صفحه 1:
لطفا جهت مشاهده نتیجه آزمون خودآزمایی
«به صفحه در اختیار خود مراجعه نمائید
سایت جهت مشاهره و استفاره از مطالب
کلاس و اعلاع نظر
صفحه 2:
صفحه 3:
Yih in bogie ays 5 | اه وبا
sis htt Li, so] i diisg 55 elk) |
(۳ ts)
خداوند همسری در کنارتان قرار داد تا
,بدان وسیله, آرامش یابید
صفحه 4:
طرح مسئله
انقلاب ضنعتی رابه ولقع می توان یکی از رخدادهای مهم تاریخ حیات بشر به حساب آورد از آن بلبت که کمتر
رویدادی را در جهان می توان ذکر کرد که تا بدین حد در جوانب ابعاد حیات انسان اثر گذارده باشد.
شیوه ی زندگی و اصولا طرز فکرها در رابطه با آن دگرگون گردید. انديشه هليى جديد در رابطه با حيات نوين
پدید آمنند که دامنه أن به زودی در آقصی نقاط جهان گسترده شد و حتی کشورهای غیر صنعتی را هم زیر
پوشش قرار دادند.
اخلاق كه تا آن روزكار بيشتر جنبه ى تعيينى داشت به مرحله استنباطی رسید و هر گروه و طرفدار مکتبی
کوشیدن که لن را براساس دید و برداشت خود تبیین کنند. ارزش های گذشته به وییه در Aigo} رولبط زیر
سؤال قرار گرفتند و چه بسیر از آنها که فنی شدند و به جایش ارزش های دیگری پدیدآمدند.
از جمله مؤسمات و نهادهليى که در ساي لین تحول بزرک دگرکونکردید مه IO و ارزش و قداست أن
بود. ما حتی از اواثل قرن پیستم شاهد عملكردها و طرز فكرهايى هستيم كه در لمن سعى بر فسخ ينياد
خانواده و طرد أن بود و خدا مى داند كه اين انديشه زهرأكين جه فاجعه اى براى بشر أفريده استد
نهضت صنعتى عاملى بود كه در آن سرمايه داران كوشيدند براى دستيابى به كار بيششتر و مزدى كمتر زنان. را از
خانواده هيه بيرون كشند وه ميوى كارخلته كسيل دارقد لین آمربا فرب و حقه تحت عنوان دادن حق
آزدی به زنان و تساوی حقوق. آنها با مردان ءآنچنان فلاکت و بيچارگي برای لین طبقه به وجودآورد که
وصف ناشدنی است متاسفانه جدلیی کودکانر_ از مادران شاغل گاه منشأ پیدلیش نابسامانی هلیی در سنین
بعدی حیات کودکان میت که رشان خبوابافی ی اند
پس مقوله خانواده موضوعی بسیار مهم و حیانی در زنده ماندن جامعه است.
صفحه 5:
خانواده به عنوان اولين كانونى كه فرد در آن قرار مى كيرد داراى اهميت شايان
توجهى است. اولين تأثيرات محيطى كه فرد دریلفت میکند از محیط
خانواده است و حتى تأثیرپذیری فرد آز ساير محيطها میولند نشلت گرفته
از همين محيط خانواده باشد. خانواده يليه كذار بغش مهمى از سرنوشت
انسان است و در تعيين سبك و خط مشی زندگی آینده . اخلاق » سلامت و
عملکرد فرد در آینده نقش بزرگی بر عهده دارد.
عواملی چون شخصیت والسین ۰ سلامت رولنی و جسمانی آنها . شیوههای
ترییتی اعمال شدو در داخل خانواده » شغل و تحصیلات واللینبه وضعیت
اقتصادی و فرهنگی خانواده » محل سكونت خانوادم » حجم و جمعیت
خانواده » رولبط اجتماعی خانواده و بینهلیت متفیر دیگر در خانواده وجود
دارندء شخصیت فوزند » سلامت رولنی و جسمانی او آينده شغلى » 7
۰ اقتصادی ۰ ساز گاری اجتماعی و فر » تشکیل خانواده او و غیره را
تحت تاثیر قرار میدهند.
صفحه 6:
اده واهميت آن در دور
نوزاد در خانواده به دنیا ale و اولین تعاملات خود رابا محیط آغاز میکند. در اين
کانون اولیه اولینر تأثیر و تأثرات متقلبل آغاز میشود و کودک کم کم در فرآیند رشد و
اجتماعی قرار میگیرد. همانطور که روان شناسان معتقدند سالهای اولیه کودکی نقش بسزایی
در رشد شخصیت و آینده او دارد. بیشتر طرحوارهها و شناختهای کودک از خود ؛ اطرافیان و
محیط در لین دوران شکل میگیرد. میزان سلامت جسمانی و رولنی کودک بسته به ارتباطی
است که خانواده با وی دارد و تا جه حد تلاش می کند نیازهای او را بر آورده سازد.
کودکلنی که در لین سنین از لحاظ عاطفی و امنیتی در خانواده تأمین نمی به انواع
مشکلات مبتلا میشوند. مشکلات لین کودکان اغلب با شیطنتها ؛ دروغگوییها و حرف
نشنیدنهای ساده شروع میشود وبا توجه به وضع ابسامان خانواده به بزهکاریها و جنایات
بزرگسالی منتهی میشود. سخت گیری زیاد والدين یا بیتوجهی آنها ؛ يا نتر و لوس بار
آوردن کودک و برآورده ساختن کلیه نیازهای منطقی و غير منطقی او ؛ شخصیت سالمی را
به بار نخواهد آورد. سلامت خود خانواده » تعادل شخصیتی والمین و آشنلیی آنهابه اصولی
که میتواند محیط خانواده را سالمتر سازه بسیار حائز اهمیت است.
صفحه 7:
نبازهای مرحله نوجوانی دوران حساس است. بطوری که در کنار سایر تحولات و تغیبراتی که از جنبههای جسمانی و
روانی در فرد اتفاق میافتد. ویژگی مشترک و مهم دیگر ن دوران ؛ استفلال طلبی توجوان در خانواده است. نوجوان
میخواهد به طریقی رشد استقلال خود رابه خانواده ثلبت کند و بر اين اساس شروع به ایجاد فاصله بين خود و عانواده
می کند و به گروه همسالان نزدیک میشود.
در صورتی که خانواده در اين دوران به کار کردهای اساسی خود آشنایی نداشته باشد و همچنین با ویژگیهای دوران
توجولنی آشنا نباشد؛ نخواهد توانست عملکرد تربیتی خود رابه نجو احسن ایفا نماید. و چه بسا که اقدامات نادرست از
سوی خانواده : فضای نامناسب موجود در خانواده و غیره ۰ بیشتر و بیشتر نوجوان را از محیط خانواده دور ساخته و در
صورتی که خانواده در گذشنه نیز کار کرد تربیتی خود را به شیوه درست اعمال نکرده باشد و فرد از پختگی فکری
كاملى برخوردار نباشد با گرایش به زمینههای اسازگارانه مثل عضویت در گروههای اقراطی و سایر زمینهها مشکلات
فردی و اجتماعی زیادی را به بار خواهد آورد.
سخت گیری زیاد والدین و خانواده در ۱ سهل گیری و آزاد گذاری آنها فرزند را موجودی سر کش ۰
طغیانگر و متزلزل بار خواهند آورد. از دوران : دوران الگو گیری و همانند سازی و لازم است خانواده
الگوهای مناسبی را برای نوجوان خود فراهم سازند. میزان حضور خانواده در اجتماع نیز در این اهمیت بسزایی دارد.
هایز معتقد است که بسیاری از نوجوانان پریشان حال و آشفته به خانوادههایی تعلق دارند که از ز اجتماعی مجزا و
بیگانهاند. خانواده در عين حال که کوچکترین واحد اجتماعی است مبنا و پایه هر اجتماع بزرگ است. افراد سالم
جامعه » افراد موفق و افراد فعال اجتماعی از داخل خانوادههای سالم بیرون آمدهاند و افراد ناسالم پرورش یافته
خانوادههای ناسالم
دوران و
گذشته ۱
صفحه 8:
آیا همه انيميشن «بابا للك رراز» را يارتان هست؟
اوح شيطنت هاى روران وبوانی با تفیلات و عشق ها و علاقه ها به موضوعات فنره
رارء فرصتی برای تجربه و رشر فررا.ب
صفحه 9:
انحرافات خانواده » عدم سلامت رولنی خانواده . مشکلات اقتصادی و اجتماعی
خانواده از لحاظ تأثیری که روی اعضاء خود دارد جامعه را تحت تأثیر قرار میدهد.
افراد پیوند میان خانواده و اجتماع هستند.افراد پرورش يافته در خانواده وارد اجتماع
میشوند و ویژگیهای سالم یا ناسالم خود را که در خانواده دریافت کرده وارد اجتماع
می کنند. از این لحاظ سلامت یک جامعه به سلامت خانوادههای آن وابسته است.
00000000 eee ne eer
لامارک و لوپله و دیگران ۰ خانواده را مهمترین کانونی میدانند که جامعه از آن
تغذیه می به این ترتیب فرد در کنار تأثیری که از اجتماع خود میپذیرد با
توشهای که از خانواده خود دریافت کرده است محیط پیرامون خود را تحت تأثیر
قرار میدهد. تأثیراتی علاوه بر مسائل پیرامونی جزئی بلکه بر مسائل کلان
اقتصادی - اجتماعی و سیاسی یک جامعه نیز نقش دارند. به این ترتیب به نظر
میرسد که اصلاح یک جامعه ؛ پیشرفت و ترقی آن از جنبههای مختلف تأثیر اصلاح
خانواده » توجه افراد به اهمیت خانواده و آموزش آنهاست.
صفحه 10:
خانواده نها نظام اجتماعی است که در همه جوامع. از مذهبی_ و غیر مذهبی پذیرفته شده و توسعه یافته
است؛ و در جوامع مختلف دارای نقش, پایگاه و منزلت های گوناگون است. با این که هسته ای
کوچک از اجتماع است در حیات اجتماعی مردم نقش و تأثیری فوق العاده دارد.
خانواده هسته اول همه سازمان ها و نهادهای اجتماعی است. همه نقش های مربوط به ۱- ایجاد تمدن
۲- انتقال مواریث ۳- رشد و شکوفایی انسائیت به آن مربوط می شود. همه سنت هاء عقاید و آداب.
ویژگی های فردی و اجتماعی از طریق خانواده به نسل جدید منتقل می گردد.
جامعه از خانواده هاست, مختصات آن از طریق رولبط خانوادگی قلبل توصیف است. اثر وجودی
مفید و یا زیان بخش آن به جامعه هم می رسد . ساخت و مشی آن در سکون یا اضطراب_ جامعه
مقثر است. انگیزه اعضلیش در انگیزه های اجتماع تأثیر می گذارد. چگونگی مشی و سبک زندگی آن
در اخلاق جامعه و در صحت يا بیماری آن نقشی موّثر دارد.
از نظر ما تشکیل خانواده خدمتی است به زن و مردی که برای حیات مشترک پیوندی برقرار کردهانده و
خلمتی است به اجتماع از نظر دور دلفتن آن از عوامل فساد و آفزشن و ایجاد احساص, مسثوليت » ويه
بی و معلمی صالخ دارد: و به مکتب و مذهب. که تعالیم آن از این طریق حیات و
صفحه 11:
خانواده
گروه خویشاوندی کوچکی که در اجتماعی کردن فرزندان و
پاسخگویی به برخی نیازهای بنیادی دیگر جامعه مسئولیت
اصلی را به عهده دارد. (بورس کوئن)
خانواده عبارت است از گروهی افراد که میان آنها روابط
خویشاوندی وجود دارد و در مکان واحدیه زیست می کنند و
۱ ere)
صفحه 12:
تعریف خانواده
«گروهی است متشکل از افرادی که از طریق پیوند زناشویی.
هم خونی یا پذیرش, با یکدیگر به عنوان شوهر, زن. مادر.
يدر برادر. خواهر و فرزند در ارتباط متقابلند و فرهتك
hele oo se آورده و در واحد خاصى زندكى ميكنند). ؛
صفحه 13:
تعریف خانواده
خانواده کروهی اجتماعی است که بزرگسالان آنمذکر و مؤذث) از نظر
جنسی» با هم زندگی میکنند و از نظر اقتصادی» همکاری دارند و دارای
یک بچه يا بیش ر هستنك. hy) ام یش ت رک یروس کون دراسی ah ی ترجه محمن aE
ye fb IY di فلوم اجمامی اسان مور دیاجهای بر چاه ناسی,تجمهموضی الب فره ها تنوس: ۳۶ که
قدر مشترک این گونه تعاریف را میتوان در سه محور خلاصه کرد:
.١ خانواده بر مبناى ازدواج بين دو جنس مخالف شکل میگیرد.
؟. روابط نسبى(قرار دادى يا واقعى) يا سببى بين اعضاى لن وجود دارد.
؟. افزون بر كاركردهاى زيستى(توليد مثل)» كاركردهاى أموزشىء تربيتى و
اقتصادى نيز براى أن متصور است.
صفحه 14:
خانواده در غرب
3 ساك 5
۰ به سوی جدایی؛ تغییرات شدید از سال ۱۹۶۰
در فاصله کوتاه سه دهه» خانواده سثتی تقریباناپدید شد. امروزه خانواده هایی با پدر نان آور و مادر خلنه داربا یک یا
جند فرزند. فقط يك ششم خانواده ها را تشكيل مى دهند. مينتز و کلوگ این تغیبر شگرف را به تحول عظیم در
ارزش هاى فرهنكى نسبت مى دهند. آنها معتقدند: نظام اخلاقی جدید. انقلابى در ارزش ها و رفتارهاى خانواده
به پا کرده است. ( رشد طلاق » اثرگذاری رسانه ها در کانون خانواده . افزایش خانواده های تک
صربرست وازن سبربوست؛ افزايش نقش ونان در مبعيظ كار و واكفارى ترييت فرزتدان به حاكبيت +
افزليش كار كيذكان:هر ببرون لز منزل ٠ افزلهشى روليط جتسى غير متعارف باقزليئن حسن خودي و
خودخواهی فزآینده . افزایش بزه کاری » الکلیسم . خودکشی . استفاده از مواد مخدر و ... )
آنچه غربی ها در سالهای پس از ۱۹۰ شاهد بودند چللش های بنیادی بود در شکل ها. آرمان ها و
انتظارات نقشی که خانوا
| طی یک و نیم قرن تعریف کرده است
صفحه 15:
خانواده در غرب
در سال ۱۹۷۸ ک. ب. لوسی » روانشناس آمریکایی معنقد بود:
امروزه پنجاه درصد کل ازدواج هابه طلاق, جدلبی, يا ترك خلنه ختم
می شود. میزان ازدواج و میزآن تولّد در حال کاهش است. تعداد خانواده های
تکوللد و تک فرزند آفزليش می یابد. جوانان بیش از پیش به زندگی با هم
بدون ازدواج روی می اورند...
روابط جنسی پیش از ازدواج و نامشروع دیگر موجب خشم والدین یا
همسران نمی شود. میزان گزارش شده زنای با محارم هک عرض کودکان
تجاوز و سوء استفاده از همسر و فرزند بیوفقه صعود می کند. کودکان فراری؛
روسپی گری نوجوانان, اعتياد به مواد مخدّر و الكلى در بين جوانان يديده
هايى بزرك و ناخوشايند شده اند
صفحه 16:
خانواده در غرب
پژوهشگران معتقدند که بسیاری از آسیبها و مشکلات اجتماعی » به نوعی با عدم
سلامت نهاد خانواده مرتبط است . تعارض شخصیت افراده اختلال در رفتارهای
فردی و اجتماعی . جرم. خشونت و اعتیاد و غیره » ريشه در فضای آشفته فرهنگی
و تربیتی برخی از خانواده ها دارد . خانواده به عنوان هسته اولیه تشکیل دهنده
اجتماع « نقش محوری در اشاعه هنجارهای اجتماعی و اخلاقی دارد . اما متأسفانه
امروزه شاهد کمرنگ شدن ارزشهای اخلاقی بوییه در غرب و فروپاشی بنیان
خانواده در لين جوامع هستیم . به نظر کارشناسان » تغییرات بوجود آمده در جوامع
غربی و بوییُه در خانواده ها ء مرتبط با ظهور مادیگرایی در این جوامع است . با
ورود به دوره پست مدرنیسم » بر فردیت و منافع فردی » تاکید بسیار شده است . به
عبارتی افراد ترجیح می دهند بیشتر به نیازهای شخصی خود بپردازند . در این تفکر
. اگر خواسته های فردی به صورت تمام و کمال در قللب ازدواج برآورده شود » به
آن اقدام می کنند . در غیر این صورت اگر راه را برای رسیدن به خواسته ها و
منافع شخصی ناهموار ببینند » تن به چنین پیوندی نمی دهند .
صفحه 17:
خانواده در غرب
به این ترتیب » با ظهور ارزشهای جدید در غرب » مسیر حرکت خانواده تغییر کرد. به عبارتی
هریک از اعضای خانواده. خواسته های شخصی را بر خواسته های خانواده ترجیح دادند. در
خانواده پست مدرن » مرزهای میان خلنه و کار بیرون از خلنه » زندگی خصوصی و عمومی و
مرز کودکی و بزرگسالی » مخدوش شده است . امروزه متاسفانه نقش مادری به جای
اینکه از ارزش اجتماعی بالایی برخوردار باشد , کمرنگ شده است . با رواج اندیشه های
فمینیستی در غرب . نیازی اساسی در زن یعنی مادر شدن» نادیده گرفته شده است. در حالیکه
زنان به لحاظ فطری و طبیعی » از قابلیت مادرانه برخوردارند. اغلب پژوهشگران به این نتیجه
رسیده لند که امروزه در غرب فضای مناسب برای تربیت کودکان وجود ندارد و فروپاشی
خانواده , عامل عمده انحطاط اخلاقی در جوامع غربی است. چرا که بچه ها غالبا" ارزشهای
اخلاقی را در خانواده می آموزند . وقتی پدر و یا مادر به دلیل اشتغالات اجتماعی, در خانه
حضوری مفید ندارند و یا از احساس و عاطفهء تهی هستند » همچنین هنگامی که پدر و مادر »
خود مشکلات اخلاقی دارند . طبعا" بچه ها از یادگیری ارزشهای والای اخلاقی محروم می
شوند .
صفحه 18:
خانواده در غرب
متأسفانه در عصر مدرن » پدرها و مادرها در سالهای رشد و بلوغ فرزندان »
درکنار آنها نیستند . هربرت هندین ( ۲۶۱۱0۱0 ۲۷5۵8۶8۲ ) روانکاو
آمریکایی در ت که چند سال پیش در سوئد انجام داد , نرخ بالای
خودکشی در لین کشور را بابی تفاوتی مادران سوئدی در قبال فرزندانشان
مرتبط می دلند . او می گوید : « مادران سوندی مایلند به جای مراقبت از فرزندانشان به محل
کار بروند . آنها در ابراز عاطفه یه کودکان کوتاهی می کنند . کودکان سوتدی خیلی زود از مادرانشان جدا می
شوند و باید مستقل شوند . اين امر به تضادهای روانی و گاه خودکشی می انجامد . »
به اين ترتيب شاهديم كه خانواده در غرب . با چللش های متعددی روبرو شده است . اما
ريشه لین مشکلات چیست ؟ برخی از صاحب نظران و ازجمله بعضی از اندیشمندان غربی »
سکولاریسم را منشاء مشکلات اجتماعی » فروپاشی خانواده و کمرنگ شدن ارزشهای اخلاقی
در جوامع غربی می دانند .
صفحه 19:
خانواده در غرب
پل ویتز محقق و نویسنده کتاب " دین » دولت و بحران خانواده " می نویسد :
" من واللین جدا از هم . مطلقه ها و خانواده هاى از هم باشيده را بهترين نمونه هاى خانواده سكولار مى دانم . اين
خانواته ها . تتیجه منطقی و اجتتاب ناپذیر تفکر سکولاریستی هستند ۰ " آو در جلیی دیکر می گهید : " ريشه مشکلات و
كرقتاريهاى غرب به اين سكن نيجه باز می کردد که اکر خد نیست , پس همه کار می توان آتجام داد :*
لین مسئله نشان می دهد که با حذف مذهب » خانواده در غرب . پشتوانه اجتماعی و ارزشی خود را از دست داده است . به
همین دلیل تا زملنی که سکولاریسم بر تمدن غرب غلبه دارد ء فرایند فروپاشی خانواده ادامه خواهد یافت . سکولاریسم با
حدف مفاهیم متعللی و مذهبی از عرصه حیات اجتماعی , افراد رابه لذت گرلییبی حد و مرز تشهیق مى کند .با فراگیر
شدن این تفکر» دیگر دلیلی برای تحمل محدودیتها و سختی های ازدواج و تشکیل خانواده وجود ندارد .
آقای دکتر رحیم پور ازغدی , محقق و ایرانی می كويد :
" با حاکم شدن تفکر سکولاریستی . بزرگترین خطری که زنان را هدید مى کند . مقایسه آنان با مردان است . این
مقایسه ؛ منشاء رقابت شده و حملیت مرد از زن ءبه رقلبت او با زن تبدیل شده است . از سوی دیگر با حاکم شدن تفکر
سکولاریستی ۰ رولبط نامشروع ۰ تحقیر کردن ارزشهای مادری و جایگزین شدن عشق های ناپاک در محیط خانواده رواج
يافته است . از آنجا که در نظأم سرمایه داری کنونی اخلاقی جایگاهی ندارد .ما شاهد عادی شدن خیلئت زن و شوهر به
يكديكر و بالا رفتن آمار طلاق هستيم . اينها ویژگیهای خانواه در نظام سکولار است .
صفحه 20:
خانواده در غرب
هم اکنون خانواده در غرب تحت تاثیر تفکرات و جنبش های فمینیستی
قرار دارد . از نظر آنها تعریف زن به عنوان مادر و همسر , او را محدود
می کند . به همین دلیل آنان, خواهان, آزادی زنان از قید و بند زندگی
خانوادگی هستند و اعتقادی به تربیت و پرورش انسانها در OPS
خانواده ندارند . در انسان شناسی آنان » زن و مردبه صورت موجوداتی
مستقل آفریده شده لند و می توانند به صورت جدا از هم زندگی کنند .
این نگرش با آموزه های دین اسلام درمورد زن و مرد » مغایرت دارد .
صفحه 21:
- روابطشان سست و متزلزل است و از صفا و صمیمت و در نتیجه pital و سکون واقعی خبری
- زن و شوهر ظاهراً در کنار یکدیگرند ولی وضع حیات شان آنان را چون دو بیگانه در کنار هم قرار
داده است.
- آمار طلاق_ سرسام آور است و زن و مرد به اندک بهانه ای رشته پیوند خانوادگی را از هم می
گسلند.
- فرزندان مهر و oe 2 را از خانواده ها به دست نمی آورند و در نتیجه اغلب شان زود رنج و
زودشكن و بى عا
- به علت عدم ss he از تربيت_ صحيح ٠ بزهكارى كودكان رو به افزايش و تزايد است.
- وبه علت آزادى بى بند و بار در ارضاى هوس هاى جنسى ٠» مردان نيازى به ازدواج. دائم نمى
بينند و با ارضاهاى آزاد از پذیرش مسئولیت اداره خانواده سرباز می ز
- روح غيرت ناموسی بسیار تنزل کرده و زوجین از دیدن همسر_ خود با بیگانگان دچار عذاب
وجدان نمی شوند.
- فرزندان نامشروع رو به افزایشند و وحدت ها و صمیمیت ها در حال تزلزل و سقوط.
صفحه 22:
ضرورت آمروزی توجه به خانواده
از هر عصری ضروری است درباره خانواده بحث ها و ارشادهایی
از آن بابت که در هیچ عصر و دوره ای بشریت تا این ازه در رس
te با jbo vali سقوط و انحطاط نشده بود. انیً هیچگاه انسان ها تا لین حد , از دستپخت
فکری و فلسفی خود دچار سرخوردگی نشده بودند. و ثالثاً در هيج عصری آوای تعالیم
جانبخش اسلامی و معرفی اسلام به عنوان یک تز حیات بخش و انقلاب آفرین جا
نیفتاده بود.
بشریت امروز چشم به سوی اسلام دارد و مي خواهد ببیند اسلام در این رابطه چه می گوید و
ly نجات انسان از بدبختی ها و بیچارگی های موجود چه تزی را ارلئه می دهد. دنیای
آمروز براساس تحقیقات و بررسی های صاحب نظران به جایی رسیده است که نیکو در
مى پلبد اگر خنوده ها سالم و استور باشند بسیاری از مسائل مربوط به حیات اجتماعی
سروسامان می يابند و اگرخانواده را که خشت بنای اولیه اجتماعی است از عوامل لفزش
دور سازیم جامعه تا حدود زیادی سر و سامان پیدا خواهد کرد.
از همه اینها گذشته مسئله خانواده از مسائلی است که هر چند گاه یکبار لازم است درباره آن
صحبت شود و دیدگاه های تازه ای در ن عرضه و آرائه گردد تا نسل های جوان و
نوخاسته به اهمیت آن بیشتر پی برند و راه و روش خود را در اين رابطه انسانی سازند.
صفحه 23:
اسلام و خانواده
اسلام خانواده را از مهمترین و اساسی ترین واحدهای اجتماعی می دلند که بنای آن بر الفت و همدلی و
همدمی استور کشته و لين ينا محبوب ترين بناها در پیشگاه خدوند است. رولبط آن بر مودت و
رحمت پایه گذاری شده و گرمی کانون خانواده مورد توجه عمیق اسلام است.
تعاليم اسلامى شخصيت واقمی انسان را مد نظر دارد و نیک بختی و سعادت زوجين را در سايه عقد و
پیمان ازدواج با در نظر داشتن معیارهای انتخاب همسر تضمین می کند. در عين خواستاری لذت و
خوشی برای زن و مرد . روابط آنها را پر مبنای ضابطه اندیشیده ای قرار می دهد.
اسلام زندگی خانوادگی را بر مبنای حقوق و مسئولیت قرار می دهد و در آن وظیفه هر یک از اعضا معلوم
و مشخص است در عين لُن که گذشت و فداکاری زوجین برای گرمی کانون و استواری آُن اصلی
است. اسلام قلثل است اصلاحات بلید از خانواده ها شروع شود (ابدء بما تعول) و زن و شوهر مسلمان
باید بنای حیات اجتماعی را در خانواده پی ریزی نمایند.
خانواده نظامی دارد که از سوی خللق بشر, همان کس که به همه ریزه کاری ها و ظرافت و لطافت حیات
او آكاه است و براى بشريت سعادت و نيكبختى مى خواهد و در كارش اشتباهى و لفزشى نيست »
تهیه و تدوين شده است در نتيجه براى انسان بدبختى و تأسف و تأثرى نخواهد بود و موجبات سكون
و أرامش واقعى زوجين از هر سو فراهم است.
صفحه 24:
اسلام و خانواده
پیامبر علر۴ اسلاع (ص) می فرماینر:
aut )) بنیاد اسلامی نزد خداوند پسندیده تر
از بنای ازدواخ وخانواده نیست ».
در بایی دیلر ایشان می فرماینر:
«کاملترین مومنان از حیث ايمان خوش خلق ترين
آنهاست وشایسته ترین شما آنها هستند كه با
زنهايشان خوش رفتارند».
صفحه 25:
خانواده در ایران
خانواده ایرانی ضمن داشتن وجوه شباهتهایی باسایر خانوادههای جهان؛
ویژگیهای خاصی نیز دارد که آّن را از دیگر خانوادهها در جهان متمایز
میکند. از جمله این ويژگيها میتوان به اقتدار در خانواده ایرانی اشاره کرد
که پشتر در دست ردان کار گر و زان کمتر Files Oil در امور
زندگی خانوادگی و اجتماعی را پیدا میکردهاند. از اين رو بیان خانواده
پدرسالار به خانوده ايرانى بسیار شایع است.
دومین ویژگی بعد خانوار میباشد. هر موقع که از خانواده ایرلنی سخن میرفته
است» وجود جمعيتي بیشتر از چندین نفر که در کنار ی یگر زندگی
نند» به ذهن میآمده است.
سومین ویژگی, اهمیت فرزند است. یکی دیگر از صفات و مشخصات خانواده
إيرلنى» توجه و اهميت بسیاربه فرزندان است. لین معنی هم در خانواده در
گذشته و هم در خانواده معاصر دیده میشود. اهمیت فرزند به اندازهای بوده
استه كد بسيارى علت تشکیل خانوده را فر وی زیاد میدانستهاند.
شتن يك فرزند یا خانواده بدون فرزند در فرهنگ ایرلنی عموما مورد
0
صفحه 26:
خانواده در ایران
چهارم» وضیعت زنان که به لحاظ آموزش اشتغال ومشار کت زنان» منزلت زنان و
ارزشهای جنسیتی در جامعه.
اتی که د؛
پنجم اهمیت خانواده؛ با توجه به تذ نواده حاصل شده باز هم دارای اهمیت
خود میباشد.
ششمین ویژگی:خانواده پدرتبار تا مادرتبار نامیده میشود. چون خانواده در ايران زیر
ساطة يدن يوذه يليك ست..عتوان
انواده يدرى از لن ياد كرد. در كذشته بيشتر
خویشاوندی یکسویی بوده است تا چندسویی در نتیجه به اعتبار یکسویی بودن "
خانواده پدر تبار" است. علاوه بر پدرتباری ۰ بلید از ویژگیهای دیگر ّن "پدرنامی "
و "پدر مکانی " به معنای آوردن همسر و فرزندان به خانه پدر نام برد.
صفحه 27:
خانواده در ایران
هفتمین ویژگی. خانواده. کانونی فرهنگی و اجتماعی میباشد.
هشتمین ویژگی خانواده» دایره همسر گزینی خانواده است. در گذشته. میزان مهاجرت و
جلبه جلیی جمعیت بسیار کمتر از دوره جدید بوده است. والسین غالبا تنها در محدوده
جغرافیلیی شهر یا روستای محل تولد وزندگی خود برای فرزندانشان همسر انتخاب
می کردهلند وبه لین 7 ازدواج افراد جوان نسل اول.با هم ولایتیهای خود قابل
ملاحظه بوده است. اما از آنجا که افراد نسل دوم به دلیل رواج بیشتر مهاجرت و جابهجایی
از محل اولیه زندگی دور شدهلند. امکان انتخاب همسر در خارج از شهر و دیار خود را نیز
داشتهاند.
تغیرات خانواده حاصل تحولاتی_ مانند محوری بودت خانواده در حیات اجتماعی ایرلنی و اث رگذاری آن در
زندگی اجتماعی و سیاسیء تغییر در بعد خانوار: نگاهبه زندگی و فرنند. مدیریت خانواده و مشا رکت زناث
درحیات اجتماعی و همچنین محوریت نظام حویشاوندی و فامیلی میداند
صفحه 28:
خانواده در قوانین .۱
قوانین اسلامی
مقدمه ی قانون اساسی تصریح شده است که «خانواده واحد بنیادین جامعه وکانون
اصلی ورشد وتعللی انسان است و توافق عقیدتی وآرمانی در تشکیل خانواده که زمینه ساز اصل
حرکت تکاملی ورشد یابنده انسان است اصل اساسی بوده وفراهم کردن امکانات جهت نیل به این
مقصود از وظایف حکومت اسلامی است »
در تعالیم اسلامی علاوه بر تکالیف عمومی که افراد نسبت به یکدیگر در زمینه ی حسن معاشرت دارند
زوجين حقوق وتكاليف وييّه اى به هم نيز دارند. در قانون مدنی ماده ی ۱۱۰۲۳
آمده است :«زن وشوهر مکلف به حسن معاشرت با يكديكرند ودر زمينه هاى تربيت فرزندان
»در مادهدى 11*5مى كويد « زوجين بايد در تشييد مبانى خانواده وتربيت أولاد خود به
يكديكر معاضدت نمايند».
صفحه 29:
خانواده در قوانین چ.۱ A
قوانین اسلامی
در اهمیت تربیت ونگهداری فرزندان وتوجه تربیتی آنان در قأنون مدنی ماده ی ۱۱۷۳۲
« هیچ یک از ابوین حق ندارند در مدتی که حضانت طفل برعهده ی آنهاست از نگهداری او امتناع
کند. در صورت امتناع یکی از ابوین حاکم باید به تقاضای دیگری یا تقاضای قیم یا یکی از اقربا
ويا به تقاضاى مدعى العموم نكهدارى طفل را به هر يك از ابوين كه حضانت بر عهلله ی اوست
الزام کند و در صورتى كه الزام ممكن يا موثر نباشد حضانت رابه خرج يدر وهر كاه يدر فوت شده
باشد به خرج مادر تأمين KS
در ماده ی ۱۱۷۲ تصرح دارد که:
« هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست, صحت جسمانی وی
تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد. محکمه می تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او و یا به
تقاضای رییس حوزه ی قضایی هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی slay اتخاذ کند. »
صفحه 30:
شکل های خانواده برمبنای ازدواج:
۱- تک همسری
i eal چند زنی
چند شوهری
۳- گروهی (قبیله ای)
شکل های خانواده بر مبنای ساخت :
۱- هسته ای (زن و شوهر و فرزندان)
ay. گنتر3ه 4 شو هر Grose ss nae (GY)
تسیر مکانی (در کنار خانواده هسر)
صفحه 31:
تعداد فرزندان
بعد خانواده
مسئول نگهداری سالمندان
فراغت و تفریحات
مسئول آموزش
روابط هنسایگی
تساوی زن و مرد
Ba)
وابستگی فرد به خانواده
مستول پرورش مذهبی
درجه ثبات
خانواده گسترده
نا
Sx
خانواده
خانواده
خانواده
قوی
مرد پرتر است.
بر عهده خانواده
oF
خانواده
Si
تساوى 2
بر عهده دختر و پسر
صفحه 32:
ضابطه خانواده سنتی
ترزد جر رت اد
ارزشها تولد بچه ها دست خداست.
رضایت شوهر مهم است
کاربرد. وسايل عوامانه
رفتارها
عدم بحث با شوهر درباره مسایل جسی
spe a de
هنجارها
مذموم تلقی شدن وسایل پیشگیری
خانواده جدید
فرزند بیشتر » تامین کمتر
تولد باید تنظیم شود.
رفاه خانواده هم مهم است
کاربرد وسایل مطمتن
بحث در باره مسایل جنسی
حقوق مشترک و مساوی
قابل قبول بودن وسایل پیشگیری
صفحه 33:
کار کردهای خانواده :
۱- تنظیم روابط جنسی و زادوولك_«ررس کرت»
۲- مراقبت و محافظت از کودکان .سالمندان و اعضای ناتوان درس کرن
۳- اجتماعی كردن فر زندان دمرس کرد
5 جایگاه و منزلت اجتماعی افراد درس عرن
۵- فراهم آوردن امنیت اقتصادی دورس کرن
صفحه 34:
خو بشاوندی
خانواده موجب پیدايش شبکه روابط ey price تری است
که خویشاوندی نام 1d 44.9 بیان دیگر » به شبکه وسیعی از
افراد اطلاق می شود که از طریق نیا کان مشترک .زناشویی
و فرزندپذبری به یکدیگر وابسته اند .
صفحه 35:
عوامل تغییر شکل خانواده :
at ۹ 2 ase
صنعتی شدن ۲- گسترش شهرنشینی -۱
حداشدن واحد تولید از واحد مصرف -۳
: جلوه های تغییر ساخت خانواده
۱- کوچک شدن حجم خانواده
را a ۲۹ 1 ~
۲- د گر گون شدن برداشت های افراد از طلاق
۳- تغییر نقش های مردان و زنان در خانواده
صفحه 36:
علل افزایش طلاق ها :
۱- چشمداشت ها
ice a & 55
۲-تغییر نگرش ها وارزش ها
۳- کاهش وابستگی زن و مرد به یکدیگر
۴- آثار مربوط به جنبش طرفداری از زنان (فمینیسم)