صفحه 1:
fo 2
دانشگده مهندسی هوافضا دانشکاه
صنعتي امیرکبیر (بليتکنيك تهران)
معرفي برنامههاي آموزشي و تحقيقاتي, توانمنديها و امكانات 6
صفحه 2:
دانشگاه صنعتی امی ر کبیر
معرفي و تاریخچه
تأسیس و شکل گیرری اولیه در
۱۳۳7 لولین دوره پذیرش دانشجو در سال Sl
بان ماء ۱۳۳۵ خورشيدي ب نام "پلی تکنیک تهران"
آغاز فعالیت رسمي از سال ۱۳۳۷ با پنج رشته مهندسی :
برق و الکترونیک ؛ مکانیک» نساجی . شیمی و راء و ساختمان
دأ ارتقا به دانشگاه در سال ۱۳6۸ و نام گذاري به افتخار رادمرد تاریخ معاصس ایرران»
امیرکبیس که به گسترش و توسعه پایههای علم نوین و صنعت در کشور اهتمام ورزید.
Gl در حال حاضر داراي
6 دانشکده ۱۵ آزمایشگاه؛ ۲۳ کارگاه
۲ شعبه در شهرهای بندرعباس و ماهشهر
۰ دانشجوی دوره کارشناسی در ۳۳ ر:
als
گرایش
8 دانشجوى دوره دكشرى در 4" رشته-كرايش 4
5 /دانشجوى كارشناسى ارشد در 47 ر:
صفحه 3:
دانسگاه صنعتی امیر کر
اد" موفتیتها در عرصهي علوم و صنعت:
۷ کسب لقب مادر دانشگاههاي صنعتي کشور
3 کسب حدود 25جایه درجشنواره های بین المللی و جوان خوارزمی
۷ کسب رتبه اول ارتباط دانشگاه و صتعت در سهدوره
۲ کسب رتبه اول در نمایشگاههای دستاوردهای تحقیقاتی در 4 دوره
۲ دریافت عنوان فعالترین دانشگاه فنی و مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد .
” ب كنزارى بيش از ۲۰ کنفرانس ملی و بیزالملی در سالهای اعفیر
صفحه 4:
دانشکدهی مهندسی هوافضا
أذ پايه گذاري در سال 1366 به عنوان نخستین دانشکدهي مستقل هوافضا در کشور
آغاز پذیرش دانشجویان در سطح کارشناسي رشتهي صنایع هوايي (هوافضا) از همان
اسي ارشد (0056) از سال 1371 براي نخستین بار در کشور
صنعت شامل:
پرواز و سازههای
See oe
اد" آموزش در چهار گرایش عمدهي مورد
ايروديناميك . پیشرانش . ديناميك (مكا:
a آغاز پذیرش دانشجو در مقطع دكتري تخصصي از
سال 1376 همزمان با دهمین سال تأسیس
افا لنتقال به ساختمان اختصاصي دانشکدهي هوافضا با مسا ۳
خدود 1700 متر مربع در مرکز دانشگاه صنعتي امیرکبیر لا
در سال 1378 a
صفحه 5:
0 دانشکدهي مهندسي هوافضا
مان این ارائه
اد" دانشکده مهندسي هوافضا از دیدگاه فعالیتها:
a! حوزهي پژوهش و تولید علم
حوزهي آموزش و تربیت نيروي متخصص
دانشکده مهندسي هوافضا از دیدگاه امکانات:
امکانات سختافزاري
(شامل فضاي اداري, آموزشي و پژوهشي. امکانات آزمايشگاهي. ایزا
فا امکانات نرمافزاري
(شامل هیأت علمي. کارشناسان. دانشجویان دكتري و ..)
صفحه 6:
7 0 دان انشکدهي مهندسي هوافضا
حوزهي پژوهش و ae
)2
صفحه 7:
اد" تعداد اعضای هیأت علمی: 17 نفر
5 استاد . 10 دانشیار» 2 استادیار
دانشکدهی مهندسی هوافضا
صفحه 8:
دانشکدهی مهندسی هوافضا
زوهش - توان نرمافزاري
اد تعداد دانشجویان تمام وقت دكتري
65 نفر
اتمودار تعناد قرغ التتصيلان دوره دكترى در هر سال تمودر a تلم شدگان دور تری بر حسب سال
hee و
1 1
5 +
: ;
qe 1
3
ah sos ase
۳
۵
صفحه 9:
دانشکدهی مهندسی هوافضا
حوزهي پژوهش - کارنامه
Sl تولید مقالات علمي-پژوهشي (طی 5 سال گذشته):
۲ انتشار بیش از 41مقاله در نشریات معتبر بينالمللي (ISI)
۶ 44 ماه پژوهشي داطلی و خارجی ۲
” انتشار بيش از 462 مقاله در کنفرانسها و محافل علمي
داخل وخارج از كشور 1
اذأ داوري در نشریات علمي-پژوهشي:
° ۲کمر ۷
Y Journal of Aircraft (AIAA)
Y Int. Journal of solids and structures
Y Int. Journal of Structural Stability and Dynamics
v 3
۳ Thin-walled structure Journal
¥ Journal of Structural Engineering and Mechanics
_مجله علمی- پژوهشی ام رکبیر
صفحه 10:
دانشکدهي مهندسي هوافضا
صفحه 11:
ee
دانشکدهی مهندسی هوافضا 0 2
حوزهي پژوهش - کارنامه
خارات:
انتخاب در جشنواره خوارزمی
دریافت تقدیرنامه از ریاست جمهور اسلامی ایران
بریافت چندین تقدیررنامه از مدیرران عامل سازمانها و نهادها
تقدیرنامه از انجمن هوافضاي ایران
افت ورس تحصیلات عالی
دریافت نشان افتخار شرکت هواپيماسازي ایران(هسا)
انجمن مهندسان مکانيك ایران
دریافت عنوان نخبهي هوايي کشور
۷دریافت عنوان پیش کسوت هوافضا در دو دوره
"ایجاد قطب علمي مهندسي هوافضاي محاسباتي بعنوان اولین قطب هوافضا در کشور EN
SS SS ee
صفحه 12:
دانشکدهی مهندسی هوافضا
ارتباط با انجمنها و محافل علمي:
عضویت و مسوولیت در انجمن هوافضای ایران
عضویت در انجمن هوافضاي لمریکا (۵1۵۵
عضویت در انجمن مهندسان مکانیک فرانسه
عضویت در انجمن مهندسان مکانیک ایران
عضویت در انجمن احتراق ایران
"برگزاري اولین و پنجمین کنفرانس هوافضاي ایران
"۲ عضویت در کميتههاي علمی گنفرانسهای چهارمپنجمششم. هفتم. هشتم و نهم
انجمن هوافضاي ایران
"۲ عضویت در كميته علمى بانزدهمين کنفرانس انجمن مهندسان مکانیک ایران
كايك ب > >
صفحه 13:
0 دانشکدهی مهندسی هوافضا
سازمان گستررش و نوسازی صنایع ایران
سازمان فضایی اییران Re
مرکن تحقیقات جهاد سازندگی
سازمان توسعه برق ايران
شركت ساحت و توسعه نير وكاءهاي كشور
شركت درنا
شرکت صنایع هوایی ایرران
شرکت شبیه سازان ایمن
SAAS See
صفحه 14:
دانشکدهی مهندسی هوافضا
ان سابقه همكاريهاي علمي- تحقيقاتي با بخش صنعت: ادامه
شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا)
شركة پارس ضودرو
جامعه مدیرران حرفهای
شرکت ملي نفت ایران؛ شرکت ملي كاز ايران
سازمان حفاظت محيط زيست
سازمان بهيتهسازي مصرف سوخت
ايران خودرو دیزل
مرکز تحقیقات راهآهن
VNR SS See
صفحه 15:
توح
7 0 دانشکدهي مهندسي هوافضا
حوزهي پژوهش - قطب مهندسی هوافضای محاسباتی از سال 1385
اهداف قطب:
١ ) تدوين برنامه مردازش نرم افزارهای مهندسى. و محاسباتى در زمينه مهندسى. هوا فضا
2 ارتباط گسترده دانشکده با مراکز علمی و صنعتی ایران و جهان در زمینه مهندسی هوا فضبا
3) انعقاد قررداد های تحقیقاتی وصنعتی به منظلور حل مشکللات موجود در صنایع هوا فضای
4) توسعه زیر ساختهای آزمایشگاههای تحقیقاتی موجود وتاسیس آزمایشگاه هاي جدید
اي کشور
© ) انجام مطالعات استراتتزيك در زهينه بررنامه رمزى. استتراتتزى. نايع هوا.
6) توسعه كيفى آموزش و بزُوهش. و بهره كيري از فناوري هاي جديد
۷ آشنا نمودن جامعه دانش آموزی با انش مهندسی هوا فضا ۳
۸)ارهاهجایاه این دانش با رگاري دورد هي خشردهآمورهي, و ساپتت علمی دز نطو مخ ۵
صفحه 16:
دانشکدهی مهندسی هوافضا
حوزهي پژوهش - سهم همکاری دانشکده در پروژه آتست دانشگاه
ها
م۱۳
BOowputer Cay. & trwatios Tevkavloqy
BQeckeatcal Gay.
66
Ih
6
0
ah am
dh
صفحه 17:
دانشکدهي مهندسي هوافضا
صفحه 18:
دانشکدهی مهندسی هوافضا
افزاري
ان آزمایشگاهها و كارگاههاي پژوهشي: (دامه)
"آزمایشگاه تحقیقاتی ارتعاشات
آزمایشگا مواد مرکب (کامپوزیت»
صفحه 19:
دانشکدهي مهندسي هوافضا
صفحه 20:
دانشکدهی مهندسی هوافضا
آزمایشگاهها و کارگاههاي پژوهشي: (دامه)
” آزمايشكاه تحقيقاتى نيرومحركه و آثروديناميك (دان
صفحه 21:
دانشکدهی مهندسی هوافضا
4 کتابخانه دانشکده مهندسي هوافضا
بیش از 3325 جلد کتاب زبان اصلي
بیش از 1136 جلد کتاب فارسي
۷ سایت كامپيوتري دانشکده هیلفضا
شامل بیش ار 50 آدستگاه کامپیوتر پرسرعت
۳ دسترسي به منابع علمي
مجلات علمي ۸۱۸۸
Elsevier. ProQuest. Springer, ale مجلات
.. s ASME. InterScience
ar
1
صفحه 22:
دانشکدهی مهندسی هوافضا
لمبروهياميلتو تحليلجريان- 1
ان بررسى ججريان غيرردائم حول ايررفويل در حال نوسان انتقالى عمودى
لذأ بررسى توزيع فشار استاتيكى و جمزئيات كمّى جربان بس روى ايررفويل در
ناحيهي پیش از واماندگی استاتیکی
ناحيهي نزدیک به واماندگی استاتیکی
ناحيهي پس از واماندگي استاتيكي
بررسي ارتباط بین بارهای نوسانی با زاو حملهء دامنه و کاس نوسانات
8 oP
صفحه 23:
0 دانشکدهی مهندسی هوافضا
ات کسینوسی زاويثحملالقايى نسبت به زه
” توليد حلقدهاى هيسترسيس در منحنى تغييرات ضريب فشار نسبت به زاويه حمله القابى
av افترايش يهنا و اندازه حلقدهاى هسيت رسيس با فا رکنسکاهرافته زاريه حبله
elas aie 9 42)
صفحه 24:
دانشکدهی مهندسی هوافضا
زوهش - توان نرمافزاري
“al مطالعه عددی خواص پال محدود صدمه دیده به شکل مثلث و ستاره
اد" مدلسازی بال محدود صدمه دیده در جریان با سرعت 6۰ مت بس ثانیه
SS! انتخاب صدمه به شكلهاى مثلث و ستاره بررای شبيهسازي بهتر صدمات جنگی واقعی با
لبههای نامنظم
دآ مدلسازی صدمه در فواصل مختلف از دهانه بال:
ریشه(150میلیمتر 6 میانه (450 میلیمتر) و نوك بال (50
صفحه 25:
دانشکدهی مهندسی هوافضا
2 مطالعه عددی خواص پال محدود صدمه دیده به شکل مثلث و ستاره (ادامه)
cre
به طور كلى اضافه كردن صدمه بر روی بل باعث موارد ذیل است. ”
کاهش ضریب بمآ- افزرایش ضریب پسا . - ممان پیچشی منفیتر
۱9۱۱۱
زرا
t
Ses)
صفحه 26:
دانشکدهی مهندسی هوافضا
2 حل عددى جمريان توریولانس روی شبكه متح رك م ركب
انأ توسعه روشى براى شبيه سازى انواع حركت هاى نوسانى وانتقالى در دو بعد
”عدم محدوديت براى جابجابى هاى جز رك و
os
۷ عدم نیاز به تولید مجدد شبکه حتی بصورت محلی
"۲ حنظ کینیت شبکه در نزدیکی سطح جسم
أ استفا:
ده از یک حل کنندهپرقدرت ببرای حل جریان های غیرردائم ترا کم پذیر مفشوش
1 ee
صفحه 27:
دانشکدهی مهندسی هوافضا
حوزهي پژوهش - توان نرمافزاري
ا حل عددی جریان توربولانس روی شبکه متحررک م کب (ادامه)
Gl هسیم شبکه به نواحی مجزاء با مرزهایی مناسب حر کته های چررخشی و انتقالی
” ناسية اول شبکةبی سازمان متاشی, اعمال حرکت های دورانی- نوساتی
۷ ناحية دوم شبكة كارتنرين» اعمال حركت هاى انتقالى
" ناحية سوم شبكة باسازمان شبكةٌ پس زمینه
صفحه 28:
موی
& 0 دانشکدهي مهندسي هوافضا
حوزهي پژوهش - توان نرمافزاري
il حل عددی جریان توربولانس روی شبکه متحرک م رکب (ادامه)
صفحه 29:
yo 0 دانشکدهي مهندسي هوافضا
حوزهي پژوهش - توان نرمافزاري
3 محاسبه گرمایش ایرودینمیکی اجسامسه بعدی با استفاه از نتایع حل جریان ی لترج بر دوی
بیسازمان
NASA X-15 بررسی ایرودینامیکی مدل عددي پرندهي مافوق صوت Gl
۲ vw
برررسی جریان منشوش بر روي بالها
صفحه 30:
و
2 0 دانشکدهي مهندسي هوافضا
حوزهي پژوهش - توان نرمافزاري
3 محاسبه كلرمايش ايسروديناميكى اجسام سه بعدی با استفاده از نتليج حل جربان خيس لنوج بر دوى
شبكه بوسازمان
Gl بررسي ايروديناميكي مدل عددي پرندهي مافوق صوت 34( aT
v
esp Cae ee sis) se سح
صفحه 31:
دانشکدهی مهندسی هوافضا
پژوهش - توان نرمافزاري
اد گرمایش لایه مرزی. روی.بدنه هواپیما
fal بررسي مدل عددي و مدل آزمايشگاهي
Gl حل معادلات قرینه محوری. ترراکمپذير مخشوش دايمي
er
g
صفحه 32:
دانشکدهی مهندسی هوافضا
وهش - توان نرمافزاري
اد" حل عددی جبریان بر روي وسایل پرنده بوچ
Bl حل عددی جریان بر روي مدل يهياد يايوثير دماص بجو سح
” ايجاد مدلي با 560000 المان محاسباتي
م
صفحه 33:
0 دانشکدهی مهندسی هوافضا
وهش - توان نرمافزاري
اد حل عددی جریان بر روي وسایل پرنده (ادامه)
اد" شبیهسازی عددی جریان در توربینهای گازی
7"
واماندگي (50:۲96) به سبب تغييرات فشار ورودي با فركانس 10 هرتز و
ات شدت 40 درصد ونيز تغيييرات شدت ,20 درصد
صفحه 34:
دانشکدهي مهندسي هوافضا
پژوهش - توان نرمافزاري
حل عددی جرین بر روي وسایل پرنده (دامه)
برررسی عددی. و تجربی+ جریان درون سیستم ورودی. موتور هواپیما
جدایش جريان درون كاثال ورودي
معطي
صفحه 35:
و
دانشکدهی مهندسی هوافضا
د حل عددی جریان بر روي وسایل پرنده (ادامه»
شبیه سازی جریان درون اتاق تست موتور مینیجت
صفحه 36:
یچیه
2 دانشکدهی مهندسی هوافضا
حوزهي پژوهش - توان نرمافزاري
د حل عددی جریان بر روي وسایل پرنده (ادامه»
9 بررسي er با ضريب منظري كوجاك
تحت جريان محوري كذرصوتي (مدل ناسا - 67)
58
صفحه 37:
دانشکدهی مهندسی هوافضا
دیامیكپسرواز و کنترل-2
"2" طبراحی و ساخت سیستم بان خودکار
ساخت یک سیستم اتوپایلوت ٩۳۸4 با قابليت اطمينان بالاء وزن كم و اندازه کوچک
(کمت از ۰+ GS
۲ پایدار کننده رژیم Hover
۲ مودهای پرروازی شامل فررمان سرعت» ضرمان موقعيته تعقيب مسيس ب اساس نقاط
” اجراى كامل يك مأموريت از بيش تعيين شده بدصورت نو دكار
تخییس بدون پررش از حالت خودکار به حالت دستى
سازی دادههای پرروازی
یی بس اساس 6۳5/۱۸15
صفحه 38:
yo 0 دانشکدهی مهندسی هوافضا
حوزهي پژوهش - توان نرمافزاري
طبراحی و ساخت سیمولاتور کامل پروازی
سب
انجام کار در هر دو قسمت نرمافزاري و سختافزاري
pine شبیهساز پروز هوايماي ۳-27 - عملياتي
کار به صورت دوبعدي و تحت استاندارد سطح 8 1۵۸
صفحه 39:
دانشکدهی مهندسی هوافضا
اد" طراحی و ساخت سیمولاتور کامل پرروازی (ادامه)
SI! انجام کار در هر دو قسمت نرمافزاري و سختافزاري
ان شبیهساز پرواز هواپيماي ۴-۵۴ - عملياتي
کار به صورت دورعدی و تحت انستاندارد سطم 6 شهل
3
سيستم بصري : روز- شب- شفق *5 درجه افقى 40 درجه عمودى
صفحه 40:
دانشکدهی مهندسی هوافضا
يي
ادا تحليلهاي عددي و آزمايشكاهي خستكي و مكانيك شكست
اذأ مدل سازي فرايند خرابي در مواد مركب با استفاده از روش اجزاي محدود
Gl بررسي فرايند خرابي و رشد ترك با استفاده از تستهاي تجربي
Sl مدلسازي رشد ترك و اثرات وصلههاي كاميوزيتي با استفاده از روشهاي عددي و
فستهای تجربي
صفحه 41:
دانشکدهی مهندسی هوافضا
(a! طراحي وسایل پرنده
اذأ تدوين نرماضزار با ركذارى هوابيما
اذا تحليل و طرراحى سازه تيغه اصلى بالكررد
Sl مدلسازي رشد ترك و اثرات وصلههاي كامپوزيتي با استفاده از روشهاي عددي
طراحی سازه
تستهاي تجربي
۳
صفحه 42:
دانشکدهی مهندسی هوافضا
حوزهي پژوهش - توان نرمافزاري
اد" طراحي وسایل پرنده (دامه)
Gl تحلیل, طراحی و بهینهسازی پانلهای ساخته شده از جنس مواد مرکب چندلایه با
توجه به رفتار کمانش و پسکمانش
۱ cf
Pure Compressional
صفحه 43:
و
Oy 0 دانشکدهی مهندسی هوافضا
حوزهي پژوهش - توان نرمافزاري
سوخندحتیلقو پسیشلنش47
2" احتراق
اد فرآیند احتراق با رقيق سازى هوا
اش سرعت جرريان سو<ت كاز طبيعى نر وجى
”7 اث سسرعت جریان اکسید کننده ضروجی
اثرات رقيق سازی هوا با 12 و602
اثرات رقیق سازی اکسینن با ۱12 و602
68
صفحه 44:
دانشکدهی مهندسی هوافضا
وهش - وان نرمافزاري te
لذ احتراق
تِِِِ 0
7 بررسي پایداری شعله
بررسي ذككه داشتن :
” طراحي براي اشزايش اختلاط سوخك و هوا
صفحه 45:
دانشکدهی مهندسی هوافضا
پژوهش - توان نرمافزاري
اد احتراق
[al طبراحی و ساخت مشعل پیشرفته ۲۱85
پیشگرم نمودن مخلوط قابلاحتراق با اسفاده از حرارت گازهای ضروجی از
که
% بدون اختلاط گازها
صفحه 46:
دانشکدهی مهندسی هوافضا
روهش - توان نرمافزاري
نرم افزارمحاسباتي STGSTK
نرم افزار 578571 بر اساس روش 51۵61109 56206 و برمبنای نرم افزار ۱۱۵5۸ در دانشکده ميندسي هوافضا
توسعه یافتهاست. این روش یک بعدی و با محاسبه زوایا و مولفه های سرعت در cee (Pitch lime) tee ELA
مشخصات کمپرسور را ارانه می نماید.
صفحه 47:
وهش - توان نرمافزاري
ترم افزارمحاسباتي 6755
نرم افزار 6۳55 با حل معادلات یک بعدی پیوستگی؛ ممنتوم:
انرژی و دریافت منحنی مشخصه های طبقات مختلف قادر به پیش
بینی سرج و رفتار گذرا کمپرسورمحوری و توربین گاز می باشد.
اين ترم لؤزار در داتشكده مهندسي هوافضا توسعه وافته استكر
دانشكددى مهندسى هوافضا
صفحه 48:
دانشکدهی مهندسی هوافضا
وهش - توان نرمافزاري
نرم افزارمحاسيقي 2ع
FIRE jis توسط شركت ۸/1 اطریش برای انجام محاسیات سه بعدی آیرودینامیکی و احتراق درون موتور احتراق داخلى
و همجنين انجام محاسبات جريان هاى آيروديناميك خارجى بكار مى رود. محاسبات تزريق سوخت نيز با إين نرم افزار در دانا
انجام مى شود. 186 قادر است كه مرز هاى متحرك را نيز مدل سازى نمايد. آزمايشكاه دنا لیسانس آن را در اختيار دارد.
دحتم
سونو
صفحه 49:
2 دانشکدهي مهندسي هوافضا
حوزهي پژوهش - توان نرمافزاري
نرم افزارمحاسباتي SCM
نرم افزار 564 بر اساس روش خط انحنای جریان (6۷۵۳۷۵101۲6 (Streamline و با دریافت اطلاعات هندسی
طبقات مختلف در مقاطع شعاعی متفاوت در صفحه نصف النهاری منحنی عملکرد توربین گاز و کمپرسور محوری را
صفحه 50:
و
2 0 دانشکدهي مهندسي هوافضا
حوزهي آموزش
3
kg
50
صفحه 51:
دانشکدهی مهندسی هوافضا
کل دانشجویان فعال : 363 نفر
اذنآ 275دانشجو در مقطع کارشناسي
انآ 106دانشجو در مقطع کارشناسي ارشد
اتعداد يثيرفته شدكان كارشناسي بر حسب سال تحصيلى
تعاد يثيرفقه شدكان كار شتامس ارشد بر حسب سال تحصيلى
||
3 allio
صفحه 52:
دانشکدهی مهندسی هوافضا
eee ee
498دانشجو در مقطع کارشناسي Gl
انا 307دانشجو در مقطع کارشناسي ارشد
وضعیت کي دنشجویان ار
sto
دانشجريان فال |
لا
1 2
50
of 1
وضعيت كلي دانشجويان كارشتاسي 25055 7 600
= 500
ااتشجرين نمل
امه
|
wl
|
سا
|=
1 ١
AN 1 2
se
صفحه 53:
دانشکدهي مهندسي هوافضا
- توان سختافزاري
نأ آزما يشكادها و كاركادهاي آموزشي:
” آزمايشكاء آيرروديناميك (1 4 مادون صوت
«يناميك (2 ) مافوق صو
" كاركاء ابراردقيق و اندازكيررى
” كاركاه بالءبدنه وموتور هوابيما.
صفحه 54:
دانشکدهي مهندسي هوافضا
با سپاس از توجه شما