صفحه 1:
و
صفحه 2:
حیطه های پژوهش در آموزش
صفحه 3:
تعریف و اهمیت پژوهش در آموزش
کاربرد روش های علمی در مطالعه مسائل آموزشی
مجموعه فعالیت های منظمی که محقق به منظور شناخت و
تبیین پدیده های آموزشی انجام می دهد.
*پژوهش آموزشی, زیر بنای توسعه و سرمایه گذاری برای
آینده است.
پژوهش آموزشی, راهنمای مدیران برنامه ریزان و
تصمیم گیرندگان است.
صفحه 4:
مواتع ومشکلات پژوهشن
#فقدان تفکر پژوهشی
#عدم توازن بین سبد هزینهها و سبد پاداشها
#فقدان نقشههای پژوهشی و پایگاههای سازمان پژوهشی
#عدم طراحی روشهای آموزشی مبتنی بر پژوهش (نگاه
پرسش محور)
عدم توجه به کار جمعی در فعالیت های پژوهشی
عمده ريشه مشکلات کمبود تقاضاست تا کمبود اعتبارات
صفحه 5:
۱۳
اهداف واولويت هاى :
صفحه 6:
اجزاء و عناصر نظام آموزشی (ادامه)
(input) ohsig,2°
یادگیرندگان» معلم/ مدرس, برنامه درسی, مواد آموزشی فضا و تجهیزات» مدیر»
.. تشکیلات بودجه و
© فرايند ( 55 ©72106):
فرایند یاددهی- یادگیری, فرايند ساختى - سازمانىء فرايند يشتيبانى
© برونداد /01110111/:
نمره های نیمسال تحصیلی, گزارشهای پیشرفت تحصیلی از پایه ای به پایه بالاتر
دانش آموختگان, دانش تولید شده/ اشاعه یافته. خدمات علمی/اتخصصی عرضه شده
© ييامد:
استغال بیکاری, ادامه تحصیل, تقويت ارزشهاى اجتماعى» اقتصادی و فرهنگی وس
صفحه 7:
< جو]
performance
>Upgrade skills
>Cope up with
development
challenges
Performance
Gaps
Dynamic world
>Policy and
strategy
>Reforms
>Technology
صفحه 8:
نیازسنجی آموزشی (ادامه)
نبا زسنجی:
فرایند شناسایی دانش, مهارت و نكرش مورد نياز افراد براى
انجام وظايف حرفه اى خود
روس هاى نيازسنجى:
الگوهای هدف محور (الگوی کافمن و ...4 تکنیکهای ایجاد توافق (دلفی» فیش
باول و ...)» تکنیکهای مساله محور (رویداد بحرانی» تجزیه و تحلیل شغل وس
اولویت بندی نبا زها:
اهمیت. زمان. تعداد افراد درگیر هزینه ار تباط با سیاست ها
صفحه 9:
۴بررسی محتوای آشکار پیام های موجود در یک متن
۴در آموزش: بررسی مربوط به محتوای کتاب های درسی
مراحلة
©آماده سازى و سازمان دهى
۴بررسی مواد پیام
ely *پردازش
صفحه 10:
انواع آزمون های پیشرفت تحصیلی (از نظر هدف و زمان)
آزمون ورودی:
؟آگاهی از سطح آمادگی و یادگیری های قبلی فراگیران
#ييش از شروع به تدربس
آزمون تکوینی:
#سنجش آموخته هاء بررسی نارسایی ها و مشکلات یادگیری
*به طور مستمر و همگام با تدریس
آزمون تراکمی:
#اتخاذ تصمیم برای ار تقاء فراگیران
#در پایان نیمسال تحصیلی, در پایان مقاطع تحصیلی
صفحه 11:
انواع آزمون های عملکردی
آزمون كتبى عملكردى:
® سنجش اطلاعات مقدماتی فرد درباره کاری که انجام خواهد داد
#سنجش مهارت تشخیص و تجویز در رابطه با بیماران فرضی
آزمون شنناسایی:
سنجش توانایی فراگیر در تشخیص ویژگی ها. محاسن, معایب و
موارد استفاده امور مختلف
شناسایی نمونه های مختلف جانوران در اتاق آزمایش
شناسایی نمونه های مختلف بیماری های پوستی در بیماران
صفحه 12:
انواع آزمون های عملکردی (ادامه)
7
آزمون شبیه سازی:
؟ارزشیابی از توانایی ها و مهارت ها در انجام کارهای مختلف
#سنجش عملکرد در انجام آزمایش های شیمی در آزمایشگاه
نمونه کار:
؟انجام اعمال معرف عملکرد واقعی
#آموزش دانشجویی
صفحه 13:
اقدام پژوهی
*شناخت مشکلات آموزشی و پی بردن به راه های کاهش این
مشکلات به صورت انفرادی و گروهی
؟ارایه بازخورد لازم برای بهبود امور
بزو شكر براساس نتایج حاصل می تواند تعدیل یا تغییر لازم را
بلافاصله به آورد
*معمولا خود معلم پژوهشگر است
#هدف رسیدن به شناخت علمی درباره مساله يا مشکل است نه تعمیم
SHY
*مبتنی بر استدلال عملی است
۴بررسی مشکلات فرایند تدریس در طول یک دوره معین
صفحه 14:
تحقيق قوم نكارى
© توصيف رويدادها و فرايندها در شرايط طبيعى
#شناخت عميق بافت يديده يا سيستم مورد نظر
#مشاهده در شرایط طبیعی
* توصیف رفتار و تفسیر رفتار از دیدگاه افراد مورد مطالعه
#مشاهده گر بر کل بافت مورد مطالعه تاکید دارد (کل گرا)
#بررسی فرایند یاددهی- یادگیری در پایه اول ابتدایی
#بررسی فرایند تصمیم گیری در دانشگاه
بررسی تعامل میان اعضای هیات علمی یک دانشکده
صفحه 15:
ژوهش در آموزش
انواع يزوهشس :در امو
صفحه 16:
Survey and Scoping Questions
i -0 ا
#نیازهای یادگیری دانشجویان کدام اند؟
#دانش, مهارت ها و نگرش های موردنیاز دانشجویان کدام اند؟
پیامدهای یادگیری روا و مناسب برای دانشجویان کدام اند؟
تسواهد
#پژوهش های پیمایشی
*تکنینک های مشاوره ای
*روش های ایجاد اتفاق نظر
صفحه 17:
Goal Attainment (Effectiveness)
Questions
سوالات
*آيا نیازهای دانشجویان محقق شده است؟
UIP دانش؛ مهارت ها و نگرش های موردنیازدانشجویان به طور موثر
و کارا به او آموخته شده است؟
*آیا پیامدهای یادگیری مناسب تحقق یافته است؟
شواهد
#تحقيقات پیمایشی
* بزوهش هاى قبل و بعد کنترل ثنده
© تحليل داده هاى آزمون ها و شايستكى
© تحليل عمل/ مشاهده اى
صفحه 18:
Comparative Effectiveness
Questions
الات
#كدام روش آموزش در تحقق اهداف مؤثرتراست؟
ule روش آموزش 5 در مقایسه با روش آموزش ۷ در تحقق اهداف
از پیش تعریف شده موّثرتر است؟
شواهد
*مطالعات کنترل شده یا مطالعات شبه تجربی
#کوشش های کنترل شده تصادفی
*مطالعات مقایسه ای جورشده
*مطالعات مداخله ای سری های زمانی
#طرح های ناپیوسته رگرسیونی
صفحه 19:
Constitutive Evidence
سوالات
*چگونه روش آموزش : اثر مى کند/ نمی کند؟
*چرا روش آموزش «اثر می کند/ نمی کند؟
*تحت چه شرایطی روش آموزش :اثر می کند؟
شواهد
#مصاحبه ها
*كروه هاى متمركز (تمرکز)
*مطالعات ييمايشى (به صورت ميزكرد)
*مطالعات قوم نكارى
#مطالعات مشاهده اى (جامعه شناختی)
#ارزشيابى تئورى برنامه
صفحه 20:
Perceptual Questions
سوالات
*ادراک دانشجویان/ اساتید در رابطه با روش آموزش یا ۷ چگونه است؟
؟چگونه دانشجویان / اساتید برای روش آموزش يا لا ارزش قائل هستند؟
تحقیق قوم نگاری
*مطالعات مشاهده ای (جامعه شناختی)
#پیمایش اجتماعی
صفحه 21:
Communication Questions
يي a
سوالات
# چگونه اساتید می توانند به طور مور با دانشجویان ارتباط برقرار نمایند؟
*چگونه اساتید می توانند به طور موّثر با یکدیگر و سایر ذینفعان در نظام
سلامت ارتباط برقرار نمایند؟
شواهد
#تحليل مكالمات
#جامعه شناسى زبان
؟قوم نگاری
صفحه 22:
Economic Appraisal
سوالات
#هزینه- اثربخش ترین روش آموزش کدام است؟
یا روش دانشجو محور هزین - اثربخش تر است یا روش استاد محور؟
صفحه 23:
Ethical Questions
eee )سس
سوالات
#آیا برای اساتید/ دانشجویان انجام ايا لا درست است یا اشتباه است؟
؟آیا حق داریم برای مطالعه یک موضوع اجازه یک فعل خاص را بدهیم؟
شواهد
تحلیل اخلاقی
*مشاوره عمومی (با مردم)
۶ تحلیل نیازهای اخلاقی
صفحه 24:
Research Synthesis
سوالات
#درباره روش يا لا از گذشته تاکنون چه می دانیم؟
LI? مى توانیم راجع به یک روش آموزشی به یک پیام نهایی یا توصیه
نهایی برسیم؟
شواهد
بررسی های نظام مند
فراتحلیل
فراقوم نگاری
صفحه 25:
Educational Policy Analysis
ans (_) |
*آیا سیاست آموزشی ۶ بر سیاست آموزشی ۷ ارجحیت دارد؟
شواهد
تحلیل مساله
#تحلیل موقعیت
© تحليل جو سياسى
#مطالعات امكان يذيرى
# تحليل هزينه كزينه هاى سياست كذارى
#تحليل مناسبت كزينه ها
صفحه 26:
Research Synthesis ®
Educational Policy Analysis ®
Survey and Scoping Questions ®
Goal Attainment Questions ©
اولویت متوسط
Comparative Effectiveness Questions ®
Communication Questions ®
Economic Appraisal ®
Ethical Questions ®
Constitutive Evidence ®
؟اولویت کم
Perceptual Questions ®
صفحه 27: