقال 0۳۳ ۷۲ ذ کر شده است: ۱- مقررات مربوط به نظام بستر بین المللی دریاها ۲- ماده ۲۶۶ از دول عضو می خواهد که به طور مستقیم و یا به وسیله سازمان های بين المللى در زمينه ترويجء توسعه و انتقال علوم و دانش فنی دریایی بر اساس شرایط مناسب و معقول همکاری کنند. دول عضو به منظور تسهیل انتقال دانش فنی دریایی به ایجاد رهنمود ها؛ معیارها و استاندارد هایی در این مورد اقدام خواهند کرد.

صفحه 18:
شیوه های که برای توسعه و انتقال دانش فنی دریایی پیش بینی شده است: ۱-برنامه همکاری فنی ‎al‏ برگزاری کنفرانس ۳- ب رگزاری سمپوزیوم های مربوط به مسائل علمی و دانش فنی ۴- تبادل دانشمندان و کارشناسان ۵- اقدام به سرمایه كذارى مشتركك ۶- ایجاد مراکز ملی و منطقه ای تحقیقات علمی و دانش فنی

صفحه 19:
پایان فصل اول 0

حقوق بین الملل دریاها تألیف :دکتر بهمن آقایی ارائه دهنده :محمدجعفر نعناکار فصل اول ‏تحقیقات علمی دریایی و انتقال دانش فنی ‏دامنه صالحیت انجام تحقیقات علمی دریایی ‏وضعیت حقوقی تاسیسات تحقیقاتی ‏همکاری بین المللی در تحقیقات دریایی ‏انتقال دانش فنی دریایی تحقیقات علمی دریایی و انتقال دانش فنی انجام تحقیقات علمی مناسب و موثر ،پیش نیاز اکتشاف صحیح منابع دریاها است. حفاظت محیط زیست دریایی به تحقیقات علمی وابستگی دارد: اول :از شناخت انواع مواد و ضررهایی که ممکن است به دریا و جانداران آن بزنند. دوم :یافتن راه های احتراز از بروز آلودگی یا از بین بردن ریشه های آن. دامنه صالحیت انجام تحقیقات علمی دریایی قواعد :1958 ‏طبق نظام کنوانسیون های ژنو ،تحقیقات دریایی به طور کلی یکی از آزادی های دریای آزاد تلقی می شود. ‏تحقیقات علم ی در دریای آزاد از مدتها قبل توسط کشتی های دول مختلف بدون اینکه با اعتراضی روبرو شوند انجام می گرفت. ‏محدودیت هایی که کنوانسیون های ژنو برای تحقیقات دریایی قائل شده اند ،تنها مربوط به دریای سرزمینی و فالت قاره است. ‏هرگونه تحقیقاتی در آبهای ساحلی مستلزم رضایت کامل دولت ساحلی است. دامنه صالحیت انجام تحقیقات علمی دریایی ‏ماده 5کنوانسیون: ” هرگونه تحقیقات که درباره فالت قاره به عمل می آید یا در آن صورت میگیرد باید با موافقت دولت ساحلی باشد ،معذلک ،در صورتی که چنین درخواستی از طرف ی ک موس سه ص الحیتدار ص رفاً ب ه منظور تحقی ق علم ی در خصوصیات فیزیکی یا زیست شناسی فالت قاره به عمل آید ،دولت ساحلی در حالت عادی نباید از ابراز موافقت خودداری کند به شرط آنکه دولت ساحلی حق داشته باشد چنانچه بخواهد در این تحقیقات شرکت جوید یا در آن نماینده داشته باشد و مشروط بر اینکه در تمام موارد نتایج حاصل از این تحقیقات انتشار یابد“. دامنه صالحیت انجام تحقیقات علمی دریایی ‏نظارت های معمول در منطقه انحصاری ماهیگیری و ماده ( 5 )8کنوانسیون فالت قاره در عمل به نظر می رسد که باعث محدودیت شدید دریایی شده باشند. دامنه صالحیت انجام تحقیقات علمی دریایی قواعد :1982 تقاضای بیشتری برای نظارت بر تحقیقات دریایی از طرف کشور های در حال توسعه شد. اول :زیرا اینگونه تحقیقات می توانست منجر به فعالیت هایی برای اکتشاف و بهره برداری از منابع شود. دوم :سوءظن به کشتی های متعلق به دول معظم دریایی به منظور استفاده جاسوسی از کشتی ها. ‏در ماده 87گفته شده است که تحقیقات علمی دریایی در دریای آزاد ،یکی از آزادی های این منطقه است. دامنه صالحیت انجام تحقیقات علمی دریایی ‏طبق کنوانسیون ،1982بستر و زیر دریای آزاد در ماورای فالت قاره اکنون منطقه بستر بین المللی دریاها محسوب می شوند و کلیه دولتها حق دارند در این منطقه به تحقیق بپردازند ،به شرط اینکه منحصرا برای مقاصد صلح جویانه و به طور کلی برای منافع بشریت تحقیق شود ( ماده ()143 )1 ‏کلیه تحقیقات در مناطق انحصاری اقتصادی و فالت قاره مستلزم کسب رضایت دولت ساحلی است. ‏آنچه که به عنوان تحقیقات خالص انجام می گیرد تحقیقاتی است که انحصارا برای مقاصد صلح آمیز و به منظور افزایش دانش علمی از محیط زیست دریایی و به طور کلی برای منافع بشریت انجام می گیرد. دامنه صالحیت انجام تحقیقات علمی دریایی ‏تعهدات محققین دریایی: .1باید اطالعات معینی را حداقل 6ماه پیش از تاریخ شروع تحقیقات به دولت ساحلی ارائه نمایند. .2دولت ساحلی باید بتواند در طرح شرکت و یا حضور داشته باشد. .3نتایج تحقیقات باید به اطالع دولت ساحلی برسد و اطمینان حاصل شود که اطالعات به دست آمده در اختیار سایر دول نیز قرار می گیرد. می توان استنباط کرد که شرایط عادی برای تحقیقات یعنی ،شرایط همواره عادی است مگر اینکه حالت مخاصمه یا تشنج جدی بین دول ساحلی و دولت متقاضی تحقیق وجود داشته باشد ،حتی اگر روابط دیپلماتیک بین کشور ها بر قرار نباشد. دامنه صالحیت انجام تحقیقات علمی دریایی ‏ماده( 246 )6مقرر می کند که دولت ساحلی نمی تواند نسبت به تحقیقات عملی در فالت قاره ،ماورای محدوده 200مایل که برای اکتشاف یا بهره برداری منظور شده است ،عدم رضایت خود را ابراز کند. ‏تحقیقات دریایی در هر کجا که صورت گیرد باید مطابق اصول کلی مندرج در کنوانسیون حقوقی دریاها باشد. وضعیت حقوقی تاسیسات تحقیقاتی تحقیقات دریایی اغلب مستلزم تعبیه ساختمان های ثابت و شناور های مختلف در دریا است .وضعیت حقوقی این اشیا گه اکثرا به آنها سیستم های کسب اطالعات دریایی گفته می شود توسط کمیسیون بین الدولتی اقیانوس شناسی وابسته به یونسکو با همکاری ایمو در دهه 1960مورد مطالعه قرار گرفت. مهمترین ماده در این زمنیه ،ماده 258است: نصب و استفاده هر نوع تاسیسات یا تجهیزات تحقیقاتی علمی ،در هر نقطه ای از محی ط زیس ت دریای ی ،تاب ع شرای ط مندرج در کنوانس یون حاضر برای انجام تحقیقات علمی دریایی در آن مناطق است. وضعیت حقوقی تاسیسات تحقیقاتی ‏در دریای سرزمینی و آبهای مجمع الجزایری قراردادن و استفاده از تاسیسات و تجهیزات تحقیقاتی مستلزم کسب رضایت دول ساحلی است. ‏در منطقه انحصاری اقتصادی و فالت قاره نیز رضایت دولت ساحلی ضروری است. ‏تعری ف تحقیقات علم ی ،در منطق ه انحص اری اقتص ادی و فالت قاره شامل تحقیقاتی می شود که مستلزم ساختن و به کار انداختن جزایر مصنوعی ،تاسیسات و ساختمان ها است. ‏در مواردی تاسیسات و تجهیزات تحقیقاتی جالت جزایر مصنوعی ،تاسیسات و ساختمان ها را پیدا نمی کند مانند شناور ها که از آنها برای تحقیقات علمی استفاده می شود ،دولت ساحلی اختیار قبول یا رد تعبیه آنها را دارد. وضعیت حقوقی تاسیسات تحقیقاتی ‏در دریای آزاد ،دولت تحقیق کننده برای تعبیه هر گونه تجهیزات و تاسیسات تحقیقاتی آزاد است .خواه برای مطالعه آب ،فضای فوق آن یا بستر و زیر بستر دریا .اینگونه تاسیسات و تجهیزات تابع صالحیت دول تحقیق کننده هستند. ‏می توان حریم 500متر بر پیرامون این اشیاء منظور کرد و دولتها بایستی اطمینان حاصل کنند که کشتی های حامل پرچم آنها این حریم های ایمنی را رعایت می کنند. ‏تعبیه تاسیسات و تجهیزات تحقیقاتی نباید در مسیرهای شناخته شده کشتیرانی بین المللی مانعی ایجاد کند. ‏اشیاء مزبور باید دارای عالمات مشخصه بین المللی باشند. همکاری بین المللی در تحقیقات دریایی در سطح جهانی ،می توان به فعالیت های چندین سازمان وابسته به سازمان ملل متحد اشاره کرد: -1سازمان خواربار و کشاورزی جهانی تحقیقات دامنه داری در زمینه منابع شیالت به عمل می آورد. -2سازمان هوا شناسی جهانی در خصوص بررسی آب و هوا در دریاها تحقیقات خاصی را به انجام رسانده است. -3سازمان یونسکو در سال 1960برای تاسیس کمیسیون بین الدولی اقیانوس شناسی به منظور ترویج پژوهش علمی برای کسب اطالعات بیشتر راجع به ماهیت و منابع اقیانوس ها به وسیله اقدامات هماهنگ اعضای آن اقداماتی را به انجام رسانید. همکاری بین المللی در تحقیقات دریایی سازمان های منطقه ای: ‏قدیمی ترین و احتماال پیشرو ترین سازمان منطقه ای در این زمینه شورای بین المللی اکتشافات دریا ها است که در سال 1902تاسیس شده است. ‏کمیسیون بین المللی اکتشافات دریایی در مدیترانه که در سال 1919تاسیس شده است. ‏کمیسیون بین المللی ماهی هالیبات در اقیانوس آرام. ‏کمیسیون آمریکایی ماهی تن استوایی. انتقال دانش فنی دریایی مساله تحقیقات علمی دریایی با موضوع انتقال دانش فنی دریایی مرتبط است. اعالمیه ایجاد نظام نوین اقتصادی بین المللی مورخ 1974با اشاره به اینکه منافع پیشرفت دانش فنی به طور عادالنه بین همه اعضای جامعه بین المللی توزیع نشده است ،متذکر شد که یکی از اصول نظام نوین اقتصادی بین المللی باید ایجاد امکان دسترسی کشور های در حال توسعه به دستاوردهای علوم و دانش فنی جدید ،ترویج انتقال و ایجاد دانش فنی محلی مناسب به نفع کشور های در حال توسعه باشد. انتقال دانش فنی دریایی مساله انتقال دانش فنی در دو قسمت از کنوانسیون 1982ذکر شده است: -1مقررات مربوط به نظام بستر بین المللی دریاها -2ماده 266از دول عضو می خواهد که به طور مستقیم و یا به وسیله سازمان های بین المللی در زمینه ترویج ،توسعه و انتقال علوم و دانش فنی دریایی بر اساس شرایط مناسب و معقول همکاری کنند. دول عضو به منظور تسهیل انتقال دانش فنی دریایی به ایجاد رهنمود ها ،معیارها و استاندارد هایی در این مورد اقدام خواهند کرد. انتقال دانش فنی دریایی شیوه های که برای توسعه و انتقال دانش فنی دریایی پیش بینی شده است: -1برنامه همکاری فنی -2برگزاری کنفرانس -3برگزاری سمپوزیوم های مربوط به مسائل علمی و دانش فنی -4تبادل دانشمندان و کارشناسان -5اقدام به سرمایه گذاری مشترک -6ایجاد مراکز ملی و منطقه ای تحقیقات علمی و دانش فنی پایان فصل اول محمدجعفر نعناکار کارشناس ارشد حقوق بین الملل سال تحصیلی 90 – 91 ‏m.jafar@nanakar.com

51,000 تومان