علوم انسانی و علوم اجتماعیسایرتحقیق و پژوهشالهیات، دین و معنویت

خلاصه كتاب امام علی (ع) از نگاه انديشمندان غير شيعه

صفحه 1:
كال رسول الله(ص) : احمد بن حنبل- المسند گنه نز السال -ج وص 66

صفحه 2:
خلاصه ي کتاب امام * علي (ع)ازنكاه انديشمندان غير شيعه تاليف : اگبز اسدعلیز اده

صفحه 3:
۰» حقیقت وجودي حضرت علي (ع) ومطالعه ي فضائل ورفتار آن حضرت افکارهر انديشمندي را به خود جلب نموده ومتحیّر ساخته است هر چند دهها وبلکه صدها کتاب بوسیله علماي شیعه وسني ودیگران در باب فضایل آن حضرت نوشته شده است اما هرقدر ازفضایل آن حضرت نوشته وگفته شودبازکم است شاهد این سخن روايتي است که از پیامبراکرم(ص) واردشده است.ابن عباس مي گوید:رسول خدا فرمود: اگر تمامي باغها قلم‌ودریاها مرکب» وهمه ي اجنه حسابگروتمام انسانها نویسنده شونده‌قادر به شمارش فضایل علي بن ابیطالب (ع) نخواهند بود.(0) «المناقب خوارزمي ص ©©؛ح0»

صفحه 4:
کتاب مورد ذکررا مي توان * :به سه بخش تقسیم نمود نقلنمونه لياز ليا( 1 ‎٠‏ ‏ورولیاتدرشان‌لمام علي(ع) لمام علیلع) از دیدگام.(2 ۰ لندیشمندانلهل‌سنت لمام علروع) ازنكام.(3 ‎٠‏ ‏لنديشمندلن غير مسلمان

صفحه 5:
he اف

صفحه 6:
«cll» -از یزید بن رمال روایت شده (تعداد آياتي که در شان علي (ع)نازل شده در موردهیچ کس نازل نشده است) (سيوطي -تاریخ الخلفاص1۳0) -ونیز از ابن عباس روایت شده که در شان علي (ع) سیصدآیه نازل شده است (ابن حجر-الصواعق المحرقمص9) ).جريان ليلة المبيت «وَمِنَ الناسٍ من يّشري نَفسّه إبِتِغاءَ مَرضات لله» (سوره ي بقره -0062©) (ابن اثير-اسد الغابه في معرفه الصحابمج6 ص ‎(BO‏

صفحه 7:
©.«قل كفي بالله شهيدا بيني وبيتَكُم ‎fle Bie G45‏ الکتاب» (رعد- )9‏ از عبدالله بن سلام نقل شده است :که از رسول خدا(ص) درباره ي آیه شریفه «كسي که نزد اوست علم و(اسرار) کتاب(قرآن)»‌سوال شد».حضرت فرمود: اين آيه منحصرا در موردعلي بن ابیطالب (ع) است. (امام ثعلبي »تفسیرالکشف والبیان»جصهوره ي رعد ذیل آیه ي شریفه سیوطی»الاتقان؛ج1»ص ‎ID‏ ..( 9 .«آلذين ِ يُنَفِقَونَ آموالهم بالیل وَالنَهارٍ سِراً وعَلائيه فلَهُم أجريُهم عِندٌ بهم ‎GAYS‏ عَلَيهم وَلا هُم يَحزّنون » (بقره <©م7/©) ابن عباس مي كويد: Ca

صفحه 8:
=> اين كلام خدا در شان علي بن ابي طالب (ع)نازل شده است که در نزد ايشان جهار درهم بود » آن حضرت يك درهم را شب ودرهم ديكر را درينهاني ويك درهم ديكر را آشكارا انفاق نمود. (التفسير كبيرءجم8»ص ©6)و... ©.«ائما وَليْكُمُ الله ‎All, Altus‏ امنوا آلذین یُقیمون الصّلاةً ويُؤتونَ الزكاة و هُم ر اکعون»(مانده‌98) -ضريس از على (ع)نقل مى كند: اين آيه (انْما وليُكم الله...)بر بيامبر (ص) نازل شد بس ان آن درحالى كه مردم مشغول نماز بودند »ييامبر (ص) وارد مسجد شدند وديدند كه يك نفر سائل ايستاده.حضرت رو به سائل كردند وفرمودند :

صفحه 9:
=> ای سائل آیا کسی به تو چیزی داده است؟ عرض کرد: نه یا رسول الّ.جز آن رکوع کننده (به علی(ع)اشاره کرد)که انگشترخود را به من داد»غیر از او کسی چیزی به من نداده است. (ابن كثير دمشقيءالبداية والنهاية جزء 8 ,»ص ©© 29و ...)

صفحه 10:
از لنس‌بن‌ماك‌در تفسیر ‎Ad‏ )سوردي هد. 5 : روایت شده است که گفت « مراد ازآیه ي« آفْمّن کان علي ‎Ge A‏ 435 «بيامبر اكرم(ص)است ومنظور از «وَيَتلُوهُ شاهِدٌ منه علي بن ابيطالب (ع) مي باشد به خدا سوكند علي(ع)زبان .كوياي ييامبر(ص) مي باشد شيخ سليمانقندوزوحنفيينابيع المودةء.ص ©00: باب 2-) (...ابن مغازي شافعي »المناقب.ص(20 > ©. ح 206و

صفحه 11:
وقفو 5 ‎pel‏ مسولون «.6 (صافات90۴) از لبيسعید خدریواز لبولسحاق واز لبنْعباس رولیتشده لستکه پیامبر لکرم (ص) درتفسیر لین‌لیه شریفه می‌فرمود :«یعني‌از ولایت علييزلبيطال(ع)سوا لمي شود.به درستيكه عبور ازصرلط را نداردءمكر لنكاه در دستش‌بر لو لايتطيین لبي‌طا لب (ع)باشد» (ذهبی‌میز ان -اهتداسلج 9ص ۰109 شمارم 000 مگنجي شافعيءكفاية الظ ل ‎OAL Poa‏ شیخ سلیمان‌قندوزی‌حنفی‌ی نا المودة.ص 0600:بابه كو 3

صفحه 12:
© .«ثْمّ لتسألنّ يَومِئذٍ عَنِ النعيم»(تكائره). از امام جعفربن محمد(ع)روايت شده مراد از نعمتي كه در قيامت از آن سؤال مي شود ولايت علي بن ابي طالب (ع)است. (حافظ الحسكاني»‌شواهد التنزیل» ج 0ص 6و ....) «بایهالرسول ‎ai‏ ما آنزل ‎Sa‏ مِن ‎Gaal Led Sail al oly S55‏ ‎ail,‏ »والله يَعصِمُك مِنَ الناس ‎١‏ إِنَّ الله ‎sill sage‏ الكافرينَ» (مائدهم7/©) 1 =

صفحه 13:
((ازابن عباس در مورد اين آيه شريفه روايت شد كه گفت : در مورد على(ع)نازل شد.خداوند در اين آيه به ييامبرش فرمان داد كه در مورد على (ع)تبليغ نمايد وولايت وى را ابلاغ كند ,پس پیامبر(ص)دست علی(ع)را گرفت وفرمود : هرکس که من آقا ومولایش هستم پس علی آقا ومولای اوست؛ خداوندا؛ دوست بدار‌هرکس او را دوست بدارد ودشمن بدار هرکسی با او دشمنی می کند)) (سیوطیءتفسر الدر المنثور»ج .ص902 وده ها کتاب دیگرکه نقل آنها از حوصله اين مختصر خارج است)

صفحه 14:
96 ‏اتنستتلیکب نعمتیر ر خی لگ‎ ie SL ‏دینا» (مائدم؟)‎ aul ابو سعیدخدری می گویدنوقتی اين آیه بر رسول اکرم :(ص)نازل شدفرمودند الله اکبر بر تکمیل شدن دین واتمام نعمت‌پروردگار ( )وخشنودی خداوندازرسالت من وولايت على بعد از من (...لبنمخازی‌شافعی,_مناقبص 0:0 )

صفحه 15:
‎ie‏ ع)با قرآن وقرآن با علی(ع) ‏از ام سلمه روایت شد که گفت:ازرسول خدا(ص)شنیدم که می فرمود: ‎fy)‏ مع القران, والقران,مع علی آنیفتررقا حتی یرد ‎Gle‏ الوض) ‏) 3 نیشابوری» المستدرک علی الصحیحین؛ج 4ص 66...) حق باعلى وعلى باحق ‏7 ص مع لسع مق والحقٌ مع علىٌءولن يفترقا حتى يردا على الحوض يوم ‏القیام ) ‏«ابوثابت غلام ابوذرگفت:بر ام سلمه وارد ‏شدم واو را گریان دیدم درحالی که امیر المزمنینعلی (ع) را ‏ياد مى كرد ومى كفت: ‏از رسول اكرم(ص)شنيدم كه جنين مى فرمودند. ‏(شيخ سليمان قندوزى حنفى ينابيع المودة» ‏ج.ص 6۵66 باب60ر...) ‏ری

صفحه 16:
9پیامبر(ص)شهرعلم وعلی (ع)باب آن (انا مدين العلم وعلی بایّها .فمن آراد العلع فلیات باب المدینج) (البدایم والنهاية »ص99 ...( .دوستان علی(ع)موّمن ودشمنان او منافقند زین جیش گفت از علی(ع) شنیدم که فرمود : (قسم به خدایی که دانه را بشکافت ومخلوقات را به وجود آورد پیمانی است که رسول اکرم (ص)بامن کرده است که :ای علی تنها شخص مومن دوستدارتواست وکسی با تو دشمنی نمی کند مگر شخص ‎ie‏ ( (فرائدالمسطين »ج» ص۰90 20 البداية والنهایتج "ص96 ...)

صفحه 17:
9.على (ع)و شيعيان او رستكارند ازامير المومنين على(ع)روايت شده كه فرمودءبيامبر(ص)فرمودند:(ياعلى روزقيامت گروهی از قبرهای خود بیرون می شوند که لباسشان نور است وبرناقه هایی ازنورسوار می باشندکه لجامهای آن ناقه ها از یاقوت سرخ است وفرشتگان .آنان رابه سوی محشر حرکت می دهند»پس علی(ع) كفت:تبارك الله »اين قوم جقدر در نزدخداوند كرامى هستند! رسول خدا(ص) فرمود : آنان شيعيان ودوستداران تو مى باشند »كه تو را به دوستى من دوست دارندومرا به دوستى خداوند دوست می دارنده‌آنان درروزقيامت کامیاب ورستگارند.) (ترجمة الامام علی(ع)»بتحقیق الشیخ محمد باقر المحمودی؛ج6» ص ©©6©و...)

صفحه 18:
پیامبر (ص)و علیلٍع) حجنخداوند. 6 ) عن ‎Gal‏ قال ‎Gall US‏ ) ص/أناوعلىٌ ‎gle ll AS‏ عبادم( هیثمیمجمع. ال ولند» ج100)»ص0)1؛گ_نجی‌شافعی»ک_فایم) (...الطالب,باب 6 ص ‎SOB‏ ‏ج.آزارعلی (ع)؛آزار پیامبر(ص) (عن غمروین شاس ‎eats af‏ الّبی(ص)بقول: مَن آذی علیَافقداذانی) (ينابيع المودة »باب مناقب السبعون.ص 6م © حديث ©- احمدین حنبل, المسند؛ج 60.ص ۳0).ط ) و...)

صفحه 19:
9حب علی (ع)» سبب بخشش گناهان (عن ابن عباس قالءقال رسول اش(ص): ‎Gas‏ علىّ بن أبى ‎Gu Usb ib‏ كما تأکل الناز الحطب) (متقى هندى,كنزالعمال.ج15.ص218.شماره1261و...) 9.طاعت از على(ع)اطاعت ازييامبر(ص) ‏(عن أبى ذر(رض) قالءقال:رسول الله (ص) من أَطاعَنى فقد اطاع الله ‎Yay‏ عصانی فقد عصى الله ومّن آطاع علیَاً فقد آطاعنى و (المستدرک علی الصحیحین ج.ص)19ر...) ‏0علی(ع) رهبر تمام مؤمنين ‏(عن غمرو بن میمون عن ابن عباس ان رسول ‎Ge DE (Ga) ail‏ (ع) : «انت ولِیْ کل مزمن بعدی») ‎(OPO Gag Lely Lad bel WAS ‏(ابوالفداءالحافظ آبن‎

صفحه 20:
0دوستی علی(ع) »دوستی خدا Jaws SI owls wl vs) ‏الله(ص)‎ تظرّالی علیٌ فقال: «آنت سيّدٌ فى الدّنيا والاخرةءمّن أَحَبَىَ فقد ‎Sina 9 cial‏ حبيبُ اللهءومن أبغضّىَ فقدأبعَخنی ویفیضک بیط اللهءووَيل لِمَن ‎Saal‏ مهن بعدی) (البدايقوالنهايةج .ص 0 © ©ر.. .(

صفحه 21:
اینها نمونه هایی از آیات وروایات وارده در منابع اهل سنت ءدرباره م امیرموّمنان حضرت على( ع)است. «امیدواریم پیرو خوبی برای آن حضرت باشیم»

صفحه 22:
٩ we دسل ‎‘ay‏ به ذره گر نظر لطف بوترالب کند به أسمان رود و كار أفتاب كند امام اميرالمؤمنين(ع) ازنگاه علماى اهل سنت -برخی ازعلماءو دانشمندان ‎Bay Gl‏ -برخی ازعلماءو دانشمندان شافعی و مالکی -بعضی دیگر از علماءو دانشمندان اهل سنت

صفحه 23:
‎‘Lied Lie | 0‏ 0 0 نا | ‏رخ ار ظماور لسن لیر شلي الف)احمدبن حنبل شیبانی (پیشرای مذهب حنبلی) «آن همه فضیلتها که برای علی بن آبی طالب بوده ونقل شده برای هیچ یک از اصحاب رسول ال نبوده است» (الصوائق المحرقةص(60)باب‌م»فصل 6ر...) عبدالله فرزند احمد بن حنبل می گوید:ازپدرم در مورد فضیلت اصحاب رسول خدا(ص)سوال کردم»ایشان گفت: ابوبکروعمر وعثمان(یعنی ابوبکر از عمر افضل وعمر از عثمان افضل است)» گفتم پس علی بن ابی طالب»در چه مرتبه است ؟گفت:هو من اهل بیت لا یقاس به هوّلاء(یعنی) او(علی(ع))ازاهل بیت است اینان با او قابل قياس نيستند.(بوستان معرفت.ص 6 ©©» به نقل ازينابيع المودة»باب © ©»ص © 0©6ر...)

صفحه 24:
ب) اب وحنیفه (یشرای مذهب حنفى) «وكسى با على به قتال وجنگ « تو سینه ی صد چاک زما خولستی و ما بر نخواست مگر آنکه علی از وی اولی به حق بود واگر علی حتی ز فراق تو گرنیان نتریدیم» به مقابله باآنها برنمی خاست ۰ هیچ کس نمی دانست سيره ى بین مسلمین وتکلیف شرعی با این گونه گروههاازچه قرار است.» (علی خورشیدبی غروب »ص000 به نقل از مناقب ابوحنيفه ج 6۵.ص 09 ط حیدرآباد) ۱

صفحه 25:
ج)خطیب خوار می (ادیب وخطیب ودانشمند مشهور حنفی) خطیب خوارزمی در مقدمه مناقب میگوید: «اوست امیرالمومنین ءقطب دائره مردانگی؛ دارای میراث علم نبوت ببیناتراز همه ی صحابه درقضاوت.داناتراز هرکسی »برادر رسول خدا » برطرف کننده غم و اندوهش خونش خون پیامبر»‌گوشتش گوشت پیامبر»استخوانش استخوان پیامبر‌دانشش دانش پیامبر» صلح با او صلح با پیامبروجنگ با او جنگ باپیامبرراست.» (خوارزمی المناقب.ص- ‎(PO-PE‏

صفحه 26:
=>

صفحه 27:
د).مولانا جلال الدین رومی از دانشمندان و شعرای بزرگ مذهب حنفی) مولانا در مدح وفضائل امام امیر المومنین علی(ع)اشعار فراوانی را سروده است از آن جمله است مجموعه ذیل: در شجاعت شیر ربانیستی در مروت خود که داند کیستی... رازبگشا ای علی مرتضی ای پس سوء‌القضاء»ءحسن القضاء.. چون تو بابی آن مدینه علم را چون شعاعی آفتاب حلم را باز باش ای باب بر جویای باب تا رسد از تو فشور اندر لباب بازباش ای باب رحمت تا ابد بارگاه ما ‎a8 4‏ | احد... (متنوی معنوی)

صفحه 28:
برخی از ماءوداتشمندان* ناقعی ومالکی الف),محمدین ادریس شافعی (پیشوای مذهب شافعی) «اگرمرتضی علی(ع)حقیقت حال و باطن امرخویش را ظاهرمی ساخت مردم کافر می شدند»زیراکه همه به شبه خدایی نزد او به سجده می افتادند.از فضل ومنقبت وی همین بس که درباره او بعضی شک نمودند که آیاا زخداست ياازخلق.» (يحيى برقعى »جكيده ى انديشه ها » ص »66 )

صفحه 29:
>= امام شافعی اشعار فراوانی را در مدح اهل بیت(ع)به خصوص حضرت علی(ع)سروده است.قسمتی از سروده های ایشان این چنین است: علىٌ 4 ‎ais‏ امام الناس وال وصیٌ المٌصطفی ‎tis‏ سیم التار والجَنّة و...(فرائدالمسطین»+ج1)»ص 998) ب). ابوحامد غز الی(ز ای مذب شهی) ایشان درکتاب سرّالعالمین می نویسد: «حجاب ازصورت دلیل برداشته شدواجماع جمیع مسلمین بر صحت وقوع قضایای غدیرخم وشمول خطبه آن روز نسبت به موضوع مورد بحث منعقد است که حضرت فرمود:هرکس که من مولای اوهستم »پس علی مولای اوست.درآن روز عمربن خطاب گفت :مبارک باد.مبارک بادبرتویااباالحسن؛ به تحقیق که صبح کردی درحالی که مولای من ومولای هرمومن ومزمنه ای هستی.»(سلطانالراعظین,شبهایپیشاور چاپ 26 ص06 0000 سبه نل ازسر العلمین غزالی)

صفحه 30:
نيع لعلف زعا رقش اين ‎eed aby,‏ ره مى تويميف فضهل تظر عضمت ويزركى 2 4 قدرى اسث که کسی را یرای پردلفتن به آن وکسی را کلب تفصل أن حضوت يست من جه يكويم درياره ى انسانى كه دشمناش يه فضااش كرده لك .ينى أميّه درشوق ورب جوان أسلام

صفحه 31:
0 اما همه ى اين اعمال نتيجه اى نداشت جز آنكه مقام ونام وياد على(ع)بالاتر رفت. نام على (ع)وياداومانند مُشك بودكه هرجه آن را مى بوشاندند باز بوى عطر آن منتشر مى شدوهمجون خورشيدٍ تابان بود كه با كف دست بوشيده نمی شود که اگریک نفر آن رانمی دید دیدگان دیگران می دید.ومن چه بگویم درباره ی بزرگمردی که تمام فضایل انسانی به او منتهی مى شودوتمام فرقه های اسلامی خود را به او منسوب مى كنند.و... چه بگویم درباره ی کسی که پیشتر از مردم به خدا ایمان آورده وبندگی خدا را انجام داده است»در حالی که مردم سنگ را می پرستیدند "اوکسی بودکه جز رسول خدا (ص)احدی از مردم در توحید بر او سبقت نگرفت. (شرح نهج البلاغه ازابن ابی الحدید؛ج)»مقدمه»ص 0 19-4)

صفحه 32:
ب)شیخ محمد عبده (مفتی بزرگ اهل سنت واز پیشوایان نهضت فکری ‎cee‏ ایشان درمقدمه شرح نهج البلاغه خویش درباره ی کلام آن حضرت می نویسد: اهل اين زبان (عربی) همه قائلند که كلام امام علی بن آبی طالب(ع)پس از کلام خدای متعال وپیامبرش(ص) شریفترین و بلیغترین کلام است. کلام اوسرشارترین کلام از لحاظ مواد و دارای بهترین شیوه ودر بر گیرنده بزرگترین معانی است. (ER ۸۰ ‏عیده هءشر ح نهج البلاغه‎ enn)

صفحه 33:
ج)سعبدالفتاح عبد المقصود (نويسنده ودانشمند مشهور مصرى) ... يس از محمد(ص)كسى را نديدم كه شايسته باشد يس از او قرار كيرد » یا بتواند دررديفش بيايد “جز يدر فرزندان ياك وبركزيده پیغمبر «على بن ابى طالب»ومن در اين سخن به طرفدارى تشيّع وادار نشده ام » بلكه اين رأيى است كه مادر روزكار تا يايان عمر خود جون او نزايد » واوست كه هركاه هدايت طلبان به جستجوى اخباروكفتارش برآیند ءازهر خبری برای آنان شعاعی می درخشد. آری او مجسمه ای از کمال است که در قالب بشریت ريخته شده است. (داستان غدیر» 0061 به نقل ازتفریظ,«الغدیر »»ج9)

صفحه 34:
د).ز مخشری (دراصول,معتزلی ودرفروع»حنفی) من چه بگویم درباره ی مردی که فضائل او را دشمنانش از راه کینه جویی وحسد انکارکردند .ودوستان او از ترس وبیم پنهان داشتند »ولى از اين ميان آن قدر فضيلت های وی انتشار ‎Cally‏ كه خاور وباختر را فرا كرفت.(سيماى نهج البلاغه »مص ©62) زمخشرى ضمن نقل اين حديث قدسى:«من احبّ علياً ادخله الجنة :وان عصانى »ومن ابغض علياً ادخله النار وان اطاعنى» كفته است محبتوولايتطيٍع)سببكما(إيماناست وبا كما (إيمان»معصيد» درفرعی‌از فروع »زیانبخش‌نیسّولیی ا فقدانو ایتومحبت علیلع) لیمانن اقص لسغ ذلفاقد آن‌مستحق‌آتش‌جهنم. می‌ی‌اشد.»(علی خورشید بی‌غروبص (9720)

صفحه 35:
ه),فخر رازی (دانشمند معروف ومنشر اهل سنت) «هر كس در دين على بن ابى طالب (ع)راييشواى خود قرار دهدءهمانا رستكار شده است ,به دليل فرمايش بيامبر اكرم(ص)كه فرمود:خداوندا على هر كونه باشد.حق را بر محور وجودش بجرخان. (فخررازىءتفسيركبير»ج)»باب چهارم»ص 90(9) ودر عبارت دیگر می گوید:«هرکس در دینش»علی بن ابی طالب(ع)راامام خود قرار دهد »در دين ونفس به دستگیره محکم خداوند دست زده است»(تفسیر کبیرص 90(72)

صفحه 36:
ras GY ‏امام امپرالمز‌منین(ع)از نگاه‎ ‏علمای غیر مسلمان‎ -عده ی زییادی ازاندیشمندان غیر مسلمان اعم از مسیحی وغیر مسیحی درباره ی فضایل امام امیرالمژمنین (ع)مطالبی را بیان نموده اند.به جهت اختصار به چند نمونه اشاره می کنیم

صفحه 37:
او گفته است ل در ات معلی از دنیا رفت در . حالی که شهید عظمت خود (سيماى نهج البلاغه ه50 ) ‎Bis os ot owe, eee ١‏ بين نيستم.من يك مسيحى ‎

صفحه 38:
9),پروفسور استانسیلاس گویارد (اشند رسری) «معاویه از بسیاری جهات بر خلاف قوائد اسلام رفتار نموده ءچنان که با علی بن ابی طالب (ع)که پس از پیغمبر(ص).بزرگترین»ءشجاعترین»پرهیزگارترین؛ فاضلترین»ءوخطیب ترین افراد عرب به شمار مى رفت »درافتاد.» (سازمانهای تمدن امپراتوری اسلام »پرفسور گویارد»ترجمه فارسی»ص 19) <).سلیمان کتانی (ازدانشمندان مسیحی لبنان) «درمیان نخستین مهاجران »علی بن ابی طالب ازهمه نامدارتر وبرتر بود .کسانی که در انجام فتوحات وتحقق پیروزی نقش عمده ای داشتند بسیار بودندهاما از آن میان على بن ابی طالب بیش از همه در دل پیامبر جای داشت»زیرا او تربیت شده اش بود ورفیقش»مشاورش»مصاحب جدایی ناپزیرش,برادرش» همسردخترش که از همه كس برای او عزیزتر بودوپدرحسن وحسین که ذریه ودودمان پیامبر درایشان خلاصه هی شنود. =

صفحه 39:
او نخستین کسی بود که ایمان آورد وتواناترین قدافع دین بودودلیرترین مبارز »پایدارترین جنگاور»هوشمندترین حادثه پرداز.شیواگوترین دانشمند سخنوروموفق ترین پیکارگر پیامبر(ص)ازتمام اين حقایق با چنین سخاوتی پرده برداشته است: «خدایاء‌هرکه را با او دوستی کند؛ دوست بداروهرکه را با اودشمنی ورزد دشمن بدار»؛ «علی از من است ومن از علی هستم»...«علی با قرآن است وقران باعلی»و... سمواهب وفضائلی که در شخصیت علی بن ابی طالب(ع) شكل كرفت به جلوه ی پیشوایی تبلور یافت که انسان» ارزش خويش را از او مى كيرد وبه او مدیون است.و... (سيماى نهج البلاغه »ص00 ©)

صفحه 40:
©).نرسيسيان (از علمای مسیحی وسردبیر سفارتخانه بريتانيا در بغداد) «اكر اين خطيب بزرك(على«ع»)درعصرماءهم اكنون بر منبر كوفه يا مى نهاد »مى ديديد كه مسجد كوفه با آن همه يهناورى اش از سران وبزركان ارويا موج مى زدءمى أمدند تا از درياى سر ريز دانش او روحشان را سيراب كنند» كفتا حجاب وصلت باشد هواى نفست ( سیمای نهج البلاغه «ص20به نقل ازکتاب پیرامون جين تا سای ات نز نهج البلاغه «ص900) ).شبلی شمَیّل رضیب رستق ‎(anes‏ «امیرالمزمنین علی بن ابی طالب (ع)»بزرگ بزرگان ویکتا نسخه ای است که خاور و باختر »درگذشته وحال صورت دیگری از آن که مطابق با اصل باشد.به خود ندیده است.» (امام علی(ع)صدای عدالت انسانیت؛ج!ص)

صفحه 41:
نتيجه كيرى مطالبى كه ذكر شد نمونه هايى است كه هر کدام بيانكر كوشه اى از فضايل بى نهايت امام امير المؤمنين على بن ابى طالب(ع)مى باشد .اميد است خداوند منان ما را از ييروان حقيقى آن حضرت قرار داده واز عنايات وتوجهات خاصه ى ايشان بهره مند سازد. «والسلام علی محمدالمصطفی(ص) و ‎i pall‏ فاطمة الز هرا على المر ‎se)‏ لزهراو گفتم که روی ماهت از من چرا نهان است اولادهم المعصومين كفتا :تو خود حجابى ؛ورنه رخم عيان است حجج الله»

صفحه 42:
افلاک به فیض ازلی محتاج است بر مرحمت لم یزلی محتاج است ۱ درعلم وهنر بشر به هرجا که رسد بر آل ميد و على محتاج است «برمد(ص)وآل نيد صلوات»

صفحه 43:
زیر نظر استاد: جناب آقای دکتر مجتبوی گردآورندگان: مهدی فرهمند بهروز شتربان (دینی وعربی 86) «يايان»

رایگان