صفحه 1:
ie او
صفحه 2:
تصاویری از خطوط بسیار زیبای
Pll
صفحه 3:
صفحه 4:
صفحه 5:
خط ثلث
صفحه 6:
صفحه 7:
صفحه 8:
صفحه 9:
صفحه 10:
صفحه 11:
" مقدمه :
" از بین خطوطی که از قرن ها پیش به دست بشر اختراع شد؛ به عنوان اولین خطی که در نگارش و نیز
در کتیبه نویسی اسلامی از آن استفاده شد می توان به خط کوفی نام برد ۰
© خط کوفی با نسخ ناقص از دوران پیش از اسلام به زمان ظهور رسیده بود و عده ای انگشت شمار
بدان خط می نوشتند و در دسترس عموم تبود.
" به هر صورت با ظهوراسلام اين خط پیشرفت که دو رونق یافت شاید علت این بود که هر یک از ادیان
کتابت خاصی خود را داشتند : چنانچه عبربان, خط مریع و سریانیان خط سریانی و سنطوریان خظ
سترنجیلی را مخصوص کناب های دینی و عملی خود قرار دادند. مسلمانان هم خط کوفی را که صورت
و هبأتی بهتر بافته و مشابه خط سترنجیلی شده بود خاص نوشته دادند و بعدها آن را در تزئین
سکه, کتب و توقعیات نبز مورد استفاده قرار دادند.
محققین ريشه این خط را حجازی دانستند : جبری انباری؛ کندی, بنطی؛ صفوی؛ مسند و فتنیقی به
نظر می رسد و هیچ خطی در جهان به اندازه کوفی برای آرایش و تزئین مناسب نیست.
" «کوفی تنها خط اسلامی است که به جهت گستردگی جغرافیایی و تنوع کاربرد از کتابت تا کتیبه داری
دهها گونه متنوع الفباست.
" خط کوفی در قرن اول به همان صورت ساده خود مبتنی به رسم الخطهای مکی؛ مدنی و کوقی نوشته
می شود و در تزئین آن کوشش به عمل تمی آید. در اواخر بنی امیه و بنی عباس که خط کوفی از
حوزه عربستان تجاوز کرد و در کشورهای دیگر مانند ایران؛ آسیای صغیرء مصر و شمال آفریقا منتشر
شد؛ کم کم افلام دیگری استخراج و انواع مختلفی از آن پدیدار گشت .
21002307 لول سه قريه به شدت رواج كرقت و در نمام شئون اجتماعى الاق sen
" خط کوفی در عصر دولت عباسی به مرتب بالایی از تفنن و زیبایی رسید و انواع خط کوفی از پنجاه
نوع متجاوز شد كه مشهور ترین آنها : کوفی محررء مشجه : مربع» مدور و متداخل بود-
" پس از رواج افلام سته محقق, ریحان, نسخ, ثلث. طوقی و رقاع خط کوفی را از رونق افتاد ولی تا
قرن هفتم و هشتم هم معمول بود و از آن به بعد مختصری در کتیبه ها و سر سوره های فرآن و.
وه افسال أن بت كار می رفت و متدرجا استفاده از آن کم شد نا دور فقو با و۰
مدت 1000 سال از عمر آن گذشته بود یک باره با تمام انواع خود به دست فراموشی سپرده شد! .
' اين خط دقيقاً اندكى در كتيبه هاء سرلوحه ها و برای نفنن در قطعات و پشت جلد کتاب و عناوین به
کار می رود .
صفحه 12:
بررسی چگونگی نام خط کوفی :
به دلیل عفل شکل است باور کنیم که به مجدد ایجاد شهر کوفه چنین خط محکم, کاملی یکباره پیدا شود
صحیح آن است که چون کوفه نبیان یافت ومرکز دینی و سیاسی برای دولت اسلامی شد این خط به
مرتبه ای از تجوید, تحسین رسید و خاص و شايستة نوشتن معاصف شده به کوفی معروف گردید و شاید
که قبل از شهرت آن به کوفی نام « جزم» بر آن اطلاق می شده است . و نیز گفته اند که بدان جهت
مشهور به کوفی شد که چون کوفه مقر خلاقت حضرت امیر المومنین علی (ع) گردید و خط کوفی که
خود آن حضرت هم یکی از نوبسندگان آن خط بود رواجی بیشتر یافت و احکام و ارفام بدان نوشته شدء
لذا از آن پس به کوفی شهرت یافت.
« چگونگی پیدایش نقط و احرات درا خط كوفت 2
خط کوفی در ابتدا بی نقطه و بدون حرکات ( اعراب ) بوده که اين کمبود کار خواندن را مشکل می
ساخت .
از اعراب به قرائت و تلفظ آن آشنا بوده و قریب به چهل سال در شهرهای اسلامی آن زمان فرآن ها
بدون نقطه و حركاتث خوانده مى شدولى وقتى فتوخات اسلامى كسترش يافت و امت هاى غير
اسلامی با مسلمانان مختلط شدند لجن و تضعيف غلط هر فرائت قرآن بروز کرد ووضع نقه و حرکات
ضروری گردید و نیز ضرورت حفظ دقیق و ثبت صحیح قران کزیم و همچنین گسترش اسلام در مبان
قوم ها و ملت های جهان مسلمان را فکر اصلاح خط انداخت .
در بررسی در قرآن که به خط کوفی از آغاز اسلام نا فرون ششم و هفتم (ه.ق) نگارش در خواهیم
يافت كه اين فرآن ها 5 نوع اند :
1- فرآن های عاری از نقطه
2-فرآن هایی که درآنهانفطه به جای فتحه؛ کسره و ضمه به کاررفته است ۰ (شیوهابولاسودی )
3- فرآن هایی که به روش ابوالاسودی با اصلاحاتی که دو تن از شاگردان وی در آن انجام دادند. بدین
معنی که نقطه را بعنوان نقطه و هم به عنوان حرکات به کار می بردند.
4-فرآن هایی که در آنها به جای نقطه حروف حرکات و به عوض حرکات, نقطه است .
5- فرآن هایی که هر چیز در جای خود قرار دارد . نقطه به عنوان نقطه و حرکات به عنوان حرکات و به
روشی کاملاً امروزی و با ضوابط کامل آن که امروز تبز به همان روش می نویسند .
و نیز خط کوفی به کار رفته در نسخ فرآنی , اوابل مقدم بر هر چیز خطی دعایی و نیاشی است. این
نظر با آن که درست می نماید تا اواخر سدة پنجم نیز همین بنبش رواج نام داشت ولی اسنادی است که
می نماید کاتبان و خطاطان در جهان اسلام از خط کوفی صرفاً به عنوان خط دعایی و نیایشی استفاده
نمی کردند. بلکه آثار تاریخی و علمی را نیز در اواخر سدة دوم و اوایل سدة سوم به همین خط می
نوشیا
صفحه 13:
صفحه 14:
—
۳
باتشکر از همراهی صمیمانه ی
۳
