صفحه 1:
صفحه 2:
من
دای وا
سس ow و افسام و دلایل
صفحه 3:
0 ل ل ed
فردی و فرا فردی:
(خانوادگی» فرهنگی»
PERS CO) re ee,
صفحه 4:
کام آغازین در دین و دینداری
Gan آفرینش انسانها
*پایه و مبنای اصولی همچون نبوت؛ امامت معاد و...
“ايه و مبنای فروعی همچون نماز؛ روزه» حج ز کات...
آسایش و آرامش بندگان در حوزه های فردی و
فرافردی:
صفحه 5:
"ایمان پروری» احسان کشایی؛ و شیطان طردی
آزادی و آزادگی و رهیدن از اسارت غیر(معنای «اله» و
عبودیت):
نقش خداشناسی در پیشرفت علوم و دانشها
"* ققویت ایمان و اراده در انجام کارهای بزرگ و صبر در برابر
ناملایمات و سختیهای زند کی
صفحه 6:
موضوع بحث:گام سوم خداشناسی؛ یگانه باوری
اهمیت و ضرورت بحث
توحیده الاخلاص له
9
@ wc
9
۱) آغاز دبنداری: خداشناسی؛ (اول الدین 3
معرفته) معرفت
نکته: عبارت (الاخلاص له) می تواند ناظر به
مرحله بعد از توحید نظری یعنی توحید عملی
باشد.
صفحه 7:
٩ ۲)هدف آفرینش: خداشناسی؛
در روایات داریم مراد از (لیعبدون) در آیه شریفه (ما خقلت الجن و
الانس الا لیعبدون) یعنی (لیعرفون) یعنی جن و انس را نیافریدم
جز آنکه مرا بشناسند. چرا که زندگی انسان زمانی معنا می یابد
که انسان به سوی کمال و تعالی حرکت نماید و اين مهم در پرتو
آشنایی انسان با چشمه کمال و تعالی یعنی خداوند عالم میسر
است. از رو می توان خداشناسی و توحید را از مهمترین اهداف
آفرینش برشمرد.
صفحه 8:
صفحه 9:
© بنابراين تمام مبانی و معانی و اصول و فروع ce
و حتى اخلاق و احكام بر اساس توحيد است. اكر
one را به ساختمانی تشبیه کنیم که داراى در و
دیوار و سقف و پنجره و شيشه و نقاشی و روکاری
و زیرسازی و غیره است. باید بگوییم: زیرسازی و
زیربنای همه افکار و اخلاقیات و دستورالعملهای
دینی خداشناسی است.
صفحه 10:
صفحه 11:
لصا يس
#خطبه ۱۳۹ ما توصیتیقَاه
تشرکوا به شَیئا و lated (ص) فلا نیوا
Aas آقیفوا هذین اعمودین و آرقدوا هانی المساحین و خلاک ذم ها لد
تَشَردوا؛
© امّا وصیّت من نسبت به خداء آن كه جيزى را شريك خدا قرار ندهيد. و
سيت 2 0 شاف و لس ات که سنت و شریمت او
را ضایع نکنید.
این دو ستون محکم را بر پا دارید و اين دو جراغ را فروزان نگهدارید و
تا آن زمان که از حق منحرف نشدهاید. سرزنشی نخواهبد داشت. ت دشتی
صفحه 12:
وا ین اه و رل و ونر
a بیعض و رون آن دون ذلک سبلاً اولتک هم الکافرون حقا:
oee\ eI Dee orl ened near Can ay ا FICC Frere
eS eee ence re eens te neyo) kleine eran See res
le CCS) ا PaO ee
صفحه 13:
ees So 9 eles 5 i ee کگ
* در آل ياسين خطاب به امام
زمان: السلام علیک يا باب الله و
دیان دینه یعنی امام معصوم باب
ورود به وادی توحید است.
امام رضا(ع): شرط آرامش
در قلعه توحید؛ ولایت
(لا اله الله حصنى فمن دخل
حصنى امن من عذابى) البته (به
شروطها و انا من شروطها)
الأمالى. الشيخ الطوسى.ص 084
صفحه 14:
خطبه ۱۵۲: همانا امامان دین. از طرف خداء
تدبیر کنندگان امور مردم و کارگزاران آگاه
بند گانند. کسی به بهشت نمیرود جز آن که آنان را
شناخته, و آنان او را بشناسند. و کسی در جهتم
سرنگون نگردد جر آن که منکر آنان باشد و امامان
دین هم وی را نپذیرند. امام باقو(ع):تنها آنکس
خداوند را می شناسید و می پرستد که خدا و امامش
را از ميان ما اهل بيت بشناسد
صفحه 15:
خوره های کردی و
8 و 29 1 و 0 en,
و قد جعل nage ail ذمته أقنا أفضاه بين العبّاد
wn Aye Ho ot aw Le
برخمته, وَ خریما cals J! SS 5 يَسْتَفِيضُونَ
gl ge all 1 خداوند مهد و پیمتی که با نام او شكل م كيرد با رحمت خود
مايه ناش بتدكان: و يناهكاه امنى براى يناه آورندگان قرار داده است. تا همگان
به حريم أمن آن روى بياورند. نامه 07 ت دشتى
(الذین آمنوا و لم یلیسوا ایمانهم بظلم اولئک لهم الامن)؛ انعام ۸۲
یعنی پاییندی به اندیشه توحیدی و لوازم آن باعث می شود مردم با آرامش و امنیت
خاصی در قلعه مستحکم الهی قرار گیرند.
صفحه 16:
۳
(افضا) ناقص ا
رساندن و اعطا کردن(فرهنگ لاروس) اما ديكران لغويون
ذیل واژه آورده اند: الفاء و ضاد و الحرف المعتل اصل
صحيح يدل على انفساح فى شىء و اتساع. ومن ذلك
الفضاء: المکان الواسع. مقاییس اللفه ابن فارس و همین
معنا در صحاح جو هری.
با توجه به بار معنایی فوق استنباط می شود خداوند می
خواهد با پیمانهای برآمده از توحید. نوعی وسعت. فراخی
و آزادگی را میان زندگی بشر بوجود آورد.
صفحه 17:
بازداشت شده
فراهیدی می نویسد: وحریم الدار : ما أضيف إليها من حقوقها ومرافقها و حریم
البثر : ملقی النبيثة مالممشی علی جانبیها ونحو ذلک وحریم النهر : ملقی
ab والمنشی علی عانشه. والحریم :«الذى حرم هه فا یدتی منه. وكانت
العرب |ذا حجوا آلقوا الثیاب التی دخلوا بها الحرم فلا یلبسونها ما داموا فی
الحرم . حریم خانه یعنی محدوده ای که بر اساس حقوق و اقتضاات خانه به
آن اضافه می گردد.و ...
ر.ک:کتاب العین - الخلیل الفراهیدی ج ۳ ص ۲۲۲.
صفحه 18:
توجه به مطالب فوق چنین بر می اید که
مراد از (حریما یسکنون الی منعته) آن است
که دژ توحید همانند یک منطقه ممنوعه و
حفاظت شده ای است که خداوند با حکمت و
قدرت خود بندگان را در آن جای داده و
بدین وسیله آنها خواهند توانست زندگی امن
و خوشی را داشته باشند.
Le
صفحه 19:
روان شناسان می گویند در زمان ما بیماری روانی و
ناراحتی روحی بیش از هر زمان دیگر است. و یکی
از عوامل اين بیماری احساس نگرانی است؛ نگرانی
از حوادث آینده, نگرانی از مرگ, نگرانی از جنگ
کارل یونگ روانکاو مشهور سوئیسی بیماری غالب
بیماران خود را فقدان نگرش الهی و آسمانی به
حیات و زندگی می دانست.
صفحه 20:
ق اجتماعى
U8 5 WF pA Je Lidl as as 5° بالاغلاص و التّؤْحيد
حُقُوقَالْمُسْلمينَ فى معَاقدًا فَالْمُسْلم مَنْ سلم الْمَسْلمُونَ من لسانه و
ده | بالحق؛ خداوند احترام مسلمان را از تمام آنچه در پیشگاهش
محترم آست بالاتر شمرده, و حفظ حقوق مسلمانان را بوسیله اخلاص
و توحید. تضمین کرده است «مسلمان کسی است که مسلمانان از
زبان و دستش در امان باشند. مگر آن جا که حق اقتضاء کند» ت
فيض. اين سخن دو پیام دارد:
#بالاترین حرمت که نباید آنرا شکست و خرد کرد حرمت مسلمان و
حقوق اوست.
*راهکار حفظ این حرمت و حقوق, توحید و اخلاص است.
صفحه 21:
#به هر روی اگر فرد اراده خدا را در تعامل با خلق
بداند و به آن عمل کند. حقوق دیگران را نیز حفظ
نموده است. به عبارت دیگر هميشه با بندگی و
اطاعت از خالق حق مخلوق حفظ می شود اما ممكن
است با طاعت مخلوق حق مخلوق حفظ نشود.
#شاید اخلاص و توحید ناظر به دو مرتبه از
خداشناسی باشند که در شرح خطبه اول نهج البلاغه
até
اسما.
صفحه 22:
۷)توحید؛ ایمان پرور» احسان گشاء رضایت آور و دور
#خطيه GRAV iss aH dT of Sai oy
Gers} مُعتقداً Golas نک بها أَبَداً bess Gel G
لأقاويل ما بلقانه قائها عزیمة الایمان, و فاتحة الاخسان, و مرضاء
آلرّخمن. و مَدحرَة الشیطان؛ و كواهى میدهم که جز خدای یکتای بی
شریک, معبودی نیست. شهادتی که اخلاص آن آزموده و پاکی و خلوص آن را
باور داریم و تا زندهایم بر این باور استواریم, و آن را برای صحنههای هولناک
روز قیامت ذخیره میکنيم. زیرا شهادت به یگانگی خداء نشانه استواری cies!
باز کننده درهای احسان, مایه خشنودی خدای رحمان, و دورکننده شیطان است.
صفحه 23:
“اين فراز از سخن أما م (ع) اشاره به این است
که انسان در مذت زندگی دنیویاش برای
کارهای مهم و آمادگی یافتن به وسیله آنها
براى شدايد قيامت لازم است به توحید تمشک
جوید و سپس دلیل تمشک به توحید و ذخیره
ساختن آن برای آخرت با چهار وصف توضیح
داده شده است.
©
صفحه 24:
#اوّل- عقیده ایمانی و عزم راسخی است
که خداوند تعالی از بندگان خويش خواسته
است. علاوه بر این آنچه از شریعت از
قواعد و فروع آن رسیده است شاخههای
توحید و توابع و متممّها و اموری است که
ما را بر اسرار توحید و رسیدن به اخلاص
در توحید Gob میدهد.
صفحه 25:
#دوم- 2
Js کلمهای است که با آن باب شریعت باز میشود
و بنده خدا برای پیمودن راه اخلاص به وسیله افاضه
احسان خدا و نعمتهای پیاپی او آماده میشود. چنان
که توحید اوّلین خواسته خدا از بندگان است و در
فطرت آنها سرشته و بر زبان انبیای خود نیز جاری
ساخته. آخرین چیزی است که انسان را به اخلاص
میرساند و سعادت آخرت او را تأمین میکند.
صفحه 26:
#سوّم- کلمه «توحید» باعث رضایت رحمان است
و این که کلمه توحید رضایت پروردگار را جلب
میکند امری است روشن, زیرا توحید خوشنودی
خدا را فراهم میکند و سیب نزول رحمت کامل حق
و مزید نعمت بر اشخاصی است که با آن منوّر
شدهاند و نیز خشم خدا را از انسان برطرف میکند
چنان که پیامبر فرمود: «بر پیکار با کافران مأمور
شدهام تا لا اله الا الله بگریند»..»
صفحه 27:
چهارم- کلمه توحید موجب طرد و راندن
شیطان است و این نیز بخوبی روشن است. زیرا
نهایت تلاش شیطان ایجاد شرک ظاهر يا خفی
اشت و کلمه توحید ضد خواست شیطان است.
ظاهر کلمه توحید ظاهر دعوت شیطان را دفع» و
باطن کلمه توحید باطن خواست او را ریشهکن
میکند. و چنان که شرک دارای مراتب
بینهایت است.
صفحه 28:
اخلاص در کلمه توحيد نیز بینهایت است. هر مرتبهای
که از سلوک در اخلاص پیموده شود در مقابل آن
مرتبهای از شرک سقوط میکند و تلاش شیطان در ایجاد
آن مرتبه از شرک باطل میشود تا اخلاص به قدر امکان
کامل شود و بنیانهای شیطان کاملا نابود شده و هنگام
تلاوت اين آيه: Ee YK» قلوبنا بغد اد هدیتنا و
هب لنا من لدنک رَخمهةٌ إِنَك أنت الوهابُ» شيطان
کاملا رانده و مأیوس میشود.
© ترجمه شرح تهجالبلاغه!ابنميثم). ج ۱. صفحهی ۴۷۹ و ۴۷۸
صفحه 29:
۸ آزادی و آزا
و رهیدن از اسارت غیر(معنای «اله» و عبودیت):
شعار و نماد توحید : خطبه ۳۵ (و
هد آن ال لها شریک له
مدع
شهادت میدهم جز
غدای یگانه و بی مانند خدایی نباشد و
جز او معبودی نیست)
اقربنه لغوى: اله- معبود (العين و...)
عبد: خضوع - تذلل- اطاعت
مجمع البحرین ذیل عبد: (بل کانوا
یعبدون الجن..) قال المفسرون:
يريدون الشياطين حيث اطاعوهم فى
عبادة غير الله
قرینه روایی: الکافی.شيخ الکلینی ج ۲.ص ۳۹۸:
امام صادی(علیه السلام) قال: من أطاع رجلا فى معصية
فقد عبده.
الکافی, شیخ الکلینی ج ۶ ص ۴۳۴: امام باقر(علیه
السلام) قال: من أصغى إلى ناطق فقد عبده فإن كان
الناطق يؤدى عن الله عزوجل فقد عبد الله وإن كان
الناطق يؤدى عن الشيطان فقد عبد الشيطان.
اله < مطاع
قرینه قرآنی: یس ۶۱-۶۰
( الم اعهد الیکم یا بنی آدم
أن لاتعبدوا الشيطان انه
الكم عدو مبين) - لاتعبدوا
- لاتطيعوا
صفحه 30:
#نامه ۳۱ رم فک عن کل دنه و ان اقنک
یارب فک ن تفتاض بل من تفسک
۳ :
9و لاتکن عند غنرک و قذ oN Slits خزا
بهرروی از منظر امیرمومنان انسان با بندگی و
طاعت خداء آزاد و با آزاد گذاشتن نفس و اميال
خوده برده و زندانی خواهد شد.
صفحه 31:
©از حيث انكيزه:
= فرد موحد جهان را كتاب تكوينى ميداند كه در واقع با اكتشافات و
اختراعات خود به شرح و تبيبن اين کتاب و توصیف مولف حکیم آن پرداخته
است. وجهان و قواعد موجود در آن برای او مجموعه ای منظم. حساب شده
و بسیار دقیق است و انگیزه ای مضاعف برای تولید علم و کشف قوانین
هستی دارد چرا که آنرا راهی برای شناخت بیشتر و بهتر خالق هستی می اند
و از این رو به شرح بیشتر کتاب تکوین و هستی همت می گمارد.
صفحه 32:
*از حبت اعتبار فرضیه های علمی:
#باور توحیدی واعتقاد به عصمت و صدق تام کتب و
رسولان الهی» نگرثن دانشمتدان را نسبت به فرضیات
علمی برخاسته از وحی دگرگون می سازد. یعنی آن
دسته از گزاره های قرآنی و روایی که ناظر به فرضیه
های علوم فیزیکی و متافیزیکی می باشند. می توانند
نرخ تولید علم و فن آوری را مضاعف نمایند. اين مهم
در فرضیه های علمی و روشهای تجربی او تاثیر
بسزایی دارد.
صفحه 33:
بر توحیدی نه تنها علم
برای تکامل و رشد بیشتر خود
دست نياز خود را بسوی دین و
وحی دراز کرده و محتاج ان
اه
صفحه 34:
۰) تقویت ایمان و اراده برای انجام کارهای بزرگ و صبر در برابر ناملایمات
و سختیهای زندگی
از آنجلیی که خداوندبی منتها و نامحدود بوده و
شکست در او معنا ندارد. در زندگی فرد مومن
و معتقد به خداوند نیز محدودیت و شکست
راهی ندارد و همه حوادث و رخدادهای als
فرد می تواند برای او خیر. ثواب و پیروزی
رقم خورد.
صفحه 35:
تمامی موارد دهکانه فوق می
تواند در دو حوزه فردی و
فرافردی (اجتماعی» سیاسی.
اقتصادی, اخلاقی و ...) تأثیر
گذار باشد.
صفحه 36: