صفحه 1:
501 LAST ) ‏خبرنویسی‎ ( شهرستان بهاباد

صفحه 2:
| Loe TS eT eee 1 * - اطلاعات مربوط به آنجه رخ داده است» خبر نامیده می شود. * - خبر نقل ساده و خالص وقایع جاری است. * «خبر گزارشی واقعی از یک رویداد عینی است که در آن یک با چند ارزش خبری وجود دارد و نحوه تنظیم و ارایه ۱ ‎Beet. Jey‏

صفحه 3:
TOS eS شهرت تازکی و نو بودن ۳ 00 0 تعداد و مقدار ( بزركى و فراوانى ) ۱ دركيرى »منازعه و برخورد ( فكرى -فيزيكى)

صفحه 4:
۶ " كه؟ (جهدكسى) " كى؟ (جه وقت) * کجا: ( در جه مكانى) " جه؟ (موضوع ) " جرا؟ (دليل رويداد) " جكونه؟ (كيفيت وجكونكى )

صفحه 5:
eer evens Cl AL pd ig y m=) ™ FTI eel eee ET Pe compelete »> aswb — f"

صفحه 6:
0 STYLES ا سبك هرم وارونه ۳ - سبک تاربخی ۳ - سبک تاریخی با لید ل ۵ - سبک پایان شگفت انگیز Fer oe YR ere Peon A

صفحه 7:
سبک با زگشت به عقب: "دراين نوع سبك ابتدا ليد نوشته مسى شود بصد توضیح لد داده مسی شود و بعد سابقه خبر نوشته می شود.

صفحه 8:
سبک پایان شگفت انگیز Plas RY Cay Ce Scene pare Sone TU Be RM TOs EY tte 1 ‏ا‎ ‏سبک از لید غیر متعارف و سوالی استفاده عمی‎ eh eae eer ne ery ye P| ‏لا‎ OM ny eee ‏اجتماعى و حوادث است.‎

صفحه 9:
سبك دايره اى: ل ل ‎eS ee vas ds)‏ كرديم» علت ها را جستجو و عواقب را بازكو مى کنیم. این سبک نیز بیشتر در خبرهای حوادث و اجتماعى كاربرد ‎PP)‏

صفحه 10:
سبک داستانی خبر: * تنظیم خبرسبه سبک رولیی _ داستانی 02۵7721776) شبیه داستان کوتاه است. در لین سبک نویسنده دقیقا از تمام تکنیک های قصه کهیی ( شخصیت پردازی» صحنه ‎eee Led oe ee eee‏ تغاوت که همه آنچه راکه‌عی گوید حقبقت دارد و بر ‎Ore) Se) mee <a‏ 1

صفحه 11:
اجزاى تيتو " زبرتيتر ۳ سم ۴ خلاصه تیتر (سوتیتر

صفحه 12:
3 J&o اا _ به دلیل بروز فاجعه انسانی در افغانستان: ‎tobel 5‏ ی ‎ea Rhea Te ode To‏ SE aed SUT Le

صفحه 13:
rey Red ate RT ee KC mere Re) Dye egy ge) ‏گردد. از این شاخه به آس شاخه نبرید و «تم رکز»‎ ‏داشت و در عین تمرکزء از «جهار جوب» کار هم غفلت‎ ‏نکرد و همه کین‌ها رلبه طرزی پیش بردکه قیلفه مطلب‎ « ‏و ساختار آن هم از حالتی منطقی برخوردار باشد‎ ‏فرم»‎

صفحه 14:
اصول خوب نوشتن ۲ ‎a a‏ را سا ‎OD eee RC‏ ‎Ce new SL ey on ie‏ ‎Se ES ated ie‏ ‏* به دادن سابقه و پیشینه در خبر عادت کنید دا ی ‎1 Pv ee Reon pe CE

صفحه 15:
اصول خوب نوشتن ۳ ‎ei‏ را جزییات رویداد را بهترترسیم کنید (بصری حرکت کردن) ‏۴ اجازه ندهید واژهها راه خبر را سد کنند » وقتی میتوانید مسالهای را با یک کلمه بزنید» جرا از جند کلمه استناده ميكنيد ( بجاى به ابن دليل كه از "زيرا“ استفاده كنيد) ‎0 rome Peeper ae ee RW

صفحه 16:
[۱ ‏د‎ KURT ee) و( ۱ قرار می گیرد و کامل بودن جمله را می رساند. مثال: A ee emer Or NE RL Pre eB ee erecante *) nee BY eel ler Des CS MC ee nate Tear ‏اقتصادى است.»‎ ۱ Reet cee Cd epee tees |S Pee ee ee eee] ‏ا‎ ‎BE Pee ered ee emer 00

صفحه 17:
دونقطه ۳0 " نشانه دونقطه قبل از نقسل قول مسستقيم كاربرد دارد: ی خارجی مجلس گفت: «اتفلقی‌ که درمرزهای ‎ree ETO Meroe)‏ ی ‎Gis did) yr salem obesl 3! colo 7;‏ گوشزد کرد.»

صفحه 18:
سه نقطه (...) للف) در نقل 3 0 ‎ERY PE orca‏ ا رات فرد حذف شود عى توان ‎١‏ از نشلنه ی ا ۱ ۱ نوع كه نمى توان در خبر درج كرد وا ‎meal‏ كار دالت ررد ‎DS‏ ‎te‏ مه ار ايه ‎Are ‏ا‎ ‏دا یش داد ‎Ree per meee‏ ‎ein‏ اصی بربده بریده حرف می زنند

صفحه 19:
ویر کول() ۴ الف) وقتی به چند کلمه موضوع واحدی اطلاق شود. ا 1 * ب) پن دو کلمه که احتمال می رود خواننده آنا راب کسره اضافه بخواند. ا ی صورت توانگر است و به معنی درویش. و ).3 ۲ ۴ ۶و ۸ اعداد زوج هستند. © 455 369970 ویرگول به کلمه قبلی می چسبد و از آن فاصله نمی گیرد.

صفحه 20:
کیومه یا نشانه نقل قول«» " الف) هنكامى كه عين سخن يا نوشته فردى را بدون هيج تغيير و اصطلاح ادبى ذكر كنيم " ب)در ميان جملات و هنكام بيان نقل قول غير مستقيم امكان دارد وازه و با عبارتى عينا به نقل از كوينده نقل شود " كاهى هنكام ذكر اسامى خاص از كيومه از استفاده مى شود ار ل ‎Be‏

صفحه 21:
نشانه تعجب(۱) ار نشان دهنده يكى از حالات شديد نفسانى و عاطفى همانند تعجبء تاكيد» تحقير» تنفر» خطاب» تحسين و ا tJ = _ ای دوست! خوب ! _ ۱! _ عجب آدم دورنگی است!

صفحه 22:
۱ " الف) در يايان جمله هاى يرسشى. مثال: ‎gr Se Se we Td‏ ل لت جست و جو کرد؟ ‎0 eS ee Bree Ci PA pcan perso ‎prea are] Donne ee eel ‎TS Bo Tn ia ‎re ae‏ ل می شود که صحیح یست

صفحه 23:
2 * «گزارش روایت یا برداشت خبرنگار است از فراگرد ‎ICL‏ لي ار م 2 ‎ee ST‏ ‎peek pe‏ ل ‎eT‏ ‎eS Tee eres Tey eye Br od oy‏ تاثير مىيذيرد.»

صفحه 24:
ویژگی‌های گزارش : " توجه به ارزشهاى خبرى در كزارش " برداخت مطلوب Fh a ld ia * نزدیکی به ذهن مخاطب لي ا الي * دامنه جذابیت

صفحه 25:
ی ‎eee te te‏ ی ‏" كزارش بايد نكارشى زيبا و دلجسب داشته باشد ‏" بايد روان و يك دست باشد ‎0 ‏ل‎ adi ‏ور را ‏در زر لحاظ شود

صفحه 26:
‎Soe 3155‏ سس ‏*شم خبری * سرعت انتقال 00 و(

صفحه 27:
OPO LS BU a Cee ee ee ‏دیوار خانه‌ای گذاشته و رفته است. این منهوم را به چند شکل می‌توان منتقل‎ Hoes " يى نوزاد صبح امروز در كنار ديوار خانهاى در... بيدا شد. ا ا ل ل ل ‎Pe ees‏ 0 ا ا ا ‎DEERE etn A‏ دیوار خانه‌ای در... رها کرد و گریخت. * بار دیگر قتداق نوزادی که مادری نامهربان او را در کنار دیوار ‎eee eae ee eg‏ . كرد آخر به ‎a‏ نوزاد بر تصور فردایی تیره و دشوار مثل أن جه خود او ديروز و امروز داشت و دارد اورا مصممتر ساخت.گلبوسه‌ای نرم از گونه کودک گرفت. نم گوشه چشم را خشک کرد و این بار او را در پناه دیوار گذاشت و رفت. در پیچ کوچه یک بار دیگر برگشت تا پاره وجود خود را ببیند... * چه کسی اين نوزاد بی‌گناه را در پشت دیوار منزلی در... رها کرده‌است

صفحه 28:
ويزكيهاى نثر و زبان كزارش وكزارشكر * ساده باشد Rear Prone Py eee ve em FE I ۱۳ eT re Troe ion ‏مقاوم باشد‎ " مطالعدداشتن اف مق دس |

صفحه 29:
انواع گزارش 32 ee ad ‏گزارش تحقیقی‎ گزارش بر مبنای مصاحبه كزارش از شخص كه گزارش آزاد كزارش تصويرى (مصور( كزارش ‎(SPT 2‏ نات كك

صفحه 30:
كزارش خبرى ۲ هميشه خبر نخستین ‎eee cS)‏ 0 اما ‎ped‏ ۱ بیشتری باشد» 7 9۳[ سمل خود» ‎oar eee‏ ياكزارش هايى را تهبه می‌کنند " كزارش خبرىء لزوما در كروه كزارشهاى حوادث يا شهری جای نمي‌گیرد. گزارش خبری شامل كزارشهاى ا يال ل ا مى شود

صفحه 31:
* از مبان انواع گزارش‌هاء کزارش تبلیغاتی» معمولا کار ‎Bye eee Pe Tne oe ee ey)‏ معرفى باز ركانىيك كالايى خدمتميك واقعميليى ‎Ee eee sab)‏

صفحه 32:
et SE eC. BS) Red ENT es ‏نکارش مطلوب‎ " er ‏ول‎

صفحه 33:
اجزاى كزارش مر ةن ران " تحقيق " مصاحبه " تنظيم كزارش * بازنگری " ربط دادن " انتخاب سى " نكارش

صفحه 34:
زبان انواع كزارشها 3100 lee TT Le Tee al OL ee ital oe ete. ie NE eh TC eB eh ede TC) oe Te Ss ie م 1۱ ۱ Lh Reedy dC ae CS ne SS daa BS rear Pee Mare ey eee eee Fo ‏استدلال‎ مرك ل ۱ شعرى

صفحه 35:
خصوصیات نیتر گزارشش " موثر باشد: تيتر بايد خواننده را در كير كزارش كند " زيبايى: تيتر كزارش بايد داراى جاذبه و زيبايى باشد ا ا لل ل ل ا ارت

صفحه 36:
مراحل عملى تهيه كزارش ال ۱ Fol od AS) SOIC a Tal lia ‏وس کل ی‎ * نظرخواهی از کارشناسان " كفتوكو با مسؤولان " مشاهدات و تجربههاى كزارشكر " تنظيم كزارش

صفحه 37:
سبكهاى تنظيم كزارش " سيك هرم وارونه ‎bee‏ 2 2 * سبک تاریخی (ترتیبی)

صفحه 38:
۰ 4 ام ۰ 3 ا ‎CSS‏ - هواى تهران؛ هر نفسى كه فرو مىرود مخل حيات است! گوشت کرم ۷۵ تومانی جرا ناگهان بخ زد؟ - خمار مىآيند» نشئه مىروند و فردا مىميرند - جو دخلت نيست» خرج آهستهتر كن - «پاشویه اقتصادی» برای پایین آوردن تب مصرف ‎lie‏ ۱ - «سبد مصرف» حقوقبگیران» خالی از کالاء پر از گرانی! ‎Soe Slee‏ سا 00 ‎POS POE ON eae aC)‏

صفحه 39:
اصول گزارش ۱. توصیف و با ز گویی عینی و ۱۳ ۳ شناخت مخاطبان ". نفى كزارشكر محورى

صفحه 40:
ما " درجهبندى مطالب برحسب اهميت " انتخاب شيوه بيان وت " انتخاب ليد مناسب " تدوين متن bol od ‏لت‎ ‏تصویرپردازی‎ * iow ‏ا‎ * رعایت قواعد و دستور زبان ‎ee eS)‏

صفحه 41:
فنون مصاحبه ee ek oe eS BD lie St CP a el BY cael eye BPC pee) ‏اا‎ ‏در بك تقسيم بندى كلى دو كروهند؛ مصاحبههاى‎ CST 2 od

صفحه 42:
شیوه های انجام مصاحبه face-to face interview o yg> 4 0 > — telephone interview ‏تلفنى‎ - letter interview 5 — ‎ae ACL OO‏ ل للك

صفحه 43:
دپ | " مصاحبهبا سوال هاى ساده شروع و در پایان‌به سوال هاى سختتتر منتهى عى شود. لين سبك براى مصاحبه هاى سخت و مصاحبه هليى كه جللش در كن زياد است ویا اصولابا مصاحبه شونده تند خو روبرو هستیم بهتر ۱ اي ‎SES eS ee‏ ۱۳ ‎OC Sete ee ee Ld‏ ‎Brees Wed PY Ree] BY)‏

صفحه 44:
مصاحبه قيف وارونه اي ل ‎PO‏ ‎oe a)‏ ا ا ل ل 0 ‎OSES SS Bel Ste Te‏ قضات » وکلاه نیروی های پلیس و مقامات دولتی و ات ار كار مى رود

صفحه 45:
‎nC ed‏ ل ‎۳ rte ee at ae eee hes et Seeded ‏در عین حال راحت که هم باعث جذب شدن مخاطب شود و هم مصاحبه‎ ‏شونده را براي ياسخ به وحشت و زحمت نيندازد؛ لذا:‎ ‏*مصاحبه خودتان را با سوال هاي سخت شروع نكنيد . سوال سخت سوالي ا ل ا ل ا ل ۱۳ ا ا ل ا ل ا ل كن خودتان. ‏ا ا ل ۱ ‎omic antrcy‏ ا ا ل ا ‎Peer‏ ‏وجنكي به دل نمي زنند. اين يعني شليك تير خلاص به مخاطب. ‏ا ا ا ا ا ل ا ا لك منجر به يك جواب جالب و قابل توجه شود در آستین داشته باشید.

صفحه 46:
كليدهاى طلايى براى مصاحبه 7 * به مصاحبه شونده - هر كس كه مي خواهد باشد - با احترام رفتار كنيد . ا 0 ‎a Ee see‏ ع ا ا ل ‎ee eee‏ ‎meena OEP)‏ * سوال هاي سخت خود را كه باعث به زحمت افتادن مصاحبه شونده مي شود و ممكن است او را عصباني كند ويا حتي به قطع قهرآميز ‎eer]‏ ا ۱ " حتما مصاحبه را ضبط کنید . به هزارو يك دلیل » يك دلیلش اينکه حرفتان مستند باشد. و به دادكاه نرويد.

صفحه 47:

صفحه 48:
۰ قاعده مختصر و مفید در خبرنویسی = اج ‎ee Se re ee‏ و 2 ‎Fe SOO Oa Oe eos‏ در حمله هاى كوتاه نوشته شود ‎٠.‏ ا ا ل يك باشد. و رس ل 3 ‎yore meee is‏ ات لل 0 * ۵. خبر باید به گونه ای تنظیم شود که بخشهای مختلف آن(قیتر و ليد و متن)با يكديكر هماهنكى وتطابق لازم را داشته باشند.

صفحه 49:
و ۱ باشد. I ‏و‎ " 8. به هنكام به كار بردن نام افراد » سازمانها در خبر آنجه مهم Or a oT ee ate don دانستن نام و نام خانوادگی برای مخاطب ارجحبت ندارد و براى ن كه شناسايى به خوبى صورت كيرد» بايد در بار اول » به ترتیب به نام و نام خانوادگی » مقام اجتماعی ونام کامل ۱ ل ل در خبر ناد از کاربرد عنوانمای تحصیلی دکبر؛ مهندس) عنوان ‎Sic ۵1 eb)‏ ((قا حاف تسار حنات ) حو قاری os

صفحه 50:
ات ار 0 گزارش باید یادداشت برداری شود و پس از دوباره خوانی » تکمیل و اصلاح متن » خبر به صورت دقیق ‎od ae at Oia ne pe ee pe meet )‏ ۱۳ عکاسی از لوازم ضروری تهیه خبر است . ار رت ۱ ‎EY eed‏ ا 0 DO hh) eb Prd Bi nt Sy ae ‏صورت گیرد » تا هر گونه ابهام احتمالی رفع شده و از‎ ‏جامع و كامل بودن و صحيح بودن خبر اطمينان حاصل‎ ‏سود.‎

صفحه 51:
۳ فا رسى مسلط و به فرهنك غنى ايرانى و اسلامى جامعه ۱ ‎p> 40 56 9 Cwdd 90 oly AT ™‏ ای ۱ نایدا کاهی 1 وددت حود رااقرانس دهد ‎Ben Shee ee Tee) od ie ۱۴۰‏ ا ل ا ا ل ل كار توجيه مناسبى براى بى دقتى در نكارش خبر ‏و ‏هیج وجه پذیرفننبی نیست -

صفحه 52:
" ۱۶. نامهای خارجی » نامهای خاص » عبارات علمی و نقل قول از دیگران را در متن خبر باید داخل گیومه نوشت. یا ‎ROM ere] reer ey Sten eS‏ 0 te See ar aos ‏كم ارزش مى آيند » به وجود مى آيد.‎ ‎Dee rere ch ak lane SIO‏ ل رك برای آکاهی از خبر بیشتر باشد» باید خبر را مشروج تر نوشت. ‏ار ‎et aes‏ رت

صفحه 53:
Free Pee Eee eo BOTA ie قاثير بسيارى برروى منبع خبر دارد. " ؟". فرد حقيقى و يا حقوقى كه خبر ازاو سرجشمه مى كيرد را منع خبر می کو بند. * ۲۳. تاحد امکان درخبرباید به نقل قول مستقیم پرداخت و بایدتلاش کرد تا انتقال مفهوم پيام ومطلب بر منبع خبر استوار ‎Ogu‏ 12 ناينه حبر يق توصت انان ور توف ام الس سر ی زر ‎eT‏ شابقة كمى سابانى در درك يمر خير تراى لا رل رهب زار های کلیشه ای نظیر گفتنی است» شایان دکر است و ... استفاده سر

صفحه 54:
‎ia‏ ی لين درجه ها و درصدها » آمارها » رتبه هاء ساعت و تاریخ » روزها و ‎ores a ere‏ 90[ ‏* ۲۶. شماره یک وکسر کمتر از یک را بایدبا جروف نوشت . ( شماره هاى ” و ‎٠١‏ رامى توان.هم .با حرف وهم نا عدد نوؤشت:) ‏۴ ۲۷. رعایت نشانه گذاری فارسی در تنظیم و نگارش خبر الزامی است. ‎0 ‏کم گوی و گزیده گوی چون در تا زاندک تو جهان شود پر ‎eee tO Ee ae SESS ene ae Bren Ree ee dae)

صفحه 55:
۱ 8 NS ems gh ITA" ah BIOS Ae A ‏را‎ ‎CO es eae hon eal ا ‎Be IS SON‏ ‎RS Corre Breage cme ve age ge a‏ ‎de ae eee To‏ ۴ ۰۲۱ از تکرار کلمات در تبتر باید خودذاری شود. همچنین در سر ار قار یره واره ها (صافی ۶ به صیحی اند حوددار ی درد

صفحه 56:
ال ‎CS OTe Lee mel Ce roi eel‏ مت ا ا ‎SS‏ .در نكارش تبتر ناتد ان وارّه هاى شنا وارسا اتسفادة كرقا. * ۳۴.تبتر باید حتی الامکان با فعل به پایان رسیده و دارای مفهوم باشد. ۴ ا ا ا ل كاربردن علائم سجاوندى در داخل تينو اسكالى ندارت» * ۳۶.تیتر باید کوتاه ؛جامع و مانع ,مختصر و مفید » منطبق و هماهنك با خبر»جاذب وجالب»روشن و دقيق»روان و سليس و بدون ابهام باشد.

صفحه 57:
* ۷ تبتر نباید مبهم و شعاری باشد. همچنین از نگارش ‎ie eel Be‏ لك TEN rer NE ed eh roe ‏منهوم و یام را بنان کرد.‎ لل ا ل ا ‎aot‏ ‏ارزشهای خبری را بیان کند . "ا .تبتر ختى المقدور نبايد با قيدهاى زمان و مكان شروع شود . * ۴۱.تیتر را باید پس از تنظیم خبر نوشت.

صفحه 58:
اس و ۱۳۲ پرهیجان ترین موضوع » تازه ترین رخداد و محکم ترین بخش هد ‎prongs)‏ ۱۳[ | a Res ‏ب هرد ات 13 وا‎ 0 Reanven a(n yeareonn) ‏درون خبر است.‎ " ؟6. ليد بايد كوتاه» درست و رسا باشد» هرجه ليد كوتاه تر باشد» جذاب تراست . ليد خوب حداكثر بين ‎٠١-14‏ كلمه or)

صفحه 59:
و ی ای ای ‎es‏ 5 0 ل ‎oad)‏ ذكررمى ‎ved‏ كه مخاطب نتوائد مسووليت تعس و از داهن ميحد ‎Psy eae om‏ في 0 ليت بت 0 ‎senses UE,‏ ‎۱ ei I St GG ay - . ‏نود‎ ‎SETH NES ORE ED ۸۰‏ ای همچنین از مجهول نویسی در لید باید پرهیز کرد.

صفحه 60:
" 69.جز در موارد استثنايى نبايد ليد را با زمان ومكان شروع کرد. ل ل رت در

صفحه 61:
52500 ل ا ل ‎ASST Ko‏ مخل به مبانی اسلا یا 110110111111 ‎do‏ و Porm) hd A ave eye ey Cy ene) fn ey) Clas ‏که در سال ۷۹ آخرین اصلاحات بر روی آن انجام شده‎ است.

صفحه 62:
فصل ۵-شرایط متقاضی نشریات ۹ سازمان....كه فقط برای کت رتتن تحرو ا لل ‎OS‏ ‏اجازه از وزارت ارشاد با رعايت ماده " اين ‎“cmd lS (5955‏

صفحه 63:
Pe eS at Ane an 1 Ce en Aer a pe BN) eee nor ere, on peed) ‏حقوقى) مشاهده شود ذينفع حق دارد ياسخ آن را ظرف مدت‎ )ا ا لت ل 0 ل اي ل ل لك يس از وصول باسخ منتشر مى شود » ‎٠٠‏ 2030710 وبا ا ‎On ere‏ ل ‎eee eS‏ ال رس( 00ل 0000

صفحه 64:
۳ pil > - 7 Sod " ماده "17 7»تبصره! :« اكر نشريه علاوه بر باسخ ‎RN Rare ted Ise Se)‏ ‎Bey ne)‏ ال ‎enon‏ ۴ تبصره ۳ :«در صورتیکه نشریه از درج پاسخ امتناع ورزد شاکی می نواند به دادگستری شکایت کند و رئیس دادگستری در صورت احراز صحت شکایت» جهت ‎FTP edt ES ROD ae ee rel Ben)‏ واقع نشد»پرونده پس از توقیف موقت روزنامه که از ده ‎ey)‏ ا ‎BUS Rey epee‏ | 2

صفحه 65:
Pe eS at Ane an " ماده ‎١1“‏ تبصره 9 :« اقدامات موضوع ايبن ماده و تبصره های ان نافی اختبارات شاکی ا ‎ee‏ ‏باشد.»

صفحه 66:
‎TS)‏ ل لام ‎ey oad‏ ‏" تهيه بيانيه مطبوعاتى و ارسال آن به رسانه هاى جمعى ‎Ee de nee i ‏" باسخكوبى به سئوالات و مراجعات خبرنكاران وارايه اطلاعات مورد نباز آنان و مصاحبه های اختصاصی ‎Lr ee ee ec la ‏تصحيح‎ ‎۱ ‏و

صفحه 67:
1 eth) Py rd ney ee og I ere) Pe ‏پیامها و اخبار مربوط به یک سازمان هستند‎ ۳۳ OB ogy ote ao cba SIS Bed ۱ ‏رد‎ اشكالات موجود : Be eh BC ‏و‎ ۴ سازمان مدار بودن و شخصیت مدار بودن ببانیه ها " كهنه بودن اطلاعات موجود در ببانيه ‎di‏ ل ل لك

صفحه 68:
1 Tene ‏و رسانه ای‎ OL DOS pede eee mre Ag) CO fee ety cement BN) ees ee) 0 al eB EL oe le) Re ee eee Sere Fo I IIe) ee Boos, ‏زمان مناسب برای برگزاری نشست‎ * EPCS ode hed eS D ruin © EN FPR OTe) " دوسويه كردن ارتباط

صفحه 69:
PR Pete aT ae Teron [199 ‏و‎ * اطلاع همواره نباید به انچه سازمان تشخیص می دهد محدود شود بلکه بعضا باید به سئوالات و ابهامات رسانه ها در سایر موارد باسخ داد. فرص ۱ مسئولین سازمان است.

صفحه 70:
SB ‏ا‎ dt (nee eee OT ee ee ee eae ‏در رسانه له با علیه سازمان متبوع و تنظیم و ارسال‎ ‏جوابيه به آنهاست.‎ * البته در سالهای اخیر بدلیل اا اا مد بت سید لاس ار اس دسر رل حرل رن از برد ات بر حجم جوابیه های روابط عمومی ها ‎meee) gece‏

صفحه 71:
جواییه - توضیح " در صورتيكه خبرى از سازمان متبوع به ‎ee alg‏ لكك ‎prea ree) eye]‏ ۱ ‎Ct PAY po 9915 THEW 9 ho SEND‏ زمان ممکن در اختبار رسانه برای چاپ فرار داد.

صفحه 72:
جواييه -تصحيح re PR ‏لل‎ ea ee ۱ ‏حم‎ ‎PE ‏پر رس‎ ‏اف ی تن‎ ‏اطلاعات نادرست آن اقدام می کند. بهتر است‎ Cy ‏ا‎ Tee) ‏رس‎ By)

صفحه 73:
جواییه - تایید 1 ‏را‎ eo ta ‏سازمان منتشر مى كنند و سازمان براساس حقى كه‎ ‏قانون مطبوعات به او داده است می تواند با ارسال‎ Vognne all. WS SG 5 OLE MbI Cro » Sw ‏روابط عمومی در اینگونه موارد از ارسال جوابیه‎ ‏خوددارى مى كنند.‎

صفحه 74:
و * این شدید ترین نوع پاسخگویی روابط عمومی ها به رسانه هاست که با انتشار آن روابط عمومی تلاش دارد تا اطلاعات منتشر شده در خبر را بکلی انکار کند و آثرا ۱ ‎Treen erent‏ ۱[ کل خبر را دروغ و آنرا تکذیب نماید. البته در کنار این تکذیب باید اطلاعات درست و صحیح نیز درباره همان ‎BC tes on apes‏

صفحه 75:
SB ted BUS ‏ا‎ Be re ey ele) ‏لحاظ خبرى فعال نيست با استفاده از بعضى علايم‎ ‏ل ل ا‎ IS PS ee a eee ۲۳ Td BY TL Se ‏اا‎ ‎(Ol re Br eee ee) corny ‏2ك‎ LS ‏اال‎ ‏تعمیم دهیم مثلا انحام مصاحبه و انتشار عملکرد در‎ (ere)

صفحه 76:
تولید شبه رویداد SI OSLO S OY dt We SC esd Re rey pL erent eg Parte SP ee Mm es fe eo 275 Glog, Pe tee Ee ie ‏دعوت از مقامات براى بازديد از سازمان و درج خبر ان‎ " ۱ ‏وم‎ ‏ترتيب دادن سفرهاى خبرى براى خبرنكاران‎ " ‏استفاده از مناسبتها و فرصتهای خاص مثلا روز خبرنگار‎ *

صفحه 77:
آگهی و رپورتاز آگهی ۱ 3 2 'رازاى بر مسید RAPE BN wipe tera IR Sere eA 0 ‏لاطبا‎ 0۳ re ‏ل‎ ‎See rad eae ia Pere ee eT is " استفاده از جداول و تصاوير ( در كزارش آكهى عملكرد) ۱ ed DPS te " برجسته سازی جنبه های خبری " ذكر نام سازمان يا نهاد آكهى دهنده ل تا

دوره آموزشی ( خبرنویسی ) شهرستان بهاباد خبر چیست ؟ - خبر گزارشی از واقعیت ها است ولی هر واقعیتی خبر نیست. - اطالعات مربوط به آنچه رخ داده است ،خبر نامیده می شود. - خبر نقل ساده و خالص وقایع جاری است. « خبر گزارشی واقعی از یك رویداد عینی است كه در آن یك یا چند ارزش خبری وجود دارد و نحوه تنظیم و ارایه آنرا عوامل درون سازمانی و برون سازمانی شكل می دهند». ارزشهاي خبري : - - - - - ‏ ‏ دربرگيري شهرت تازكي و نو بودن استثناء و شگفتي تعداد و مقدار ( بزرگي و فراواني ) مجاورت ( معنوی و جغرافیایی) درگيري ‌،منازعه و برخورد ( فکری –فیزیکی) عناصر خبر ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ كه؟ ( چه کسی) كي؟ (چه وقت) كجا؟ ( در چه مکانی) چه؟ ( موضوع ) چرا؟ (دلیل رویداد ) چگونه؟ (کیفیت وچگونگی ) مفاهیم اساسی در خبر نویسی 1 ـ روشنی خبرclear 2 ـ درستی خبر accurate 3 ـ جامعیت خبرcompelete سبک های خبر نویسی NEWS ‏STYLES 1ـ سبک هرم وارونه - 2سبک تاریخی 3ـ سبک تاریخی با لید 4ـ سبک بازگشت به عقب 5ـ سبک پایان شگفت انگیز - 6سبك داستاني خبر 7ـ سبک دایره ای سبک بازگشت به عقب: ـته می ـد نوشـ در این نوع سبک ابتدا لیـ ـود و ـد داده می شـ شود ،بعد توضیح لیـ بعد سابقه خبر نوشته می شود. سبک پایان شگفت انگیز در این نوع سبک ،خواننده کنجکاو نگاه داشــته می شود و برای مخاطب سوالی ایجاد می شود، بدون این که به آن پاسخ داده شـــود .در این سبک از لید غیر متعارف و سوالی اســتفاده می شود و معموال بدنه خبری به صورت تاریخی کار می شــود؛ عمــده کاربرد آن در خبرهای اجتماعی و حوادث است. سبک دایره ای: در این سبک ،خبر از یک نقطه شروع می شود تا ماجرا تعریف شود و دوباره به همان نقطه باز می گردیم ،علت ها را جستجو و عواقب را بازگو می کنیم .این سبک نیز بیشتر در خبرهای حوادث و اجتماعی کاربرد دارد. سبك داستاني خبر: تنظيم خبر به سبك روايي _ داستاني ))narrative شبيه داستان كوتاه است .در اين سبك نويسنده دقيقا از ـحنه تمام تكنيك هاي قصه گويي ( شخصيت پردازي ،صـ آرايي ،موقعيت ها و نقطه اوج ) بهره مي بـــرد با اين تفاوت كه همه آنچه را كه مي گويد حقيقت دارد و بــر عكس داستان و رمان ذهني نيستند اجزای تیتر روتیتر تیتر اصلی زیرتیتر میان تیتر خالصه تیتر (سوتیتر) مثال : روتیتر: به دلیل بروز فاجعه انسانی در افغانستان: تیتر اصلی :وزیر کشور :عملیات را متوقف كنید تلفات در افغانستان به 1200نفر رسید زیرتیتر: *طالبان به آمریکا اعالن جهاد کرد اصول خوب نوشتن 1 ضمن ارایه «اطالعات» «اهمیت مساله» هم گوشزد گردد .از این شاخه به آن شــاخه نپريد و «تمرکز» داشت ،و در عین تمرکز ،از «چهارچوب» کار هم غفلت نکرد و همه این ها را به طرزی پیش برد که قیافه مطلب و ساختار آن هم از حالتی منطقی برخــوردار باشــد « فرم» اصول خوب نوشتن 2 ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ همیشه به هنگام نوشتن ،مخاطب را در نظر بیاورید سعی کنید خودتان را به جای او بگذارید ( سطح سواد) با سوم شخص و با تکیه به زمان گذشته بنویسید(.بیطرفی) به قواعد سبک هرم وارونه پایبند باشید به دادن سابقه و پیشینه در خبر عادت کنید از نوشتن منابع در خبر غفلت نکنید خبر را با نظر ادغام نکنید قدر نقلقولهای مستقیم را بدانید و از آنها استفاده کنید اصول خوب نوشتن 3 بیشتر نشان بدهید و کمتر حرف بزنید ،سعی کنید جزییات رویداد را بهترترسیم کنید (بصری حرکت کردن ) اجازه ندهید واژهها راه خبر را سد کنند ،وقتی میتوانید مسالهای را با یک کلمه بزنید ،چرا از چند کلمه استفاده میکنید ( بجای به این دلیل که از ”زیرا“ استفاده کنید) لید نقشه خبر شماست ،مبادا مخاطب راه را گم کند نشانه گذاری يا عالمتگذاری درخبر نقطه (). ـتفاده الف) نقطه برای جدا کردن جمله های خبری از يکديگر مورد اسـ قرار می گيرد و کامل بودن جمله را می رساند. مثال: رييس انجمن حسابداران خبره ايران گفت« :منشاء فساد اقتصادی، دولتی بودن اقتصاد و تصدی گری دولت در بخش های مختلــــف اقتصادی است». ب) همچنين پس از هر حرفی که به صورت نشانه اختصاری به کار رفته باشد ،نقطه بکار می رود .مثال - :پست وتلگراف وتلفن(،)P.T.T -ابن سينا متوفی به سال 428ه.ق. دونقطه (): ـتقيم ـول مسـ ـل قـ ـل از نقـ نشانه دونقطه قبـ کاربرد دارد: مثال :مخبر کميسيون امنيت ملی و سياســت خارجی مجلس گفت« :اتفاقی که درمرزهای شرقی ايران و در حادثه ای که در نيويورک رخ داد ،يکی از ابعاد جهانی شدن را به دنيا گوشزد کرد». سه نقطه ()... الف) در نقل قول مستقيم که در گيومه قرار دارد اگر به هر دليلی بخشی از اظهارات فرد حذف شود ،می توان از نشانه سه نقطــه به جای آن استفاده کرد و بقيه مطلب را ادامه داد ب) کلمات يا عبارات خالف عفت عمومی و رکيک و عباراتی از اين نوع که نمی توان در خبر درج کرد پ) اگر به عللی مطلبی ناتمام بماند و بخواهيم جمله يا عبارت را ناتمام رها کنيم ت) در مواردی که کلمه يا بخشی از مطلب ناخوانا و نامفهوم باشد به جای آن سه نقطه قرار می گيرد ث) برای نشان دادن گسيختگی تلفظ در مورد کسانی که به عادت يا بنا به حالت خاصی بريده بريده حرف می زنند ويرگول()، الف) وقتی به چند کلمه موضوع واحدی اطالق شود. مثال :آب ،غذا ،مسکن و هوا از لوازم اوليه حيات آدمی است. ب) بين دو کلمه که احتمال می رود خواننده آنها را با کسره اضافه بخواند. مثال :هر که به طاعت از ديگران کم است و به نعمت بيش ،به صورت توانگر است و به معنی درويش. پ) جدا کردن اعداد مثال 6 ،4 ،2 :و 8اعداد زوج هستند. نکته ضروری : ويرگول به کلمه قبلی می چسبد و از آن فاصله نمی گيرد. گيومه يا نشانه نقل قول« » الف) هنگامی که عين سخن يا نوشته فردی را بدون هيچ تغيير و اصطالح ادبی ذکر کنيم ب)در ميان جمالت و هنگام بيان نقل قول غير مستقيم امکان دارد واژه و يا عبارتی عينا به نقل از گوينده نقل شود گاهی هنگام ذکر اسامی خاص از گيومه از استفاده می شود معموال نقطه در داخل گیومه گذاشته می شود. نشانه تعجب( ! ) نشانه تعجب در پايان جمله هايی به کار می رود که نشان دهنده يکی از حاالت شديد نفسانی و عاطفی همانند تعجب ،تاکيد ،تحقير ،تنفر ،خطاب ،تحسين و شادمانی است. مثال: _ بسيار _ آهسته! _ ای دوست! خوب ! _ آه! _ عجب آدم دورنگی است! نشانه استفهام (؟) الف) در پايان جمله های پرسشی .مثال: علت فرار مغزها از کشورهای جهان سوم را در کجا بايد جست و جو کرد؟ ب)پس از هر کلمه يا عبارتی که جای جمله استفهامی مستقيم را بگيرد .مثال: سکوت نشانه چيست ؟رضايت يا مخالفت؟ چند نکته ضروری : _ گاهی عالمت استفهام به جای عالمت تعجب به کار برده می شود که صحيح نيست گزارش نويسی « گزارش روایت یا برداشت خبرنگار اســـت از فراگرد میان دو سوی ارتباط ،به منظور دستیابی به واقعیتی كه دارای یك یا چندارزش خبری باشد ،این روایت ضــمن آن كه تحت تاثیر ویژگی‌های دوسویه فراگرد ارتباطی است ،احتماال از عوامل درون سازمانی و برون سازمانی تاثیر می‌پذیرد». ویژگی‌های‌ گزارش‌ : توجه‌ به‌ ارزش‌های‌ خبری‌ در گزارش پرداخت‌ مطلوب‌ وحدت‌ موضوع‌ نزدیكی‌ به‌ ذهن‌ مخاطب‌ ارزش‌های‌ ملی‌ و اجتماعی‌ دامنه‌ جذابیت‌ الزام‌های‌ یک گزارش‌ خوب‌ پیش‌ از هر چیز ،گزارش‌ باید خواندنی‌ باشد گزارش‌ باید نگارشی‌ زیبا و دلچسب‌ داشته‌ باشد باید روان‌ و یک دست‌ باشد حجم‌ مطلوب‌ داشته‌ باشد مالحظه‌های‌ قانونی‌ در آن‌ رعایت‌ شود سلیقه‌ ،خواست‌ ،عالقه‌ و نیازهای‌ مخاطب‌ در گزارش‌ لحاظ‌ شود گزارشگر كیست‌؟ خبری ‌ شم ‌  سرعت‌ انتقال‌ ‏ قدرت انتقال‌ ‌ روان ‌ قلم ‌   ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ فرض كنیم‌ كه‌ مادر مستمندی‌ نوزاد خود را در بامداد یک روز پاییزی‌ در كنار ‌ رفته است‌ .این‌ مفهوم‌ را به‌ چند شكل‌ می‌توان‌ منتقل‌ دیوار خانه‌ای‌ گذاشته‌ و ‌ كرد؟ ی در ...پیدا شد. یک نوزاد صبح‌ امروز در كنار دیوار خانه‌ا ‌ ت دیوار منزلی‌ در خیابان‌ ...رها مادرنیازمندی‌ ،فرزند نوزاد خود را پش ‌ كرد و ناپدید شد. مادرسنگدل‌ ،نوزاد بی‌گنا‌ه خود را در بامداد سرد پاییزی‌ در كنار دیوار ت. ی در ...رها كرد و گریخ ‌ خانه‌ا ‌ ن او را در كنار دیوار بار دیگر قنداق‌ نوزادی‌ که مادری‌ نامهربا ‌ ی رها كرد ،در ...پیداشد. خانه‌ا ‌ ی تیره‌ و ت نوزاد نگاه‌كرد .تصور فردای ‌ مادر برای‌ بار آخر به‌ صور ‌ ت و دارد او را مصمم‌تر دشوار مثل‌ آن‌ چه‌ خود او دیروز و امروز داش ‌ ی نر ‌م از گون ‌ه كودک گرفت‌ .ن ‌م گوشه‌ چشم‌ را خشک ساخت‌.گلبوسه‌ا ‌ چ كوچه‌ یک ت .در پی ‌ ت و رف ‌ كرد و این‌ بار او را در پنا‌ه دیوار گذاش ‌ ت تا پار‌ه وجود خود را ببیند... بار دیگر برگش ‌ ی در ...رها ت دیوار منزل ‌ ی این‌ نوزاد بی‌گنا‌ه را در پش ‌ چ ‌ه كس ‌ ت كرده‌اس ‌ ویژگیهای نثر و زبان گزارش وگزارشگر ساده‌ باشد جمله‌ها و عبارات‌ كوتاه‌ باشند نگارش‌ زیبا داشته باشد استقامت‌ و سخت‌كوشی‌ :گزارشگر باید سخت‌كوش‌ و مقاوم‌ باشد مطالعه‌داشتن شخصیت‌ گزارشگری انواع‌ گزارش‌ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ خبری ‌ گزارش ‌ توصیفی ‌ گزارش ‌ تحقیقی ‌ گزارش ‌ مصاحبه ‌ مبنای ‌ گزارش بر ‌ شخص ‌ گزارش از ‌ گزارش از مکان ‌ گزارش آزاد ‌ تصویری (مصور( ‌ گزارش ‌ گزارش طنز ‌ تبلیغاتی (رپرتاژ آگهی) ‌ گزارش ‌ گزارش پیگیرانه ‌ گزارش‌ خبری‌ همیشه‌ خبر نخستین‌ انعكاس‌ یک واقعه‌ در رسانه‌هاست‌، اما اگر وقوع‌ یک رویـــداد به‌ علت‌هایی‌ دارای‌ اهمیت‌ بیشتری‌ باشد ،رسانه‌ها برای‌ ارایه‌ توضــیح‌ و تفســیر به‌ مخاطبان‌ خود ،از آن‌ رویداد گزارش‌ یا گزارش هایی‌ را تهیه‌ می‌كنند گزارش‌ خبری‌ ،لزوما در گروه‌ گزارش‌های‌ حوادث‌ یا شهری‌ جای‌ نمی‌گیرد .گزارش‌ خبری‌ شامل‌ گزارش‌های‌ ـیز ـی‌ و ...نـ سیاسی‌ ،اجتماعی‌ ،فرهنگی‌ ،هنری‌ ،ورزشـ می‌شود گزارش‌ تبلیغاتی (رپرتاژآگهی) ـار از میان‌ انواع‌ گزارش‌ها ،گزارش‌ تبلیغاتی‌ ،معموال كـ بخش‌ تحریریه‌ نیست‌ .این‌ نوع‌ گزارش‌ تنها به‌ منظـــور معرفی‌ بازرگانی‌ یک كاال ،یک خدمت‌ ،یک واقعه‌ یا یک ـولی‌ موسسه‌ نوشته‌ می‌شود و نشریه‌ در ازای‌ چاپ‌ آن‌ پـ از سفارش‌ دهنده‌ دریافت‌ می‌كند. ویژگیهای گزارش تبلیغاتی ‏ شعاری و موثر باشد ‌ ‏ مطلوب ‌ نگارش ‌ ‏ تصویرهای مناسب ‌ اجزای‌ گزارش‌ ‌ موضوع گزینش‌ تحقیق‌ مصاحبه‌ تنظیم‌ گزارش‌ بازنگری ربط‌ دادن انتخاب‌ سبک نگارش‌ زبان انواع گزارشها ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ استداللی ‌ دانشگاهی و ‌ سنگین و ‌ تحقیقی :شیوه‌ نثر ‌ گزارش ‌ وصف ‌ اندكی ‌ سنگین با ‌ لحن و نثر گزارش از مراسم‌ : ‌ وصف ‌ تمایل به‌ ‌ جدی با ‌ مبنای مصاحبه :نثر اثرگذار و ‌ گزارش بر ‌ استداللی ‌ تحقیقی و ‌ اندكی ‌ وصفی و ‌ گزارش از شخص :لحن‌ ‌ تاثیری از تحقیق‌ ‌ وصف با ‌ بدون ‌ جدی، ‌ لحن گزارش خبری‌ : ‌ وصفی ،شاعرانه‌ ،تاثیرگذار ،آزاد از ‌ لحن توصیفی‌ : ‌ گزارش ‌ استدالل‌ وصفی و ‌ كالمی، ‌ هنرهای ‌ برپایه ‌ گزارش طنز: ‌ گزارش آزاد و ‌ شعری ‌ خصوصیات تیتر گزارش موثر باشد :تیتر باید خواننده‌ را درگیر گزارش‌ كند زیبایی :تیتر گزارش‌ باید دارای‌ جاذبه‌ و زیبایی‌ باشد رسایی :تیتر گزارش‌ باید موضوع‌ آن‌ را برساند كوتاهی‌ و فشردگی‌ خاصیت‌ اجتناب‌ناپذیر تیتر است‌ مراحل عملى تهيه گزارش تعيين يا انتخاب موضوع مطالعه مقدماتى درباره موضوع گفتوگو با مردم نظرخواهى از كارشناسان گفتوگو با مسؤوالن مشاهدات و تجربههاى گزارشگر تنظیم گزارش سبکهای تنظیم گزارش سبك هرم وارونه سبك تشريحى يا توصيفى سبك تاريخى (ترتيبى) چند نمونه از تيترهاى گزارش ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ هواى تهران؛ هر نفسى كه فرو مىرود مِلّخ حيات است! گوشت َگ رم 75تومانى چرا ناگهان يخ زد؟ خمار مىآيند ،نشئه مىروند و فردا مىميرند چو دخلت نيست ،خرج آهستهتر كن «پاشويه اقتصادى» براى پايين آوردن تب مصرف كار نكن ،پول بگير! «سبد مصرف» حقوقبگيران ،خالى از كاال ،پر از گرانى! سرمايه مخرب ،براى چه امنيت داشته باشد؟ اينجا روزگارى منجيل بود -اى چرخ چه خانهها كه ويران كردى! اصول‌ گزارش‌ .1توصيف‌ و بازگويي‌ عيني‌ .2پرهيز از پيشداوري‌ .3شناخت‌ مخاطبان‌ .4نفي‌ گزارشگر محوري‌ براي‌ نوشتن‌ گزارش‌ بهتر است‌ مراحل‌ زير را دنبال‌ كنيد درجه‌بندي‌ مطالب‌ برحسب‌ اهميت‌ انتخاب‌ شيوه‌ بيان‌ انتخاب‌ تيتر جذاب‌ انتخاب‌ ليد مناسب‌ تدوين‌ متن‌ حفظ‌ و وحدت‌ موضوع‌ تصويرپردازي‌ ساده‌وكوتاه‌نويسي رعايت‌ قواعد و دستور زبان‌ بازبيني‌ و اصالح‌ متن‌ فنون مصاحبه مصاحبه عبارت است از پرسش و پاسخ ميان دو يا چنــد نفر به منظور انتقال يك پيام ارتباطي ( خبر يا غير خبر) كه يك سمت آن نماينده رسانه قرار دارد .مصاحبه ها در يك تقسيم بندي كلي دو گروهنــــد؛ مصاحبه هاي خبري و مصاحبه هاي شخصي(غير خبري). ‌شيوه هاي انجام مصاحبه ‌‌face-to face-to face interview ‌ چهره به چهره-  ‌‌telephone telephone interview ‌ تلفني-  ‌‌letter letter interview كتبي-‌  ‌E-mail interview ‌ از طريق ايميل-  مصاحبه به سبك قيفي مصاحبه با سوال هاي ساده شروع و در پايان به ســوال هاي سخت تر منتهي مي شود .اين سبك براي مصاحبه هاي سخت و مصاحبه هايي كه چالش در آن زياد است و يا اصوال با مصاحبه شونده تند خو روبرو هستيم بهــتر جواب مي دهد .چون هر دو طرف مصاحبه درست مثل فوتباليستي كه قبل بازي بـــه گرم كردن خـــود مي انديشيد نياز مند اين گرم شدن با طرح سوال هاي ساده در ابتداي مصاحبه هستند. ‌مصاحبه قيف وارونه در مصاحبه به روش قيف وارونه ،سوال هاي كليدي و سخت در ابتداي مصاحبه پرسيده مي شود .اين شيوه بيشتر درمصاحبه هاي تلويزيوني كاربرد دارد .و براي قضات ،وكال ،نيروي هاي پليس و مقامات دولتي و كساني كه در پاسخ به سوال هاي بسته مهارت دارند به كار مي رود کلیدهای طالیی برای مصاحبه 1 * شروع خوبي داشته باشيد .شروع خوب ،يعني طرح يك س11وال ج11ذاب و ‌ در عين حال راحت كه هم باعث جذب شدن مخاطب ش11ود و هم مص11احبه شونده را براي پاسخ به وحشت و زحمت نيندازد؛ لذا‌: ‌*مصاحبه خودتان را با سوال هاي سخت شروع نكنيد .سوال س11خت س11والي است كه باعث آزار و گاه وحش11ت مص11احبه ش11ونده مي ش11ود و مي توان11د باعث توقف مصاحبه در همان ابتدا شود .اين يعني شليك ت11ير خالص ب11ه خودتان. * مصاحبه را با سوال هاي كليشه اي شروع نكنيد ؛” لطفا خودتان را معرفي كنيد ”.پاس11خ اين گون11ه س11وال ه11ا ب11راي مخ11اطب ،خس11ته كنن11ده هس11تند و وچنگي به دل نمي زنند .اين يعني شليك تير خالص به مخاطب. * پايان خوبي داشته باشيد .براي پايان مصاحبه ،يك سوال كه حدس مي زنيد منجر به يك جواب جالب و قابل توجه شود ،در آستين داشته باشيد. کلیدهای طالیی برای مصاحبه 2 * به مصاحبه شونده -هر كس ك1ه مي خواه1د باش1د -ب1ا اح1ترام رفت1ار كنيد . * خوش قول باشيد . *در برخورد با جواب سوال ها -بويژه در مص11احبه ب11ا سياس11تمداران - كمي شكاك بودن بد نيست. * سوال هاي سخت خود را كه باعث به زحمت افت11ادن مص11احبه ش11ونده مي شود و ممكن است او را عصباني كند و يا حتي به قطع قهرآم11يز مصاحبه بينجامد ،براي آخر مصاحبه بگذاريد. * حتما مصاحبه را ضبط كنيد .به ه11زارو يك دليل ،يك دليلش اينك11ه حرفتان مستند باشد .و به دادگاه نرويد. آخرین کلید 50قاعده مختصر و مفید در خبرنویسی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ .1مفاهیم اساسی خبر نویسی عبارتند از :درستی ،روشنی و جامعیت خبر .2خبر باید درست ،کامل ،ساده ،روان و به زبان مردم عامی و در جمله های کوتاه نوشته شود . .3خبر باید فاقد واژه ها و عبارتهای دشوار و دور از ذهن باشد. .4خبر باید بیشترین اطالعات را در کوتاه ترین متن ارائه کندتا عالقه مندان در کمترین فرصت بیشترین بهره را ازآن ببرند. .5خبر باید به گونه ای تنظیم شود که بخشهای مختلف آن(تیتر و لید و متن)با یکدیگر هماهنگی وتطابق الزم را داشته باشند.  ‏ ‏ ‏ .6خبر باید اطالعات مورد نیاز خوانندگان را در بر داشته باشد. .7در خبر نباید پاراگراف ها را با یک عبارت تکراری آغاز کرد. .8به هنگام به کاربردن نام افراد ،سازمانها در خبر آنچه مهم است آگاهی مخاطب از مقام وملیت و جنسیت فرد است و دانستن نام و نام خانوادگی برای مخاطب ارجحیت ندارد و برای آن که شناسایی به خوبی صورت گیرد ،باید در بار اول ، به ترتیب به نام و نام خانوادگی ،مقام اجتماعی ونام کامل سازمان اشاره شود و در پاراگرافهای بعدی با توجه به متن خبر از مشخصات بعدی استفاده کرد. .9در خبر باید از کاربرد عنوانهای تحصیلی دکتر،مهندس) عنوان های آداب منشانه (آقا،خانم،تیمسار،جناب ) خودداری شود. .10 برای تهیه و نگارش یک خبر خوب و کامل تکیه برحافظه کافی نیست ،بلکه از آغاز تا پایان تهیه گزارش باید یادداشت برداری شود و پس از دوباره خوانی ،تکمیل و اصالح متن ،خبر به صورت دقیق تنظیم گردد .بنابراین قلم ،کاغذ ،ضبط صوت و دوربین عکاسی از لوازم ضروری تهیه خبر است . برای تهیه خبرهای کامل ،جامع و تازه باید همواره با مردم در تماس بود و نیازهای جامعه را شناخت . . 11 همواره پس از تنظیم خبر باید دوباره خوانی خبر صورت گیرد ،تا هرگونه ابهام احتمالی رفع شده و از جامع و کامل بودن و صحیح بودن خبر اطمینان حاصل شود. . 12 نویسنده خبر باید به دستور زبان و آیین نگارش فارسی مسلط و به فرهنگ غنی ایرانی و اسالمی جامعه آشنایی کامل داشته باشد. . 13 برای موفقیت در عرصه خبرنویسی،نویسنده خبر باید آگاهی های سیاسی ،فرهنگی ،اجتماعی ،اقتصادی و دینی خود را افزایش دهد. . 14 توجه به تازگی واهمیت سرعت درتهیه خبر و از ضروریات حرفه خبرنگاری است .ولی بهانه سرعت در کار توجیه مناسبی برای بی دقتی در نگارش خبر نیست . . 15 مشاهده غلط امالیی و انشایی در خبرنویسی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست .  ‏ ‏ ‏ ‏ .16نامهای خارجی ،نامهای خاص ،عبارات علمی و نقل قول از دیگران را در متن خبر باید داخل گیومه نوشت. .17در نگارش نامهای خاص وعام به ویژه اسامی خارجی دقت در نگارش شرط الزم و یکسان نویسی نامها شرط کافی است . .18خبرهای جالب از رویدادهایی که به نظر دیگران عادی و کم ارزش می آیند ،به وجود می آید. .19هرچه اهمیت موضوع خبر بیشترو هراندازه عالقه متقاضیان برای آگاهی از خبر بیشتر باشد ،باید خبر را مشروح تر نوشت. .20خبر نادرست به جای پاسخ گویی به نیاز متقاضیان چند پرسش جدید را مطرح کرده و آنها رانیز بی پاسخ می گذارد.  ‏ ‏ ‏ .21رفتار شایسته و منطقی و آراستگی ظاهری هنگام تهیه خبر تاثیر بسیاری برروی منبع خبر دارد. .22فرد حقیقی و یا حقوقی که خبر از او سرچشمه می گیرد را منبع خبر می گویند. .23تاحد امکان درخبرباید به نقل قول مستقیم پرداخت و بایدتالش کرد تا انتقال مفهوم پیام ومطلب بر منبع خبر استوار شود. .24سابقه خبر یعنی توضیح دادن در خصوص گذشته و پیشینه خبرکه معموال در پاراگراف آخر و پس از ارائه مطالب جدیدمی آید ،ذکر این سابقه کمک شایانی در درک بهتر خبر برای مخاطب خواهد داشت و برای اتصال سابقه به متن خبر از واژه های کلیشه ای نظیر گفتنی است ،شایان ذکر است و … استفاده می شود . . 25 در نگارش خبر باید مقیاسهای متری ،میزان و بهای کاالها ، درجه ها و درصدها ،آمارها ،رتبه ها ،ساعت و تاریخ ،روزها و صفحه کتابها و مانند آن را باید با عدد نوشت. .26 شماره یک وکسر کمتر از یک را باید با حروف نوشت ( .شماره های 2و 10را می توان هم با حرف و هم با عدد نوشت) . . 27 رعایت نشانه گذاری فارسی در تنظیم و نگارش خبر الزامی است. ب) قواعد تیتر نویسی : کم گوی و گزیده گوی چون در تا زاندک تو جهان شود پر . 28 تیتر جوهره و روح خبر و ماندگارترین قسمت خبر در ذهن مخاطب است.و باید خالصه مهمترین مطلب خبر باشد.  ‏ ‏ ‏ .29تیترنویسی یکی از فنی ترین ،حرفه ای ترین و در عین حال شیرین ترین کارهای تهیه خبر است .تیتر اگر اصولی و با علم به ویژگیهای مخاطب و متناسب با موضوع انتخاب شود می تواند بسیاری از مخاطبین بی تفاوت نشریات را نیز جذب کند. .30تیتر جمله ای است که در خالصه ترین شکل ممکن ،قصد دارد پیامی مرتبط با متن خبر را به مخاطب منتقل کند. .31از تکرار کلمات در تیتر باید خودداری شود .همچنین در تیتر از کاربرد واژه های اضافی و توضیحی باید خودداری کرد.  ‏ ‏ ‏ ‏ .32تیتر باید به گونه ای باشد که درآن به اندازه نیاز و فقط به مهمترین عناصر شش گانه خبری اشاره شود . .33در نگارش تیتر باید از واژه های آشنا و رسا استفاده کرد . .34تیتر باید حتی االمکان با فعل به پایان رسیده و دارای مفهوم باشد. .35در تیتر نیاز به نقطه گذاری در پایان جمله نیست ،ولی به کاربردن عالئم سجاوندی در داخل تیتر اشکالی ندارد. .36تیتر بایدکوتاه ،جامع و مانع ،مختصر و مفید ،منطبق و هماهنگ با خبر،جاذب وجالب،روشن و دقیق،روان و سلیس و بدون ابهام باشد. . 37 تیتر نباید مبهم و شعاری باشد .همچنین از نگارش تیتر سئوالی و منفی باید پرهیز کرد .38 در تیتر باید با کمترین واژ ه ها بیشترین معنی ، مفهوم و پیام را بیان کرد. .39 تیتر باید به گونه ای باشد که نوع ،موضوع و ارزشهای خبری را بیان کند . . 40 تیتر حتی المقدور نباید با قیدهای زمان و مکان شروع شود . . 41 تیتر را باید پس از تنظیم خبر نوشت.  ‏ ‏ .42لید خالصه مهمترین بخش خبر است .جالب ترین و پرهیجان ترین موضوع ،تازه ترین رخداد و محکم ترین بخش خبر را باید با کلمات جذاب ،بدیع ،جاندار ،قاطع و هیجان انگیز در لید خبر نوشت . .43در تهیه وتنظیم خبر ،مهمترین کار نوشتن مقدمه یا لید ))Leadبه صورت خالصه و فشرده است.در واقع لید چیزی نیست جزهمان چند جمله اول خبر که هدایت گر مخاطب به درون خبر است. .44لید باید کوتاه ،درست و رسا باشد ،هرچه لید کوتاه تر باشد ،جذاب تراست .لید خوب حداکثر بین 10-15کلمه است .  ‏ ‏ ‏ ‏ .45از ذکر مطالب مبهم وکلی و کم اهمیت و جزیی در لید باید خودداری شود. .46نام و نام خانوادگی افراد را در صورتی در لید ذکر می کنیم که مخاطب بتواند مسوولیت و نقش او را در ذهن مجسم کند، در غیر این صورت برای معرفی افراد در لید باید از مسوولیت و سمت و دیگر خصوصیات مربوط استفاده کرد. .47در لید باید سعی شود به عناصر شش گانه خبری پاسخ داده شود . .48در لید نباید شک و تردید در موضوع خبر رسوخ نماید و همچنین از مجهول نویسی در لید باید پرهیز کرد. . 49 جز در موارد استثنایی نباید لید را با زمان ومکان شروع کرد. .50 نتیجه واقعه یا رویداد تاحد ممکن باید در لید آورده شود. قانون مطبوعات ” نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند مگر آنکه مخل به مبانی اسالم یا حقوق عمومی باشند.تفصیل آنرا قانون معین می کند “.اصل 24قانون اساسی قانون مطبوعات کنونی کشور مصوب اسفند 1364است که در سال 79آخرین اصالحات بر روی آن انجام شده است. فصل -5شرایط متقاضی نشریات ماده ،9تبصره ” :2برای نشریات داخلی یک سازمان....که فقط برای کارکنان منتشر و رایگان در اختیار آنها قرار می گیرد تنها اجازه از وزارت ارشاد با رعایت ماده 2این قانون کافیست“. فصل – 6جرایم مطبوعاتی ‏ ماده « : 23هرگاه در مطبوعات مطالبی مشتمل بر توهین یا افترا،یا خالف واقع و یا انتقاد نسبت به شخص (اعم از حقیقی یا حقوقی) مشاهده شود ذینفع حق دارد پاسخ آن را ظرف مدت یک ماه،کتبا برای همان نشریه بفرستد و نشریه مزبور موظف است اینگونه توضیحات و پاسخها را در یکی از دو شماره ای که پس از وصول پاسخ منتشر می شود ،در همان صفحه و ستون و با همان حروف که اصل مطلب چاپ شده است مجانی منتشر سازد بشرط آنکه جواب از دو برابر مطلب اصلی تجاوز نکند و متضمن توهین و افترا به کسی نباشد». فصل – 6جرایم مطبوعاتی ماده ،23تبصره «: 1اگر نشریه عالوه بر پاسخ مزبور،مطالب یا توضیحات مجددی چاپ کند حق پاسخگویی برای معترض محفوظ است »... تبصره «: 3در صورتیکه نشریه از درج پاسخ امتناع ورزد شاکی می تواند به دادگستری شکایت کند و رئیس دادگستری در صورت احراز صحت شکایت ،جهت نشر پاسخ به نشریه اخطار می کند و هرگاه اخطار موثر واقع نشد،پرونده پس از توقیف موقت روزنامه که از ده روز بیشتر نخواهد بود به دادگاه ارسال می شود». فصل – 6جرایم مطبوعاتی ماده 23تبصره «: 4اقدامات موضوع این ماده و تبصره های ان نافی اختیارات شاکی در جهت شکایت به مراجع قضایی نمی باشد». روشهای برقراری ارتباط بین رسانه ها و روابط عمومی تهیه بیانیه مطبوعاتی و ارسال آن به رسانه های جمعی ترتیب دادن نشستها و مصاحبه های مطبوعاتی و رسانه ای پاسخگویی به سئواالت و مراجعات خبرنگاران و ارایه اطالعات مورد نیاز آنان و مصاحبه های اختصاصی تهیه جوابیه برای رسانه ها در قالب توضیح،تکذیب و یا تصحیح تولید اخبار ابتکاری تولید شبه رویداد تهیه بیانیه مطبوعاتی و ارسال آن به رسانه های جمعی بیانیه های مطبوعاتی متون تنظیم شده ای حاوی اطالعات ،پیامها و اخبار مربوط به یک سازمان هستند که از سوی روابط عمومیها به عنوان خبر از راههای گوناگون در اختیار رسانه ها برای پخش قرار می گیرد. اشکاالت موجود : فقر ارزشهای خبری و کم اهمیت بودن از دید مخاطبان سازمان مدار بودن و شخصیت مدار بودن بیانیه ها کهنه بودن اطالعات موجود در بیانیه ضعفهای فنی در تنظیم وشکل ارائه بیانیه ترتیب دادن نشستها و مصاحبه های مطبوعاتی و رسانه ای این نشستها معموال به هنگام ضرورت مثال برای اعالم برنامه های دراز مدت سیستم،عملکردها،پاسخگویی به شایعات و سئواالت و در مجموع به قصد دستیابی به اهداف سازمان و مدیریت آن ترتیب می یابد. برای برگزاری این نشستها توجه به نکات زیر ضروریست: زمان مناسب برای برگزاری نشست مشخص کردن مصاحبه شونده،موضوع،محل،زمان و هدف نشست در دعوتنامه دوسویه کردن ارتباط پاسخگویی به سئواالت و مراجعات خبرنگاران و ارایه اطالعات مورد نیاز آنان و مصاحبه های اختصاصی اطالع همواره نباید به انچه سازمان تشخیص می دهد محدود شود بلکه بعضا باید به سئواالت و ابهامات رسانه ها در سایر موارد پاسخ داد. وظیفه روابط عمومی پاسخگویی به سئواالت رسانه ها و یا ترتیب دادن مصاحبه های اختصاصی خبرنگاران با مسئولین سازمان است. تهیه جوابیه برای رسانه ها در قالب توضیح،تکذیب ،تایید و یا تصحیح یکی از وظایف روابط عمومی رصد مطالب مطرح شده در رسانه له یا علیه سازمان متبوع و تنظیم و ارسال جوابیه به آنهاست. البته در سالهای اخیر بدلیل عدم تولید و توزیع صحیح،کافی و بموقع اطالعات از سوی سازمانها و عدم احساس مسئولیت و عدول خبرنگاران از پاره ای از معیارهای حرفه ای حجم جوابیه های روابط عمومی ها افزایش چشمگیری یافته است. جوابیه – توضیح در صورتیکه خبری از سازمان متبوع به صورت ناقص،مبهم و نارسا در رسانه ها درج شود باید با حفظ احترام،اعتدال و ادب ،اطالعات تکمیلی و صحیح را در سریعترین زمان ممکن در اختیار رسانه برای چاپ قرار داد. جوابیه -تصحیح هرگاه اخبار منتشره دارای پاره ای اطالعات نادرست و مقداری اطالعات درست باشد در چنین مواردی روابط عمومی ضمن تایید و تاکید بر اطالعات صحیح موجود در خبر،نسبت به اصالح اطالعات نادرست آن اقدام می کند .بهتر است سعی شود این کار در جوی دوستانه ووبدون درگیری با رسانه انجام شود. جوابیه -تایید بعضا رسانه ها خبری درست و صحیح را در مورد سازمان منتشر می کنند و سازمان براساس حقی که قانون مطبوعات به او داده است می تواند با ارسال تاییدیه بر صحت اطالعات قبلی تاکید کند .البته معموال روابط عمومی در اینگونه موارد از ارسال جوابیه خودداری می کنند. جوابیه -تکذیب این شدید ترین نوع پاسخگویی روابط عمومی ها به رسانه هاست که با انتشار آن روابط عمومی تالش دارد تا اطالعات منتشر شده در خبر را بکلی انکار کند و آنرا ناشی از سهل انگاری،غرض ورزی ،ضعف اطالعات و یا نبودن احساس مسئولیت نویسنده یا رسانه تلقی کند و کل خبر را دروغ و آنرا تکذیب نماید .البته در کنار این تکذیب باید اطالعات درست و صحیح نیز درباره همان خبر در اختیار مخاطب قرار گیرد. تولید اخبار ابتکاری روابط عمومی ها می توانند در مواردی که سازمان از لحاظ خبری فعال نیست با استفاده از بعضی عالیم ونشانه ها دست به تولید اخبار ابتکاری بزنند. تشابه ( تقلید از سایر سازمانها مثال برگزاری همایش) تعارض ( خالف سازمانهای شکست خورده عمل نمودن و ارایه اخبار آن به مردم مثال در بحث صرفه جویی) تعمیم ( عملکرد سایر سازمانها را به موسسه متبوع خود تعمیم دهیم مثال انجام مصاحبه و انتشار عملکرد در هفته دولت ) تولید شبه رویداد اخباری که در سازمان وجود دارند ولی دارای ارزش خبری نیستند اما روابط عمومی با برجسته کردن انها سعی در انعکاس این اخبار در رسانه های میکند با روشهای زیر: برگزاری مصاحبه مطبوعاتی دعوت از مقامات برای بازدید از سازمان و درج خبر ان دعوت از خبرنگاران برای بازدید از سازمان یا طرحها ترتیب دادن سفرهای خبری برای خبرنگاران استفاده از مناسبتها و فرصتهای خاص مثال روز خبرنگار آگهی و رپورتاژآگهی ‏ آگهی وسیله ای است که پیام دهنده در ازای پرداخت وجه،از طریق انتشار آن ،پیام خود را به مخاطب می رساند در تهیه ان باید به نکات زیر توجه کرد : ‏ عنوان آگهی مشخص شود ( مناقصه،مزایده،استخدام و)... متن آگهی با عنوان متناسب باشد روشنی و رسایی متن آگهی استفاده از جداول و تصاویر ( در گزارش آگهی عملکرد) پرهیز از بزرگنمایی خبر برجسته سازی جنبه های خبری ذکر نام سازمان یا نهاد آگهی دهنده استفاده از میان تیترها و سوتیترهای مناسب ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏

51,000 تومان