صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
خورداري از خدمات بهداشتي و درماني » يكي از حقوق مسلم
ردي و اجتماعي است و تامين سلامت جسم و روان هم ساف
صفحه 4:
#نبيهداشت عمومي عبارتست از علم و فن بيشكيري *
از بیماریها» ae ee و ارتقاي سطح سلامتي
Ee) 9
ee eae) ل ۱ ۱30 از آجامعه از
WOE ERT SO TES ا 0000
.كردد
صفحه 5:
ات
بهداشتمحيط -©
ييشكيريو كنترلبيماريهايولكيردار و مزمن-6)
Cone TUB ened
۷ رم ول rao
0/155
نظارتبر مواد خورلكيء بهداشتيو داروني-0
خدماتبهدالشتيدر شرليط لضطراري-©
5” Syne er So eat nee eee ead
صفحه 6:
تاريخجه توسعه و تكامل بهداشت عمومي در ادوار مختلفا
J ino poles ele onal
بلاي آسماني به شمار مي آمد. اسقلبیوس اولین كسي بود که به
ees 3 00 0
تاريخ بهداشت عمومي بود. اما يس از = ت زماني بس
طولاني و رشد بسيار كند در زمينه بهداشت عمومي در سال
توماس مور در اشاعه اين فكر كه بهداشت حافظ 0508
سلامتي است و طبابت ترميم كننده آن كوشش بسيار نمود
صفحه 7:
لقب براي اولين بار كزانت در سال ie
مبادرت به تجزيه و تحليل آمار مرك و مير در
انگلستان نمود . در حدود 5
پزشک ايتالياني به نام رامازيني شلواع به
نوشتن مقالاتي درباره بيمّاريهاي حرفه اي نمود
صفحه 8:
توسعه و تکامل بهداشت on
نوزدهم نتيجه بيشرفت دانش و احساس
مسئوليت اجتتاعئاجوا د بود در
اين دوره ادوين جادوي جان بيتر
فرانک در اجراي 030 5 rents
کوشش فراوان نمودند
صفحه 9:
pe كك لكك i
خدمات بيمارستاني را طرح ريزي نمود و در
حدود همين دهه دانمارک خدمات بيمارستاني
را جزو وظايف ا و برخي
دیگر از كشورهاي اروپاني طرفدار 000
خدمات درماثئ شدند
صفحه 10:
اولين كنكره بين المللي بهداشت سير
9 در ياريس تشكيل كرديد. در فاصله بين
سالهاي ©*0©6.تا +6 ©©0 جان-اسنوكه در لندن
طبابت مي كرد ابيدميولوتي #اتايرا مورد مطالعه
قرار داد و در سال (Cleo ويليام باد oe همین
مطالعه را در مورد تيفونيداانجام داد
صفحه 11:
لسر
##در نیمه دوم قرن نوزدهم مطالعات و آزمای
پاستور در زمینه ميکروبشناسي» تصويري
دقيق از نحوه ات سند ارائه داد
و بارونق عصر باكتريولوي و يافتن انواع
واکسنها » اکثر ی عفوني eS
كرديد
صفحه 12:
بذر بهداشت که 20000 سال قبل از سر
"0
Pe Peer ل Terr ce
ييشرفت تدريجي و آرام» در سال ©0902 » عالي
ترین ثمرات خود را ار ورد يدر اين سال اساسنامه
سازمان جهاني بهداشت به تصويب رَسَيْدَاو در سال
)0©0( به مرحله اجرا كذاشته شد .بيش إن 0960©
كشور جهان عضو اين سازمان هستند
صفحه 13:
: تاريخجه بهداشت عمومي در ايران
ا ا ا ا ا 000
نظر بوده . در دين زرتشت » آتش رمز پاكي و
شایسته | any Ss
Re ae omen! 9
۳۹ زيادي در دين اسلام rss ae
صفحه 14:
در سال 49600 شمسی» وزارت بهداري سین
9(
32 8 نظام sds جمهوري اسلامي ايران»
سلامت مردم به عنوان يكي از حقوق مسلم آنان مورد
توجه است و در اكعوؤك:سوم ».بيست و نهم و جهل و
سوم از قانون اساسي بر ضرو55تافين بهداشت و
درمان براي آحاد مردم ایران
صفحه 15:
و اميت 220000000 ae
با ييشرفت علم مردم بتدريج از عوامل مولد بيماري و
تاثیر آنها بر تندرتتقي»آگاه شدند و بشر آموخت با
RCN pee لل See
تهديد مي كند دوري جويد و با به كاركيري اصول
پيشگيري افراد سالم را در برابر بيماري مصون سازد
صفحه 16:
تعریف سلامت و بيماري a
از ديدكاه يزشك . سلامتي عبارت است از مطابقت با
سس تس
معيارهاي معين نظير شاخصهاي 00
ميزانهاي بيوشيمياني » معيارهاي فیزیولوژيگي و غیره
بيماري دلالت بر شرايطي دارّذيكه جسم انسان را مريض
.كرده و عملكرد طبيعي بدن را بر هم مي زند
صفحه 17:
۳ ee
02
9 aici RITE موزش؛ سم
S- 29% خدماتبهداشتيدرمانيو
صفحه 18:
ery ner | ۳ ۱
اكر افراد جامعه را بر حسب حالت تندرستي يا شدت
بيماري گروه بندي"کنیم: ۲
|
تندر
| اشكار
صفحه 19:
عوامل موثر در بيدايش بيماريها عبارتند از i
oye eee BES) We OL le eee)
ين ek meal 2 oe eae Caos
ا ارائه شده اند ee
= : مي توان مثلث اپيدميولوژي» شبکه علیت »
سس ارد
صفحه 20:
:تیم و گروه بهداشت 1
۳
كروهي از اشخاص كه هدف بهداشتي و
مقاصد معین و ۱ ۲ ۳ در جهت
دستيابي به آن ننس ۳9
مهارتها و شايستگي هاي خود و با توچه به
عملیات دیگران #.همکاري مي کنند
صفحه 21:
yr» era a cen
براي مقايسه دو وضعیت درزمانها و مكانهاي
eee ۱۳
rrr eOr ۱۳
با هم مقایسه نمود اينكونه اعداد را شاخص مى كويند
ee eee re SES) كك
نامیده مي شوند
صفحه 22:
|۷۳ :
Pa
شاخصهايربوط به مرگومیر 6 ولاتو باروري
Pe nt ee ۴ لجر ليخدماتبهداشتي-6
اك ©- ميزلنهاواستفاده از خدمات- ©
2115110101000 6 لاسا ۲
لقتصادواجتماعي oa 00
g mr Fes 0
صفحه 23:
۳
برای اندازه گیری سطح سلامت جامعه وحتی مقایسه 9
باسطح دیگر جوامع بکار. می روند
براى ارزيابى نيازهاى بهداشتى؛»تخصيص منابع "
trae) ا لاك ۱
. يهداشتى لازم هستند
صفحه 24:
PS rr We SY
9 - باید معتبر باشند دقیقا همانچیزیرا لندازم بگیرند
,که بر لءاندازه گیر ویر نظر گرفته شدم لند
9 -قابل اعتماد باشند نتانج چند نفر با این مقیاس یکسان باشد
ل na eee Ug
9 ویژم باشند منعکسکنندم تغییر اتمو قعیتباشند-
در لا بات به تب دید مور د نظر كمف كند ل
صفحه 25:
52007
ی
لمید زندگی *
میزانهایدیگ مرگومیر- 9
keep ieee ی
ا is DBO ere Deter
میزلنمر لقبندر بخشهایسرپائیو اورژلنس 9
epee ۰
لم رفم 0
0
re eee eo
صفحه 26:
میزان های ناتوانی
تعداد روز هاوناتولنیوبستریر «
تعداد روز هایغیبتاز کار - ۲
EERE ES eS (۱ erie ee hana =
be are Eee SSE e ew OLE See ae eee eee
۳ Sep ا ل ty RN LETT Ie RG OE
«* ان هایب بداشترو لنی و لجتماعیع
۱ Oe ree FE Se
سس ad
ره 1 7
* نشانگهاوسیاستب هداشتی ام لمیزانکولید. نا خانشملیصرنشده برایخماتب یداشتی و
وغيره
# عكنا 2ه :واتلدنين 5631260 طألهفط ؛ نشائكر هاوكيفيتؤندكيمرتبط باسلامت
١ ۹ en Corot
صفحه 27:
تعریف سازمان جهانی بهداشت از کیفیت زندگی
ادراك افراد از موقعيت خودشان در زندكى » كه براساس "
فرهنگ ونظام ارزشی که در ان زندگی می کنند واهداف
وانتظارات واستانداردها وعائق مورد نظر انان صورت
. میگیرد
صفحه 28:
Quaity-adjusted life years
0۳۱۵ deer meee)
دا
Se Boa ا ees Serer ar tar
Dae Sie Se Pee TES)
,سپری می شود که معمولا با رضایت خاطر همراه نیست
As (QALYS) =
ا SS See Ete Se re 0
eree nr pra) ال PEABO
YES Ce ee esl ENE CE EDT) ۱
اورند .كه براى ارزشيابى مداخلات درمانىء اناليزهاى هزينه - اثر
الا ا ee er TOS
. طول عمر (كميت) »كيفيت نيز اهميت دارد استفاده ميشود
صفحه 29:
۱9۰۷ are re Bie
(Disability -Adjusted life
ام دالى هاى يك بيمارى خاص در جامعه بايد سالها رقازگ دج
ور ا ا ا 000
elo IOP Eee RR Orun Year Lived with Dis ability (YLDS)
es) ا ل Peeper
لست
تا
ey Paes ا را
پیز رد رترب
i ال
Ws Sees 00 GD yse ey aruse ec tas سر
۱ Aca yuk seen Peper ma cen Tepe an Ea
اند
Pe eee We OSA (ce ROE ee es eee ro eed
صفحه 30:
شاخص سوليوان
از تفاضل بين اميد زيندكى وسالهائى كه با ناتوانى "
ومحدوديت در انجام فعاليت هاى معمول زندكى (كار
وتحصيل وفعاليت هاى روزمرره است محاسبه ميشود
صفحه 31:
ويذكى هاى كيفيت زندكى
سر رم تس ی وا
- ذهنی بودن( Feat] evo great oor ear Ji Je-B) subjective)
وپنداررها ی فرد بستگی دارد
Te BED oe ae een See kane لكل ل
سالم بدائند ولى در مقابل افرادى هم هستند كه هيج كونه نشانه بالينى
نداشته وخود را بيمار مى دانند بنابراين كيفيت ز: 5
درک شده توسط افراد بین انچه هست وانچه باید باشد گفته میشود که
کی ای رت رت رای فرداست
و یر ۱/۱۵۲۱ rue PED ee DPE er ene
به زمان است که ae 9 وى از زندكى
است ودر طول زمان تغيير
صفحه 32:
عوامل موثر بركيفيت زندكى از ديدكاه فرانس
صفحه 33:
مدل كيفيت زندكى از ديدكاه زان
فاكتورهاي
emer rere
۱۳-7
اجتماعی رفاه اجتماعی
Een فاکتورهای فردی
pO Ere rend
های مختلف
۳
عملکرد بهداشتی یا احساس بهتر بودن | | رضايت از زندكى در
reins ena ae
سلامت رفاه جسمی از نظر روانى
صفحه 34:
:سازمانهاي بهداشت بین Pe
Pa
اقدامات بهداشت بین المللي شامل حل مسائلي
در زمينه بهداشت انتتتت»كه نيازمند توجه و اقدام
بيش از يك كشور مى باشد مانند كنترل اييدمي
هاء تبادل بين المللي اطلاعات و تجربيات طبي
9 ا 0
صفحه 35:
ابا" لو( سازمان جهاني بهدا "i
۳ ۳ ام سس مره
تخصصي و غیر سياسي مرپوط به بهداشت که
از ادارات سازمان مال ۱۳۹
است . اساسنامه لن از هفتم آدريل © 1
اجرا گذاشته شد (روز جهاني بهداشت)
صفحه 36:
#فييرهدف از تشكيل سازمان جهاني ie
دستيابي همه مردم به بالاترين سطح سلامت
——
است و هدف فعلي آن دستبابي,همه مردم به
۳ ی le eee
از نظر اقتصادي و اجتماعي زندگي باروري
.داشته باشند
صفحه 37:
شامل خدمات ۳ ۹
اصي و تحقیقات پزشکي است . این سازمان
له تس بهداشتي ویژه در مناطق
استقرار ا -
صفحه 38:
(00010020)) یونیسف ۳
ب الاداريات سازمان ملل متحد انث كه از طرف مجمع
عمومي ملل متحد به.منظور اقدام, براي بازتواني کودکان
eyes ا ۱
و ديكر ادارات تخصصي 0.1,.0) زابطه نزديك با
سازمان ملل است . در حال حاضر توجه يونياظفٍ بيشتر
را 60084 متوجه ”كليتكودك“ است و بسيج معروف
صفحه 39:
Pete ۶79 (00.9.0))سازمان
co a 0266 و براي همكاري جهاني در
زمينه هايي جون كمك به كشورها براي بالا بردن
استانداردهاي ey كام ل ل
نت ۱۳۲
0 ۶۳
براي بهبود شرایط کار و"زندگي جامعه کارگران دنیا
تاسیس گردید
صفحه 40:
(©1.8.0) صليب سرخ بين 5
Poe
يك سازمان بشر دوستانه غير سياسي و غير
رسمي است كه علاقمند.خدمت .به انسانها در زمان
gels. acl, + Sin Sl ۱۳0
در سال ©0200 با نام جمعيت شير ae
سرخ ایران تاسیس گردیده است همکار صلیب سرخ
بین المللي است
صفحه 41:
سيماي بهداشت در جهان و مشكلات كشورهاي در
قفني توسعه در Aine) os!
يس از دوره ي رنسانسس .در ارويا مرز مشخص و شكافي
ژرف بین دو گروه ac Dene wea ۳
ك3 5 ۳
BE SaeS ا ا SCENES
ملي صرف بهداشت مي شود در 'حالي كه در كشورهاي در
.حال توسعه اين رقم فقط © تا © در صد است
صفحه 42:
وقتي صحبت از مشكلات بهداشت و درمان كشورهاي”
حال توسعه بيش مي آيد دامنه وسيعي از مسائل را در بر
“في كيرد در اين كشورها ان امكانات مادي و منابع انساني
. موجود استفاده مطلوب نمي شود
به طور كلي مشكلات بهداشت.و درومان از سه ديدكاه
Sy ل كك 7
مصرف ک نندگان خدماب هدلشتي-|) rs
ا ا 0 ” 7
2 0 خر Dr ecoe
صفحه 43:
لوشكلات 0ه ۳
۹۳ ۲۳ PU en cg rot]
توزیع. نادرستمنابم. انساني؛ 7 وتو خدمات.ه
وضعیتف امساعد راهها و کمبود وسابل a
باورهايلجتماعيو رفتار هايٌهداشتيمردم -ج6
صفحه 44:
۳ ی g IN Si
Gab م ا
or) ات فو
۳0 گیریمحدود 3 طليسِنتي- 0
صفحه 45:
Paar ۲ Rerwers Ce
3
و برنامه ريزان
لا ا ا سا
al perce |
فقدلنة شكيلاتبرنامه ريزيموثر و كمبود لطلاعاتآماري ©
2 RENE) NCES E COR nee te CORR DE Ere
eae eee ore eek Pees) ا Sew)
PORE eee
صفحه 46:
مشکلات موجود در Pre eer
۴ در ايران
۳
عدم. لطلاع ک افياز لمکانانشدر
عدم 2
Sy ee pero onesie) *
يائينبودنسطح ات
oa ere eee ane coy
ee tS en
صفحه 47:
مراقبتهاي بهداشتي و سطوح مختلف أن
Re cee
Rp peop ane ep ere: ner Pepe Cee
انجام مي گیرده مراقبتهاي بهداشتي تام دار
سازماندهي مي شود و هر سطح به وسیله
بیماران به آن ارجاع داده مي شوند» بشتيباني مي کر
: سطوح عبارتنداز =
اك ل
سطح دوم مرلقبتهاييهدلشتي ©
ل 2
صفحه 48:
م دس PP
بهداشتي ي عبارت است از مراقبتهاي اصلي در زمينه
۱۳
بهداشت كه براي همه افراد و خانواده هاي جامعه قابل
re ی
براي افراد » خانواده ها و كل جامعه است ٠ هنكامي كه
.نيازي به خدمات تخصصي نباشد
صفحه 49:
۳ نظامهای عرضه خدمات بیدا
Z J ۳
۱۳0
ner er hey Saas
بنادین مراقبتهاي پزشکي وجود پارد که
صفحه 50:
Ce ew encore care در سور
a
اين شبكه از خانه بهداشت در روستا شروع
۳ ستان د نتن
كسترش مي يابد . نظام بهداشت "و درمان
ايران را مي توان در سه سطح شهزّاستان »
.استان و كشور#مورد بررسي قرار داد
صفحه 51:
tee
خانه بهداشتء مراكز بهداشتي درماني
روستائي » مراكز ۷ 9-9
۲ ا TE SE
بيمارستان شهرستان » ۱
.موسسات آموزشي مي باشد
al
صفحه 52:
۰
فعالیت شبکه هاي بهداشت و درمان شهرستانها و پشتيباني از
.واحدهايي عراضر
در سطح کشور وزارت بهداشت و درمان و آموزن
پزشكي » سياستگذاري ۰ برنامه ريزي » هدایت عملیات و
بيني شده است
نظارت بر کار سازمانهاي منطقه اي بهداشت و درمان استانها و
.دانشكاههاي علوم يزشكي را عهده دار است
al
صفحه 53:
Pe a Ew STS SEO e as Reo) ۱
ta Lie و درخواستهاي بهداشتي مردم است و عمدتا
: اهدافي شامل
1 ل
تسریم در لیجاد خدماتب هداشتيجدید -9
eras 2 ف
لصلاح ک يفيتمر لقبتهايب هدلشتي-۳)
از بينبردودوباره كاريهاام 2
ند
صفحه 54:
:مهمترین پیش شرطهاي برنامه ريزي عد
0000 وضم قولنین-)
ne ۱ eae Sees لت
:مراحل مختلف برنامه ريزي شامل موارد زیر می ب 7338
تسجزیه و تحلیل ضعیتبهداشلي, - تسعیینلهدافقطعينهانی-)
كك “6د.تعييناولويتها -©
تهيه برنامه تفصيلي 8- برنامه ريزيخاصو لجرا -©
بايش ۵ ارزشيبي ی
صفحه 55:
#مديريت عبارت است از تخصيص in
منطقي منابع براي حصول به اهداف معين »
سازمان دهي و“هماهنك كردن امور براي
رسيدن به لن اهدافء ار زشيأآب "لتتتتتمن براي
اصلاح روشهاي کار و تطبیق دادن برتلمه ها
با نتايج ارزشيابيها
3
صفحه 56:
مديريت خدمات بهداشتي- Pe tte
_
خدمات بهداشتي- درماني نظير هر سازمان ديكري ان ٠
(«اعب8)اصول كلئ-مديريت بيروي مي كند لوتركيوليك
ا 1
خلاصه كريده است 060008000000809 در اصطلاح لاتين
كه هر يك از حروف لن بترتيب مخفف : برنآظة ريزي »
سازماندهي» كارگزيني» ree De) هماهنكي Sar 0
و بودجه بندي است
صفحه 57:
5 Bs ee
خدمات بهداشتي- درماني i
ea a tee
Seale Ree ier
آگامي از قانین اتتصادي است . عم فتصاد در
بهداشت براي تعيين جكونكي تركيب عوام لآو منابع
توليدي به کار مي رود
صفحه 58:
FUR eer og te Pes er EC are Per
:خدمات بهداشتي درماني را تشکیل مي د ۳
انتخاب اول : تشخيص و تعيين مبلغي است كه بايد صرف تهيه
خدمات بهداشتي درماني 5و
و
Pal است
Pa
انتخاب سوم : گزینش روش توزیع خدمات بهداشتي درماني است
i
صفحه 59:
ا ل ل سر
) داشتشغلي- 7 7
2 بهدلشتمادر و كودكىكف
Pal
ree ater oe) J 9
آموزش بهداشت.2"
صفحه 60:
بخش دوم
بهداشت فردي
صفحه 61:
بهداشت فردي
وقوف به مسائل بهداشتي » انسان را در استفاده کامل
از زندگي آميخته با نشاط و شادابي » جه به صورت
يك فرد و چه به عنوان ch عضو جامعه » کمك و يار
ی می کند. سلامت انسانها بستگي به ميزان مهارت و
دانائي آنها در به کار بردن نکات و حقایق بهداشتي
دارد
صفحه 62:
ساختمان پوست : پوست از يك طبقه خارجي به نام اپیدرم و
. يك طبقه داخلي به نام جلد (درم ) ساخته شده است
درم بر. خلاف اپیدرم که عروق خوني ندارد؛ داراي عروق
فراواني است و اپیدرم را تغذیه مي کند(تصویر 2)
a 5
Dermis 2
wiles
صفحه 63:
مراقبت بهداشتي از پوست شامل استحمام و نظافت پوست
است. درجه حرارت لب مورد استفاده براي استحمام بهتر
است از درجه حرارت بدن تجاوز نکند . صابون متناسب
با نوع پوست انتخاب شود. از تبغ و حوله » شخصي
استفاده شود. هواي تازه و مقدار کمي اشعه آفتاب در
تامین بهداشت يوست موثر است
صفحه 64:
مو از دو قسمت ساقه و ريشه تشکیل شده است. ريشه در
داخل لوله اي از اپیدرم به نام فولیکول مو قرار دارد. قاعده
فولیکول را پیاز مو مي گویند
در هر واحد مو سه لایه و
لایه خارجویا کوتیکول-|)
لایه ميانيیا کورتکس-()
صفحه 65:
براي حفظ بهداشت مو رعایت نکات زیر ضروری است
لنتخابمادم ي پساك کنندم مناسبمو -|)
برسزدنو ماساژ مرتبموها در حد معمول- ©
لصلاح موها هر 6۳-0 هفته در يكآرلیشگام بهدلشتي- ©
a wee Bled WM A de
Hair
2 ane
Oil Gland
از
Skin Sruface 3 oe r
Hair folicle
Best Syndication
صفحه 66:
ناخن از تغییر و تبدیل یاخته هاي شاخي اپیدرم به
.جود مي أيد و داراي دو قسمت بدنه و ريشه است. يك
احیه هلالي بنام ماهك در آن دیده مي شود. بافت زیر
ناخن که بستر ناخن نامیده مي شود شامل جلد و لایه
صفحه 67:
بهداشت ناخن : اندازه ناخن باید به اندازه اي باشد که
مانم از کار انگشتان نگردد. يوست اطراف ناخن بايد
نرم و بدون ترك نگه داشته شود. ريشه هاي اطراف
ناخن نباید به وسیله دندان یا قيچي بریده شود ناخنها را
١ نباید جوید
صفحه 68:
بهداشت دست و پا : شستن مرتب دستها با آب گرم و صابون
بخصوص قبل از غذا خوردن و بعد از توالت رفتن ضرورت
دارد باقیماندن صابون سبب خشكي و خرابي پوست مي گردد.
استفاده از دستکش در هنكام كار با مواد ياك كننده سودمند است
. در توجه از ياها » شستشوي روزانه و استفاده از كفش
مناسب توصيه مي شود
صفحه 69:
:ساختمان دندان : هر دندان از قسمتهاي زیر تشکیل شده است
ریشه که در دلخلحفرم دندلنيجاودارد -)
تاج قسمتياز دندلنلستکه در خارج حفرم دندلنيقرار دارد -(6
طوقیا گردن محللتصا لويشه و تاج لست.
صفحه 70:
در برش طولي دندان از داخل به خارج » قسمتهاي زیر را مي توان
:تشخیص داد
مخز دندلن-)
عاج دندان» عاج دندانرا از خارج ب افتسختديگري.0
مي پوشاند که این بافت را در قسمت تاج دندان» مبنا و در قسمت ريشه
دندان» سيمان
صفحه 71:
ساختمان چشم را مي توان به طور كلي به دو قسمت تقسیم کرد
الف) کره چشم که عضو اصلي بينائي است
ب) ضمائم چشم كه به کار حفاظت ؛ حرکت دادن و تسهیل کار چشم مي آیند
,دبواره گره چشم از سه لایه خارجي »:مياني و درونی تشگیل شده است
The Human Eye
Targets of Major Eye Diseases
aqueous
humor
cataract
ام موجه مومت
صفحه 72:
_اهم مراقبتهاي بهداشتي از دهان و دندان
دلشتنرژيم غذلئيمناسب|)
خوداریاز خوردنمواد خورلکي-()
سفت
شستنمرتبو صحیح دندلنها -4
خودارياز خوردنغذا غير ساعاتمعين-)
Analy سا لييكبار به دندلنيزشك- ©
و بسيارهموارد ديكو -©
صفحه 73:
اهم مراقبتهاي مختلف از چشم
مرلقبتب هداشتي-|)
پرهیز از خستگيچشمها -6
گنجانیدنمعایناتچشم در برنامه معایناتپزشکي-۲)
صفحه 74:
گوزش كيل سه Claud بيروني ۰ ميالي و ذلقلي انبت . گرشن
بيروني شامل لاله گوش و مجراي شنواني است گوش مياني محفظه
اي استخواني است که به وسیله دو دریچه بيضي و كرد از كوش
داخلي و به وسیله پرده صماخ از گوش خارجي جدا مي شود و
همینطور از طریق شیپور استاش به حلق مرتبط است . گوش داخلی
شامل دهلیز» مجاری نیمدایره و حلزون می باشد
صفحه 75:
اهم مراقبت هاي بهداشتي از گوش
قرار نگرفتندر معرضسرو صدليزیاد -|)
نقصکرکودك ب ايستيهو چه زودتر تشخیصدادم شود -©
بر طرفکردنهر چه زودتر عفونتهایگلو و بيني-
هیچگام نباید گوشرا با وسایلنوك تسیز و غير بهدلشتي-<6
پاكکرد
. . . . و موارد متعدد ديكر -.©
صفحه 76:
ساختمان دستگاه تنفسر
: دستگاه تتفس انسان از دو قسمت تشکیل شده است . «
رلههايولني ©- ششه -)
قسمت بالاي شش را بنام قله و قسمت پائین آن را قاعده ي شش مي نامند. دو
لایه نازك به نام پرده جنب » قسمت خارجي شش ها و سطح داخلي قفسه سینه را
مي يوشائد
صفحه 77:
اهم مراقبتهاي دستگاه تنفس
عدم لعتياد به دخانیات|)
رعايتسائلب هداشتيدر محلسكونت.©
پیشگیریاز بيماريهايعفونیو درمانبموقم آنها -
لستفادم از رژیم غذلیی مناسب.۳)
رعایتاصول ب هداشتفردي.()
صفحه 78:
دستگاه گوارش از دو بخش لوله گوارش و غدد ضمیمه
(غدد بزاقي - کبد و لوزالمعده) تشکیل شده است
۶ ۷۶:ا5عع:0
صفحه 79:
اهم مراقبتهاي دستگاه گوارش
خوردنغذلهايمتوازنو سال -|)
جويدنكاملغذا -©
صبحانه بايد كامل؛ نهار متعادلو شام سبك باشد -©
غذا متناسببا وضع و شرليط جسمانيمصرفشود CP~
... يرهيز از غذلهاهزياد برشته و سرخ كردم » سيكار و -©
لجتناباز نوشیدنمایعاتزیاد گرم و یا سرد -6
و موارد متعدد دیگ -2/
صفحه 80:
. مج 2
ساختمان دستگاه کردش خون
دستگاه گردش خون از ثلب» سر خر گیا و سیا «ر گیا تشکیل شده است قلب عضوي
است ماهیچه اي تقریبا به اندازه مشت بسته که درون کیسه ظريفي به نام ابشامه
قرار دارد درون قلب 4 حفره وجود دارد که دو تاي بالايي :«ابز و دوتاي پائيني
بدان ناميده مي شود
5
صفحه 81:
Lung
Capillaries
Systemic
Capillaries
دستگاه گردش خون (11000
صفحه 82:
اهم مراقبتهاي بهداشتي از دستگاه گردش خون
عدم لفرلط در مصرفغذلهايچرب پر نمكو قندي.|)
پرهیز از پسرخوری7
خود داریاز مصرفمواد محرك-(>
خود داریاز عدم تحرك-()
بيشكيرياز بيماريهايعفوني ©
برخورداریاز لسترلحتکافيو مرلقبتهایپ زشکی-()
حفظ خونسردی-"
و موارد متعدد دیگ -6
صفحه 83:
ساختمان دستگاه اداري
دستگاه اداري شامل دو کلیه » دو حالب (میزنای)» مثانه و
پیشابراه است دفع مواد زاید مهمترین وظیفه دستگاه اداري است
Ureter
Urinary bladder
Urethra
اس الس
صفحه 84:
اهم مراقبتهاي دستگاه اداري
رعایتب هدلشت|)
استرلحت خولبكافيو يرهيز از خستكيو همجنين- ©
يرهيز از عدم تحرك
لجتناباز مصرفبيرويه يروتئين-©
ييشكيرياز لبتلابه بيماريهايغخوني-)
مصونن گهداشتنکلیه ه از سرما و ضربه -©
صفحه 85:
ساختمان دستگاه تناسلي
. دستگاه تناسلي در مرد و زن از دو قسمت خارجي و داخلي تشکیل شده است ۰
دستگاه تناسلي خارجي مردان شامل آلت تناسلي و کیسه بیضه و قسمت داخلي شامل بیضه ۰
هاء يك رشته مجاري و غدد ضمیمه مي باشد. قسمت خارجي دستگاه تناسلي زنان را
مجموعا فرج مي نامندو قسمت داخلي آن شامل مهبل » رحم لوله هاي رحمي و تخمدان
دستگاه داخلی تناسلی زنانه دستگاه داخلی تناسلی مردانه
صفحه 86:
موقعیت دستگاه تناسلی داخلی مردانه موقعیت دستگاه تناسلی داخلی زنانه
صفحه 87:
اهم مر اقبتهاي دستگاه تناسلي
نظافتشخصي)
رولبط زناشونیمتعادل-()
عدم ازدولج در سنپانین-(4
رعايتوزيم غذلئيمناسب)
خولب استرلحت ورزشو تفريحاتسالم كافي-(20
خود دارياز شنا در لبهائيكه لحتما ل إودكيآنها ميرود -.©
مرلجعه سریع به پزشكدر صورتشاهدم هر گونه نارلحتيو موارد غیر طبيعي-0”
لیندستگام
لسترلحت خولبو غذلومناسبهنكام قاعدكي-©
و موارد متعدد ديكو .©
صفحه 88:
اين دستگاه شامل
صفحه 89:
اهم مراقبتهاي بهداشتي از دستگاه حركتي
برخورداريار ریم ۶ مناسبو غنياز ویتامینها و مواد معدنیمورد -()
نیاز بدن
دلشتن: ۰ !سای مناسبها سزو لجتناباز بروز خستكي- ©
نكهدلشتن: ززدر حد متعادل-.©
خود دارياز لنجام کار هايخطر :که لحتما (آسیببه لیندستگام -۲)
1 را در پیدارد
و موارد متعدد دیگ G-
صفحه 90:
ساختمان دستگاه عصبی
این دستگاه مهمترین دستگاه ارتباطي بدن است و بر اعمال دیگر
دستگاهها نظظارت دارد دستگاه عصبي شامل قسمت مركزي و محيطي
است. قسمت مركزي شامل نذا , منز و قسمت محيطي شامل
Se ose! 5 (08 جفت اعصاب مغزي ۰ 0 جفت اعصاب
نخاعي) و همينطور اعصاب <و دكار (سمياتيك و ياراسميارتيك) است
صفحه 91:
عصبي نورون نامیده مي شود
Dendrites
ساخد ‘ ام
ن لورون CP direction of message
ce ‘Axon terminals synapse
with dendrites on target cell
صفحه 92:
اهم مراقبتهاي بهداشتي از دستگاه عصبي
موققرياة بووة بوطاربيا رظنيو دوجازية: موقع نها | 4
لستفادم از وساي لحفاظتفرا
درمانبه موقع لخ
خود دارياز لنجام کار۰ ۲۳
استفادم ار رزيم غذليىو خولبو فعا إبتبدنيمناسب ©
تاشدر برخورداریاز روانسال م10
و م "pad
صفحه 93:
رعایت اصول تغذیه و بهداشت مواد غذاني
با استفاده از غذاي لازم و كافي جنبش و حیات » كارآيي و
فعالیت » رضایت خاطرء نشاط زندگي و قدرت مبارزه با
مشكلات در انسان تامين مي شود .نوع تغذيه روي ظرفيت
تفكر و قدرت عضلاني هم تاثير دارد . در تامين سلامتي
علاوه بر استفاده از غذاي مناسب و كافي» رعايت اصول
بهداشت مواد غذائي هم حائز اهميت است
صفحه 94:
اهم نكاتي كه در بهداشت مواد غذائي حائز اهمیت اند
خرید از فروشگاههایمناسب)
عدم آلردگيمواد غذلنيقبلاز لنبار كردن-©
لستفادم از مواد غذلئية_ازم -9
صفحه 95:
خواب بزرگترین تجدید کننده ي قواست . مقدار
خواب بايد در حد اعتدال باشد و بهترین ساعت
است » هنگام شب از مصرف غذاهاي سنگین
باید خودداري شود. گرفتن دوش با آب ولرم و
صفحه 96:
در اثر ورزش » حرکات بدن منظم و هماهنگ شده » خستگي
دیرتر ظاهر گشته» عضلات و اندام خوش حالت و ورزیده و
همراه با افزايش نيروي عضلاني » مقاومت بدن زباد تر مي
شود. ورزش يك آرام کننده طبيعي و بدون ضرر است و باید
در تمام طول عمر با توجه به سن و جنس و وضع جسماني
بدن بطور مداوم و با رعایت اصول بهداشتي انجام گیرد
صفحه 97:
مخدرات و محرکات عبارت از موادي هستند که اثر قابل توجهي
روي شخصیت و سلامت انسان گذارده و بتدریج باعث اختلالات
جسماني و عقلاني مي گردد. دو نمونه بارز اين ترکیبات »مشروبات
الكلي و مواد مخدر مي باشد » اثر اصلي الکل ۰ خاصیت تخديري آن
روي مراکز عصبي است. طیف مواد مخدر بي اندازه زیاد است و
شامل ترياك» هرونین و .... مي باشد . معتاد به مواد مخدر عموما
,شخصيتي وابسته » متزلزل و غير قابل اعتماد بيدا مي كند
صفحه 98:
توجه كافي به مسائل بهداشت رواني وسعي در برخورداري از روان
متعادل و سالم
براي اينکه هر انساني بتواند به طور موثر قادر به انجام cad La IS
بخوبي با دیگران سازش کند» از زندگي رضایت داشته و واقع بین و
.منطقي باشد باید علاوه برتن سالم از , :ان سم هم برخوردار باشد
زندگي امروز مردم با گذشته هاي نه چندان دور تفاوت زيادي کرده »
فشارها و ناراحني ها افزايش يافته» مردم بیشتر در معرض خستگي ۰
سرو صدا » چشم و هم چشمي با دیگران و دلهره و اضطراب هستند که
همه ي اينها عامل نار احتيباي رو اني است و گریز از آنها مي تواند در
.داشتن روان سالم و متعادل كمك US
صفحه 99:
در اين روزگار که زندگي شهرنشيني باعث افزایش
گرفتاریها و ناراحتيهاي شخصي است. اطمینان از ASU)
شخص در صورت لزوم ۰ تحت مراقبت پزشكي قرار
دارد» بسیار مهم است و در مواردي که علائم بيماري تازه
اي بروز مي کند مي تواند تشخیص صحیح تري را تضمین
و تواناني اشخاص فرق مي كند. بانوان بار دار بيش از
.ساير بانوان به معاينات يزشكي نياز دارند
صفحه 100:
صفحه 101:
طبق تعریف سازمان بهداشت جهاني» بهداشت محیط زیست عبارت
است از کنترل عواملي از محیط زندگي که به نحوي در رفاه و
"سلامت بدني» رواني و اجتماعي انسان تأثیر داشته و یا خواهند داشت
توارث و محیط دو عامل اصلي در تعیین سرنوشت و سلامت
موجودات زنده اند. اما ثر عامل ارث هر قدر هم که قوي باشد در
محیط نامساعد خنثي مي شود. در حالي که صفات ارئي ضعیف در
محیط مناسب پرورش يافته و بارزتر مي گردد و بدین جهت است که
کیفیت محیط از ابعاد مختلف واجد اهمیت شایان است که در این بخش
.به آن پرداخته مي شود
صفحه 102:
بهداشت هوا
هوا مايه زندكي است و نياز به لآن بيش از نياز به
آب و غذا است انسان بدون هوا بيش از جند دقيقه
قادر به ادامه حيات نيست . اما همين هوا در اثر
عوامل طبيعي و نيز در اثر فعاليتهاي آدمي همواره
در معرض انواع آلودكيهاست
صفحه 103:
آلودگي هوا
آلودگي هوا عبارت است از وجود يك یا چند ماده آلوده کننده در ۷
هواي آزاد به مقدار و مدتي که کیفیت آن را به طوري که مضر به
,حال انسان؛ حیوان ۰ گیاه و يا آثار و ابنیه باشد تغییر دهد
منابع عمده آلودگي هوا عبارتنداز منابع طبيعي و منابع مصنوعي ۷
متسه
| له
|
|
|
Pe ER
صفحه 104:
منوکسید کربن ؛ اكسيدهاي گوگرد» اكسيدهاي
ازت» اكسيد كننده هاي فتو شيميائي ٠.
هيدروكربورها » ذرات معلق و مواد راديواكتيو از
اهم عوامل آالاينده هوا به شمار مي روند اسموك
و اینورژن از پدیده هاي مهم آلودگي هوا محسوب
مي شوند
صفحه 105:
اثرات آلودگي هوا بر انسان بستگي به غلظت آلوده کننده
ها و حساسیت مردم دارد و عوارض آن به صورتهای
دگرگ
0 مرچ
عوارضیچون لحساس تحريك-)
لحساس ن ارلحتيدر مولقع. کاهشدید -(6
عوارضیچونکند ذهنيو لختلالوشد و نمو -©
صفحه 106:
صدمات ناشي از آلودگي هوا در گیاهان را مي توان به ۷
طور كلي به سه حالت صدمات حاد و مزمن و اثرات
در اغلب حوادت شوم ناشي از آلودگي هوا تعدادي از ۷
حیوانات نيز تلف شده اند و علاوه بر تاثیر مستقیم آلاینده
هاي هوا بر حیوانات » در اغلب موارد آلاینده هاي هوا از
طریق تغذیه حیوانات از گیاهان آلوده » بطور. غیرمستقیم
.«روي حیوانات اثرات سوء دارند
صفحه 107:
هدف كلي در مبارزه با آلودگي هواء کاهش مواد آلاینده و ۷
تطابق آنها با استانداردهاي تعیین شده است تا بدین وسیله
.بهداشت و سلامت افراد جامعه تامین گردد
براي کاهش دادن میزان آلودگي هوا تا حد نه استاندرهاي ۲
قابل قبول روشهاي چندي وجود دارد از قبیل رفع نقص
اتومبیل ۰ جایگزین کردن وسایل نقلیه ist به جاي
...... وسايل نقليه شخصي و
صفحه 108:
تامين لب آشاميدني بهداشتي و رضایت بخش به
عنوان يكي از عوامل اصلي در حفظ سلامت و
پیشرفت اقتصاد اجتماعات مطرح مي باشد. زیرا
بسياري از مشکلات بهداشتي كشورهاي در حال
توسعه . به طور عمده به علت نبودن آب
آشاميدني سالم بوده و بدون تامین آن سلامت و
رفاه جامعه به خطر مي افتد
صفحه 109:
تعریف آلودگي آب
آبي را آلوده مي نامند که داراي عوامل بیمار يزاي عفوني یا
انكلي» مواد شيميائي سمي» ضایعات و فاضلابهاي صنعتي و
غيره بوده و ميزان مواد خارجي موجود در لن به اندازه اي باشد
که استفاده از آن» سبب
صفحه 110:
: منابع آلوده کننده آبها عبارتنداز
آلودگیناشیاز فاضااهاهشهری)
الودكيناشياز فاضلابهاوصنايع -©
الودكيناشياز فاضلابهايكشاورزي-. ©
: اثرات آلودگي آب بر انسان
الف) اثر مستقیم
ب) اثر غير مستقيم
ج) نقش توام مستقيم و غير مستقيم
د) نقش مساعد كننده ي شرايط انتقال
صفحه 111:
پارامترهاي مورد نظر در بررسي خواص آبهاي
آشاميدني
درجه حرارت!)
ew,
Oey 5S
بو -6
مزم -6
خولصبيولوزيكي-©
هر کدام از پارامترهای فوق بای
صفحه 112:
مهمترین روشهاي تصفیه براي آبهاي معمولي
: عبارتنداز
گرفتنمواد درشتبه كمك آشغا لگیر -)
ته نشینکردنمواد خارجیمعلقدر لب
تصفیه لببه وسیله صافیها 5
حذفبرخياز مواد لضافي-)
موجود در اب
ممه وه
صفحه 113:
تعریف فاضلاب و انواع آن
فاضلاب مخلوط رقيقي است از انواع آبهاي دور
ريختني حاصل از فعاليتهاي انسان که با توجه به
منشاء تشکیل و خواص آنها » عمدتا در سه گروه
فاضلابهاي خانگي» صنعتي وسطحي تقسیم بندي
مي گردند
صفحه 114:
شناسائي کیفیت فيزيکي ۰ شيميائي و بيولوژيكي
فاضلاب ۰ کمك موثري در طرح جمع آوري و
روشهاي تصفیه آن می کند از جمله به رنگ بو»
درجه حرارت درجه اسيدي» میزان اکسیژن محلول»
میزان مواد جامد و انواع موجودات زنده مي توان
اشاره کرد
صفحه 115:
مهمترین روشهاي تعیین درجه آلودگي فاضلابها
عبارتنداز
)- تعیین 9.0.0)
2- تعيين C.0.0
2- تعيين 4.0.0
G.G ops -P
ox -S 0.0
صفحه 116:
:اهمیت جمع آوری و تصفیه فاضلابها
الف) تامین بهداشت همگاني
ب) حفظ نظم در محیط زیست
ج) کاربرد دوباره فاضلاب
به طور كلي تصفیه فاضلاب
در سه مرحله مقدماتي » بيولوژيکي
3
,پیشرفته انجام می شود
صفحه 117:
مشکل ترین مسئله در تشکیلات تصفیه فاضلاب » دفع نهاني
پشاب فاظتلاب تصفیه شده اج حاصله و ما آلوقه کننتة
,جمع آوري شده از تصفیه خانه هاست
پساب فاضلاب قبل از دفع باید ضد عفوني شود. پساب
فاضلاب معمولا به روشهاي رقیق کردن (در آب رودخاند) »
استفاده در زمین به صورت آبياري كشاورزي و تخلیه در
.چاهها » دفع مي شود
صفحه 118:
عمل تصفیه لجن که در مراحل مختلف تصفیه فاضلاب
جمع آوري مي شود » معمولا در حوضچه های تغلیظ لجن
و مخازن هاضم انجام می گیرد. درضمن تجزیه و هضم
لجن ۰ گازهای مختلفی تولید می شود که در شرایط مساعد
0 در صد آن متان و 000 در صد انیدریدكربنيك است
که گاز متان از نظر انرژي حرارتي» از سوختهاي بسیار
مناسب است
صفحه 119:
دفع فاضلاب در مناطق کم جمعیت از
طریق روشهاني از قبیل سپتيك تانك و
ایمهاف تانك و تصفیه خانه هاي فشرده
.انجام مي شود
صفحه 120:
تعریف زباله
مجموعه اي از مواد غير قابل استفاده که ضمن
فعاليتهاي انسان به وجود مي آيد (به جز موادي كه از
بدن دفع مي شود) را زباله مي كويند كه از منابع
مختلف خانگي » اماکن عمومي» موسسات » واحدهاي
.صنعتي» کار هاي ساختماني و غیره تولید مي گردند
صفحه 121:
pho ali زیاله مواد فساد پایو و فاگ
ناپذیر مي باشد که در گروههائي شامل يس
مانده » آشغال» خاکستر» خاکروبه هاي خياباني ‘
لاشه هاي حيوانات و مواد زايد صنعتي طبقه بندي
صفحه 122:
از بين بردن و دفع زباله معمولا شامل سه مرحله نكهداري موقت » 3
جمع آوري و دفع مي باشد
امروزه روشهاي مختلفي جهت دفع زباله نظير تلنبار كردن در ”
محيط بازء سوزاندن در هواي آزاد » دفن بهداشتي» سوزاندن در
دستگاههاي زباله سوز و .....در سطح جهان مورد توجه بوده و
اعمال مي گردد و موفق ترین مطالعات جهت بدست آوردن انرژي
از زباله بیوگاز است
صفحه 123:
بيشتر مريدم بيش از ده ساعت از. اوقات شبانه روز را در خانه
مي گذرانند و رشد سریع جمعیت به ویژه در شهرهاي بزرگ
نياز به مسكن را بیشتر کرده و در عين حال باعث شده که بیش
از. هر زمان دیگر واحدهاي مسكوني غير استاندارد و نا سالم
.به وجود ايند
صفحه 124:
معيارهائي را که به عنوان اصول اساسي مسکن بهداشتي
مي توان توصیه نود عبارتنداز :
ساختمانباید لستحکام دلشته باشد -)
عاریاز رطوبتباشد -6
دارليسیستم تسهویه خوبو روشنائيکافيی اشد -(
جايبناسبب رليآشپزخانه », غذا خوري» شستشو و دفع را تامین-6
نماید
فضا [نمناسببا تعداد لفراد ساکندر آنباشد -6
و موارد متعدد دیگ -
صفحه 125:
: عوارض مسکن ناسالم
در محلات کتیف و مساکن ناسالم» انواع بیماریها
از قبیل فلج» نرمي استخوان» مرض سل سیفلیس
و انحرافات شدید اجتماعی مانند الکلیسم »
بيكاري» جنایت» دزدي ۰ بيسوادي و امراض
رواني بیش از ساير نقاط شهري مشاهده مي
.گردد
صفحه 126:
بهداشت حرفه اي
تامين سلامت و فراهم ساختن آسایش
و رفاه کارگران و تطبیق وضع کار با
مقتضیات جسمي و رواني آنان»
آید بلکه يك وظیفه انساني » يك احتياج
و يك شرط امکان انجام کار و فعالیت
ثمر بخش است
صفحه 127:
اهداف بهداشت حرفه اي
حفاظتو ارنقا ساهتجسمي» رولنيو لجتماعیکارگرلن-()
پیشگیریاز عولملسونيکه ميتولند در محیط کار وجود دلشته -6
باشد
حفاظتكاركرلناز نظر عوالملنامساعديكه در تمام دوراناشتغا-ل ©
.لنها وجود دارد
به کار گماشتنکارگر در محيطيکه از نظر فیزیولوژیکیو -۲)
.روانشناسيير لواو مناسبباشد
صفحه 128:
از نقطه نظر روانشناسي» سروصدا عبارت
است از يك صوت نا مطلوب. ناخوشایند و پا
است از صوتهاي مختلف با طول موجها و
شدتهاي متفاوت که ترکیب مشخص و معيني
.نداشته و براي گوش ناخوشایند مي باشد
صفحه 129:
عوامل موثر در تاثیر
پذيري انسان نسبت به
: سروصدا
,شدت و دوام صوت» زير یا بم بودن آن و سن ۷
اصواتي که شدت آنها 20 تا 620 دسي بل است» صداهاي ۷
طبيعي مي باشند. حد قابل تحمل سروصدا در كارهاي فكري
دسي بل و در فعاليتهاي غیر فكري ©© دسي بل است
صفحه 130:
اثراث سروصدا
سروصدا يك عامل خستگي بوده و ظرفیت کار انسان
را چه در مشاغل فكري و چه در شغلهاي بدني کاهش
مي دهد و بعلاوه روي وضع رواني هم اثر مي کند.
خستگي شنواني و حالت ما سکه کردن» مهمترین
اثرات مستقیم فيزيولوژيكي سرو صدا هستند
صفحه 131:
روشهاي مبارزه با آلودگي صوتي
تجدید نظریه در طرلحیموتورها و دستگاههایپر سروصدا -|)
بهتر کردنترالفيك-6
انتخابمحلمناسببرلي ساختمانها -(
محصور کردنمحلهانيکه در آنها سروصدا زیاد لست.()
درختکاریدر ف-اصله بینمنازلو شاهرلهها -6
و موارد متعدد o- Sa
صفحه 132:
برنامه هاي بهداشت شغلي همواره در جهت ارتقاي سطح
بهداشت کارگران و حفاظت آنان در برابر بیماریها و حوادث
ناشي از کار رو به گسترش مي باشد که اساس این برنامه ها
:را در سه مرحله شامل
مرحله به کار گماشتن» مرحله پيشگيري و مرحله سازندگي
.مي توان مورد مطالعه قرار داد
صفحه 133:
عوامل موثر در بروز سوانح و حوادث از نظر
بررسيهاي اپيدميولوي
عولملحادثه گرا شاملعولملف يزيكي» شيميانيو بیولوژیکی)
عولملمربوط به میزبانشاملسن جنس شغلو عولملارتي-()
عولملمحيطياز قبيلمحلسكونت ترلكم جمعيتك وجود کارخانجاتو -6
.... وسايط نقليه و
صفحه 134:
تقسيم بندى حوادث
حوادشو سولنح ناشياز كار و صنعته)
حواددثو سوانح خانكىوشاملمسموميتهاء آتشسوزيي -(
خفكيدر لب سقوط و برقكرفتكي
حوادشو سوانح خارج ان منزلبويزم سولنج رلنندككي-©
بح
سک
صفحه 135:
پیشگیری از حوادث
در پيشگيري از حوادث باید سه اصل : بيش بيني »
پيشگيري » انجام كمکهاي اولیه و عملیات نجات مورد
توجه قرار ALS براي نیل به اين اصولء بايد
همكاري همه جانبه اي بین مسئولین » مقامات رسمي
كشورء کارفرمایان» کارگران و کمیته هاي ايمني و
,حفاظت فني وجود داشته باشد
صفحه 136:
میزان حوادث ناشي از کار را مي توان با يك مدیریت صحیح به طور قابل
:ملاحظه اي کاهش داد و لذا نکات زیر بايستي مورد توجه قرار گیرد
در محیط کار نظم و ترتيبو تقسيم عادلانه کار وجود داشته باشد -)
حدود مسئولیتلفراد دقیقا معلوم گردد 0۰
سرپرستانو سرکارگراناز بینلفراد ببا تجربه و معتقد به لصول-9
و چندینمورد دیگر -۴)
صفحه 137:
پيشگيري شامل کلیه اقداماتي است که از آنها براي قطع یا آهسته
کردن سیر بيماري استفاده مي شود
:براي ييشكيري درجات مختلف مي توان قائل شد که عبارتنداز
پیشگیرینوع اول-)
پیشگیرینوع دوم -©
بيشكيرونوع سوم -©
روشهاي اصلي ييشكيري و كنترل بيماريها در مورد بيماريهاي واكير و غير
واكير مورد مطالعه و بررسي قرار مي كيرد
صفحه 138:
مسائل و مشکلات در بررسي بيماريهاي
غیرواگیر
ف قدان عاملب يماري زليلختصاصي.|)
دخا لتعولملمتعدد در ليجاد بيماري-©
طولاثييودزدوره نهفته بيماري-©
نامشخصبونمرحله شروع یا حمله بيماري-6
صفحه 139:
اقدامات مربوط به پيشگيري و کنترل بيماريهاي غیر واگیر معمولا
:در دو مرحله انجام مي گیرد
مرحله اول : در این مرحله کوشش مي شود تا افراد جامعه در ۷
معرض تاثیر عوامل بیماریزا قرار نگیرند
مرحله دوم : هدف این مرحله» تشخیص زودهنگام و درمان ۷
مناسب براي جلوگيري از پیشرفت بيماري و ناتواني است
صفحه 140:
بهداشت رواني عبارت از پيشگيري از پیدایش
بيماريهاي رواني و سالمسازي محیط رواني -
اجتماعي است تا افراد جامعه بتوانند با برخورداري
از تعادل رواني با عوامل محیط خود رابطه و
سازگاري صحیح بر قرار کرده به هدفهاي اعلاي
تکامل انساني برسند
صفحه 141:
خدمات بهداشت رواني جامعه نه تنها بر
تشخیص زودرس و درمان بیماریها ی روانی
توجه دارد بلکه بر حفظ سلامت رواني و
ارتقاي آن و پيشگيري از بيماريهاي رواني نیز
اهمیت ویژه اي قائل است
صفحه 142:
برنامه ها و خدمات بهداشت روانی
تشخیصزودرسو درمان-)
بازتولني-6
رواندرمانيلنفرادیو گروهي-
آموزش ب هدلشتوولني-۳)
لستفادم از داروهایگ وناگوندر, رواندرماني-
خدماتپیگیریو مرلقبت.6
صفحه 143:
خدمات بهداشت رواني در چرخه ي زندگي انسان
صفحه 144:
گروههاي آسیب پذیر بخشي از افراد جامعه مي باشند که
بیش از سایرین به مراقبتهاي بهداشتي و خدمات پيشگيري و
درماني نیاز دارند چرا که بیش از دیگران » در معرض
,خطر بیماریها و آسییها قرار دارند
زنان» کودکان» سالمندان و معلولین از مهمترین گروههاي
آسیب پذیر از دید مسائل بهداشتي - درماني به شمار. مي
.روند
صفحه 145:
بهداشت مادر و کودك يكي از زمینه
هاي مهم و اساسي خدمات بهداشتي است
که تمام ويژگيهاي انتخاب اولویت در
برنامه هاي اجرايي را دارا مي باشد
زیرا مادران و کودکان آنها بیش از
دیگران تحت تاثیر عوامل مخاطره آمیز
محيطي قرار دارند
Just love that
pregnant belly?
“Now you
can keep it
forever
when you
make a
pregnancy
belly cast
using our
easy kit!"
صفحه 146:
خدمات بهداشت مادر و کودك دامنه فعالیت بسیار گسترده ۰
:اي داشته و تحت عناوین زیر قابل مطالعه و بررسي اند
مرلقبتهایپیشاز ازدولج -)
مرلقبتهايدورانب ارداري-()
مرلقبتهایدورانزلیمانو پساز آن-(>
مرلقبتاز کودکاندر سنینمختلف*)
تنظيم خانوادم - ©
صفحه 147:
پيري تغییرات بيولوژيكي است که در نحوه ي زیست ارگانیسم .
در. طول زمان ظاهر مي شود و با کاهش نيروي حياني و
تطبيقي همراه بوده و بتدریج دگرگونيهاني را در ساختمان و
عمل اعضاء مختلف فرد به وجود مي آورد در واقع پیری پدیده
.اي زیست شناختي هنجار و اجتناب ناپذیر است
صفحه 148:
براي تامین و حفظ سلامت سالمندان خانوادهء با توصیه و
آموزش برخي نکات بهداشتي از قبیل تغذیه مناسب» خواب و
استراحت كافي» پرهیز از چاقي» عدم استعمال مواد الكلي و
دخانیات » خود داري از عدم تحرك » پیاده روي در هواي
آزاد» انجام ورزشهاي مناسب با سن, اشتغال فكري نشاط
انگیز » دوري SI استرسها و برخورداري از مراقبتهاي
پزشكي مي توان گامهاي موثري برداشت
صفحه 149:
خانواده بهترین مکان براي تضمین رفاه مادي و روحي ۰
. افراد مسن است
بايد سعي شود ضمن احترام کامل به شان و مقام ٠
عقايدء نيازهاء علایق و زندگي خصوصي سالمندان»
آنان دوران پيري را در کنار خانواده خود بگذرانند
صفحه 150:
معلولیت عبارتست از مجموعه اي از عوامل *
جسمي » ذهني و اجتماعي و يا تركيبي از آنها که به
نحوي در زندگي شخص اثر سوء بر جاي گذارده و
مانع از ادامه زندگي وي به صورت طبيعي مي
گردد. چنین فردي معلول نامیده مي شود و
نیازمند توانبخشي مي باشد
صفحه 151:
توانبخشی عبارت است از مجموعه تدابیر و اقدامات ۰
پیگیر و هماهنگ از خدمات پزشكکي پيراپزشکي؛
اقتصادي » اجتماعي و حرفه اي که به قصد درمان و
بهبود و نیز ارتقاي سطح کارآئي معلولین تا بالاترین
حد ممکن» به منظور دستيابي به يك زندگي مستقل در
جامعة عرشة مي گردد
صفحه 152:
:تكنيك هاني که در توانبخشي مورد استفاده اند عبارتنداز
لستفادم از وسایل
صفحه 153:
انسان در برابر بلاهاي طبيعي مانند سیل» طوفان» آتشفشان ۰
و زازله که در مراکز تجمع جمعیت ایجاد مي شوند و
ناراحتي ها و خسارتهاي جاني و مالي فراوان به وجود
مي آورند درمانده است لذا بهترين كاري که در چنین
مواقع مي تواند انجام دهد اینست که با استفاده از آموزش
هاي قبلي خود را bia کند
صفحه 154:
محيطي که سبب گسسته شدن روند زندگي طبيعي
مردم و قرار گرفتن آنها در معرض عناصر مضر
.و خطر ناك محيط مي كردد
صفحه 155:
اهمیت ابعاد بلاهای طبیعی
تعداد لفات وصدمانانسانيو حيولني-|)
قطع خدماتصومي-)
از بینرفتنیا آسیبدیدنلموالعمومي-
لنتشار بیماريهایولگیر -۴)
6 فعا لتهايعادي. ous!
صفحه 156:
اقدامات بهداشتي در شرایط
لفدلماتهيثراز وقوع بلا-)
١ لقدلماتهنكام وقوع بلا-©
لقدلماتيساز وقوع بالا -©
بازسازیو تجدید بنا 6
صفحه 157:
آموززش بهداشت عبارت از دانسته هاي »
زيستي » بهداشتي» اجتماعي و تربيتي است
براي کار با مردم و به منظور ایجاد تغییر
رفتار آنان در جهت بهبود سلامت جسمي 6
رواني و اجتماعي
صفحه 158:
کلیه مراحلي که جهت قبولاندن
معيارهاي بهداشتي و رد کردن
. آموزش بهداشت نامیده مي شود
صفحه 159:
اهداف آموزش بهداشت
سازمان جهاني بهداشت هدفهاي آموزش بهداشت را به شرح زير بیان . ۰
:مي نماید
لطمیناناز لینکه جامعه تندرستيرا ارزشمند بدلند -)
مجهز کردنلفراد به دانشها و مهارتهايلازم و نفوذ در گرايشهاي 6
آنانب4 نحویکه بتولنند مسائلب هداشتيخویش را حلکنند
فرلهم آوردنشرلیط لازم جهتوشد خدمانبهداشتي -(6
صفحه 160:
مراحل آموزش بهداشت
صفحه 161:
در جامعه شناسي به مطالعه در آگاهیها» گرایشها ۰
گفته مي شود و <690) .و رفتار افراد جامعه
براي ما روشن مي سازد که در مواردي خاص»
مردم چه مي دانند و احساس و رفتارشان چیست.
لذا قبل از آموزش بهداشت ۰ بررسي و مطالعه
.ضرورت دارد 496
صفحه 162:
آموزش بهداشت به اشکال زیر مي تواند
:انجام شود
رسانه هاي آموزشي جزني تفكيك ناپذیر
صفحه 163:
رسانه به کلیه امكاناتي اطلاق مي شود که
مي نوانند شرايطي را در محیط آموزشي به وجود
آورند که تحت آن شرایط یادگیرندگان قادرند اطلاعات
» رفتار و مهارتهاي جديدي را با درك کامل به دست
.آورند
صفحه 164:
نقش مواد و تجهیزات آموزشي در فرایند آموزش
لساسقابللمسی را برلیت فکر و لیجاد مفاهیم بسه وجود ميآورند -|)
توجه و عاهه فرلگیرانر! جلبميکنند 0
یادگیریرا سریعتر ؛ موثرتر و پسایدارتر ميکنند ۰
تجار بولقعئ عينيو حقيقيرا در لختيار فرلكيرانقرار ميدهند -
موقعيتهانيرا در لختیار قرار ميدهند که کسببآنها از رلههایدیگر لمکنپذیر 0
نيست
صفحه 165:
انواع برنامه هاي آموزش بهداشت
برنامه هي لند مدتکه هفآنرسوخ در عولمللیجاد کنندم رفتار فرد -4
. گروه و جامعه لست
برنامه هايکو تاه مدتکه برليهف خاص و بنابه لحتیاجاتب هداشتيلجرا O-
ميشود
برنامه هايفوريكه با توجه به همه شرليط و لمكانات» از رله -6
وسايلارتباط جمعي لموزشيخاصرا به مردم ميدهد
صفحه 166:
منظور از ارزشيابي مطالعه اي است درباره ي ۰
اینکه يك برنامه به هدفهاي مورد نظر رسیده است
یا خیر. معمولا نتایج برنامه هاي آموزش بهداشت
آني نيست از اين رو ارزشيابي آن» کار نسبتا
مشكلي است
صفحه 167:
براي اینکه ارزشيابي برنامه هاي آموزش بهداشت به طور.
صحیح و موثر صورت گیرد؛ باید به نکات مهمي چون
هدف برنامه ۰ روشهاي اجرائي» وسائل كمك آموزشي مورد
استفاده در برنامه» طول مدت برنامه » افراد مورد نیا
... توجه کامل معطوف گردد که
مي تواند قبل از اجراء ضمن اجرا و پس از اجراي برنامه
براي اجراي برنامه و .
.صورت پذیرد
صفحه 168:
صفحه 169:
طبق تعریف سازمان جهاني بهداشت بهداشت مدارس
مجموعه ي اقداماتي است که به منظور تشخیص. تامین؛
حفظ و ارتقاي سلامت جسمي » رواني و اجتماعي در دانش
آموزان و کارکنان مدارس که به نحوي در ارتباط با دانش
آموزان قرار دارند» تحت راهنمائي و سرپرستي مسئولان
.آموزشگاه به اجرا در مي آيد
صفحه 170:
:اهم اهداف بهداشت مدارس
ارتقايس طح ساهتدانشلموزان-1)
آمادم کردنکودکانو نوجولناس رل اهزندگي- 9
توا لم با نشاط ,
آموزشصحیح لصول
تدارك محیط زیستسال و
صفحه 171:
اهم برنامه هاي بهداشت مدارس
ارزشيابيسطح ساهتدانشآموزان-|)
9 ا سر
نظارتبر بهدا
بهداشتوولنيو رلهنمانيدا رلن-ه
و ب سياريموارد دیگ -2»
صفحه 172:
اصول كلي خدمات بهداشت مدارس را در
آموزش بهداشت. ارائه خدمات بهداشتي
درماني لازم و توجه به بهداشت ار رو
مدارس» مي توان مطرح و مورد بررسي
.قرار داد