سایر آموزش

درس دهم دین و زندگی یازدهم- مرجعیت و ولایت فقیه

dars10-din-zendegi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “درس دهم دین و زندگی یازدهم- مرجعیت و ولایت فقیه”

درس دهم دین و زندگی یازدهم- مرجعیت و ولایت فقیه

اسلاید 1: همان طور که در درس های گذشته عنوان شد، دو مورد از مسئولیت های رسول خدا (ص)، پس از ایشان به ائمه اطهار منتقل شد و آنان به عنوان حجتهای خدا در روی زمین، این مسئولیت ها را برعهده گرفتند و در همین راستا، به ارشاد و هدایت مردم برخاستند و برای برپایی حکومت الهی و اقامه قسط و عدل، جهاد و مبارزه کردند.در این درس به بررسی پاسخ دو سؤال زیر می پردازیم:آیا این دو مسئولیت در دوره غیبت کبری استمرار می یابد؟یا مردم به خود واگذار شده اند و دین در این زمینه برنامه ای ندارد؟

اسلاید 2: پاسخ سوالات 1- زیرا در زمان ایشان نیز مردمانی در شهرهای دوردست بودند و به ایشان دسترسی نداشتند و نمی توانستند احکام دین را از ایشان بشنوند، بنابراین طبق دستور قرآن کریم لازم بود که گروهی از مردم وقت و همت خود را شناهت دقیق دین کنند و پس از کسب علم به شهرهای خود بروند و قوانین داسلام را به مردم بیاموزند.2- خیر- زیرا تعلیم و تبیین تعالیم دین پس از ایشان نیز توسط ائمه تداوم می یابد و در زمان غیبت نیز بر عهده ی فقیهان است و مسلمانان در احکام و مسائل فردی و اجتماعی بایدبه ایشان مراجعه کنند.

اسلاید 3: ۲- اگر « ولایت ظاهری» ادامه یابد و حکومت اسلامی تشکیل نشود، نمی توان احکام اجتماعی اسلام را که نیازمند مدیریت و پشتوانه حکومتی است، در جامعه به اجرا در آورد.١- اگر «مرجعیت دینی» ادامه نیابد، یعنی متخصصی باشد که احکام دین را بداند و برای مردم بیان کند و پاسخگوی مسائل جدید مطابق با احکام دین نباشد، مردم با وظایف خود آشنا نمی شوند ونمی توانند به آن وظایف عمل کنند.ضرورت تداوم مسئولیت های امام در عصر غیبتاز آنجا که دین اسلام همیشگی و برای همه دوران هاست، عقلا ضروری است که این دو مسئولیت یعنی «مرجعیت دینی» و «ولایت ظاهری» در عصر غیبت ادامه یابد؛ زیرا :حال سؤال این است که در دوره غیبت، مسئولیت های مربوط به امامت، چگونه ادامه می یابد و مسلمانان از چه راهی به احکام و قوانین دین، دسترسی پیدا می کنند و این قوانین چگونه در جامعه پیاده می شود؟

اسلاید 4: در زمان ائمه الله، مردمانی در شهرهای دوردست بودند که به امامان دسترسی نداشتند و نمی توانستند احکام دین را از ایشان بشنوند و از فرمان های آنان مطلع شوند. از این رو، آن بزرگواران دانشمندانی را تربیت می کردند که در حد توان به معارف و احکام دین دست یابند. این دانشمندان به نقاط مختلف شهر خود و یا شهرهای دیگر می رفتند و احکام اسلام را به مردم می آموختند. اگر مردم نیز پرسشی داشتند، آنان براساس دانشی که از قرآن کریم و روایات داشتند، به آن پرسش پاسخ میدادند .این روش، برگرفته از قرآن کریم است. خداوند در قرآن کریم دستور می دهد گروهی از مردم، وقت و همت خود را صرف شناخت دقیق دین کنند و به «تفقه» در آن بپردازند تا پس از کسب علم به شهرهای خود بروند و قوانین اسلام را به مردم بیاموزند. تفقه، به معنای تلاش برای کسب معرفت عمیق است. افرادی که به معرفت عمیق در دین می رسند و می توانند قوانین و احکام اسلام را از قرآن و روایات به دست آورند، «فقیه» نامیده می شوند. مسلمانان وظیفه دارند در زمان غیبت امامان یا عدم امکان دسترسی به ایشان، به این فقیهان مراجعه کنند. به احادیثی از پیامبر اکرم وان و ائمه اطهار ل در این زمینه توجه کنید :

12,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید