آموزش

درس نهم کتاب رهیافت تحلیلی به وصیت نامه سیاسی-الهی امام خمینی(قدس سره) حوزه و دانشگاه و دکترین وحدت

خلاصه ای از درس نهم کتاب رهیافت تحلیلی به وصیت نامه سیاسی-الهی امام خمینی(قدس سره) حوزه و دانشگاه و دکترین وحدت در ۳۷ اسلاید برای دانشجویان عزیز

سعیده

صفحه 1:

صفحه 2:
سب ۳ ۳ Glen Lie ۲ © ‏اا سل‎

صفحه 3:
اهداف درس انتظار می رود دانشجو در این درس : 1-ضرورت و اهمیت حوزه و دانشگاه را در انقلاب و جمهوری اسلامی دریابد. 2 با زبان های جدایی علم و دین و حوزه و دانشگاه آشنا شود. 3-مبانى عدم تعارض ميان علم و دين را تبيين كند. 4-انتظارات از وحدت حوزه و دانشكاه را بشناسد.

صفحه 4:
مقدمه در هر کشور بخش تعلیم و تربیت. اساسی ترین و حساس ترین بخش هاست. در کشور اسلامی ما هم بدون تردید حوزه و دانشگاه, دو گروه مرجع و دو نهاد اصلی جامعه در قلمروهای گوناگون معرفتی, تعلیمی و تربیتی اند؛ دو نهادی که حاملان تمام علم. یعنی علم ابدان و علم ادیان شمرده می شوند. روزگاری بس دراز - افزون بر هزار سال - در تاریخ این مرز و بوم و نیز سراسر جوامع اسلامی, مجموعه معارف و گلوم برآمده از متلیم دینی یا مبتنی بر مبلنی آن فراچنگ عالمان که به حق سیمای دین هم انگاته م. 93۳۰ بوده است. مدت ها آنچه با عنوان علوم دانشگاهی نام بردار است. در حوزه های علمیه مطالعه» تدریس و بحث ‎eee ee‏ ار از طلابه داران و بنیان گذاران علوم به اطلاح جدید که تابه آمرور ۳۰ ۳۱۳۰۲۱ گوشه و کنار جهان مورد توجه است.با عنوان عالمان دینی و از پایگاه دين و در جایگاه معنوی علم. یعنی حوزه ها Saale daa

صفحه 5:
اما در سده های اخیر نظام علمی و آموزشی دیگری وارد عرصه دانشی و معیشتی کشور ها و از جمله کشور ایران شده است. هم اکنون جامعه ما همزمان از دو آبشخور موازی, نیاز های تعلیمی و تربیتی خود را دریافت می کند؛ علمای دین و دانشوران دانشگاهی» یعنی حوزه و دانشگاه. بر لین اساس به ویثه در دوره معاصر, به درست یا غلط - گو اينکه تقسیم کاری بین لین دو نهاد انجام پذیرفته است - نهاد روحانیت عهده دار دین و علوم دینی و نهاد دانشگاه عهده دار دانش و علوم لبه تسامح) غیردینی شده است. پیداست به آسانی نمی توان بر کمال یک علم یا نقص دیگری گذاشت؛ هرچند غایت یکی رسیدن به مقاصد دنیوی باشد و مقصد یکی آخرت و درجات ملکوتی؛زیرا کمال و نقص اعمال, تابع کمال و نقص نیات است؛ طبق فرمایشات رسول اکرم که اعمال را منحصر در نيات كن يا نيت در عمل را افضل از اصل عمل می شمارند. نیت صورت فعلی و جنبه ملکوتی عمل است و بنابرلین. طبقه بندی نیت انسان است که درجه و اعتبار علوم - دنیوی و اخروی - را مشخص می کند.

صفحه 6:
امام خمينى در اين باب معتقد است:علوم مطلقا منقسم می شود به دو قسمت: یکی علوم دنیایی که غایت مقصد در آن هاء رسیدن به مقاصد دنیویه است و دیگر علوم اخرویه که غایت مقصد در آن هاء نیل به مقامات ودرجات ملکوتیه و وصول به مدارج اخرویه است و پیش از این اشاره شد به اينكه غالبا امتياز اين دو نحوه علم, به امتياز نيات و قصود است. باری, این دو علم با اقسام و شقوقی که هر یک داراست و نیز مراکز آموزشی لین علوم و حاملان آن. دوش به دوش هم. فکرساز» آرمان پرداز و راهنمای عمل و جهت دهنده رفتار مردم و جامعه اند. امام در این اص می فرماید:تکلیف همه مان . تکلیف مهم آنی است که متوجه به لین قشر است, و لین ۶ ۱ روحانیون. دانشگاهی ها و دانشجوها. آن که مغز متفکر جامعه است. همین دو طایفه اند. .... ون قشری که می تولند خنثی کند آن توطئه هایی که با کمال دقت برای شکست دادن نهضت در شرف تکوین است. آن هم يار زیاد. همه مسئول اند؛ لکن ه شد. برای رسیدن به دیدگاه حضرت امام در خصوص شماها هستید. تکلیف برای شما دو طایفه از سایرین زیادتر است؛ و مسئولیتتان ب شما دو طایفه مسئولیتتان زیادتر است. بر اساس آنچه حوزه و دانشگاه. رسالت هر یک و امکان سنجی ضرورت وحدت و همراهی ن دوء لازم است هر چند مختصر به د مقوله علم دین اشاره کنیم.

صفحه 7:
علم ودين هر جند از كذشته درباره نسبت و رابطه علم و دين در ان صاحب نظران اختلاق نذا 1 200 05 3 نزلهى مسثله ى جدى و مقابل ‎ab‏ شد. در دنياى غربء يس از قرون وسط و بروز جريان اومانيسم.مدرنيسم وبه تازگی پسامدرنیسم. بحث از جایگاه ین در زندگی انسان از یک سو و رابطه آن با علم از سوی دیگر بسیار مورد توجه بسیارجدی قرار گرفت و دیدگاه هایی در دو قلمرو و اثبات و انکار که عمدتا معطوف به محدود کردن دین وبه تقلیل بردن ن بود. صورت پذیرفت. پیشرفت و گسترش بسیار زیاد علوم.به ویه علوم تجربی و گره خوردن آن با زنداگی انسان و حل برخی مشکلات اجتماعی پیش روی او و نیز افزایش اطلاعات قدرت و توان بهره گیری بی حد و حصر از طبیعت و ماشین, لين تلقى را که دیگر زمان دین به سر آمده است. بر سر زبان ها انداخت. این در حالى بود كه به رغم رشد تصاعدی علوم و گسترش داده های اطلاعاتی, انسان با بحران های جدی در حوزه معرفت. اخلاق و روان مواجه بود.

صفحه 8:
در حوزه اخلاق و بنیادهای ن نیز به رغم اينکه تأمل ورزی فلسفی پاره ای از اندیشمندان غربی. به لحاظ نظری ارزشمند بود.با لین حال. لین دستاورد علمی نه تنها تأثیر چندانی در رشد و توسعه اخلاق,به وه در بعد فردی در جوامع پیشرفته نداشت. بلکه تا حدودی به تزلزل اصول و مبانی اخلاق انسانی انجامید. نسبی گراسی. سودگرایی و لذت گرایی اخلاقی دست کم در برخی روایت های خود. تأثیر زیادی بر توسعه ناهنجاری های اخلاقی و تربیتی گذا؛ دیدگاه های انسان محور جماعتی از نواندیشان» فضای اندیشه اخلاقی را چنان آلوده کرد که در این فضاء سخن گفتن از فضایل والای انسانی و فراخوان آدمی به مقابله با نفس فرودین خویش. کاملابی معنا شد؛ چنان که در همین فضا برخی جسارت یافته و دست به کار پایه ریزی مبانی به اصطلاح اخلاقی برای افعال شنیعی چون همجنس بازی و کامجویی جنسی از کودکان شدند و بدین ترتیب. زیست اجتماعی انسان و بنیان خانواده شدیدا دستخوش تزلزل شد؛ به گونه ای که آمار زنان و مردلنی که تمام یا بیشتر عمر خود را بدون همسر می گذرانند. هر روز رو به افزایش است یا شمار کودکانی که تنها با یکی از والدین خود زندگی می كنند. فزونی یافته است.

صفحه 9:
در قلمرو دانش روان شناسی و روان کاوی نیز به رغم اينکه پیشرفت های انکارناپذیر آن علوم توانسته است ابعاد بساحن ای از روان آدمی را بکاوده با این حال این واقعیت انکارناهد: اذك ك2 0 0 ‎Pe‏ ‏یکی از معضلات حل ناشدنی آنان شده است. نیز به رغم اينکه در سایه رشد صنعت ارتباطات» برقراری رابطه میان آحاه اعضای این جوامع. از انواع اضطراب ها و فشارهای روانی رنجورند و افسردگی در اشکال مختلة انسان ها بسیار سهل شده است. اما گروهی از مردم خود را در این دنیای پرهیاهو به شدت تنها و غریب می یابند؛ چنان که احساس پوچی و بی هویتی به روشنی از نا امیدی درباره آینده و احساس ناکامی و ث در زندگی روزمره حکایت دارد. ۲ یی که نتیجه مطالعات و تحقیقات و تاملات نزهیک به دو سوم قرن او درباره ۰ ۱۲۱ ۲ و نيازهاء كشش ها و کوشش هاء پیشرفت ها و موفقيت هاء انحطاط ها و ناکامی های او در رابطه اش با خود. خدا و هم نوعان بود. این بود که علم و البته علوم تجربی, به تنهایی نمی تواند نقطه اتکای مطمئنی برای انسان و aah) pees la ese el

صفحه 10:
)شا که فاهد گام هلی سریم و عجولانه اتسان مدرن در مسیر دیی ردایی رای ۱ ‎ed‏ ‏وجود خویش و تقدس زدلیی از امور مقدس بود و نعره مستانه استغنای از دین ورزی و خداباوری اش. گستاخانه پایان عصر دین و معنویت دینی را اعلام می کرد؛ اعلام نمود که نوبت لن رسیده که انسان از خواب سنگین ناسد و بیش از این با یک سونگری در حوزه علم و فناوری, در هلاکت خویش نکوشد و در کوره راه ضلالت مرکب نرلند و روزنه ای به سوی نور بگشاید و در کنار چشم سر چشم دل از کند. امام خمینی با قبول اینکه برخى حقليق از راه حس به دست مى آيد و تأكيد بر لين نكته كه فاقد . فاقد معرفت از راه آن حس است.به هیچ رو راه هاى معرفت و شناخت رابه حس و تجربه محدود نكرد. بلکه وحی و عقل را نیز منابع مکمل شناخت و ارائه دهنده حقایق خطا ناپذیر درباره خداء جهان و انسان دانست. غفلت بیدار شود و آب را از سراب را نی از نظر ایشان. مشاهدات قلبی و تجربیات شهودی غیر حسی نیز ارتباط عمیق انسان با حقیقت هستی را تحکیم می بخشد و انسان را از شکلیت مطلق و سرگشتگی معرفتی رها می به بسیاری از حقایق فراتر از حس و عقل و شهود رهنمون بود؛

صفحه 11:
زيرا رسولان الهی. باخبر از ابعاد هستی, مجری احکام الهی و امانتدار اسرار اویند و از لین روء در شناخت زوایای مختلف جهان آفرینش بهره مندی از آموزه های انبیاء اطمینان آورتر است و البته علوم و فنون بشری نیز در آغاز از همین طریق تحقق یافته است. نتیجه آنکه. از نظر امام خمینی. علوم در خدمت بشر است و دین نیز رسالتی جز خدمت به انسان و هدلیت او به سوی کمال و سعادت ندارد. بنابراین نه تنها تضادی میان علم و دین نیست. که هر دو ابزاری در خدمت هدلیت انسان هستند. امام خمینی به هر دو عرصه علمی حوزوی و دانشگاهی عشق می ورزید و ترقی آنان نسخه سومان اس لام تلور سلامت و در صراط مستقیم بودن انقلاب اسلامی, و بگانه راء ۱۰۰ ۳۰۰ ملت ایران و همه ملت های مسلمان و مستضعفان جهان می دانست و می فرمود: روحانیون با دانشگاهی یک مسیر دارند و مسئولیت این دو طایفه از همه طوایف دیگر بیشتر است.

صفحه 12:
جنان جه شغلشان شريف تر است .شما سعى كنيد از متخصصین متدین و متعهد استفاده کنید. ما بارها گفته ایم که ما متخصص می خواهیم. ولی متخصص متعهد. ولی دشمنان فریاد زدند که اينها با تخصص مخللف اند. البته که متخصص منحرف. از هر کس خطرناک تر است. امام درباره هماهنكى ميان علم و دین بر چند نکته تأکید داشت: دانشگاه باید مرکز تربیت صحیح باشد؛ زیرا مركز ت دانشكاه بايد تلاش و جديت كرد. ادت يا شقاوت ملت است و اگر دانشگاه اصلاح شد. کشور اصلاح می شود. برای اسلامی کرد بايد در دانشگاه. علوم معنوی هم تدریس شود. ضرر عالم بدون تهذیب. بیشتر از جاهل بدون دانش است. دانشگاهی که تهذیب نفس نداشته باشد. جز فساد حاصلی ندارد و هر چه بر سر بشر می آید. از علم بدون 0 نست که علم در دل انسان فاسده زیان بارثر از نادانی است دانشكاه ها نه ۰ ۱۰ ۰ برای تهذیب و تعلیم جوانان می باشند. بلکه لازم است تا جوانان به گونه ای تربیت شوند که از خارج بریده و تقل در راه اسلام و کشورشان خدمت کنند یعنی همه رشته های علمی و تخصصی, هم تهذیب اخلاق و عمل و پایبندی بدان را تقویت کنند.

صفحه 13:
دانشگاه باید متحول باشد و به خدا روی آورد و به معنویت بپردازد و درس ها را برای خدا بخواند؛ زیرا ملاک ان اتاو اولاء علم و تقواست. ترقی مبلکت به دانشگه اس ۱ . " ‎ ".‏ ‏اسلام و سیاست» را همان قدر غير منطقى مى دانست که کسی ادعا کند قواعد عقلی و ریاضی در قرن حاضر بلید عوض شود وبه جای آن قواعد دیگر نشانده شود یا ادعا کند اگر در صدر خلقت. عدللت اجتماعی بايد جارى و از ستمگری و چپاول و قتل باید جلوگیری می شد. امروز چون قرن اتم است. آن روش کهنه شده و ضرورت ندارد. | انام حمينى: «ادعاى آنكه اسلام يا نوآوردها مخالف است؛ همان سان که مسدرضا بهلوی ۳ .۰ ۱ که اینان می خواهند با چهار پایان در این عصر سفر کنند. یک اتهام ابلهانه بیش نیست؛ زیرا اگر مراد از مظاهر وا دهد اختراعات و ابتکارات و صنعت های پیشرفته [است] که در پیشرفت و تمدن بش ۰ ۱۱ هیچ گاه اسلام و هیچ مذهب توحیدی با آن مخالفت نکرده و نخواهد کرد. بلکه علم و صنعت مورد تأکید اسلام و قرلن مجید است و اگر مراد از تجدد و تمدن به ن معنی است که بعضی روشنفکران حرفه ای می گویند که آزادی در تمام منکرات و فحشاء حتی همجنس بازی و از اين قبیل. تمام ادیان آسمانی و دانشمندان و عقلا با آن مخالف اند؛ گرچه غرب و شرق زدگان به تقلید کورکورانه آن را ترویج می کنند».

صفحه 14:
از نظر حضرت امام. دین اسلام با هیچ یک از حوزه های علوم. از علوم عقلی و علوم تجربی و علوم اجتماعی گرفته.تا علوم سیاسی و روان شناسی و اخلاق؛ در تعارض نیست؛ بلگاه علوم مختلف در پرتو آموزه های اسلام می تواند به عالی ترین درجات پیشرفت که تسخیر زمین و آسمان. خورشید و ماه و صد ها و هزارتا پدیده شگفت دیگر در هستی که انسان تاکنون حتی پرونده علمی برایش نگشوده است. نایل آیند چنان که در حوزه ۶ می توان تا لقای خداوند دست: یافت و نباید به بهانه هایی نظیر یه ۱-2۰ ۳۳۰۱ اك + عبادت و ادعیه است«دخالث در حگومث و سياست را مخالف در مسلی ۱ ۷ ۲ ۲ مبانى اين عدم تعارض ميان دين اسلام و علم را در اندیشه حضرت امام می توان در طیفی از آموزه های اسلام که در ذیل به برخی اشاره می کنیم. جست و جو کرد: 1-حر اسلام و کتاب جاودلنه آن, قرلن کریم. واه هلیی چون علم. فقه. فكر. عقل, لب تفکر, قلب. تعقل, ته و ... پربسامد ترین واژه هاست. از این رو. چگونه می توان دین را مانع رشد شجره طیبه دانش و معرفت دانست؟

صفحه 15:
2 اصولا در مکتب اسلام. مداد و نوشتار اندیشمندان» برتر از هر جيز. حتی خون شهیدان به شمار آمده است. 3-در اسلام تحقیر دانشمندان, تحقیر پیامبر خدل(ص) شمرده می شود و احترام به عالمان. احترام به تن حضرت است؛ چنان که فرمود: «من احتقر صاحب العلم فقد احقرني و من احقرني فهو کافر». 4- در مکتب اسلام؛ مباحثه علمی در شب قدر با هیچ عبادتی قلبل مقایسه و هم ت یعلمون» «دانایان) با «الذین لا یعلمون» (نادانان) قابل مقایسه و برابری نیستند. نیست و به هیچ رو «الذین ۳۳۱ ‏ار رادم شناخت آنجه در زندگی فردی و اختماعی انسان می گذرد؛ ضروری اسب ول عم‎ ٩ ‏هاء اعم از زن و مرد واجب است؛ هر چند متحمل دشواریهای طاقت فرسا باشد.‎ 6 در اسلام بیامیر خداء حضرت محمد با ندای اقرء؛ قرافت و خواندن؛ مأموربت هدایت کاروان بشر وا به عم 95 ۳ قرائتی که باید به اسم پروردگار باشد که کریم و اکرم است و آموزش و تعلیم را بر پایه کرامت و تکریم انسان قرار داد و او را از اسرار طبیعت و ماورای طبیعت آگاه ساخت و نام کتلبش را قرلن. فرقان. ذکر. کتاب. مبین. تبیان دج تامید. از این رم حضرت امام مستقد است کمتریس تعارشی میان دین اسلام با عام فا سر ۱

صفحه 16:
وحدت حوزه و دانشگاه. دکترین انقلاب و جمهوری اسلامی بدون تردید یکی از مهم ترین اسباب و اصلی ترین علل پیروزی انقلاب اسلامی. همگرایی و نزدیکی حوزه و دانشگاه بوده است. از لين روء اين امر در انديشه معمار كبير انقلاب و داعيه دار طرح تمدن جدید اسلامی در دوره معاصر از اهميتى بى نظير برخوردار بوده. در قلمروهايى جند مطرح و مورد توجه است؛ به طورى كه به درستى کی وان کنت از نظر امام. راه رسیدن به آرمان جهلنی اسلام و مدینه فاضله حکومت اسلامی و ۰ ۵ 0001 مجرای همراهی و وحدت این دو نهاد عالی قدر می گذرد. ۲ ۵ ‏نسبت میان علم و دین با تاکیدبر انديشه های حضرت امام اشاره‎ caine a sae ee تکمیل بحث در سخن از ضرورت. اهمیت و انتظارات از وحدت و همگرایی حوزه و دانشگاه خواهد آمد» تعبیر از نظریه وحدت حوزه و دانشگاه به «دکترین انقلاب اسلامی» و «اصل الاصول انديشه های حضرت امام» کاملابه جا و معقول است.

صفحه 17:
واژه شناسی وحدت وحدت در لفت به معنای هماهنگی, همگرایی, انسجام. اتحاد و بگانگی است و در اصطلام در حور علوم 3 معانی گوناگونی دارد. در عرفان منظور از وحدت. وصول ذهن سالک به موقعیتی است که در آن کل کائنات را جلوه جمال حق بداند. در علوم اجتماعی و سیاسی که در بحث موردنظر بیشتر می تواند مورد توجه باشند. عبارت است از: تعامل. همکاری, تعالم و نزدیک شدن حوزه و دانشگاه به لحاظ مبانی معرفتی» منطق عملی و غایت گزینی بر اساس معارف دین و اصول تفکر اسلامی. برای دستیابی به وحدت این دو نهاد در انديشه امام. لازم است به چند نکته توجه شود: 9 اروتی و علت پیدایش این نظریه: 2 پذیرش و باور به خسران جبران ناپذیر جدایی اين دو نهاد برای ملت. کشور و اسلام از گذشته تاکنون؛ 3. ترسیم واقع بینانه و درست متعلق وحدت و انتظاراتی که از وحدت اين دو قوه مفکره. تعللی بخش و ان ساز می رود

صفحه 18:
از نظر حضرت امام. اصل تفکر جدایی علم و دین و جدایی حوزه و دانشگاه. از مفرب زمین و به طور خاص سرگذشت لین دو در مسیحیت بوده است؛ چراکه در قرون وسطا به دلیل عملکره ناد ست کل ۲ <تلاف نظر جدی میان مسیحیت و متولیان این مسیح و دانشمندان پدید آمد وبا رنسانس, دین از علم. سیاست. اقتصاد و جدا شد. دستاورد لین وضع. شکل گیری دین حداقلی ای شد که فقط در حوزه شخصی کارکرد داشت و دلنش یکسره سکولار شداز سوی دیگر چون دروس دانشگاهی ما بر اساس روش و فرهنگ غرب بنا شده بود. سبب و دانشگاهیان تصور کنند. میان اسلام و علم نیز تعارض وجود دارد. از این روء با متولیان علوم دینی و حوزویان به مخالفت برخاستند. برخی از علمای دینی نیز چون منشا این ضعف را به درستی تشخیص ندادن جای درمان» به مبارژه با دانشگاهیان پرداختند. عم آگاهی درست دانشگاهیان از اسلام از یک سو و نیز ای 2.33 عمیق حوزویان از علوم جدید از سوی دیگر» سبب شد تا سوء تفاهم های اولیه شکل نامعقولی به خیر گیرد و به تعارض و تضاد کشیده شود؛ به طوری که با دسیسه های شیاطین و به ویژه استعمارگران» این در نهاد دشمن یکدیگر تلقی شدند.

صفحه 19:
در اين ميانء حضرت امام در مقام طبیبی دردآشناء اصل ماجرا را ريشه یابی می فرماید: مطالعات دا استتمار گر در طول تاریخ. به آن رسیده که باید اين ست روحائیت شکسته شود و تلیعات دامنه دار آن ها و عمال آن ها در چند صد سال موجب شده که مقداری از روشنفکران را از آن ها اروحانیت) جدا وبه آنها بدیین کند تا جبهه دشمن. بیمعارض شود حضرت امام تعارض و اختلاف میان حوزه و دانشگاه را معصیت بزرگ دامن گیر ملت و کشور می داند. ایشان می فرملید: این مصیبت هایی که الان ما می کشیم و کشيديم برای لین بوده 11 15 ما از هم جدا بوديم. ما و شما در یک مجمعی با هم صحبت نکردیم که ی ما ۰ ۰ ۳ eae ‏امام در کلام دیگری می فرماید: مراکز علمی و فرهنگی قدیم و جدید و روحانیون و دانشمندان فرهنگی و طلاب‎ ‏کم و سيان دانشگاه ها و دانسسراهاء دو قطب حساس و دو مغز متفکر جامعه هس‎ های اجلنب. کوشش در جدایی این دو فطب و تفرقه اندازی بین اين دو مرکز حساس آدم ساز بوده و هست. جدا کردن لین دو مرکز و در مقلبل یکدیگر قرار دادن آنها و در نتیجه. خنثی کردن فعالیت آنها در مقلبل استعمار استما رگرانء از بزرگترین فاجعه های عصر حاضر است.

صفحه 20:
اماه قرف اختااف افکنی و ممائعت از محدت حوزه و دانشگاه را میارزه با دس و ۳ ‎gull Gull‏ بود که اسلام را ... از بین ببرند. ...به اسم اینکه لین ها مرتجع هستند. از لین طرف هم. به مامی ‎ ‏آمدند این طوری تزریق می کردند که اینها یک دسته بی دین و ریش تراش و فکلی به شمار می آیند. از آن ۲ می گفتند اینها یک دسته انگلیسی اند.. می خواستند وحدت کلمه ای که مکان ۱۰.۰ ۰ ۳ متفکر پیش بیلید. نگذارند. و خدا خواست که در یک ‎cole) jl aay‏ لین دو قشر با هم شدند. هر دو یک قصد 2 دو یک مطلب داشتند. و حالا باز همان قضایا را می خواهند پیش بیاورنده باز دانشگاهی ها ۱۱ مدارس قدیمه جدا کنند.حضرت امام ضمن تأکید بر نارسایی های علم و نیاز بشریه دین. بر این باور است که علم بدون ايمان» منشأ بسيارى از شقاوت هاست:اكر كمان كنيد كهءيا ما گمان کنیم که علم منشأً سعادت است. ولو هرجه باشد. لين يك اشتباهى است, بلكه كاهى علم منشأ بسيارى از شقاوتهاست. ... صنعت ماعداى ايمان (بدون ايمان)فساد مى آورد. علم ماعداى ايمان فساد مى آورد: «اذا فسد العللم فسد العللم». هر جه علم بيشتر شد» ‏فسادش هم بيشتر است. اهل جهنم از تعفن عالم به ايذا دارند؛ اذيت مى كشدد. ‎ ‎

صفحه 21:
عالمی که ایمان دارد آن است که خدا تعریفش می کند. پیفمبر تعریفش میکند. اسلام تعریفش می اما در خصوص چگونگی و متعلق وحدت. می توان در نگاهی کلی وحدت این نهاد رابه وحدت حداقلی و وحدت حداکثری تقسیم کرد. منظور از وحدت حداقلی؛ همان تعامل و همگرلیی لین دو نهاد. در عرصه اجتماعی» سیاسی و عقی است و البته لین مرحله از وحدت» منحصر به این دو نهاد نیست, بلکه ‎erate yes] AL‏ ۱۳۷ زندگی به آن نیازمندند. منظور از وحدت حداکثری این است که این دو نهاد در یک نظام هماهنگ ‏ اظا معرفتی. عملی و اهداف و غایات بتوانند با تولید علم در عرصه های مختلف جامعه. به یک تمدن نوین اسلامی ۱ رو لن.به گسترش عدالت معنویت اخلاق دسدامت در سطم چاه ‎Fh‏ ‏اسلام و جامعه جهانی کمگ کنند. ات به آنچه اشاره شنده نمی 2 ارچگی در ساختار مدیریت حوزه و دانشگاه هما. .۰ ۳ دانشگاه بر اساسی ظواهر شعلیر دیتی, یکسان نگری در آموزش حوزه ودانشگاه» حذف و اضافه برجی درو ۳۲ در روش تحقیق حوزه و دانشگاه. با تبادل دانشجو و طلبه میان حوزه و دانشگاه را از تدابیر بنیادی در وحدت حوزه و دانشگاه دانست.

صفحه 22:
حضرت امام با درایت به این باور رسیده بود که حکومت دینی برای رفع نیازهای خود نمی تواند به بیگانگان نء كوشيد با نزدیک کردن حوزه و دانشگاه به يكديكر. مسیر تولید علم را هموار کند. از این رو يكى ار توصیه های موکد ایشان به اندیشمندان حوزه و دانشگاه این بود كد يا وكات ۲ .۱ ۰ وار له باشد: بنار پیشرفت کشور بکوشید. امام می فرماید:عزیزان دانشگاهی من و عزیزان فیضیه من! آگاه باشید که دشمن ها درصددند بین شماها تفرقه بیندازند و توجه داشته باشید که اگر دانشگاه و فیضیه اصلاح بشود. کشور شما استقلال خودشرا بیمه می کند. اما در خصوص ضرورت وحدت در جهت همدلی و تفاهم اجتماعی» سیاسی و اخلاقی نیز حضرت امام اين تفاهم و همدلی را موجب خلع ید غاصبان حقوق ملت و به انزوا و هلاکت کشاندن دشمنان اسلام و انقلاب می داند. در لین باره امام می فرملید:توصیه لین جلنب آن است که نسل حاضر و آینده غفلت نکنند و دانشگاهیان و جوانان برومند عزیزء هر چه بیشتر با روحانیان و طلاب علوم اسلامی پیهند دوستی و تفاهم را محكم تر و استوارتر سازند و از نقشه ها و توطثه هاى دشمن غدار غاقل نباشند و به محر ۱ ۰ ۱ افرادى را ديدند كه با كفتار و رفتار خود در صده است بذر نفاق بين آنان افكند: او را ارشاد و نصيحت نماي اگر تأثیر نکرد» از او روگردان شوند و او را به انزوا کشانند و نگذارند توطئه» ريشه دواندا؟

صفحه 23:
افق های پیش روی حوزه و دانشگاه و انتظارها از وحدت آن دو با برداشت از مجموع سخنان و اندرزهای حضرت امام و شرایط کنونی جامعه دینی» می توان انتظارات از وحدت حوزه و دانشگاه را در نمونه های ذیل خلاصه کرد: 1. راهبردهای نظری و عملی را برای استقرار و استحکام ارکان و اصول حکومت دینی طرح و تدوین کنند. ۲. به توسعه عبودیت. عدللت. اخلاق و معنویت که رکن مهم انتظارات از وحدت تلقی می شود. یاری رسانند؛ زیرا اگر به تمام پیشرفت ها و فناوری های روز بشری دست یابیم. ولی از عدالت. تقواء اخلاق و بندگی حق به دور باشیم. در حقیقت همان بیراهه ها را پیموده ایم که لیبرالیسم در طول چند قرن پیموده است و دستاورد آنان های مادی جامعه موثر بوده. متأسفانه سبب کمرنگ شدن کرامت. امنیت. عدالت. كرجه در رفع برخى | ‎ay’ lg ee‏ حامعه بشری رابا بحران های جدی روبه رو کرده است؛ تاجلیی که اما ۰ ۳۳ شهوت دنیاطلبی و سلطه. جزء اصول مسلم آنها شده است.

صفحه 24:
3جذب نیرو های کارآمد و جلوگیری از فرار مغزها نیز از جمله انتظارات وحدت حوزه و دانشگاه شمرده می شود؛ وی آسرمهمی به‌هم فکری این دو نهاد نیاز دارد تا روش های عل ی کارامد ۱ ۱ طلاب نخبه ارائه کنند. 1 دى از خرد جمعى: يكى از انتظارات بنه حق از وحدت به شمارمي روا ۲ ۱ ۲ لين مزيت را دارد كه اولا: افق هاى جديدى براى توسعه و بيشرفت كشور كشوده مى كردد؛ ثانيا: در لين راهبرد به استقلال و خودكفايى در زمينه هاى كوناكون خواهيم رسيد. حاصل آدکه وحدت حوزه و دانشگاه هیچ گاه به مفهوم سلب هویت مستقل يكى از آن دو نهاد و سلطه یکی بر دیگری نیست. بلکه مفهوم اصلی این وحدت که در جامعیت دین اسلام ريشه دارد. تأمین نیازهای بشری در هر دو بعد مادی و معنوی است.

صفحه 25:
5. زمینه های استقرار وحدت میان حوزه و دانشگاه بدین قرار است: یک. لزوم تکیه اصلی هر دو نهاد در اهداف بر سعادت و رستگاری انسان های دو. اعتقاد به تأثیر متقابل و نقش مکمل هر یک برای دیگری؛ سه. آشنایی با نوآوری ها و توان علمی و معنوی هر یک؛ جهار. ايجاد اتاق فكر مشترک برای تشخیص نیازهای جامعه و تعیین اولویت های آن و ارائه راهبرد عملی و نظری. ۶ .توجه دانشگاهیان به ريشه های وابستگی نهاد دانشگاه و خودباختگی تاریخی, وابستگی فکری وبه دور از هویت و فرهنگ جامعه بودن لین نهاد (عنلیت به بومی سازی و اسلامی شدن دانشگاه و تلاش برای ارتقای لین نهاد علمی از یک سو و توجه حوزویان به ريشه های تحجر و گسترش قلمرو فکری - معرفتی خود متناسب با نیاز انسان معاصر و نيز در راستای پیش فرض هاء مبلنی دینی و ماوراء الطبیعی مورد نیاز علوم دانشگاهی. از سوی دیگر می تواند در کارآمدی هر چه بیشتر آرمان وحدت موثر افتد.

صفحه 26:

صفحه 27:
برخی نکات وصیت نامه امام راحل : نکات فراوان و ارزشمندي در این وصیت نامه. وجود دارد. از جمله نکات كليدي آن نقش ثقلین (فرآن وعترت علیهم السلام) در جامعه اسلامی است. وهمین يك نکته کافی است تا این وصیت نامه مورد توجه قرار گیرد و تعالیم این دو میراث گران بهاء مورد عمل قرار گیرد. جایگاه تعلیم وتربیت و نقش مراکز علمي» حوزوي و دانشگاهی و توجه به آسیب هاي لین دو مرکز. و ده ها و صدها نکته ديگري که با تعمق در آن می توان به دست آورد. وصیت نامه الهي سياسي امام يك سند افتخار براي کشور و ملت ما مي باشد. در جاي جاي لین وصیت نامه امام خميني (ره) رهنمون هاي بسیار دقيقي را الئه داده اند. وصیت نامه امام خمینی (ره) از قویترین و بهترین مواریث معنوی آن امام و راهنمای ملت در همه مسائل و رویدادها ست. به فرموده مقام معظم رهبري: قشرهای مد و توانان. مستولان قوای سه گلنه و مسئولان همه دستگاه ها لین وصیت نامه را از ۶ ۳ بخش ها و نکات فراوان ‎ol‏ تأمل و تدير كنند توسعه و سرافرازی ایران است. در قللب چند تیتر به مواردي که از نظر علوم سياسي و جامعه شناسي و حکومت از اصول علمي این رشته ها مي باشد اشاره مي کنیم. چرا که لين وصیتنامه در واقع دستورالعملی ملی برای پیشرفت و

صفحه 28:
نكلتي در مطللب زیر وجود دارد که (هرچند به اختصار به آنها پرداخته لیم) از نظرگاه علوم اسلامي و انساني امام | + عوان يك سياست مدار ويك رهبر دينى در قله ي مديريت و دراءت و انا . ۰ 1- تعلق انقلاب به ملت اقاب شکوهمند اسلامی که دستاورد ميليون. ها اتسان ارزشمه و هاران 712 ۲ د كان عزيز اين شهيدان زنده است) هيج فرد و جريان و طبقه اى جز ملت. مللك و صاحب انقلاب نيست و مردم نيز لين دارليى عظيم و لين امانت الهى را.با حفظ هويت و جهت كيرى هاى انقلاب حفظ خواهد كرد. امام خميني با درايتي مثال زدني حكومتي تشكيل دادند كه در آن علاوه بر اينكه اسلام به عنوان دين اكثريت مردم نقش اساسي در حكومت دارد. مردم نيز ‎ily ste ۲‏ خود دست ياقته اند امام در وصيت نامه خويش اين مهم را متذكر مي شوند كه انقلاب وابسته به هي تي خود امام با آن عظمت که بنیان گذار انقلاب هستند نمی باشد. نکته لیی که در اینجا نهفته است. جامع نگری امام و تبز هوشی و زمان شناسي ایشان است. تاسیس حكومتي با ويژگيهاي جمهوري اسلامي ایران در ن موقعیت تاريخي امري بسیار خطیر و بزرگ بود. جا انداختن لين مسأله که انقلاب مردمي باشد و با مردم به اهداف خود برسد يكي از به روز ترین انديشه هاي سياسي امروزه مي باشد كه امام هم در عمل و سيره خويش وهم در وصیت نانه خود بر آن تأکید کرده اند.

صفحه 29:
2 استکبار ستيزي و دفاع از مظلومان جهان به ویژه ملت فلسطین يكي دیگر از وصیت هاي امام استکبار ستيزي مي باشد که ثمرات فراولني چون آزادي و آزادگي و استفلال و خود باوري و پیشرفت را به دنبال خواهد داشت. شعارهای ضد استکباری و دفاع مسلمانان از مظلومان جهان به ویژه ملت فلسطین و مقابله امت اسلامی با شبکه اختاپوسی صهیونیزم از جمله نشلنه های گسترش آرمان های امام مي باشد. امروزه حتی شعار انرٍی هسته ای ملت ايران در کشورهای اسلامی و عربی به خواستی عمومی تبدیل شده و اين واقعیت نشان می دهد که ملتهای ‎be eal a glee‏ و اهداف ملت ایران, به چشم عزت و احترام می نگرند حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اعتراف دوست و دشمن به فراگیر شدن آرمان دفاع از ملت فلسطین می فرمایند: امروز ملتهای مسلمان نیز مانند ملت بزرگ ایران. اسرائیل را رژیمی جعلی و تحمیلی می دانند.

صفحه 30:
3- پیشرفت و خلاقیت و نوآوری با تاسیس جمهوري اسلامي دشمنان اسلام و ایران, در طول دهها سال, دینداری را ملنع پیشرفت, و غربزدگی را عامل رشد و توسعه 3 می کردند اما امام تأکید می کرند و در عمل نیز نشان دادند که روح انقلابی. روح پیشرفت و ابتکار و نوآوری قیقت روشن را در میدان های مختلف از جمله عرصه های علم و سیا ات و مت ابران» آمرو آثبات رسانده و جوانان ملت با همین اعتقاد همچنان به پیش خواهند رفت. اتکاء ملت ایران به توانلیی های درنی و حرکت در مسیر «خلاقیت. قطع وابستگی و کسب استقلال» از علل ۲ . لل كران جوانی با جمیوری اسلامی ابران میباشد: علت مخالفت استگبار با بهره منی ۱ ۲ ۱ از انرؤى هسته اى نيز اين است كه جوانان ايرانى با اتكاء به دانش, نوآوری و نیروی درونی خود و بدون ول كى ب آدرت های روركو :وانسته اند به دانش هسته اى دست يابند.

صفحه 31:
4- توجه به عملیات روانی استکبار برای ناامید کردن ملتها هنگامی که زورگویان جهلنی در میدان عمل از مقابله با یک ملت عاجز می مانند به جنگ رولنی متوسل می شهند وبه همین علت است که دشمن در طول سی سال گذشته از شیوه های مختلف عملیات رونی برضد. ملت ایران استفاده کرده است. دشمن برای ناامید کردن جوانان و انکار پیشرفتهای عظیم ملت ایران می خواهد به جوان ایرلنی القاه کند که بدون وابستگی به قدرتها به جلیی نخواهد رسید و از این طریق انگیزه حرکت و پیشرفت را از ملت و جوانان ايران بكيرد. امام با تشخیص لین مسأله نسبت به عملیات رولنی دشمنان توجه داده لند امام خمینی (ره) در وصیت نامه خود در خصوص توطئه های سازمان یافته برای دور کردن جوانان از ایمان و انگیزه دینی و گرفتن روحیه نشاط و کار و تلاش تأکید میکنند که دشمن سعی دارد با اقدامات سازمان یافته و در توطئه ای بسیار خطرناک جوانان را به مواد مخدر. سرگرمی های جنسی و مسائل شهولنی مشغول کند و ملت ایران را از حرکت در مسر تیشرفت بازدارد.

صفحه 32:
5- تفرقه افكني ها به عنوان بزرگترین خطر براي اسلام و ايران توجه دادن امام به اين موضوع که اختلاف افكني کار دشمنان و ايادي آنهادر داخل است جزو آن دسته از مواردي است که نشان دهنده جامعیت امام و نکته سنجي ایشان میباشد. يك رهبر سياسي دور اندیش با دیدن افقهاي پیش روي ملت با راهنمايي هاي به جا و به موقع میتواند آینده ي درخشاني را براي ملت خود رقم بزند. به گوشه هايي از وصاياي امام که نشان ار نبوغ يك سیاست مدار است توجه فرمایید: (.. آن همه شعرها و بذلهگويي هاء و آن همه مراکز عیاشی و فحشا و قمار و مسکرات و مواد مخدره که همه و همه برای کشیدن نسل جوان فعال که بلید در راه پیشرفت و تعللی و ترقی میهن عزیز خود فعالیت نمایند به ۴ ای ور بشامدهای خاثلنه. که به دست شاه فاسد و پدر بفرهتگش و دیلت هار مس ۱ که از ارف سفارتحانههای قدرتمندان بر ملت تحمیل مشد:

صفحه 33:
و از همه بدتر وضع دانشگاه ها و دبیرستان ها و مراکز آموزشی که مقدرات کشور به دست آنان سیرده مشد با به کار گرفتن معلمان و استادان غربزده یا شرقزدة صددرصد مخللف اسلام و فرهنگ اسلامی بلکه ملی صحیح. با نام «ملیت» و «ملنگرایی». ... اینجلنب به همة نسلهای حاضر و آینده وصیت مسکنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگران خارج و داخل از کشورتان قطع شود. این انگيزة الهی را که خداوند تعللى در قرلن كريم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهيد و در مقلبل لين انكيزه كه رمز پیروزی و بقای آن ۷ فرآموشی هدف و تفرقه و اختلاف است.. امروز و در آتیه نیز آنچه برای ملت ایران و انا ۳۳ طرح باشد و اهمیت آن را در نظر گیرند. کردن تب مسلمین و خصوص ایرانیان بویثه در عصر حاضرء آن است که در مقلبل لین توطهها عکس العمل نشان داده و به انسجام و وحدت خود.به هر راه ممکن افزایش دهند و کفار و منافقان را مأیوس نمایند... از توطئههای مهمی که ات تفرقه افکن خلنه برانداز است تو 2 ۱۳ در فرن اخيرء خصوصاً در دهههاى معاصرء و بویژه پس از پیروزی انقلاب آشکارا به چشم سخورد. تبلیغات دامنهدار با اعد مختلف برای ملیوس نمودن ملتها و خصوص ملت فداکر ایران از نسلام است. گاهی باشیلنه ۱۰ اینکه احکام اسلام که 1400 سال قبل وضع شده است نمتواند در عصر حاضر کشورها را اداره کند.)

صفحه 34:
6- هميشه در صحنه بودن ملت امام با اينكه در هيج يك از دانشكده ها و مراكز سياسي دنيا درس سياست نخوانده بود ملي در مواضع ايشان آنجنان مسائلي وجود دارد كه همكان رابه شكفتي واميدارد. مردمي بودن امام و حاظر كردن مردم در تمامي برهه هاي سخت نشان از شناخت صحيح ايشان از مردم و قدرت مردم و ايمان توده هاست. امام با هدليت مردم و در بسياري از موارد .با مردم به حضور در صحنه هاي انقلاب و فداكاري و ايثار توانست انقلابي بزرك نه تنها در ايران بلكه در كل جهان راه بيندازد.

صفحه 35:
منابع . موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینیء دانشگاه و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی ۲ محمد حسین طباطبایی. بحثی درباره مرجعیت و روحانیت » تهران. سهامی انتشار ۳. وحدت حوزه و دانشگاه در کلام حضرت آیت الله خامنه ای ۴. پژوهشکده باقرالعلوم حوزه های علمیه شیعه در گستره جهان. 5 علیرضا اعرافی» وحدت حوزه و دانشگاه تهران» موسسه اشراق و عرفان 6.کتاب رهیافت تحلیلی به وصیت نامه سیاسیالهی امام‌درس دهم. 7حمیدرضا شاکرین: حکومت دینی» قمء يارسيان ف سکوست اسلامیءسص 80 ۰ لو :۱

صفحه 36:

صفحه 37:

39,000 تومان