صفحه 1:
نام کتاب: طراحی با
نویسنده: ایان مک هارگ
مترجم: عبدالحسین
وهابزاده
انتشارات جهاد دانشگا
صفحه 2:
متن خلاصه کتاب از وبسایت معمار منظر به آدرس زیر برداشته شده است.
https://landscaper.ir/20001/report-of-second-book-reading-
session
فونت استفاده شده در این فایل ایران سنس و ایران یکان
مى باشد,
صفحه 3:
صفحه 4:
شهر و بیرون» دریا
(صفحه 1 الی 17)
er
a 7۲۲
یان مک هارگ تلاش میکند تا ضمن توضیح و تشریح منظر
گلاسکو و منظر طبیعی و خارج از بافت شهری آن, به
توضیح و تشریح یک بیوگرافی از خودش هم بپردازد. او
منظر و خودش را از یکدیگر جدا نمی داند.
در واقع با استراتژی که ایشان در پیش گرفته علاوه بر
اينکه توضیح میدهد که من کجا زندگی کردم. اعلام می
دارد که زندگی من بين منظر شهری و منظر طبیعی قرار
رفي ود
بعد از جنگ جهانی دوم و تحصیل در هاروارد به عنوان یک
معمار و برنامه ریز شهری وارد جامعه شهری میشود
توسعه شهری و گسترده شدن بافت شهری و میزان آسیبی
که به منظر طبیعی وارد شده است او را متعجب میکند
مهاجرت و انقراض گونه های گیاهی و جانوری و تبدیل
شدن و جایگزینی گونه های گیاهی و جانوری. و در بخشی
از کتاب اشاره می کند که روباه و گورکن رفته بودند و به
ناه i Be Bot م 1ه مه
صفحه 5:
شهر و بیرون, دریا (صفحه 1 الی 27)
امبر صر
مک هارگ حتی عامل بهبودی خود را در دورانی که در
بیمارستان بستری بود, طبیعت کنار بیمارستان میداند چه
از لحاظ روحی و چه جسمی.
انسان خود را در مقابل خشم طبیعت, سیل, طوفان و هر
آن چیزی که باعث تخریب انسان ساخت هاى غير طبيعى
می شود خلع سلاح کرده و خودش خودش را در طول زمان
از بین خواهد برد. به عقیده مک هارگ انسان باید در
جاهايى از طبيعت سكنا كزيند كه بعد از اين تيه ها و سيل
بندها باشد و بايد از دامنه يشتى تبه ها كه در واقع داراى
سايه درختان و آب شيرين است براى زندكى استفاده كرد.
بیش از هر چیز دیگری در این فصل به تاثیر انسان د
محیظ طبنعین پرداخته اسبت»و توسعهای که اتسان:بهظن
خود مفید میداند باعث تخریب طبیعت می شود و در بلند
مدت موجب از بين رفتن جامعه انسانی میشود.
صفحه 6:
شهر و بيرون» دريا (صفحه 1 الى 17)
el ءءء لان
مک هارگ یک سری استانداردهایی را بنا به شرایطی که
وجود دارند برای زندگی در محیط طبیعی مطرح میکند. از
جمله اينکه تفریج در اقیانوس را ملزوم به رعایت و کنترل
آلودگی میداند و ساحل هم باید از آشغال های انسانی
پاکسازی شود چون اگر جزر و مد اتفاق بیفتد زباله ها وارد
آب می شوند و ساخت و ساز به هیچ عنوان در ساحل جایز
نیست. تردد در کوه ها و تبه های پس از ساحل مطلقاً
مضجع است ازدیگاه ابتضان براق کش کردق ان تن بایددان
پل استفاده کرد و هرگونه ساخت و ساز در آن هم ممنوع
آنتت دز وافع این هه ها els ie اول ea Unies
شوند.
شيار يس از تيه هاى اوليه مى تواند براى انسان مطلوب
باشد و ساخت و ساز در آن جایز است در صورتی که از آب
صفحه 7:
شهر و بیرون, دریا (صفحه 1 الی 17)
مسب يي ير
تيه هاى ثانويه خط دفاعى دوم, ايشان توسعه و تردد را در
این تپه ها درست مثل تپه های اولیه ممنوع اعلام می کند
واس هاف جتمت كن :آنا يراق ستاخت وان فطلوت آننت و
بهترين مكان براى توسعه است بعد از آن خور ها هستند كه
توده اى نيمه محصور از آبهاى ساحلى هستند و محل
تلاقی آبهای دریا و آبهای شیرین اند. دارای مدخل قیف
مانند هستند و می شود در آنها تفریح فشرده اتفاق بیفتد
و سرشار از مواد مغذی هستند. سرشار از پوشش گیاهی
متنوع هستند و نگهداری از آنها مهم است. 9
صفحه 8:
شهر و بيرون» دريا (صفحه 1 الى 17)
سب بصي
اگر انسان مجبور شد توسعهای به واسطه بزرگراه ها در
مناطق ساحلی داشته باشد این توسعه باید موازی با دریاها
و ساحل حرکت کند و موازی با خط دریا باشد و بعد از تبه
slo اولیه و ثانویه احداث شود و مرتفع ساخته شود اگر
مرتفع ساخته شود خودش نیز مانند تیه سوم عمل می کند
و هم نظر گاهی بر اقیانوس و ساحل میشود و هم در
مقابل طوفان های زمستانی پناهی ایجاد می کند.
برای احداث این بزرگراه ها شن را باید از اقیانوس
برداشت نه از خورها و آب را باید از پشته های شنی
eulsy هيع
بخشی آب وارد نشود و برای فاضلاب در جاهایی که سطح
آب بالاست روش سپتینگ جوابگو نیست چون باعث آلودگی
آب می شود و حتماً باید در این مناطق تضفیه فاضلاب
صفحه 9:
صفحه 10:
بلاء گامی به پیش
(صفحه 19 الی 41)
در زمانهای قدیم مشکل آنقدر بزرگ نبود و هیچ تهدیدی از
جانب هولوکاست هستهای در Ube نبود. فقر و ستم
فراوان وجود داشت که وقوع جنگ را حتمی میساخت با
تمام این اوصاف اگرچه شهر واقعاً عبوس و طاقت فرسا
بود اما محیط بیرون پیاده و یا با دوچرخه در دسترس بود و
هیچ قانونی شما را محدود و یا منع نمی ساخت. محیط
بیرون گرچه علاج شهر صنعتی نیست اما توقف و مرهمی
برای روح است.
به كفته يان مک هارگ وقتی او برای اولین بار با مشکل
جایگاه طبیعت در جهان انسان روبروشد. طبیعت چیزی
آسیب دیده و به ستوه آمده نبود بلکه موضوع محرومیت و
فقدان طبیعت در شهرهای صنعتی بود. به عنوان مثال
اسکاتلند تحت محافظت محافظین بزرگ طبیعت یعنی فقر
و عدم دسترسی, به قدر کاقی وحشی و دست نخورده
صفحه 11:
بلاء گامی به پیش
(صفحه 19 الی 41)
پل گودمن فیلسوف و جامعه شناس, از کودکانی سخن می
گوید که از خوردن هویجی که از زمین بیرون آمده هراس
دارتد.به این:خاطرن که کفیش اسح دو از ديدن كاوئ كدربيه.
دليل رعد و برق ترسيده و فرياد مى كشد.ء وحشت
سنیراپایزوجوهان :را فرا مین گیزد. مشک ل اینسبان و
طبیعت تنها تامین یک پس زمینه تزئینی برای بازی و تخفیف
Ail نی فلت مس الف امن اسك كنة طبیع نت تیم وان
سرچشمه زندگیست. هنوز هم عرصه های دست نخورده
موجود است اما قرار است ما با آن چه کنیم؟
اکنون شهر را به سوی بیرون ترک کنید قبل از ما هم
عدهای این کار را کردهاند اما همچنان عمیقاً در تار و پود
شهر گرفتارند.
قطع درختان, کوه ها و کویرهای تراشیده شده و ماشین
آلات برای غارت زمین, پر کردن مرداب. برافکندن جنگل,
پوشاندن شهرها این مواردی است که در ببرون شهر با
رویرو می شویم آیا این است محیط بیرون؟!کمریند
سبز؟! جایی که کشاورزان به جای محصول, زمین می
صفحه 12:
بلاء گامی به پیش
(صفحه 19 الی 41)
انسان امروز در پی وحدت با طبیعت نیست بلکه در پی فتح
آن است. انسان امروز تنها زمانی با طبیعت به وحدت می
رسد که زمان مرگش فرا برسد و در خاک دفن شود. اما ما
نیازمند به این وحدت به خاطر بقا هستیم شاید زمانی برای
پیشرفت و توسعه نیاز بود كه به طبيعت دست ببريم اما
دیگر نباید مناظر را نازیبا کنیم و آن را در قالب پیشرفت و
توسعه به خورد ملت بدهیم.
هر جا که مردماتی دانفقه باشد که باورشان بر تفکینک
پذیری انسان از طبیعت باشد و سلامتی و بقای خود را
منوط به درک طبیعت و فرآیندهای آن بداند خواهیم دید که
اين جوامع هم خودشان بسیار بهتر از جوامع ما هستند و
هم شهرها و مناظر شان. ماتند ژاین در معماری و ساخت
oases از سواد:طبیعن آسفاده کرده آیست, جر ساحت باغ
هم كه هنر اين جامعه بى مثال بود.
صفحه 13:
بلاء گامی به پیش
البته ذکر این نکته ضروری است که غرب انسان محور و
قرد گرا بود و از طرفی دیگر شرق فقط به طبیعت توجه
داشت و به فرد اعتنایی نمیکرد .
برای تلفیق این دو دیدگاه شرق و غرب باید به علم روی
آورد مزیت بزرگ علم که مذاهب از آن بی بهره اند این
أحت كه علم حوو شک گر ادج
ما بايد به دانشمتدان علوم طبيعى كه با aye oul سر و
كار دارند مراجعه كنيم ما بايد به بوم شناسان مراجعه كنيم
جرا كه موضوع اصلى ماء هم كنشى موجود زنده با محيط
زيست است كه در حوزه دانش بوم شناسان مىكنجد. يان
مک هارگ ساختن بزرگراه ها و پارک وی ها را هم خطایی
پرهزینه و آسیبزا میداند و ساخت آنها را بخصوص در
کمربند های سبز اشتباه تلفی می کند.
(صفحه 19 الی 41)
صفحه 14:
بلاء گامی به پیش
(صفحه 19 الی 41)
زآهگازهاین که او اراه بیدهد دسیهسدی :مان جاربرای
طراحی پارک وی ریچموند بود. دسته بندی او به ترتیب
* شیب, زمین شناسی بستر, شرایط خاک پی, زهکش
خاک فرسایش پذیری.
* تهدیدهایی که متوجه جان و مال انسان است مانند
مناطقی که در معرض سیل و برداد قرار می گيرند.
* ارزیابی فعالیت های طبیعی و اجتماعی مثل ارزش های
تاریخی,آبی, جنگل هاء مناطق حیات وحش, مناطق
دیدنی, ارزش های تفریحی و...
لین دسته بندی ها را با رنگ های روشن و تیره اولویت بندی
کرد و در نهایت با ارائه راهکار لایه بندی و قرار دادن این
لایه ها بر روی یکدیگر و آن رنگی که از همه روشن تر بود
راهکار انتخابی برای طراحی پیاده راه ریچموند را از آن
مسیر انتخاب کرد چراکه حداقل هزینه اجتماعی و حداکثر
قاتده رارق آن آولوست,بناق,زاشت. در واقلة ذر اییذشته
بندی رنگ های روشن برای جاهایی به کار برده شده بود که
امکان دستبرد با کمترین آسیب a طبیعت وجود داشت.
صفحه 15:
و هو
Pau
مادرشهر
صفحه 16:
پیوسته و کپسولء: طبیعت در (صفحه 43 الی 65(
So ol هارگ برای برخورد انسان با طبیعت ۲ دیدگاه در نظر گرفته است:
* انسانی که انسان محور است و هیچ اعتنایی به تاريخ تکاملی خود ندارد و
به هیچ کدام از وابستگی ها و فرهنگ خود کاری ندارد و هر چه بر سر
راهش وجود دارد را از بين مى برد.
۶ السائی کنه.دارایخودآگاهننو شور انست:ایتن نوغ السناوب» سير
تکاملی خود آگاه است و با تمام موجودات زنده و هر آنچه که در
اطرافش است با احترام و درک برخورد میکند.
نویسنده انسانها را گونه دوم در نظر گرفته است و چنین گفته که اگر
زمین به عنوان یک میوه سبز کیهانی تصور شود در اصل ما یک لایه سبز را
در نظر بگیریم که اين لایه سبز شامل آب ها و اقبانوس ها و تمام خشکی
ها که حکم سیتوپلاسم را دارد و وقتی که از کره ماه به زمین نگاه می کنیم
یکسری لکه های سیاه روی زمین دیده میشود که اين لکه ها در واقع همان
دستاوزدهایی است که انسان در طبیعت داشته است که تن ها را مثل
هسته میبینیم که هسته و سیتوپلاسم با هم در تعامل هستند و با هم کار
نت
صفحه 17:
پیوسته و کپسولء: طبیعت در
(صفحه 43 الی 65)
SO رون سس
دز آذامهیک هارگبا جوضبتیک آزمانس که سامل عیصول
اکسیژن, جلبک, انسان و یک باکتری و آب است به این
نتیجه میرسد که رابطه انسان با طبیعت مثل یک چرخه
عمل مى کند و درست است که انسان در اين چرخه shy
طبیعت مفید است ولی واقعاً لازم نیست چون قبل از ما
یمان ممجان یدای جو آدآمهمیدادید وف اسبآیا در
اصل یک سری انگل های گیاهخوار هستند که دارند از
ضایعات تولیدی گیاهان استفاده می کنند.
زمین پر از انرژی است و پدیده هایی مثل آتشفشان ها و
صاعقه ها آن را به عناصر مختلفی تبدیل کرد و یک نظم به
وجود آورده است. مهمترین عاملی که موجب حیات انسان
و ژمین است seul ol
صفحه 18:
پیوسته و کپسولء: طبیعت در
فاکتورهاین کید پویشبدهبرای ههزهازی آزاندشی دهد
عبارتند از:
3 سباحت يوم ستاحيت: ا أزرس طعت حص سوه
8 :وصعذقانووهاى ینعی با اعوسات و
ساز در مسیل ها که در صورت ساخت و ساز موجب
ضرر و خرابی بیشتر به هنگام بروز سیل می شود.
3. کنترل قطع درختان چون این امر یک چرخه خرابی از
جمله پر شدن مردابها, بروز سیل و در نتیجه
فرسایش خاک می شود و موجب از بین رفتن گونههای
جانوری و گیاهی وابسته به اين شرایط است.
4 ارزش گذاری زمین ها قبل از ساخت و ساز.
5 آیا فرایندهای طبیعی برای ما کار میکنند یا خیر؟! به
انسان سود میرساند و موجب خسارت و آن
Wet
(صفحه 43 الی 65)
صفحه 19:
6 آب های سطحی و مرداب ها و
ذخیره های آبی ما محسوب می شوند.
7 زمین های شیب دار. زمین هایی با شیب ۱۲ درصد نه
برای کشاورزی مناسب اند و نه برای زمین های
مسکونی بلکه این زمینها بهتر است با درختکاری به
جنگل تبدیل شوند.
8. کاهش آلودگی در شهرها خود به خود به وجود نمی آید
جر امیل ,دس ستاقعه»هایزایسانی آثب باق تندرا رنه
وجود می آورد.
بامسل ارانه هو تور ط: تویسنفووه را بر یرای GET
هموار میسازد. اما قطعاً راهحل قطعی نیست و آن این
است که وارونگی هوا و جهت وزش باد را در داخل شهرها
در نظر بگیریم و آن عواملی که موجب آلودگی می شود را
هاچ سر اد 1
(صفحه 43 الی 65)
صفحه 20:
پیوسته و کپسولء: طبیعت در
راه حل دوم کنترل آلودگی توسط پس کرانه ها که منظور
پوشش گیاهی اطراف شهر است و نویسنده اظهار میدارد
UT aS دست نخورده باقی بماند و تراکمش از بین نرود
چون هنگام وارونگی هوا در شهر هوای مطلوبی که توسط
بسن گزایدها پولید.چی شود سجان کمک كيده بنج
سود حاضل از بیاجبو سارو قهااتسؤاف المدايت موجه
يخشى از انسان هاست؛ مثل شركتهاى دولتى. اما ضررى
کهبه طبیعت وارد فن شود دامتگیر همه می شود. از این
رو به هنگام شهرسازی باید طبیعت را الگو قرار بدهیم و
برای شهر یک برنامهریزی یکپارچه داشته باشیم.
(صفحه 43 الی 65)
صفحه 21:
صفحه 22:
در باب ارزشهاء پاسخی به (صفحه 67 الی 3و)
در اين بخش نحوه تعامل انسان با طبیعت را در تمدن های
مختلف توضیح میدهد:
* دوره ژوراسیک: ظهور بذر و شکوفایی گیاهان گلدار منبع
غذایی شگفت آوری را به وجود آورد که موجب تامین
جمعیت های عظیم موجودات بزرگ در گله های پر
تحرک را به دنبال داشت و آن گله ها هم صید صیادان
دیگر می شدند. در این دوره ابزار انسان آتش بود که
انسان برای به دام انداختن گوسفندان در گله های بزرگ
از آن بهره می گرفت. این زمان با دوران ناملایمات
اقلیمی همراه شد و ترکیب انسان شکارچی و اقلیم
خشن موجب انقراض جانوران بسیاری شد.
هزاره های بعد تا قبل از رنسانس: در دورههای بعد
انسان با محیط و طبیعت خود به تعادل میرسد و به
اندازه نیاز از آن برداشت می کند.
صفحه 23:
در باب ارزشهاء پاسخی به (صفحه 67 الی 93(
* دوره رنسانس: در اين دوره با قدرت انسان روبرو هستیم و اقتدار انسان با
اعمال بق سدسه ساد آقلیدوسیی:بر سیظر آشکار مى شود آیستآن توجم.
ساده و جالب خود را از طریق نظم آگاه و بی توجه به طبیعت بر آن اعمال
میکند. باغ به عنوان گواهی بر سروری انسان عرضه می شود. در سنت
غربی به جز انگلستان قرن ۱۸ گیاهان زینتی در یک هندسه ساده ترتیب مى
یایند تا نمادی روشن از جهان رام و منظم که انسان آفریده باشد. هیچ
ارتباط بوم شناختی با این گیاهان مورد توجه قرار نمی گیرد. باغ محصور و
جدا شده از طبیعت است.
* قرن هجده انگلستان: با یک طبیعت گرایی روبرو هستیم. طبیعت به تمامی
یک باغ تلقی می شود. دراین دوران بدون آگاهی بر علم بوم شناسی تنها با
استفاده از گیاهان بومی جوامع گیاهی پدید آمده اند که بازتاب فرایندهای
طبیعی بود. هندسه ساده رنسانس منسوخ شد با بیزاری از خط راست به
واسطه این توجه به طبیعت روبهرو هستیم. زیبایی شناسی مشرق زمین که
مره ساوسو رن نود هت ری ادج کر وی فا ap
صفحه 24:
در باب ارزشهاء پاسخی به (صفحه 67 الی 3و)
* اواخر قرن نوزده آمریک ا: اواخر قرن مکتب منظر
آمریکایی کمترین تین را از این مکتب قرن ۱۸
میگرفت و فرم غالب همان چیرگی بر طبیعت بود.
* اسلام: تلقی اسلام از طبیعت نیز از همان داستان خلقت
سرچشمه می گرفت با اين تفاوت که تاکید آن بر حفظ
و آراستن باغ ها بود و مقام انسان سرپرست بود.
انسان قادر است تمام باغ را بیافریند و پردیس جزئی از
شهر بود.
در قصنل:بعد: منک :هاگ آغلام من ,دازد که ستاغت: و بسا
باید به طور غمده در فلات های باژ و بدون درخت صورت
بگیرد و شهرک ها و شهرها به همان اندازه پاسخگو و
مطلوب هستند که برنامهریزی آنه | پاسخگو و مطلوب
صفحه 25:
* جهان خود کپسولی است
* فرآیند به عنوان ارزش
صفحه 26:
جهان خود scl wow فرآیند به (صفحه 95 الی 126
جهان یک چرخه است که انتهای آن بسته است و انسان هر
کاری که انجام دهد تاثیرش به خودش باز خواهد گشت. و
اسان yo انتدا جود آگاهی بداست وب اگولوزی آگاهي
بدآستد بهعجریم اسان ور وراه ر رمجوگام
رسیده است و قهمیده است که در جهان بسته ای زندگی
موكسداكه أتفاقا جف ميتواند روى حوديين مائيسن بكذازد.
بنابراين نويسنده اين مفهوم را تحت عنوان جهان خود
كيسولى است به عنوان تمثيل بيان مى كند.
در ادامه:اغلام:میدارد که تنها یه مبدا و مقصد توجه تکنید و
فرآیندها را نیز در نظر بگیرید. به طور مثال اگر از خانه به
محل کار میروید تنها اين دو را ارزش ندانید به مسیر هم
توجه کنید آن نیز دارای ارزش است. پروژه های لنداسکیپ
اساس آن محصول نیستند بلکه مجموعهای از فرایند ها
صفحه 27:
صفحه 28:
طبیعیدان, حوضه
تکامل از تنوع افزایش گونه و پیچیدگی حاصل میشود و
هر چه این عوامل کمتر شود, پسرفت حاصل میشود که
حالت ناپایداری: یکنواختی و سادگی قرار می گیرد. در بنن
موجودات زنده انسان بالاترین سطح درک را دارد پس
میتواند با شناخت طبیعت به آن کمک کند.
طبیعت شناسان انسان را در طبیعت میدانند و نه علیه آن.
انسان می تواند با شناخت درست از طبیعت ویرانگر
هر یک از موجودات زنده منحصر به فرد هستند و در کنار
هم یک نظام را به وجود میآورند که در این نظام حتی
کوچکترین ذرات هم مهم تلقی می شوند و هر کدام وظیفه
منحصر به خود را دارند.
(صفحه 117 الى 144)
صفحه 29:
طبیعیدان, حوضه
(صفحه 117 الى 144)
سر ص
رويكرد نويسنده در بررسى يك رودخانه در واشنكتن
همجنان به صورت لايهاى بوده است و بستر را از نظر
اقلیمی و زمینشناسی و پوشش گیاهی و حیات وحش و
مشکلات آبی مورد مطالعه و بررسی قرار میدهد و در
نهایت هر کدام از اين لایه ها را ارزش گذاری می کند و
آولفیت با منانم به,شدب کمیاب آنیبتخال آنکه زاین سا
ممکن است دارای اهمیت عمومی و یا خاص باشند مثل
وجود ؤقابر Si orang ly Siar JES سونک کمیاب ور
هر دو حالت:حائز اهمیت اند.
بنابراین باید بستر را به صورت یک نظام ارزشی بازسازی
کرد تا بتوان کاربریهای یک و یا چند منظوره ی مناسب را
مشخص نمود و در واقع مک هارگ در اين پروژه روش بوم
شناختی را بسیار موثر و کارساز می داند.
my
4
‘AGRICULTURE SUITABIL|
صفحه 30:
ودخانه
هه pu
صفحه 31:
حوضه رودخانه, ناحیه
شهر یک منطقه را اشغال کرده است که یک حکومت بر آن
غالب اننت. :خال تاحبة مادن تتهزی بیتر یک متطفه:زا
اشغال می کند که حکومتش از سطوح مختلفی تشکیل
شده است.
یک مثال قابل لمس غیر از مثال هایی که در کتاب آمده اين
است که خانه مادربزرگ هایمان را به یاد آوریم که یک
حیاط مرکزی داشت و اتاقهایی اطرافش قرار داشت که
هر خانواده در یکی از اتاق ها ساکن بود. اما سبک زندگی
تغییر کرد و هر خانواده میخواست که زندگی مستقل
داشته باشد و ساخت و ساز بی رویه صورت گرفته و شرح
و توسعه پیدا کرد و به این صورت پیش رفت که حالت
سنتى و اوليه از بين رفت و آن راحتی اولیه نیز دور از
دسترس قرار گرفت.
وقتی شهر خیلی توسعه یافت انسان خواست که گرپزی به
گذته ذافته اند به مین ذلیل در خوسة نهر دوباره
خانه های ویلایی ساخت تا جایی باشد که در آن گل و گیاه
(صفحه 145 الی 162)
صفحه 32:
حوضه رودخانه, ناحیه
(صفحه 145 الی 162)
سوه
این روند توسعه روندی است که در آن برنامه ریزی توسعه
وجود ندارد و طبق منافع اقتصادی که پیشتر هم ذکر شد
یکسری تغییرات را در شهر و طبیعت ایجاد می کند و بعد
که آن نتیجه حاصل می شود می فهمد که آن چیزی که
میحواتنت ببوده است: أنیسان:منخواهد: همه چیز به گذشه
برگردد فاصله ها کوتاه تر شود تا بتواند زمان بیشتری را در
خانه و در کنار خانواده باشد.
مثلاً وقتی که انسان دوست دارد با طبیعت در ارتباط باشد
در حومه شهر باغچه درست میکند و وقتی در ارتفاعات
بالاتر به آن نظر می اندازد درمیاید که منظر را خراب کرده
است و آن منظره و طبیعت واقعی و سابق را نمی بیند در
حالی که آن را بیشتر دوست داشته است.
صفحه 33:
حوضه رودخانه, ناحیه
(صفحه 145 الی 162)
مسي ريصي
نویسنده شیوه درست تغییر را برنامهریزی می داند. مثلاً در
بررسی یک منطقه تنها به بررسی بُعد تاريخى و اجتماعی
اکتفا نمی کند, بلکه اکوسیستم و جنس خاک را هم مهم
awl ofeutecel aga Seales روت طرایتی
دخیل باشد را مهم می داند.
سپس برنامه ریزی را در قالب یک لکه گذاری ارائه میدهد و
مشتخص مي كعمو كو اقلآن سمت مخصوص جومصه طهری
Bl اسن كسمت براي #ازخانجات«وطيعت ب صورت
نقطه شاخص در برنامه ريزى او باقى مى ماند.
مك هارك معتقد است فرم بيرو عملكرد نيست. فرم يبرو هيج
جيزى نيست, بلكه فرم در كنار فرآيند مىآيد و يى نمايش از
آن چیزی که هست را در مقانلل منا قرار من دقد:آفرم یک
شبه حاصل نمی شود. این فرم بلکه فرآیندی طی می کند تا
و ی ی دا Pee a
صفحه 34:
صفحه 35:
شهر: فرآيند و فرم» شهر: (صفحه 163 الی 195(
نويسنده در واقع در كل كتابٌ دارد به فقر اطلاعات /
بومشناسی ما اشاره میکند و در اين بخش از پروژه یاد می
کند که از او خواسته بودند طرح کاشت از گياهان زینتی
ارائه دهد ولی او با تحقیق و بررسی بسیار بر مبنای بوم
شتابنتیزبه اضولی دنس یافتزجا پتوایدبا عکیه بز آنها گیاج
بکارد.
نویسنده از واشنگتن به عنوان یک شهر غنی یاد می کند و
آن را به سه بخش_تقسیم می کند بخش اول کوه هاء بخش
دوم پایکوه و دره های کم عمق و جویبارها و بخش سوم
نلاقی زودخانههاین: که به هم میزستند. و در:وافع:شهر دز
آنجا طراحتین شدح اسك وو داراف مردات هاف ومني امت |
فيزيوكرافيك متنوع منجر مى شود كه يوشش كياهى
متنوعى نيز داشته باشد و غنى باشد.
خيلى از شهرها به هنكام ورود به عنوان مثال شهر
آمستردام به عنوان يى شهر موفق با بناهايى كه ساخته اند
مطرح میشوند ولی واشنگتن بدون آسیب به طبیعت
اطراف توسعه یافته است و همراه با طبیعت شهر را
صفحه 36:
شهر: فرایند و فرم, شهر:
طراحی این شهر بر اساس مفاهیم رنسانس بوده است اما
آنقدر الگوی طبیعی و محور طبیعی داشته که توانست
انسان محوری را با طبیعت محوری تلفیق کند.
أتهابى كما مساوم ناد مكامنا طح اسهد وانة
آززشوین آضاقه کند:وهمذاین به آین مر مصیبوع و
منظر طبیعی حاصل شود و اين ارزشمند است.
هر دازآی: سای سالم و تالم اسب« به عبوان مثال
شهر فیلادلفیا را از چند منظر اقتصادی عمومی مسکن و
آلودگی هوا و بیماری ها مورد بررسی قرار دادند و هر کدام
را در یک نقشه مشخص کردند به اين ترتیب که مثلاً بیماری
در کدام قسمت های شهر بیشتر است در سه رنگ این
نقشه ها را بر روی طلق شفاف درزین کرده تا بعد آنها را
روی هم بگذارند و در یایند اولویت ها کدام است و
wet ous Ma a ee
(صفحه 163 الى 195)
صفحه 37:
شهر: فرآيند و فرم» شهر: (صفحه 163 الی 195(
بعد از بررسى و آماركيرى نتيجه كرفتند كه در مركز شهر كه تراكم از همه جا بيشتر است بيمارى ها نيز بيشتر است و
بيمارى در قسمت هاى شمال و شمال شرق كمتر است چون شرق به محلات روستایی نزدیک تر است و با بررسی
آلودگی:فغار دزديافب که با قرازگیری کازجانجات دز جیوه ,شرق آلودگن :جر ان فلییچت:بیشیر آست:
در نهایت فقر و بیماری در مرکز شهر را جدا از
هم نمیداند بلکه هر دو را در ارتباط با هم و به
دلیل دوزی از طبیعت من دانتد و در ادانه تزاکم
جمعیت را علت بروز بسیاری از بیماری های
چنسی رو رفاتیزمی: داند:
صفحه 38:
شهر: فرایند و فرم, شهر:
مک هارگ در زمینه آلودگی نیز تحقیقاتی انجام داده است و
نتیجه را این طور بیان می کند اکسیژن دارای بار منفی و
محرو لكي زازاى با مس آست عادو اده سيت
براى انسان مضر است و موجب تنش بيمارى اختلالات
روانی و غیره می شود و برعکس بار منفی موجب
خشنودی شادابی و سرزندگی می شود ذکر اين نکته حائز
اهمیت میداند که اين باره منفی توسط چشم ها آب ها و
صاعقه ها و در واقع توسط عوامل طبیعی حاصل می شود.
(صفحه 163 الى 195)
صفحه 39:
7