کسب و کار استارتاپ و کارآفرینی

خلق دانش یا دانش آفرینی

khalghe-daanesh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “خلق دانش یا دانش آفرینی”

خلق دانش یا دانش آفرینی

اسلاید 1: *بسمه تعالی*خلق دانش یا دانش آفرینی

اسلاید 2: فهرست مطالب:چکیده......................................................................................................3مقدمه.....................................................................................................4دانش آفرینی سازمانی ...........................................................................6پیش زمینه های دانش آفرینی...................................................................7جنبه ها و ابعاد خلق دانش .......................................................................8 معرفت شناسی...............................................................9 هستی شناسی...............................................................11ساز و کارهای دانش آفرینی ......................................................................13 الگوی مارپیچ دانش افرین ......................................................................20نظریه نوناکو ......................................................................................21انواع راهبردهای دانش آفرینی سازمانی........................................................24 انواع راهبردهای دانش آفرینی در سازمان و چگونگی اندازه گیری آنها..................28نتیجه گیری...................................................................................................29

اسلاید 3: چکیده بیشتر از یک دهه است که درباره جامعه دانشی بحث شده است در جامعه دانشی سازمانها به تقویت پایدار توانمندی های اصلی و به روز کردن پایگاه دانشی خود به منظور روبه رو شدن با چالش های محیطی نیاز پیدا کرده اند به این منظور درک مفهوم دانش آفرینی و به صحنه عمل آوردن فنون آن از مباحث حساس در رشته مدیریت دانشهاست در چنین شرایطی رویکرد دانش محور نظریه ای عرضه میکند که به این نگرانی ها به گونه ای اثر بخش توجه کرده استدانش آفرینی یا مدیریت دانش مشتمل بر طیفی از استراتژی ها و الگوهای اجرایی است که در یک سازمان به منظور شناسایی،خلق ،ارائه ،متمایز ساختن و قادر ساختن پذیرش بینش ها و تجربیات مورد استفاده قرار می گیرد چنین بینش ها و تجربیاتی را شکل می دهدکه میتواند هم در اشخاص و یا در سازمانها به عنوان رویه ها و یا الگوهای اجرایی قرار داشته باشد.

اسلاید 4: مقدمههنر یا علم جمع آوری داده های سازمانی، تشخیص و درك روابط و الگوهای موجود و تبدیل آنها به اطلاعات قابل دسترسی و مفید و دانش ارزشمند است به صورتی كه به آسانی قابل پخش و بازیابی باشد.حقیقت این است كه هیچ سازمان سالمی نمی‌تواند ادعا كند كه دانش كافی در اختیار دارد و با درك این مهم است كه تقریبا تمام سازمانهای موفق ضمن تعامل با محیط سعی در دانش آفرینی دارند. درواقع در حالی كه در مدیریت دانش با آموخته ها سرو كار داریم ، در دانش آفرینی روی ناآموخته ها سرمایه گذاری می‌كنیم تا به مزیت رقابتی در مقابله با رقبای هوشیار امروزی دست بیابیم.

اسلاید 5: مدیریت دانش به هرنوع فعالیتی که به تجربه و دانش ذهنی افراد توجه کرده به گونه ای که بتواند با آشکار سازی و به اشتراک گذاری آن به هم افزایی دانش کمک کند، گفته می شود. هم افزایی دانش می تواند به دانش آفرینی مشترک نسبت داده شود. این اشتراک در خلق دانش، همکاری مستقیم در خلق دانش نیست بلکه به خلق دانش بر مبنای دانسته ها (دانش خلق شده پیشین) که به اشتراک گذاشته شده اشاره دارد. بنابراین مدیریت دانش به فرایندی اشاره دارد که دارای یک نقطه اغازین و روند تکاملی است. این روند مراحلی چون کسب اگاهی نسبت به دانش نهان، عیان سازی، به اشتراک سازی گسترش و درک و بهره گیری از آن در خلق دانش جدید را طی می کند. در این روند مرحله آغازین که به شناسایی و آگاهی از دانش نهفته در ذهن اختصاص دارد، به مرحله بلوغ که درک، استفاده و خلق مجدد است، می رسد. این فرایند یعنی اشکار شدن دانش نهان، نهان شدن دانش آشکار و باز خلق دانش که نوناکا و تاکوچی آن را چرخه مدیریت دانش می نامند

اسلاید 6: دانش آفرینی سازمانیدانش آفرینی سازمانی عبارت است ازتوانایی سازمان به مثابه مجموعه برای افرینش جدید و گسترش آن در سراسر سازمان و کاربرد آن در تولیدات ، خدمات و سیستم های سازماندرباره دانش آفرینی نوناکو نظریه ای عرضه میکند که به منظور دانش افرینی سازمانی بر تغییر و تبدیل بین دانش آشکار و نهان تمرکز میکند او همچنین ادعا میکند تا وقتی که افراد عاملی اساسی در گسترش دانش به شمار می روند سازمانها در تقویت و شکل دهی دانش نقش بسیار حیاتی ایفامی کنند

اسلاید 7: پیش زمینه های دانش آفرینی شاد بالت (2001) معتقد است که فرایند مدیریت دانش و دانش آفرینی مستلزم کار فرهنگی در سازمان است همچنین بابیت از شرکت مشاوره ایی آندرسون معتقد است که بیش از 80% فعالیتهای مدیریت دانش و دانش آفرینی در سازمان فرهنگی است. پیش زمینه های پیشنهادی وی به شرح ذیل می‌‌باشد: - فرهنگ یگانگی و احساس یکی بودن افراد با سازمان و رسالت آن را باید ترویج و ترغیب نمود. - عرضه کننده دانش باید از مزایای شغلی برخوردار شوند، زیرا عرضه کننده دانش علاقمند است که سازمان او را بعنوان صاحب دانش بشناسد. - فراهم کردن مکان و زمان لازم برای گفتگو، مصاحبه و تشکیل گروههای کاری - شناسایی افراد که در قبال انتقال دانش خود از سازمان چیزی مطالبه نمی‌‌کنند و برای ارضای انگیزه درونی خود انتقال دانش را انجام می‌‌دهند. - ایجاد حسن اعتماد بین سازمان و افراد زیرا اگر افراد ببینند که با تسهیم دانش کسب اعتبار می‌‌کنند از آن استقبال خواهد نمود. این اعتماد از طریق گفتمان، مباحثه و ... حاصل میشود. - حذف سلسله مراتب سازمانی در انتقال دانش و فراهم کردن زمینه ای که سطوح مختلف سازمان نقش های متفاوت و مرتبط به هم ایجاد کنند. فرایند دانش آفرینی و مدیریت دانش شامل سه مرحله تولید دانش، سازماندهی اش و توزیع یا اشاعه دانش می‌‌باشد. این مرحله در ابتدا شامل شناسایی انواع دانشی است که می‌‌تواند ارزش زیادی را برای سازمان ایجاد نماید، بوده و سپس شامل ایجاد مکانیزم هایی برای افزایش موجودی دانش سازمان می‌‌باشد. سازمانها این دانش را می‌‌توانند هم از خارج از سازمان و هم از داخل سازمان بدست آورند. بطور خارجی سازمانها می‌‌توانند دانش لازم را از شرکتهایی که این دانش را در اختیار دارند بدست آورند و یا از منابع دیگری مثل محققین دانشگاهی و مشاوره ای کسب کنند. همچنین متخصصان اطلاع رسانی میتوانند از طریق جستجوی کتابشناختی از منابع کتابخانه ها و مراکز اسناد و مدارک اطلاعات لازم را ردیابی کرده و نسبت به تهیه آنها اقدام نمایند و از آنها پایگاه های اطلاعاتی چاپی والکترونیکی تهیه کنند. بطور داخلی نیز سازمانها برای تحصیل دانش لازم می‌‌توانند کمیته های تخصصی تشکیل دهند. این امر بوسیله ایجاد شبکه های غیر رسمی‌‌بین کارکنانی که کار مشابهی را انجام می‌‌دهند و به تشریک تخصصی خود پرداخته و مشکلات را با همدیگر حل می‌‌کنند شکل می‌‌گیرد. از طرفی سازمانها می‌‌توانند گروههای بسیار رسمی‌‌برای تولید دانش ایجاد نمایند، مانند گروه تحقیق و توسعه، کانونهای تحصیلاتی و آموزشی در داخل سازمانها و مرازک تحلیل اطلاعات

اسلاید 8: جنبه ها و ابعاد خلق دانشهستی شناسیمعرفت شناسی

اسلاید 9: هستی شناسی :دانش توسط افراد خلق می شود و سازمانها بدون افراد قادر به خلق دانش نیستند. نقش سازمانها در اینجا تنها نقش حمایتی و بستر‌سازی برای خلق دانش است. بنابراین دانش آفرینی سازمانی باید به‌عنوان فرایندی كه به‌صورت سازمانی دانش ایجاد شده توسط افراد را تقویت كرده و وسعت می‌دهد، تلقی شود.در حوزه هستی شناسی سخن بر سر این است که آیا پدیده ای که مطالعه می‌شود واقعیتی خارجی است که در ذهن بازتاب می‌یابد یا آنکه واقعیت امری درونی و ذهنی قلمداد می‌گردد. به کسانی که واقعیت را مستقل از ادراک افراد و دارای وجود حقیقی می‌دانند، واقع‌گرا گویند و در مقابل، رویکردهایی که بر جهان خارج از ذهن واقعی نمی‌نهند، به نومینالیسم مشهورند

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید