هنرخطاطی و تندیس‌گری

خطوط ایرانی اسلامی

صفحه 1:
ie ‏او‎

صفحه 2:
تصاویری از خطوط بسیار زیبای ‎Pll‏

صفحه 3:

صفحه 4:

صفحه 5:
خط ثلث

صفحه 6:

صفحه 7:

صفحه 8:

صفحه 9:

صفحه 10:

صفحه 11:
" مقدمه : " از بین خطوطی که از قرن ها پیش به دست بشر اختراع شد؛ به عنوان اولین خطی که در نگارش و نیز در کتیبه نویسی اسلامی از آن استفاده شد می توان به خط کوفی نام برد ۰ © خط کوفی با نسخ ناقص از دوران پیش از اسلام به زمان ظهور رسیده بود و عده ای انگشت شمار بدان خط می نوشتند و در دسترس عموم تبود. " به هر صورت با ظهوراسلام اين خط پیشرفت که دو رونق یافت ‏ شاید علت این بود که هر یک از ادیان کتابت خاصی خود را داشتند : چنانچه عبربان, خط مریع و سریانیان خط سریانی و سنطوریان خظ سترنجیلی را مخصوص کناب های دینی و عملی خود قرار دادند. مسلمانان هم خط کوفی را که صورت و هبأتی بهتر بافته و مشابه خط سترنجیلی شده بود خاص نوشته دادند و بعدها آن را در تزئین سکه, کتب و توقعیات نبز مورد استفاده قرار دادند. محققین ريشه این خط را حجازی دانستند : جبری انباری؛ کندی, بنطی؛ صفوی؛ مسند و فتنیقی به نظر می رسد و هیچ خطی در جهان به اندازه کوفی برای آرایش و تزئین مناسب نیست. " «کوفی تنها خط اسلامی است که به جهت گستردگی جغرافیایی و تنوع کاربرد از کتابت تا کتیبه داری دهها گونه متنوع الفباست. " خط کوفی در قرن اول به همان صورت ساده خود مبتنی به رسم الخطهای مکی؛ مدنی و کوقی نوشته می شود و در تزئین آن کوشش به عمل تمی آید. در اواخر بنی امیه و بنی عباس که خط کوفی از حوزه عربستان تجاوز کرد و در کشورهای دیگر مانند ایران؛ آسیای صغیرء مصر و شمال آفریقا منتشر شد؛ کم کم افلام دیگری استخراج و انواع مختلفی از آن پدیدار گشت . 21002307 لول سه قريه به شدت رواج كرقت و در نمام شئون اجتماعى الاق ‎sen‏ " خط کوفی در عصر دولت عباسی به مرتب بالایی از تفنن و زیبایی رسید و انواع خط کوفی از پنجاه نوع متجاوز شد كه مشهور ترین آنها : کوفی محررء مشجه : مربع» مدور و متداخل بود- " پس از رواج افلام سته محقق, ریحان, نسخ, ثلث. طوقی و رقاع خط کوفی را از رونق افتاد ولی تا قرن هفتم و هشتم هم معمول بود و از آن به بعد مختصری در کتیبه ها و سر سوره های فرآن و. وه افسال أن بت كار می رفت و متدرجا استفاده از آن کم شد نا دور فقو با و۰ مدت 1000 سال از عمر آن گذشته بود یک باره با تمام انواع خود به دست فراموشی سپرده شد! . ' اين خط دقيقاً اندكى در كتيبه هاء سرلوحه ها و برای نفنن در قطعات و پشت جلد کتاب و عناوین به کار می رود .

صفحه 12:
بررسی چگونگی نام خط کوفی : به دلیل عفل شکل است باور کنیم که به مجدد ایجاد شهر کوفه چنین خط محکم, کاملی یکباره پیدا شود صحیح آن است که چون کوفه نبیان یافت ومرکز دینی و سیاسی برای دولت اسلامی شد این خط به مرتبه ای از تجوید, تحسین رسید و خاص و شايستة نوشتن معاصف شده به کوفی معروف گردید و شاید که قبل از شهرت آن به کوفی نام « جزم» بر آن اطلاق می شده است . و نیز گفته اند که بدان جهت مشهور به کوفی شد که چون کوفه مقر خلاقت حضرت امیر المومنین علی (ع) گردید و خط کوفی که خود آن حضرت هم یکی از نوبسندگان آن خط بود رواجی بیشتر یافت و احکام و ارفام بدان نوشته شدء لذا از آن پس به کوفی شهرت یافت. « چگونگی پیدایش نقط و احرات درا خط كوفت 2 خط کوفی در ابتدا بی نقطه و بدون حرکات ( اعراب ) بوده که اين کمبود کار خواندن را مشکل می ساخت . از اعراب به قرائت و تلفظ آن آشنا بوده و قریب به چهل سال در شهرهای اسلامی آن زمان فرآن ها بدون نقطه و حركاتث خوانده مى شدولى وقتى فتوخات اسلامى كسترش يافت و امت هاى غير اسلامی با مسلمانان مختلط شدند لجن و تضعيف غلط هر فرائت قرآن بروز کرد ووضع نقه و حرکات ضروری گردید و نیز ضرورت حفظ دقیق و ثبت صحیح قران کزیم و همچنین گسترش اسلام در مبان قوم ها و ملت های جهان مسلمان را فکر اصلاح خط انداخت . در بررسی در قرآن که به خط کوفی از آغاز اسلام نا فرون ششم و هفتم (ه.ق) نگارش در خواهیم يافت كه اين فرآن ها 5 نوع اند : 1- فرآن های عاری از نقطه 2-فرآن هایی که درآنهانفطه به جای فتحه؛ کسره و ضمه به کاررفته است ۰ (شیوه‌ابولاسودی ) 3- فرآن هایی که به روش ابوالاسودی با اصلاحاتی که دو تن از شاگردان وی در آن انجام دادند. بدین معنی که نقطه را بعنوان نقطه و هم به عنوان حرکات به کار می بردند. 4-فرآن هایی که در آنها به جای نقطه حروف حرکات و به عوض حرکات, نقطه است . 5- فرآن هایی که هر چیز در جای خود قرار دارد . نقطه به عنوان نقطه و حرکات به عنوان حرکات و به روشی کاملاً امروزی و با ضوابط کامل آن که امروز تبز به همان روش می نویسند . و نیز خط کوفی به کار رفته در نسخ فرآنی , اوابل مقدم بر هر چیز خطی دعایی و نیاشی است. این نظر با آن که درست می نماید تا اواخر سدة پنجم نیز همین بنبش رواج نام داشت ولی اسنادی است که می نماید کاتبان و خطاطان در جهان اسلام از خط کوفی صرفاً به عنوان خط دعایی و نیایشی استفاده نمی کردند. بلکه آثار تاریخی و علمی را نیز در اواخر سدة دوم و اوایل سدة سوم به همین خط می نوشیا

صفحه 13:

صفحه 14:
— ۳ باتشکر از همراهی صمیمانه ی ۳

بسم الله الرحمن الرحیم تصاویری از خطوط بسیار زیبای اسالمی.ایرانی خط محقق خط ثلث خط محقق خط ثلث خط ثلث خط ثلث خط محقق خط محقق خط ثلث خط محقق خط ثلث خط ثلث خط کوفی مقدمه : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ از بین خطوطی که از قرن ها پیش به دست بشر اختراع شد ،به عنوان اولین خطی که در نگارش و نیز در کتیبه نویسی اسالمی از آن استفاده شد می توان به خط کوفی نام برد . خط کوفی یا نسخ ناقص از دوران پیش از اسالم به زمان ظهور رسیده بود و عده ای انگشت شمار بدان خط می نوشتند و در دسترس عموم نبود. به هر صورت با ظهوراسالم این خط پیشرفت که دو رونق یافت ،شاید علت این بود که هر یک از ادیان ن Bخط ،Bخط مربع و سریانیان خط سریانی و سنطوریا کتابت خاصی خود را داشتند :چنانچه عبریان سنطوریان عبریان، سترنجیلی را مخصوص کتاب های دینی و عملی خود قرار دادند ،مسلمانان هم خط کوفی را که صورت و هیأتی بهتر یافته و مشابه خط سترنجیلی شده بود خاص نوشته قرآن دادند و بعدها آن را در تزئین سکه ،کتب و توقعیات نیز مورد استفاده قرار دادند. محققین ریشه این خط را حجازی دانستند :جبری ،انباری ،کندی ،بنطی ،صفوی ،مسند و فتنیقی به نظر می رسد و هیچ خطی در جهان به اندازه کوفی برای آرایش و تزئین مناسب نیست. ‏Bکوفی تنها خط اسالمی است که به جهت گستردگی جغرافیایی و تنوع کاربرد از کتابت تا کتیبه داری « «کوفی دهها گونه متنوع الفباست. ل Bبه همان صورت ساده خود مبتنی به رسم الخطهای مکی ،مدنی و کوفی نوشته خط کوفی در قرن او اول می شود و در تزئین آن کوشش به عمل نمی آید .در اواخر بنی امیه و بنی عباس که خط کوفی از ل Bآفریقا منتشر حوزه عربستان تجاوز کرد و در کشورهای دیگر مانند ایران ،آسیای صغیر ،مصر و شما شمال ن Bپدیدار گشت . شد ،کم کم اقالم دیگری استخراج و انواع مختلفی از آآن قرن به شدت رواج گرفت و در تمام شئون اجتماعی اسالمی چهره درخشانی سه قرنB طول سه در طولB خط در این خط این داشت . خط کوفی در عصر دولت عباسی به مرتب باالیی از تفنن و زیبایی رسید و انواع خط کوفی از پنجاه نوع متجاوز شد که مشهور ترین آنها :کوفی محرر ،مشجه ،مربع ،مدور و متداخل بود. پس از رواج اقالم سته محقق ،ریحان ،نسخ ،ثلث ،طوقی و رقاع خط کوفی را از رونق افتاد ولی تا قرن هفتم و هشتم هم معمول بود و از آن به بعد مختصری در کتیبه ها و سر سوره های قرآن و ن Bکم شد تا حدود قرن یازدهم که عناوین کتابها و امسال آن به کار می رفت و متدرجا ً استفاده از آآن سال از عمر آن گذشته بود یک باره با تمام انواع خود به دست فراموشی سپرده شد! . مدت 1000سالB این خط دقیقا ً اندکی در کتیبه ها ،سرلوحه ها و برای تفنن در قطعات و پشت جلد کتاب و عناوین به کار می رود .  بررسی چگونگی نام خط کوفی : ‏ به دلیل عقل شکل است باور کنیم که به مجدد ایجاد شهر کوفه چنین خط محکم ،کاملی یکباره پیدا شود .صحیح آن است که چون کوفه نبیان یافت ومرکز دینی و سیاسی برای دولت اسالمی شد این خط به مرتبه ای از تجوید ،تحسین رسید و خاص و شایستة نوشتن معاصف شده به کوفی معروف گردید و شاید که قبل از شهرت آن به کوفی نام « جزم» بر آن اطالق می شده است .و نیز گفته اند که بدان جهت مشهور به کوفی شد که چون کوفه مقر خالفت حضرت امیر المومنین علی (ع) گردید و خط کوفی که خود آن حضرت هم یکی از نویسندگان آن خط بود رواجی بیشتر یافت و احکام و ارقام بدان نوشته شد، لذا از آن پس به کوفی شهرت یافت. « چگونگی پیدایش نقطه و اعراب در خط کوفی » : خط کوفی در ابتدا بی نقطه و بدون حرکات ( اعراب ) بوده که این کمبود کار خواندن را مشکل می ساخت . از اعراب به قرائت و تلفظ آن آشنا بوده و قریب به چهل سال در شهرهای اسالمی آن زمان قرآن ها امت های غیر بدون نقطه و حرکات خوانده می شدولی وقتی فتوحات اسالمی گسترش یافت و اسالمی با مسلمانان مختلط شدند لجن و تضعیف غلط هر قرائت قرآن بروز کرد ووضع نقه و حرکات ضروری گردید و نیز ضرورت حفظ دقیق و ثبت صحیح قرآن کریم و همچنین گسترش اسالم در میان قوم ها و ملت های جهان مسلمان را فکر اصالح خط انداخت . در بررسی در قرآن که به خط کوفی از آغاز اسالم تا قرون ششم و هفتم (ه.ق) نگارش در خواهیم یافت که این قرآن ها 5نوع اند : -1قرآن های عاری از نقطه -2قرآن هایی که درآنهانقطه به جای فتحه ،کسره و ضمه به کاررفته است ( .شیوةابوالسودی ) -3قرآن هایی که به روش ابواالسودی با اصالحاتی که دو تن از شاگردان وی در آن انجام دادند .بدین معنی که نقطه را بعنوان نقطه و هم به عنوان حرکات به کار می بردند. -4قرآن هایی که در آنها به جای نقطه حروف حرکات و به عوض حرکات ،نقطه است . -5قرآن هایی که هر چیز در جای خود قرار دارد .نقطه به عنوان نقطه و حرکات به عنوان حرکات و به روشی کامال ً امروزی و با ضوابط کامل آن که امروز نیز به همان روش می نویسند . و نیز خط کوفی به کار رفته در نسخ قرآنی ،اوایل مقدم بر هر چیز خطی دعایی و نیاشی است ،این نظر با آن که درست می نماید تا اواخر سدة پنجم نیز همین بنیش رواج نام داشت ولی اسنادی است که می نماید کاتبان و خطاطان در جهان اسالم از خط کوفی صرفا ً به عنوان خط دعایی و نیایشی استفاده نمی کردند .بلکه آثار تاریخی و علمی را نیز در اواخر سدة دوم و اوایل سدة سوم به همین خط می نوشتند. ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ طراح و پژوهشگر :محمد امینی کالس:اول4/ باتشکر از همراهی صمیمانه ی شما پایان

51,000 تومان