صفحه 1:
به نام خدا
تدریس درس اول فارسی پایه یازدهم
صفحه 2:
Guerra Brendan
کچ تا میتی ره
یریبد ال بت I یی همین شیف
گنت ره مر خر .ین هنن یم قرو
7 7 8 7
mdinetovsinl نب مق مد Ke
fh 7 رم
يده كلد تفیضن هکرو
م
ل بوذك ad وات ب wi
۳ 7
زرا هب ری یب که جنر روز فط ذ نيب
ددر فشن رووست ٠. وليك تقالو ديات
و مر وی از خی حرش .از واه با ترش
رده تسیر
جنات حك كل تب سیر
+ تیپ زو خیش كل حت بهد م رایخ
صفحه 3:
اا #النة دست وول جر
ve مینست .کر فداصت
کرمآنرزیدا وت
مور
کی یب سر ده رای
صفحه 4:
۲ i
اش رو ول دست دای ...هام لضف و شح داكا ۱
قلمرو زبانی نع : آفرینش » احسان / فروماند : تعجب
قلمرو ادبی : دست و پا / لطف و صنع : مراعات نظیر
قلمرو فکری شخصی روباه بی دست و پایی را دید و از لطف خدا شگفت زده شده بود که چگونه او بدون داشتن
. امکانات » روزی کسب می کند
2
WS UNS baer
دست و پا : مراعات نظیر
که چگونه زندگی خود را پیش می برد و با این وضعیت دست و پا از کجا روزی به دست می آورد؟
صفحه 5:
a ۳ Cow د
bP ul Be 10 Ait PO ld
قلمرو زبانی ۰ شوریده رنگ : آشفته .ذگرگون. مثقلب . صفت. غیر ساذه (وندی_مرکب)
برآمدن : بیرون آمدن ۱
در درس دوم «قاضی بست» می خوانید : پس از یک ساعت . برآمد و گفت: ای بوالفضل » تو را امیر می
.بخواند
قلمرو ادبى شغال و شیر : مراعات نظیر / چنگ و رنگ : جناس ناهمسان اختلافی
درويش , شوريده رنك در اين فكر بود كه در همان لحظه شيرى با شغال, به جد از بيشه بيرون رفت
we i و
iN aby fT ak Ww fF Je سیم نورو
.قلمرو فکری
قلمرو زبانی : .نگون بخت : بیچاره » بدبخت . صفت مرکب
قلمرو ادیی : شیرو سیر : جناس ناهمسان اختلافی
. قلمرو فكرى : روباه از باقى مانده ى غذاى شير . خود را سير کرد
صفحه 6:
7 1 2 اف
ه ور روز بار اماق اوقاد ل روزي سان قت رو ذل يداد
قلمرو زبانی: قوت : خوردنی » طعام / فش» در روزش. شمیر متصل که نقش اضافی ذارد
+ دگر روز : ترکیب وصفی مقلوب ۰ روز دیگر
. قلمرو فكرى : روز بعد. دوباره . اتفاق تازه ای رخ داد و خداوند روزی رسان به گونه ای دیگر : روزی او را رساند
4 رس انم
مد را وره ide لرو wen fo
قلمرو زبانی : . یقین : هم می تواند «قید» باشد و هم در جایگاه نهاد که با توضیح دکتر غلامحسین یوسفی به نظر
می رسد در نقش نهادی به کار رود : درست تر است . و در این صورت «را» نقش مفعولی دلرد ودر
. صورت قید بودن «را» فک اضافه است / دیده ی مرد / شد : رفت و فعل لسنادی نیست
قلمرو ادبی : دیده : چشم » رویت شده . ایهام تناسب دارد ./ دیده و بیننده : مراعات نظیر / مرد : مجازا اسان
قلمرو فکری : ایمان قلبی (به قدرت خدا) چشم دل مرد را بینا کرد . پس رفت و دست از کار و تلاش برداشت و
توکل بر خداوند کرد یا [ یقینا آنچه دیده بودمرد رل آگاه کرد .1
صفحه 7:
۳ د 7 ۲
wank beri ل روزی روم يلاك ب زور
قلمرو کنج : گوشه | نشیتم : می نشینم ۰ مضارع اخباری / نخوردند : فعل ماضی در معنی مضارع اخباری نمی
.خورند
. قلمرو ادبی : مور و زور : جناس ناهمسان اختلافی | چو مور : تشبیه . چو : ادات شباهت
قلمرو فکری : من نیز از اين پس در گوشه ای مانند مور می نشینم » زیرا که زورمندان نه به زور بازوی خود روزی به دست
می آورند بلکه خدا روزی آنها را می رساند
.مفهوم: پس a DN Teo te
sti Sins J قرو دپ دک ب مب ND
.قلمرو زیانی : زنخدان : چانه / جیب : گریبان ۰ یقه پیراهن » آن قسمت از جامه که اطراف گردن را می گیرد
قلمرو ادبی + زنخدان به جيب فرو بردن : یعنی چانه در گریبان بردن و کنایه از به تفکر فرورفتن و در یکجا نشستن و کوشش نکردن
« نيز مقصود است . / جيب و غيب : جناس ناهمسان اختلافى / تلميح به آيه ى « ان الله هوالرزاق ذوالقوه المتين
٠ قلمرو فكرى : جند روزى به فكر فرو رفت و تلاشى نكرد ء به اين اميد كه خداوند روزى رسان است
صفحه 8:
يان يمار خور ومسشس نووست
قلمرو زبانى : تيمار خوردن : غمخولرى كردن / «ش» در خوردش و جنكش نقش مضاف اليهى دارد و جهش ضمير است
[... تیمیش {eS Ger
قلمرو ادبی : رگ لستخوان و پوست : مراعات نظير / دوست و يوست : جناس ناهمسان اختلافى
.قلمرو فکری : نه آشنا غم او را خورد و نه بيكانه . فيج يك از او غمخواى نكردند و ( اين شد كه) مانتد جتك بسيار نخيف و لاغر شد
۲ #7
۰ و مرش نار از "یف و هو ...از یوار AT بر ود
قلمرو زبانى : «ش» در صبرش : متمم و در محرابش : مضاف اليه ( جهش ضمير) كوشش
قلمرو ادبی : هوش و گوش : جناس ناهمسان اختلافی
.قلمرو فکری : وقتی به سب ناتوانی و ضعف بدنی (کاملا بی طاقت شد . از محراب . ( گوشه دیوار ) خطابی به گوشش آمد
صفحه 9:
برو شير وزيده سمشو اى ول ome خوو را ب روباه عل
قلمرو زبانى : دغل : تنيل , كسى كه ناراستى كند . مكر و حيله . ( دغل : در اصل كسى كه جيزى را برای گمراهی خریدار تفیبر می
(ass
قلمرو ادبی + شیر و روباه : مراعات نظیر و تقابل | تشبیه : مانند شیر درنده و روباه شل .
«قلمرو فکری : اى تنبل ٠ برو به مانند شير درنده باش و تلاش كن و مانند روباه ضعيف و ناتوان ٠ تنبلى ييشه نكن
۳۳
انس Rat پاش هه دنه سیم
قلمرو زبانی : وامانده : پس مانده | ماند : بماند » مضارع التزامی
قلمرو ادبی : واج آرایی : صامت چ / تشبیه / شیر و سیر : جناس ناهمسان اختلاقی / چه باشی : نباش . استفهام انکاری
قلمرو فکری : آن چنان بکوش که از تو چیزی برای دیگران (ضعیف تر ها و آنان که توان کار کردن ندارند)بماند مانند شير كه
از او چیزی برای روباه ماند
صفحه 10:
م us gt
ل حت بود د ۶ازوکی تب
قلمرو زبانی : توانی : مضارع اخباری
قلمرو ادبی : بازو : مجازا قدرت: تلاش /سعی ات بود در ترازوی خویش : کنایه از اینکه نتبجه کار و تلاشت به خودت بر می گرده
اتلمیح به آیه «ان لیس للانسان الا ما سعی
رت و نیرویخودت استفاده کن . زیرا نتیجه ی کوشش تو عاید خودت خواهد شد . و به گفته ی سعدی : هر که
. از عمل خویش خورد | منت حاتم طائی نبرد
۳ مر بر مر
بر اک بوالن؛ دست «رویل بیر... بر نود را طن كر ونم یم
قلمرو زبانى : جا به جايى اركان جمله در مصراع اول با مقدم شدن فعل (شیوه بلافی)
قلمرو ادبی : پیر و جوان : تضاد /دست گرفتن : کنایه از یاری و کمک کردن / خود را افکندن : خود را به ناتوانی زدن
قلمرو فکری : ای جوان باید به درماندگان و ناتواان کمک کنی و خودت را افکنده و خوار و ذلیل و مایه ترحم دیگران نسازی
صفحه 11:
و"
۵ غرارا برآ نش هه كابلٌ امت لق ا وجوو شو رآمااش ات
قلمرو زبانى : بخشش و بخشايش : «بخش» از مصدر «بخشيدن» و «بخشا» از شيدن يعنى تقسيم كردن
. و دادن و بخشاييدن يعنى دركذشتن و عفو كردن و رحم كردن
قلمرو ادبی : خداءخلق,بخشایش و بنده : مرلعات نظیر / واج آرایی : صامت «هش» / تلمیح به حدیث «المسلم من سلم المسلمون
« من لسانه ویده
٠ قلمرو فکری : خداوند نسبت به آن بنده ای لطف و بخشش دارد که دیگران از وجود او در آسایش و راحتی باشند
7 د
en ed ttn Seems elrotint/
.قلمرو زبانی : هو» در اینجا برای گمراهی است : یعنی بی مغز و تنها با پوست . | «که» برای تعلیل
قلمرو ادبی :سر : مجاز از کل وجود / مغز : مجاز از عقل و انديشه / پوست : مجازا ظاهر | مغز » سر و پوست : مراعات نظیر |
پوست و مغز : تضاد
قلمرو فکری : آنکه صاحب مغز و اندیشه است البته کریم هم هست (اندیشمندان بخشندگانند) زیرا که بی اراده ها و راحت
. طلبان اهل اندیشه نیستند و تنها پوست و ظاهری از انسان بودن را دارند
صفحه 12:
ad ay م
Cle Betis ES Cont ety
قلمرو زبانی : بیند : می بیند : مضارع اخباری / رساند : برساند » مضارع للتزامی
قلمرو ادبی : سرای : استعاره از دنیا و آخرت | تلمیح به آیه «فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره» و نیز
«تلمیح به حدیث «الدنیا مزرعه الخره
. قلمرو فکری : آن کسی در هر دو جهان رستگار می شود که دست دیگران را در این جهان بگیرد
صفحه 13:
٠ روياهات رو براى آدم ها تعریف نکن » نشونشون بده
. پیرروز و موفق باشید