صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
امروزه حمل و نقل به عنوان يكي
از مهمترین عوامل سهیم در توسعة
گردشگری بینالمللی شناخته ده
است. در نتیجه میتوان عنوان نمود
که توسعه صنعت گردشگري به
صورت امروزي پيشرفتهاي حاصله
در توسعة صنعت حمل و نقل, علوم
و فنون و نوعاً توسعة وسایل و
تسهیلات تاسیسات زيربنايي لازم
براي بوده است. حمل
نقيل, گردشگري را براي
نواحي خيز قابل
صفحه 4:
ad een ee Benes ل
عل و نفل بل 9g slic sie are Angee Pa |
ياي توسعة موففيناميز كردشكريه لازم و ضروري
ستند. توسعة زيرساختهءها به ويزه دب كشورهلاي. ۳7|
ee Ls ke Fe) Pee sr) الما ما 0
iL>
توسعة گسترده شبکه حمل و
نقل میسر نیست. نقش و
اهمیت راهها در توسعه کلاآن
کشورها نیز داراي اهمیت
فراواني است و همواره
فقدان بهرهمندي از شیکه
راههاي قوي, مانعي جدي در
وا فد وه سب و
مي شود
عموماً جاذيه هاي كرد شكري
تنها پس ا زآنکه قابل
دسترسي شدهاند, توسعه
یافته اند. براي دستيايي به
جاذبه هاي كرد. که
بسيارى ا زآنها نيز در مناطق
غيرشهري واقع شده اندء نياز
به احداث جادهها و امكانات
صفحه 5:
هر جند كه مسافت بين مبدأ و مقصد
سفر: ب رتعداد كردشكران مقثر أست:
ولي اين اثر ميتواند_با توسعة
قابليت هاي دسترسي كم رنكتر شود.
وجود زيرساختهاي لازم و حمل و نقل
مناسب, در زمرة این قابلیتها هستند
صنعت حمل و نقل به عنوان یکی از
علزوعات اشاسى توؤسعه تنعت"
و دج ود و وس رب
ردشگران امکان پذیر میکند. فراهم
بودن أعكانات عمل و تقل سناسي:
مطمئن» راحت و سريع و ارزان بيش
شتورط تويتتعه. ع جمعص نیت
زيرا كردشكران در تصميمات خود دو
عامل هزینه و زمان را مد نظر دارند و
برای دسترسی به مقاصد گردشگری
انتخاب نوع سیستم حمل و نقل وبا
فراهم بودن سیستم مناسب بر این دو
عامل تاثیر م ی گذارد
بين نواحي مبدأ و مقصد رآ
براي گردشگر فراهم آورده
و حرکت را براي سفرهاي
— گوناگون از جمله سفرهاي
آخر هفته, سفرهاي تجاريء
سفرهاي سياحتي, ملاقات با
دوستان و اقوام و حني
سفرهاي خدماتي, آموزشي
و درماني تسهیل مينماید.
حمل و نقل یک عنصر
اساسي از تجرية گردشگر
است که بعضي از مفسرین
آن را به عنوان یک مکمل
براي صنعت گردشگري در
نظ ركرفتهاند. حمل و نقل
فد مولع امون هد رد
صفحه 6:
چنانچه کشوری خواستار رسیدن به
توضعه گردشگری پاندار بانفنده توجه بةٌ
بخش حمل و نقل و رقابتی کردن و
اتحضارزدامد ادلی .رورت صی اند
a8 Galas: bis aie عمل igs Ski's
مینواند به عنوان یک عتضر جذات در
كردشكرى مطرج شودء ole 3 سفر
كعد واوا فج رمع ل كر
برای بهیون جینو ی جوایگر 2
حمل و نقل برداشنه ميشور
نقل ريلى از هزاياى بينتزى نسبيت به
سایر ناوگان برخوردار است. مانند؛
انز ی کمتر, آلودگی کمتررایعنی میشتو.
,ظرفیت بالای حمل مسافر هدف
حمل و نقل را مینوان
شاهرگ اصلی صنعت
جهانگردی دانست,
بروز کوچکنرین چالش
دیامن ستفتتم ملواند.
تمام برنامه ریزی های
فا یه رابت هم ره و
عدون لدعا كز كه بين
عنسنشفتوض ووجوود درد که
نقصان يكى باعث افت
صفحه 7:
حمل و نقل به عنوان يتى أز اصلى
ترین asl های گردشگری کشورء
نیازمند تقویت روزافزون و توجه
.بیش تر است
گرجه :ی نما رها رتش رزهاگ
نوروزی,» پروازهای داخلی نسبت به
سال LS 9 درصد افزایش داشته
است: اما بررنمی های انجام شده
نشان می دهد در مجموع سهم حمل
و نقل هوایی از جا به جایی
گردشگران داخلی کمتر از 5 درصد
و در مورد گردشگران ورودی از
ره دووف 31 درسم اأسنت.
با زک وق در عيض عدو
ایران, نقش این صنعت در توسعه همه
جانبة کشتور بغ خوتن قابل عبیین اننت:
علاوه بر اين» امروز صنعت حمل و نقل
اف تن هدس فده
لد ۷۳
همین بپژوهش تصریح می کند هم
اكنون حدود 58 قرو د كله فغال در
ابزان وجوه دازد كه متها Dani
ف لدان جار سكت ردهات
لازمربه عنوان فروگاهبین العللی
برخوردار هستند و سایر فرودگاه ها
بهاعقوان فرودگاه های. داخلی
فعالیت می کنند. با این حال همه 9
فرودگاه بین المللی موجود نیز از
نظر اعکانات و تجهیرات با
انطآنداردهای ین المللی فاصلة
spells.
صفحه 8:
اهمیت این صنعت چنان است که اندیشمندان اقتصادی دنیا معتقدند, اگر در آغاز قرن *
1 کشورهای توسعه نیافته به اين صنعت توجه لازم را نداشته باشند, رشد و توسعه
این کشورها به حداقل خواهد رسید. از سوی دیگر, امروزه حمل و نقل به عنوان یکی
از مهم ترین عوامل سهیم در توسعه گردشگری بين المللى شناخته شده است. چنانچه
کشوری خواستار رسیدن به توسعه توریسم پایدار باشد, توجه به بخش حمل و نقل و
رقابتی کردن و انحصارزدایی از آن ضرورت می یابد. صنعت حمل و نقل به عنوان یکی
از ملزومات اساسی توسعه صنعت گردشگری, دسترسی به جاذبه ها را برای
گردشگران امکان پذیر می کند
فراهم بودن امکانات حمل و نقل مناسب, مطمئن, راحت. سریع, ارزان و ايمن پیش *
شرط توسعه گردشگری کشور است, زیرا گردشگران در تصمیمات خود دو عامل
هزینه و زمان را مدنظر دارند؛ لذا در راستأی دسترسی به مقاصد گردشگری, تتوع
سیستم حمل ونقل و فراهم بودن سیستم های با کیفیت. دو عامل تاثیرگذار و تعیین
کننده است. بتابراين كسترش زیرساخت های حمل و نقل Teall sal oly gals)
فرودگاه ها و شبکه جاده ای) یکی از مهم ترین اقدامات دولت ها برای گسترش
امکانات و خدمات گردشگری است
صفحه 9:
در همین راستا این پژوهش ضمن یاداوری
پتانسیل های ایران برای ایجاد یک هاب حمل و
نقل تاکید می کند که موقعیت ژئواستراتژیک و
ژئوپلیتیکی ایران, اين امکان را می دهد که
بتواند به عنوان قطب اصلی حمل و نقل
منطقه ای به ایفای نقش ترانزیتی بپردازد.
وجود دریای خزر در شمال و خلیج فارس دز
جنوب, داشتن خط آهن شمال به جنوب از
مشهد به بندرعباس و همچنین قرار گرفتن در
مسیر پر تردد هوایی, همه از عواملی است که
نقش ترانزیتی ایران را در خاوزمیانه به خوبی
.مورد تاکید قرار می دهد
چالش ها و نیازها
با این همه در وضعیت موجود صنعت حمل و
نقل ایران دارای چالش های فراوانی است؛
فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل زمینی,
هوایی و ریلی کشور, عدم وجود برنامه ریزی
مناسب در استفاده از منایع, فقدان برنامه
راهبردی جامع بلندمدت و سیاست گذاری های
موثر از جمله مهم ترین چالش های پیش روی
صنعت حمل و نقل کشور است. به طور کلی
انواع سیستم های حمل و نقل مورد استفاده
در زیرساخت های گردشگری یک کشور شامل
صفحه 10:
اهکارهای توسعه حمل و نقل گردشگری
پژوهش «برنامه توسعه گردشگری ایران» برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور در حوزٍه گردشگری
مشکلات ساختاری صنعت حمل و نقل کشور را ناشی از کیفیت پایین خدمات و میانگین عمر SVL ناوگان و
.فرسودگی آن عنوان می کند
این پژوهش برای حل مشکلات حمل و نقل گردشگری به ارائه راهکارها و سیاست های پیشنهادی توسعه حمل
و نقل هوایی, زمینی, ریلی و دربایی پرداخته است. در حوه حمل و نقل هوایی یکی از راهکارهای توسعه
گردشگری داخلی و خارچی, داشتن سیستم حمل و نقل هوایی مطمئن, راحت, سریع و اریان است. فرسوده
بودن ناوگان هوایی كشور باعث مى شود گردشگران خارجی کمتر رغبت به مسافرت با ناوگان هوایی ایران
داشته باشند. اين در حالی است که جذب مسافر بیشتر, موجب رونق صنعت حمل و نقل هوایی کشور می
شود
در حال حاضر پیش ترین چالش صنعت حمل و نقل هوایی کشور لا بودن میانگین عمر ناوگان هوایی و کمبود
ناوگان است. بنابراین خرید هواپیماهای متنوع با ظرفیت برد متوسط و بلند. از ضروریات اساسی است که در
دولت ازدهم دٍ حال تحقق است. از سوی دیگر سایر برنامه های پیشنهادی توسعه حمل و تقل هوايي شامل
افزايش تعداد پروازها به ویژه پروازهای ترانزیتی در فرودگاه بين المللی امام خمینی به عنوان فرودگاه رده
یک, فرودگاه های مشهد و شیراز به عنوان فرودگاه های رده دوم و فرودگاه های اصفهان, يزدء اهوان و تبريز
نیز به عنوان فرودگاه های رده سوم و همچنین آفزایش مقاصد پروازی و راه اندازی پروازهای مستقيم روزاته
.به مقاصد متنوع در 5 قاره جهان است
صفحه 11:
بخش حمل و نقل ریلی, توسعه خطوط راه آهن شمالی-جنوبی و شرقی-
غربی, راه اندازی خط آهن برقی و سریع السیر, دوخطه کردن و بهسازی
خطوط اصلی, نوسازی لکوموتیوها, افزایش تعداد واگن ها و ارتقای سطح
کیفی ارائه خدمات در آن ها از مهم ترین راهکارها به شمار می رود.
برنامه ریزی برای احداث و همچنین بهره برداری مناسب خدمات بین
راهی در تمامی شبکه بزرگراهی, آزادراهی و جاده های اصلی کشور در
فواضل مشخم:با حداقل امکانات نیز از جمله :مهم نرین بزنامه ها و
.راهکارهای مورد نیاز در حوزه حمل و نقل جاده ای عنوان می شود
از سوی دیگر, لازم است سن ناوگان حمل و نقل عمومی مسافری از
نظر کمی و مطابق نیازها کاهش یابد و همچنین در احداث و بهره برداری
جاده ها و زیرساخت های حمل و نقل جاده ای از استانداردهای بین
المللی و فناوری های نوین در طراحی استفاده شود
صفحه 12:
رای ثوسعه حمل و نقل دریایی یز لام است مطالعه تفصیلی به منظور تعیین *
بنادر هدف برای توسعه حمل و نقل دریایی صورت گیرد؛ سپس این بنادر از
طریق توسعه ترمینال های مسافری مطابق استانداردهای بین المللی تجهیز
شود. همچنین خدمات کشتی های کروز, مطابق معیارهای بین المللی در Joly
منتخب به ویژه در دریای عمان و دریای خزر پیش بینی و ارائه شود. توجه
ويزه به کشورهای روسیه و عمان در اين راستا ضرورت دارد. به علاوه توسعه
کمی و کیفی کشتی ها و قایق های مسافربری نیز باید مورد توجه جدى
.مسوولان قرار گیرد
بهانظر می Sai خمل و تقل ةزو انلكف ا ote یجید ۳
کشور, نیازمند تقویت روزافزون و توجه بیش تر است: مس ۳
توسازی و ارهفای:نتطه خدمات کیفی زیرساخت هاق چهارگانه حمل و بقل
ایران, می تواند زمینه ساز مناسبی برای توسعه و رشد صنعت گردشگری
داخلی و خارجی و کسب درآمدهای قابل توجه ارزی به نحوی موثر باشد
صفحه 13: